Show- linjan husky

f33332

mitä tarkoitaa show- linjan husky ja ja käyttölinjan? suositteletteko seurakoiriksi ettei ollenkaan rekikoiriksi?

9

2635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Kuten kaikissa muissakin roduissa, show-linjaa jalostetaan näyttelyitä silmällä pitäen, käyttistä taas käyttökokeita silmällä pitäen.

      Suurin ero linjoilla onkin ulkonäössä: show-linjaiset keskimäärin matalampia, mutta myös hieman tukevampia. Myös turkki on normaalisti pörröisempi. Yleisesti voidaan sanoa show-huskeilla olevan pehmolelumaisempi ja käyttiksillä arktisempi ulkonäkö.

      Vaikka show-linjan kanssa painotetaan näyttelymenestystä ja jalostukseen käytetään lähinnä niissä menestyneitä koiria, nykyisin moni käyttää Suomessa myös show-linjaisia vetokoirina (mm. Sleigh Ride's, Winterchaos yms).

      Kuitenkin myös käyttölinjan huskyt voivat menestyä näyttelyissä, varsinkin kotimaisilla tuomareilla. Tämä johtuu siitä, että ulkomailla käyttikset ovat harvinaisempia eivätkä ulkomaiset tuomarit välttämättä ole niitä ennen nähneet. Toisin sanoen, he eivät sen vuoksi tiedä että käyttölinjaiset edustavat myös rotumääritelmän sallimaa rotutyyppiä.

      Nykyisin osa kasvattajista myös yhdistää linjoja, mikä on mielestäni hyvä ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin sama rotu, ja geenipooli on hyvä pitää mahdollisimman laajana. Husky on yksi terveimmistä roduista, ja jos se halutaan sellaisena myös pitää, sukulinjojen vaihtelevuus on tärkeää.

      Husky on ns. käyttörotu, jollaisen ulkonäössä kuuluukin olla sopivasti variaatiota. En nyt tarkoita että pitäisi alkaa mitään luppakorvia, "vinttikoiria" tai "malamuutteja" hyväksyä, vaan ottaa huomioon vaihtelevuus ROTUMÄÄRITELMÄN rajojen sisällä.

      Esim. kaikki värit ovat salittuja, mutta valitettavasti esim. show-linjasta löytyy nykyisin vain muutamaa väriä, yleensä mustavalkoinen, harmaavalkoinen ja punavalkoinen. Mustavalkoinen on kyllä oma suosikkini, mutta silti on tärkeää saada säïlytettyä rodussa muutkin värit.

      Valitettavasti linjariidat ovat kiivaita, joten huskypiireissä edellytetään pitkää pinnaa. Käyttisten omistajat voivat joutua kuulemaan koiriensa olevan "sekarotuisia vinttikoiria" ja show-linjaisten omistajat taas "reenvetoon kyvyttömiä lihapullia".

      Asiaa sekoittaa vielä lisää se, että Suomessa on porukka joiden mielestä on olemassa kolmaskin linja, ns. old-line. He uskovat linjan olevan se alkuperäinen huskytyyppi, ja kutsuvat käyttölinjaisia kilpalinjaisiksi. Heidän mielestään käyttisten suvuissa on sekarotuisia koiria, ja että käyttölinjaiset näyttävät vinttikoirilta (omasta mielestäni eivät todellakaan).

      Husky on nykyisin myös yksinomaan seurakoira, erityisesti ulkomailla kuten Espanjassa ja Italiassa. Koska rotu on kuitenkin energinen, suosittelen sille paljon virikkeitä ja aktiviteettia - esimerkiksi juuri sen reenvedon muodossa.

      Rekikilpailuihin ei kenenkään tarvitse huskynsä kanssa osallistua, mutta reenveto ihan omaksi iloksi vaikka kotipihalla tai muiden rodun harrastajien kanssa metsässä on ihan hyvä harrastus ja tukee rodun luontaista viettiä.

      • Käyttäri

        Hei

        Olitpa osannut melkoisen hyvän selityksen kirjoittaa. Harvoin löytää "kiihkottoman" kirjoituksen aiheesta. Asiallinen kirjoitus ja vastaus esitettyyn kysymykseen.

        Itselläni on tusinan verran käyttäreitä ja ajan niillä. Siten olen tietenkin käyttölinjan kannattaja, mutta ei minulla ole mitään show-linjaisiakaan vastaan. Tuo "old-linea" en pidä todellisena linjana. Jos joku haluaa esim ottaa yhden huskyn kerrostaloon seura-ja lenkkeilykaveriksi, ei show-linjainen ole ollenkaan huono vaihtoehto. Siis jos sinne on yleensä pakko se husky juuri ottaa. Siinä voi tulla linjasta riippumatta ongelmia eikä huksy ole luotu yksin olemaan. Se on vahvasti laumakoira, joka kaipaa kaltaistaan seuraa ja PALJON tekemistä.


      • ....................
        Käyttäri kirjoitti:

        Hei

        Olitpa osannut melkoisen hyvän selityksen kirjoittaa. Harvoin löytää "kiihkottoman" kirjoituksen aiheesta. Asiallinen kirjoitus ja vastaus esitettyyn kysymykseen.

        Itselläni on tusinan verran käyttäreitä ja ajan niillä. Siten olen tietenkin käyttölinjan kannattaja, mutta ei minulla ole mitään show-linjaisiakaan vastaan. Tuo "old-linea" en pidä todellisena linjana. Jos joku haluaa esim ottaa yhden huskyn kerrostaloon seura-ja lenkkeilykaveriksi, ei show-linjainen ole ollenkaan huono vaihtoehto. Siis jos sinne on yleensä pakko se husky juuri ottaa. Siinä voi tulla linjasta riippumatta ongelmia eikä huksy ole luotu yksin olemaan. Se on vahvasti laumakoira, joka kaipaa kaltaistaan seuraa ja PALJON tekemistä.

        Kiitos, käsitykseni pohjautuu pitkälti juuri siihen kokonaisuuteen minkä olen saanut huskypiirejä (ja foorumeiden kautta jopa niita valitettavia iänikuisia kiistoja) muutaman vuoden seurailtuani.

        Olen toki törmännyt eri leireihin jakautumisiin muissakin roduissa, esimerkiksi omistamissani, mutta valitettavasti huskyillä kiistat vaikuttavat olevan yksiä pahimmasta päästä.

        Ikävää sinänsä että terveestä ja hienosta käyttörodusta ollaan jalostamassa juuri sitä linjaa täysin erilleen muista sukulinjoista jonka edustajia muutenkin on vähiten (old line), väistämättähän siinä ennenpitkää päädytään kapeaan geenipooliin ja sukusiitokseen kun yhden ainoan 'linjan' (tai ehkä old linen tapauksessa pikemminkin show-linjaan kuuluvan alalinjan) koiria ei vain riitä tarpeeksi.

        Käyttis on minullekin se ykkönen vaikka itse en hyskyä olekaan omistanut, mutta paljon huskyihmisiä tavannut ja kauan rodusta haaveillut. Mahdollisesti se onkin yksi vaihtoehto seuraavaksi koiraksi, mutta ei kyllä vielä muutamaan vuoteen ennen opiskelujen päättymistä ja vakituisen asuinpaikan löytymistä.

        Aikanaan tutustuin ensin juuri show-linjaisiin, mutta pian kummankin linjan edustajiin myös livenä tutustuttuani huomasin että käyttis vastasi sittenkin enemmän omaa ihannettani.


      • Käyttäri
        .................... kirjoitti:

        Kiitos, käsitykseni pohjautuu pitkälti juuri siihen kokonaisuuteen minkä olen saanut huskypiirejä (ja foorumeiden kautta jopa niita valitettavia iänikuisia kiistoja) muutaman vuoden seurailtuani.

        Olen toki törmännyt eri leireihin jakautumisiin muissakin roduissa, esimerkiksi omistamissani, mutta valitettavasti huskyillä kiistat vaikuttavat olevan yksiä pahimmasta päästä.

        Ikävää sinänsä että terveestä ja hienosta käyttörodusta ollaan jalostamassa juuri sitä linjaa täysin erilleen muista sukulinjoista jonka edustajia muutenkin on vähiten (old line), väistämättähän siinä ennenpitkää päädytään kapeaan geenipooliin ja sukusiitokseen kun yhden ainoan 'linjan' (tai ehkä old linen tapauksessa pikemminkin show-linjaan kuuluvan alalinjan) koiria ei vain riitä tarpeeksi.

        Käyttis on minullekin se ykkönen vaikka itse en hyskyä olekaan omistanut, mutta paljon huskyihmisiä tavannut ja kauan rodusta haaveillut. Mahdollisesti se onkin yksi vaihtoehto seuraavaksi koiraksi, mutta ei kyllä vielä muutamaan vuoteen ennen opiskelujen päättymistä ja vakituisen asuinpaikan löytymistä.

        Aikanaan tutustuin ensin juuri show-linjaisiin, mutta pian kummankin linjan edustajiin myös livenä tutustuttuani huomasin että käyttis vastasi sittenkin enemmän omaa ihannettani.

        Juu, kyllä meidän rodussa aiheesta taistellaan. Hyvin olit mielestäni perehtynyt asiaan. Ehkä siksi juuri kirjoituksesi on tavallaan ns. neutraali, kun et itse omista haskia. Me huskyihmiset ollaan välillä niin ehdottomia ja vakaasti oman linjamme puolta. Kyllä minä hieman surullisena seuraan rodun tilannetta. Meillä pohjoismaissa on ollut perinteisesti hyvä käyttärikanta ja niin tahtoisin sen jatkuvankin, mutta kauanko? Suunta tuntuu pikkuhiljaa kääntyvän.

        Itse myös pienimuotoisena kasvattajana en myisi käyttäriä ainoaksi koiraksi kerrostaloon. Mutta en muutenkaan teetä pentuja myyntiin, vaan lähinnä omaan käyttöön. Muutaman olen myynyt valjakkoajoa harrastaville ystäville :)

        Jokaisen, joka harkitsee haskin hankintaa, pitäisi käydä katsomassa tätä upeaa rotua työssään. Siinä työssä, mitä eniten maailmassa rakastaa.

        PS. Sleigh Ride's-kenneli ei kasvata enää.


    • apua tarvitseva

      Minulle on tulossa show-linjanen siperianhusky tuttuni kun ei sitä voi pitää enää. minulla ei rodusta ole aikaisempaa kokemusta mutta olen hoitokoiria pitänyt eri rotuisia esim: dobermann,sakemanni,kiinanharjakoira,koirasusi. eli kysymys tähän onko husky vaikempi kuin nämä kyseiset rodut... eli pärjäänkö sen kanssa... minulla on pihaa ja aikaa koiralle kyllä mutta kaveria ei vielä ole...mitä mieltä täälä tälläselle tapaukselle on...
      koira myydään koska ei tuu kissojen kanssa toimeen...

      • Jollei kerran

        koissulla muuta ongelmaa ole kuin että kissoja jaagaa, niin ei pitäs mitään ylitsepääsemätöntä tulla. Eiköhän nuo ole vähän sellaisia luupäitä että joudut mielikuvitustasi venyttämään että saat tahtoosi taipumaan. Tietääkseni ovat aika ihmisrakkaita elukoita.


      • apua tarvitseva
        Jollei kerran kirjoitti:

        koissulla muuta ongelmaa ole kuin että kissoja jaagaa, niin ei pitäs mitään ylitsepääsemätöntä tulla. Eiköhän nuo ole vähän sellaisia luupäitä että joudut mielikuvitustasi venyttämään että saat tahtoosi taipumaan. Tietääkseni ovat aika ihmisrakkaita elukoita.

        meille tuo kissan jahtaaminen ei olisi ongelma koska meillä ei ole eikä tule kissaa(ei olla kissa ihmisii). olen tutustunut tyttöön ja vaikuttaa mielestäni aivan fiksulta ja täys järkiseltä. olen kuulut että rotu on jääräpäinen no sit meitä on kaksi... moni on sanonnut minusta aivan samaa... ja minulla n4v tyttö joka hyvin jäärä(horoskooppi härkä) ja on nähtävissäkin.


    • Onko teille Andy's Joy kennel tuttu?
      Millainen kasvattaja mahtaa olla ja millaisia koiria?

      • 15+11

        Pentutehtailija. Ollut mm. kennelliiton rekisterikiellossa käytettyään liian nuoria narttuja liian usein. Saman kennelin kasvatteihin ja koiriin pohjautuvat koirat on nyt vallalla muissa "perinnettä jatkavissa" pentutehtailijakenneleissä, joissa pentuja syntyy samanlaisilla huonolaatuisilla koirilla paljon.
        Hän on tuonut useita koiria ulkomailta ja jättänyt mm. maksamatta.
        Sukutaulussa näkyvätt Bucharin's, Icilys, Konuveren, of Wolfpoint, of Silverlight, Hatcher pass, of Nordica JNE ovat hänen itse suomeen tuomiaan koiria.

        Täällä kennelin tiedot ja vähän näyttöä jalostuskoirien iästäPentuemäärät ovat huimat. Järkyttävää riistoa.
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=ANDY'S JOY&R=270

        Kasvattaja on myös tehnyt välipentueita ja luvannut toimittaa osalle pentueista paperit, eikä ole kuitenkaan toimittanut. Siperianhuskypalstalle jos menet huhuilemaan näitä ihmisiä, saat kuulla melkoisia kokemuksia.

        Kannattaa välttää muitakin kenneleitä, jotka pohjaavat siperianhuskynsä tämän kennelin koiriin, tai koiriin, jotka näkyvät tämän kennelin koirien vanhemmissa. Samaa tehtailijasakkia kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe