Meillä on kaloihin täysin hurahtanut koira. Se söisi ja söisi kalaa vaikka jokapäivä.
Olen antanut koiralle (koiran paino 21 kg) raakana (sisälmykset pois) ahventa, muikkua, silakkaa ja lohta noin 700-1000 g/viikko. Ahvenista olen ottanut myös nahnan pois, koska ahvenissa selkäevät ovat melkoisen piikikkäitä. Samoin lohista otan ruodot pois.
Jotkut sanovat, että ihminenkään ei saisi syödä noin paljon kalaa viikossa, saati sitten tuon painoinen koira. Jotkut ovat jopa paheksuneet, kun laitan raan kananmunan ja puolikiloa kalaa ruokakuppiin.
Koiran turkki kiiltää ja vatsa voi erinomaisesti. Se rakastaa kalaa ja sen saa tekemään ihmejuttuja, jos se tietää saavansa kalaa palkaksi.
Mitä haittaa siitä on, jos koira syö paljon kalaa kuivamuonan, liha- ja säilykeruuan vastapainoksi?
Kuinka paljon kalaa koiralle viikossa?
7
988
Vastaukset
- ythty6h
Jos koirasi tykkää, voi hyvin ja saa muutenkin hyvää (monipuolista) ruokaa, niin anna mennä.
Millä perusteella paheksuvat kananmunaa ja kalaa? Perustelut?
Kanamuna on hyvä juttu kuten kalatkin, omegat :)- Muikku-silakka
Sanovat, että kaloissa on elohopeaa ja kananmunissa kolesterooli nousee ihmiselläkin.
- Alvesys
Eikös järvikalat suositella annettavaksi kypsennettynä, lapamatovaaran takia?
- Kaik ok...
Nou hätä, syötä kalaa ja munia, madota useammin esim. 4kk:n välein.
- bnytbrtbh5
Jos annat tuon kokoiselle 1-2 munaa /vk, niin se on ok. Mieti mitä eläimet syövät ja ovcat aina syöneet vapaana luonnossa. Ne syövät mm munia, ei se kolesteroli koiralla ole sama asia kuin ihmisellä, koiralla eri ruoansulatusentsyymit, eri pituinen suoli kuin ihmisellä jne.
Suomal kaloja jos annat matovaara on tosi pieni. Liika madotuskaan ei ole hyväksi, se on rankka kuuri koiralle. Ite madottaisin vain jos oireita. En todellakaan yhtään ylimääräistä kertaa vuodessa. Suomessa on ihme madotusvouhkotuskulttuuri.- Muikku-silakka
Syötän siis kalaa puhtaalla omallatunnolla. Etenkin matkoilla tuoreita kaloja saa toreilta ja kalatiskeiltä. Ja kun tietää, että ne sopii sen masukalle hyvin, niin ne on säilykkeiden ohella hyvää vaihtelua ruokavalioon. Olen madottanut 2 x vuodessa ja luulisin, että vähempikin riittäisi. Esim. talvella se tuskin saa luonnosta loisia.
Kala on sille kyllä jotenkin ihmeellinen makunautinto. Tänäänkin, kun oltiin uimassa venerannassa, niin se kävi haistelemassa veneet ja tasan tarkkaan voin sanoa, jotta millä veneellä oli käyty kalassa lähiaikoina ja saatu kalaa. Se nuuskii ne veneet läpi ja kattoo josko joku fisu olisi jäänyt kalastajalta veneeseen. Ja voi sitä riemua, jos se löytää kalan tai edes kalalta haisevat verkot. Sen silmät menee kieroon, kun se nuoleskelee kalanhajuja.
- 1+5
nykysuositusten mukaan madotukset pitäisi tehdä vain kun ulosteessa näkyy matoja tai muut oireet viittaavat matoihin! itse en ole vuoteen madottanut, syödään raakaa lihaa ja kalaa, eikä matoja ole ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279