Nokia navigaattorina

Aikaisemmin en ole suuremmalti ottanut kantaa Nokian karttoihin enkä navigointiohjelmaan, koska olin vain kokeillut niitä.

Nyt vertasin oikeaan autonavigaattoriin samoissa olosuhteissa noin 70 km:n matkalla. E7 kehoitti 4 kertaa ajamaan pitkin pellonpientareita ja kinttupolkuja. Samoin esikaupunkialueilla on ihan onneton neuvoja, pääteillä kyllä toimii. Eli kartat ei sovellu autokäyttöön, niin ihmeellisiä ovat sen ajoreitit.

Äänenlaatu on tosi heikko verrattuna autonavin "hifi-ääneen".
Ääniohjeistus on omituinen: aja liittymästä moottoritielle. nyt aja moottoritietä, mutta ei kerro puheella kuinka monta kilometriä. Aja nyt tätä tietä jne. kuin mitähän muuta tietä voisi ajaa kuin sitä jolla jo on. Mutta kaupungissa se on tarpeettoman "suulas", jäkättää jatkuvasti 50-150 m:n välein, koska pitää kääntyä.

Numeronäytöt ovat aivan liian pienellä ja puutteelliset. Halvassa satasen autonavissa taas on näkyvillä samassa näytössä kaikki oleellinen, nopeusrajoitus ko. tiellä, oma ajonopeus joka muuttuu punaiseksi ylinopeudella,
jäljellä oleva matka ja matka-aika ja matka seuraavaan käännökseen.

E7 taskussa on erinomainen turistin kaupunkilomanavi, mutta maantiellä suorastaan kiusallinen käyttää oikean navigaattorin jälkeen. Sitä joutuu niin paljon "räpläämään" ajon aikana, jos haluaa saada siitä kaiken tarpeellisen näkyviin, että rinnalla pitäisi istua navigaattori, joka sitä käyttäisi.

9

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovi karttojen asetuksista voi laittaa Reitin valinta kohtaan Optimoitu. Tiedä häntä onko vaikutusta.....

    • - GpS ->

      Mitkä ovat sen ajoreittien vaihtoehdot asetuksissa ja millaista asetusta käytit?

      Nopein > moottoritie > ei moottoritetä > paikallistie > maksullien tie > ei maksullista tietä ?

      Käytitkö sitä avusteiden kera vai pelkästäään sen sisäistä GPS-sirua, eli ilman dataa?

      >> E7 kehoitti 4 kertaa ajamaan pitkin pellonpientareita ja kinttupolkuja.

      Voisitko hieman tarkentaa tuota kohtaa? Mikäli et seurannut sen neuvoja, niin miten ja miten pian se korjasi reittiohjeistuksen?

      Kiinnostaa sillä olen ajatellut korvata Euroopassa lomareissulla vanhoilla kartoilla olevan vanhan irtonavin Nokialla, vaikka varoiksi irtonavin otankin takakontiin.

      Olisi niin mukava jos voisi vähentää näiden elektronikka-vimpaimien lukumäärää kaikine oheispäreineen, latureineen, piuhoineen ja telineineen.

      • Käytössä olivat asetukset joihin nopeimman reitin lisäksi oli valittu kaikkiin "kyllä" junalauttaa lukuunottamatta. Päällystämätön tie oli mukana, koska hiekkatietä sisältyi matkaan 4 km. Navin mukaan olisi pitänyt ajaa peltotietä kartanon pihojen läpi. Esikaupunkialueella ohjasi "tielle" joka on ollut asemakaavaan merkittynä puistotienä jo 30 vuotta, mutta koskaan tuota yhteyttä ei ole rakennettu.

        Verkkoavustus oli päällä koko ajan, ja "reitin uudelleenlaskenta" toimikin välittömästi.

        Jäi se vaikutelma, että nuo kartat eivät ole olleet alunperinkään kuin sinne päin noiden pikkuteiden suhteen ja niitähän ei ikinä päivitetä, jos käyttäjät eivät sitä tee.

        Ilman verkkoa käytin Nokialaista Saimaan kanavalla. Kylmäkäynnistys kesti noin 6 minuttia, mutta sen jälkeen toimi normaalisti. Tosin sielläkin puuttui kartasta kanavaa kymmeniä kilometrejä.


      • - GpS ->
        Täpinä kirjoitti:

        Käytössä olivat asetukset joihin nopeimman reitin lisäksi oli valittu kaikkiin "kyllä" junalauttaa lukuunottamatta. Päällystämätön tie oli mukana, koska hiekkatietä sisältyi matkaan 4 km. Navin mukaan olisi pitänyt ajaa peltotietä kartanon pihojen läpi. Esikaupunkialueella ohjasi "tielle" joka on ollut asemakaavaan merkittynä puistotienä jo 30 vuotta, mutta koskaan tuota yhteyttä ei ole rakennettu.

        Verkkoavustus oli päällä koko ajan, ja "reitin uudelleenlaskenta" toimikin välittömästi.

        Jäi se vaikutelma, että nuo kartat eivät ole olleet alunperinkään kuin sinne päin noiden pikkuteiden suhteen ja niitähän ei ikinä päivitetä, jos käyttäjät eivät sitä tee.

        Ilman verkkoa käytin Nokialaista Saimaan kanavalla. Kylmäkäynnistys kesti noin 6 minuttia, mutta sen jälkeen toimi normaalisti. Tosin sielläkin puuttui kartasta kanavaa kymmeniä kilometrejä.

        Jännä homma miten Nokia-navistakin on varsin erilaisia kokemuksia. En sitten tiedä miten paljon siihen vaikuttaa alueet joilla kukin on sillä seilannut.

        Jokunen päivä sitten tällä foorumilla joku laittoi linkin toiselle foorumille jossa muuan henkilö oli löytänyt, taisi olla juuri E7, jossakin Puolan kieppeillä pakallisesessa "nevadassa" leirintäalueen jonne edes Garmin ei osannut. Tosin oli ennalta ladannut läppärillä tuon paikan koordinaatit puhelimeen.

        Kauppalehden foorumilla taasen toinen E7:aa käyttävä kertoi löytävänsä sillä "kaiken maailman jorpakoita ja kärrypolkuja" ( oma ilmaisuni ) luontoreissuillaan joista muut käyttämänsä navit ovat ollet tietämättömiä ja tämä jopa ilman avusteita, kun hänellä ei ollut datapakettia.

        Kaipa näissä kaikissa on etunsa ja haittansa, mahtaneeko yksikään olla vahva kaikkialla? Nokia on kuitenkin tehnyt ihan aimo harppauksen muutamassa vuodessa navinsa kanssa ja monilla ulkolaisillakin saiteilla ja testeissä kerrotaan tyytyväisyydestä navin toimivuuteen kokonaisuutena. No, tuleepahan lähiaikoina testattua miten C7 pärjää Keski-Euroopassa. En vielä ole edes korkannut tuota puhelinta, kunha tässä ehtii.


    • 78.b z

      aika harva navigoi veneessä!

      • Kun nyt rupesit viisastelemaan, niin tiedosi vaan, että aina ainakin yhden henkilön on navigoitava veneessä. Minä käytän siihen apuna karttaplotteria.

        Miten Sinun veneasia liittyy tähän?

        Liikenneväylä se on kanavakin ja turistina minua kiinnostaa, missä mennään.
        Tuo Nokialainen olisi siihen sopiva peli kun vaan kartat olisivat enemmän kuin sinne päin. Huono kartta rajoittaa aina navigaattorin käyttöä, varsinkin jos ei voi käyttää teiden ulkopuolella. En tiedä, voiko Nokialaiseen ladata esim. TopoSuomikaratat, niin kuin autonavigaattoriin voi. Silloin siitä näkyy mm. tilusrajat ollen tärkeä tieto esim metsästyksessä.


    • Kalakkuna

      Sitäpä ei ole mikään pakko käyttää Nokian omaa navia, voi laittaa vaikka Garmin mobile mapsin tai tomtomin, niissä on prikulleen sama ohjelmisto äänineen kuin autonaveissa, alustana on vaan puhelin.

      • - GpS ->

        TomTom voisi olla vahva ja monet on sellaisen Nokialaisiin asentanut aivan viimeaikoinakin. Tosin tarvitsee kaivaa kuvetta. Nykyisin tosin TT tukee virallisesti ainoastaan iPhonea, sillä Nokia-navi maksuttomana on melko kova haka puutteistaan huolimatta. TT muuten teki viime tuloskaudellaa melko vahvan flopin ja antoi tulosvaroituksen jälleen kerran. Kilpailu on kovaa. Saas nähdä miten se tulee jatkossa pärjäämään taloudellisesti.


    • Turhaan matkannut

      Melkoisia kinttupolkuja Nokialainen ehdottelee, mutta niistä on kyllä selvitty. Ei todellakaan voi vaan luottaa ja antaa mennä. Tuskin millään navilla?

      Nokialaisessa (muista ei kokemusta) on se ominaisuus, että se ei osaa sanoa, että "U-käännöksen tekemällä tällä tiellä pääsisit 20km lyhemmän matkan, kuin tätä reittiä jota ehdotan". Jos alue TÄYSIN tuntematon ja vaihdat kesken kaiken reittiä, niin parasta siirtyä ensin jollekin kinttupolulle, jotta se osaa tulkita/mitata äsken kulkemaasi tietä molempiin suuntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      273
      10103
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      216
      5809
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      169
      5326
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      82
      4959
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      11
      3231
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      4
      2618
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2509
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2319
    9. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      374
      2129
    10. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      27
      2025
    Aihe