talopaketeista.

bujaka21

Hellöy..jos joku jaksais vähän vastailla..

onko kellään kokemusta näistä avaimet käteen- taloista? Jos ostan sellaisen niin paljonko joudun vielä itse tekemään? tietty tonttiin liittyvät työt tehdään itse sekä ulkopintojen maalaus mutta tuleeko siihen vielä paljonkin lisää?olen kuullut että avaimet käteen- talot eivät aina olekkaan niitä jotka ns.olisivat täysin muuttovalmiita.

Ja sitten olisiko kellään kokemusta viittä vaille valmis- taloista? tämä olisi toinen vaihtoehto, sillä sisäpinnat ym osaamme kyllä itse laittaa, ja noi talopakettien pinnat eivät ole mitään niin kovin eriloisia ym, kuitenkin olisi kiva tehdä sellainen sisusta kuin itse haluaa eikä väkipakolla valita jostain kuvastosta.

Jos oletetaan että avaimet käteen talo maksaisi 180t euroa, niin paljonko minun on lisättävä vielä siihen, että kaikki perustukset, maatyöt, liittymis ym ovat kunnossa? tontti meillä on joko ilmainen tai sitten ostamme jostain muualta, jos rakennamme sille tontille jonka saisimme ilmaiseksi paljonko maksaa ajaa siihen soraa ym kun maaperä vaatii sitä, tontti olisi n. 1000m2..
Design talolla meille sanottiin että jos varaa n. 50t euroa vielä paketin päälle niin siinä olisi kaikki kulut, plus vielä minun makuni kun haluan muuttaa kaikki pinnat.. ;) eli talon hinta olisi 230t euroa? onko näin??

65

3108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talotontyttö

      Mua kiinnostais kans tietää että paljon menee kuluja perustuksiin ja mitä täytyy tehdä enne kuin taloa voi alkaa päälle rakentamaan...Tietysti varmana nämä kulutu riipuu ihan paikkakunnastakin.Itsellä kans aikomus ottaa joko talopaketti (muuttovalmis?) tai sitten se viitta vaille valmis paketti.Mietityttää vaan toi viittä vaille valmis että siis mitä siinä täytyy itse tehdä? Muuttovalmis olis ehkä minulle yksinkertainen mutta haluan kuitenkin itse vaikuttaa niin paljon sisustukseen esim tapetteihin ja kodinkoneisiin että ehkä se viitta vaille valmis tulis loppujen lopuksi olemaan edullisempi tai miellyttävämpi:)
      Mietin myös jos ottaa muuttovalmiin talopaketin niin kauanko menee aikaa että se on ns valmis? Kun joskus mainostetaan että neljässä viikossa muuttovalmis mutta esim kastellin sivuilla sanottiin että menee n6-7kk perustuksien jälkeen kun talo on muuttovalmis, onko näin? Eli jos perustuksia alkaisi tekemään touko-kesäkuussa, hyvällä onnella tammi-helmikuus saisi muuttaa?
      Vielä sitä kyselinsin että onko kellään kokemusta teri-taloista? Katselin niitä taloja ja löytyis muutaman hyvä ehdokas kunnes luin mitä valmiiseen pakettiin kuuluisi. Pienellä luki että valmis paketti sisältää kaikki muuta paitsi tapetit ja laatat????!!!! Eli ne pitäisi maksaa itse jotka maksaa ihan hitosti! kuitenkaan yhtään edullisempi teri-talo ei ole kuin mikään muukaan, joten ihmettelen että onko todella näin?

      • alan opiskelija

        Perustuksista sanoisin et materiaalista ja koosta riippuen noin 20-40 tonnia. Soklex- tai harkkoperustus on varmaan halvin, voi saada jopa alle 20t. Jos taas rakennat johonkin "suolle" jossa joudutaan iskemään pitkiä teräspaaluja tulee kalliiks. En kovin tarkkaan oo noihin talopaketteihin perehtyny mut luulis et talo valmistuu paljon nopeammin kun osat kuitenkin tehdään tehtaal jo valmiiks mittoihin. Voi tietty olla että Kastellilla on ruuhkaa tilauksissa mut luulisin et kuukausi riittää valmistalon pystytykseen. Mitä paketti sisältää riippuu ihan paketin tarjoajasta, kannattaa lukea sopimus tarkkaan. Mielestäni yleensä avaimet käteen -pakettiin kuuluu kaikki muu paitsi maatyöt, perustukset, luvat yms paperityöt.


      • Kalliit perustukset
        alan opiskelija kirjoitti:

        Perustuksista sanoisin et materiaalista ja koosta riippuen noin 20-40 tonnia. Soklex- tai harkkoperustus on varmaan halvin, voi saada jopa alle 20t. Jos taas rakennat johonkin "suolle" jossa joudutaan iskemään pitkiä teräspaaluja tulee kalliiks. En kovin tarkkaan oo noihin talopaketteihin perehtyny mut luulis et talo valmistuu paljon nopeammin kun osat kuitenkin tehdään tehtaal jo valmiiks mittoihin. Voi tietty olla että Kastellilla on ruuhkaa tilauksissa mut luulisin et kuukausi riittää valmistalon pystytykseen. Mitä paketti sisältää riippuu ihan paketin tarjoajasta, kannattaa lukea sopimus tarkkaan. Mielestäni yleensä avaimet käteen -pakettiin kuuluu kaikki muu paitsi maatyöt, perustukset, luvat yms paperityöt.

        Pelkkiin perustuksiin mukaanlukien viemärit, sokkeli ja salaojat meni meillä Espoossa tasaisella tontilla n. 50t€, 70m2 talon pohja ja tallin n. 40m2. Piti kaivaa melkein kahteen metriin savisilttiä enen kuin tuli kallio/ kantava moreeni vastaan. Vielä tuohon pitää laittaa ainakin 10t€ päälle maisemointiin ts. tasoitus nurmikko ja kivituhka laatat.
        Selkeästi halvemmallakin pääsee jos maaperä on hyvä eli jotain kantavaa tavaraa esim. hiekka, sora tai moreeni. Kalliimmaksi tulee, jos joutuu räjäyttelemään tai paaluttamaan. Pk-seudulla maan pois vientikin maksaa usein maltaita koska kuorma-auto ehtii heittää kaksi keikkaa tunnissa kaivinkoneen aika päälle, pois vienti kannattaakin minimoida esim. nostamalla tontin pintaa, jos mahdollista. Maatöiden hyvä suunnittelu maksaa itsensä takaisin nopeasti, laskee kuinka paljon maata joutuu kaivamaan perustuksia varten ja vaaittaa tontin sen mukaan. Kannattaa myös palkata kokenut hyvämaineinen kaivurikuski hommiin, aloittelija kaivurikuskien toiminta on kuin hidastetusta filmistä verrattuna ammattilaisiin ja niin iso telakaivuukone, kuin tontille vain mahtuu, pienellä koneella tehokkuus on selkeästi huonompi.


      • Ihan oma talo
        alan opiskelija kirjoitti:

        Perustuksista sanoisin et materiaalista ja koosta riippuen noin 20-40 tonnia. Soklex- tai harkkoperustus on varmaan halvin, voi saada jopa alle 20t. Jos taas rakennat johonkin "suolle" jossa joudutaan iskemään pitkiä teräspaaluja tulee kalliiks. En kovin tarkkaan oo noihin talopaketteihin perehtyny mut luulis et talo valmistuu paljon nopeammin kun osat kuitenkin tehdään tehtaal jo valmiiks mittoihin. Voi tietty olla että Kastellilla on ruuhkaa tilauksissa mut luulisin et kuukausi riittää valmistalon pystytykseen. Mitä paketti sisältää riippuu ihan paketin tarjoajasta, kannattaa lukea sopimus tarkkaan. Mielestäni yleensä avaimet käteen -pakettiin kuuluu kaikki muu paitsi maatyöt, perustukset, luvat yms paperityöt.

        Talopaketti ei nopeuta projektiasi.Ota kokenut timpuri kaveriksi ja toimi hanslankarina alusta loppuun.Säästät selvää rahaa,työllistät jalon ammatin tekijän,
        saat paikalla rakennetun joka AINA on parempi kuin yksikään urakalla läjättivistä elementeistä.Pitkästä tiedät ja tunnet oman torppasi jokaisen neliösentin.Perus antura ja harkkosokkeli,talo yläkertavarauksella.perustalo ilman kotkotuksia (erkkerit).Työ tekijäänsä opettaa....et kadu...hintalappu kiittää..


    • valmistalo jees

      On valmistalo miltä firmalta hyvänsä, niin yleensä pitää muihin kustannuksiin varata muutama kymppitonni riippuen siitä missä päin Suomea asuu, vuokra- vai oma tontti, ja onko kaava-alueella vai sen ulkopuolella.

      Halvimmillaan on päästy 30 tuhatta päälle paketin, mutta yleensä menee se 40-60, pääkaupunkiseudulla enemmänkin. Pienetkin muutokset pakettiin, luvat ja katselmukset, vastaava mestari, tontilla tehtävät työt (mahdollinen paalutus ja/tai isompi maa-aineksen vaihto), vesi-, sähkö-, ja puhelinliittymät, mahdollinen pakollinen kaukolämpöliittymämaksu (vaikkei valitsisikaan itselle kaukolämpöä), kaavassa mahdollisesti määrätty autotalli, pihatyöt tms ja kai mä unohdinkin listasta jotain.

      Viittä vaille valmis ei taatusti tule edullisemmaksi, koska jo keittiö ja keittiökoneet tulee talotehtaan paketissa reilusti halvemmalla kuin mitä niitä voi ikinäsaada, ellei satu olemaan keittiötukussa tai elektroniikkaliikkeessä töissä.
      Mutta viittä vaille valmiissa on se etu, että nimenomaan ne näkyvät jutut saatte valikoida ja tehdä itse huolella vrt. urakkapalkkainen raksaäijä ja se, että valmistalon mallistot eivät sido materiaali- kaluste ja kodinkonevalinnoissa vaan voitte hankkia mitä haluatte.

    • 25
    • käteväkäsi

      Rakenna itse.Valmistalot täyttää vain sen minimivaatimuksen.Mutta sinun pitää olla kätevä käsistäsi.Itse olen rakentanut 5 taloa,tehnyt myös putki ja sähkötyöt itse.Sanon vielä että kaikki on laadukkaampaa työtä kuin mitä vieraalta saa.

      • Tuplako

        Olet siis sekä putki- että sähkömies? Minä kun luulin että jo kumpi tahansa noista ammateista olisi ihan riittävä työllistämään ja pärjäisi ihan hyvin.


      • paljon tinannut...
        Tuplako kirjoitti:

        Olet siis sekä putki- että sähkömies? Minä kun luulin että jo kumpi tahansa noista ammateista olisi ihan riittävä työllistämään ja pärjäisi ihan hyvin.

        parasta hanketta on rakentaa taloja myydä se 2v päästä pois ja kun on noin monipuolinen kaveri jää käteen kyllä velaton talo jo noin kolmanella kerralla.itse myös lvi-asentaja ja pari itse rakentamaa taloa ja loma-asunto.ja mikä parasta taito jää itselle kun tekee.


    • re

      ehkä valmis talokin ihan hyvä ratkaisu,mutta älä päästä tontillesi eestiläisiä,venäläisiä,puolalaisa ja muita havumajan kyhääjiä!!

    • paljon nähnyt

      Ei missään nimessä valmista taloa. Mieluimmin pari somalia värkkäämään savimajaa. Kummassakin tapauksessa työn laatu ja asumisen taso ovat samanlaista.

      • ett sillee

        Onko sinulla antaa tähän todisteita eli "kättä pidempää" tähän kommenttiisi?


    • BigBear...

      Rakennuta virolaisilla tai puolalaisilla omakotitalos! Suomalainen johto pitää olla! Hommaat tontit ja rakennusluvat.

    • Jos taloa mielii on turha miettiä ei kun tekemään

    • "Halvimmillaan on päästy 30 tuhatta päälle paketin, mutta yleensä menee se 40-60, pääkaupunkiseudulla enemmänkin. Pienetkin muutokset pakettiin, luvat ja katselmukset, vastaava mestari, tontilla tehtävät työt (mahdollinen paalutus ja/tai isompi maa-aineksen vaihto), vesi-, sähkö-, ja puhelinliittymät, mahdollinen pakollinen kaukolämpöliittymämaksu (vaikkei valitsisikaan itselle kaukolämpöä), kaavassa mahdollisesti määrätty autotalli, pihatyöt tms ja kai mä unohdinkin listasta jotain."

      Tosiaankin varaa se muutama kymmenen tuhatta päälle, koska kuten joku sai niin siihen tulee noiden edellä mainittujen lisäksi tonttipaperi, melututkimus (tyypillinen liikenne sekä mahdollinen lentomelu; menevät pahimmillaan päälle 1000£ hintaan). Myös maaperätutkimus taisi olla vaadittava vaikka tietäisitkin millainen se onkin niin kaupunki vaatii siitä todisteen.


      Älvsbytalo on kuulemma edullinen ja hyhvä. Ainakin naapurini ovat sellaisen valinneet ja näyttää hyvältä. Hinta riippuu tietysti otatko esim. erkkeri, parvekkeen, autotallin mm vastaavaa varsinaisen talon lisäksi vai jätätkö sellaiset pois.

      Tämä valmistaja tekee mm.puolitoistakerroksisen talon alakerran asumisvalmiiksi&yläkerran kylmätilaksi, joka halventaa hintaa.
      On muuten suomalaista työvoimaa kuulemma.

      Kiertele mahdollisimman paljon eri valmistajien taloesittelyissä ja tutki mahdolliset hinnat tarkkaa.

      • alan opiskelija

        Kannattaa harkita kaksi kertaa Älvsytalo -paketteja

        http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/uutiset/20316.html

        http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?1042772

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/01/1044917/alvsbytalo-tarttui-toimeen---riitajuttujen-maara-vaheni

        "Talotoimittaja Älvsbytalo kertoo pyrkivänsä hanakasti pois kuluttajariitalautakunnan ns. mustalta listalta.

        Vielä aiemmin tällä viikolla lautakunnan rekisterissä oli 13 tapausta, joissa Älvsbytalo ei ollut noudattanut annettua suositusta. Nyt määrä on tippunut yhdeksään. Jatkossa tavoitteena on pyöreä nolla."


      • alan opiskelija kirjoitti:

        Kannattaa harkita kaksi kertaa Älvsytalo -paketteja

        http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/uutiset/20316.html

        http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?1042772

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/01/1044917/alvsbytalo-tarttui-toimeen---riitajuttujen-maara-vaheni

        "Talotoimittaja Älvsbytalo kertoo pyrkivänsä hanakasti pois kuluttajariitalautakunnan ns. mustalta listalta.

        Vielä aiemmin tällä viikolla lautakunnan rekisterissä oli 13 tapausta, joissa Älvsbytalo ei ollut noudattanut annettua suositusta. Nyt määrä on tippunut yhdeksään. Jatkossa tavoitteena on pyöreä nolla."

        Aika mielenkiintoista. En ole noita kahta juttua nähnyt, mutta olin tietoinen niistä tuuletus-ongelmista mitä heillä oli aiemmin.

        Myönnän että tuo kuulostaa pahalta. Silti tämä firma kuulosti itsestä paremmalta kuin Kastelli.


      • ok-asukki
        Miss_Lonely kirjoitti:

        Aika mielenkiintoista. En ole noita kahta juttua nähnyt, mutta olin tietoinen niistä tuuletus-ongelmista mitä heillä oli aiemmin.

        Myönnän että tuo kuulostaa pahalta. Silti tämä firma kuulosti itsestä paremmalta kuin Kastelli.

        Miksi sinusta Kastelli kuulostaa huonolta vaihtoehdolta? Tiesitkö, että viime vuosina Kastelli on ollut selvästi Suomen myydyin valmistalomerkki? Mallisto kattaa esim. perusomakotitalokolmiosta kaikkea mahdollista hulppeampiin malleihin saakka. Jos toimittajalla olisi koko ajan vaikeuksia, niin kyllähän se näkyisi sitten myös suosiossa.

        Kaveripiirissä on muutamia Kastelli-taloja ja ovat kyllä olleet tosi kauniita olipa kyse sitten ns. perinnetalosta tai modernimmasta omakotitalosta.


    • Paavo J

      Olen myynyt eri talotehtaiden taloja, hirsitaloja, puurunkotaloja, suurelementti-
      taloja, näitä lähinnä lähes 100 kpl viimeisen 10 v. aikana.

      Nyt olen alkanut jyvittämällä tarjoamaan talonostajalle edullisesti talon ja muita rakennuksia.

      Siis: Esim talon spesiaalirunko yhdestä paikasta, muu puutavara saha/höy-
      läämöstä, ikkunat Vtt:n testissä pärjännyt edullinen pieni tehdas joka val-
      mistaa myös äänieristysikkunoita. Takat / hormit olen, pintakatteet löytyy....
      Keittiöfirmat olen kilpailuttanut monta kertaa ja tiedän edullisimman ja parhaan, jne.. jne..
      Näin talo nippeli nippeliltä ja ammattitaidolla.
      Kaikki tavarantoimittajat ovat suomalaisia tunnettuja firmoja.

      Toimeksiantoa ennen katson tapauskohtaisesti tuleeko projektissa sääs-
      töä ja kannaako työ ottaa.

      Toimitin erälle ystävälle toikkarin jälkeen jyvitetyn talon. Vertasimme toteutunutta aiemmin hänen saamiinsa tarjouksiin ja säästöä saatiin lähes
      20.000 €.

      Jos haluat omassa projektissasi säästää, ota reilusti yhteyttä sp:llä os.
      [email protected].

      • Lomakoha

        Niin ja sinun palkkiosi taisi olla sitten juuri tuo 20 000 €! ;)


      • Paavo J
        Lomakoha kirjoitti:

        Niin ja sinun palkkiosi taisi olla sitten juuri tuo 20 000 €! ;)

        Ei ikävä kyllä ollut. Mutta 4500€ ! Asiakkaan hyöty, siis tekemättä mitään muuta, kuin maksoi laskut, siis se vähän yli 15.500 € !


    • äshhhh

      Mieluiten sitä valitsisi oman tontin, suunnittelisi oman talon, rakentaisi oman talon, sisustaisi oman talon, huoltaisi oman talon jne. Täytyisi olla miljardööri, täysin vapaa valitsemaan ja taitava rakentamaan ja toteuttamaan.
      Jos ostaa valmiita, saa maksaa pelkästä tontista kipeäksi, hyvällä tuurilla saa hometalon tai vähintään puolimädän, jossa ainakin putket huutaa uusimista. Keikenlisäksi saa kyyläävän naapurin joka narisee puutarhanhoidosta ja on varmasti naama ikkunassa silloin kun tahtoisi olla täysin rauhassa pihalla ottamassa vaikka päivänokoset. Liikennekin kulkee talon vieressä, ettei varmana saa olla melulta rauhassa kaupunkialueella tai sen lähistöllä.

    • ei enään t

      Rakentamisesta on tehty jo niin vaikeeta jo suunnitteluvaiheessa ja kaikenmaailman turhat säädökset rajoittaa/ tuo lisähintaa (rahastetaan).

    • Pihlajatar

      En suosittele älvsbylatoa itellä sellanen enkä tykkää yhtään, osta jo rakennettu talo niin vältyt rakennus stressiltä...

    • Moni.

      Suomalainen ei haaveile omakotitalosta,vaan vaihtoehtoina on rivitalo,luhtitalo,tai kerrostaloasunto. Edellä mainituissa asumismuodoissa on monia hyviä puolia,kuten ekologisuus,pihatöiden puuttuminen,helppo huoltaa,koska huoltoyhtiö huolehtii jne.

    • Syvästi pettynyt

      Pysykää kaukana ainakin näistä muuttovalmis taloista, niissä kaikki vastuu heitetään ostajalle ja ainakin suurimmaksi talopakettivalmistajakasi itseään tituleeraavan toimittajan pakettihintaan tulee lisätä 60000€, ellei itse pysty vastaamaan koko taloteknisestä suunnittelusta ja rakennusvalvonnasta tarviketoimitusten vastaanottotarkastuksineen.
      Muuttovalmiiseen taloon ei voi saada muutoksia ja lisäpakettien hinnat hipoo pilviä.
      Lisäksi täytyy muistaa, että työaikaa tulee varata normaalissa 120m2 talossa vähintään 2kk pelkkien rakennusaikaisten velvoitteiden hoitamiseen, nämä joko ostetaan ulkopuoliselta tai tehdään itse.

      • hei haloo

        Tietenkään muuttovalmiiseen taloon ei enää tehdä muutoksia, sehän on ihan selvä!!! Kun sopimukset allekirjoitetaan, niin kumpikin osapuoli tekee sen, mitä sopimuksessa sanotaan. Jos olet kantamassa suunnilleen jo kalusteita sisälle, niin ei siinä vaiheessa lähdetä enää kaatamaan väliseinää tai vaihtamaan keittiökaapin ovia. Toki voit tehdä muutoksia, mutta sitten myös maksat siitä. Eihän muuten mitkään aikataulut pitäisi ja talotehtailla olisi nurkat täynnä viime tipassa palautettuja komeroita, keittiökaappeja, väliovia jne.


    • Rakentelija arvailij

      Kyllä kaikki on arvailua ennen maaperätutkimusta.
      - Teetätä maaperätutkimus, jotta tiedät mitä maan alla tulee vastaan..
      - Liitymien hinnat kannattaa selvitää. Eli mitä maksaa kun sähkö, vesi ja viemäri tuodaan tontille.
      - alan yrityksiltä tai kaupungilta saat tiedot, mitä maksaa loppupätkä tontin rajalta rakennukseen ja kytkentä. Eki kunnissa on erilaisia pelisääntöjä ja hintoja. turha niitä on arvilla kun virastoista saa tiedot.
      Äkkiä niistä liittymistä joutuu maksamaan muutaman kymppitonnin. jossain voi selvitä muutamalla tonnilla.

    • Kätevä tekijä

      Vaihtoehtoja on avaimet käteen rakennettuna joka sisältää kaiken muun paitsi tontin , viranomais maksut ja liittymien kustannukset joihin hyvinkin voi mennä se 50 000 euroa . Sitten erinlaisia toimitus vaihtoehtoja sisustus valmiissa on kaikki muun paitsi sisustus joka varmaan on monelle onkin paras vaihtoehto jos osaa hommat . Muistutan että rahaa alkaa tässä vaiheessa rakentamista palaa nopeaa tahtiin . Monen talo tehtaan kanssa voi melko yksilöllisesti neuvotella toimitus paketin sisällöstä . Pintojen muuttamista ei tarvitse erikseen tehdä jos niistä sopii kaupoja tehdessä mitä haluaa niin saa mitä haluaa . Pitää todella osata itse tehdä , ei riitä jos telkun sisutus ja remontti ohjelmia katsonut .

      Itse aikoinaan rakensin pitkästä tavarasta talon jonka rakentamisessa olin täyspäiväisesti mukana . Hyvä kirvesmies kyllä tienaa palkkansa ja säästöjäkin syntyy . Huonon kirvesmiehen (kuten velipojalle kävi ) kanssa kaikki vastustaa ja se tulee maksaan maltaita ja kaiken lisäksi vie yöunetkin joskus jopa raastupaankin .

    • rakentaja11

      itse teen parasta-aikaa jokeri-talon sisusta itse pakettia ja ehdottomasti suosittelen jos vähänkään itse osaa tehdä,talomalliin saa muutoksia!

    • valeria

      Rakensin viime vuonna avaimet käteen talon 169 krm2. Talo maksoi tasokkaino
      pintoineen 210.000. Tontin pohjat ja kaikki liittymät plus pihatyöt niin päästiin
      talo valmiina 335.000 €. Eli lisää satku tuohon arvioon niin olet jälillä.
      t ernesto

      • hirsinen rinnetalo

        Saatiin valmiiksi tänä vuonna 160 m2 talo. Talon hinnaksi tuli n. 210 000 e 2 h tontti 13 000e. Meillä oli kirvesmiehet muut ammattilaiset tekemässä. itse tehtiin maalaukset, sähköt, tapetoinnit yms. sisustus. Pohjat (talo tie) kaivoi naapuri talkoona. Sähköliittymä oli valmiina.


    • Se avarakatseinen

      Rakentajat rakentaa ja muu väki tekee mihin on saanut koulutuksen ja opin.

      Rakennusalalle on turha tuppautua, jos ei ole ammattikoulua käynyt.

      Tutkaile tuosta, miten paljon haaveesi suunnilleen maksaa

      https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/omakotitalon-kustannuslaskuri?id=20104&srcpl=8

      ja laske sitten rahasi.

      Ehkä sopiva talo Sinulle löytyy jo rakennettuna?

      Http://www.etuovi.com

      Tuossa sivustossa kun vietät aikaasi pari kuukautta, pääset jyvälle siitä, millaista taloa ei pidä rakentaa/rakennuttaa.
      Pikkurouvien unelmalinnat eivät kelpaa muille "pikkurouville".

      Ja sitten NEUVO Nro 1

      MKR

      119 §

      "Huolehtimisvelvollisuus rakentamisessa
      Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, jne..."


      Ja sitten riittäkin huolehdittavaa. (ja rahanmenoa)

      Jos innostuneet rakentajat aloittaisivat projektinsa tästä lainpykälästä (mistä se muuten pitää aloittaa) jäisi moni projekt ilman toteuttamista.

      (tämä on muuten paras NEUVO, minkä netistä voit saada rakentamiseen liittyen.)

    • lisäälainaa

      Meillä juuri menossa viittä vaille valmis -taloprojekti (Kastelli). Ollaan aika alussa, mutta työlästä on ollut kun pitää hankkia tontin osalta lvi-suunnitelija/työnjohtaja, päärakennesuunnitelija, perustusten rakennesuunnittelu (talotoimittajan tietojen pohjalta tehtynä), maapohjatutkimus, maaurakoitsija ja meidän tapauksessa myös louhintayritys ja erikseen tärinä yms. mittausyritys, erilaiset viranomaisasiakirjat (liitoskohtalausunto, kunnallistekniikan lausunto), äänieristysselvitys (melu), energiaselvitys, pääsuunnittelija/rak.työnjohtaja, sijaintimerkinnän "tallentaja" -yritys, ja lisäksi piti hoitaa sähkö-, vesi-, viemäröintiasioita kyseisten laitosten kanssa ja sopia tässä tapauksessa naapurin kanssa rasitussopimus.
      Huh, huh. Aika paljon on ollut tekemistä, eikä vielä loppua näy - mutta ihan sama homma olisi ollut avaimet käteen- paketin kanssa, eli tässä vaiheessa ei ole siihen eroa. Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei tod.näk. 50.000 e tule noihin riittämään. Jos valitaan kaukolämpö tai maalämpö niin esimerkiksi meillä olisi hinnaksi tullut n. 18.000 euroa, pääsuun/mestari n. 5000 e, sähkö ja vesiliittymät yms. useita tuhansia euroja (en jaksa muistaa), rakennesuun. yms. n. 2000 e, pohjatutkimus 800 e, lvi-suunnittelu/työnjohtaja 2000 euron luokkaa, rakennusluvat ja viranomaiskatselmukset maksuihin saa varata myös jotain 5000 e luokkaa, puhumattakaan energia/ääniselvityksistä, räjäytyksistä, niiden mittaamisesta (naapuritalojen tarkistukset) yms. yms. Eikä vielä ole päästy itse maatöihin laisinkaan..... ja lisäksi viittä vaille tapauksessa pitää vielä muistaa kaikki sisätyöt koneineen ja tarvikkeineen. Rahaa siis palaa :-)

      • viljo__

        muuta maalle, niin saat tehdä noi kaikki ihan vapaasti!


      • sfsfsf

        Moi, vähän samassa veneessä. Meillä alkaa Kastellin muuttovalmis talonrakennus. Runkotoimitus vk 39. Tontti plus alkukulut vissiin samanlaiset kuin teillä. Kastelli aloittaa sokkelista eteenpäin ja tekee valmiiksi asti. Autokatos ja varastot tilataan erikseen. Ekaa kertaa tämmösessä jutussa, aika paljo alussa kaikkii noita juttuja niinkuin kerroit. Ollaan päädytty maalämpöön, alussa maksaa vähän anemmän. Talo 172 asuinalaa ja muut päälle. Ollaan noin suunnilleen varauduttu talo 100000. Enempää ei hirveesti oo. Minkälainen talo teillä ja ootteko päätyneet maalämpöön ja jos ootte niin mihin merkkiin?


    • turunpari81

      Moi. Itse asutaan älvsbytalossa viidettä vuotta ja tyytyväisiä ollaan oltu. Ihan perustalomalli valittiin. Ei tehty mitään muutoksia tai pintamateriaalien vaihtoa paremman tasoisiksi.

      Kaikki toimii edelleen kuin uutena. Mitään ei ole tarvinnut tehdä. Työnlaatu on kohtuullinen.

      Suosittelen valitsemaan mieluisen tontin ja sille valmiin talon

    • Viljami990

      olen seurannut tuota passiivitalo saittia jo pitkään ja tuollainen olisi omassa unelmissani.

      www.passiivi.fi

    • ForRentM77

      MIelummin asun vuokralla koko elämäni. Ei tartte hikisenä lainaa maksella koko elämää. Mielummin maksan asumisesta kuukausi kerrallaan, vaikka se pidemmän päälle ehkä kalliimmaksi tuleekin. Mutta elän mielummin mieli vapaana laina-ahdingoista. Opintolainassa oli ihan tarpeeksi..

      ForRentM77

      • minä vaan

        vuokra 700€/kk
        lainanlyhennys 700€/kk
        10v päästä vuokra 1200€
        10v päästä lainanlyhennys 700€
        vuokranmaksu loppuu ?
        lainanlyhennys loppuu 20v päästä..

        ?????????
        EI UMMARRA


      • yrita ummartaa
        minä vaan kirjoitti:

        vuokra 700€/kk
        lainanlyhennys 700€/kk
        10v päästä vuokra 1200€
        10v päästä lainanlyhennys 700€
        vuokranmaksu loppuu ?
        lainanlyhennys loppuu 20v päästä..

        ?????????
        EI UMMARRA

        MIhinkä unohtuivat yhtiövastike tai pientalossa kiinteistövero, jätehuolto.
        Aina ei kaikki ole ihan sitä miltä näyttää?
        Asumiskustannukset nousevat vääjäämättä, joillekin sopii asua vuokralla ja valitettavan monelle yhteiskunta maksaa vuokra-asumiseen kuukausittaista tukea. Lainanlyhennyksiin vuokratukea ei saa, onneksi.
        Annetaan valinnan vapaus jokaiselle oma tarpeensa mukaan valita asumismuoto.


    • bujaka21

      Kiitos vastauksista!kyllä se oma talo vaan silti olisi kiva!vaikka stressiin saa varmaan varata sairaslomaa ;D etuovesta en viitsi taloa hankkia kun en vanha talo EI TOD KIINNOSTA ja uudet talot täällä maksaa hunajaa ja silti joutuisi sisätiloihin tekemään vaikka mitä! mutta voi olla myös että kerrostalo kutsuu :D

    • 338

      Minulla on myös taloprojekti suunnitteilla ja muutamia vinkkejä/ajatuksia itseltäkin.

      Olen pari taloa remontoinut ja toisen oikeastaan lattiasta kattoon mutta silti uuden tekeminen on todella HAASTAVAA jos haluat tietää mitä talosi on ja vahtia sitäkin mitä ulkopuoliset tekee.


      Minulla ajatus helposta tontista (hiekka pohja kankaalle) kunnallistekniikka rajalla ja löytyy vielä tuttu kaveri joka tietää pohja ym hommista minua enemmän koska itselle tämä se vierain osa-alue.

      Älä tee liian suurta, vaikka kuinka väitetään että pienen talon tekeminen on suhteessa kalliimpaa, pitää se paikkansa mutta ei se paljoa kalliimpaa ole ja asuminen on kuitenkin halvempaa.

      Umpilaatta on ajatuksena ja perustuu siihen että pesutilat helppo tehdä ja sähkökaapelit käyvät hyvin betoniin sekä tulee helposti notkumaton lattia koko taloon.

      Lämmitys ratkaisu niin että sähkökaapelit pesutilaan, varaava tiilitakka tupakeittiöön ja mahdollisesti ilmalämpöpumppu hoitamaan muuten tätä tilaa, pari muuta huonetta sähköpattereilla niin ja ei erillistä tuulikaappia vaan mahdollisimman iso tila takka/ilmalämpöpumpulle. Sauna sähköllä tai jos pohjaratkaisu sopii takan suhteen otan myös puulämmitteisen tästäkin.

      Paljon auttaa jos saat edes jonkun tutun kiinni joka tietää rakentamisesta sillä valmiit ratkaisut tulevat helposti JULMETUSTI kalliimmiksi ja jos joku asiaan vihkiytynyt "tuttu" voi edes hieman katsella ja avittaa uskoisin että säästät helposti viisi numeroisen summan ja LAATU on ainakin parempi.

      Itse ajattelen täyshirsistä taloa (siis myös päädyt ja väliseinät) ja sen olen nyt jo huomannut että pelkästään vesikattoon rakennettuna voi olla jo tarjouksissa helposti viisi tonnia eroa RAKENTAMISEN OSALTA.

      Mieti myös sitä että moni halpa ratkaisu tulee teko vaiheessa kalliimmaksi tai joutuuko sen korjaamaan viiden tai kymmenen vuoden päästä?

      Autotalli/varasto? haluatko tällaisen? Hae samalla lupaa ja esim. jos tilaat pakettia niin kysypäs kylkiäisenä mitä maksaa jos tuovat tuollaiseen aineet samalla. Voi olla että muutama tonni lisää ja saat myös autotallin/katoksen tontille jota voit sitten vaikka itse kyhäillä kun talo on valmis.

      Lyhyesti siis.

      VERTAILE JA VERTAILE minä olen vasta alkutaipaleella itsekin tässä ja nyt jo huomannut että HIRVITTÄÄ nuo hintaerot mitä on vaikka itse remonttia tehneenä tiedän että ei johdu kalliimmista materiaaleista vaan pelkästään "ilmasta"

    • Sivu 4:
      http://kannustalo.fi/mallistot/toimitussisalto.pdf

      Hintatasot ovat mielenkiintoiset OKT/KT-vertailussa:
      Hinta uudelle OKT:lle Suomessa ka. 1500e/m2, KT-asunnolle (myös vanhoille) PK-seudulla esim. 3000-5500e/m2 . Tontin hinta muuttaa OKT-hintaa tietty paikasta riippuen. JK-seudulla uudehkot KT:t min. 2500e/m2.

      Sisämaalaukset ei nyt paljon maksa. Telat ja vehkeet ja purkeittain maalia.

    • Hurja Talot jeh

      Kannattaa ostaa Virolaisilta ja Liettualaisilta. Työn laatu ja jälki on enemmän kuin hintansa väärti.Virolaisilta saat hyvät tarjoukset ja hinta/laatu on ihan hyvä verrattuna suomen nylkyhintoihin.Muurareita riittää ja ammattimihiehiä yllinkyllin jotka pesevät suomalaiset amislaiset mennentullenmeil on kirves kädes ja olemma kirvesmees jaaa.saat laatup ja kun me lähdemmemme ei meitä ole olemassa.Homekämppäsi mätänee ja sinä olet maksanut.tere tere vaa

    • Tauno Talo

      Osta hometalo, niin voit kysellä tällä palstalla typeriä sitten.
      Katso peiliin ja myönnä itsellesi, että pöljähän siinä katselee.
      Sen jälkeen talon osto helpompaa..

    • talopkt lammi))

      on, ostat valmiin talon ja saat avaimet käteen. ok 249000eur
      vastaava uusi alla:

      Rakennutat talon, saat hinnan avaimet käteen esim 230000€, lisäät siihen hinnat; Piha/tonttityöt, sokkelityöt, liittymät, maksut, luvat. takka ym. Talolle hinta oikeasti onkin 299000eur. huijauksen maku sanalle avaimet käteen..

    • Tyytyväisyys on onli

      Kastellilta kun valmiin muuttovalmiin tilaat et takuulla pety.....mutta ajattele ensin tarkoin minkälaisen kodin tarvitset,ja ajattele se vaikka sinne saakka kun kakarat on pöntöstä lähteneet jos nuori olet,olen onnellinen Kastellin omistaja ja kun pömpeliäni pystytettiin en todellakaan löydä mitään miinusmerkkistä asiaa josta joutuis rutkuttamaan,kalliikksikkaan ei kotini tullut.Oli kylläkin huippurakennusmies joka sen suuremmaksi osaks valmisti.On sitä vaan niin mukava kas,kas,kastella varpaitaan onnellisena onnistuneessa kodissa-meinaan kun toi pesutilakin saunoineen toimii.

    • Nyrkkisääntö on että vähintään 1/3 tulee paketin päälle kuluja, laske siitä.

    • Rakentanut -11

      Kannattaa tutustua myös Jukka-talomallistoihin, ja sieltä
      mieleinen talo pienelementtitoimituksena. Meillä talo
      pysytyssä kahdessa tunnissa, ja seuraavana päivänä katto
      vielä päälle, kuului talotoimitukseen. Sisätyöt itselle, eli
      paikallinen rakennusfirma.
      Pohjan osalta aloitus tapahtui maaperätutkimuksella, jonka
      tuloksilla, millainen perustus taloon.
      180 t on vielä halpa hinta avaimet käteen talolle.
      Kyllä varmaan 50 t saa heittää päälle, riippuu niin monesta
      tekijästä ja on aina yksilöllistä. Kannattaa hankkia mahdollisimman
      alkuvaiheessa hyvä valvoja, joka on ammattilainen tekemään kustannus-
      laskelman, ja hänhän se tekee virallisen valmiusastetodistuksenkin.
      Mikäli jo suunnitteluvaiheessa yrittää säästää, se kyllä kostautuu.

    • Pinnelauta

      Hölön hölön Kastellia. Ensimmäisenä muuttovalmiin Kastellin ostaja saa tontilleen lautakasan, jossa on sitten seuraavan puolen vuoden puutavara vartioitavana, Kastellillahan kuuluu varastoinnista vastuu asiakkaalle myös muuttovalmiissa talossa.
      Myös jokaisen työpäivän jälkeinen lautakasojen peittely kuuluu tähän "avaimet käteen" toimitukseen. Jos joku lautakasa sattuu homehtumaan niin sinä muuttovalmiin ostaja sitten pulitat pennoset uusiin tarvikkeisiin.
      Rakennusaikataulut tuppaa venymään ja niimpä makselet 8kk ajalta kaiken mitä lämmitys yms. kulua ajan myötä siunaantuu.

    • jussi5877

    • Lappilainenrakentaja

      Meillä on juuri kappaletavarasta talo valmistumaisillaan. 260 neliötä, tontti muutaman kymmenen hehtaaria, omalla rannalla Tornionjoen rannalla. Talon paikka on melko vaikea, jyrkkä rinne.
      Itse on tehty maansiirtotyöt, alkaen tien teosta viimeisiin muotoiluihin. Ostettiin ihan kone sitä varten. Kun talon alakertaa alettiin muuraamaan oli rahaa mennyt tarvikkeisiin, anturabetoneihin, polttoaineisiin, maan ajoihin jne kaikkinensa 10t€. Jos lasketaan kaivinkoneen hankintahinta mukaan niin 19000€. Se kaivuri on toki myyty jo eteenpäin, ja siihen sijoitettu raha saatu takaisin jotakuinkin - 0.

      Itse on tehty todella paljon viimeisen vuoden aikana.

      Nyt kun talo alkaa olla valmis, jää talon hinta vähän alle 200t€:n.

      • aijaa11

        ja sitten minä heräsin....


    • jaykkko

      ja minä olen sitten yksi niistä joka käy korjaileen talopaketti porukan työn jälkiä. älä ikinä ota talo pakottia. nopeesti kasaan laitettavia laatikoita. kokemus puhuu

    • jaykkko

      Keravalta löytyy yksi hyvä esimerkki, miksi ei kannata ostaa talopakettia! talo rakennettu valmiiksi muutamavuosi sitten. miksi rännit ei ole kiinni? miksi tippa listat olivat homeisina lautakasassa? miksi paneelia sinne miksi tänne? missä osa listoista? vääränmittaiset elementit, mutta moottorisahalla poikki niin tulee siisti jälki.. siis ihan oikeesti. kuka voi rehellisesti väittää ostaneensa talopaketin jonka jälki on siisti ja kaunis? minkä takia minä käyn tekemässä muiden työt loppuun. asukas maksaa kahteen kertaan. tosin ei saa valittaa kun saan palkkani siitä mutta ihan oikeesti. ja hyvittäähän ne aina omat mokansa, saat korvauksia 500-10 0000 euroa. keravalla ei myöskään mennyt yksikään talo palotarkastuksista läpi. taloja noin 20. ja tämä uudis alue ei ole todellakaan ainut ongelma kohde! no mutta eipähän mene omat rahani hukkaan, jokainen tekee niinkuin tykkää. näkisimpä vain sen hyvän palapelitalon missä palaset on kohdallaan :D osta tontti ja piirrätä talo ja tee mieleisesi. sisä pintoihin voi käyttää eri porukkaa. maalaa kaikki itse, kenellä tahansa pysyy tela tai pensseli kädessä. ei vaadi insinöörin papereita. kasaa keittiön kaapit itse, anna timpurin asentaa. kunnon valvoja pitää huolen siitä että asiat menee niinkuin pitää, mulkku valvoja tarkastuttaa joka ruuvin ja naulan. katsele tuttavien taloja sisältä. kiinnitä huomiosi lisoituksiin, silikooneihin ja kaikkiin pieniin asioihin. pienet raot, jiirit. saumat.

    • Jappaa

      "Älvsbytalo on kuulemma edullinen ja hyhvä. Ainakin naapurini ovat sellaisen valinneet ja näyttää hyvältä. Hinta riippuu tietysti otatko esim. erkkeri, parvekkeen, autotallin mm vastaavaa varsinaisen talon lisäksi vai jätätkö sellaiset pois.

      Tämä valmistaja tekee mm.puolitoistakerroksisen talon alakerran asumisvalmiiksi&yläkerran kylmätilaksi, joka halventaa hintaa.
      On muuten suomalaista työvoimaa kuulemma."

      Tais olla älsbyladon myyjän puhetta ;)

      No joo, itse rakennan pitkästä tavarasta ja tiedän mitä saan. Minkäänlainen paketti ei ollut edes vaihtoehto. Mutta jos ei asiasta mitään ymmärrä, tämä vaihtoehto kannattaa unohtaa.

      TÄRKEIN neuvo rakennuttajalle: Hommaa asiansa osaava vastaava mestari, se maksaa hintansa takaisin moninkertaisesti. Tässä suurin osa ryssii kun mestari ei saisi maksaa mitään ja sitten otetaan valvojaksi joku talotehtaan edustaja. Lopputuloksen voi sitten arvata jos ja kun reklamoitavaa tulee.

    • Laadulla on väliä

      Miksi nykyaikana pitää rakentaa järjettömän isoja taloja, kun vähempikin riittäisi.
      Mielummin satsattaisiin laatuun. Kun näen töissäni kuinka surkeasti loppupelissä taloja on tehty, ei se teet talosta kunnollista jos se mikä näkyy on komiaa. Vaan se ratkaisee miten perustukset, salaojat, kosteussulut, ym rakenteet on tehty. Pinnat on helposti uusittavissa ja joutuukin uusimaan ennemin tai myöhemmin normaalin kulumisen vuoksi mutta uusippa väärin tehty salaoja halvalla kun kaikki pihatyöt on jo tehty.
      En tiedä mistä se johtuu mutta olisiko se yksi syy että vähäisellä kokemuksella oleva henkilö on vastuussa rakentamisesta ja päätöksistä mitä rakennuksella tehdään ja on myöskin rahoittajana jolloin näköjään tulee säästettyä väärissä paikoissa. Säästö voikin olla myöhemmin korjauskuluina paljon enemmän.
      Niin monessa omakotitalo projektissa rakennuttaja hoitaa omantyön ohessa omakotitalonsa töidenjohtamisen. Ja on kyllä nähty kuinka se sujuu kun ei tiedetä asioista yhtikäs mitään.

    • 1212

      Rakennettiin viitisen vuotta sitten sisustusta vaille valmis talo, Omatalo elementtitalo. Kustannukset ovat varmasti siitä ajasta nousseet, mutta silloin koko paketti eli tontti, talo (120 m2) ja autotalli tuli maksamaan n. 160 t. Meillä kaikki sujui talotehtaan kanssa tosi mallikkaasti, jos johonkin tavaraan ei oltu tyytyväisiä, esim. tipparimassa huono sahausjälki, saatiin uusi tilalle. Ulkoverhouslautoja myös saatiin heikkolaatuisten tilalle uudet, eikä huonoja tarvinnut palauttaa tehtaalle. Näillä huonolaatuisilla laudoilla rakennettiin varasto. Talo on laadukkaasti rakennettu, otettiin vain tavara tontille ja paikkakuntalainen urakoitsija hoiti siitä eteenpäin. Mihinkään ei ole näiden asuttujen vuosien aikana petytty, talo on lämmin ja toimiva. Suosittelen.

    • RAKSA-NAINEN

      Parhaillaan rakennetaan Satakuntaan ja talopaketti otettiin Jetalta. Melkein valmis ulkoapäin, mutta kaikki sisähommat tehdään itse. Kokonaiskustannusarvio on 250 000 näin kun itse tekee mahdollisimman paljon, muuttovalmiina olisi saanut summaan lisätä noin 60 000.

      Ja vielä noista paljon purnatuista virolais-asentajista: Meillä ei mitään ongelmia, työn jälki hyvää ja tekivät huolella sekä pitkiä päiviä! Luulen että Suomi-poika olisi vasaransa kanssa vieläkin tontilla ihmettelemässä ja vaatimassa lisää palkkaa lapion varteen nojailusta...

    • Pitkästä rakentanut

      Tottahan itse tekemällä säästää, jos omalle työlleen ei laske hintaa. Jos osaatte itse laittaa sisäpinnat niin tietysti ne kannattaa laittaa itse. Eikä rahassa voi edes mitata sitä, että saa persoonallisen ja oman näköisen lopputuloksen.

      Luvan saanti edellyttää yleensä maaperätutkimusta, ja maaperän mukaan määräytyy perustamistapakin. Soraa joutuu yleeensä tuomaan kun perustetaan, kannattaa tilata läheltä koska sen ajaminen maksaa. Ei voi sanoa, paljonko teidän liittymät maksaa, koska sekin riippuu kuinka kaukaa ne vedetään, mutta kysy kunnantalolta.

    • Okt:sta rivariin

      Miten tällä palstalla kehdataan morkata virolaista, puolalaista tai venäläistä rakentajaa? Maassa, jossa mm. julkisten rakennusten kosteusongelmista on tullut jo vitsi (n. 50 % kaikista ongelmallisia arvioi valtiontalouden tarkastusvirasto pari vuotta sitten).
      Eikö säästämisellä toisessakin paikassa ole tässä osuutensa: projektin valvonta tai suomalaisen valvojan osaaminen?

    • merkki_erkki_merkkaa

      Perustuksista sanoisin et materiaalista ja koosta riippuen noin 20-40 tonnia. Soklex- tai harkkoperustus on varmaan halvin, voi saada jopa alle 20t. Jos taas rakennat johonkin "suolle" jossa joudutaan iskemään pitkiä teräspaaluja tulee kalliiks. En kovin tarkkaan oo noihin talopaketteihin perehtyny mut luulis et talo valmistuu paljon nopeammin kun osat kuitenkin tehdään tehtaal jo valmiiks mittoihin. Voi tietty olla että Kastellilla on ruuhkaa tilauksissa mut luulisin et kuukausi riittää valmistalon pystytykseen. Mitä paketti sisältää riippuu ihan paketin tarjoajasta, kannattaa lukea sopimus tarkkaan. Mielestäni yleensä avaimet käteen -pakettiin kuuluu kaikki muu paitsi maatyöt, perustukset, luvat yms paperityöt.

    • tiedonnälkä

      Onko olemass mitään uudenpaa keskuslupalstaa kuin tämä 5 vuotta vanha, kaikki on niin kovasti muuttunut viidessä vuodessa. Toivoisin löytyvän asiallisen uudehkon palstan jossa ei eri talotehtaiden myyjät kehuisi omiaan ja parjaisi kilpailijoita.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe