Aikaisemmin en ole suuremmalti ottanut kantaa Nokian karttoihin enkä navigointiohjelmaan, koska olin vain kokeillut niitä.
Nyt vertasin oikeaan autonavigaattoriin samoissa olosuhteissa noin 70 km:n matkalla. E7 kehoitti 4 kertaa ajamaan pitkin pellonpientareita ja kinttupolkuja. Samoin esikaupunkialueilla on ihan onneton neuvoja, pääteillä kyllä toimii. Eli kartat ei sovellu autokäyttöön, niin ihmeellisiä ovat sen ajoreitit.
Äänenlaatu on tosi heikko verrattuna autonavin "hifi-ääneen".
Ääniohjeistus on omituinen: aja liittymästä moottoritielle. nyt aja moottoritietä, mutta ei kerro puheella kuinka monta kilometriä. Aja nyt tätä tietä jne. kuin mitähän muuta tietä voisi ajaa kuin sitä jolla jo on. Mutta kaupungissa se on tarpeettoman "suulas", jäkättää jatkuvasti 50-150 m:n välein, koska pitää kääntyä.
Numeronäytöt ovat aivan liian pienellä ja puutteelliset. Halvassa satasen autonavissa taas on näkyvillä samassa näytössä kaikki oleellinen, nopeusrajoitus ko. tiellä, oma ajonopeus joka muuttuu punaiseksi ylinopeudella,
jäljellä oleva matka ja matka-aika ja matka seuraavaan käännökseen.
E7 taskussa on erinomainen turistin kaupunkilomanavi, mutta maantiellä suorastaan kiusallinen käyttää oikean navigaattorin jälkeen. Sitä joutuu niin paljon "räpläämään" ajon aikana, jos haluaa saada siitä kaiken tarpeellisen näkyviin, että rinnalla pitäisi istua navigaattori, joka sitä käyttäisi.
Nokia navigaattorina
9
173
Vastaukset
Ovi karttojen asetuksista voi laittaa Reitin valinta kohtaan Optimoitu. Tiedä häntä onko vaikutusta.....
- - GpS ->
Mitkä ovat sen ajoreittien vaihtoehdot asetuksissa ja millaista asetusta käytit?
Nopein > moottoritie > ei moottoritetä > paikallistie > maksullien tie > ei maksullista tietä ?
Käytitkö sitä avusteiden kera vai pelkästäään sen sisäistä GPS-sirua, eli ilman dataa?
>> E7 kehoitti 4 kertaa ajamaan pitkin pellonpientareita ja kinttupolkuja.
Voisitko hieman tarkentaa tuota kohtaa? Mikäli et seurannut sen neuvoja, niin miten ja miten pian se korjasi reittiohjeistuksen?
Kiinnostaa sillä olen ajatellut korvata Euroopassa lomareissulla vanhoilla kartoilla olevan vanhan irtonavin Nokialla, vaikka varoiksi irtonavin otankin takakontiin.
Olisi niin mukava jos voisi vähentää näiden elektronikka-vimpaimien lukumäärää kaikine oheispäreineen, latureineen, piuhoineen ja telineineen.Käytössä olivat asetukset joihin nopeimman reitin lisäksi oli valittu kaikkiin "kyllä" junalauttaa lukuunottamatta. Päällystämätön tie oli mukana, koska hiekkatietä sisältyi matkaan 4 km. Navin mukaan olisi pitänyt ajaa peltotietä kartanon pihojen läpi. Esikaupunkialueella ohjasi "tielle" joka on ollut asemakaavaan merkittynä puistotienä jo 30 vuotta, mutta koskaan tuota yhteyttä ei ole rakennettu.
Verkkoavustus oli päällä koko ajan, ja "reitin uudelleenlaskenta" toimikin välittömästi.
Jäi se vaikutelma, että nuo kartat eivät ole olleet alunperinkään kuin sinne päin noiden pikkuteiden suhteen ja niitähän ei ikinä päivitetä, jos käyttäjät eivät sitä tee.
Ilman verkkoa käytin Nokialaista Saimaan kanavalla. Kylmäkäynnistys kesti noin 6 minuttia, mutta sen jälkeen toimi normaalisti. Tosin sielläkin puuttui kartasta kanavaa kymmeniä kilometrejä.- - GpS ->
Täpinä kirjoitti:
Käytössä olivat asetukset joihin nopeimman reitin lisäksi oli valittu kaikkiin "kyllä" junalauttaa lukuunottamatta. Päällystämätön tie oli mukana, koska hiekkatietä sisältyi matkaan 4 km. Navin mukaan olisi pitänyt ajaa peltotietä kartanon pihojen läpi. Esikaupunkialueella ohjasi "tielle" joka on ollut asemakaavaan merkittynä puistotienä jo 30 vuotta, mutta koskaan tuota yhteyttä ei ole rakennettu.
Verkkoavustus oli päällä koko ajan, ja "reitin uudelleenlaskenta" toimikin välittömästi.
Jäi se vaikutelma, että nuo kartat eivät ole olleet alunperinkään kuin sinne päin noiden pikkuteiden suhteen ja niitähän ei ikinä päivitetä, jos käyttäjät eivät sitä tee.
Ilman verkkoa käytin Nokialaista Saimaan kanavalla. Kylmäkäynnistys kesti noin 6 minuttia, mutta sen jälkeen toimi normaalisti. Tosin sielläkin puuttui kartasta kanavaa kymmeniä kilometrejä.Jännä homma miten Nokia-navistakin on varsin erilaisia kokemuksia. En sitten tiedä miten paljon siihen vaikuttaa alueet joilla kukin on sillä seilannut.
Jokunen päivä sitten tällä foorumilla joku laittoi linkin toiselle foorumille jossa muuan henkilö oli löytänyt, taisi olla juuri E7, jossakin Puolan kieppeillä pakallisesessa "nevadassa" leirintäalueen jonne edes Garmin ei osannut. Tosin oli ennalta ladannut läppärillä tuon paikan koordinaatit puhelimeen.
Kauppalehden foorumilla taasen toinen E7:aa käyttävä kertoi löytävänsä sillä "kaiken maailman jorpakoita ja kärrypolkuja" ( oma ilmaisuni ) luontoreissuillaan joista muut käyttämänsä navit ovat ollet tietämättömiä ja tämä jopa ilman avusteita, kun hänellä ei ollut datapakettia.
Kaipa näissä kaikissa on etunsa ja haittansa, mahtaneeko yksikään olla vahva kaikkialla? Nokia on kuitenkin tehnyt ihan aimo harppauksen muutamassa vuodessa navinsa kanssa ja monilla ulkolaisillakin saiteilla ja testeissä kerrotaan tyytyväisyydestä navin toimivuuteen kokonaisuutena. No, tuleepahan lähiaikoina testattua miten C7 pärjää Keski-Euroopassa. En vielä ole edes korkannut tuota puhelinta, kunha tässä ehtii.
- 78.b z
aika harva navigoi veneessä!
Kun nyt rupesit viisastelemaan, niin tiedosi vaan, että aina ainakin yhden henkilön on navigoitava veneessä. Minä käytän siihen apuna karttaplotteria.
Miten Sinun veneasia liittyy tähän?
Liikenneväylä se on kanavakin ja turistina minua kiinnostaa, missä mennään.
Tuo Nokialainen olisi siihen sopiva peli kun vaan kartat olisivat enemmän kuin sinne päin. Huono kartta rajoittaa aina navigaattorin käyttöä, varsinkin jos ei voi käyttää teiden ulkopuolella. En tiedä, voiko Nokialaiseen ladata esim. TopoSuomikaratat, niin kuin autonavigaattoriin voi. Silloin siitä näkyy mm. tilusrajat ollen tärkeä tieto esim metsästyksessä.
- Kalakkuna
Sitäpä ei ole mikään pakko käyttää Nokian omaa navia, voi laittaa vaikka Garmin mobile mapsin tai tomtomin, niissä on prikulleen sama ohjelmisto äänineen kuin autonaveissa, alustana on vaan puhelin.
- - GpS ->
TomTom voisi olla vahva ja monet on sellaisen Nokialaisiin asentanut aivan viimeaikoinakin. Tosin tarvitsee kaivaa kuvetta. Nykyisin tosin TT tukee virallisesti ainoastaan iPhonea, sillä Nokia-navi maksuttomana on melko kova haka puutteistaan huolimatta. TT muuten teki viime tuloskaudellaa melko vahvan flopin ja antoi tulosvaroituksen jälleen kerran. Kilpailu on kovaa. Saas nähdä miten se tulee jatkossa pärjäämään taloudellisesti.
- Turhaan matkannut
Melkoisia kinttupolkuja Nokialainen ehdottelee, mutta niistä on kyllä selvitty. Ei todellakaan voi vaan luottaa ja antaa mennä. Tuskin millään navilla?
Nokialaisessa (muista ei kokemusta) on se ominaisuus, että se ei osaa sanoa, että "U-käännöksen tekemällä tällä tiellä pääsisit 20km lyhemmän matkan, kuin tätä reittiä jota ehdotan". Jos alue TÄYSIN tuntematon ja vaihdat kesken kaiken reittiä, niin parasta siirtyä ensin jollekin kinttupolulle, jotta se osaa tulkita/mitata äsken kulkemaasi tietä molempiin suuntiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003467
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342634- 802423
- 842406
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j412083Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221700- 121686
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411667