Nokia navigaattorina

Aikaisemmin en ole suuremmalti ottanut kantaa Nokian karttoihin enkä navigointiohjelmaan, koska olin vain kokeillut niitä.

Nyt vertasin oikeaan autonavigaattoriin samoissa olosuhteissa noin 70 km:n matkalla. E7 kehoitti 4 kertaa ajamaan pitkin pellonpientareita ja kinttupolkuja. Samoin esikaupunkialueilla on ihan onneton neuvoja, pääteillä kyllä toimii. Eli kartat ei sovellu autokäyttöön, niin ihmeellisiä ovat sen ajoreitit.

Äänenlaatu on tosi heikko verrattuna autonavin "hifi-ääneen".
Ääniohjeistus on omituinen: aja liittymästä moottoritielle. nyt aja moottoritietä, mutta ei kerro puheella kuinka monta kilometriä. Aja nyt tätä tietä jne. kuin mitähän muuta tietä voisi ajaa kuin sitä jolla jo on. Mutta kaupungissa se on tarpeettoman "suulas", jäkättää jatkuvasti 50-150 m:n välein, koska pitää kääntyä.

Numeronäytöt ovat aivan liian pienellä ja puutteelliset. Halvassa satasen autonavissa taas on näkyvillä samassa näytössä kaikki oleellinen, nopeusrajoitus ko. tiellä, oma ajonopeus joka muuttuu punaiseksi ylinopeudella,
jäljellä oleva matka ja matka-aika ja matka seuraavaan käännökseen.

E7 taskussa on erinomainen turistin kaupunkilomanavi, mutta maantiellä suorastaan kiusallinen käyttää oikean navigaattorin jälkeen. Sitä joutuu niin paljon "räpläämään" ajon aikana, jos haluaa saada siitä kaiken tarpeellisen näkyviin, että rinnalla pitäisi istua navigaattori, joka sitä käyttäisi.

9

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovi karttojen asetuksista voi laittaa Reitin valinta kohtaan Optimoitu. Tiedä häntä onko vaikutusta.....

    • - GpS ->

      Mitkä ovat sen ajoreittien vaihtoehdot asetuksissa ja millaista asetusta käytit?

      Nopein > moottoritie > ei moottoritetä > paikallistie > maksullien tie > ei maksullista tietä ?

      Käytitkö sitä avusteiden kera vai pelkästäään sen sisäistä GPS-sirua, eli ilman dataa?

      >> E7 kehoitti 4 kertaa ajamaan pitkin pellonpientareita ja kinttupolkuja.

      Voisitko hieman tarkentaa tuota kohtaa? Mikäli et seurannut sen neuvoja, niin miten ja miten pian se korjasi reittiohjeistuksen?

      Kiinnostaa sillä olen ajatellut korvata Euroopassa lomareissulla vanhoilla kartoilla olevan vanhan irtonavin Nokialla, vaikka varoiksi irtonavin otankin takakontiin.

      Olisi niin mukava jos voisi vähentää näiden elektronikka-vimpaimien lukumäärää kaikine oheispäreineen, latureineen, piuhoineen ja telineineen.

      • Käytössä olivat asetukset joihin nopeimman reitin lisäksi oli valittu kaikkiin "kyllä" junalauttaa lukuunottamatta. Päällystämätön tie oli mukana, koska hiekkatietä sisältyi matkaan 4 km. Navin mukaan olisi pitänyt ajaa peltotietä kartanon pihojen läpi. Esikaupunkialueella ohjasi "tielle" joka on ollut asemakaavaan merkittynä puistotienä jo 30 vuotta, mutta koskaan tuota yhteyttä ei ole rakennettu.

        Verkkoavustus oli päällä koko ajan, ja "reitin uudelleenlaskenta" toimikin välittömästi.

        Jäi se vaikutelma, että nuo kartat eivät ole olleet alunperinkään kuin sinne päin noiden pikkuteiden suhteen ja niitähän ei ikinä päivitetä, jos käyttäjät eivät sitä tee.

        Ilman verkkoa käytin Nokialaista Saimaan kanavalla. Kylmäkäynnistys kesti noin 6 minuttia, mutta sen jälkeen toimi normaalisti. Tosin sielläkin puuttui kartasta kanavaa kymmeniä kilometrejä.


      • - GpS ->
        Täpinä kirjoitti:

        Käytössä olivat asetukset joihin nopeimman reitin lisäksi oli valittu kaikkiin "kyllä" junalauttaa lukuunottamatta. Päällystämätön tie oli mukana, koska hiekkatietä sisältyi matkaan 4 km. Navin mukaan olisi pitänyt ajaa peltotietä kartanon pihojen läpi. Esikaupunkialueella ohjasi "tielle" joka on ollut asemakaavaan merkittynä puistotienä jo 30 vuotta, mutta koskaan tuota yhteyttä ei ole rakennettu.

        Verkkoavustus oli päällä koko ajan, ja "reitin uudelleenlaskenta" toimikin välittömästi.

        Jäi se vaikutelma, että nuo kartat eivät ole olleet alunperinkään kuin sinne päin noiden pikkuteiden suhteen ja niitähän ei ikinä päivitetä, jos käyttäjät eivät sitä tee.

        Ilman verkkoa käytin Nokialaista Saimaan kanavalla. Kylmäkäynnistys kesti noin 6 minuttia, mutta sen jälkeen toimi normaalisti. Tosin sielläkin puuttui kartasta kanavaa kymmeniä kilometrejä.

        Jännä homma miten Nokia-navistakin on varsin erilaisia kokemuksia. En sitten tiedä miten paljon siihen vaikuttaa alueet joilla kukin on sillä seilannut.

        Jokunen päivä sitten tällä foorumilla joku laittoi linkin toiselle foorumille jossa muuan henkilö oli löytänyt, taisi olla juuri E7, jossakin Puolan kieppeillä pakallisesessa "nevadassa" leirintäalueen jonne edes Garmin ei osannut. Tosin oli ennalta ladannut läppärillä tuon paikan koordinaatit puhelimeen.

        Kauppalehden foorumilla taasen toinen E7:aa käyttävä kertoi löytävänsä sillä "kaiken maailman jorpakoita ja kärrypolkuja" ( oma ilmaisuni ) luontoreissuillaan joista muut käyttämänsä navit ovat ollet tietämättömiä ja tämä jopa ilman avusteita, kun hänellä ei ollut datapakettia.

        Kaipa näissä kaikissa on etunsa ja haittansa, mahtaneeko yksikään olla vahva kaikkialla? Nokia on kuitenkin tehnyt ihan aimo harppauksen muutamassa vuodessa navinsa kanssa ja monilla ulkolaisillakin saiteilla ja testeissä kerrotaan tyytyväisyydestä navin toimivuuteen kokonaisuutena. No, tuleepahan lähiaikoina testattua miten C7 pärjää Keski-Euroopassa. En vielä ole edes korkannut tuota puhelinta, kunha tässä ehtii.


    • 78.b z

      aika harva navigoi veneessä!

      • Kun nyt rupesit viisastelemaan, niin tiedosi vaan, että aina ainakin yhden henkilön on navigoitava veneessä. Minä käytän siihen apuna karttaplotteria.

        Miten Sinun veneasia liittyy tähän?

        Liikenneväylä se on kanavakin ja turistina minua kiinnostaa, missä mennään.
        Tuo Nokialainen olisi siihen sopiva peli kun vaan kartat olisivat enemmän kuin sinne päin. Huono kartta rajoittaa aina navigaattorin käyttöä, varsinkin jos ei voi käyttää teiden ulkopuolella. En tiedä, voiko Nokialaiseen ladata esim. TopoSuomikaratat, niin kuin autonavigaattoriin voi. Silloin siitä näkyy mm. tilusrajat ollen tärkeä tieto esim metsästyksessä.


    • Kalakkuna

      Sitäpä ei ole mikään pakko käyttää Nokian omaa navia, voi laittaa vaikka Garmin mobile mapsin tai tomtomin, niissä on prikulleen sama ohjelmisto äänineen kuin autonaveissa, alustana on vaan puhelin.

      • - GpS ->

        TomTom voisi olla vahva ja monet on sellaisen Nokialaisiin asentanut aivan viimeaikoinakin. Tosin tarvitsee kaivaa kuvetta. Nykyisin tosin TT tukee virallisesti ainoastaan iPhonea, sillä Nokia-navi maksuttomana on melko kova haka puutteistaan huolimatta. TT muuten teki viime tuloskaudellaa melko vahvan flopin ja antoi tulosvaroituksen jälleen kerran. Kilpailu on kovaa. Saas nähdä miten se tulee jatkossa pärjäämään taloudellisesti.


    • Turhaan matkannut

      Melkoisia kinttupolkuja Nokialainen ehdottelee, mutta niistä on kyllä selvitty. Ei todellakaan voi vaan luottaa ja antaa mennä. Tuskin millään navilla?

      Nokialaisessa (muista ei kokemusta) on se ominaisuus, että se ei osaa sanoa, että "U-käännöksen tekemällä tällä tiellä pääsisit 20km lyhemmän matkan, kuin tätä reittiä jota ehdotan". Jos alue TÄYSIN tuntematon ja vaihdat kesken kaiken reittiä, niin parasta siirtyä ensin jollekin kinttupolulle, jotta se osaa tulkita/mitata äsken kulkemaasi tietä molempiin suuntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe