Harmittaa

exBoxxx

Eksäni itkee kuinka hänellä ei ole varaa maksaa muutamaa kymppiä enempää elareita. Silti tekee kotonaan remontteja,ostaa uusia autoja,uusakka shoppailee..itse olen eksän ja minun yhteisen lapsen kanssa jäänyt sinnittelemään kotiin kotihoidon tuella,vakituinen työ on odottamassa..Lapsi 2v. Harmittaa tietyllä tapaa tuo elatusrahan laskeminen.Varsinkin kun tuntuu että eksä hyvin porskuttaa eteenpäin tuloillaan,silti itkee ettei ole muutamaa,20e enempää varaa maksaa. Ja ei.En ole niitä äitejä jotka käyttävät rahat itseensä ja bilettämisiin ym. Tässä lähinnä kyseessä se periaate kun itketään ensin kuinka on menot kasvaneet ja silti sitä rahaa tuntuu kuitenkin löytyvän..Sopimuksemme perustuu siihen että tarkistamme elatuskyvyn jos työolosuhteissa ym tapahtuu muutoksia eli mistään kiinteästä summasta emme ole sopineet. Itselle se hikinen 20e kin on jo raha näillä tämän hetkisillä tuloilla.. Mikä mahdollisuus minun on saada se summa joka meillä alunperin oli?Entä alkuperäinen laskukaava?Onko sen tuloksilla mitään merkitystä jos esim alun perin oli 160e ja nyt tarkistusten mukaan onkin 140e?Eli tuon 160e haluaisin kuten aiemminkin...Voinko vain ehdottaa sosiaalivirastolle summaa ja he esittävät sen isälle.Entä jos isä ei hyväksy?Menisikö oikeuteen? Mikä mahdollisuus on voittaa/hävitä?Eli älyttömyyksiä en havittele vaan tosiaan toi muutama kymppi kun kyllä tuntuu olevan varaa kaikkeen muttei lapsensa elatusrahaan 20e.....

11

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YH...

Lastenvalvalvojalle aika ja siellä lasketaan elatusmaksun suuruus. Aina kanattaa tehdä mustaa valkoisella. Ei ne suulliset lupaukset kuitenkaan pidä. Lastenvalvojan kautta saat sen mikä sun lapselle kuuluukin, eli exän tulojen mukaan. Se mitä hän ostelee rahoillaan ei kuulu tähän.

• exBoxxx

Lastenvalvoja on elarit aina laskenutkin ja siellä ollaan sopimukset vahvistettu.Tuntuu vain tietyllä tapaa tyhmältä kun tosiaan ensin valitetaan rahanmenoa ja silti surutta muuten kulutetaan. Ett onko se sitten niin suuri rahanmeno kun lapseensa joutuis laittamaan muutaman kympin enemmän? Voinko itse vaatia esimerkiksi tuota edellistä summaa? Entä jos ei suostu?

• zzzzzzzzc

Voit vaatia. Jos ei suostu, voitte yrittää neuvotella summan, joka kelpaa kummallekin. Jos elatusvelvollinen ei suostu kohtuulliseen (sinun mielestäsi), sinun on vietävä asia oikeuteen. Saat ilmasen oikeusavun, koska asiakkaaksi katsotaan lapsi (jolla varmaankaan ei ole tuloja),

• fkgfkjgfkjgcfkcfdkcf

Vi**n luuseri! mene töihin ja lopeta muiden piikkiin loisiminen! ei se ole exän asia kustantaa sun kotona löhöilys! itte oot valinnu sen kotona löhöilyn ja luulis tyhmemmänki tajuavan et sillä keinolla ei tulot oo työtä tekevän tasolla joten turha SINUN itkeä täällä kun kerran oot itte halunnu jäädä loiseksi!

• ihmettelee isosti
        zzzzzzzzc kirjoitti:

Voit vaatia. Jos ei suostu, voitte yrittää neuvotella summan, joka kelpaa kummallekin. Jos elatusvelvollinen ei suostu kohtuulliseen (sinun mielestäsi), sinun on vietävä asia oikeuteen. Saat ilmasen oikeusavun, koska asiakkaaksi katsotaan lapsi (jolla varmaankaan ei ole tuloja),

"Saat ilmasen oikeusavun, koska asiakkaaksi katsotaan lapsi" ai noinko se menee? ihanko totta?

ihmettelee isosti kirjoitti:

"Saat ilmasen oikeusavun, koska asiakkaaksi katsotaan lapsi" ai noinko se menee? ihanko totta?

Se menee ihan oikeasti niin. Koska elastustukea haetaan lapselle (ei äidille), on asian kantajana lapsi. Ilmainen oikeusavustaja ja oikeudenkäynti.

• niinpäniinkerta

Sinunhan pitää sitten itsekkin olla valmis laittamaan 20 euroa enemmän kuussa lapseen, jos exältä vaaditaan lisää. Exäsihän osallistuu puoleksi lapsen kuluihin. Sama summa pitää mennä sinun rahaa lapseen kuussa.

• hephephepjep

Ja mitä se sulle kuuluu mihin uusakka omat rahansa pistää? Se ei ole elatusvelvollinen sinun lapsesta. Aina selitetään kuinka uusakka käyttää lasten rahat. Siis mitä? Mie ainakin käytän ihan omat rahat mihin haluan, yleensä talousmenoihin. Se ei exvaimolle kuulu pätkän vertaa. Mene töihin äläkä elätä itseäsi toisten rahoilla. Mieki oon töissä enkä vingu exältä mitään säälirahoja. Äiti olen itsekkin nimittäin. Kuulostat ihan minun nykyisen mieheni exältä. En kyllä ihmettele vaikka olisit se. Laiska akka joka vaan vinkuu rahaa että saa loikoilla kotona vuodesta toiseen.

• Siis mitä?

Jos sinulla on 2- vuotias lapsi ja vakituinen työ odottamassa, niin miksi et hyvä nainen mene töihin? 2- vuotias voi olla hoidossa, kun sinä olet töissä.

Voit olla siinä kuvitelmassa, että exälläsi on rahaa, mutta otapa huomioon, että remontteja ei yleensä tehdä hartiapankilla vaan lainalla ja sillä rahalla ne autotkin ostetaan. Jos taas exälläsi on rikas uusakka, niin häntähän teidän välisenne elatusapuasiat eivät suoranaisesti koske. Jos tuo 140€ laskelma on tehty lastenvalvojalla, niin uskoisin, että tulo- ja menotiedot on tarkistettu, joten sopimus on silloin realistinen.

Kaiken kaikkiaan en ymmärrä, miten yksi 20€ muuttaa elareita teidän kummankaan kannalta suuntaan tai toiseen. Eli miksi hän ei sitä mitätöntä lisäsummaa voi maksaa ja miksi sinä sitä mitätöntä 20€ olet vaatimassa. Onko rahasi niin tiukilla? Oikeuteen ei 20€ takia kannata mennä, tulee yhteiskunnalle kalliiksi...

• äipäkkä06

Täällä saa tosi ikäviä vastauksia aina kun yh-äiti kysyy rahasta, harmi.

Oma kantani on ensinnäkin se, että miten rahasi käytät kun et tunnu pärjäävän? Muistan nimittäin itse kun olin kotihoidontuella ja pärjäsin hyvin! Ihan pakko ihmetellä miten huonosti osataan käyttää rahaa nykyään. Ja olin kotona siihen asti kun työpaikka löytyi, tällöin lapsi oli 2v 8kk. Pakko myöntää, että ei Suomessa työttömänä/kotihoidontuella oleva nälkää näe, jos vähän viitsii katsoa miten rahaa kuluttaa. Jos et kerran viihtymässäkään käy. En käynyt tuolloin itsekään.

Ja toinen asia on se, että vaikka täällä heti haukutaan loiseksi ym. niin myös yksinhuoltajalla on oikeus olla kotona lapsen kanssa kunnes lapsi täyttää 3 vuotta! Kun tuntuu, että vain ne perheet, joissa on kaksi aikuista taloudessa saavat "maata" kotona ja valittaa jos siltä tuntuu.

Älä ala kinaamaan tuon 20e vuoksi, kohta kuitenkin palaat työelämään, vuoden sisään. Tiedän, että se varmasti ottaa päähän, mutta ei sen vuoksi kannata yöuniaan menettää, lapsikin vaistoaa jos olet hermostunut. Anna exän rakentaa mitä tykkää ja rumat akat ne vaatteilla koreilee ;)

Nauti lapsestasi ja ajastasi kotona :)

• kommentti tämäkin

Todellakin, mene hyvä ihminen töihin takas jos 20 eurosta elämä kiinni. Toki on oikeus olla hoitovapaalla mutta muista, että olet itse valinnut niin, eli myös itse valinnut pienemmät tulot. Vai onko kyse siitä, että jos menet töihin, tulosi nousevat ja silloin elarit saattavat laskea? Nyt siis pitäisi saada korotettua ennen kuin menet töihin ja sitten tuskin olet valmis laskemaan kun alat saada palkkaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      19
      2815
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2631
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      24
      2343
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1163
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe