Uuden tila-auton hankinta on edessä ja vaihtoehtoja on selailtu. Olen iskenyt silmäni Fordin kaksikkoon Galaxy & S-Max. Molemmat näyttävät suuresta koostaan huolimatta autolta (esim. VW Sharanista en pidä yhtään, pikkubusseja en edes harkitse).
S-Max olisi "sporttisemman" näköinen ja edullisempikin, mutta tuntuuko pienempi koko merkittävästi tiloissa? Olisi mukavaa kuulla kommentteja molemmista autoista, miten toiminut esim. vastaavanlaisessa käytössä kuin itselle tulisi, eli kuuden henkilön harrastetarvikkeiden yms. kuljetukseen.
Kiitokset etukäteen kaikista asiallisista aiheeseen liittyvistä kommenteista!
Galaxy vai S-Max?
7
4153
Vastaukset
- galaxyperhe
Jos kolmannen rivin paikoille on oikeasti tarvetta niin unohda S-MAX, vaikka se sutjakamman näköinen onkin.
- Pulleposki
Taivahan tosi tuo, että kolmannen rivin penkit sopivat vain tilapäiseen käyttöön S-Maxissa (ja muissakin vastaavan kokoluokan autoissa). Lisäksi penkit vain kouluikäisille. Osat siis Galaxy eli oikea tila-auto.
- kesääää
unohda kumpikin,jos meinaat huoletonta autoilua tulevaisuudessa niin noista ei siihen ole, vikoja riittää,automaattilaatikot kestää noin 140 000 km sit on kallis remppa käsillä,plus muut viat päälle.
- kokemusta galaxysta
Heh heh, surkea provo. Et ole varmasti ajanut metriäkään kummallakaan vehkeellä.
Mulla on Galaxy 2007 2-litran TDCI. Ensinnäkin noista tiloista, aikanaan mietin samaa kumpi kannattaa. Meillä on myös 4-lasta ja 2-aikuista eli 6 penkkiä jatkuvasti käytössä. Istuimethan saat yksitellen kaadettua levyksi lattiaa vasten jolloin galaxyssa yksi istuin kaadettuna perään jää normaali farmari-autoa isompi tila käyttöön. Ollaan lähdössä juuri reissuun ja mukaan menee heittämällä kahdet rattaat ja 6 ihmisen kahden viikon tavarat. Galaxyn ero perän suhteen S-maxiin on isommat takapenkit (S-maxin penkki tarkoitettu lapsille), huomattavasti korkeampi tila (S-maxin kattolinjaus kaartuu voimakkaasti alaspäin ja taka-ikkunalasi on viisto kun taas galaxy on lähes suora putki edestä taakse ja ikkuna on suorassa, tällöin perään jää huomattavasti enemmän tilaa korkeus suunnassa) sekä galaxy on muistaakseni huoltokirjan mukaan 14cm pitempi kuin S-max. Eli tilojen suhteen suosittelen galaxya.
Sitten tuohon ajettavuuteen. Lueppa vasta ilmestynyt tuulilasin juttu jossa vertailevat samassa artikkelissa s-maxia ja galaxya keskenään. Toimittajat pitävät s-maxia enemmän henkilö-automaisena ajettavana jopa kehuvat sen alustaa mutkateillä. Galaxyn jousitus on taas pehmeämpi ja kokemuksesta voin sanoa että galaxy on mukava ajettava matka-ajossa ja taajamassa mutta mutkateillä ei mikään rallivehje.
Minulla on 2.0 litran turbodiisseli ja heppoja siitä saadaan 140. Galaxy painaa reilu 1800 kiloa ja tuo kone jaksaa viedä isoa autoa aivan loistavasti. Luulen, että todellisuudessa heppoja lähtee koneesta enemmänkin, niin hyvin kone vääntää. Vedän isoa asunto-vaunua myös kesäisin tuhannen kilometriä ja galaxylla ei ole kertaakaan tuntunut siltä ettei potku riittäisi. Alavääntö ko. diisselissä saisi olla parempi etenkin kaupunki ajossa sitä kaipaisi.
Kestävyydestä voin kahden vuoden kokemuksella sanoa, että luotettavampaa kumppania saa hakea. Itse ostin autoni saksasta käytettynä ja mittarissa oli 107 tkm. Nyt mittarissa on reilu 160 tkm. Olen vain teettänyt normaali huollot ja auto on toiminut kuin sveitsiläinen kello. Auto on manuaali joten en sitten tiedä fordien automaattien luotettavuudesta. Kun katselee esim. vaikka saksan mobile.de sivustoilta muutaman vuoden vanhoja galaxyja, niin pääsääntöisesti niillä on ajettu pitkästi yli 200 tkm. Uskon, että näillä koneilla ja alustoilla ajetaan 500 tkm helposti kun vain tehdään säännölliset huoltotoimet. Itse en ole suojauttanut alustaa, mutta kun olen sen säännöllisesti pessyt ja tarkistanut ei siellä ole yhtään ruosteen alkua. Kori tuntuu olevan hyvin suojattu. - ap.
En usko. Ja tuskin ehdin ajaa autolla noinkaan paljon ennen kuin menee vaihtoon. Asiaan ehkä liittymättömänä, nyt mulla on käytössä Chrysler Grand Voyager (hankittu/vuosimalli 2005) eikä juuri mitään vikoja esiintynyt, vaikka Chrysler onkin näillä palstoilla tuomittu surkeaksi merkiksi. Ainoastaan dieselmoottorin polttoainetalous on aivan surkea, joten Ford houkuttelee.
- ap.
kokemusta galaxysta kirjoitti:
Heh heh, surkea provo. Et ole varmasti ajanut metriäkään kummallakaan vehkeellä.
Mulla on Galaxy 2007 2-litran TDCI. Ensinnäkin noista tiloista, aikanaan mietin samaa kumpi kannattaa. Meillä on myös 4-lasta ja 2-aikuista eli 6 penkkiä jatkuvasti käytössä. Istuimethan saat yksitellen kaadettua levyksi lattiaa vasten jolloin galaxyssa yksi istuin kaadettuna perään jää normaali farmari-autoa isompi tila käyttöön. Ollaan lähdössä juuri reissuun ja mukaan menee heittämällä kahdet rattaat ja 6 ihmisen kahden viikon tavarat. Galaxyn ero perän suhteen S-maxiin on isommat takapenkit (S-maxin penkki tarkoitettu lapsille), huomattavasti korkeampi tila (S-maxin kattolinjaus kaartuu voimakkaasti alaspäin ja taka-ikkunalasi on viisto kun taas galaxy on lähes suora putki edestä taakse ja ikkuna on suorassa, tällöin perään jää huomattavasti enemmän tilaa korkeus suunnassa) sekä galaxy on muistaakseni huoltokirjan mukaan 14cm pitempi kuin S-max. Eli tilojen suhteen suosittelen galaxya.
Sitten tuohon ajettavuuteen. Lueppa vasta ilmestynyt tuulilasin juttu jossa vertailevat samassa artikkelissa s-maxia ja galaxya keskenään. Toimittajat pitävät s-maxia enemmän henkilö-automaisena ajettavana jopa kehuvat sen alustaa mutkateillä. Galaxyn jousitus on taas pehmeämpi ja kokemuksesta voin sanoa että galaxy on mukava ajettava matka-ajossa ja taajamassa mutta mutkateillä ei mikään rallivehje.
Minulla on 2.0 litran turbodiisseli ja heppoja siitä saadaan 140. Galaxy painaa reilu 1800 kiloa ja tuo kone jaksaa viedä isoa autoa aivan loistavasti. Luulen, että todellisuudessa heppoja lähtee koneesta enemmänkin, niin hyvin kone vääntää. Vedän isoa asunto-vaunua myös kesäisin tuhannen kilometriä ja galaxylla ei ole kertaakaan tuntunut siltä ettei potku riittäisi. Alavääntö ko. diisselissä saisi olla parempi etenkin kaupunki ajossa sitä kaipaisi.
Kestävyydestä voin kahden vuoden kokemuksella sanoa, että luotettavampaa kumppania saa hakea. Itse ostin autoni saksasta käytettynä ja mittarissa oli 107 tkm. Nyt mittarissa on reilu 160 tkm. Olen vain teettänyt normaali huollot ja auto on toiminut kuin sveitsiläinen kello. Auto on manuaali joten en sitten tiedä fordien automaattien luotettavuudesta. Kun katselee esim. vaikka saksan mobile.de sivustoilta muutaman vuoden vanhoja galaxyja, niin pääsääntöisesti niillä on ajettu pitkästi yli 200 tkm. Uskon, että näillä koneilla ja alustoilla ajetaan 500 tkm helposti kun vain tehdään säännölliset huoltotoimet. Itse en ole suojauttanut alustaa, mutta kun olen sen säännöllisesti pessyt ja tarkistanut ei siellä ole yhtään ruosteen alkua. Kori tuntuu olevan hyvin suojattu.Kiitokset "kokemusta galaxysta":lle asiallisesta vastauksesta! Kyllä se Galaxy nyt alkaa houkutella enemmän, eikä ole ollenkaan pahan näköinen ollakseen 7 hengen täysikokoinen tila-auto... Täytyy koeajaa.
- frqefrf444
ajoin ekalla galaxyllä 290thkm eikä hajonnut vaihdelaatikko ja nyt tällä uudella 135thkm ja aina vaan automaatti toimii..2008vm oli ensinmäinen ja nykyinen 2010 ja toimii tosi hyvin.taksina ollut molemmat!mitä vikaa sun autoissa on ollut vai oletko koskaan edes ajanut galaxyllä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1047644
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1075818- 835127
- 1394506
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113190- 552927
- 572861
- 612417
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102414Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562026