Kapkaupunki vs. Johannesburg

Afrikkaman

Kumpi kaupunki näistä olisi hienompi matkakohde etelä-afrikassa? Onko kaupungit miten erityylisiä, onko toinen eurooppalaisempi kuin toinen. Entä miten on julkinen liikenne ja turvallisuus? Onko molemmissa rikollisuutta miten paljon.

10

3624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harri

      Muutama vuosi sitten YLE esitti dokkarin
      Johannesburg - kuoleman kaupunki
      Kaupunki on maailman murhatilastojen ykkönen.
      Edes poliisi ei uskalla kaduille ilman
      armeijan panssariautojen suojaa.

    • Sarde

      Johannesburgissa en itse ole käynyt mutta olen saanut sellaisen kuvan että siellä on aika lailla villi meininki. Kapkaupunki sen sijaan on hienoimpia paikkoja maailmassa missä olen käynyt. Upeat maisemat, hyvä ruoka ja kohtuullinen hintataso. Toki sielläkin kannattaa sivukujia yömyöhällä välttää, mutta muuten mahtava paikka. Kannattaa myös matkustaa etelärannikon Garden Routea pitkin Kapkaupungista itäänpäin.

    • Pete

      Kapkaupunki ehdottomasti. Vaikka sielläkin on melkoinen turvallisuusongelma, Jo'burissa poliisilla ei ole enää kontrollia monista alueista. Keskustaan ei voi valkoihoinen mennä lainkaan - eli Jo'burissa ei oikeastaan ole mitään näkemistä kuin rikollisuus ja köyhyys.
      Pretoriassa voi hyvällä tuurilla käydä, mutta siitäkin Lonely Planet kirjoittaa: "jos tulet hakatuksi, niin älä ota sitä henk. kohtaisesti vaan ota se elämän tosiasiana" Perässä mukiloinnin uhrien kriisinumero.

      Kapkaupungissa voi liikkua jopa kävellen (tosin paikalliset valkoiset eivät suosittele sitä). Ilmapiiriä ei helpota se, että eri puolella kaupunkia on kylttejä, joissa varoitetaan "attacks have occurred in this area". Kapkaupungissa on kuitenkin paljon nähtävää: Table Mnt, Hyväntoivonniemi (n. tunnin matka), Robben Island (Mandelan vankilasaari), pingviinit, valaat (vain tiettyinä vuodenaikoina). Suosittelen auton vuokraamista ja ajamista viinitiloille.
      Jos Jo'burin tapaista köyhyyttä haluaa nähdä, sitä on runsaasti rannattomassa peltihökkelighetossa Kapin itäpuolella (suurin osa mustissa asuu siellä).

      • Buuri

        Miksi Etelä Afrikkaan rosvottavaksi,mene Bagdadiin on lähempänäkin,ja varmasti riittää
        vauhtia ja vaarallisia tilanteita.


    • Päivi

      Johannesburgissa ei ole yhtään mitään nähtävää ja siellä saa pelätä henkensä puolesta. Kapkaupunkin on kaunis ja nähtävää mm. pöytävuori ja Robben Island. Toki Kapkaupungissakin pitää varoa tiettyjä seutuja. Iltaturvallisuudesta en osaa sanoa mitään, sillä me pysyttelimme pimeällä hotellissa ja liikuimme kaupungilla vain päiväsaikaan. Varovainen on syytä olla kuten kaikissa suurkaupungeissa, mutta ei hysteerinen.

    • Nelson

      Joburg ei ole niin paha kuin minkälaisen kuvan ehkä mediasta voit saada. Rikollisuutta on paljon kaikissa E-Afrikan suurkaupungeissa, myös Kapkaupungissa. Hortoilemalla väärään paikkaan väärään aikaan voit varmasti päästä vähintään arvoesineistäsi jopa päiväsaikaan. Itselläni ei kuitenkaan koskaan ole ollut mitään ongelmia siellä, ja kokemukseni E-Afrikasta ovat voimakkaasti positiivisen puolella.

      Kapkaupunki on eräs maailman kauneimpia kaupunkeja ja sen lähistöllä on ilman muuta enemmän nähtävää kuin sisämaassa sijaitsevassa Joburgissa. Lennot tosin voi olla halvempia juuri Joburgiin.

    • miku

      tuli kommentteja! Ilman muuta mene Kapkaupunkiin. Itse olin talvella 2 viikkoa joburgissa eikä ongelmia ollut. Turpaan voi saada Helsingissäkin...

    • Sini-Lintu

      Riippuu mitä etsit. Jos haluat safarille ja patikoimaan Drakensbergin luonnonpuistoon, niin silloin Johannesburg. Jos taas haluat rantalomaa ja kaupunkielämää, niin silloin Kapkaupunki.

      Johannesburgin vaarallisuus on suhteellista. Ne alueet, joilla hostellit sijaitsevat ovat varsin turvallisia. Sellaista vihreää jenkkityylistä omakotialuetta. Lähellä ostoskeskuksia. Mitään muuta (turvallista) tekemistä Johannesburgissa ei sitten olekaan. Eli Johannesburgiin ei kannata matkustaa kaupungin itsensä takia.

      Kapkaupungin kauneutta liioitellaan mielestäni. Jos matkustat low budgetilla, niin joudut asumaan vähemmän kauniimmilla alueilla keskustassa. Nämä alueet ovat myös vaarallisempia kuin rantojen luksusalueet.

      Itse kuljin kaupungilla pimeällä, jopa yöllä, yksin, eikä mitään tapahtunut. Mutta kyllä kaupungissa on oma negatiivinen vibansa. Narkkarilapsia notkuu paljon kaupungilla kerjäämässä rahaa. Luulen, että vaarallisuutta kuitenkin liioitellaan.

      Julkinen liikenne.
      Sitä on vähän. Mm. lentokentiltä pitää ottaa taksi eikä se ole halpaa. Kapkaupungissa julkinen toimii suht kivasti: on busseja ja sellaisia tilatakseja.

      Itse ehkä sittenkin sijoittaisin mieluummin safariin ja/tai Drakensbergiin kuin Kapkaupunkiin. Krugerin luonnonpuistossa voi tehdä mm. hyvin suosittuja kävelysafareja. Ne täytyy tosin varata hyvissä ajoin suuren suosion takia.

    • einim

      Kapkaupungissa murhataan enemmän ihmisiä kuin Johannesburgissa.Kapkaupungissa on enemmän turisteja ja se on kauniimpi kaupunki kuin Johannesburg.

    • silverhipo

      Valkoihoisten vuosittainen murha määrä kiinnostaisi.
      Tietenkin kehittyvien valtioiden talous alueilla murhaaminen kuuluu arkeen mutta
      valkoiset on paikalleen asettuneita taapertajia ja moni kultuurilliset ryhmät joutuvat
      sopimaan asioiden rajoista perinteellisesti.
      Eli onko huvikseen murhaamista paljon valkoisia kohtaan tai siis niitä jotka on kahvilla .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe