Turun Novia Yrkeshögskolan??

___panic___

Hain keväällä kätilöksi,radiografiksi ja terv.hoitajaksi Tkun ja Tren seudulle, mutta kutsu pääsykokeisiin jäi pisteestä parista vajaaksi. Nyt täydennyshaun alla katselin tarjontaa ja huomasin ruotsinkielisestä koulutuksesta löytyvän jotain mikä kiinnostaisi.
Siispä mietin että jos laittais maanantaina "paperit" menemään Turun Noviaan hoitoalalle. Onko kellään kokemuksia kyseisestä koulusta? Onko sisään helppo päästä? Oon asunu 3 vuotta Ruotsissa joten kielitaito on hallussa vaikka kieltä ei enää päivittäin tule käytettyä.

9

2027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herska

Muuta tietoa mulla ei noista ole muuta ku et prameat puitteet on koululla Turussa; vanhassa tupakkatehtaassa jokirannassa parhaalla paikalla..

• mmm

Oon kuullu et Noviassa matkailualalla on aika huono opetus, mutta sosiaali- ja terveysalalta oon kuullu kehuja! Ite hain viime keväänä Noviaan matkailua, en päässy. Kaveri kerto tästä mulle viikko sitten kun kyselin kuulumisia, opiskelee nykyään sairaanhoitajaks Noviassa :)

• killekalli

Osaako kukaan sanoa minkä tasoista opetus on Noviassa tekniikan alalla? Mites työllisyys valmistumisen jälkeen? Onko perää siinä että ruotsinkieliset työllistyvät paremmin vai onko vaan urbaanilegendaa?

• Velma/

Mä olen valmistunut Noviasta luonnonvara-alalta ja olen suomenkielinen oikeasti. Opetuksen taso oli huonompi kuin tutustumisten perusteella toisessa suomenkielisessä koulussa oli vastaavalla alalla. Samalta linjalta valmistuneet kaikki työllistyy yhtä hyvin (tai oikeastaan huonosti) äidinkielestä riippumatta täällä pääkaupunkiseudulla. Joissakin työhaastatteluissa on sanottu ruotsin taitoa plussaksi, muttei se ole ainakaan tällä alalla edistänyt merkittävästi työnsaantia.

• jaajaajaakii

Koko tekniikan alasta en tiedä mutta ruotsinkielisillä insinööreillä on huomattavasti parempi työllisyys kuin suomenkielisilllä.
      Vain 2% valmistuneista ruotsinkielisistä insinööreistä on työttömänä joka markkinataloudessa tarkoittaa periaatteessa täystyöllisyyttä.

• nurse, 23

Itse olen ollut Noviassa pääsykokeissa. Pääseminen oli kuulemma aika lähellä. Opetuksen tasosta en valitettavasti osaa sanoa mitään.. kaverini opiskeli siellä kyllä tradenomiksi puolisen vuotta, eikä tykännyt ollenkaan. Moni muukin ryhmästä lopetti, kun siellä ei tehty muuta kuin ryhmätöitä.. Hienot puitteet koululla kyllä on, sijainti mitä parhain. Lisäksi ruotsinkieliset koulut ovat yleensä rikkaampia kuin suomenkieliset, ja olen ymmärtänyt, että opetusmateriaaliin on panostettu tästä syystä paljon.. Monet alunperin englanninkieliset kirjat on käännetty ruotsiksi, kun taas suomenkielisillä kouluilla ei usein ole varaa kääntää kirjoja suomeksi....Novian pääsykokeissa sai muuten ilmaista välipalaa ja limsaa. :P Nauratti, kun suomenkielillä kouluilla ei koskaan olisi tuollaiseen varaa.
      Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi, mutta eri koulussa. Toivon sulle tsemppiä!

• Nurse, 23

Piti siis sanoa, että olin SAIRAANHOIDON pääsykokeissa Noviassa. :)

• sköterska

Tosiaan, jos ei ryhmätöiden tekemisestä ole kiinnostunut niin en suosittele Noviaa..niitä tehdään vähän liiankin kanssa. Lisänä siihen vielä että useat kokeet/tentit tehdään ryhmissä tai parin kanssa. Toki ryhmätyöskentelytaidot ovat hoitoalalla tärkeitä, mutta liika on liikaa.
      Ensimmäinen vuosi suurinpiirtein takana (koulu jatkuu vielä kesäkuussa) ja projektien ja palautusten deadlinet osuvat jotenkin mystisesti usein samalle päivälle kuin jokin iso tentti. En tosin muista aloista osaa sanoa mutta näin on ainakin sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden laita.
      Usein käy myös sillä tavalla että edessä on kolme viikkoa ilman minkäänlaista vapaa-aikaa kaikenmaailman projektien takia kun voisi keskittyä opiskelemaan sitä alaa mihin on hakenutkin. Muutaman hoitoalan lehtorin voisi myös laittaa vaihtoon. Muuten on ihan hieno ja toimiva koulu, puitteet kunnossa ja tekniikka viimeisen päälle.

• mmmmm

Opiskelen siellä liiketaloutta ja hyvä koulu on. Opiskelu vähän niinkuin muuallakin; eli jos haluat tehdä kaikki tehtävät ja tentit viimeisen päälle niin kyllä siinä oppii saman verran kun yliopistossakin. Tosin jos haluat vain kursseista läpi, niin se on huomattavasti helpompaa ammattikorkeakouluissa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6927
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3846
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3518
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      189
      3465
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2969
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2674
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      47
      2507
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13