talvikko vai syyrialainen hamsteri

T vs S

Ennen on ollu syyrialainen hamsu mut e kuoli ja oltais ottaa uutta.Hamsteri olisi minun ja siskoni minä haluisin talvikon ja siskoni syrkin.ei ole kokemusta talvikosta mutta olisi kiva vähän vaihtelua:))tarvikkeet on kaikki molemmille ja niin mutta yhteisymmärrykseen ei päästä:(((ja pureeko talvikot?ja jos hamsteria on pidetty sylissä kaupassa niin tottuuko se uuteen omistajaan?

40

2118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttava-Reetta-1928

      Hmmm,itselläni on molemmista kokemusta,ja sanoisin että syyris on seurallisempi=)
      Ei talvikko kumminkaan pure,saattaa näykkiä=(Hamstereita ei saisi pitää sylissä kaupassa,ellei puhtaan paperin kanssa,muuten hamsteri saattaa tottua eläikaupan henkilökuntaan,eikä sinuun=(
      Nyt hieman molemmista hyvää ja huonoa:
      SYYRIS:
      Syyris on isompi,ei karkaa niin helposti
      On hieman seurallisempi
      Hyvin leikkisä
      -Yö eläin
      TALVIKKO:
      Leikkisä
      Ei vaadi niin paljoo tilaa
      Eikä ruokaakaan
      -Yö eläin,saattaa herätä tunnin,pari aiemmin
      -Pieni,karkaa hyvin helposti!
      -Ehkä hieman vaikeampi käsitellä

      Toivottavasti annoin jonkilaisia vinkkjä uuden hamsterin ostoon!

    • Sedä

      "Hamstereita ei saisi pitää sylissä kaupassa,ellei puhtaan paperin kanssa,muuten hamsteri saattaa tottua eläikaupan henkilökuntaan,eikä sinuun=("
      Ei mitään perää. Jos ostaa eläimen jota ei ole käsitelty ennen kun se tulee sinulle, se on luultavasti niin peloissaan ja villi että sen kanssa ei pysty elämään ;) Totta kai on mahdollista että hamsu kiintyy kaupantätiin, mutat on parempi että se on edes ylipäätään oppinyt luottamaan ihmisiin. Hamsterilla ei ole mitään "kiintymysvarastoa" josta eläinkauoan tädille menee 50% ja uudelle omistajalle riittäisi enää 50% :'D

      Muutenkin eläimet kannattaa aina mieluummin hankkia kasvattajalta että saa kunnolla käsitellyt terveistä vanhemmista olevat eläimet ja tukee eläinten pitoa hyvissä olosuhteissa :) Talvikon kanssa olisi varsinkin oltava tarkkana, koska eläinkaupoista ei oikeastaan enää edes saa puhtaita talvikoita koska ne ovat risteytyeet campbellien kanssa. Hybridiä ei voi silmämääräisesti erottaa talvikosta. Lemmikkihamsterin kohdalla vaara ei ole niin merkittävä, mutta eläinkauppahamsuja ei koskaan pitäisi pennuttaa, ettei hybrideitä synny lisää (toisaalta ostamalla sellaisen tuet myös niiden teettämistä).
      http://www.hamsteriyhdistys.fi/index.php?page=hybridit

      Joo ja kumpikin hamsteri ovat tosiaan perusluonteeltaan ihan kivoja, mutta talvikko enemmän katseltava (vaikka sitäkin voi tottakai käsitellä, se ei vain välitä siitä niin paljon). Yksi hyvä puoli talvikossa on, että sille voi helpommin rakennella kaikkea virikettä esim vessapaperirullat, ja eläinkaupastakin saa halvemmalla kaikkia jänniä pesiä tms.

    • PikkuTalvikko ;)

      AUTTAKAA Mä tahtoisin talvikon mut kuitenki ois kivempi ottaa syyrialainen mitä jos ottaa kummakki voisko ne pärjätä yhdessä ? 0.-

      • Lollero

        Ei kannata laitaa niitä samaan häkkiin kun ne on eri lajii ja koko erookin on niin paljon. Ota se kumpi kuullostaa paremmalta!!!!!!


      • 0.x
        Lollero kirjoitti:

        Ei kannata laitaa niitä samaan häkkiin kun ne on eri lajii ja koko erookin on niin paljon. Ota se kumpi kuullostaa paremmalta!!!!!!

        O.o


      • Me23

        PAHA VIRHE!! Muista että syyris on erakkoeläin. Talvikko voi myös olla. Riippuu mistä roikkuu. :) Mutta ei samaan häkkiin eri eläinlajeja.


      • Anonyymi

        Yksin kertaisesti ei


    • talvikko <3

      kumpi on isompi hoitosempi: syrkki vai talvikko? oon ottamassa talvikkoo mulla ei oo ikinä ollu mitään häkki lemmikkii mut mun kaverikin otti talvikon ja silläkään ei ole ollut mitään häkki eläintä sitä ennen mutta se sen talvikko on hyvin pärjännyt uudessa kodissa :) mutta aijon nyt luke talvikosta vähän enenmmän että saan tietoja miten hoidetaaan ja muuta :)

      • Me23

        Talvikko


    • talvikko <3

      Vastatkaa pliis nyt!!! onko myös talvikko sylihamsteri??

    • talvikko <3

      haluun talvikon siks että se on pieni ja mun kamulla no sellanen niin se tykää olla kädessä kun kmau pistää kätensä häkkiin niin se tulee ihan iteksiään kädelle! en haluu syrkkii koska se on iso ja isompi hoitosempi tarvitsee enemmä ruokaa ja tilaa!!!!
      PLIIS VASTATTKAA MUN YLWMPIIN VIESTEIHIN !!!!!!! oon ostaa hamsuu saan sen ehkä tässä kuussssa

      • TALVIKKO<3

        Talvikot on kivoja. Mul on talvikko ja seki kiipee kädelle


    • talvikko <3

      miks kukaan ei vastaaa mun viesteihin mut kaikkien muitten vastaaa=?????????

    • Hamsu<3

      Mulla on talvikko ja on mun mielestä helppohoitoinen ja kyllä se sylissäkin viihtyy.

    • siirilydia

      "oon ottamassa talvikkoo mulla ei oo ikinä ollu mitään häkki lemmikkii"

      hamsteri ei ole häkkieläin. Talvikolle sopii duna tai terraario, syyrialaiselle suosittelen terraariota koska dunat ovat niille aika pieniä.

      Talvikoiden asumusten minimimittoja en tiedä, mutta syyrialaiselle suositeltavat minimimitat ovat 80x35x40cm (pituus,leveys,korkeus). Mitä isompi asumus, sitä parempi tietenkin.

      Hamsterit eivät erakkoina varmastikaan käsittelystä nauti, eikä kumpikaan, talvikko tai syyrialainen, ole mitään sylihamstereita. Eli eivät siis sellaisia joita voi miten huvittaa ottaa syliin jatkuvalla syötöllä. Päivittäinen käsittely on hyvä hoitaa ja tarkastaa hamsterin kunto (hampaat, korvat, turkin kunto, ei patteja jne). Ei niistä hamstereista muutenkaan kovin paljon sylilemmikkiseuraa ole kun ovat yöeläimiä, eli nukkuvat päivät. Keskiverto heräämisaika on n. 9-11 aikaan illalla, jotkut myöhemminkin.

      Hamsterin ruokintaan tulee myös perehtyä kunnolla. Vaikka se onkin yleinen lemmikki ei se tarkoita että sitä olisi todella helppo hoitaa ja ruokkia. Markettien siemenseokset eivät ole hamsterille hyväksi, vaan ne tarvitsevat kunnollisen, ravinteikkaan ja monipuolisen siemenseoksen. Omalleni annan rapunzelin siemenseosta johon lisään erilaisia pähkinöitä koska on muuten liian laihaa. Myöskään maitotuotteet yleisestä luulosta huolimatta eivät ole hamsterille hyväksi, ja tämän takia tulee kalsiumin saanti korvata jollakin muulla, esim. seesaminsiemenillä tai basilikalla. Tuoreruokaa tulee antaa monipuolisesti ja "turhien" tuoreiden, kuten salaatin ja kurkun antamista välttää. Ovat lähestulkoon pelkkää vettä.

      Kannattaa siis perehtyä huolella hamsterin hoitoon ennen sen hankkimista. Voit ostaa hamsullesi etukäteen asumuksen ja siihen runsaasti erilaisia virikkeitä, ja sitten etsiä sopivan hamsterikasvattajan johon ottaa yhteyttä.

    • talvikko <3

      siirilydia hamsteri on just HÄKKIELÄIN!!!!!!!!!!! ja jotkiii herää aikasemmin kun 11 illalla esim. 7 mun kamun hamsu heräää illalla 7 aikoihin ainakin vähän aikaa sitten heräili siihen aikoihin!!

      • -0000-

        hamsteri on häkkieläin, mutta siihen sanaan sisältyy dunat ja terrat, eihän kukaan sano että hamsu on dunaeläin tai terraarioeläin?? Ja lisäks mun syrkki oli häkissä koko ikänsä. Syrkkien asumuksena voi pitää häkkiä mutta käppäreiden ei missään nimessä, koska ne voivat karata kalterien välistä. Syrkit isosta koosta katsoen pysyvät kyllä kaltereiden sisäpuolella jos pinnojen väli on 1 cm.


      • -0000-
        -0000- kirjoitti:

        hamsteri on häkkieläin, mutta siihen sanaan sisältyy dunat ja terrat, eihän kukaan sano että hamsu on dunaeläin tai terraarioeläin?? Ja lisäks mun syrkki oli häkissä koko ikänsä. Syrkkien asumuksena voi pitää häkkiä mutta käppäreiden ei missään nimessä, koska ne voivat karata kalterien välistä. Syrkit isosta koosta katsoen pysyvät kyllä kaltereiden sisäpuolella jos pinnojen väli on 1 cm.

        Siis tarkotan että sen asumuksena oli häkki koko ikänsä, ei se nyt herranjumala koko ikäänsä häkissä ollu vaan tietenki myös ulkopuolella!!


    • talvikko <3

      en enää tarvii tietoo hamsusta koska nyt kattëlen yhtä toista eläintä!1

    • talvikko <3

      no nyt tarviisin teitoo vähän tästä talvikosta??!! kun en tuota gerbiili haluukkaan kun ei oo käsikesy välttämättä ja saattaa elää 4-5 vuotiaaks ja siitä ei olis it niinä vuosina mitään iloo jos ei oo käsikesy!!! mutta saako talvikon laittaa toisen talvikon kanssa samaan häkkiii!????? kun petsiessä yhessä paikassa on kuva kun 2 talvikkoa on samassa häkissä!!!! JA NYT PLIIS VASTATKAAA!

      • onzzuu__

        Olit aiemmin tuolla kirjottanu siitä sun kaverin hamsusta... Jos sun kaverin hamsu on tosi seurallinen ni ei se tarkota sitä että se hamsteri jonka sä hankit on täysin samanlainen vaikka oiskin samaa "rotua". Itselläni on ollut kaks talvikkoa ja se ensimmäinen oli todella arka ja piti tulon jälkeen totutella käteen vaikka oli ollut jo noin vuoden äidin työkaverin tytöllä. Kyllä se siitä kesyyntyi mutta ei tykänny muista ku minusta. Ja sitten se toinen hamsteri. Sekin oli ollut mun kaverilla noin vuoden ennen kun muutti meille mutta oli ihan erilainen. Se heti tuli kädelle ja oli tosi seurallinen kaikille. Eläimet on yksilöitä ja kaikki erilaisia ihan niinku ihmiset.


    • Pahvilaatikko

      talvikko

    • syrkki<3

      Mä oon täällä kirjotellu että ostan talvikon mutta oon tullu nyt siihen päätökseen että talvikko on aika vikkelä että ei kauvaa kädellä pysy ja syrkki on seurallisempi ja pysyy kädelläkin! olen tullut siihen päätökseen että otan SYRKIN

      • perseeeeeeeeeeeeeeee

        siis lol joku 10wee kakara sillä kirjottelee..huomaa tekstistä


    • Talvikot!! <3

      Itselläni on 2 talvikkoa ja talvikko on minun mielestä hyvä lemmikki! :) se on leikkisä ja seurallinen (omani ainakin) tuli kummatkin käsikesyiksi vaikka on eläinkaupasta ostettu! Syrkeistä ei niin kokemusta mutta ottaisin talvikon jos pitäisi syrkistä ja talvikosta päättää.....Talvikkoa ehdotan teille!

    • dddddd

      voi s44tana noide pikkukakaroiden kaa jokka tulee tänne vinkuu ja ulisee hamstereista ja niide hankinnasta, kun ei edes ymmärrä mitä täällä järkevät puhuu, ei tommosille pikku kakaroille mtn talvikkoja

    • talvikot♥

      Mulla on talvikko ja kerron sen plussat ja miinukset.
      seurallisia ja leikkisiä(ainaki omani)
      kivoja ja helppo totuttaa käsittelyyn
      on välillä myös päivällä hereillä.
      ei tarvi kauheena tilaa,mutta kuitenkin sen verran ison, että sinne mahtuu kaikki tavarat yms.
      -yöeläin(kuten muutkin hamsut,mutta mua se ei oo haitannu ku on kummiski hereillä muutenkin)

      =) Talvikko on aika pieni, joten sitä tulee käsitellä hyvin hyvin varovasti (esim.ainakin ensin lattialla tai sängyllä)
      Kanttii ettii tietoo hamsteriyhdistyksen sivulta esim, jos tarvetta =)

    • ....

      moi minulla on ollut talvikko ja roboja mutta nyt en tiedä otanko talvikon vai syrkin kumman ota.

    • hamsterikanava
    • Talvikko :3

      Mul on talvikko. Se on todella seurallinen. mun hamsteri on ainakin joka päivä hereillä ja juoksee juoksupallolla ja on myös vapaana. (siis on hereillä myös päivällä) sillä on duna.öisin se järsii tota kohtaa mistä avataan toi häkin päällinen. kauhee melu siitä tulee ko kissakin vielä hyppii dunan päällä :OO Mut suosittelen ostamaan talvikon

    • syrkki

      Suosittelen syyrialaista :)

    • ZURUS

      Mulla on syyrialainen ja oon pitänyt siitä. Mun kaverilla on ilmesesti talvikko ja en oo ite oikein siitä pitänyt. SUOSITTELEN SYYRIALAISTA.

    • järki

      Sanoisin: kerran vaihdat mielipidettäsi minkä haluat jatkuvasti niin älä ota mitään ennen kuin olet ollut 1kk samassa päätöksessä.

      • plivec

        plice plidce pekica pelice elica ledce peicel peice ploce kice srice salice plodce

        tos on hienoi nimii


    • Hamsueri

      Mulla on syyrialainen. Pidän itse enemmän ehkä syrkeistä, mutta nuo talvikotkin ovat todella söpöjä. :) Mutta itsehän päätät. Mukavaa hamsun ostoa!

    • KANI FANI

      TALVIKOT OVAT TOSI PIENIÄ JA OIKEIN HERKKIÄ JA EI KANNATA OTTAA PIENELLE TYTÖLLE TAI POJALLE TALVIKKOA JOS SE YHESTIN TIPPUU NIIN SE KUOLEE. . ...... SYYRIALAISTA EI HAITTAA VAIKKA SE TIPPUU KOSKA SILLÄ ON ISOMMAT JA KOVEMMAT LUUT... JOTEN KANNATTAA OSTAA SYYRIALAINEN!!!!!

    • katsuuuuumariiz

      ota syyris!!!!! mul on syyris!!!! se on ihan sika ihana!!!!!! sen nimi on nynni ja se on tooooosisisisi kiltti ja se on väroltään nomraali et kannattaa ottaa normaali-väritys hamsteri nii se on oikeesti tosi kiltti ja käyttytyy eniten villi hamsterin tavoin.

    • Anonyymi

      Mulla on tällä hetkellä jo yli 2 vuotias talvikko ja mietiskelin että onko 75×35 liian pieni syyrialaiselle hamsulle?:)

      • Anonyymi

        On. Minimi on 80x40


    • Anonyymi

      syyrialainen on helpompi käsitellä . Talvikolla on myös suuremmat riskit sairastua ja on muutenkin lyhytikäisempi kuin syyrialainen. Jos teillä on riittävän iso asumus syyrialaisellekkin niin suosittelisin syrkkiä (eli ainaikin 80x40cm, mutta mitä isompi sen parempi! mun syrkillä on 120x50cm terra!)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe