G: Kitalaen väri : Tumma / Vaalea

Totta tai tarua,...

Ihan hyväntahtoinen kysely perustuen siihen kun kaveri väitti nähneensä kyselyn koskien lappalaiskoirien kitalakia. Mitenkähän se nyt meni;
jotain, onko koirallasi musta pilkku kitalaessa? Kyse on siis siitä, onko miten yleistä ja onko kitalaeltaan tietyn värinen koira ns parempi koira (muilta ominaisuuksiltaan) kuin toisenlainen.

Asiahan on nyt niin, että tuossa kyselyn aloituksessa on varmasti ollut kyselyn asettajan tiedoista johtuen virhe.

Kyselyn pitäisi kuulua/ olisi pitänyt kuulua (jos asianomainen olisi tiennyt itse mitään asiasta josta alkoi kyselläsiis) muodossa:
"Onko koirallasi tumma vaiko vaalea kitalaki?"

Olin aivan WTF? ja kieriskelin kohta naurusta kaverin kertoessa moisesta kysymyksen asettelusta. Ei pahalla eikä ilkeydellä, mutta olin tosiaan ällistynyt ...

Tiedättehän te nämä, kun metsämiesten kesken saatetaan laskea kitalaen pykämiä ja väriä myös katsella. Menkää jonnekin metsämiesten nettisaitille ja etsikää vähän, niin kyllä rupeaa löytymään suumerkeistä hieman leikkimielistä vääntöä. Ei tämä siis ole mikään tuulesta tempaistu nykyajan hupatus vaan vanha ajatus asiasta.

Kuitenkin lappalaisilla kun laitetaan tällaista kyselyä, oikea kysymyksen asettelu olisi todellakin se, miten monen koiralla on vaalea kitalaki ja miten monen koiralla se tavoiteltu tumma tai vähintään hyvin paljon tumman kirjoma, suurimmaksi osaksi edes?
Jos olette "jutusta" perillä, mitä ominaisuuksia perinteisesti olette kuulleet yhdistetyn tai itse yhdistätte mustasuisiin ja vaaleasuisiin?

Tummaksi ei lasketa sitä, jos on vaaleanpunainen kita ja siinä beigenruskea läikkä tai läikkiä tai jokin muualla mainittu "musta pilkku" tai muutama...

Tumma on tummaa, mustaa, tummassa kitalaessa ei ole kuin korkeintaan aivan nimeksi hiven vaaleanpunaista vahingossa näkyvissä. Ikenetkin ovat vahvasti mustan kirjavat. Kieli punainen tietysti :D

Olkoon vakavasti otettavaa tai leikkimielisksi katsottavaa, ainakin minua kiinnostaisi kovasti, mistä kenneleistä ja koirista lähtee tummasuisia ja mistä niitä vaaleasuisia. Vaaleissa koirissa vielä ymmärtää vaaleasuisuuden, mutta mustissa koirissa ei enää ja niissäkin niitä voi tulla vastaan.

Tilasto meidän huushollissa on seuraava:
Jok' ikinen meidän kupista ruokansa syövä, jokainen eri yhdistelmistä oleva, on ihan tasan mustasuinen, tummasuinen, koko kitalaki täysin musta, ikenet mustan kirjomat. Olen hirvittävän ronkeli koirissa yhdistelmien suhteen, pitää olla mieleinen ja aina vain tarkemmaksi tullut jotta omaan makuun tasan pitää olla suvun ja oitis on tultava se "tunne" kun tajuaa, mikä suku yhdistelmänä. Meillä koiramaku on sellainen, kappas, niistä tulee käteen tällaisia mustasuisia.

Ihmisellä saa toki olla maku suuntaan jos toiseen. Yks tykkää yhdestä, toinen toisesta :D

0

1917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
        Maailman menoa
        149
        4009
      2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
        Tunteet
        14
        3768
      3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
        Maailman menoa
        62
        3016
      4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
        Rakkaus ja rakastaminen
        12
        2992
      5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
        Maailman menoa
        147
        2585
      6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
        Suomussalmi
        63
        2423
      7. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
        Ikävä
        28
        2123
      8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
        Maailman menoa
        112
        1518
      9. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
        Ikävä
        26
        1409
      10. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
        Maailman menoa
        65
        1360
      Aihe