Millon murrosiän pitäisi alkaa viimeistään?

Mitenköhän?

Moi. oon 13v poika täytän keväällä 14. millon murrosiän pitäisi alkaa? tuntuu että se on myöhässä :( :D
Ja mistä huomaa millon murrosikä alkaa?

72

9231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasdasdad

      Jaa.. olen itse 15 eikä ole alkanut.

      • 14.5

        Onko nyt alkanyt?


      • Anonyymi
        14.5 kirjoitti:

        Onko nyt alkanyt?

        No vittu se on ny 23 eli eiköhän


    • kysyjä123

      sama homma mut täytän syksyl. Oon kuullu et karvotus on yks merkki, mul on vähä karvoi munan yläpuolel nii onks se merkki slkaneest murrosiäst?

      • Anonyymi

        Sama homma mut en kyl tiiä ku ne o tiiäks siel sivuil, ei niinkää keskel ylhääl


    • Mitenköhän?

      no yks merkki on ainakin että kainalohiki alkaa haista pahemmalta ja kitkerämmältä tai jtn :D juu ja on karvotuski merkki :) luin yhest lääkäri sivust tai jostai :D

      • homopoikal569

        moi! oon 23 ja mun äiti on sitö mieltä et mun kivekset ei oo vielä laskeutunut. Saisinko apua kiitos kkaka


    • nimimerkitvarattu

      Moro. Oon 12 v poika ja onko minulla murrosikä alkanut jos minulla haisee hiki pahemmalle ja hikoilen enemmän,peniksen ympärillä karvoja (vaaleita ja tummia) ja kainaloissa jonkin verran karvoja? Koittakaa vastata mahdollisimmian nopeasti.Kiitos!

      • Pyry01

        Oon 17 poika/mies. Ja on kokemusta murrosiästä. Jos alat huomaamaan ittessäs jotain erilaista esim mieli vaihtelee ja finnejä alkaa tulla reilusti tai karvoitusta, niin tiedät että murrosikä koittaa.


    • nimimerkitvarattu

      Ja hiki haisee pahemmalta jotenkin kitkerämmältä.

    • Mitenköhän?

      mullakin hiki alkanut haisee sillee jotenkin kitkerämmältä :D (olen tämän viesti ketjun aloittaja) :D

    • nimimerkitvarattu

      Sitten kun alkaa peniksen yläpuolel olee karvoi se on yks merkki varmasti,elikkä luulenpa että minulla on murrosikä. Toivottavasti sullakin alkaa kohta :D.

    • Tiedän

      No mä oon noin 14,5 vuotta ja murrosikä vasta pari kuukautta sitte alkanu ku ruvennu tulee spermaa ja muutama musta karva pilin juuressa... Kyllä se alkaa ennemmin tai myöhemmin ei hätää.

    • En nyt tiedä :s

      Nyt en osaa vastata koska olen tyttö ja täytän samoja vuosia mutta murrosikä alkoi yhdeksän vuotiaana :D Jos ne nyt siis alkavat menkkojen myötä :3 Pojilla kyllä alkaa yleensä myöhemmin eikä mun mielestä kuulu viellä olla huolissaan asiasta :/

    • LL

      Jos ei murrosikä ala 16v niin on ikuinen lapsi, tai menee lääkäriin leikaukseeen, 1500£ ja kestää 5h.

    • hoito-alan opisk.

      murrosikä käynnistetään lääkkeillä jos ei vielä 15-16 vuotiaana havaita käynnistyneen. eli malttia.
      murrosikä kestää 2-3 vuotta. kivesten suurentuminen yli 2cm pituuteen on se mistä terveydenhoito alalla katsotaan poikien murrosiän alkaneen.

      ei siis vielä mitään huolta...

    • murrosikänen?

      onks mul murros ikä?

      hiki haisee (en ite huomaa vaan kaverit huomauttelee) vähän karvoja mut ite huomaan vaan ja oon aika pieni 145 cm pitkä ja 12v

      • 777777777777

        Murrosikäisen on syytä huolehtia kriittisten paikkojen, kuten hampaiden, kainaloiden ja alaosaston pesusta ja riittävästä vaatteiden vaihtamisesta, ainakin ihoa vasten olevien.
        Muuten voi elää normaalia huoletonta ja reipasta elämää. Voi myös huomata muidenkin kerran "kärsineen" samoista jutuista.


    • montako vuottavielä

      milloin se loppuu kun .
      murkuikä koettelee vanhenpia .
      kärttynen kiukkunen uhmakas ilkeä ym.....
      kummallista laumahenkeä kaikenlisäksi että vanhemmat pitää sulkea pois elämästä.
      äitiä pitää vihata ylikaiken .

      ( 15)

      • 77777777

        Koita kestää. Oma poikani inhoaa minua vieläkin hetkittäin, vaikka on jo itsekin vanhempi. Onneksi ne hetket menee ohi nopsaan.
        Kun ymmärrys kasvaa, alkaa hyväksymään vanhempien huolenpitoa. Sen kyllä pitää vähentyä itsenäistymisen mukana. Hyvät elämän opit on annettava, kuten rahan käsittely. Laitoin poikani säästämään haluamaansa kameraa varten. Ostamaan mentiin, kun rahat oli kasassa. Velaksi ottamisesta varoiteltiin ja lainan takaajaksi ryhtymisestä. Opit meni perille. Hän pärjää, elättää perheensä ja maksaa käteisellä isotkin hankinnat. Annan kuitenkin kunnian Jumalalle, joka ohjaa meitä vanhempiakin.


    • ifiewfoier

      Itsellä oli iässäsi samat mietteet. Olen nykyisin 21 vuotias harteikas nuori mies, joten ihan normaali minusta tuli lopulta.

      Annan vinkin, älä ajattele asiaa. Sinulla on enää hyvin vähän aikaa ennen kuin siirryt kokonaan aikuisten maailmaan. Nauti siitä, että saat mennä vaikkapa ilman häpeää leikkimään vaikkapa kirkonrottaa pihasi lasten ja muiden varhaisnuorten kanssa. Sitten kun sinulla on aikuisen keho, sinua pidetään aikuisena, ja sellainen käytös ei sovi enää aikuiselle. Ja ihan muutaman vuoden kuluttua tulet olemaan aikuisen kehossa.

      Itselläni murrosikä alkoi suurinpiirtein kun täytin 14-vuotta. Tällöin huomasin ensimmäiset häpykarvat. 15 vuotta täytettyä kehitys nopeutui selvästi ja 16-vuotiaasta olen kasvanut pituutta enää muutaman sentin. Olen 184 cm pitkä nykyisin.

      • ifiewfoier=pillumies??

        ifiewfoier,miten sulla voi olla HÄPYkarvoja,vaik oot mies??Onks sulla pillu???


      • ottyhäm
        ifiewfoier=pillumies?? kirjoitti:

        ifiewfoier,miten sulla voi olla HÄPYkarvoja,vaik oot mies??Onks sulla pillu???

        ot tynhmä


    • itsellesi hallaa

      miksi murrosiästä tehdään niin vaikeaa koko kodille.
      en usko että koko kuohunta tulee vain itsekseen ilman tahdonvoimaa.
      nuori menettää elämästä kallita vuosia riidanmerkeissä .
      ei kaikkikodit ole hajanaisia on varmasti rakastavia vanhenpiakin olemassa.
      rakkaus on
      ehtymätön luonnonvara , mutta sekin menee lukkoon kun ei ole käyttöä .

      nuoret kuunelkaa mitä vanhemmilla on asiaa.
      ei kukaan äiti anna huonoja neuvoja lapselleen KUUNNELKAA.

      • anonymfifoobikko

        mites kun faija nostaa kurkusta seinälle
        (älkää ottako vakavasti)
        ((faija suuttuis))
        (((ottakaa vakavasti)))
        ((((tai oli se joskus kiva))))
        (((((mulla jo seisoo)))))


    • 15vvv

      aikaisintaan ekana viimeisintään vikana älä stressaa

    • 15vvvvvvv

      Tuleeko ensimmäinen erektio (siemensyöksy) kun murrosikä on alkanut. Pari viikkoa sitten sain erektion ja siemensyöksyn, mutta muuten ei ole muuta merkkiä kuin peniksen suureneminen ja karvoitus. Ei esimerkiksi äänenmurrosta. Kuinka nopeasti äänenmurroksen pitäisi tulla?

      • 77777777

        Ääni vain muuttuu. Äitinä kyselin pojaltani, onko kurkku kipeä. Muutaman kyselyn jälkeen tajusin sen olevan äänen murros. Matalaksi se ääni jäikin. Olisiko ollut n. 14v?


    • uyyutytr

      äänemurros kestää about 8k-12kk,jossen ny ihan väärässä oo ?

    • Hoitajallla

      Pojilla murrosiän kulku on aika samanlainen aina. Ensin kivekset alkavat kasvamaan, ja puoli vuotta myöhemmin ne ovat 2cm mittaiset. Tässä vaiheessa kivespussin iho löystyy.

      Noin 1-vuoden kasvamisen jälkeen alkaa penis kasvamaan ja ilmaantuu häpykarvoitusta, sekä läpinäkyvää "alkuspermaa" alkaa erittyä. Kivespussin iho tummenee.

      1.5-vuotta kivesten kasvuunlähtemisestä ne ovat reilusti yli 3cm pitkät, tässä vaiheessa penis kasvaa nopeiten, karvoja ilmaantuu nopeaa tahtia häpyalueelle ja myös kainaloon, kasvupyrähdys alkaa, aikuismaista liisterimäistä spermaa alkaa erittyä ja alkaa äänenmurros. Veren hemoglobiinitaso alkaa kohota.

      2-vuoden kohdalla kasvupyrähdys on voimakkaimmillaan, ääni on yleensä madaltunut huomattavasti, ja se madaltuu edelleen. Aknea alkaa kehittyä kasvoihin ja monilla pojilla harteisiin. Veren hemoglobiinitaso kohoaa edelleen. Penis kasvaa edelleen, ja sen väri voi tummeta.

      2.5-vuoden kohdalla pituuskasvu on jo hidastumassa, peniksen kasvu miltei päättyy. Hemoglobiinitasot veressä nousevat edelleen ja sitä mukaa kun pituuskasvu hidastuu alkaa pojalle kehittyä lihasmassaa. Äänenmurros alkaa olla ohi.

      4-vuoden kohdalla ja sen jälkeen pituuskasvu on hidastunut jo selkeästi ja pojalla on yleensä enää aikuispituudesta saavutettavana pari senttiä. Karvoitus kasvoissa alkaa lisääntyä, ensin viikset, myöhemmin partaa tulee leukaan.

    • 14,5v

      Olen 14,5v poika en ole huomannut fyysisesti murrosiän alkua ei ole karvoitusta. Jotain läpinäkyvää nestettä olen huomannut tulevan orgasmin yhteydessä. Kävin lääkärillä hetki sitteb kysymässä saisinko murrosiän nopeutusta mutta seuraava kontrolli käynti on puolenvuoden päästä eli pitäisi vaan odottaa vasen kives on kasvanut enemmän ja hävettää kun penikseni on vielä lapsen mitoissa milloin murrosikä olisi enemmän odotettavissa?

    • haluantietää

      Minä olen 14_vuotias poika ja syksyllä 15 mun penis on erittäin pieni ja mua nolottaa mennä suihkuun joukkueen muiden poikien kanssa.
      Minulta ei tule mitään sperman kaltaista ainetta tai spermaa ja kivekset eivät ole 2cm kokoa.
      Ainoat murrosiän merkit ovat ne että minulla on hieman karvoitusta peniksen ympärillä ja hiki haisee pahalta?
      Ihan kamalaa.
      Mutta lasketaanko se murrosiän alkamiseksi.

      • 4plus20

        Ihan murrosiän alkua toi on.


      • Jkip

        No onko alkanut tulla lisää merkkejä?


    • Murkkuikä

      Moi. Itsekkin olen 13v poika täytän 14 joulukuussa. Itse olen huomannu pientä karvaa peniksen yläpuolella ja kivespussissa enemmän. Kivespussi on alkanut myös löysentyä vähän. Onko tää sitä murrosiän alkua. On ruvennut asiat vituttamaan enemmän ja niin edespäin

      • Murkkuikä

        Ja orgasmin saanti on helppoa mutta kahella ekalla kerralla ei tuu mitään ulos peniksestä??? ONKO TÄÄ NORMAALIA


    • Murrosikä alkaa ja loppuu aina yksilöllisesti. Yleensä se alkaa 11-14v välillä, joskus voi alkaa jo hieman ennen 11 ikävuotta tai vasta 14-15 v. Jos mitään merkkejä ei oo vielä 15v kyseessä on myöhästynyt puberteetti ja silloin kannattaa asiasta keskustella terkkarin tai lääkärin kanssa. Näkyviä merkkejä murrosiän alkamisesta ovat mm.
      * kivesten laskeutuminen ja kasvu
      * peniksen kasvu isommaksi
      * karvoitusta tulee peniksen juureen ja kainaloon
      * pituuskasvu kiihtyy
      * hormonitoiminto kehossa kiihtyy josta selvin merkki on hienhajun voimistuminen
      * äänenmurros (ääni murtuu, välillä tulee kimeitä ja välillä möreämpiä ääniä)
      * erektioita tulee tiheään, usein myös ns.tahattomia joita voi tulla melkein missä ja milloin vaan
      * siemensyöksyt alkavat, sen huomaa parhaiten kun itsetyydyttää, mutta niitä voi tulla myös yöllä nukkuessa (märkä uni)
      Nämä luettelemani asiat eivät ole missään tietyssä järjestyksessä tulevia vaan jokaisella pojalle ne tulee täysin yksilöllisesti. Jos asia vaivaa mieltä niin voi laittaa myös privaatisti viestiä [email protected]

      • pelokasnuori8

        Mua on mietityttänyt tää murrosiän alku erittäin paljon :/ mulla on niin kuin pientä vaaleaa karvoitusta peniksen ympärillä ja hieman kivespussissa. Nämä asiat kuitenkin ovat pysyneet samana lähes 1 vuoden. olen siis kohta 14v täyttävä poika ja mietin mitä minun tulisi tehdä, koska minulla on ollut murrosiän merkkejä jo noin vuoden, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Lisäksi olen paljon muita luokkalaisiani jäljessä ja se on minulle suuri huolenaihe. Mitä minun pitäisi siis tehdä kun vanhemmillenikaan en uskalla asiasta puhua...


      • pelokasnuori8 kirjoitti:

        Mua on mietityttänyt tää murrosiän alku erittäin paljon :/ mulla on niin kuin pientä vaaleaa karvoitusta peniksen ympärillä ja hieman kivespussissa. Nämä asiat kuitenkin ovat pysyneet samana lähes 1 vuoden. olen siis kohta 14v täyttävä poika ja mietin mitä minun tulisi tehdä, koska minulla on ollut murrosiän merkkejä jo noin vuoden, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Lisäksi olen paljon muita luokkalaisiani jäljessä ja se on minulle suuri huolenaihe. Mitä minun pitäisi siis tehdä kun vanhemmillenikaan en uskalla asiasta puhua...

        no ei kannata huolestua, sulla muutenkin on jäljessä tuo murrosikä muihin ikätovereihin verrattuna, joten kyllä asiat ajastaan korjaantuvat. Itse asialle ei oikeastaan voi tehdä mitään.


    • Haluantietää

      Oon 14 kohta 15 tarkemmin sanottuna keväällä. Murrosikähän mulla on kun on alkanut hiki haisemaan enemmän, penikseen tullut karvoja, kivekset laskeutunut, mutta milloin äänenmurroksen pitäis alkaa?

    • Murrosiä

      Oon 13 huhtikuussa täytän 14 eikä mulla ole alkanut vielä yhtään merkkiä murrodiästä

      • Anonyymi

        Tästä on jo pari vuotta, mutta voi olla, että kamppailet tämän asian kanssa vieläkin? Paljonko jalkasi on kasvanut viime vuoden aikana? Jos paljon, niin voit odottaa murrosiän ensimmäisten merkkien tulevan vuoden, parin sisällä. Jos kenkäsi sen sijaan on vielä lasten kokoa ja kasvaa hitaasti, niin lapsi joudut vielä pitkään olemaan


    • jyväskylänihminen

      Minä olen 11 kohta 12 (1.4) ja mietiskelen että mitenköhän se murrosikä alkaa minulla on pientä karvoitusta munissa ja huulessa.
      Ulkonäkö minua on alkanut kiinnostamaan enemmän ja tytöt kiinnostavat enemmän
      Ja siis penikseen sattuu paljon
      Onko tämä alkua?

    • Raivoanäidille

      oon 11v ja raivoan äidilleni onko minulla murrosikä

      • raivoaja

        eihä se siitä oo kiinni


      • VIOLETTIANACONDA

        No kuule, juuri 11v-16v hormonit jyllää, ja mielialat vaihtelevat. Eli jooooooo. Olet väärässä.


      • Anonyymi

        Ei vitus


      • Anonyymi

        Todekösesti pelaat liika fortniteä ja raivoat kun joku kiinalainen on sun netissä


    • Äänenmurroksesta

      Moro. Oon 13 vuotias poika ja täytän 5 kuukauden päästä 14. Mulla tulee lähes joka päivä näitä "voice crackeja" eli näitä äänen kimahteluja. Onko se merkki että äänenmurros on ALKANUT vai onko se vain merkki että ALKAA esim puolen vuoden päästä. Haluan nimen omaan tietää onko se alkanut vai eikö se ole alkanut. Vastatkaa pliis!

      • helpottiko

        On se alkanut. Juuri niin se alkaa. Toivottavasti helpotti :)


      • Äänenmurroksesta

        Kiitos!!:)


      • helpottiko

        Oleppas hyvä!


    • 15retardi

      Oon 15 eikä muuta murrosiän merkkiä kun että karvoja kainaloissa ja kyrvän yläpuolella

    • Anonyymi

      Itse en tiedä milloin mutta vanhempani sanovat että minulla on alkanut murrosikä. Kaverini ei ole parhaat joten olen huomannut että jos ei penis ole pitkä saat nimityksen millimuna ja kaveriani on siitä kiusattu ja meillä on kouluuinta usein joten minullekin on ongelma.

    • Anonyymi

      Riippuu ihmisestä... Ja ennenkaikkea isäsi geeneistä. Murrosikä alkaa kaikille eri aikaa, kyllä sinunkin aika koittaa :)

    • Anonyymi

      Mulla muutama tumma karva pippelin vieressä ja paljon vaaleita joten onko murrosikä alkamassa oon 11v heinäkuussa 12v

      • Anonyymi

        Please vastatkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Please vastatkaa

        Vastataan vastataan.. on se alkamassa. Aivan normaalia että 11 vuotiaalla jo munakarvat alkaa kasvaa. Stondispituus sulla kasvaa 12 ikävuoden aikana huimasti, kivekset suurenee ja alkaa tulla runkatessa mälliä. Ota rennosti! :)


    • Anonyymi

      Oon 15 ja mul näyttää et penks kasvaa sisää päi mitä teen auttakaa

      • Anonyymi

        Anteeks mut se ei oo mahollista että älä huoli vittu mä repesin tho


    • Anonyymi

      Mä oon 12 ja mulla hiki haisee mielialat vaihtelee
      Onko tää murrosikää kertokaa pliiiis

      • Anonyymi

        On se


    • Anonyymi

      No onko se murros ikää oon 13 v ja polveen sattuu käteen ja niskaan sattuu ja kyrvässä on valkoisia pieniä palleroita ja ku o stondis nii on vaa joku 5cm

      • Anonyymi

        Kasvukipuja varmaan. Niistä palleroista, jos ne on kyrvän varressa ja palleissa, alkaa kasvaa karvoja. Oot ihan keskimääräses aikataulussa.


    • Anonyymi

      Oon 13 v ja oon miettiny että onko murros ikä alkanut ku ennen ei esinahan läpi terska näkyny ja nyt näkyy selvästi mitään muuta ei oo ollu paitsi k
      Kipuja polvessa niskassa ja kädessä

    • Anonyymi

      Ja vielä mietin että sattuuko se ku ekan kerran esinahka menee terskan taakse

      • Anonyymi

        Noh runkkaa joka päivä, laita käsirasvaa, ei se satu ku hellität kun tekee liika tiukkaa mutta löysäksi se pitää kuiteki saada. Monella pojalla nahka tulee löysemmäksi tossa kohtaa ku penis alkaa kasvaa. Muut muutokset on karvat ja sperma runkatessa.


    • Anonyymi

      Onko murros ikä alkanu mulla ko ennen ei näkyny terska
      Esinahan alta ja nyt näkyy selvästi ja en tiiä että tuliko alku mällit jo jotai läpinäkyvää tuli ku runkkasin mutta en tiiä kusinko vaa lol

      Ja oon vaan 145 cm pitkä
      Ja saan esinahan vedettyä terskan rajalle ja siinä rajalla on jotain valkoisia palloja

    • Anonyymi

      Ja oon 13 v

    • Anonyymi

      moi, täytän kuukauden päästä 14 ja ei näy vieläkään kunnon merkkejä murrosiästä kun vaan pientä vaaleeta karvoitusta peniksen yläpuolella ja vähän kivespussissa sekä läpinäkyvää nestettä tulee erektiossa. luokkakavereillani taas on jo alkanut aikaa sitten kehitys, joka mietityttää tosi paljon että onkohan se koska alkamassa?????????

      • Anonyymi

        Kyllä niitä karvoja kohta tulee ja penis kasvaa ellei oo jo alkanu.


    • Anonyymi

      Minulla alkoi murrosikä 10 vuotiaana ja lopua ei näy. Penis kasvaa edelleen parin sentin vuosivauhtia. 50 vuotta täyttyeäni piti laittaa keskeltä poiki. Aion tehdä näin joka 10 vuosi jatkossa. Kiveksiä minulla ei lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe