Talviasuttava

hirsomökki

Minkä vahvuista ja mitä hirttä mökkinne tai vapaa-ajan asuntonnne on .?
sekä minkä verran kuluu energiaa ylläpitolämmmöllä, talvella?

19

6068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leveel

      Siis hirsimökki ei tarvitse ylläpitolämpöä. Meillä on aina kylmänä, toki vedet on laskettu talveksi pois putkista.

      • Ekoteko.

        Joo, ei hirsimokki kaipaa talvella peruslämpöä, mutta sillon ei pitäisi olla lattiassa eikä yläpohjassa muoveja höyrynsulkuina. Vaan ilmansulkupaperit ja eristeenä selluvilla. Silloin hengittävyys ja kosteustasapaino säilyy, kun materiaalit on suunnilleen samaa hirren kanssa.


      • miteno.
        Ekoteko. kirjoitti:

        Joo, ei hirsimokki kaipaa talvella peruslämpöä, mutta sillon ei pitäisi olla lattiassa eikä yläpohjassa muoveja höyrynsulkuina. Vaan ilmansulkupaperit ja eristeenä selluvilla. Silloin hengittävyys ja kosteustasapaino säilyy, kun materiaalit on suunnilleen samaa hirren kanssa.

        ai selluvilla kelppa hiirren kans? luulin että seo o jo lasimaista...pellarive ainakin ja pinkkopahvi.


    • Hirsimökki

      Niin mutta kun tarkoitus on käyttää tönöä talvellakin niin siksi ylläpitolämpö jotta ei tarvitse vesia laskesa ja lämpiää nopeammin kun menee paikalle ja tökkää puuta kamiinaan.

    • pyöreäpää

      No mulla 70m2 mökki ja pyöröhirttä , vahvuus 210mm , pienellä 5c peruslämmöllä meni viime talvena 5000kwh , sisälsi kaksi mökkikäyntiä , ei mielestäni paha.

      • OKHX

        On todella paha! Kulutat kahden mökkireissun takia 5000 kWh ihan harakoille.
        Mutta jokainen saa tietenkin laittaa rahansa mihin haluaa, valitettavasti ...


      • Anonyymi
        OKHX kirjoitti:

        On todella paha! Kulutat kahden mökkireissun takia 5000 kWh ihan harakoille.
        Mutta jokainen saa tietenkin laittaa rahansa mihin haluaa, valitettavasti ...

        siihen kuluu n. 300 € talven aikana, jos n.6sent /kw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siihen kuluu n. 300 € talven aikana, jos n.6sent /kw

        Sähköt omasta takaa, kun ei tarvi siirrosta maksaa?


    • Talvimökkeilijä

      Kyllä talvimökkeily onnistyy ilman peruslämpöäkin, meillä paikallinen vakioasukas käy puhelinsoitolla laittamassa mökkiin virran päälle vuorokautta aiemmin, kun ollaan menossa mökille talvisaikaan. Tavikäyntejä on 3-4 talvessa, näin on toimittu jo parin kymmen vuoden ajan.
      Mökiltä poislähdettäessä esiputket ja lämminvesivaraaja tyhjennetään paineilmalla. On olemassa myös puhelinsoitolla toimivia virran päälle kytkentälaitteita.

      • Hirsimökki

        Niin mut miten jääkaappi ja mahdolliset pesukone ja muu elektroniikka sitten pakkasen puolella jakselee.


      • Ei tykkää pakkasesta
        Hirsimökki kirjoitti:

        Niin mut miten jääkaappi ja mahdolliset pesukone ja muu elektroniikka sitten pakkasen puolella jakselee.

        Tommosta Lietso-ratkaisua mökin peruslämpöön olen vakavasti harkinnut ja kunhan kesälomat loppuu ja tulee työreissua oikeeseen suuntaan käyn tutustumassa. Uskoisin että Lietso 1800 on mulle sopiva.
        Varmuuden vuoksi jätän patteritkin kyllä päälle mutta kun tähän asti mulla on ollut termari 10 astetta, niin luulen että tuon Lietson kanssa laitan ne vaan varmistamaan kakkosvaihtoehtona esim. 4 tai 5 astetta.

        Jos tuo Lietso todella toimii, niin sehän maksaa itsensä takaisin 2 vuodessa tai maksimissaan kolmessa, kun sähköä ei kulu. Jos se vähentää puolet sähkönkulutuksesta takaisinmaksu on silti vaan 4-6 vuotta.
        Minusta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu.

        http://www.lietso.fi/periaatteet_mokkilammitin.html

        Kodinkoneet tosiaan ei kestä pakkasella hyvin, astianpesukoneen ja pesukoneen pumpuissa on aina sisällä vettä, voi hajota jäätyessään, samoin astianpesukoneen ns. suolasäiliö joka kaikissa uudemmissa on, yleensä halkeaa jos jäätyy.
        Yhden astianpesukoneen olen onnistunut jäädyttämään itsekin rikki kun uskoin faijaa, että hirsimökillä ei kannata pitää peruslämpöä...

        Jääkaappi ja pakastin ei ole millänsäkään, eikä televisiokaan yleensä on sitten vanha kuvaputkimalli tai lcd (mulla on vaunussa lcd, oli ennen putkitelkku ja mökillä kans lcd). Plasmasta en osaa sanoa mitään.


    • Hirsimökki

      Mikä mahtaa olla järkevä hirsi rakenne tai ylipäätänsä järkevä rakenne taloudellisesti talvi mökkiin. Itsellä ajatuksena 180mm höylä tai 210mm pyöröhirsi ulkoseinissä ja väliseinissä jotain kevyempää. Paljonkohan tuo hirrren vahvuus vaikuttaa paketti mökin hintaan jos laskettu vaikka 95mm höylähirren mukaan? Paketin hinta puuosatoimitus noin 30000 euroa.
      Saiskos tuon talvilämpimäksi jos itse tekee 80000 euron budjetilla kun on tontti olemassa. Mökkiin tulisi sähköt ja vesi, sauna ja kompostoiva wc.

      • ärripurrivittu

        Ei sit oo tullut mieleen kysyä siltä toimittajalta paljonko hirren paksuus vaikuttaa hintaan ? saatana.

        Budjettisi on 80t€. Jos puuosatoimitus on 30t€ niin etkö arvele että siihen 50t€ ylimääräistä riittäisi talvilämpivyyteen ? Kullallako eristät ? perkele.


      • syksyllä asumaan

        Ittelle valmistumaisillaan 180 mm lamellihirrestä n. 75 m2 parvellinen huvila joka tarkoitus pitää talvet kylmillään, ainakin aluksi. Eristeenä selluvillaa 30 cm katossa eikä mitään muoveja mihinkään, kuten joku tuossa edellä sanoikin viisaasti. Vesijärjestelmä sellainen että voi tyhjentää talveksi, lattikaivoihin glygolit vesilukkoihin pakkaskaudeksi. Ikkunat ja ovet kuten nykytaloissa eli argontäytteiset lämpölasit. Tulevaisuudessa helppo ottaa ympärivuotiseen käyttöön jos haluaa.

        Minulla rakennuksen lopullinen hinta ilman tonttia tulee olemaan noin 3,5 x kehikon hinta, 95 % töistä teetettynä ammattilaisilla. Hintaa kertyy pienen talon verran, sehän se onkin itse asiassa. Itse tekemäni alkuperäinen budjetti tullee ylittymään n. 20-25 tonnia, johon olin kylläkin varautunut.

        Vaikea sanoa riittääkö sinun tapauksessa tuo 80 ke talvilämpimäksi saattamiseen, veikkaan ettei riitä sillä kaikkia työvaiheita ei kuitenkaan voi tai osaa tehdä itse ellei ole ammattilainen (lvis-työt, muuraukset jne.). Hirren paksuus vaikuttaa kehikkopaketin hintaan siten, että jos hinnat alkaen hinta jollain 100 mm hirrellä on tuo 30 tonnia, niin 180 mm hirrellä se on reilut 1,5 kertainen eli 45-50 tonnia.


      • Hirsimökki
        syksyllä asumaan kirjoitti:

        Ittelle valmistumaisillaan 180 mm lamellihirrestä n. 75 m2 parvellinen huvila joka tarkoitus pitää talvet kylmillään, ainakin aluksi. Eristeenä selluvillaa 30 cm katossa eikä mitään muoveja mihinkään, kuten joku tuossa edellä sanoikin viisaasti. Vesijärjestelmä sellainen että voi tyhjentää talveksi, lattikaivoihin glygolit vesilukkoihin pakkaskaudeksi. Ikkunat ja ovet kuten nykytaloissa eli argontäytteiset lämpölasit. Tulevaisuudessa helppo ottaa ympärivuotiseen käyttöön jos haluaa.

        Minulla rakennuksen lopullinen hinta ilman tonttia tulee olemaan noin 3,5 x kehikon hinta, 95 % töistä teetettynä ammattilaisilla. Hintaa kertyy pienen talon verran, sehän se onkin itse asiassa. Itse tekemäni alkuperäinen budjetti tullee ylittymään n. 20-25 tonnia, johon olin kylläkin varautunut.

        Vaikea sanoa riittääkö sinun tapauksessa tuo 80 ke talvilämpimäksi saattamiseen, veikkaan ettei riitä sillä kaikkia työvaiheita ei kuitenkaan voi tai osaa tehdä itse ellei ole ammattilainen (lvis-työt, muuraukset jne.). Hirren paksuus vaikuttaa kehikkopaketin hintaan siten, että jos hinnat alkaen hinta jollain 100 mm hirrellä on tuo 30 tonnia, niin 180 mm hirrellä se on reilut 1,5 kertainen eli 45-50 tonnia.

        Terve, syksyllä asumaan.

        kiitos hyvästä vastauksesta. Onko tuo 3.5 kerroin sinulla pelkälle hirsikehikolle vai puuosatoimitukselle.

        Ps. Paljon osaan ja pystyn itse tekemään.


      • syksyllä asumaan
        Hirsimökki kirjoitti:

        Terve, syksyllä asumaan.

        kiitos hyvästä vastauksesta. Onko tuo 3.5 kerroin sinulla pelkälle hirsikehikolle vai puuosatoimitukselle.

        Ps. Paljon osaan ja pystyn itse tekemään.

        Kerroin 3,5 puuosatoimitukselle eli kehikko, sisä- ja ulko-ovet sekä ikkunat kaikki puutavara mitä mökkiin menee. Tämä siis omakohtainen kokemus ja minun mökin toimittajana on Finnlamelli.

        Muuten, kannattaa tinkiä hirteen sähkösuunnitelman mukaisesti porattavat reijät johdoille kaupanpäällisiksi. FL ei kyllä niistä erikseen veloittanutkaan (kuten ei rahdistakaan = lienevät hinnoitelleet nämä jo valmiiksi perushintaan mukaan), mutta monet muut toimittajat hinnoittelevat joka reijän erikseen lisäksi.

        Kokonaishintaa saa painettua hyvin alas jos osaa ja ehtii itse rakentaa, sillä tavaraa saa jokapaikasta mutta hyvät työmiehet ovat kortilla ja kuten tiedetään, työn hinta meidän maassa on järjettömällä tasolla. Mutta kun kerran rakentaa tai rakennuttaa, se kannattaa tehdä niin hyvin kuin mahdollista, vaikka kulua tuleekin. Pahin skenaario on että ns. "vitosen seppä tekee kympin vahingon" eli vajaataitoiset rakentajat tumpeloivat vielä hyvät materiaalitkin eikä vastineeksi saa muuta kuin pahan mielen. Olisin itsekin tykännyt enempi olla mukana varsinaisessa rakentamisessa, mutta oma aika ei ikävä kyllä siihen riitä. Eikä osaaminenkaan sen puoleen.


      • Hirsimökki
        ärripurrivittu kirjoitti:

        Ei sit oo tullut mieleen kysyä siltä toimittajalta paljonko hirren paksuus vaikuttaa hintaan ? saatana.

        Budjettisi on 80t€. Jos puuosatoimitus on 30t€ niin etkö arvele että siihen 50t€ ylimääräistä riittäisi talvilämpivyyteen ? Kullallako eristät ? perkele.

        Vastaus ärripurrivitulle.

        Kyllä olen kysellyt mutta ei ole vielä tullut speksejä ja jonkin näköinen ajatus tuosta hinna noususta hirrenvahvuuden kasvamisesta on. Malttamattomana kyselen tässä muiden kokemuksia ja tietoa kyseisestä projektista. Arvelen toki että 50000 riittää talvilämpimyyteen mutta siihen pitäisi mahtua myös kaivo jätevesijärjestelmät lvi, sähkö, perustukset, hieman lisää rakennus, pintakäsittelyä sekä byrokratiaa. Hirren vahvuus kiinnostaa siksi kun haluan täys puu mökin jos budjetti kestää. Muuten joudun tyytymään halvempaan ratkaisuun tai venytetettävä budjettia. Halpuus ei tosiaan tässä asiassa kiinnosta sillä tässähän on kyse loma asunnon rakentamisesta perheellemme.

        Ensiksi kaikissa hankkeen aluissa oli sitten kyseessä vene, auto tai vapaa-ajan asunto mietitään mitä siltä halutaan.
        Sen jälkeen ainakin ne joilla raha ei kasva puissa laatii jonkin näköisen budjetin ja tutkii sekä pohtii erilaisia vaihtoehtoja joihin se riittää. Pohdinnan jälkeen valitaan se johon se riittää, sekä sen minkä sillä saa parhaiten toteutettua.

        Asiallisia vastauksia on tullut paljon sekä kokemuksen jakoa. Kiitos siitä kaikille vastaajille.


    • Anonyymi

      kannattaako sähköä ja lvitä edes laittaa kunnon hirsimökkiin. on niin ku ennen vanhaan, ilma vaihtuu ja on tervettä elämää. panostaa hellaan ja uuniin/takkaan keskelle mökkiä

    • Anonyymi

      siis kantoves tietysti ja ulkohyyssi normaalisti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4319
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      238
      2123
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1570
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1391
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1100
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1067
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      53
      918
    Aihe