Sovimme 13v.sitten lasten äitin kanssa sossussa että lapset jää minulle ja hän maksaa 250mk/kk (nykyään n.50e/kk) lasta kohti elareita, kunta/kela loput koska hän oli työttömänä eikä ollut tuloja.
Nyt lasten äiti on ollut viimeiset 10v vakituisessa työssä ja maksaa edelleen sen n.50e/kk.lasta kohti ja kunta/kela loput "minimielareista" eli tällähetkellä yhteensä n.142e/kk lastakohti.
Tämän 13vuoden aikana lasten äiti on tehny lukuisia kertoja minusta lastensuojeluilmoituksia, jotka ei ole johtaneet mihinkään. Mutta jokaisen ilmoituksen jälkeen hän on vaatinut lapsia itselleen sossussa ja mainostanu miten hyvin hänellä tätänykyä menee, on vakituinen työ ja asunto.. Lapset on jokatapauksessa aina jääneet minun luokse asumaan, eikä äitin maksuosuutta elareista tarkistettu työssäkäyvän henkilön tasolle.
Aiti on hyötynyt tästä noin 90e/kk lasta kohti
El tässätapauksessai 3 lasta kohti 270ekk -> 3240e/vuosi-> eli 32400e viimeisen 10v. aikana.
KELA ei puutu asiaan mitenkään, sanovat vaan että maksavat kunnassa tehdyn sopimuksen mukaan edelleen (valtion verorahoista)
Verorahan käytöstä äitille
49
396
Vastaukset
- 12+1
Kyllä Kela aika hyvin pitää huolen omistaan. Meinaan että ennemmin tai myöhemmin Kela tekee olosuhdetarkistuksen ja perii kaiken turhaan maksamansa centilleen, yleensä vielä korkoineen tältä elatusvelvolliselta.
- --KK--
Näin minäkin oletan käyvän..Onpahan sitten mukava maksella jälkikäteen,kun ei ole ajoissa asiasta huolehtinut. Ihan oikein hänelle!
- sossupaholainen
--KK-- kirjoitti:
Näin minäkin oletan käyvän..Onpahan sitten mukava maksella jälkikäteen,kun ei ole ajoissa asiasta huolehtinut. Ihan oikein hänelle!
´Kyllä sinun pitää itse ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytää tarkistusta. Äiti voi jopa kieltäytyä, jolloin sinun on vietävä asia oikeuteen, Kela ei tee mitään (sillä ei ole valtuuksia) niin kauan kuin on voimassa oleva sopimus. Tietysti olisi ollut äidiltä moraalisesti oikein ehdottaa suurempaa elatusapua tulojen noustessa, mutta mikään laki ei häntä sellaiseen pakota, joten mitään väärää hän ole tehnyt.
- Huolestunut maksaja
sossupaholainen kirjoitti:
´Kyllä sinun pitää itse ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytää tarkistusta. Äiti voi jopa kieltäytyä, jolloin sinun on vietävä asia oikeuteen, Kela ei tee mitään (sillä ei ole valtuuksia) niin kauan kuin on voimassa oleva sopimus. Tietysti olisi ollut äidiltä moraalisesti oikein ehdottaa suurempaa elatusapua tulojen noustessa, mutta mikään laki ei häntä sellaiseen pakota, joten mitään väärää hän ole tehnyt.
Voiko oikeasti äiti kieltäytyä maksukyvyn tarkastuksesta?
Henkilökohtaisesti olen ihan tyytyväinen tuohon "minimielarin määrään enkä haluais siitä alkaa riitelemään.
Mutta eikö kunta(sossu) vois jotenkin tarkistaa sitä äitin maksamaa osuutta kun hän kerta ei ole enää maksukyvytön? - sossupaholainen
Huolestunut maksaja kirjoitti:
Voiko oikeasti äiti kieltäytyä maksukyvyn tarkastuksesta?
Henkilökohtaisesti olen ihan tyytyväinen tuohon "minimielarin määrään enkä haluais siitä alkaa riitelemään.
Mutta eikö kunta(sossu) vois jotenkin tarkistaa sitä äitin maksamaa osuutta kun hän kerta ei ole enää maksukyvytön?Voi kieltäytyä, mutta kuten kirjoitin lähi voi viedä asian oikeuteen, Ei sossulla ole velvollisuutta eikä mitään mahdollisuuksiakaan tarkistaa elatusapuja. Kuntaan muuttaa paljon ihmisiä, joilla on jossain muussa kunnassa vahvistettu elatussopimus ja joilla ei ole mitään asiakkuutta sossussa. Mistä ihmeestä sossu heidän sopimuksistaan voisi tietää?
- sossupaholainen
Voi kieltäytyä, mutta kuten kirjoitin lähi voi viedä asian oikeuteen, Ei sossulla ole velvollisuutta eikä mitään mahdollisuuksiakaan tarkistaa elatusapuja. Kuntaan muuttaa paljon ihmisiä, joilla on jossain muussa kunnassa vahvistettu elatussopimus ja joilla ei ole mitään asiakkuutta sossussa. Mistä ihmeestä sossu heidän sopimuksistaan voisi tietää?
Jatkoksi vielä. Koska elatusapu on vanhempien keskinäinen sopimus, jonka lastenvalvoja vahvistaa, ei kunta voi ruveta noin vain kenenkään elatusapua tarkistamaan, jos kumpikaan vanhemmista ei sitä pyydä. Ja kuten sanottu, toinen voi silloinkin kieltäytyä tarkistuksesta. Ja ap.n tapauksesta. miten sossu voisi tietää, että äidin tilanne on muuttunut, jos isä ei tarkistusta pyydä?
- Huolestunut maksaja
Jatkoksi vielä. Koska elatusapu on vanhempien keskinäinen sopimus, jonka lastenvalvoja vahvistaa, ei kunta voi ruveta noin vain kenenkään elatusapua tarkistamaan, jos kumpikaan vanhemmista ei sitä pyydä. Ja kuten sanottu, toinen voi silloinkin kieltäytyä tarkistuksesta. Ja ap.n tapauksesta. miten sossu voisi tietää, että äidin tilanne on muuttunut, jos isä ei tarkistusta pyydä?
Kyllä sossu tietää että äitin tilanne on muuttunut, koska äiti on useaan otteeseen sossussa mainostanu että hänellä on nykyään vakituinen työpaikka ja muutenki menee niin hyvin että mielestään kykenis ottamaan lapset luokseen asumaan. Äiti on myös niissä huoltajuusneuvotteluissa kertonu että maksaa edelleen n.50e elaria, jota sossu hämmästeli että sellanen summahan sovitaa vain tulottomalle henkilölle.
Minulle yllätys on se ettei kunta/sossu voi tarkistaa liianvähän maksavan maksukykyä, vaikka tasan tietää tilanteen. - YH....
Kyllä voivat puuttua elatusmaksuun. Minä hain asumistukea ja Kelalta soitettiin elatusmaksun pienuudesta johtuen. Exälle kutsu paikkakuntansa sossuun ja elatus laskettiin uudeksi ja nousikin 100€, koska on työssäkäyvä. Mutta tietty jos ei ole kytköjä sossuun eikä kelaan, eihän ne voi tietää kenekään maksun suuruutta.
- eriasia.
YH.... kirjoitti:
Kyllä voivat puuttua elatusmaksuun. Minä hain asumistukea ja Kelalta soitettiin elatusmaksun pienuudesta johtuen. Exälle kutsu paikkakuntansa sossuun ja elatus laskettiin uudeksi ja nousikin 100€, koska on työssäkäyvä. Mutta tietty jos ei ole kytköjä sossuun eikä kelaan, eihän ne voi tietää kenekään maksun suuruutta.
No joo, sinun exä onkin mies, se on ihan eri juttu
- ..........
Kela maksaa elatussopimuksen mukaisesti. Jos et ole mennyt päivittämään elatussopimusta, niin sitten et ole. Ei kela voi tehdä mitään omavaltaisia päätöksiä maksuista, jos kerran sopimus on tehty jollekin muulle summalle. Naurettavaa odotella asian kanssa kymmenen vuotta vain siksi, että saisi sitten entisen vaimon suuriin vaikeuksiin. Säästä meidän kaikkien verorahoja ja vaadi uutta elatussopimusta uusien tulojen mukaisesti.
Nykyisin usein tehdään elatussopimus väliaikaiseksi juuri sen takia, että se tulee päivitettyä, jos tulot nousevat. Se vain on harvoin lähivanhemman tai lapsen etu, koska silloin tulee ehkä se hetki, ettei elatussopimusta ole ja etävanhempi ei ehkä maksa mitään. Teillä sitä ei ole tehty väliaikaiseksi eikä ole muutenkaan velvoitettu ilmoittamaan tulojen muutoksesta. - Huolestunut maksaja
Siitä naurettavuudesta..
Lasten äiti on monessa yhteydessä vakuuttanu minulle maksavansa koko elarit kunnan/kelan kautta. Olen näihin päiviin asi ollut siinä uskossa että kunta/kela perii sen koko 425e/kk äitiltä. Mutta ei.
Vasta nyt asia minulle selvis kun kelalta tuli ilmoitus että äiti on maksanu 6kk elareita säännöllisesti, niin hän alkaa maksamaan suoraa minun tilille.
Nyt kela maksaa sitte joka kuun 10. päivä minulle n.270e ja keskimäärin pari viikkoa myöhässä äiti n.150e
Kyse ei siis ole mistään kostosta, mutta minäkin olen huolissani siitä että verorahoja käytetään väärin ja ne väärin käytetyt rahat on pois niitä oikeasti tarvitsevilta. - Hoivaisä
Asian leväperäisyys johtunee siitä ettet ole asiaa selkeästi Kelalle ja muille viranomaistahoille selvittänyt. Kyllähän kuntia raha kiinnostaa ja jos äiti voisi itse ne maksaa jotka nyt kunta maksaa niin erittäin outoa on jos viranomaiset eivät asialle mitään tee!
Elatusvelvollisten liitosta saa asiasta lisätietoja ja heidän lehdestään voi lukea kuinka ahtaalle elatusvelvolliset (pääsääntöisesti isät) joutuvat mm. kesäaikaan vaikka tapaisivat lastansa puolet koulujen kesäloma-ajasta. Itsekin maksan elatusmaksuja vaikka kesä-heinäkuussa lapsi vaihtaa kotia 2 viikon välein-onko se sitten oikein, voi jokainen miettiä!
Jos maksaja olisi ap. tapauksessa isä (mies) niin olisikohan tilanne mikä!?
Ja sitten vähän off-topic.....Äideille tasa-arvo on tasa-arvoisempaa ja Suomessa äidit ovat huoltajuusasioissa vahvimmilla, jopa ns. "etä-vanhempana" kuin isät.- sossupaholainen
Kunta ei maksa mitään, Kela maksaa elatustuen. Kela on saanut elatussopimuksen ja toimii sen mukaan. Ei Kelalla tai kunnalla ole sen paremmin oikeutta kuin mahdollisuuksia kenenkään sopimuksia ruveta tarkistelemaan. Tosin jos ap on ollut lastenvalvojan luona ja äiti on kertonut tuloistaan ja alhaisesta maksuista, olisin lastenvalvojana ehdottanut isälle, että pyytäisi tarkistusta/veisi asian oikeuteen. Mutta vanhempien asia se on, ei sossun.
- ihmettelee isosti
Kunta ei maksa mitään, Kela maksaa elatustuen. Kela on saanut elatussopimuksen ja toimii sen mukaan. Ei Kelalla tai kunnalla ole sen paremmin oikeutta kuin mahdollisuuksia kenenkään sopimuksia ruveta tarkistelemaan. Tosin jos ap on ollut lastenvalvojan luona ja äiti on kertonut tuloistaan ja alhaisesta maksuista, olisin lastenvalvojana ehdottanut isälle, että pyytäisi tarkistusta/veisi asian oikeuteen. Mutta vanhempien asia se on, ei sossun.
Kerro sossupaholainen sitten mikä siinä oli takana kun me erottiin lasteni äidin kanssa n. 15v sitten ja sossussa tehtiin elatussopimus joka laskettiin silloisen pienipalkkaisen työni mukaan mutta kun kolme vuotta sen jälkiin hain muutosta lasten tapaamisiin pidempi aikaiseksi (parantuneen asuntotilanteeni johdosta) niin sossusta udeltiin että miten minulla on nyt varaa isompaan asuntoon.
Kerroin että olen saanut paremman työpaikan jossa palkka parempi.
Oitis sosiaalityöntekijä kaiveli kolme vuotta aiemmin tehdyn elatussopimuksen esiin ja räknäili hetken tietsikallaan ja ilmoitti että elatusmaksut nousevat niin ja niin paljon!
Sinun mielestäsi sossuhan ei tarkistele elatusmaksuja ellei jompikumpi vanhemmista niin pyydä, eiks niin?
Ettei vain sillä sossussa asioivan sukupuolella olisi sittenkin jotakin tekemistä sen kanssa miten asioita aletaan ajamaan?? - lähiäiti
ihmettelee isosti kirjoitti:
Kerro sossupaholainen sitten mikä siinä oli takana kun me erottiin lasteni äidin kanssa n. 15v sitten ja sossussa tehtiin elatussopimus joka laskettiin silloisen pienipalkkaisen työni mukaan mutta kun kolme vuotta sen jälkiin hain muutosta lasten tapaamisiin pidempi aikaiseksi (parantuneen asuntotilanteeni johdosta) niin sossusta udeltiin että miten minulla on nyt varaa isompaan asuntoon.
Kerroin että olen saanut paremman työpaikan jossa palkka parempi.
Oitis sosiaalityöntekijä kaiveli kolme vuotta aiemmin tehdyn elatussopimuksen esiin ja räknäili hetken tietsikallaan ja ilmoitti että elatusmaksut nousevat niin ja niin paljon!
Sinun mielestäsi sossuhan ei tarkistele elatusmaksuja ellei jompikumpi vanhemmista niin pyydä, eiks niin?
Ettei vain sillä sossussa asioivan sukupuolella olisi sittenkin jotakin tekemistä sen kanssa miten asioita aletaan ajamaan??Eivät sossut jatkuvasti tarkastele elatusvelvollisen tulojen muutoksia,täysin mahdotonta. Mutta olet itse mennyt sanomaan että tilanteesi on parantunut joten totta kai sossu selvittää tällöin että onko elatusmaksut ajantasalla. Onhan varmaan lastesi äitikin tiennyt tulojesi noususta joten on voinut soittaa sossuun että tulot ovat nousseet ja haluaa tarkastuksen.
Ihan sama se on jos äiti on etä-äiti ja elatusvelvollinen;jos tulot nousevat oleellisesti niin lähivanhemmalla on oikeus pyytää elatusmaksujen tarkistusta. - Vastaas tähän?
lähiäiti kirjoitti:
Eivät sossut jatkuvasti tarkastele elatusvelvollisen tulojen muutoksia,täysin mahdotonta. Mutta olet itse mennyt sanomaan että tilanteesi on parantunut joten totta kai sossu selvittää tällöin että onko elatusmaksut ajantasalla. Onhan varmaan lastesi äitikin tiennyt tulojesi noususta joten on voinut soittaa sossuun että tulot ovat nousseet ja haluaa tarkastuksen.
Ihan sama se on jos äiti on etä-äiti ja elatusvelvollinen;jos tulot nousevat oleellisesti niin lähivanhemmalla on oikeus pyytää elatusmaksujen tarkistusta.On oikeus, mutta mikä onkaan kohtuus?
- sossupaholainen
Kuten sanoin, minusta ap:n tapauksessa lastenvalvojan olisi pitänyt ehdottaa asiaa, kun kuuli taloudellsien tilanteen muuttuneen. Mutta ei sinun sen paremmin kuin ap: exän tarvitse tarkastukseen suostua.
- ihmettelee isosti
Mihin tarkastukseen? Sossussa se muija vaan kertoi että elatusmaksu nousee kysyttäessä ilmoittamieni isontuneiden tulojen johdosta. Kävi viereisessä huoneessa ennen sitä ilmoitusta muutaman minsan ja sieltä palatessaan kertoi että minun on tultava kirjoittamaan uusi elatussopimus alle ennen kuunvaihdetta! Tais kutsua puhelimella lasten äidin kirjoittamaan uuden elatussopimuksen alle koska ennen kuunvaihdetta sovittuna aikana siinä sopimuksessa oli lasten äidin puustaakki alla.
- ....
ihmettelee isosti kirjoitti:
Mihin tarkastukseen? Sossussa se muija vaan kertoi että elatusmaksu nousee kysyttäessä ilmoittamieni isontuneiden tulojen johdosta. Kävi viereisessä huoneessa ennen sitä ilmoitusta muutaman minsan ja sieltä palatessaan kertoi että minun on tultava kirjoittamaan uusi elatussopimus alle ennen kuunvaihdetta! Tais kutsua puhelimella lasten äidin kirjoittamaan uuden elatussopimuksen alle koska ennen kuunvaihdetta sovittuna aikana siinä sopimuksessa oli lasten äidin puustaakki alla.
Mitäs menit allekirjoittamaan sen sopimuksen? Jos joku määrää jotain, niin ei silloin tarvita allekirjoitusta alle sen hyväksymiseksi, vaan se on määräys. Eipä silti, oikeinhan se on, että maksetaan elatusta lapsistaan tulojen mukaisesti. Varmaankaan kaikki sossut eivät katso asiakseen räknäillä noita elatuksia kenenkään pyytämättä, vaikka sinun sossusi niin tekikin.
- sosssupaholainen
Höpö höpö! Tietienkin lähi mielellään ottaa isommat elarit. Mutta ei sinun olisi edes ollut pakko toimittaa sinne tulotietojasi. Elatusapusopimus on sopimus. Sopimus tarkoittaa että molemmat osapuolet hyväksyvät sen. Vaain oikeus voi määrätä elatusavun vastoin tahtoasi.
Olen useasti kuullut asiakkaan kertovan, että "sossu määrärsi", vaikka itse tiedän tapaamisessa useaan otteeseen sanoneeni, että vanhemmat päättävät, minä vain vahvistan sopimuksen. Mutta jonkin ajan kuluttua se onkin ollut asiakkaam mielestä minä.
Miksi et saanonut, ettet suostu korotukseen ja että äiti voi halutessaan viedä oikeuteen?- Pyhäyksinkertasuus.
Hei haloo paholainen!
Jos elatussopimus on tehty niin 142e mukaan ja etän osuus siitä on pienten tulojen vuoksi 50e, niin se että sossu/kela maksaa etän loppuosuuden (92e) on sossu/kelan ja etävanhemman välinen sopimus.
Miksi ihmeessä lähi alkas käräjöimään siitä että etän pitää maksaa isompi osuus elareista ja kelan pienempi, kun hänelle(lähille) tuleva elari pysyy tasan samana? - sossupaholainen
Pyhäyksinkertasuus. kirjoitti:
Hei haloo paholainen!
Jos elatussopimus on tehty niin 142e mukaan ja etän osuus siitä on pienten tulojen vuoksi 50e, niin se että sossu/kela maksaa etän loppuosuuden (92e) on sossu/kelan ja etävanhemman välinen sopimus.
Miksi ihmeessä lähi alkas käräjöimään siitä että etän pitää maksaa isompi osuus elareista ja kelan pienempi, kun hänelle(lähille) tuleva elari pysyy tasan samana?Aloittaja oli huolissaan verorahojen väärinkäytöstä. Tässä nimenomaisessa tapauksessa hän on itse ainoa joka voi estää väärinkäytön. Jos ei sitä tee, niin minusta on kummallista asiasta valittaa. Lisäksi voihan olla mahdollista, että elatusapu määrättäisiin korkeammaksi kuin Kelan tuki, jolloin lähi hyötyisi rahallisesti.
- Totuuden näkevä.
Tulihan se taas pitkästä aikaa eteen tämä meidän sossupelle ja sama iänikuinen paskanjauhamisvirsi jatkuu: "sossut ei päätä/määrää mitään elareita tai tapaamisia yms. ja seli seli seli...."
Tämä sossupelle katsokaas yrittää selitellä että oikeushan se on joka päättää jos (tai enneminkin KUN) yleensä isä ei suostu älyttömään riistoon ja pompotteluun!
Sossupelle se ei kertakaikkiaan uskalla myöntää sitä joka ikisen tiedossa olevaa faktaa että jos lapsiin liittyvissä asioissa mennään käräjille niin paria promillea lukuunottamatta kaikki oikeuden päätökset menevät prikulleen niinkuin sossut ehdottavatkin.
Sossupelle se ei halua että myös uudet palstalaiset saisivat faktat tietoonsa vaan yrittää surkuhupaisalla tavalla kusettaa asioista tietämättömiä sillä että sossuilla ei muka oliskaan se suurin sananvalta näiden asioiden lopputuloksen kannalta vaikka juuri naisvaltainen sossutanttojen armeija polkee ihmisoikeuksia sumeilematta nimenomaan äidin hyväksi!
Valitettavasti en ole nähnyt sen kaverin kirjoituksia täällä hetkeen joka työssään kuulemma on nähnyt moneen eri otteeseen ns. sossujen sisäpiirin toimintatapaa joka on kaikkea muuta kuin lapsen edun mukaista.
Muistan kun tuo kaveri pisti todella hyvin jauhot suuhun tälle sossupellelle joka änkyttää näemmä hamaan ikuisuuteen asti tuota paskaansa jonka taustalla ei ole mikään muu kuin oman kansikuvan surkuhupaisa kiillotus yritys ja loisivien yhäriruikuttajien puolustaminen...... - shittiä tulee ja lot
Totuuden näkevä. kirjoitti:
Tulihan se taas pitkästä aikaa eteen tämä meidän sossupelle ja sama iänikuinen paskanjauhamisvirsi jatkuu: "sossut ei päätä/määrää mitään elareita tai tapaamisia yms. ja seli seli seli...."
Tämä sossupelle katsokaas yrittää selitellä että oikeushan se on joka päättää jos (tai enneminkin KUN) yleensä isä ei suostu älyttömään riistoon ja pompotteluun!
Sossupelle se ei kertakaikkiaan uskalla myöntää sitä joka ikisen tiedossa olevaa faktaa että jos lapsiin liittyvissä asioissa mennään käräjille niin paria promillea lukuunottamatta kaikki oikeuden päätökset menevät prikulleen niinkuin sossut ehdottavatkin.
Sossupelle se ei halua että myös uudet palstalaiset saisivat faktat tietoonsa vaan yrittää surkuhupaisalla tavalla kusettaa asioista tietämättömiä sillä että sossuilla ei muka oliskaan se suurin sananvalta näiden asioiden lopputuloksen kannalta vaikka juuri naisvaltainen sossutanttojen armeija polkee ihmisoikeuksia sumeilematta nimenomaan äidin hyväksi!
Valitettavasti en ole nähnyt sen kaverin kirjoituksia täällä hetkeen joka työssään kuulemma on nähnyt moneen eri otteeseen ns. sossujen sisäpiirin toimintatapaa joka on kaikkea muuta kuin lapsen edun mukaista.
Muistan kun tuo kaveri pisti todella hyvin jauhot suuhun tälle sossupellelle joka änkyttää näemmä hamaan ikuisuuteen asti tuota paskaansa jonka taustalla ei ole mikään muu kuin oman kansikuvan surkuhupaisa kiillotus yritys ja loisivien yhäriruikuttajien puolustaminen......Eiköhän jokainen puolusta omaa "oikeassa olemistaan" vaikka millaisilla selityksillä ja totuuksien ohittamisilla etenki täällä jossa voi meluta nimettömänä.
Olen kanssasi samaa mieltä että tuo sossupaholainen ei tietenkään uskalla tuoda totuutta esiin koska sen oma perse on kunnan suojatyöpaikassa liimattuna kiinni eikä mitään omakohtaista vastuuta tarvitse kantaa mistään hih.. (kutsutaan nyt sitten sossupaholaisen sanoin) suosituksesta vaikka se sossujen suositus on aina se joka loppupelissä tulostetaan ulos leiman kera.
Selvä se että lapsi kärsii aina tuollaisista sossujen äitiä suosivista "suosituksista" mut minkä teet kun siellä puolella sama instanssi on tutkijana/ehdottajana/päätöksentekijänä noin elävän elämän käytännössä. - sossupaholainen
shittiä tulee ja lot kirjoitti:
Eiköhän jokainen puolusta omaa "oikeassa olemistaan" vaikka millaisilla selityksillä ja totuuksien ohittamisilla etenki täällä jossa voi meluta nimettömänä.
Olen kanssasi samaa mieltä että tuo sossupaholainen ei tietenkään uskalla tuoda totuutta esiin koska sen oma perse on kunnan suojatyöpaikassa liimattuna kiinni eikä mitään omakohtaista vastuuta tarvitse kantaa mistään hih.. (kutsutaan nyt sitten sossupaholaisen sanoin) suosituksesta vaikka se sossujen suositus on aina se joka loppupelissä tulostetaan ulos leiman kera.
Selvä se että lapsi kärsii aina tuollaisista sossujen äitiä suosivista "suosituksista" mut minkä teet kun siellä puolella sama instanssi on tutkijana/ehdottajana/päätöksentekijänä noin elävän elämän käytännössä.Kun kyseessä on elatusapu, eikä halua sossun sekaantuvan asiaan, kannattaa viedä asia suoraan oikeuteen. Oikeus eikoskaan kysy sossun mielipidettä elatusapuasioissa. Ja jos vastapuoli yrittää saada lastenvalvojan laskélman, niin kieltäydyt ehdottomasti toimittamasta tulotietojasi, niin lastenvalvoja ei pysty laskemaan. Sossu ei saa mitään tietoja siitä kuka vie elatusapujutun oikeuteen.
Koska ette kuitenkaan usko minua, niin kannattaa soittaa käräjoikeuteen, niin saa saman vastauksen. Mutta kummallista syyttää sossua asiasta, jossa ei ole pakko lainkaan olla sossun kanssa tekemisissä. Vai haluatko välttämättä mennä lastenvalvojan luo vain pystyäksesi sitten myöhemmin kertomaan, kuinka väärin sinua siellä kohdeltiin? - Huolestunut maksaja
Kun kyseessä on elatusapu, eikä halua sossun sekaantuvan asiaan, kannattaa viedä asia suoraan oikeuteen. Oikeus eikoskaan kysy sossun mielipidettä elatusapuasioissa. Ja jos vastapuoli yrittää saada lastenvalvojan laskélman, niin kieltäydyt ehdottomasti toimittamasta tulotietojasi, niin lastenvalvoja ei pysty laskemaan. Sossu ei saa mitään tietoja siitä kuka vie elatusapujutun oikeuteen.
Koska ette kuitenkaan usko minua, niin kannattaa soittaa käräjoikeuteen, niin saa saman vastauksen. Mutta kummallista syyttää sossua asiasta, jossa ei ole pakko lainkaan olla sossun kanssa tekemisissä. Vai haluatko välttämättä mennä lastenvalvojan luo vain pystyäksesi sitten myöhemmin kertomaan, kuinka väärin sinua siellä kohdeltiin?Entä minun tapauksessa?
Minä nimenomaan haluaisin että sossu puuttuis asiaan.
Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään syytä alkaa käräjöimaan asiasta jossa en itse mitään hyödy. Minun mielestä sossun kuuluis huolehtia ettei heidän tekemiä sopimuksien avulla pöllitä valtion verovaroja. - Huolestunut lapsista
Entä minun tapauksessa?
Minä nimenomaan haluaisin että sossu puuttuis asiaan.
Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään syytä alkaa käräjöimaan asiasta jossa en itse mitään hyödy. Minun mielestä sossun kuuluis huolehtia ettei heidän tekemiä sopimuksien avulla pöllitä valtion verovaroja."Minun mielestä sossun kuuluis huolehtia ettei heidän tekemiä sopimuksien avulla pöllitä valtion verovaroja. "
Elatussopimus on todellakin vanhempien tekemä SOPIMUS jonka lastenvalvoja vahvistaa, mutta sossupaholaista mukaellen ei sossua ja lastenvalvojaa tarvi sekoittaa asiaan ollenkaan, jos niin haluaa. Koko jutun voi hoitaa myös käräjäoikeudessa.
Ihan hyvä ajatus sinällään tuo että valtion /kunnan rahojen väärinkäyttö huolettaa, mutta tässä tapauksessa lakia täytyy kyllä muuttaa ennen kun sossu tai lastenvalvoja voi lähteä "huolehtimaan" (kyttäämään) näitä sopimuksia ja muuttelemaan niitä.
Näissä erojutuissa näyttää olevan paljon sitä että kaksi aikuista ihmistä joutuu tilanteeseen jossa haluava käyttäytyä kuin kakarat. Vedetään puoin ja toisin itkupotkuraivarit, soitetaan sossuun ja vaaditaan että siellä ratkaistaan heidän asiansa. Kun se sitten lain mukaan ei ole mahdollista,tai ainakin itse joutuu asian viemään käräjille kun ei sen ex:n kanssa pääse sopuun (eikä se sossupaholainen saa sille TOISELLE tollolle selväksi mitä MINÄ haluan... tai oikestaan se paholainen on aina sen TOISEN puolella) niin voikin sitten alkaa syyttelemään sitä paholaista puolueelliseksi jne....
Kovin monissa eroissa on aina TOINEN osapuoli se, joka kokee itsensä häviäjäksi. Vielä toistaiseksi lapsia ei voi kahteen palaan laittaa, vaikka kovasti tuntuu yleistyvän tämä asumisen puolittaminen (eli matkalaukussa asuvat lapset).
Tuota,tuota....
Eroissa toki useinmiten lapset jäävät asumaan äidin kanssa. Uutisoinnissa vain kovin harvoin otetaan huomioon se että pääosa huolto- ja tapaamissopimuksista tehdään vanhempien keskinäisellä sopimuksella, eli siihen ei sossu vaikuta, vaan ihan vanhemmat itse.
Itse en ole perehtynyt miten paljon on tutkimustietoa käräjäoikeuksien päätöksistä ja siitä miten usein niiden perusteella lapset määrätään asumaan isän /äidin luokse.
Tässä myt siis kuitenkin kaksi eri asiaa: Sopimus lasten huollosta- ja tapaamisoikeudesta ja Elatusopimus. Kummankin asian voi siis hoitaa ilman sossuakin, jos se sossu on se suurin ongelma. - Tuleva sossun täti
Kun kyseessä on elatusapu, eikä halua sossun sekaantuvan asiaan, kannattaa viedä asia suoraan oikeuteen. Oikeus eikoskaan kysy sossun mielipidettä elatusapuasioissa. Ja jos vastapuoli yrittää saada lastenvalvojan laskélman, niin kieltäydyt ehdottomasti toimittamasta tulotietojasi, niin lastenvalvoja ei pysty laskemaan. Sossu ei saa mitään tietoja siitä kuka vie elatusapujutun oikeuteen.
Koska ette kuitenkaan usko minua, niin kannattaa soittaa käräjoikeuteen, niin saa saman vastauksen. Mutta kummallista syyttää sossua asiasta, jossa ei ole pakko lainkaan olla sossun kanssa tekemisissä. Vai haluatko välttämättä mennä lastenvalvojan luo vain pystyäksesi sitten myöhemmin kertomaan, kuinka väärin sinua siellä kohdeltiin?En tiedä meneekö tässä sossut ja lastenvalvojat sekaisin vai mistä nyt olikaan kyse, mutta tiedän kyllä eräitä, jotka yllyttävät vanhempia toisiaan vastaan lapsen elatusmaksuun liittyen... minulla on LUKUISIA tapauksia tiedossani :) Tietämätöntä ihmistä on helppo kiristää.
- Huolestunut maksaja
Elatustukipäätöksen tekee sossu/lastenvalvoja.
Ei vanhemmat keskenään päätä sitä minkäverran kela tulee maksamaan elatustukea.
"""Elatustuki = Kelan maksama tuki, jolla turvataan lapsen elatus, jos lapsi ei saa elatusapua elatusvelvolliselta vanhemmalta.""""""
Tällähetkellä saan elatustukea n.90e/kk lasta kohti ja äiti maksaa 50e koska oli 13vuotta sitten työttömänä ja ilman tuloja.
Sitä en oikein ymmärrä miksei sossu voi tarkistaa tekemäänsä sopimusta kun kerran tietää että äitin maksukyky on parantunut.
Tarkistetaanhan asumistukikin jos tulot muuttuu.- sossupaholainen
Sossu vahvistaa elatusAPUsopimuksen.. Useimmissa tapauksissa se on yli Kelan maksaman elatusTUEN ja elatusvelvollinen maksaa sen ajallaan. Tämän jälkeen sossu ei ole asian kanssa missään tekemisissä, ellei jompikumpi halua tarkistaa alatusapua, jolloin tavallaan aloitetaan alusta ja yehdään uusi sopimus.
Kela tulee kuvioon vain silloin kun elatusAPU on vahvistettu Kelan maksamaa elatusTUKEA pienemmäksi elatusvelvollisen heikon taloudellisen tilanteen vuoksi tai sen vuoksi ettei elatusvelvollinen maksa määrättyä elatusAPUA. Tällöin lähivanhempi voi hakea Kelalta ELATUSTUKEA. Sosssu ei des tiedä hakeeko lähi elatusTUKEA, ellei jompikumpi vanhemmista ei sitä kerro. Läheskään kaikilla ei ole mitään asiaaa sossuun, joten asia ei mitenkään tule sossun tietoon. ElatusAVUN sopivat vanhemmat keskenään, sossu tai oikeus vahvistaa sopimuksen. ElatusTUKIpäätös on Kelan tekemäs päätös lähivanhemman hakemuksesta
Se miksi Kela ei tarkista elatusvelvollisen tuloja, johtuu lainsäädännöstä. Sillä ei ole oikeutta tehdä. Ja sossulle elatusTUKIasiat eivät kuulu.. - sossupaholainen
Sossu vahvistaa elatusAPUsopimuksen.. Useimmissa tapauksissa se on yli Kelan maksaman elatusTUEN ja elatusvelvollinen maksaa sen ajallaan. Tämän jälkeen sossu ei ole asian kanssa missään tekemisissä, ellei jompikumpi halua tarkistaa alatusapua, jolloin tavallaan aloitetaan alusta ja yehdään uusi sopimus.
Kela tulee kuvioon vain silloin kun elatusAPU on vahvistettu Kelan maksamaa elatusTUKEA pienemmäksi elatusvelvollisen heikon taloudellisen tilanteen vuoksi tai sen vuoksi ettei elatusvelvollinen maksa määrättyä elatusAPUA. Tällöin lähivanhempi voi hakea Kelalta ELATUSTUKEA. Sosssu ei des tiedä hakeeko lähi elatusTUKEA, ellei jompikumpi vanhemmista ei sitä kerro. Läheskään kaikilla ei ole mitään asiaaa sossuun, joten asia ei mitenkään tule sossun tietoon. ElatusAVUN sopivat vanhemmat keskenään, sossu tai oikeus vahvistaa sopimuksen. ElatusTUKIpäätös on Kelan tekemäs päätös lähivanhemman hakemuksesta
Se miksi Kela ei tarkista elatusvelvollisen tuloja, johtuu lainsäädännöstä. Sillä ei ole oikeutta tehdä. Ja sossulle elatusTUKIasiat eivät kuulu..Hiukan vielä jatkoa. Kirjoitat että elatustukipäätöksen tekee lastenvalvoja ja että Kela maksaa tuen. Ei lastenvalvoja/sossu tee Kelan maksuista päätöksiä. Ei Kelakaan voi sossuun lähettää päätöstä, jossa sossu määrätään maksamaan joku etuus asiakkaalle, yhtä vähän sossu voi määrätä Kelan maksuista.
Ehkä muistelet aikoja jolloin sossu maksoi elatustuet, koska se maksoi se tietysti teki myös päätökset. Mutta maksu ja samalla luonnollisesti päätökset siirtyivät Kelalle muutama vuosi sitten. - Huolestunut maksaja
Hiukan vielä jatkoa. Kirjoitat että elatustukipäätöksen tekee lastenvalvoja ja että Kela maksaa tuen. Ei lastenvalvoja/sossu tee Kelan maksuista päätöksiä. Ei Kelakaan voi sossuun lähettää päätöstä, jossa sossu määrätään maksamaan joku etuus asiakkaalle, yhtä vähän sossu voi määrätä Kelan maksuista.
Ehkä muistelet aikoja jolloin sossu maksoi elatustuet, koska se maksoi se tietysti teki myös päätökset. Mutta maksu ja samalla luonnollisesti päätökset siirtyivät Kelalle muutama vuosi sitten.Tarkistin asian. Olet väärässä.
Kunnan sosiaalilautakunta on vahvistanut 25.05.1999 elatustukipäätöksen, jonka perusteella vielä nytkin KELA maksaa minulle 90e/kk lasta kohti ja lasten äiti omanosuutensa joka on vain 50e/kk. koska oli työttömänä viime vuosituhannella.
Alla sosiaalijohtajan allekirjoitus.
Elikkä päätöksen on todellakin tehnyt sossu mutta maksaja on KELA.
Päätöksen tarkastusta KELA ei edelleenkään voi tehdä, vaan se kuuluu kelan mukaan sille joka on sen päätöksen tehnyt. Eli SOSSULLE.
Tarkistin asian mm.KELA-KERTULTA joka vastaa vanhemmille Suomi24:ssä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10011476 - .......
Tarkistin asian. Olet väärässä.
Kunnan sosiaalilautakunta on vahvistanut 25.05.1999 elatustukipäätöksen, jonka perusteella vielä nytkin KELA maksaa minulle 90e/kk lasta kohti ja lasten äiti omanosuutensa joka on vain 50e/kk. koska oli työttömänä viime vuosituhannella.
Päätöksen tarkastusta KELA ei edelleenkään voi tehdä, vaan se kuuluu kelan mukaan sille joka on sen päätöksen tehnyt. Eli SOSSULLE.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10011476Niinhän tuossa on koko ajan yritetty selittää, ettei Kela tee päätöksen tarkastuksia sen enempää kuin sossukaan, jos ei sitä joku asianomainen pyydä. Tämä lienee ihan sama juttu kuin vaikka sairauslomissa. Lääkäri määrää sairausloman, mitä ilman Kela ei ainakaan maksa sairauspäivärahaa, mutta lääkärin sairauslomatodistus ei kuitenkaan ole mikään sairauspäivärahanmaksupäätös, vaan Kela sen päätöksen tekee todistuksen perusteella. Ja lääkäri ei soittele perään, että jatketaanko sairauslomaa, vaan itse täytyy mennä sinne lääkärille sitä hakemaan lisää, jos tarve jatkuu.
Eli nyt menet sinne sossuun ja sanot, että etän olosuhteissa on tapahtunut muutos ja haluat maksuntarkistuksen. Sitten näet, suostuuko etävanhempi siihen vapaaehtoisesti ja jos ei suostu, niin mietit, vietkö asian käräjille vai et. Jos etä taas suostuu, niin sitten vahvistatte uuden sopimuksen, jonka perusteella Kela lakkaa maksamasta meidän verorahoistamme mitään tukia enää. - Hohhoijjaa.
....... kirjoitti:
Niinhän tuossa on koko ajan yritetty selittää, ettei Kela tee päätöksen tarkastuksia sen enempää kuin sossukaan, jos ei sitä joku asianomainen pyydä. Tämä lienee ihan sama juttu kuin vaikka sairauslomissa. Lääkäri määrää sairausloman, mitä ilman Kela ei ainakaan maksa sairauspäivärahaa, mutta lääkärin sairauslomatodistus ei kuitenkaan ole mikään sairauspäivärahanmaksupäätös, vaan Kela sen päätöksen tekee todistuksen perusteella. Ja lääkäri ei soittele perään, että jatketaanko sairauslomaa, vaan itse täytyy mennä sinne lääkärille sitä hakemaan lisää, jos tarve jatkuu.
Eli nyt menet sinne sossuun ja sanot, että etän olosuhteissa on tapahtunut muutos ja haluat maksuntarkistuksen. Sitten näet, suostuuko etävanhempi siihen vapaaehtoisesti ja jos ei suostu, niin mietit, vietkö asian käräjille vai et. Jos etä taas suostuu, niin sitten vahvistatte uuden sopimuksen, jonka perusteella Kela lakkaa maksamasta meidän verorahoistamme mitään tukia enää.Herää pahvi!
Miksi ihmeessä joku yksityishenkilö alkas käräjöimään siitä että KELA maksaa elarit exsän puolesta? - sossupaholainen
Tarkistin asian. Olet väärässä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10011476Vastaus tuohon oli edellisessä vastauksessani. Elatustuet siirtyivät Kelalle muutama vuosi sitten. Sitä ennen elatustukipäätökset ja maksatuksen hoiti sossu. Kun elatustukiasiat siirrettiin Kelalle, kaikki maksatuksessa olevat tuet siirtyivät Kelalle, myös kaikki dokumentit lähetettiinKelalle. Tästa on neljä tai viisi vuotta aikaa (en nyt jaksa tarkistaa). Joten nykyisin sossulla ei ole mitään tekemistä elatustukien kanssa. Tämän kerroin jo edellisessä vastauksessani.
- sossupaholainen
Hohhoijjaa. kirjoitti:
Herää pahvi!
Miksi ihmeessä joku yksityishenkilö alkas käräjöimään siitä että KELA maksaa elarit exsän puolesta?Jos on huolissaan verorahojensa väärinkäytöstä, ainoa keino on viedä asia oikeuteen. Näin se lain mukaan menee. Lain on eduskunta laatinut, ei esim. sossu.
- sossupaholainen
Vastaus tuohon oli edellisessä vastauksessani. Elatustuet siirtyivät Kelalle muutama vuosi sitten. Sitä ennen elatustukipäätökset ja maksatuksen hoiti sossu. Kun elatustukiasiat siirrettiin Kelalle, kaikki maksatuksessa olevat tuet siirtyivät Kelalle, myös kaikki dokumentit lähetettiinKelalle. Tästa on neljä tai viisi vuotta aikaa (en nyt jaksa tarkistaa). Joten nykyisin sossulla ei ole mitään tekemistä elatustukien kanssa. Tämän kerroin jo edellisessä vastauksessani.
Vielä tuosta Kelakertun vastauksesta. Sossu vahvistaa elatusAPUsopimuksen. Sitä ei tee koskaan Kela. Mutta jos haluaa elatusTUKEA on sitä haettava Kelalta (sitä ei hakea mistään muualata). Kela vaatii elatusAPUsopimuksen (jonka sossu tai oikeus on vahvistanut) liitteeksi, ilman sitä se ei voi myöntää elatusTUKEA. Mikä tässä on niin vaikeaa?
- sossupaholainen
Vielä tuosta Kelakertun vastauksesta. Sossu vahvistaa elatusAPUsopimuksen. Sitä ei tee koskaan Kela. Mutta jos haluaa elatusTUKEA on sitä haettava Kelalta (sitä ei hakea mistään muualata). Kela vaatii elatusAPUsopimuksen (jonka sossu tai oikeus on vahvistanut) liitteeksi, ilman sitä se ei voi myöntää elatusTUKEA. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Ja vielä, sossu voi tehdä tarkastuksen vain jos jompi kumpi sitä pyytää ja MOLEMMAT SIIHEN SUOSTUVAT. Sossu vahvistaa siis uuden elatusAPUsopimuksen, jonka asianomaiset sitten toimittavat Kelalle, joka muuttaa elatusTUKIpäätöstään uuden elatusAPUpäätöksen mukiseksi.
- Sorretun isä.
Miksi sun ääliön on niin vaikea myöntää että SOSSU on se jonka ehdotuksen mukaan kuitenki aina elarit ja lasten tapaamiset ja lähi/ etävanhemmat määrätään? Sä tosiaanki intät ja jankutat ettei sossuilla olis mitään tekemistä noiden asioiden kans vaik nimenomaisesti KÄYTÄNNÖSSÄ sossu PÄÄTTÄÄ ihan kaikki noi asiat!
- sossupaholainen
Jos mennään oikeuteen elareista, sossulta ei kukaan kysy mitään, sossu ei edes asiasta tiedä. Jos sopimus tehdään lastenvalvojan luona, vanhemmilla on mahdollisuus tulla valmiin ehdotuksen kanssa, sossu vahvistaa sen aina, jos se ei ole kohtuuton (eli erittäin pieni tai erittäin suuri elatusvelvollisen tuloihin nähden). Jos vanhemmilla ei ole ehdotusta valmiina, sossu laskee elatusavun oikeusministeriön ohjeiden mukaan. Vanhemmat voivat joko hyväksyä tai hylätä tämän ehdotuksen. Jos eivät hyväksy, menevät oikeuteen, mutta sossu ei heistä sen jälkeen kuule, eikä saa tietää, mitä oikeus on päättäneet (elleivät vanhempi/vanhemmat sitä jossain yhteydessä itse kerro).
Kun on kysy huolto-ja tapaamisasioista lähtökohta on, että vanhemmat sopivat asian keskenään(ja näin useimmiten tapahtuukin), jos sopuun ei päästä, on mentävä oikeuteen. Oikeus yleensä pyytää sossusta olosuhdeselvityksen. Sossun ei ole siihen edes pakko kirjoittaa suositustaan siitä kumman luona lapsi esim. asuu. Oikeus päättää joka tapauksessa ihan oman harkintansa mukaan. Itse olen ollut tekemässä selvityksiä, joissa puollan toiselle vanhemmalle, oikeus on päättänyt toisin, mutta monesti oikeus on päättänyt niin kuin selvityksessäni on ehdotettu.Eikös tämä voi johtua siitä, että sekä sossu että oikeus pitävät ratkaisua lapsen kannalta parhaana?- Totuuden näkevä.
Miten ihmeessä sinä jaksat jauhaa tuota suoranaista paskaa päivästä toiseen?!
Vaikka olet niin vajaa ettet halua myöntää tätä kylmää faktaa niin kysäisempä vielä:
Kun sossu antaa lähes aina sen äidin kantaa myötäilevän selvityksensä oikeuteen niin oikeudellahan on käytännössä käytössään kolme asiaan vaikuttavaa elementtiä.
Isän oma kanta, äidin oma kanta ja sossujen kanta joka on lähes aina sama kuin äidin.
Miten ihmeessä sinä jaksat jauhaa tuota ikuista paskaasi ettei sossu KÄYTÄNNÖSSÄ päätä asian lopputulosta?????
Ja vaikka sinä jauhat sitä paskaasi sossutanttojen puolueettomuudesta ja vain lapsen edun mukaan pelaamisesta niin joka ikinen asioista edes vähänkään kuullut tietää että sossut ovat pääasiassa naisia ja heidän omat HENKILÖKOHTAISET näkemyksensä eivät voi olla vaikuttamatta päätöksiin, ei vaikka kuinka puhut paskaa täällä! - Lakimuutos?
Vaikka olet niin vajaa ettet halua myöntää tätä kylmää faktaa niin kysäisempä vielä:
Kun sossu antaa lähes aina sen äidin kantaa myötäilevän selvityksensä oikeuteen niin oikeudellahan on käytännössä käytössään kolme asiaan vaikuttavaa elementtiä.
Isän oma kanta, äidin oma kanta ja sossujen kanta joka on lähes aina sama kuin äidin.
Miten ihmeessä sinä jaksat jauhaa tuota ikuista paskaasi ettei sossu KÄYTÄNNÖSSÄ päätä asian lopputulosta?????
Ja vaikka sinä jauhat sitä paskaasi sossutanttojen puolueettomuudesta ja vain lapsen edun mukaan pelaamisesta niin joka ikinen asioista edes vähänkään kuullut tietää että sossut ovat pääasiassa naisia ja heidän omat HENKILÖKOHTAISET näkemyksensä eivät voi olla vaikuttamatta päätöksiin, ei vaikka kuinka puhut paskaa täällä!Sossu ei käytännössä päätäkään mitään vaan jos vanhemmat allekirjoittavat jotain mitä sossu laatii niin se on sovittu ja sossu on siinä hommansa hoitanut.
"Isän oma kanta, äidin oma kanta ja sossujen kanta joka on lähes aina sama kuin äidin."
Napakymppi :)
PUOLUEETTOMASTA sossusta en oo koskaan kuullutkaan. Sitä vastoin olen kuullut uhkailusta ja kiristämisestä. - lisää rautalankaa
Ja vaikka sinä jauhat sitä paskaasi sossutanttojen puolueettomuudesta ja vain lapsen edun mukaan pelaamisesta niin joka ikinen asioista edes vähänkään kuullut tietää että sossut ovat pääasiassa naisia ja heidän omat HENKILÖKOHTAISET näkemyksensä eivät voi olla vaikuttamatta päätöksiin, ei vaikka kuinka puhut paskaa täällä!Miten ihmeessä on näinkin vaikea tajuta "rautalangasta" väännettyä asiaa.
Joku /jotkut täälä haluaa väkisin pitää kiinni tuosta ajatuksesta että sossu se on joka päättää, määrää jne.
Usein täälä kitistään sitä että järkevät ihmiset EI SAA päättää omista asioista, vaan aina joku kukkahattutäti on puuttumassa aikuisten ihmisten asioihin.
Lasten hulto- tapaaminen ja elatussopimus on niitä asioita joista just nää viisaat vanhemmat SAA keskenään sopia! Miten se on niin vaikea tajuta!
Tietty sitten kun käy niin että halutaan riidellä, löytää syyllinen, purkaa pahaa oloa, niin yht'äkkiä nää fiksut vanhemmat väittää ihan pokalla että sossu se on joka määrää ja päättä.
Hui hai. Ite ette halua asioistanne vastuuta ottaa.
Kyllä me aikanaan on käyty kertomassa lastenvalvojalle että halutaan sopia lasten asumisesta ja tapaamisesta näin ja näin...
Elatussopimus tehtiin samalla systeemillä, eli sanottiin että elatusavun määräksi sovitaan sama summa kun mikä oli silloinen elatustuki....
Kummatikin sopimukset lastenvalvoja vahvisti ja totesi että ok, hyvä näin.
Ongelmia (ymmärrettäviä) tuli siinä vaiheessa kun elatusvelvollinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä pystynyt enää maksamaan sovittua elatusavun määrää. Meidän kunnan lastenvalvoja oli sitä mieltä että sopimusta ei lähdettäisi muuttamaan, vaan elatusvelvollinen hakisi jälkikäteen vapautusta elatusapumaksusta! Tästä sitten hiukan "takuttiin".
Lopulta lastenvalvoja olisi ollut valmis hyväksymään sellaisen elatussopimuksen muutoksen jossa eläkkeen lapsikorotus olisi ollut uusi elatusavun määrä. Sinällään aivan ok ehdotus, mutta kun elatusvelvollisen eläke jäi niin pieneksi että sairausksineen joutui koko ajan hakemaan myös toimeentulotukea, tuntui se meistä molemmista vanhemmista "tyhmältä" ratkaisulta.
Kun ei jaksettu selvitellä asiaa lastenvalvojan kanna, niin laitettiin asia oikeudessa vireille. Olimme kumpikin sitä mieltä että elatusvelvollinen pitäisi vapauttaa kokonaan elatusavun maksamisesta ja siirtää se elatusetueksi. Eli haettiin 0 euron elatussopimusta. Oikeus piti kansliakäsittelyn, jossa kumpikin olimme paikalla. Tulos oli tuo ehdottamamme 0euron päätös.
Nyt elatusvelvolliselle jää lapsikorotukset käytettäväksi lasten tapaamisiin ja lähivanhempi saa elatustuen.
Poisti kitkaa aikuisten väliltä kun ei elatusvelvollisen tarvi koko aikaa murehtia meneeko elarit ulosottoon ja lähivanhempi saa rahat aina tiettynä päivänä.
Päätös kelpasi hyvin myös lastenvalvojalle.
Ei jäänyt kenellekkään mitään hampaankloon vaikka kaikki nyt ei aivan suoraan mennyt niin kun oli ajateltu.
Pointtina tässä se, että kannattaa ottaa vastuu omista asioistaan. Silloin parhaiten saa sen ratkaisun mitä haluaa.
Katsokaa vaikka noita lakeja, niissäkin jo lähtökohta on vanhempien tekemä huolto- ja tapaamioikeusSOPIMUS ja elatusSOPIMUS
- Huolestunut maksaja
Loppuyhteen veto.
Aivan niinkuin avauksessa kerroin, ""KELA ei puutu asiaan mitenkään, sanovat vaan että maksavat kunnassa tehdyn sopimuksen mukaan edelleen (valtion verorahoista) """
Myöskään SOSSU ei puutu tähän verovarojen väärinkäyttöön mitenkään.
Ainoa joka vois tehdä jotain on YH-isä jonka ptäis haastaa eksänsä oikeuteen omalla kustannuksellaan, hyötymättä siittä itse mitään.
Siispä kaikki jatkuu ennallaan, KELA maksaa edelleen äitin maksettavaksi kuuluvaa elaria" SOSSUn tekemän päätöksen mukaan.- sossupaholainen
Korjaus: Kela maksaa edelleen elatustukea vanhempien tekemän elatusapusopimuksen perusteella.
- Huolestunut maksaja
Elatustukipäätöksen on tehnyt kunnan sosiaalilautakunta ja sosiaalijohtaja allekirjoittanut sopimuksen. Ei siinä mitään vanhempien allekirjoituksia ole.
Eihän asumistukipäätöksiäkään vanhemmat keskenään tee.
KELA maksaa elatustukea n90e/kk lasta kohti
aiti taas maksaa elatusapua n.50e/kk lasta kohti (koska oli 13v sitte työttömänä sillon kun SOSSU teki elatustukipäätöksensä.)- sossupaholainen
ElatusAPUsopimuksen ovat vanhemmat tehneet keskenään ja lastenvalvoja vahvistanut. Siinä on molempien vanhempien allekirjoitus. Aikoinaan elatusTUKIPÄÄTÖKSEN teki myös sossu, teidän tapauksessanne sosiaalijohtaja. Se on hänen tekemänsä PÄÄTÖS, jossa ei tietenkään ole teidän allekirjoitustaan. Nykyään tämän PÄÄTÖKSEN tekee Kela. Aikanaan kun laki muuttui, kunta lähetti kaikki voimassa olevat kunnan tekemät elatusTUKIPÄÄTÖKSET Kelalle, joka nykyisin hoitaa elatusTUKIasiat. ElatusAPUSOPIMUKSET vahvistaa edelleenkin lastenvalvoja(sossu).
- Huolestunut maksaja
ElatusAPUsopimuksen ovat vanhemmat tehneet keskenään ja lastenvalvoja vahvistanut. Siinä on molempien vanhempien allekirjoitus. Aikoinaan elatusTUKIPÄÄTÖKSEN teki myös sossu, teidän tapauksessanne sosiaalijohtaja. Se on hänen tekemänsä PÄÄTÖS, jossa ei tietenkään ole teidän allekirjoitustaan. Nykyään tämän PÄÄTÖKSEN tekee Kela. Aikanaan kun laki muuttui, kunta lähetti kaikki voimassa olevat kunnan tekemät elatusTUKIPÄÄTÖKSET Kelalle, joka nykyisin hoitaa elatusTUKIasiat. ElatusAPUSOPIMUKSET vahvistaa edelleenkin lastenvalvoja(sossu).
ELIKKÄ LOPPUYHTEENVETO
Aivan niinkuin avauksessa kerroin, ""KELA ei puutu asiaan mitenkään, sanovat vaan että maksavat kunnassa tehdyn sopimuksen mukaan edelleen (valtion verorahoista) """
Ainoa joka vois tehdä jotain on YH-isä jonka ptäis haastaa eksänsä oikeuteen omalla kustannuksellaan, hyötymättä siittä itse mitään.
Siispä kaikki jatkuu ennallaan, KELA maksaa edelleen äitin maksettavaksi kuuluvaa elaria" SOSSUn tekemän päätöksen mukaan. - sossupaholainen
ELIKKÄ LOPPUYHTEENVETO
Siispä kaikki jatkuu ennallaan, KELA maksaa edelleen äitin maksettavaksi kuuluvaa elaria" SOSSUn tekemän päätöksen mukaan.Sossu on aikoinaan tehnyt päätöksen sen hetkisen tilanteen mukaan. Koska tilanne on muuttunut, vanhempien olisi tehtävä uusi sopimus. Se ei onnistu, jos äiti ei suostu. Isä voi viedä oikeuteen, se ei maksa isälle mitään, koska lapsi on siinä muutoksen hakijana ja saa ilmaisen oikeusavun. Lain mukaan ei ole muuta mahdollisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681