Kostamus-Vuoninen tietyömaa

Thait suolla/metsäs

Avataanhan Ss:n räkyttäjille palsta verenpaineen laskemiseksi, kun tähän aikaan vuodesta räkyttäjillä ei ole tarpeeksi hommia.

Kainarissahan aktiivisimmat jo pääsivät toteuttamaan itseään, mutta se kun ei vähäluettuna päiväjulkaisuna ole kovin hyvä tunkio, niin laitetaan tänne toinen.

Alkakaahan jatkaa, mutta älkää lainailko kovin paljon vanhoja tekstejä, niille on jo käynyt kuin eklen syödylle ruualle.

53

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjametsään, hus!

      Kommentoinnnit saivat hyvälle mielelle, ei kaduta poislähtö kampittajien pitäjästä... ja tien paraneminen säästää tulevaisuudessa autoa kummasti idän vierailuilla.... se kun jäi suomalaisilla se tien teko kesken 1941-1944, liekö kilpailutus urakoissa kussut silloinkin ... oli meinaan vain yksi EU:lainen kaverina, eikä sekään ehtinyt perehtyä teiden korjaamiseen niiden särjennältä, että silleen...

      http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194688981369/artikkeli/liian kallis soranmurskaus viivyttaa tienparannusta.html

    • raukat raukkoina

      Kyseinen projekti tuo rahaa, ei vie.

      Toisin oli EU-suomen panostus Leningradin (nykyinen Pietari) jätevesiprojektiin. Siihen annetttiin, suomussalmelaislta ksymättä, kymmeniä miljoonia euroja.

      Parhaillaan on menossa Venäjän saastuttavien majakoiden purkaminen Itämerellä. Siihen projektiin EU-suomi antaa 1,5 miljoonaa euroa...

      Edellä olevat vain vähäisiä esimerkkejä.

      Eikö EU-eurot ole tervetulleita Suomussalmelle? Jos ei, niin kyllä kait projetihallinnoinnille on halukkaita ottajia naapurikunnissa... he sitten valitsevat mieleisensä sidosryhmät toteutuksen puolelle.

      • joko riitti ?

      • kainuulainen

        Eihän ne ole kuin meiltä laitettuja euroja jotka kiertävät Brysselin kautta ja hupenevat matkalla, eli omia rahoja sitä lahjoitellaan venäjälle.


    • kursmassa

      Toimikunta on valinnut tekijöiksi muualta tulevat urakoitsijat . Paikkakuntalaisille
      ei ole edes tarjottu mahdollisuutta osallistua .

    • satavarmako?

      Kursmassa kaikki on toisin, poromiesten tietotoimisto vahvistaa uutisen paikkansa pitävyyden.

    • ruplie vae eoroja

      Nyt sitä toassiin peästiin hyvvään aeheeseen, kun ei se tiehomma näötä lähtevän ollenkaa käöntiin. Missähän lienöö vikä? Urakoeta on kuuulemma kilipaelutettu, van yhtään hommoa ei oo jaettu.
      Näen minnää jonnii kilipaeluilimotuksen siina hilimassa ja vähä ihmettelin kun hintatarjoukset suomussalamelle olisi pitäny antoa ruplissa? Eikö siellä hiliman sivvuilla kuitenniin pitäsi olla eoropohjaset kilipaeluehot. Ennen tämmösessä tappauksessa kysyväthii, että mikä moa, mikä valluutta.
      Ajattelinnii siinä, että nyt taetaa suomussalamella mennä nuijjen venäjä-rojektiin kanssa vähän liijjan kovvoa vaohtia. Nehän jo palajo puhuu siitä moposta, joka oli karanna käsistä.
      Suomussalamen rahat eivät vaen taijja riitteä semmoseen vaohtiin.

    • RUB 39,5200

      Elähän hättäele, kuhumolaeset hoetaa hommah, kuha ehtivät muilta Venäjän rojekteiltaan... nii seon viime vuosina Kaenuussa menny.
      Kiantalaesie ei muu kiinnosta ku v....u , viina ja tupakka rajan takanah, nii seon!

    • Awarasti

      Kuhmolainen on päättämässä urakoista, olkaa huoletta .Homma hoituu .

    • kivenpotkija

      Ei kuulemma tarpeeksi sepeliä saatavilla ja Kombinaatin kaivoksen partaalla hukkakivilouhosta muutaman "Vuokatin vaarallisen" verran.
      Kuka selittäisi ristiriitaisuuden maanrakennusmaallikolle?

    • sepelipula

      Tiedoksi kivenpotkijalle, että Kostamuksen kombinaatin jätekivi on ominaisuuksiltaan heikkolaatuista, eikä sovellu teiden rakentamiseen.
      Sama ongelma taitaa vaivata kokonaisuudessaan koko Kostamus-Kalevala projektin johtoa.

    • savea parempi

      Mutu- vai vatitieto?

    • onkomahollista

      Eikö Suomussalmen kunta voisi mitenkään osallistua Sonkajärveläisten
      projektiin .Kyseessä kun on yritys joka ei ole paikkakunnalta .

    • jopahan jottae

      Heikko aloitus.

      Eiköhän nuo savolaiset osaa tehdä rahastuksen ihan ominkinpäin... niinkuin ovat aiemminkin jo tehneet (jutustahan sekin selviää).


      Asiasta toiseen, elikkä otsikkoon
      Näyttää siltä, että tieprojekti palvelee eniten IKEA-Swedwoodia. Saisi ko. firma panostaa enemmän mitä on suunnitemissa (käytännössä ei juurikaan mitään).
      Suuniteltu, ohut sepelöinti routamattoineen ei kestä Swedwoodin tukkirekkojen jyräystä, se on täysin selvä asia se.
      Entäs Tollonjoen silta, mikä lie tilanne ?


      http://www.gruntovaja.fi/

      http://hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2011-020103/

      http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2011-016695/

      http://tarjouskilpailu.fi/tarjouspyynnöt/kaikki/Muu kuin Suomi/1/2011-016759/

    • KKJ / WGS84
    • hittaasti etenöö
    • kostamuksa

      eilen oli uutisissa kostamuksessa juttuo

    • RX 450h

      Tuhannen kerrostaloasuntoa ja viisisataa omakotitaloa kymmenvuotissuunnitelmassa. Täyttäpäätä jo rakentavat suomalaisilla systeemeillä, mutta rakennustarvikkeet Keski-Euroopasta ja työvoima Venäjältä

      Eihän niiden pitänyt viiteenkymmeneen vuoteen (jos ikinä!) päästä lähellekäään meidän elintasoa.... taitaa mennäkin ennuste päälaelleen?

      • uusie rojektiaeheita

        Kyllä nyt on suomussalamelaesten lähettävä sinne kostamukseen heti opettammaan talonrakenusta, kun jo kerran tehtiin peätös siitä kostamus-kalevala tien rakentamisen opettamisesta. Samalla sohaan nehhii hallinnointirahat kottiin, eivätkä mee naapurikuntiin. Varsinkaa kuhmon juhmuroelle.
        Samalla kerralla lyyvvään kaksi kärpästä kerralla ja tuplataan voetto lottiin. Kyllä ne teknisen poijjat sennii assien kottiin hoetaa...


    • Gelleflint

      Eivät taida Kostamus-Kalevala tien rakentajat tietää, että Kostamuksen puoleinen pää tiestä jää Karjalan Pelletin tulevan kaivosalueen laajunneksen alle ja siten nyt suunnitellut tien alkupään korjaustyöt menevät hukkaan.
      Tie alkupää on kaivoalaueen laajentamisen takia jo uudelleen linjattu Vuokkiniemen suuntaan aivan eri kautta.

    • Soitellen sotaan?

      Niinhän se tosiaan on. Jo vuosia sitten julkaistiin suunnitelmat Korpankijärven kuivattamisesta, koska järvi on hyvän malmion päällä. Samoin julkaistiin ko. tien uusi linjaus kauempana järvestä.
      Taitaa tieto kulkea samanlailla kummallakin puolen rajaa, oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee...
      Sellaistahan se varsinkin katurakentaminen on Suomessa ollut iät ja ajat.
      Pääasia että tuppi heiluu ja palkka juoksee, muusta viis. Korjailuparsinnat takaavat töitä tulevinakin vuosina...

    • sinne kyllä uppoaa

      Mistähän Kombinaatti meinaa sepelit ja maa-ainekset hommata uudelle tieuralle?
      Eikö niissä Rukatuntureiden kokoisissa jätekivikasoissa todella ole käyttökelpoista kiviainesta, missään kohtaa?
      Rupeaako junat tuomaan sepeliä Laatokan rannoille suunnitelluilta , peruskalliota murskaavilta murskeasemilta?

      Miten ihmeessä venäläiset pystyvät rakentamaan Kostamuksesta Lietmajärvelle länsimaista tasoa olevaa asfalttitietä, mutta eivät perusparantamaan 80 kilometriä sorapintaista kylätietä Vuoniseen?

      No siksi, että tierahat on käytetty moneen kertaan uusien ökymaasturien, -talojen ja -daatsojen ostoon, Kostamuksen, Petroskoin, ..., HVV:lle.

    • Valliin kuja

      Kostamus- Kalevala Tierojekti näkkyy toas peässöön lehteen. Urakoetsijat näkkyy tekövän jo oekasuvaatimuksien tietoemikunnan järjestämmiin turhiin urakkakilipailujen perruutuksista. Suomussalamelaenen Tierojektin johto näkkyy ensin järjestelleen urakkakilipaelut ja sitten huomanneen, että eihän ne rahat riitäkkään mihinkään. Kukahan lie senniin rojektin budjetin laatinu. Ei siinä oo kyllä palajo järki peätä pakottanu ja eikä oo näköjään tienny mistää mittään.
      Tekninen laotakunta joutuu vaen sitten väärie päätöksie oekomaan.

    • Supervallan kisällit

      Kun on seurannut vaiherikasta uutisointia Kostamus-Kalevala tieprojektin etenemisestä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että Suomussalmen kunnassa näyttää vielä edelleen olevan vallalla se vanha käsitys, että Venäjällä kaikki on halvempaa kuin Suomessa.
      Suorastaan ulkopuolisen asioiden seuraajan on yllättänyt täysin se, että kuinka huonosti Venäjän rajalla Suomen yhdessä suurimmista rajakunnista on kunnan johtavilla virkamiehillä ja päättäjillä niin huono tuntemus lähimmän rajanaapurinsa asioista ja hintatasosta. Vanhan sanonnan mukaisesti tästä alemmaksi tietämisen tasolla ei taida päästä muuten kuin lapiolla.
      Ja muutenkin tuntuu suhteettomalta ajatus, että suomalainen köyhä maalaiskunta ryhtyy näin vähäisellä tietotaidolla osaamisella varustettuna opettamaan tierakentamista supervallalle.

    • harrastus työksi?
    • Ilmari Schepel

      On pelkästään myönteistä, että tämä Karelia-ENPIhanke herättää niin paljon keskustelua. Koska eräs kirjoittaja ilmoitti, että jopa "hankkeen tiedottaminen on hoidettu huonosti" laitanpa myös tänne hevostietotoimiston osastolle ajankohtaistiedotteen:

      Vielä kerran: Hankkeen budjetti on 1,2 miljoonaa euroa, josta Venäjän Federaatio maksaa 45 %, EU 45 %, Karjalan Tasavallan rakennusministeriö 5 %, Swedwood Karelia eli IKEA (4,16 %), Kostamus 0,42 % ja Kalevala 0,42 %. Suomussalmi ei maksa mitään vaan voi hallintokuluina veloittaa 80 000 euroa, jonka lisäksi projektivetäjän palkkaus. Suomi ei osallistu muuten kuin EU:n kautta. Kekkosen sanoin: "tämän pitäisi olla selvää tekstiä".

      Nyt tiedote ajankohtaisesta tilanteesta: projekti on 3-vuotinen ja alkoi tämän kesän takia valitettavan myöhään (toukokuussa). Ensi työksi on tehty kyseisen tien korjaussuunnitelma (hankepartneri: Finnmap-Infra sekä sen Pietarin tytäryhtiö Findorservice). Korjaussuunnitelma on parhaillaan Petroskoin viranomaisten käsittelyssä, mikä on normaalikäytäntö ja edellytys tulevalle työlle. Kainuun Sanomissa oli aiheellinen maininta, että tarjouskilpailun murskausurakan lopputulos oli turhan kallis ja siksi sitä keskeytettiin. Sen jälkeen on menty kovasti eteenpäin ja Kostamuksen kombinaatin (Severstal:in) kanssa on päästy sopimukseen 0-20 mm murskeen hankinnasta, jota myydään omakustannushintaan (1,7 euro/tonni). Hinta olisi Suomessakin todella halpa. Suodatinkankaat ja tiesuolat (CaCl2) on hankittu ja nyt myös kuljetuksen tarjouskilpailu on saatu päätökseen. Valitettavasti juuri siinä eivät suomalaiset pärjänneet, koska kyse on maan sisäisestä liikenteestä (kapotaasiliikenne). Näin menetellään myös toisinpäin. Venäläiset eivät saa osallistua Suomen sisäiseen liikenteeseen.
      Työkoulutus alkaa Kostamuksessa 1.9 ja syyskuussa päästään vihdoin alkuun, jolloin tehdään niin paljon kuin sääolot antavat myöten. Urakka alkaa Kostamuksen päästä ja tien ensimmäiset 3,7 km vaativat eniten ponnistusta. Sen jälkeen työtavoite on 1 km/päivä (0-20 mm:n kulutuskerroksen lisäys ja suolaus). Ensi keväänä jatketaan ja parhaillaan selvitetään mahdollisuutta tehdä tien pohjoisosien vaativaa mursketta Juntusrannan puolella, jolloin kasettiperävaunuilla ajettaisiin Kalevalaan asti Lonkan (Lehtovaaran) tien kautta. Hankepartnerit Swedwood, Kostamus ja Kalevala kertoivat, että kyseinen ylitystie saadaan väliaikaisesti auki tätä tarkoitusta varten. Toisin kuin huhutaan, tien alkuosa pysyy myös tulevaisuudessa samassa paikassa. Huhut siitä, että se jäisi kombinaatin laajennuksen alle ovat kylläkin sitkeitä mutta vääriä (kuten hevostietotoimistossa tuppaakin usein olemaan).

      Hankkeen projektiryhmä koostuu alan ammattilaisista niin Suomen kuin Venäjän puolelta. Lista näkyy hankkeen nettisivuilta: www.gruntovaja.fi

      P.S. Kyse ei ole mistä tahansa venäläistiestä... Kostamus-Kalevalatie on "Vienan Karjalan valtatie".

      Loppukesäterveisin,
      Ilmari Schepel
      Suomussalmen kunta
      projektivetäjä

    • Puskajussi, sankari?

      Lienee lähes turhaa todeta, että tässäkin viestiketjussa vain yksi vastasi omalla nimellään. Kaikki muut ampuivat hyvinkin rohkeasti puskasta (Breivik oli hieman samantyylinen sankari).

      Jokainen taaplaa tyylillään... Tiedotuskanava tämäkin; itse asiassa aika tehokas.

      • Puskajussi,sankari?2

        "Puskajussi, sankari?"

        Noinpa juuri. Eipä ollut sinullakaan kanttia laittaa nimeäsi.


    • Mielenkiintoistakin?

      Hyvä tiedote IS:ltä, mutta kuka "oikolukisi" sen ymmärtämättömille?
      Noh, olkoot tajuamatta, tollot.

      "Uusi" tielinjaus ei ole pelkkää hevosmiesten höpinää, kyllä siitä jokunen vuosi sitten oli paljonkin uutisointia.

      Venäjällä kyllä isommat muutokset tapahtuvat vieläkin niin verkkaan ja arvaamattomasti (Neuvostoliittolaisittain), että odottelemaan ei kannattane jäädä.
      Suomalaisethan rakentavat ja uusivat katuja erilaisine putkistoineen ja kaapelointineen sellaisella vauhdilla, että samaa katua sitten asfaltoidaan ja aukirevitään useampi vuosi peräjälkeen. "Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike", sanoi Mauno Koivistokin (Eduard Bernsteinia lainaten).

    • lusikalla annettu.

      Tollot perustivat oikein oman räkytysfoorumin vähä-älyisille. Ootta Te sairaita.
      Miksi jätitte peruskoulun kesken? Luetun ymmärtämisen kurssi olisi kannattanut käydä loppuun.
      Ei voi kauhalla vaatia, kun on ....

      • Kauhalla vaadittu

        varmasti on kun kysyn:mistä se EU (ja yhteiskunta,siis kunnat ja valtio) saa
        rahansa? Tarkoittaako IS että niillä on oma setelipaino? No niinpä tietysti,eihän se silloin maksa meille veronmaksajille mitään.Mutta miksei ne sitten paina niille kreikkalaisille ja muille Välimeren holtittomille muutamaa laivalastia satasia niillekin kun kerran tätä suurvaltaa pitää niin pontevasti avustaa ?
        Ettei se vain olisi sitä kotiinpäinvetoa?


    • pieniä silakat jou..

      Muutama milli sinne tai tänne EU:ssa, ihan yks hailee.... mutta pitäiskö kaikki "joutoraha" antaa Välimeren alueen tuhlareille? Lomailuinfraa siellä tietenkin jonkun verran rakennetaan, myös suomalaisia varten, joten ei ihan kaikki mene rosvojen taskuun.
      Vienan alueen tiestön parantaminen edistää matkailua täällä, rajan kahtapuolen, onko siitä haittaa vai hyötyä, täh?
      Karjalan Tasavalta on panostanut ja panostaa hyvin paljon matkailuun, Suomen malliin.
      Jos ei ole maanteitä, niin onko matkailua? Täh?
      Meneekö peräkylien peräkammaripoikien elämä liian levottomaksi, jos turisteja ajelee hyväkuntoisilla pääteillä?
      Mistä se manna sataa peräkylän työtävieroksuvien valittajien ja räkyttäjien taskuun? EU-suomen pohjattomasta kassastako, täh?
      Onneksi valtiovalta näkyy vähentävän hyysäysrahojen jakamista Kainuuseen ... tulee todellisten töiden katselu laiskottelijoidenkin eteen.

      http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194693693338/artikkeli/raju pudotus kainuun kehittamisrahaan.html

    • -11

      Sossun ja työkkärin elätit rähisevät eniten, vanha totuus.

    • provikkapalkalla

      Niin son! Painuisivat marjanpoimintaan niinkuin venäläiset ja thait. Mutta kun ei jouda, aika menee muiden kyttäämiseen ja arvosteluun. Välillä pitää pitää oikein kokouksia uskonveljien kanssa.

      Voisiko Ss:lla ruveta pitämään kadehtimis- ja räkytyskursseja? Karhulanvaaran emäntäkoululla olisi nykyaikaiset tilatkin valmiina, asuntoloineen kaikkineen.
      Koulutus voisi olla jopa ammattiin valmistavaa.
      Ammattiräkyttäjä.... luulis kunnissa olevan tarvetta ihan virkaräkyttäjille.
      Kenestä ensimmäinen Ss:n kunnan ykkösräkyttäjä?

    • ei Volgaa, vielä

      Missä kunnossa Vuokkiniementie tällä erää?
      Onko liian huono tavan länsihenkilöautolle?

    • Isien työ hukkaan?
    • Tienvarsiasukas

      Kyyttöihin verrattava suojelukohde!
      Vain muutama kymmen säästynyt, mutta tietenkin sitten sitkeimmät ja itsenäisimmät (itsepäisimmät).
      Minne territorio? Mahdollisimman huonojen kulkuyhteyksien taakse tietenkin, perätikö itärajan taakse?? Solovetskin saaristoon?

    • ..kele mikä tilanne!

      Kissatko vei kielet?
      (Lähi-idässä valehtelijoiden kieli revittiin rangaistukseksi irti ja syötettiin kuninkaan kissoille.)

      Maasturit joutaa pian hirvihenkilöille.

    • schepeli ei roudi?

      Karavaani kulkee, rakit räksyttää ... elämä jatkuu ... korsuissa ja juoksuhaudoissakin?

    • "herroja" liikaa?

      Työmaa etenee hitaasti ja laaduttomasti. Kone- ja autokuskit joko motiivittomia tai ammattitaidottomia suomalaisiin kuskeihin verrattuna.

      Pientä opastusta, jos sallitaan:

      Tiekarhukuskeille opastusta tai lopputilit ja uudet, ammattitaitoisemmat tilalle.

      Autokuskeille pätevä suomalainen kuski opettamaan sepelimaton vetoa. Nyt autot kippaavat kuormansa kasoihin, jolloinka vanhahkot tiekarhut tukehtuvat työmääräänsä.
      Autojen perälaitarakenteet taitavat tarvita rakennemuutoksia (kuorman matoksi vetoon)?
      Eikä tekisi haitta, vaikka parissa autossa olisi se "simmakki", niitä löytyy Kostamuksesta useita.
      Autot voisivat käydä vetämässä mattoja "sinne sun tänne", pahimpiin paikkoihin, jolloinka raskas kuorma-autoliikenne jyräisi sepelin "ilmaiseksi" ja samalla tulisi heti näkyviin mahdollinen kerrospaksuuden lisäystarve (ja simmakointi).

      Työmaa tarvitsee siis enempi ammattitekijöitä ja vähempi siipeilijöitä.

    • tieshebelille

      Suomussalmen sankarivirkamiehet saivat valtakunnanrajan molemmin
      puolen nimensä ja maineensa vahvistusta .
      Jatkossakin kannattaa varmaan keskittyä vienankarjalaisen tiestön
      kunnossapitoon .Oman kunnan tiestö on lapsipuolen kunnossa .

    • Sa...nan pökiöt!!

      EU-rahoituksen opas 2009 - 2013 (Nro 173/2009, ulkomoinisteriö):

      Esim.
      Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite (s.17-18): .... Suomeen tulee tavoitteen kautta rahoitusta noin 1,4 miljardia euroa (vuosina 2009-2013), josta Itä-Suomen (mm. Kainuu) osuus on noin 489 miljardia euroa....

      Euroopan alueellisen yhteistyön tavoite:
      ... Suomen osuus noin 107 miljoonaa euroa
      ...........

      Ulkosuhteet

      EU:n lähialueet ....
      Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden väline (ENPI, s. 61) ... rahoitus vuosille 2007-2013 on noin 11,5 miljardia euroa.

      jne. jne. (pää meinaa haljeta summia konkretisoidessa)

      Siis aivan käsittämättömiä summia jaossa ja meillä (EU-suomessa ja etenkin Suomussalmella) ei ole tarpeeksi paljoa osaavia henkilöitä anomaan noita rahoja käyttöömme!

      Ja kaiken huippu, nyt IL:n miljoonahanke (n. 1,2M€) saa Ss:lla kymmenittäin äijiä hyppäämään poteroista korsuihinsa tietsikan ääreen kirjoittamaan raivon purkauksiaan veroeurojen tuhlaamisesta!
      Hah, hah....

      P.S.
      1 miljoona: 1000 000.
      1 miljardi: 1000 000 000.
      100 miljardia 100 000 000 000.

      http://www.eurooppatiedotus.fi/public/default.aspx?contentid=169091

      • Sa...nan pökiöt!!!

        Sorry, ei IL:n, vaan IS:n


    • lotto varmempi

      on siellä toinenkin virhe, 489 miljoonaa, ei miljardia. se nyt kyllä on yksi hailee, ei niitä miljoonia nälkämaan perukoille kumminkaan jaella...

    • talvi tiemestari?

      joko sitä uskaltaisi reissuun muullakin kuin gyllenhammarin traktorilla?

    • ainakin ennen

      Lumi tasoittaa... kevääseen asti.

    • hutimillit loppuu
    • suksillako vasta?

      Mikähän lienee tilanne schepelöinnissä?
      Tilit vai tie sukeana vaiko kumpaakaan?

    • etanointia

      Elovaaran seutuvilla tuhertavat.

    • kestänöökö maksa?

      siellä eu-fin-konsultitkin oppii pikkuhiljjaa venäläisen työkulttuurin tavoille...

    • varma huhu

      11km sepelöity?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

      Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      39
      6640
    2. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

      Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      89
      5232
    3. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      93
      4815
    4. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4649
    5. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      71
      4495
    6. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      22
      4086
    7. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      54
      4037
    8. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      150
      3959
    9. Miksi Marinin vasemmistohallitus ei tunnustanut Palestiinaa

      kun mahdollisuus oli? Nyt sitten vasemmisto-oppositio ulvoo yhtään ääneen, että Palestiina pitää tunnustaa - onpa tode
      Maailman menoa
      21
      3530
    10. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      17
      3417
    Aihe