vettä tulee

kuin aisaa!

Vanha sanonta: vettä tulee, kuin aisaa! Mikä siinä on se logiikka?
Etelä Suomessa tulee kuin aisaa..

20

4566

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bessie*

Ei aavistustakaan sanonnan alkuperästä. Omassa mielessäni olen kuvitellut sen liittyvän johonkin työhön, jossa tavaraa työnnetään enemmän kuin käsittelijä kunnolla ehtii laittamaan eteenpäin. Joku saha tai sirkkeli tms. on mielessäni aina ollut.

Täällä Espoossa jo lakkasi satamasta.

• ,lk--'90

Täällä paistaa aurinko täydeltä terältään.

"Vettä tulee kuin aisaa.

YLE:n kuulijagallupin mukaan sanonta viittaa pitkäkestoiseen sateeseen, jossa vedentulo ei tunnu lakkaavan lainkaan. Vesipisarat tulevat kuin pitkänä aisana alas."

http://kotisivu.lumonetti.fi/eaa/Hamarat.htm

• bessie*

Noinhan se varmaan onkin.

Ehkä johtuu kaupunkilaisuudestani tuo oma tulkintani. Täällähän eivät viemärit oikein kovalla sateella jaksa vetää, ja kadut tulvivat.
        Toinen mielikuvani sanonnasta liittyy hevosen vetämien kulkupelien aisoihin. Mitään en siitäkään asiasta tiedä, mutta joku epämääräinen mielikuva hevosta yksinään vetopelin eteen laittavasta. Että jos se hevonen peruuttaa tai menee eteen päin oman päänsä mukaan ja ihmisen pitää juosta ympäri hevosta yrittämässä laittaa aisoja hollilleen.

Yhden hauskimmista eri tavalla tulkitsemisista muistin juuri hetki sitten, paksuun pullaviipaleeseeni extrarusinoita sormin tunkiessani, kun en halunnut jo leipomisvaiheessa koko taikinaan niin paljon laittaa.
        Eräs tuttavani ihmetteli kerran jossain yhteydessä, että miten tuo "poimia rusinat pullasta" sanonta muka sopi k.o. asiaan. Ilmeni, että hän oli koko ikänsä luullut sanonnan tarkoittavan, että poimia rusinat pullasta JA HEITTÄÄ NE POIS, hän kun sattui inhoamaan rusinoita pullassa.

• ei esteri

Entä tämä
      "tulee vettä kuin Esterin p....seestä"

Mistä se juontaa?
      Vantaalla sataa...!

• ,,,,,,

"Sanontaa "sataa kuin Esterin perseestä" on käytetty jo 50-60 -luvuilla. Sanonnan alkuperä ei kuitenkaan ole tiedossa. Arvailuja on: jonakin Esterinpäivänä (16.5.) on tullut poikkeuksellisen paljon vettä. Sellainenkin hauska selitys löytyi, että palomiehillä olisi ollut joskus käytössä Ester-niminen paloruisku. Suomalaisessa "nykymytologiassa" Esteri on sateen jumalatar, muualla maailmassa Esteriin ei tällaista jumaluutta liity. Varmaa tietoa ei siis löytynyt. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, että nimi olisi tullut Martti Innasen laulusta "Esteri tyttö sadepisarain" (1967), sanonta on aikaisempaa perua.

Stadin slangin sanakirjan mukaan esteri esiintyy myös auringon paistamista tarkoittavissa sanonnoissa, samoin ryyppäämistä kuvaavissa: dokattiin ku Esterit.
        Paunonen, Heikki: Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja. WSOY, 2000.
        Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto"

Tieto löytyyHelsingin kaupunginkirjaston Kysy mitä vaan- sivulta.

• Vettä-valaen-vasuun

Moraalinvartijoille voisi kehittää uuden vertauskuvan.
        Vettä tulee kuin Esterin Essun alta.
        Onko se muuten lapsivesi vai ihan vaan juosten liritetty?

• meeriamanda

Empä osaa selittää minäkään...kuulin nuorna kun jonkun isonkaupungin orkanpojat nousi kahvitauoltaan tarjoilemastani pöydästä et mennääs vetäseen parit aisat!
      Hehän inhosivat tangon soittamista vaan pohjanmaalla se oli vähän kuin pakko jos aikoivat palkkansa saada :)

• *puskasirkkunen**'

Ennenvanhaan porukka lähti tanssipaikoista pois jos orkesteri soitti muuta kuin tangoa. Jokunen nopeampi peli, jenkka, foksi, humppa, tai twist sai olla mutta tango soi enimmäkseen.

• Ala-Satakunta

Satakunnassa, Ala-Satakunnassa ei ole tässä kohtaa satanut pitkiin aikoihin. Sydän meinaa pysähtyä, kun se ei jaksa pumpata. Sisällä 5 astetta liikaa, vaikka tuulettimet pyörii, ja jaksaa olla niiden alla ihan hyvin olla, silti sydän vaan ei jaksa pumpata.

• Jaska217

Vettä tulee kuin Esterin per... viittaa muistaakseni palopostiin, jonka nimi oli Esteri.

• olettaisin-näin-

Taitaa tulla siitä kun puita aisataan, eli otetaan kuori pois vain muutamasta kohdasta. Aisatessa kuoren pitää lähteä kerta pyyhkäisyllä, joten tuohon yhteneväiseen tuo viitannee. Samoin kai kun saavista kaataen tulee, niin vettä tulee kaatamalla.

• suvenelli1

Aamupäivällä satoi solkenaan.

• henrjii

Aisa on vanha voimasana, sai, kantoi, satoi ja antoi, ynm

• eppu2

Aisankantajaksi sanottiin petettyä osapuolta.

• eppu2
        eppu2 kirjoitti:

Aisankantajaksi sanottiin petettyä osapuolta.

aisankannattajaksi

• setä-joe

Joet tulvimaan itke. Kertoi yks biisi. Ei silti huonoimmasta päästä olleskaan.

• Himmelsauge

Mitä se tarkoittaa kun sanotaan "puhu sie, mie pitelen hevosia" mie en tiijä, tiijät sie 😁

• Himmelsauge

Sain selville kun vähän urkin että voisi tarkoittaa sitä kun puheet käy levottomiksi niin sanotaan "puhuhan sie, mie pitelen hevosia. Siis toinen varautuu rauhoittamaan tilannetta ettei mene tappeluksi, aika kiva juttu. Olen aina vähän tykännyt tästä sanonnasta. Alunperin saattanut lähteä siitä että toinen on pidellyt ihan oikeita hevosia kun kaveri on haastanut riitaa. Hevonen on säikky eläin 🤔😊

• Anonyymi

Jättäkää mun perse rauhaan - pliis.

t. Esteri

• Suoranaan

Miksi panet pilkun paikkaan johon se ei kuulu? "Vettä tulee kuin aisaa!" Ihan vain yksi asia ilman taukoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3839
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3215
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2827
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2510
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2460
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2398
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2387
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2334
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2326
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2090
    Aihe