Koiramme 6v terrieri haukkuu vimmatusti kun posti kolahtaa luukusta. Aloittaa murinan jo kun postinkantaja kulkee rappukäytävässä.
Myöskin ovikellon soiminen saa koiran hulluksi.
Mitä tehtävissä? Palkitseminen ja leikkimenkään ei oikein auta.
Koira haukkuu postia ja ovikelloa.
34
3719
Vastaukset
- Aulisna
Siis minkä palkitseminen? Millaista murina on? Millaista liikehdintä on? Millaista haukku on? Mitä muu elekieli (korvat, silmät, muut ilmeet, häntä, seisonta-asento jne.)? Mitä aiemmassa vaiheessa koiran käytökseen puuttuu sitä helpompi on tilanne hallita. Eli ei vasta sitten kun koira on silppuamassa jo tullutta postia vaan silloin kun koira valpastuu postinkantajan/postiluukkujen äänestä, se on siis aika mietoa vielä.
- TerrieriHaukkuu
Jos koira huomaa postin vasta sen kolahtaessa luukusta, koira juoksee ovelle eikä kuule eikä näe mitään muuta. Murisee ja haukkuu. Ja on ihan jännityksessä koko koira. Ja murisee kun kantaa koiran pois ovelta.
Yleensä koira kuulee postinkantaja ennen kuin me niin tilanteessa on aina vähän myöhässä. Palkitsemisella tarkoitin sitä, että yritetään pitää koiran huomio esim lelussa sen postin sijaan.- Aulisna
"Ja murisee kun kantaa koiran pois ovelta."
Ei ihan suoraan aloittajaa kohtaan, mutta aika yleinen virhe pienempien koirien kanssa on, että niiden alkaessa rähisemään ne nostetaan syliin. Se ei auta/opeta niitä kohtaamaan tilanteita ns. katutasolla, jossa se kuuluisi tehdä. Syliin nostaminen tekee siis koirasta henkisesti vahvemman.
Tuossa kantamisessa ongelmana on se, että ensinnäkin koira ei itse poistu ovelta ja "pahin" juttu on siinä että koiran mieli on edelleen siinä samassa kiihtyneessä tilassa vaikka itse koira fyysisesti poistuisikin ovelta. Tilanne on siis edelleen päällä koiran aivoissa. Koiraa ei siis voi kantaa jäähylle kuten ihmistä, se vain hämmentää koiran.
Kannattaa harjoitella lavastamalla postinjakelutilanne, koska kaikkihan perustuu tässä tapauksessa ääneen, eikä sillä ole väliä tekeekö sen äänen joku muu kuin postinkantaja. Vaatii paljon toistoja. - Aulisna
Aulisna kirjoitti:
"Ja murisee kun kantaa koiran pois ovelta."
Ei ihan suoraan aloittajaa kohtaan, mutta aika yleinen virhe pienempien koirien kanssa on, että niiden alkaessa rähisemään ne nostetaan syliin. Se ei auta/opeta niitä kohtaamaan tilanteita ns. katutasolla, jossa se kuuluisi tehdä. Syliin nostaminen tekee siis koirasta henkisesti vahvemman.
Tuossa kantamisessa ongelmana on se, että ensinnäkin koira ei itse poistu ovelta ja "pahin" juttu on siinä että koiran mieli on edelleen siinä samassa kiihtyneessä tilassa vaikka itse koira fyysisesti poistuisikin ovelta. Tilanne on siis edelleen päällä koiran aivoissa. Koiraa ei siis voi kantaa jäähylle kuten ihmistä, se vain hämmentää koiran.
Kannattaa harjoitella lavastamalla postinjakelutilanne, koska kaikkihan perustuu tässä tapauksessa ääneen, eikä sillä ole väliä tekeekö sen äänen joku muu kuin postinkantaja. Vaatii paljon toistoja.Pienenä lisäyksenä vielä, että koira luottaa vähiten kuuloaistiinsa vaikka se kuuleekin hyvin. Näkö tulee sitten ja hajuaisti on se luotetuin.
- canis.familiaris
Aulisna kirjoitti:
Pienenä lisäyksenä vielä, että koira luottaa vähiten kuuloaistiinsa vaikka se kuuleekin hyvin. Näkö tulee sitten ja hajuaisti on se luotetuin.
nostamalla syliin siinä ikäänkuin mennään mukaan asiaan, ja näin vahvistetaan käytöstä. Tuo ovikello/posti/vieras ilmoitushaukut on lähinnä koulutus/kuri asia.
Ensin pitäisi saada koira rauhalliseksi eli ottaa hieman aikaa, jos posti/ovikello rähinä alkaa ja edetä vasta sitten. Rauhallisesti vaatien koiralta rauhallisuutta.
Toisin sanoen: Koira juoksee ovelle -> istuta ja rauhoita se -> avataan väiovi vain, jos koira pysyy paikallaa-> noudetaan posti/avataan OVEA sen mukaan miten koira malttaa paikallaan istua. Siihen paikallaan oloon kiinnitetään se kaikki huomio ja edetään sen tahdissa.
Tuossa postiasiassa, jättäisin postin noutamatta ja noutaisin sen myöhemmin. Siinäkin silloin koira seis paikallaan ja tilanne purkautuu vasta kun koira on rauhoittunut ja ohjaajan päätöksellä.
Pieni korjaus: "Näkö tulee sitten ja hajuaisti on se luotetuin" Haju, kuulo näkö. - Aulisna
canis.familiaris kirjoitti:
nostamalla syliin siinä ikäänkuin mennään mukaan asiaan, ja näin vahvistetaan käytöstä. Tuo ovikello/posti/vieras ilmoitushaukut on lähinnä koulutus/kuri asia.
Ensin pitäisi saada koira rauhalliseksi eli ottaa hieman aikaa, jos posti/ovikello rähinä alkaa ja edetä vasta sitten. Rauhallisesti vaatien koiralta rauhallisuutta.
Toisin sanoen: Koira juoksee ovelle -> istuta ja rauhoita se -> avataan väiovi vain, jos koira pysyy paikallaa-> noudetaan posti/avataan OVEA sen mukaan miten koira malttaa paikallaan istua. Siihen paikallaan oloon kiinnitetään se kaikki huomio ja edetään sen tahdissa.
Tuossa postiasiassa, jättäisin postin noutamatta ja noutaisin sen myöhemmin. Siinäkin silloin koira seis paikallaan ja tilanne purkautuu vasta kun koira on rauhoittunut ja ohjaajan päätöksellä.
Pieni korjaus: "Näkö tulee sitten ja hajuaisti on se luotetuin" Haju, kuulo näkö.Koira kuulee äänen, haluaa nähdä äänenlähteen ja lopulta haistaa sen = luottamus kasvaa tuossa järjestyksessä. Tuo on siis "oikein toimivan" ihmisen koulututtamattoman koiran kaava eli luonnollinen kaava. Esim tämän ketjun tapauksessa "heikoin" aisti ottaa vallan eikä koira käyttäydy kovin järkevästi, koska ei nää tai pysty haistamaan mistä on kyse, vain pelkkää ääntä.
- canis.familiaris
Kiellä sitä haukkumasta sillä siitä pääsee.
"Aloittaa murinan"..mielummin jo tässä vaiheessa ja otetaan koira kontaktiin ja käskyn alle...
Ei pahalla, mutta 6vuotta on aika pitkä aika olla tekemättä asialle mitään. Esiintyykö remmirähjää? Saako koira riittävästi päivittäin mahdollisuuksia purkaa kertynyttä energiaansa? - TerrieriHaukkuu
6v aikana on kyllä kokeiltu kaikenlaista.
Koira käyttäytyy remmissä ihan hyvin, eikä rähjää muille koirille. Liikuntaa ja erilaisia leikkejä harrastetaan riittävästi.- canis.familiaris
Ok. kokeile sitä ennakointia/ riittävää huomion siirtoa siinä kohden missä mahdollista. Postimieshän tulee kohtuullisen ajalllaan ja sen kuulee muutenkin ellei asu ylimmässä kerroksessa.
Toisinaan on auttanut, kun pitää välioven kiinni ja kiinnittää oveen ns.postikorin suoraan luukun alle, tosin se ei auto, jos koira ennakoi podemiehen äänienperusteella.
Onko tämä ainoa "huono" tapa? Miten vieraat/ovikello ylipäänsä.? onko samanlainen meininki.
- TerrieriHaukkuu
Sama meno kun ovikello soi. Mutta koira on ystävällinen ihmisiä kohtaan kun tulevat sisälle. Ja tervehtii iloisesti.
- AP
Meidän asuntoon muutti tuollainen koira juuri yläkertaan. Kiitos vaan, että muutenkin hektisessä elämäntilanteessa saa nukuttua vain 5t yössä, kun koira herättää aina jo ennen klo 5. Jos yrittäisikin nukahtaa vielä niin herää siihen, että oma valvetila on häiriytynyt ja pienikin ääni herättää uudelleen. Kuten se, että koira liikkuu jonkin palikan perässä.
Auttakaa. Mitä näin naapurina voi tehdä? Olen maksanut asunnostani hirmusti, koska se OLI RAUHALLINEN ennen, kuin joku ääliö halusi koiran eikä osaa kouluttaa sitä. Tarvitsen oikeasti tarvitsen unta. - Tötsö
Ratkaisu on kohtuullisen helppo,jos se kerta on sinun asunnossasi.Sinulla on varmaan joku keskusteluyhteys omistajaan olemassa näytä tämä ketju hänelle.
Jos se on naapuriasunnossa niin keskustelu on siihenkin avain,rohkeasti vaan keromaan ongelmasta omistajalle,asialinjalla pysyen.- Ja tässä toinen
ratkaisu: Kun viiteen mennessä olet saanut unta vasta viisi tuntia, niin siirrä nukkumaanmenoaikaa aiemmas. Myös esimerkiksi 5-10 lenkki illalla, ei aivan nukkumaanmenon kynnyksellä, auttaa unentuloa. Vältä myös kahvia, mutta tee maidon kera on suositeltavaa hyvien yöunien takaamiseksi. Ellei näistä ole apua, niin sitten kannattaa kiinnittää huomiota myös sänkyyn. Unikulma auttaa valitsemaan oikean vuoteen.
Toki, lainkaan väheksymättä tuota haukun vaientamista, joka saattaa olla aika työlästä jos on puheliaampi rotu. - mau1
Ja tässä toinen kirjoitti:
ratkaisu: Kun viiteen mennessä olet saanut unta vasta viisi tuntia, niin siirrä nukkumaanmenoaikaa aiemmas. Myös esimerkiksi 5-10 lenkki illalla, ei aivan nukkumaanmenon kynnyksellä, auttaa unentuloa. Vältä myös kahvia, mutta tee maidon kera on suositeltavaa hyvien yöunien takaamiseksi. Ellei näistä ole apua, niin sitten kannattaa kiinnittää huomiota myös sänkyyn. Unikulma auttaa valitsemaan oikean vuoteen.
Toki, lainkaan väheksymättä tuota haukun vaientamista, joka saattaa olla aika työlästä jos on puheliaampi rotu.Uskomaton viesti. Eli koska naapurin koira alkaa haukkua klo 5, minun pitäisi sen takia muuttaa päivärytmiäni radikaalisti menemällä nukkumaan 2-3 tuntia tavallista aikaisemmin, lenkkeilemällä jne.? Et liene tosissasi.
- ddd
Vähän vanha juttu jo, mutta jos olet kotona ja ovikello soi/posteljooni tuo postit niin saman tien niskanahasta pihti ote, ei vielä aiheuteta kipua koiralle. Jos kuitenkin haukahtaa niin vähän niskasta nykäistään, ja sanotaan hyi/ei. Yleensä lopettaa ja tajuaa heti ensimmäiseen, jos jatkaa niin sitten vaan kovempaa kiinni, ei se koira rikki mene. sitten kun pari päivää on näin tehty niin sitten riittää enää pelkkä hyi/ei ja koira tajuaa olla hiljaa.
Tällä tavalla saat koirasi toimimaan n.10 opetuskerrasta. Unohtakaa pitkät koulutus metodit ja idiootti koiraaktivistien jutut siitä että koiraa ei saisi opettaa fyysisin metodein. Näin koira tajuaa teon ja seurauksen. Jos haukun ovikellolle, tuo natsi nappaa mua niskasta kiinni. Jos olen hiljaa se silittää minua ja antaa pusun :) - Joobax
Saiskohan vanhaa ketjua heräteltyä? Mulla koira ilmottaa vieraista haukkumalla, jos olen kotona. Samaten jostain (mulle) järjettömästä syystä saa hepulin, kun tulen kotiin ja se on kämpässä vapaana. Näissä kahdessa tilanteessa rektio on sama. Koira paimentaa myös kissat pois eteisestä, jos ne meinaavat siihen tulla.
Rektio, kun ovikello soi:
Ulvontahaukahdus ja juoksee ovelle.
Haukkuu ja juoksee mun tykö.
Haukkuu ja juoksee ovelle....jne
Menen eteiseen ja istutan tiettyyn paikkaan, lopettaa haukkumisen, ja siinä istuu, kun vieraat tulevat sisään.
Reaktio, kun tulen sisään:
Aivan täsmälleen sama juttu, mutta tulee silloin kurkistamaan eteiseen ja juoksee pois keittiöön tai olohuoneeseen, lisänä on myös erityisesti kissojen komentaminen pois.
Kumpikaan homma ei kestä kauaa, mutta se silti häiritsee mua, kun tarttee turhaan mesota. Mieluummin olisi hiljaa tai ilmottaisi pienemmällä äänellä. Koira on vahtiviettinen, mikä tietty lisää haastetta tässä kohtaa. Se niin mielellään vartioi meidän reviiriä.
Se myös ilmottaa mulle, jos käytävässä on jotain erikoista haukahtamalla, mutta se ei haukahtele yksin ollessaan...esim postista se saattaa haukahtaa mulle kerran. Jos taas rämppään itte luukkua ennen kuin tuun sisälle, se ei tuumaa mitään.
Olen pohtinut erilaisia lähestymistapoja näihin ongelmiin. Kokeillutkin paria, mutta en ole keksinyt mitään riittävän tehokasta. Komentaminen sikäli hankalaa, kun koira ei ota tosissaan mitään niskanyppäisyä tms ainakaan mun tekemänä, ja sellaisesta kiihtyy entisestään. Parhaimpana on ollut tuo istuttaminen, mutta kun siihen ei ehdi riittävän nopeasti. Eikä ehdi tuohon niskaankaan kiinni sen koommin, koska ovellekaan koira ei tule tykö. Käy siinä kurkkaamassa eteisessä ja jo juoksee olohuoneeseen paimentamaan kissoja. Komentamisen oikea-aikaisuutta on vaikea toteuttaa, kun koira ei ole tykönä. Palkkaamisessa arveluttaa se, että mahtaako yhdistää edeltävään toimintaan vai siihen istumiseen?
Kokeilin muutaman toiston, mitä tapahtuu jos sisääntullessa palkkaan heti, kun istuu eteeni ja on hiljaa. Haukkuryntäys väheni kyllä, mutta voiskohan sen saada sillä kokonaan pois, jos jatkaa toistoja?
Miten saan koiran vähentämään vierasilmoitustaan? Turruttamalla? Eli en mene avaamaan ovea ennen kuin koira on hiljaa. Hihnalla saan konkreettisesti estettyä koiran pääsyn ovelle, mahtaisko se toimia pitemmän päälle?
Jos koira on omassa huoneessaan, jossa aika usein on saanut olla tuhojen estämiseksi, ei sellaista vastaanottoa tule. Siellä se odottaa rauhassa, kunnes päästän vapaaksi.- canis.familiaris
No tässä esimerkissäsi painit oireen kanssa. Se ei ole kannattavaa tuossa vaiheessa. Tuo käytös on päässyt syntymään koiralle opittuna mallina, eli se on ihan sama rakenteinen, kuin koulutettu malli = opittu käytös. -itse opittu.
Tuon käytösmalli rakentuu ärsykkeestä, eli ovikellosta, joka laukaisee totutun tapahtumaketjun..Eikö tässä tapauksessa voisi lähteä purkamaan ja nollaamaan tätä tilannetta ovikelosta?. Poista se käytöstä aluksi ja alat otettamaan koiraa uuteen käytösmalliin. Sovit, että vieraat soittaa tullessaa kännykkään jne..näin sinulla jää aikaa valmistautumiseen ja uuden käytöksen opettamiseen koiralle.
Voit tämän jälkeen vaihtaa eriäänisen ovikellon, mikä taas ei laukaise entistä käytöstä, koska koiralla siitä ei ole kokemusta.
Minun kv-parsoni oli äänekäs kun ovikello soi ja kävi kovilla kierroksilla. Kipasin kaupasta toisenlaisen (äänisen)ovikellon ja siihen jäi haukahdukset.
Tässäkin vain täytyy muistaa, että oma käytös ei saa uusiutua kellon soidessa.
".esim postista se saattaa haukahtaa mulle kerran"...mikä tässä on vikana? Koira ilmoittaa (haukahdus) ja se on jotenkin koiran homma. Ilmoittaa että reagoit tai huomioit sen. Pääset kyllä tästäkin, jos valitse tavan miten tätä käsittelet...Rauhallisella puheella ja liikkeillä teet tilanteesta koiralle turhan.
"Rektio, kun ovikello soi:"...kuvasit noissa tapahtumaketjun. Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku... - canis.familiaris
No tässä esimerkissäsi painit oireen kanssa. Se ei ole kannattavaa tuossa vaiheessa. Tuo käytös on päässyt syntymään koiralle opittuna mallina, eli se on ihan sama rakenteinen, kuin koulutettu malli = opittu käytös. -itse opittu.
Tuon käytösmalli rakentuu ärsykkeestä, eli ovikellosta, joka laukaisee totutun tapahtumaketjun..Eikö tässä tapauksessa voisi lähteä purkamaan ja nollaamaan tätä tilannetta ovikelosta?. Poista se käytöstä aluksi ja alat otettamaan koiraa uuteen käytösmalliin. Sovit, että vieraat soittaa tullessaa kännykkään jne..näin sinulla jää aikaa valmistautumiseen ja uuden käytöksen opettamiseen koiralle.
Voit tämän jälkeen vaihtaa eriäänisen ovikellon, mikä taas ei laukaise entistä käytöstä, koska koiralla siitä ei ole kokemusta.
Minun kv-parsoni oli äänekäs kun ovikello soi ja kävi kovilla kierroksilla. Kipasin kaupasta toisenlaisen (äänisen)ovikellon ja siihen jäi haukahdukset.
".esim postista se saattaa haukahtaa mulle kerran"...mikä tässä on vikana? Koira ilmoittaa (haukahdus) ja se on jotenkin koiran homma. Ilmoittaa että reagoit tai huomioit sen. Pääset kyllä tästäkin, jos valitse tavan miten tätä käsittelet...Rauhallisella puheella ja liikkeillä teet tilanteesta koiralle turhan.
"Rektio, kun ovikello soi:"...kuvasit noissa tapahtumaketjun. Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku..."saa hepulin, kun tulen kotiin ja se on kämpässä vapaana."...??? What? onko toinen vaihtoehto sitten häkki vai huone?
- Joobax
"saa hepulin, kun tulen kotiin ja se on kämpässä vapaana."...??? What? onko toinen vaihtoehto sitten häkki vai huone?
Joo, koiralle on oma huone, jossa viettää päivänsä :)
- Joobax
"Rektio, kun ovikello soi:"...kuvasit noissa tapahtumaketjun. Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku..."Sovit, että vieraat soittaa tullessaa kännykkään jne" Tämä toimii. Sitten menen eteiseen ja istutan koiran paikkaansa, se menee hienosti. Kaikki menee hienosti, kunhan ehdin eteiseen ja istutan koiran paikkaansa. Se on se pahuksen ilmottaminen, kun määhän en ilman koiran hauketta ovikelloa kuule :D
"mikä taas ei laukaise entistä käytöstä, koska koiralla siitä ei ole kokemusta." Epäilen tätä, koska myös koputus sai aikaan saman reaktion. Uudenlaista ääntä pitää ehkä kokeilla, sellaista soivaa kelloa.
".esim postista se saattaa haukahtaa mulle kerran"...mikä tässä on vikana?
Ei ole vikaa. Kerroin vain taustoja, että ilmottaa asiasta mulle, eikä hauku kämpässä itsekseen.
"Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku... " Mutta miten??? Voisin kokeilla karjaisua, eipä siinä muuta ehdi ellei ole sovittu koulutushetki vieraan kanssa. - Joobax
"Rektio, kun ovikello soi:"...kuvasit noissa tapahtumaketjun. Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku...Nii juu, olisko sulla ajatuksia tuohon vastaanottotoimintaan?
- canis.familiaris
Joobax kirjoitti:
Nii juu, olisko sulla ajatuksia tuohon vastaanottotoimintaan?
Niin jätin tuon koputuksen pois, kun ajattelin, että se on aika selvä, että koira siihen reagoi. Meillä oli aijemmin sellainen ding-gong perus ääni ja vaihdoin tilalle sellaisen "enlantilaisen kellon" äänisarjan ja meillä toimii ihan hyvin.
Kun se vieras soittaa vaikka "hälärin" kännykällä, niin menet ja laitat koiran asemiin (paikka) ja etene siitä käytöksen mukaan. Tämä hieman ottaa, mutta jostain pitää lähteä.
"Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku... " Mutta miten???"...ihan sama, kunhan keskeytät tapahtumasarjan. Kaikki muutos alkaa vanhan keskeyttämisellä ja uuden ohjaamisella.
"Se on se pahuksen ilmottaminen, kun määhän en ilman koiran hauketta ovikelloa kuule "...tätä yritin lukea useampaan kertaan enkä ymmärtänyt. Jos nyt kyse siitä, että koira istuu paikallaan, niin vaadit sitä paikallaan oloa ja etenet vain sen mukaan mitä koiran käytös antaa myöten. Kun vieraat tulee sisään tulee se huomiomattomuus (myös katse) ja sinä jatkat koiran ohjaamista - Joobax
Niin jätin tuon koputuksen pois, kun ajattelin, että se on aika selvä, että koira siihen reagoi. Meillä oli aijemmin sellainen ding-gong perus ääni ja vaihdoin tilalle sellaisen "enlantilaisen kellon" äänisarjan ja meillä toimii ihan hyvin.
Kun se vieras soittaa vaikka "hälärin" kännykällä, niin menet ja laitat koiran asemiin (paikka) ja etene siitä käytöksen mukaan. Tämä hieman ottaa, mutta jostain pitää lähteä.
"Tässä vaiheessa pitää puuttua: Ku... " Mutta miten???"...ihan sama, kunhan keskeytät tapahtumasarjan. Kaikki muutos alkaa vanhan keskeyttämisellä ja uuden ohjaamisella.
"Se on se pahuksen ilmottaminen, kun määhän en ilman koiran hauketta ovikelloa kuule "...tätä yritin lukea useampaan kertaan enkä ymmärtänyt. Jos nyt kyse siitä, että koira istuu paikallaan, niin vaadit sitä paikallaan oloa ja etenet vain sen mukaan mitä koiran käytös antaa myöten. Kun vieraat tulee sisään tulee se huomiomattomuus (myös katse) ja sinä jatkat koiran ohjaamistaEEh juu mun pitäisi osoittaa, milloin juttu on sarkasmia :) "määhän en ovikelloa kuule"-oli sellainen. Koira kun tahtoo kertoa mulle varsin äänekkäästi et "HEI SE SOI NY!!! KUULITSÄÄ?!?!?!!", vaikka ei ollenkaan tarvis. Vieraitten vastaanotto toimii ihan hyvin. Koira istuu paikallaan, kunnes saa luvan morjestaa ja sitten pois.
Eilen kokeilin vieraan kanssa siten, että pidin koiraa hihnassa ja vieras soitti ovikelloa. Alkuun mekastus oli yhtä äänekäs kuin ennenkin, mutta hihnan takia ei päässyt ovelle. Lopulta se istui ja oli hiljaa, vaikka vieras soitti ovikelloa. Sitten mentiin eteiseen ja istuttiin paikkaan jne kaikki sujui siitä taas moitteetta. Ehkä kokeilen tuota hihnan kanssa ja vaihdan vielä ovikellon äänen, niin ehkä saan aikaiseksi joskus lähes täysin hiljaisen koiran =)
MUN vastaanotto on ihan toinen juttu, kun tulen sisään ja koira on eteisessä vastassa eikä siis huoneessaan. Pennusta asti oon tullu sisään eleettömästi, eikä se ole musta koskaan sillä tavalla riemastunut, että hyppisi vasten ja morottaisi mua riehakkaasti. Kuitenkin se kehitti tällaisen tavan, että kissat täytyy ajaa eteisestä pois ja kauhee meso päällä, kun menen sisään. Eikä se ole sellaista "jee tulit kotiin" -mesoomista vaan enemmän näyttää siltä, että se varautui jonkun muun tunkeutumiseen ja sillä on joskus jopa niskakarvat pystyssä. Mitä ihmettä? Aina en ymmärrä. Oon koittanu olla eleetön ja huomaamatta koko hommaa (ei hyvä). Koirahan ei edes noteeraa, huomaanko vai en, kun se käy kurkkaamassa ja jo juoksee olohuoneeseen/keittiöön - pois näköpiiristä. Rauhottuu, kun istutan alas. En ehdi istuttaa ennen meson alkua, koska se alkaa jo ulko-oven avaamisesta.
Tapa ilmestyi sen jälkeen, kun se oli viettänyt päivänsä omassa huoneessaan, eikä ollut eteisessä vastassa pitempään aikaan. Aiemmin sillä oli rajattu alue siten, että eteinen kuului sen alueeseen. Silloin tätä ongelmaa ei ollut. - canis.familiaris
Joobax kirjoitti:
EEh juu mun pitäisi osoittaa, milloin juttu on sarkasmia :) "määhän en ovikelloa kuule"-oli sellainen. Koira kun tahtoo kertoa mulle varsin äänekkäästi et "HEI SE SOI NY!!! KUULITSÄÄ?!?!?!!", vaikka ei ollenkaan tarvis. Vieraitten vastaanotto toimii ihan hyvin. Koira istuu paikallaan, kunnes saa luvan morjestaa ja sitten pois.
Eilen kokeilin vieraan kanssa siten, että pidin koiraa hihnassa ja vieras soitti ovikelloa. Alkuun mekastus oli yhtä äänekäs kuin ennenkin, mutta hihnan takia ei päässyt ovelle. Lopulta se istui ja oli hiljaa, vaikka vieras soitti ovikelloa. Sitten mentiin eteiseen ja istuttiin paikkaan jne kaikki sujui siitä taas moitteetta. Ehkä kokeilen tuota hihnan kanssa ja vaihdan vielä ovikellon äänen, niin ehkä saan aikaiseksi joskus lähes täysin hiljaisen koiran =)
MUN vastaanotto on ihan toinen juttu, kun tulen sisään ja koira on eteisessä vastassa eikä siis huoneessaan. Pennusta asti oon tullu sisään eleettömästi, eikä se ole musta koskaan sillä tavalla riemastunut, että hyppisi vasten ja morottaisi mua riehakkaasti. Kuitenkin se kehitti tällaisen tavan, että kissat täytyy ajaa eteisestä pois ja kauhee meso päällä, kun menen sisään. Eikä se ole sellaista "jee tulit kotiin" -mesoomista vaan enemmän näyttää siltä, että se varautui jonkun muun tunkeutumiseen ja sillä on joskus jopa niskakarvat pystyssä. Mitä ihmettä? Aina en ymmärrä. Oon koittanu olla eleetön ja huomaamatta koko hommaa (ei hyvä). Koirahan ei edes noteeraa, huomaanko vai en, kun se käy kurkkaamassa ja jo juoksee olohuoneeseen/keittiöön - pois näköpiiristä. Rauhottuu, kun istutan alas. En ehdi istuttaa ennen meson alkua, koska se alkaa jo ulko-oven avaamisesta.
Tapa ilmestyi sen jälkeen, kun se oli viettänyt päivänsä omassa huoneessaan, eikä ollut eteisessä vastassa pitempään aikaan. Aiemmin sillä oli rajattu alue siten, että eteinen kuului sen alueeseen. Silloin tätä ongelmaa ei ollut.Tuolla hihnajutulla on moni saanut tuon asian hallinnan alkuun.
Minä morotan koiria aina ihan ensimmäisenä tai jos tulen kaupasta niin lataan tavarat paikalleen ja sitten huomioidaan. Vaihteluakin on tilanne kohtaisesti.
Tosin koiratkin on ollut (kuten tämä foxikin) sellaisia, että tulevat pyydettäessä tai luvan kanssa. Intoa täynnä malttavat paikallaan olla. En tiedä mistä tämä tapa on siunaantunut. Tätä ei ole mitenkään opetettu, mutta se on, että millä voluumilla tervehtiminen on sallittu.
Tuo kissa ja juoksentelu juttu on seurausta tuosta huomaamattomuudesta. (into/malttamattomuus) Minä en näe mitää syytä olla tervehtimättä koiraa, jolle asia on opetettu. (miten)
" Mitä ihmettä?..."...juuri ehkä eleettömyydestäsi..Jos et osoita koiralle edes sanallista puhetta, niin koira ei ihan ymmärrä tilannetta ja tulkitsee sen poikkeavaksi.. Esim.luonnossa asiat on hyvin tai ei, jos ei niin jokin uhkaa.Täytyy muistaa, että koiran ja omistajan suhde luodaan/voimistetaan päivittäin. Koira seuraa ensimmäisenä kun ohjaaja kotiin tulee, että onko asiat kuten lähtiessä. Tuolla kotiin tulo riitillähän se vahvistetaan aina uudestaan.
(tämä nyt on sitä laumakaytösmallia tai osaa siitä.)
Vaikuttaa, että sinulla on muuten asiat hyvällä mallilla, mutta hyvin pienissä nyansseissa on ristiriitaista käytöstä koiran näkökulmasta katsottuna. - Joobax
Tuolla hihnajutulla on moni saanut tuon asian hallinnan alkuun.
Minä morotan koiria aina ihan ensimmäisenä tai jos tulen kaupasta niin lataan tavarat paikalleen ja sitten huomioidaan. Vaihteluakin on tilanne kohtaisesti.
Tosin koiratkin on ollut (kuten tämä foxikin) sellaisia, että tulevat pyydettäessä tai luvan kanssa. Intoa täynnä malttavat paikallaan olla. En tiedä mistä tämä tapa on siunaantunut. Tätä ei ole mitenkään opetettu, mutta se on, että millä voluumilla tervehtiminen on sallittu.
Tuo kissa ja juoksentelu juttu on seurausta tuosta huomaamattomuudesta. (into/malttamattomuus) Minä en näe mitää syytä olla tervehtimättä koiraa, jolle asia on opetettu. (miten)
" Mitä ihmettä?..."...juuri ehkä eleettömyydestäsi..Jos et osoita koiralle edes sanallista puhetta, niin koira ei ihan ymmärrä tilannetta ja tulkitsee sen poikkeavaksi.. Esim.luonnossa asiat on hyvin tai ei, jos ei niin jokin uhkaa.Täytyy muistaa, että koiran ja omistajan suhde luodaan/voimistetaan päivittäin. Koira seuraa ensimmäisenä kun ohjaaja kotiin tulee, että onko asiat kuten lähtiessä. Tuolla kotiin tulo riitillähän se vahvistetaan aina uudestaan.
(tämä nyt on sitä laumakaytösmallia tai osaa siitä.)
Vaikuttaa, että sinulla on muuten asiat hyvällä mallilla, mutta hyvin pienissä nyansseissa on ristiriitaista käytöstä koiran näkökulmasta katsottuna."lataan tavarat paikalleen ja sitten huomioidaan." Siis juuri näin tein. Ja siihen pentu tottui hienosti, että ensin ootetaan ja sitten vasta saa rapsutuksia. Ei sitä huomioimattomuutta kauaa koskaan kestänyt, vain sen verran ettei koira keksi riehaantua ja alkaa hyppiä vasten tms. Käytös muuttui vasta, kun se ei pitempään päässyt ovelle vastaan.
Ehkä se voi johtua tuosta muutoksesta, ettei koira oikein tiedä, mitä siinä tapahtuu. Pitääpä pohtia. Etenkin pitää keksiä, mikä mun toiminnassa on ristiriitaista ja miten saan katkaistua tuon käytöksen. Joo! Mä kerron, jos keksin :)
- gtryyrtuytu
tee kunnon lenkit koiran kanssa ja harrasta myös jotain koirasi kaipaa enemmän haastetta.
Älä päästä koiraa ovelle asti(estä kehon avulla ) ja komenna heti kun pienikin ele alkaa tulemaan. Eli ennakoi ja vie ajatukset koiralta muualle eli pyydä vaikka keittiöön ja laita touhuamaan muuta/palkitse. Palkitse välillä..kun menee hyvin ja on hiljaa ja keskittynyt sinuun. Koskakoirasi on jo kuusi menee treeneissä enemmän aikaa kuin pennulla jolloin peruskasvatus kuuluisi tehdä. Koska on tapaan tottunut monelta vuodelta.
Aluksi tuttusi voi rapistella ja kun menee hyvin niin rapistelee voimakkaammin jne kunnes voi ovikelloa soittaa ja koiran tahdilla edeten. - koiralainen27
toi on ihan normaalia terrierille, sellasii ne on, ja mä annan ainaki koirani haukkua ku ovikello soi, se siis haukahtaa vaan kerran tai kaks. koiran pitää ilmoittaa emännälleen että joku on tulossa ja puolustaa täten kotiaan. normaalia koiran käytöstä. annetaan koiran olla koira eikä jakseta aina kieltää kaikkea. tolkuton räksyttäminen on eri asia. itse asun rivaris ni meille ei postii kanneta luukkuu, eikä oo sitä rappukäytävä kuleksemista, mut tie menee oven vierestä, ja kyl se päästää murahduksen ku joku menee siit, en kiellä. se on vaan osa sitä vartioimista ja kodin puolustamista
- mustinkanssa
koiralainen 27, oon samaa mieltä, liikaa koiria kielletään. koirien kuuluu saada haukkua, ei tolkutonta räksyttämistä, koiran tulee saada ja mun mielestä PITÄÄKIN puolustaa reviiriään, muttä tietenki kohtuudessa! jos mekielletään koiraa olemasta koira ni mitä me saadaa aikaseks jotai hiiriä tätä myöten....
- canis.familiaris
Juu. Koiran tehtävä on ilmoittaa haukahduksella (ei haukunnalla) Mutta muu onkin yleistä hallintaa, joka ei katso tilannetta tai erittele sitä.
"mun mielestä PITÄÄKIN puolustaa reviiriään"...vartioida/huomioida ympäristöään ja ilmoittaa, mutta ei puolustaa? (kotikoira) - Hmm.
Juu. Koiran tehtävä on ilmoittaa haukahduksella (ei haukunnalla) Mutta muu onkin yleistä hallintaa, joka ei katso tilannetta tai erittele sitä.
"mun mielestä PITÄÄKIN puolustaa reviiriään"...vartioida/huomioida ympäristöään ja ilmoittaa, mutta ei puolustaa? (kotikoira)""mun mielestä PITÄÄKIN puolustaa reviiriään"...vartioida/huomioida ympäristöään ja ilmoittaa, mutta ei puolustaa? (kotikoira)"
Ei minunkaan mielestäni koiran, siis nimenomaan kotikoiran, kuulu puolustaa reviiriään. Koiran tehtävä on kyllä ilmoittaa tulijoista ja kulkijoista omistajalleen, mutta myös jätettävä se puolustaminen hänelle. Ei ole koiran asia päättää ketkä sen kotiin tai pihaan saavat tulla, vaan ilmoittaa asiasta omistajalle ja jättää päätöksenteko siitä kuinka näihin tulijoihin suhtaudutaan hänen tehtäväkseen. - canis.familiaris
Hmm. kirjoitti:
""mun mielestä PITÄÄKIN puolustaa reviiriään"...vartioida/huomioida ympäristöään ja ilmoittaa, mutta ei puolustaa? (kotikoira)"
Ei minunkaan mielestäni koiran, siis nimenomaan kotikoiran, kuulu puolustaa reviiriään. Koiran tehtävä on kyllä ilmoittaa tulijoista ja kulkijoista omistajalleen, mutta myös jätettävä se puolustaminen hänelle. Ei ole koiran asia päättää ketkä sen kotiin tai pihaan saavat tulla, vaan ilmoittaa asiasta omistajalle ja jättää päätöksenteko siitä kuinka näihin tulijoihin suhtaudutaan hänen tehtäväkseen.Jos on koulutettu koira syystä tai toisesta kodin puolustukseen, niin päätös puolustuksesta tai sen tarpeellisuudesta on ohjaajan. Siis tämäkin menee siihen koulutukseen ja hallinta puoleen, kuten mikä tahansa muukin koulutettu juttu.
Koira ei näistä asioista (kuten ei monessa muussakaan asiassa) saa, eikä pidä yksin päättäää. Se on hallitsematonta käytöstä, mikä ei ole missään asiassa toivottua.
- rauhassanykyää
mä hommasin koiran että lopettaa yks mies ahdistelun. haluan ainaki että mun koira vartioi/puolustaa ja kaikkea. koira on sakemanni seropi. ja siitä tullu hyvinki tärkeä ja rakas mulle, mun ei tarvii enää pelätä kuka pimpottelee ku ei oo ovisilmää, nykyää saan kulkea ulkona ilman pelkoa siitä hullusta ukosta. joten mun koirani kuuluu vartoida, puolustaa ja tehä mun oloni helpoksi
- No ihan hyvä
mutta toivottavasti sulla on lompakon pohjalla sitten muutakin kuin pullanmuruja kun rekkusi päättää hoitaa puolustuksen puolestasi tavalla jota et todellakaan toivo. Siitä kun ei välttämättä selviä ihan pienellä ja pahassa tapauksessa annat välinpitämättömyydelläsi koirallesi kuolemantuomion. Asia jonka voit helposti välttää vain pienellä asennemuutoksella.
Mitenkään väheksymättä pelkotilojasi siis.
- voihyvääpäivää...
Täytyy ihmetellä minkälaisia tissiposkia jotkut ihmiset ovat jos ei edes taskukokoinen koira pysy lapasessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876