Kumpi kaupunki näistä olisi hienompi matkakohde etelä-afrikassa? Onko kaupungit miten erityylisiä, onko toinen eurooppalaisempi kuin toinen. Entä miten on julkinen liikenne ja turvallisuus? Onko molemmissa rikollisuutta miten paljon.
Kapkaupunki vs. Johannesburg
10
3730
Vastaukset
- Harri
Muutama vuosi sitten YLE esitti dokkarin
Johannesburg - kuoleman kaupunki
Kaupunki on maailman murhatilastojen ykkönen.
Edes poliisi ei uskalla kaduille ilman
armeijan panssariautojen suojaa. - Sarde
Johannesburgissa en itse ole käynyt mutta olen saanut sellaisen kuvan että siellä on aika lailla villi meininki. Kapkaupunki sen sijaan on hienoimpia paikkoja maailmassa missä olen käynyt. Upeat maisemat, hyvä ruoka ja kohtuullinen hintataso. Toki sielläkin kannattaa sivukujia yömyöhällä välttää, mutta muuten mahtava paikka. Kannattaa myös matkustaa etelärannikon Garden Routea pitkin Kapkaupungista itäänpäin.
- Pete
Kapkaupunki ehdottomasti. Vaikka sielläkin on melkoinen turvallisuusongelma, Jo'burissa poliisilla ei ole enää kontrollia monista alueista. Keskustaan ei voi valkoihoinen mennä lainkaan - eli Jo'burissa ei oikeastaan ole mitään näkemistä kuin rikollisuus ja köyhyys.
Pretoriassa voi hyvällä tuurilla käydä, mutta siitäkin Lonely Planet kirjoittaa: "jos tulet hakatuksi, niin älä ota sitä henk. kohtaisesti vaan ota se elämän tosiasiana" Perässä mukiloinnin uhrien kriisinumero.
Kapkaupungissa voi liikkua jopa kävellen (tosin paikalliset valkoiset eivät suosittele sitä). Ilmapiiriä ei helpota se, että eri puolella kaupunkia on kylttejä, joissa varoitetaan "attacks have occurred in this area". Kapkaupungissa on kuitenkin paljon nähtävää: Table Mnt, Hyväntoivonniemi (n. tunnin matka), Robben Island (Mandelan vankilasaari), pingviinit, valaat (vain tiettyinä vuodenaikoina). Suosittelen auton vuokraamista ja ajamista viinitiloille.
Jos Jo'burin tapaista köyhyyttä haluaa nähdä, sitä on runsaasti rannattomassa peltihökkelighetossa Kapin itäpuolella (suurin osa mustissa asuu siellä).- Buuri
Miksi Etelä Afrikkaan rosvottavaksi,mene Bagdadiin on lähempänäkin,ja varmasti riittää
vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
- Päivi
Johannesburgissa ei ole yhtään mitään nähtävää ja siellä saa pelätä henkensä puolesta. Kapkaupunkin on kaunis ja nähtävää mm. pöytävuori ja Robben Island. Toki Kapkaupungissakin pitää varoa tiettyjä seutuja. Iltaturvallisuudesta en osaa sanoa mitään, sillä me pysyttelimme pimeällä hotellissa ja liikuimme kaupungilla vain päiväsaikaan. Varovainen on syytä olla kuten kaikissa suurkaupungeissa, mutta ei hysteerinen.
- Nelson
Joburg ei ole niin paha kuin minkälaisen kuvan ehkä mediasta voit saada. Rikollisuutta on paljon kaikissa E-Afrikan suurkaupungeissa, myös Kapkaupungissa. Hortoilemalla väärään paikkaan väärään aikaan voit varmasti päästä vähintään arvoesineistäsi jopa päiväsaikaan. Itselläni ei kuitenkaan koskaan ole ollut mitään ongelmia siellä, ja kokemukseni E-Afrikasta ovat voimakkaasti positiivisen puolella.
Kapkaupunki on eräs maailman kauneimpia kaupunkeja ja sen lähistöllä on ilman muuta enemmän nähtävää kuin sisämaassa sijaitsevassa Joburgissa. Lennot tosin voi olla halvempia juuri Joburgiin. - miku
tuli kommentteja! Ilman muuta mene Kapkaupunkiin. Itse olin talvella 2 viikkoa joburgissa eikä ongelmia ollut. Turpaan voi saada Helsingissäkin...
- Sini-Lintu
Riippuu mitä etsit. Jos haluat safarille ja patikoimaan Drakensbergin luonnonpuistoon, niin silloin Johannesburg. Jos taas haluat rantalomaa ja kaupunkielämää, niin silloin Kapkaupunki.
Johannesburgin vaarallisuus on suhteellista. Ne alueet, joilla hostellit sijaitsevat ovat varsin turvallisia. Sellaista vihreää jenkkityylistä omakotialuetta. Lähellä ostoskeskuksia. Mitään muuta (turvallista) tekemistä Johannesburgissa ei sitten olekaan. Eli Johannesburgiin ei kannata matkustaa kaupungin itsensä takia.
Kapkaupungin kauneutta liioitellaan mielestäni. Jos matkustat low budgetilla, niin joudut asumaan vähemmän kauniimmilla alueilla keskustassa. Nämä alueet ovat myös vaarallisempia kuin rantojen luksusalueet.
Itse kuljin kaupungilla pimeällä, jopa yöllä, yksin, eikä mitään tapahtunut. Mutta kyllä kaupungissa on oma negatiivinen vibansa. Narkkarilapsia notkuu paljon kaupungilla kerjäämässä rahaa. Luulen, että vaarallisuutta kuitenkin liioitellaan.
Julkinen liikenne.
Sitä on vähän. Mm. lentokentiltä pitää ottaa taksi eikä se ole halpaa. Kapkaupungissa julkinen toimii suht kivasti: on busseja ja sellaisia tilatakseja.
Itse ehkä sittenkin sijoittaisin mieluummin safariin ja/tai Drakensbergiin kuin Kapkaupunkiin. Krugerin luonnonpuistossa voi tehdä mm. hyvin suosittuja kävelysafareja. Ne täytyy tosin varata hyvissä ajoin suuren suosion takia. - einim
Kapkaupungissa murhataan enemmän ihmisiä kuin Johannesburgissa.Kapkaupungissa on enemmän turisteja ja se on kauniimpi kaupunki kuin Johannesburg.
- silverhipo
Valkoihoisten vuosittainen murha määrä kiinnostaisi.
Tietenkin kehittyvien valtioiden talous alueilla murhaaminen kuuluu arkeen mutta
valkoiset on paikalleen asettuneita taapertajia ja moni kultuurilliset ryhmät joutuvat
sopimaan asioiden rajoista perinteellisesti.
Eli onko huvikseen murhaamista paljon valkoisia kohtaan tai siis niitä jotka on kahvilla .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882