Pyrkiminen monta kertaa

en päässyt sisään

Kuinka monta kertaa olette/olisitte valmiita pyrkimään haluamaanne koulutukseen? Itse pyrin jo toista kertaa yliopistoon sosiaalityötä lukemaan enkä päässyt :( Yksi välivuosi on siis jo takana ja nyt on edessä harkinta että pidänkö toisenkin... Tahdon nimittäin tuohon koulutukseen todella paljon mutta pelottaa että en ensi kerrallakaan pääse ja että tästä tulee kauhea kierre!

Kannattaisiko tyytyä osaansa ja hakea vaikka ammattikouluun, että olis edes joku tutkinto yo-tutkinnon lisäksi?

Onko vinkkejä, kokemuksia tai vertaistukea?

17

4389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23

Kannattaa hakea niin monta kertaa, kunnes pääsee.

• jakobbb

Ala välivuoden aikana käymään avoimessa kyseisen aineen kursseja niin jossai vaiheessa sulla kuitenkin sit mahdollisuus päästä kouluun erillisvalinnan kautta.

• 20222

Kannattaa suorittaa avoimen kautta opintoja. Saat ne hyväksiluettua mikäli pääset yliopistoon ja jos suoritat opintoja tarpeeksi, voit hakea erillisvalinnassa. Esim. Helsingin yliopistossa järjestetään syksyllä perusopinnot (http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/Opetustarjonta/StudyUnit.aspx?StudyUnitId=4a76c0c9-aa7c-4bf6-9e17-6a4aa0b763d2). Nuo maksut eivät ole kovinkaan pahat, kun ajattelee sitä hyötyä, mitä niistä on tulevaisuudessa (mikäli aiot hakea edelleen alalle).

Kannattaa myös harkita esim. yo-kirjoituksien uusimista, mikäli siellä näet parantamisen varaa (parempien lähtöpisteiden toivossa).

• en päässyt sisään

Niin, olen kyllä miettinyt avoimeen menoa ja/tai yo-kirjoitusten uusimista. Etenkin se harmittaa että äikkä jäi c:hen minkä vuoksi lähtöpisteet ovat aika matalat... Luultavasti uusin ainakin tuon äikän ensi keväänä, mahdollisesti jonkun muunkin aineen.

• Pikkuauto

Aina kannattaa hakea uudelleen, mutta myös miettiä miten joka hakukerralla on aina paljon parempi kuin edellisellä. Kannatan myös kirjoitusten uusimista, alempaa koulutusta vastaavalta alalta, valmennuskursseja ja jos ei ole rahaa, töitä, että on rahaa valmennuskursseille.
      "Tyhmintä" mitä voi tehdä on vain hakea itsepäisesti tekemättä välivuotena asian eteen yhtään mitään (Puhun kokemuksesta) Jos ei pisteet riitä ne ei riitä, pitää tehdä jotain, että ne riittää.
      Minulla meni kirjoituksista 11- vuotta ennen kuin pääsin yliopistoon, en tietenkään hakenut joka vuonna, vaan unohdin koko jutun luin toisen ammatin ja kasvoin ihmisenä. Nyt kun taas yritin pääsin kirkkaasti sisään pelkkien pääsykoepisteiden varjolla.

• dfgdfgdfgddgdgdggdf

Itse pääsin toisella sinne minne olin halukas opiskelemaan ja kolmas kerta olisi ollut se viimeinen kerta minulla, jos olisi sinne asti mennyt.

• Sinnikkyyttä!

Usko vaan siihen, että sinnikkyys palkitaan - ennemmin tai myöhemmin! :) Lannistua ei kannata, sillä tavoin teet vain hallaa itsellesi.

• Ikuinen opiskelija..

Minä olen päässyt opiskelemaan jo seitsemän kertaa yliopistoon eri hakukerroilla. Taskussa on kaksi tutkintoa ja tekeillä yksi. Omien kokemusten perusteella kyllä opiskelu on hyvä vaihtoehto ja parantaa työllistymistä.

Välivuosia en suosittele pitämään vaan aina opiskelemaan sillä opiskelun ohessa ehtii kyllä tehdä töitä hyvin.

Vielä kiinnostaisi lähteä opiskelemaan jotain uutta ihan harrastuksen vuoksi. Ehkä nähdään kauppakorkeakoulun pääsykokeissa ensi kesänä.....

• sammahär...

Hain kolme vuotta enkä päässyt. Sitten hain väylän kautta yhteen toiseen aineeseen, jota olin opiskellut muiden aineiden lisäksi avoimessa. Onneksi käytin nuo välivuodet avoimessa, sillä muuten en olisi koskaan innostunut varsinaisesta pääaineestani, josta valmistun ensi keväänä.

• en päässyt sisään

Kiitos todella paljon teille jotka olette vastanneet ja kannustaneet :) Lisääkin kokemuksia ja vinkkejä lukisin mielelläni.

Ärsyttää edelleen tää tilanne, mutta pitää kai yrittää suhtautua mahdollisimman rakentavasti...

• sammahär...

Jos olet aivan varma siitä, mitä haluat opiskella (sosiaalityö) niin älä lähde lukemaan mitään muuta "täytteeksi". Jos et ole ennen avoimessa opiskellut, niin sinne vaan. Kaikki opinnot saat kuitenkin hyväksiluettua tutkintoosi, joten ei sinun edes tarvitse kuvitella pitäväsi välivuotta. Avoin on siitäkin hyvä, että pystyt käymään töissä ja säästämään rahaa varsinaisia opintoja varten:) Ja sitäpaitsi, vaikka et pääsisi ensi vuonnakaan sisään, niin siitä vaan jatkat avoimessa. Tutkintoon pitää joka tapuksessa sisällyttää sivuaineopintokokonaisuuksia, jotka voivat tiedekunnasta riippuen olla aika vapaasti valittavissa. Ja tee myös alta pois ne ällöttävät pakolliset kieliopinnot; tulet vielä monta kertaa iloitsemaan, kun yliopistolla ollessasi muut tahkovat virkamiesruotsia ja miettivä, mitkä kurssit mahtuvat samaan aikaan, kun sinä voit olla huolehtimatta mistään noista! Ja jos päättäisitkin hakea avoimen väylän kautta, niin sitäkin varten ne kieliopinnot pitää olla kasassa. Ai niin, TVT-kortinkin pystyy suorittamaan avoimessa (sekin on tosi veemäinen tehdä) joten voit tehdä senkin. Ihan näin äkkiseltään ajateltuna sinulle riittäisi täysipäiväisesti hommia avoimessa seuraavaksi kahdeksi vuodeksi ja saisit ihan yhtä paljon opintoja kasaan, kuin itse yliopistossakin! Tsemppiä, äläkä luovu unelmastasi:)

• osieljkf

Kyllä sen eteen mitä tosiaan haluaa kannattaa nähdä vuosiakin vaivaa. Ja miettiä sitten aina onko tämä juuri se mitä haluaa. Itse pääsin viidennellä oikikseen ja se oli se mitä todella halusin. Rahaa suosittelen säästämään edes pikkuriikkisen opintoja varten jos on vaan mahdollista. Tsemppiä! kaks kertaa ei oo mitään kun mietit koko loppu elämää töissä! :)

• en päässyt sisään

Kiitos todella paljon kaikista vastauksista :) Lisääkin saa toki kirjotella...

Oon alustavasti päättänyt että uusin keväällä äikän ja tavotteena on nostaa sitä c:stä mahd.paljon. Kyllä mä varmaan E:hen yllän jos kunnolla harjottelen ja luen paljon erilaisia tekstejä jne. Ja jos en niin ainakin oon yrittänyt.

Avoimeen menoa harkitsen vielä, koska siinä tulee vastaan kysymys että mistä rahat? Kun eihän siellä opiskellessa voi saada opintotukeakaan eikä vanhemmilla ole kovin paljoa varaa rahottaa mun opiskelua. Asutaankin sen verran syrjässä että olis pakollista hankkia jonkinlainen asunto opiskelupaikkakunnalta ja sehän maksaa useita satoja euroja kuukaudessa... :/

• sammahär...

Avoimessa on olemassa myös verkkokursseja sekä monimuoto-opetusta. Verkkokursseissa teet kaiken kotoa käsin ja monimuoto-opetuksessa voi olla pari luentoa ja loput itsenäistä työskentelyä. En tosin tiedä miten sosiaalityön kanssa on mutta aika monessa aineessa niitä kuitenkin löytyy, joten ei tuo asuminen ole mikään ongelma:) (Huomaatko, yritän systemaattisesti ratkoa jokaisen ongelmasi:))

En tiedä taustojasi, oletko esim. työkkärissä nyt työttömänä työnhakijana? Jos olet, niin tässä varoituksen sana: jos alat opiskella avoimessa, niin älä KOSKAAN, MISSÄÄN TILANTEESSA kerro sitä työkkärille!!! He nimittäin katsovat silloin, että olet päätoiminen opiskelija ja siihen loppuu työttömyyspäiväraha, vaikka miten selittäisit, että et saa Kelalta opintotukea. Tämä ei ole mikään vitsi, vaan olen itse kantapään kautta saanut tämän kokea - 3 kuukautta karenssia ja ikuinen viha työkkäriä kohtaan. Kerran jopa eräs työkkärin virkailija sanoi suoraan muussa yhteydessä, että jos opiskelen avoimessa, sitä ei koskaan kannata kertoa heille. Mutta toisaalta jos et siellä asioi, niin sittenhän tämä ei sinua koske. Toivottavasti kuitenkin joku ottanee vaarin tarinastani.

• 23...

Avoimesta vielä:

isokin kokonaisuus (johon saat kulumaan koko syksyn ja kevään) maksaa noin 200 .- 300 €. Etköhän sen saa jostain kasaan? Lähes kaikki opinnot on saatavilla verkko-opintoina. Eli täysin etänä!

Tsemppiä!!

Itse hain AMK:hon, mutta haaveilen mahdollisimman pikaisesta siirtymisestä yliopiston puolelle..

• channuska

Itse oon hakenut 2 kertaa yliopistoon ja nyt hain ammattikorkeisiin. Saa nähdä pääsenkö opiskelemaan edes nyt. 2 vuotta mennyt lukiosta et olis kiva päästä vihdoin sisään jonnekin!

• sammahär...

No eihän tuo 2 vuotta vielä ole aika eikä mikään! Itse pidin 10 välivuotta (tosin myös sen takia, että en päässyt kolmella ensimmäisellä kerralla) mutta mitäs se haittaa. Elämää on elettävä kuitenkin ja nyt kun valmistun keskimäärin 5 vuotta vanhempana kuin muut samaan aikaan aloittaneet, voi vain todeta, miten paljon hyötyä kaikista välivuosistani oli nimenomaan työnsaannin kannalta. Omalla alallani nimittäin työkokemus on juuri se mitä katsotaan kaikkein eniten paikaa haettaessa. Ja voin sanoa, että 10 vuotta työkokemusta vs. 0 vuotta on aikamoinen etu... Joten tästäkin vain opetuksena se, että kyllä ne palaset aina loksahtelevat kohdilleen, vaikka sitä ennen ehtii epätoivoon vajotakin monta monituista kertaa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      395
      5853
    2. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      18
      1776
    3. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      44
      1220
    4. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      121
      1043
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      97
      938
    6. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      47
      933
    7. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      56
      914
    8. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      133
      909
    9. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      45
      883
    10. Miltä se tuntui

Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      861
    Aihe