Miten luottotiedottomalle asunto?

OnneaHakuun!!!:o)

Paljon näkee avauksia, että joku on sössinyt luottotietonsa ja on hätä kun ei meinaa millään saada asuntoa. Sitten tietysti harmittaa kun yrittää parhaansa vakuutella vuokraisäntää olevansa kuitenkin "kunnon kansalainen", mutta silti aina joku muu saa asunnon eli turhaa työtä tulee tehtyä. Totuus on, että vuokranantajat yrittävät saada vähäriskisen vuokralaisen ettei tarvitse nähdä turhaa vaivaa kun vuokrasuhdetta ei ollakkaan reilusti hoidettu. Jos on ennenkin sössinyt raha-asiansa, niin on suuri riski, että tilanne uusiutuu tulevaisuudessa esim. hakija salaa tuurijuoppouden.

Mietitään yhdessä keinoja, tässä muutamia:

- Yritä säästää jotenkin 2kk vakuuden sijasta 3kk vakuus, sillä pystyt silloin osoittamaan että et tuhlaa kaikkea mikä tulee ja on enemmän turvaa vuokranantajalle kun voi ottaa mahdollisia rästivuokria vakuudesta. Silloin sinua kuunnellaan paremmin jo heti alussa.

- Hommaa työpaikka. Vaikka se olisi vain siivousta tai muuta hanttihommaa, niin sinulla on osoittaa, että yrität olla kunnon kansalainen. Kerro, että voit tuoda palkkakuittisi tarvittaessa näytille, jolloin voit osoittaa että sinulla on maksukykyä. Tarjoa myös esimiehesi tietoja, joka voi vahvistaa että olet yleisesti kunnollinen kaiffari.

- Hanki takaaja (edes pienelle summalle), koska se osoittaa, että olet ainakin jonkun mielestä kunnollisesti raha-asiasi hoitava, vaikka olet luottotietosi sössinyt.

- Kerro miksi luottotiedot ovat menneet ja millainen maksuohjelma sinulla on. Tarjoa myös paperilla nähtäväksi maksuohjelma, sillä se on sanaa painavampi todiste, että yrität aikuisten oikeasti hoitaa velvollisuutesi. Liian moni vähättelee tai valehtelee, ettei se merkintä ole oma syy. Sen takia pelkkään sanaan ei välttämättä luoteta, että miten se merkintä on oikeasti syntynyt.

- Hae kämppää "ei niin suositulta alueelta" esim. kaupungin reunoilta tai hieman huonokuntoisempaa (vanha keittiö/kylppäri), jolloin on vähemmän hakijoita eli vähemmän kilpailua. Vaihda myöhemmin parempaan sijaintiin.

- Tarjoa, että voi tehdä jotain pientä fixausta kämppään esim. maalausta/tapetointia jos vuokranantaja maksaa tarvikkeet.

- Tarjoa, että suostut vaikkapa 6kk määräaikaiseen sopimukseen aluksi ja toivot että haluaisit asua pidempään koeajan jälkeen (sopimuksen uusiminen) jos se vain vuokranantajalle käy. Näin vuokranantajalle on turvallisempi olo kammeta sinut ulos jos ei vuokria ala kuulumaan tai yleisesti ei ole sopimusta noudatettu.

- Kerro, että vuokranantaja voi pari kertaa vuodessa tulla käymään kahville (vuokralaisen luvalla) ja tarkastamaan paikat. Tämä lisää luottamusta, että elät ihmisiksi.

- Kun saat viimein kämpän, niin hoida vuokrasuhde hyvin, jotta voit hyvillä mielillä tarjota seuraavalle vuokranantajalle entisen vuokranantajan yhteystiedot. Paljon painaa hakemuksessa entisen vuokraisännän sana jos luottotiedot eivät ole kunnossa.

Tässä siis listaa ja tästä varmaan alkaa osa marisemaan, että on se kauheeta kun kaikkeen pitää EHKÄ suostua, mutta minustakin on aivan kauheaa kuunnella sitä marinaa ettei kämppää saa OMAN TÖPPÄYKSEN TAKIA ja vuokranantajat on kusipäitä kun välttävät riskihakijoita. :o)
Mutta toinen vaihtoehto on, että LUOTTOTIEDOTON häviää lähes aina jollekkin toiselle luottotiedolliselle hakijalle jos on ylimielinen "Minähän en mihinkään ylimääräisiin ehtoihin suostu!!!". Nöyryydellä ja kunnollisuudella se kämppä "voitetaan"...

Kaikille luottotiedottomille onnea hakuun! :)

123

24202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämä on...

      Ihan hyviä neuvoja, mutta asiassa on yksi iso mutta:

      Koska vuokra-asuntoihin on yleensä paljon hakijoita, niin miksi vuokra-antaja ottaisi pienintäkään riskiä? Koska niitä hakijoita, joilla luottotiedot ovat kunnossa, ja vakinainen työpaikka, niin miksi vuokranantaja vuokraisi asuntonsa riskihakijalle, vaikka hän kuinka vakuuttaisi hoitavansa vuokrat säännöllisesti?

      Ikävä kyllä tämä on raaka totuus vuokra-asuntomarkkinoilla.

      • EiLuottotiedottomill

        Olen samaa mieltä, että luottotiedoton on listan häntäpäässä hakijoista. Itsellenikin tulee joka vuokraus kerta ainakin 5 luottotiedotonta hakijaa ja välillä jopa pariskunta (kumpikin!!!) on luottotiedoton. Kovasti vakuutellaan kuitenkin SANALLISESTI (ei puhuta mitään että voidaan esittää todisteita), että vuokrat maksetaan, mutta en uskalla ottaa riskiä, sillä velkaa minulla on vielä melko paljon kuitenkin.

        Miksi turhaan ottaa riskiä ja mahdollista ylimääräistä kulua/työtä kun on helpompikin hakija jonossa? ;)


      • Nyt naurattaa

        Heh-heh, vuokranantaja ottaa kyllä aina riskin, aika isonkin. Pienellä riskillä ei ikinä pääse. Se kun on niin että paskasakki asuu vuokralla, kaikki kunnon ihmiset maksavat omaa tai asuvat omassa. Tämä on armoton totuus!

        Vaikka vuokraisi kunnollisen oloiselle nuorelle tai vähän vanhemmalle naiselle voi tällä olla kusipääpoikaystävä joka ryyppää vuokrarahat, hajottaa paikat ja metelöi hiljaisuuden aikaan. "Ei pienintäkään riskiä", kaikkea sitä kuulee!


      • ei maksuvaikeuksia
        EiLuottotiedottomill kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että luottotiedoton on listan häntäpäässä hakijoista. Itsellenikin tulee joka vuokraus kerta ainakin 5 luottotiedotonta hakijaa ja välillä jopa pariskunta (kumpikin!!!) on luottotiedoton. Kovasti vakuutellaan kuitenkin SANALLISESTI (ei puhuta mitään että voidaan esittää todisteita), että vuokrat maksetaan, mutta en uskalla ottaa riskiä, sillä velkaa minulla on vielä melko paljon kuitenkin.

        Miksi turhaan ottaa riskiä ja mahdollista ylimääräistä kulua/työtä kun on helpompikin hakija jonossa? ;)

        Olen entinen yrittäjä. 2005 menetin luottotietoni. Samasta riita-asiasta meni taas uudestaan 2011 joulukuussa. Maksaa en meinaa muutakuin väkisin. En edes neuvottele kyseisestä maksusta enää. Rahaa olisi tuo lasku ollut hoitaa ja on tälläkin hetkellä.

        Olenko sitten huono vuokranmaksaja kun olen hoitanut laskuni täsmällisesti siitä asti. Vuokrankin vaikka karenssejakin on iskenyt.

        Saas nähdä miten käy kun vakituisen työpaikan takia alan hakemaan uutta asuntoa keskustasta.

        Kyllä se taitaa vähän riippua mistä tiedot ovat menneet.


      • tptuussattuu........
        Nyt naurattaa kirjoitti:

        Heh-heh, vuokranantaja ottaa kyllä aina riskin, aika isonkin. Pienellä riskillä ei ikinä pääse. Se kun on niin että paskasakki asuu vuokralla, kaikki kunnon ihmiset maksavat omaa tai asuvat omassa. Tämä on armoton totuus!

        Vaikka vuokraisi kunnollisen oloiselle nuorelle tai vähän vanhemmalle naiselle voi tällä olla kusipääpoikaystävä joka ryyppää vuokrarahat, hajottaa paikat ja metelöi hiljaisuuden aikaan. "Ei pienintäkään riskiä", kaikkea sitä kuulee!

        Kyllä se suurin ryhmä joka metelöi ja hajottelee paikkoja on kylään tupsahtaneet omistusasujat. Eivät uskalla omaa taloa ja rappukäytävää tuhota niin joku paikkahan on keksittävä ja se on juuri se vuokratalo. Siellä on kiva paikkoja repiä maan tasalle. Harvoin vuokratalossa asuvat itse sotkevat tai hajottavat asumusympäristöään, sen tekevät omistusasujat heidän puolestaan ja näin vuokrataloissa asuvat maksavat omistusasujien hauskanpidon.


      • vuokralaiset paskoo
        tptuussattuu........ kirjoitti:

        Kyllä se suurin ryhmä joka metelöi ja hajottelee paikkoja on kylään tupsahtaneet omistusasujat. Eivät uskalla omaa taloa ja rappukäytävää tuhota niin joku paikkahan on keksittävä ja se on juuri se vuokratalo. Siellä on kiva paikkoja repiä maan tasalle. Harvoin vuokratalossa asuvat itse sotkevat tai hajottavat asumusympäristöään, sen tekevät omistusasujat heidän puolestaan ja näin vuokrataloissa asuvat maksavat omistusasujien hauskanpidon.

        Aijaijai, kun totuus sattui vuokraloista niin, että piti yrittää omaa oloa helpottaa lapsellisella satuilulla.

        Vuokraloiset ovat paskasakkia, joka rikkoo ja "paskantaa" oman asuinympäristönsä! Sopii kysyä keltä vaan isännöitsijältä tai huoltomieheltä. Minulle ovat pariin otteeseen avautuneet siitä, miten ei vuokrataloissa jaksa roskapussit kävellä jätekatokseen, vaan jäävät ulko-oven pieleen, jos kauppakassi prakaa pihalla, niin siihen jää kamat keskelle kulkuväylää jne. Itse toki pysyttelen etäällä paskasakista, mutta noita tilityksiä on siis tullut, ilman eri pyyntöä, tutulta isännöitsijältä, kun olen jotain muita asioita mennyt hänen luokseen hoitamaan.

        Joskus tuli myös autettua muutamaa asiansa sössinyttä sukulaista muutossa ... kaupungin vuokraslummiin. Jösses, mitä jengiä sielä oli. Kännissä keskellä päivää, porrashuone töherryksiä täynnä ja hississä kaikki napit kärsitetty stendarilla.

        Lehdistä on toki saanut lukea, ettei touhu ole mihinkään muuttunut. Esim. Vantaalla jossain talossa asukkaat valitti, ettei enää hissiin kuseskelu ole mitään, kun joku oli onnistunut paskantamaan porrashuoneen seinille ;-D


      • jaskaa seinillä
        vuokralaiset paskoo kirjoitti:

        Aijaijai, kun totuus sattui vuokraloista niin, että piti yrittää omaa oloa helpottaa lapsellisella satuilulla.

        Vuokraloiset ovat paskasakkia, joka rikkoo ja "paskantaa" oman asuinympäristönsä! Sopii kysyä keltä vaan isännöitsijältä tai huoltomieheltä. Minulle ovat pariin otteeseen avautuneet siitä, miten ei vuokrataloissa jaksa roskapussit kävellä jätekatokseen, vaan jäävät ulko-oven pieleen, jos kauppakassi prakaa pihalla, niin siihen jää kamat keskelle kulkuväylää jne. Itse toki pysyttelen etäällä paskasakista, mutta noita tilityksiä on siis tullut, ilman eri pyyntöä, tutulta isännöitsijältä, kun olen jotain muita asioita mennyt hänen luokseen hoitamaan.

        Joskus tuli myös autettua muutamaa asiansa sössinyttä sukulaista muutossa ... kaupungin vuokraslummiin. Jösses, mitä jengiä sielä oli. Kännissä keskellä päivää, porrashuone töherryksiä täynnä ja hississä kaikki napit kärsitetty stendarilla.

        Lehdistä on toki saanut lukea, ettei touhu ole mihinkään muuttunut. Esim. Vantaalla jossain talossa asukkaat valitti, ettei enää hissiin kuseskelu ole mitään, kun joku oli onnistunut paskantamaan porrashuoneen seinille ;-D

        ..unhotui mainita, että nuo porrashuoneen seinälle roiskitut paskat saivat olla siinä kaikessa rauhassa, vaikka siivoojat kävivätkin välillä lattian luuttuamassa. Ei kuulunut työtehtäviin seinän pesu ja mitä sitä nyt muutenkaan helmiä sioille (vuokraloiset) jakelemaan. Asukoot vain sontansa keskellä.


      • hohoho.......
        jaskaa seinillä kirjoitti:

        ..unhotui mainita, että nuo porrashuoneen seinälle roiskitut paskat saivat olla siinä kaikessa rauhassa, vaikka siivoojat kävivätkin välillä lattian luuttuamassa. Ei kuulunut työtehtäviin seinän pesu ja mitä sitä nyt muutenkaan helmiä sioille (vuokraloiset) jakelemaan. Asukoot vain sontansa keskellä.

        Sun kirjoituksesta päätellen kuulut siihen sakkiin. LOL !!!


      • VVO is best

        Yksityisiltä vuokraaminen on lähes järjetön teko! Nämä verenimijät säätävät omia lakejaan ihmiselle ainainen pelko perseessä? On ne säikytelty kunnolla näemmä?

        Vuokratakuu ei ole vuokranantajan omaa rahaa joten mitään oikeutta vaatia sitä kirjaimellisesti itselleen, mutta vaativat ja kiristävät kuitenkin laittomasti? Vuokravakuuden voi pitää itsellään, mutta se "annetaan ainoastaan vakuutena" eli ei pois omalta tliltä toiselle näppiin.

        On jo ilmestynyt vuokratakuu-firmojakin joiden välityksellä asiat hoituvat. Aiemin asia hoitui pankissa sopimuksella tai asunnon välitysliikkeen kautta.

        Mistäkö kyse? No siitä teitenkin, että vuokraajaa suojellaan!
        Villinlännenlait ovat olleet voimissaan, koska ihmiset ovat yksinkertaista väkeä ja vedätettävissä.

        Vuokranantajan ei tarvitse tuntea vuokraajaa enemmänkuin vuokraaja tuntee takas! Olisiko laissa vuokranantajankin jatkossa kerrottava tarkalleen oma elänkertansa jos vuokraa asuntoa?... Mielenkiintosta, hmmm?.....


      • ei maksuvaikeuksia
        ei maksuvaikeuksia kirjoitti:

        Olen entinen yrittäjä. 2005 menetin luottotietoni. Samasta riita-asiasta meni taas uudestaan 2011 joulukuussa. Maksaa en meinaa muutakuin väkisin. En edes neuvottele kyseisestä maksusta enää. Rahaa olisi tuo lasku ollut hoitaa ja on tälläkin hetkellä.

        Olenko sitten huono vuokranmaksaja kun olen hoitanut laskuni täsmällisesti siitä asti. Vuokrankin vaikka karenssejakin on iskenyt.

        Saas nähdä miten käy kun vakituisen työpaikan takia alan hakemaan uutta asuntoa keskustasta.

        Kyllä se taitaa vähän riippua mistä tiedot ovat menneet.

        Vastaan itselleni.

        Muutin keskustaan vaikka ei ollut tiedot kunnossa. Työt loppui nyt 2013 syyskuussa. Myös luottotiedot puhdistui 2:ksi kuukaudeksi.

        Muutin jälleen hieman pienempään ja pakko oli alkaa niitä viimeisiä ulosottojakin maksamaan. Näillä näkymin kaikki velat yritystoimista on maksettu 2015 toukokuussa.

        Sain kuitenkin muutettua jälleen vaikka kaikki ei kunnossa olleetkaan.

        Huom. Olen asunut vuokralla nyt 10 vuotta luottotiedottomana.

        Antajan pitäisi mielestäni kysyä mistä ne ovat menneet.


      • Anonyymi
        Nyt naurattaa kirjoitti:

        Heh-heh, vuokranantaja ottaa kyllä aina riskin, aika isonkin. Pienellä riskillä ei ikinä pääse. Se kun on niin että paskasakki asuu vuokralla, kaikki kunnon ihmiset maksavat omaa tai asuvat omassa. Tämä on armoton totuus!

        Vaikka vuokraisi kunnollisen oloiselle nuorelle tai vähän vanhemmalle naiselle voi tällä olla kusipääpoikaystävä joka ryyppää vuokrarahat, hajottaa paikat ja metelöi hiljaisuuden aikaan. "Ei pienintäkään riskiä", kaikkea sitä kuulee!

        Moon sitä mieltä et sä taidat olla paska sakkia. Mä en missään nimessä asu omas koskaan, oon paljo rikkaampi ku moni asunnon omistaja vaikka oon opiskelija koska en oo velkaperse XDD


      • Anonyymi
        ei maksuvaikeuksia kirjoitti:

        Olen entinen yrittäjä. 2005 menetin luottotietoni. Samasta riita-asiasta meni taas uudestaan 2011 joulukuussa. Maksaa en meinaa muutakuin väkisin. En edes neuvottele kyseisestä maksusta enää. Rahaa olisi tuo lasku ollut hoitaa ja on tälläkin hetkellä.

        Olenko sitten huono vuokranmaksaja kun olen hoitanut laskuni täsmällisesti siitä asti. Vuokrankin vaikka karenssejakin on iskenyt.

        Saas nähdä miten käy kun vakituisen työpaikan takia alan hakemaan uutta asuntoa keskustasta.

        Kyllä se taitaa vähän riippua mistä tiedot ovat menneet.

        Älkää unelmoiko omasta kämpästä varsinkin jos joskus olet sen särkenyt.


    • ValittajaLKV

      Välittäjä_LKV
      30.7.2011 19:34
      1
      Sulje
      Voi voi, Aulis Salonen-Wicksrömillä on jo löysät housuissa!!!

      Miten pitkään uskoit oikeasti voivasi kustettaa tämän palstan lukijoita??

    • asunnonvälittäjä

      Hyvästä yrityksestä huolimatta aloittajan ehdotukset tuntuvat ennemmän katumusharjoituksilta kuin todellisilta keinoilta saada asunto luottotiedottamana.
      Kuten muutkin keskustelijat olen samaa mieltä siitä ettei selittely useinkaan johda hyvään tulokseen, vuokranantalalta saattaa saada kyllä sympatiaa tukalassa tilanteessa muttei asuntoa.
      Luottotiedoton saa asunnon vuokraamalla sen vuokranantajalta joka ei luottotietoja tarkasta. Tällä palstalla kaikile vuokranantajille on selvää mitä luottotiedot ovat mutta voin mertoa että ulkona todellisuus on toinen. On paljon vuokranantajia jotka eivät tiedä miten luottotiedot voi tarkastaa tai mitä ne ovat tai että ne olisi hyvä tarkastaa. Tärkeintä tällöin asuntoa hakiessa on siisti ulkonäkö ja luotettava käytös, ei siis ole hyvä näyttää nuorisorikolliselta. Vakuus on myös hyvä olla rahana. Vaikeuttaa huomattavasti asunnon saantia jos on pakko ruveta selittämään sossun takuusitoumuksista.

      • Anonyymi

        ''Vaikeuttaa huomattavasti asunnon saantia jos on pakko ruveta selittämään sossun takuusitoumuksista.''

        Eikös sen päin vastoin pitäisi helpottaa asunnon saantia? Jos ei yksinkertaisesti ole itsellä rahaa. Jos on työtön ja työkyvytön, niin ei sitä minimituloista paljoa vuokravakuuksia säästellä. Jos sossu maksaa vuokratakuut, niin vuokranantaja saa varmasti omansa.

        t. Hanslangari


        Äänestä


    • LuottotiedotTärkeitä

      Näin vuokranantajan olen törmännyt ilmiöön, että jos on lähestytty sähköpostilla, niin nykyään moni luottotiedoton kertoo jo heti alussa ettei ole luottotiedot kunnossa. Ilmeisesti hekin koittavat välttää turhaa vaivaa esim. näytöllä ravaamista ja kuitenkin luottotietokysymykseen kaatuu koko vuokraus.

      Vuokrausta ensimmäisenä vuonna opetellessa en huomannut aina kysyä luottotietoja kuin vasta näytössä tai näytön jälkeen. Itselläni suht hyvä kohde, joten en siihen luottotiedotonta ota asumaan. Sen takia kysyn nykyään aina ekassa puhelussa viimeistään 5min kohdalla, että onko luottotiedot kunnossa.

    • EikunLukemaann
      • vuokralainen1

        Hei.

        Jos et löydä asuntoa niin ota pikavippiä ja muuta hotelliin.
        Itse olen tehnyt näin jo puoli vuotta.


    • siistäs sai.

      Joo,mutta kävi näinkin eräs kaveri haki asuntoa,on töissä ja kunnollinen muutenkin asiansa hoitava.Mutta joskus nuoruudessaan saanut merkinnän luottotietoihin,on nykyään jo maksanut velkansa.
      Haki asuntoa eipä saanut merkinnän takia. Asunnon sai toinen mies.
      Kuulin että tämä mies,on nyt muutanut pois asunnosta ja olipahan kuulemma ollut järkytys vuokranantajalle asunnon kunto.
      -Astianpesukone hajalla
      -Kylppäri niin paskanen ettei kuulemma pesemällä ollut lähtenyt ja samoin saunan lauteet.
      -Mihen nais ystävän (asui eri osteessa) koira oli syönyt oven pielen listat,raapinut välioven paskaksi,ymt.
      -Sisällä oli polteltu tupakkaa.
      -Jne.
      Joo,oli mies vuokrat hoitanut hyvin. Mutta niin olisi kaverinikin hoitanut ei varmasti oli tarvinnut koko kämpää rempata monella tonnilla.

    • Älä selitä...

      "Mutta joskus nuoruudessaan saanut merkinnän luottotietoihin"

      No, ei siitä niin kovin kauaa voi olla, koska merkintä YHDESTÄ merkinnästä ei säily kuin maksimissaan 3 vuotta. Ja jos maksaa velan pois, niin silloin se poistuu heti.

      Mutta jos tämä "kaveri" (joka ilmeisesti olet kuitenkin sinä) on saanut useamman merkinnän, niin silloin se säilyy vuosia, ja kertoo "kaverin" luotettavuudesta melkoisen paljon.

      • Nyt naurattaa

        Jos on ulosotossa todettu verottomaksi ei auta vaikka velka olisi maksettu, merkintä pysyy kolme vuotta joten eipäs anneta virheellistä tietoa.


      • joupijou

        Vai 3 vuotta. Itsellä jo vuodesta 2005.


      • turum poik
        Nyt naurattaa kirjoitti:

        Jos on ulosotossa todettu verottomaksi ei auta vaikka velka olisi maksettu, merkintä pysyy kolme vuotta joten eipäs anneta virheellistä tietoa.

        Miten joku todetaan verottamaksi?


      • just joo
        joupijou kirjoitti:

        Vai 3 vuotta. Itsellä jo vuodesta 2005.

        vai häipyy merkintä 3 vuodessa.. taitaa suomen laki sanoa etta 16vuotta. olen 9 vuotta ollut kyseisen merkinnän ja asunnottomuuden uhri se ei todellakaan sieltä lähde vaikka kuittaat velkasi! "perus stoori nuorena kaikki paskaks ja vanhenpana perässä korjaamaan vain huomatakseen että kaikki on turhaa!" parhaat vuodet roskiin taval tai toisella... ja joo ei sitä asuntoa ole saanut edes kaupungin lafkoilta tai edes sosiaali toimen kautta... ilman ystäviä henki olisi mennyt monta talvea sitten tervetuloa hyvinvointi valtio!


      • raksa
        just joo kirjoitti:

        vai häipyy merkintä 3 vuodessa.. taitaa suomen laki sanoa etta 16vuotta. olen 9 vuotta ollut kyseisen merkinnän ja asunnottomuuden uhri se ei todellakaan sieltä lähde vaikka kuittaat velkasi! "perus stoori nuorena kaikki paskaks ja vanhenpana perässä korjaamaan vain huomatakseen että kaikki on turhaa!" parhaat vuodet roskiin taval tai toisella... ja joo ei sitä asuntoa ole saanut edes kaupungin lafkoilta tai edes sosiaali toimen kautta... ilman ystäviä henki olisi mennyt monta talvea sitten tervetuloa hyvinvointi valtio!

        joo totta turiset. Säilyy luottotiedot rekisterissä ja ylikin tuon 16 vuotta, kun velkojat uudistaa ne velat. Mulla säilyi yli 20 vuotta. Sitten kun pääsin velkajärjestelyyn, joka kesti 5 vuotta (olin työtön tuolloin kun velkajärjestely oli).

        Sitten kun velkajärjestely päättyi, niin luottotiedot palas samana päivänä. Näin se menee.


    • Häiriöitä tiedoissa

      Joo ja sitten on niitä vuokralle pyrkijöitä, ketkä on hoitaneet luottotietonsa puhtaina, mutta poliisin kirjoista löytyykin kaikenlaista. Ja ne tiedot eivät olekaan aina luottamusta herättäviä .... Et silleen...

      • poliisi näkee

        Kukas oikein olet, kun pääset rikosrekistereihin käsiksi? Eivätkös rikolliset olekkin siltä osin täysin suojattuja? Niillä on näet suurempi status kuin velkaisella kunnon ihmisellä.

        Minusta rikosrekisteri pitäisi olla julkinen.


    • Dodiiiiiiiii

      Ja mistäköhän vuokranantaja voi tarkistaa rikosrekisterin? :) Voihan vuokralaista pyytää sellaisen tuomaan näytille, mutta näin musteprintterien aikaan voidaan myös helposti väärentää lappunen.

      Jotenkin tuntuu, että joillekkin ihmisille on kiusallinen tää ketju ja koitetaan kovasti vakuuttaa, että kyllä luottotiedottomat ovat oikeasti hyviä vuokralaisia. Sivuutetaan täysin, että joskus raha-asioita ei olla kuitenkaan hoidettu kuten pitää ja riski on olemassa että ilmiö uusiintuu vuokrasuhteen aikana. ;)

      Ei kukaan halua vuokralle mahdollista epäluotettavaa henkilöä, koska se tietää turhaa työtä lisää ja mahdollisia tappioita.

    • asunnoton neiti

      juu-u tiedän monia joilla rikostaustaa mutta pask.luottotiedot siistit. tällänen saa asuntoja ja lopuksi tuohoaa ne ja JÄTTÄÄ LOPUKSI KAIKEN MAKSAMATTA . itsellä nämä luottotiedot ei ole puhtaat pikkulasku myöhässä kerran . ja nyt kärsin asunnottomana WAU! olen itsekkin viellä nuorinainen en juo enkä polta ! olen siisti .
      on tää hieno maa kun sun omat asia kuuluu kaikille. sitten pidetään " ASUNNOTTOMIENPÄIVÄÄ" ym ja voi voi kun niin ja näin ..... niinpä meitä on monia joka taistelee hengestään kaduilla ja käytävissä tai kaverilla tai sukulaisilla. yököttää oikeen kun puhutaan ja kirjoitetaan miten tämä maa hyvä asua ! huh eipä monissa maissa ole näin tiukkaa saada kotia joka kuuluu kaikille NÄIN KYLMÄSSÄ MAASSA

      • KysynVaan-76

        "itsellä nämä luottotiedot ei ole puhtaat pikkulasku myöhässä kerran"

        Saa olla myöhässä todella kauan että luottotiedot menee. Ei siis kerro maksukyvystäsi todellakaan hyvää jos pikkulaskun takia menee luottotiedot. Eri asia jos vaikka suuren korvauksen, lainan tms. takia on tiedot mennyt. Sen vielä ymmärtää...


      • Nyt naurattaa

        Muuta jonkun miehen luokse ja maksa oma osuutesi vuokrassa luonnossa. Taidat olla niin helvetin ruma ettei tuo onnistu.


      • seli seli

        Voi voi, kyllä minullakin on ollut laskut myöhässä tyyliin sata kertaa ja monen monituista kertaa karhukirje on tullut perintätoimistolta, mutta perintään asti en ole ikinä yhtään laskua päästänyt ja luottotiedot ovat puhtaat.


      • et ole ainut

        et ole ainut jos yhtään helpottaa... ihan kuin valtio haluaisi joistain kansalaisista ammatti rikollisia vain hetkellisen tilaanteensa sopivuuden tähden... ^^ tuossa hyvä esimerkki hyvinvointi valtion toimista.


    • maalla ei kysellä

      Luottotiedottoman ongelmat eskaloituvat lähinnä kaupungeissa.
      Muuttakaa maaseudulle, maalaiskuntakeskuksiin tai maalaiskaupunkeihin, täällä ei luottotietoja kysytä kuin satunnaisesti (ja tietysti välitysliikkeitten kautta vuokraavat).
      Meillä meni isän sairastumisen vuoksi perheyritys konkurssiin lama-aikana ja esim. omat luottotietoni ovat vasta nyt tämän lakimuutoksen myötä puhdistuneet. Minulla ja neljällä sisaruksellani ei ole kumminkaan koskaan ollut vaikeuksia löytää asuntoa. Itseltäni on vain kerran kysytty luottotietoja, tosin senkin asunnon sain kun rehellisesti kerroin tilanteesta.
      Maaseutupitäjissä vuokranantajat ovat usein vanhuksia joilla on asunto keskustassa odottamassa tilannetta kun eivät enää pärjää kylillä ja sitä he vuokraavat. Tai sitten jakamattomia pesiä (perikuntia) joille on jäänyt asunto.
      He ilmoittelevat lehden ilmoituspalstalla tai kauppojen ilmoitustauluilla.
      Ja ai niin, maalla myös vuokrat ovat huomattavasti pienempiä kuin kaupungissa.

      • väsynyt etsiä

        terve kiinnostaa todellakin missä asuttte? olemme katselleet kaikkialta suomessa pikkupaikoiltakin ja ei onnistu, alivuokralle ehkä vois päästä muta ei innosta lähteä kenenkään kotiin nurkkiin lojuun:(
        kohta asunnottomia varmasti tuplasti kun jokapaikassa toi nimi katotaan, olen todella väsynyt etsimään , tiedän monia jotka jopa päättää päivänsä koska eivät ole jaksaneet kadulla kulkea ja nukkua ulkona pakkasessa , tämä todella surullista mutta totta tänäpäivänä


      • A R Vaara
        väsynyt etsiä kirjoitti:

        terve kiinnostaa todellakin missä asuttte? olemme katselleet kaikkialta suomessa pikkupaikoiltakin ja ei onnistu, alivuokralle ehkä vois päästä muta ei innosta lähteä kenenkään kotiin nurkkiin lojuun:(
        kohta asunnottomia varmasti tuplasti kun jokapaikassa toi nimi katotaan, olen todella väsynyt etsimään , tiedän monia jotka jopa päättää päivänsä koska eivät ole jaksaneet kadulla kulkea ja nukkua ulkona pakkasessa , tämä todella surullista mutta totta tänäpäivänä

        En oo edellinen kirjoittaja, mutta tunnistan olosuhteet ja itsekin oon aina löytänyt asunnon, useammassakin suunnassa on asuttu.

        Vuokraustilanteessa pukeudutte vaan hyvin, ootte piirimyyjän mentaliteetilla ja kylmästi valehtelette esim. että olette tulossa alueelle töihin ja annatte jonkun kaverin puhelinnumeron jos haluaa tarkistaa työnantajan, vielä parempi jos on työnumero joka menee vaihteen kautta, eli annatte numeron ja ohjaatte että pyytää keskusta yhdistämään.

        Ja kun menette näyttöön tms. lainaatte joltain kaverilta tai vuokraatte uuden auton.
        Jos meette kuhmuisella vanhalla Sierralla, tilanne voi näyttää erilaiselta, mutta kun rekvisiitta on kunnossa homma hoituu.

        Ja vakuudet tietysti täytyy olla maksaa käteisellä ja heti (tilille vaan, jos vuokranantaja itse sitä ehdottaa).

        Mutta turhaan mä tätä neuvon, ne jotka hiffaa mistä hommassa on kyse, ei joudu olemaan asunnottomana ja ne tietää tällaiset perusjutut muutenkin.


    • miltsi55

      Ihan hyvä kirjoitus aloittajalta. Voisin itse aika tuoreena vuokranantaja poimia muutamia juttua mitä itse arvostan kun etsin vuokralaista.

      3kk rahatalletus omista varoista vuokranantajan tilille
      Työpaikka (pysyvä)
      Palkkakuittien esittely
      Vanhemmat takaavat vuokranmaksun (jos kyse esim.nuoresta henkilöstä)
      asunnon kunnon kohentaminen omista varoista (ei kannata luvata,jos ei oikeasti näin tee)

      Kaikki muu on vain katteettomia lupauksia esim. vannotaan että asuu siististi ja pitää kämpän kunnossa jne. Toki eihän tuosta lupailusta haittaakaan ole,mutta niin valitettavasti kaikki lupaa.Toiset ei pidä lupaustaan....

      En ole itse ottanut vielä vuokralaiseksi luottotiedotonta,koska:

      -Hakijoilla ei ole työpaikkaa
      -Vuokravakuus tulee sitoumuksena sossulta
      -Vuokra tulisi kelalta/sossulta
      -Ihme selityksiä miksi luottotiedot on mennyt esim. "en maksanut periaate syistä" tai " että en ymmärrä mistä merkintä on tullut"
      -Ja aina on ollut muita hakijoita
      jolla on työpaikka ja luottotiedot kunnossa.

      • hei herra ja hidalgo

        Kiinnitti heti huomiota virheellinen ilmaisu "pysyvä työpaikka"
        Sellaista ei olekaan. Ei ainakaan 90 luvun jälkeen ole ollut.
        Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus on eri asia. Vakituista ja pysyvää työpaikkaa ei ole.

        On kai sama mistä vakuus ja vuokrarahat tulevat.?
        Jos vuokravakuus tulee paperivakuutena sosiaalitoimistosta, niin se on vissiin ok. Ei sen ole tarkoituskaan olla rahaa, minkä vuokranantaja saa kuluttaa omiin menoihinsa vaan sen kuuluisi tallentaa vuokravakuustilille. Mistä sen kuuluu palauttaa sen jälkeen kun vuokrasopimus päättyy. (jos ei sitä jouduta kuluttamaan vuokraajan aiheuttamiin remonttikustannuksiin).
        Ja jos vuokra tuleekin soskusta, niin se on samanlaista rahaa kun mikä muukin.
        Mikä siis on ongelma ?

        Se on ongelma että näitä ihmisiä, joita on elämä potkinut päähän, niin ei kukaan yritäkään ymmärtää eikä heidän anneta edes yritää päästä kiinni parempaan elämään.

        Nimimerkillä aika läheltä sivusta seurannut tätä touhua jo pidemmän aikaa.

        Näitä ihmisiä ei helpota yhtään se että jokapaikassa lyödään ovi kiinni ja suhtaudutaan kuin rikollisiin.


      • Anonyymi

        Sama homma. Milloin on luottotiedot mistäkin syystä lähteneet, lapset huostassa ja aina vain toinen toistaan pahempia luusereita. Oon pitänyt asuntoa ennemmin tyhjillään kuin vuokrannut luottotiedottomalle. Nyt onneksi sain kahdelle opiskelijapojalle! Mietin jo, että jos asuvat ensi kesänkin, niin taidan kesän ajaksi parilla sadalla laskea vuokraa, ettei kesätyörahat kaikki hupene vuokriin.


    • miltsi55

      Tuli vielä sellainen mieleen, että vuokranhakijan ei kannata itse alkaa sanelemaan ehtoja ja miten asiat tehdään. Oli sitten luottotiedoton tai ei.

      Itselle soitti eräs tapaus ja lyhyen esittelyn jälkeen sanoi että haluaa vuokrata asunnon.Sitten alkoi sanelemaan minulle että miten tästä edetään ja millä ehdoin, ihan kuin minulla ei olisi mitään sananvaltaa tähän asiaan.
      Eli rupesi sanelemaan koska vuokrasopimus tehdään,ja milloin asunto hänelle vapautuisi (eli kuukautta ennen oikeaa vapautumista). Ja että milloin sossu maksaisi 1kk takuun,vaikka olen pyytänyt kahta kuukautta. Ja milloin sossu maksaisi mulle osan ekasta vuokrasta ja milloin taas loppuosan.

      Tyyppi oli maahanmuuttaja, työtön,koditon ja luottotiedoton. Puhui kyllä selvää suomea,mutta tuntui että hirveän huonosti meni perille että asunto ei todellakaan vapaudu kuukautta aikaisemmin hänen vaatimuksesta,
      ja vuokravakuus on todellakin se 2kk niinkuin ilmoituksessakin luki.

      Kun asiat alkoi menemään perille,niin alkoi syyllistäminen että kun hän todella tarvitsee asunnon ja tämä olisi häntä kohtaan palvelus että vuokraisin hänelle. Sanoi että en saa ajatella tätä hänelle vuokraamista bisneksenä vaan palveluksena. Tämä tyyppi puhui siihen tyyliin että tämä lause niinkuin koko keskustelu kuulosti vaatimukselta eikä pyynnöltä.
      No todellakin ajattelen bisneksenä jos asunnossa on isot rahat kiinni.Sama tyyppi oli menettänyt luottotietonsa "periaate syistä".
      Näin siis ei todellakaan kuulu toimia hakiessaan asuntoa!

      Moni varmaan jo arvaakin otinko tämän tyypin vuokralaiseksi.....

      • .......

        Ottaisit siis vuokralaisen jos hänellä olisi sukulainen tai tuttava joka takaisi vuokranmaksun?


    • Käyttäytyminennn

      Kiinnitän itsekkin paljon huomiota, että osaako vuokralainen perus käytöstavat. Sellainen vaativa ja omaa etua ajava saattaa jäädä valitsematta vaikka tarjoaisikin ihan hyvän maksukyvyn, sillä JOS ongelmia tulee vuokrasuhteessa, niin tälläinen henkilö voi heittäytyä vallan mahdottomaksi. Arvostan suuresti molemmin puolista kunnioitusta eli kumpikin pyrkii ottamaan toista huomioon vuokrasuhteen aikana. Ongelmatilanteissa reiluus ja neuvottelutaidot korostuvat, mutta "tulisieluilla" nämä kaksi seikkaa tuntuu unohtuvan...

      Yleensä minulla on tapana tehdä noin 15 minuutin puhelinhaastattelu ja kertoa lopuksi hakijalle, että vaivaudunko tekemään näyttöä. Olen kuitenkin koittanut kuunnella hakijaa rauhassa loppuun saakka, koska joskus haastattelussa voi paljastua hieman huono hakija kuitenkin ok hakijaksi kunhan saa mahdollisuuden kertoa itsestään. Kerran sattui ehkä alle 30v ulkomaalainen nainen ja tarjosi sossun vakuutta jo alussa, joka on vastoin periaatteitani. Päätin kuitenkin antaa mahdollisuuden ja jatkaa haastattelua. Kun ei haastattelun aikana ilmennyt MITÄÄN selkeää parannusta (esim. aloittaa työt kuukauden päästä), niin kerroin hänelle, että en aio järjestää hänelle näyttöä, koska saan aika varmasti paremman hakijan. Hän otti kovasti herneen nenään ja alkoikin melkoinen älämölö. Olisi pitänyt jo heti alussa kertoa, ettei sossu takaus minua kiinnosta ja sitten otettiin myös rasistikortti käyttöön. :)

      Ymmärrän kyllä, että ulkomaalaisilla on vaikeampaa saada kämppää ja on varmasti turhauttavaa soitella moniin ilmoituksiin, mutta "meuhkaamalla" se pienikin mahdollisuus menetetään...

    • Luottotiedoton myös

      Itselläni on tällä hetkellä kaksi merkintää luottotiedoissa joista toinen on velkajärjestelyyn hakeutuminen, syynä on avioero ja sitä edeltäneet je seuranneet tapahtumat.

      ....velkajärjestelyä hakiessa opastetiin jo että vuokra ja sähkö ovat viimeiset laskut mitä jätetään maksamatta jos niin pääsee käymään että rahat loppuu. ...joskin itselle tuo on ollut itsestäänselvyys.

      Hienosti olen vuokrani maksanut, Yhtä vekkiä lukuunottamatta joka johtui siitä että oletin ex-puolison muuttokuukauden vuokran olleen maksettu, asiasta huomautettiin kuukausi maksupäivän jälkeen, puhelinsoitto ja pientä selittelyä ja neuvottelua niin homma saatiin järjestymään.

      Itse olen tässä loukussa vielä ainakin neljä vuotta, ja silti uskallan katsella uutta asuntoa, ja teen selväksi vuokranantajalle tilanteeni, salailu kun ei ainakaan edistä asioita.

    • 130kg

      Kysymys vuokranantajille Onko kunnossa olevan luottotiedot onistuneen asumisen takuu????

      • pienempi riski

        Ei, mutta se kertoo ´vähän siitä että miten tähän asti on pärjätty.

        Siinä kaivaa vain verta nenästään jos tekee sopimuksia sellaisten kanssa, jotka eivät ole niitä ennenkään noudattaneet.


      • voi pyhä yksikertais
        pienempi riski kirjoitti:

        Ei, mutta se kertoo ´vähän siitä että miten tähän asti on pärjätty.

        Siinä kaivaa vain verta nenästään jos tekee sopimuksia sellaisten kanssa, jotka eivät ole niitä ennenkään noudattaneet.

        Niin vuokranantajien menettelyllä näin varmistetaan että ei pärjätä vastedeskään....


    • vuokra vastaava

      No eipä ole tullut solmittua ainuttakaan vuokrasopimusta luottotiedottomalle tai henkilölle jonka vakuuden hoitaa sosiaalitoimisto tai vastaava organisaatio. Luottotietomerkintä kun kertoo suoraan ihmisen maksuhaluttomuudesta ;)

    • EI-LUOTTOTIEDOTTOMIL

      >>> Kysymys vuokranantajille Onko kunnossa olevan luottotiedot onistuneen asumisen takuu????

      Miksi ottaa turhaa ylimääräistä riskiä kun luottotiedollisiakin on tarjolla? Jos et tunne hakijaa henkilökohtaisesti tai kukaan luotettava taho pysty häntä sinulle suosittelemaan, niin onko luottotiedoton jotenkin parempi hakija silloin kuin luottotiedollinen? Ikuinen ongelma on myös se, että luottotiedottomat voivat hyvinkin kaunistella ettei ollut "oma" syy kun luottotiedot meni.

      Ei voi koskaan tietää etukäteen miten vuokrasuhde kenenkin vuokralaisen kohdalla sujuu, mutta ON TODENNÄKÖISEMPÄÄ että luottotiedollinen töissä käyvä hoitaa vuokrasuhdetta paremmin kuin luottotiedoton sossun elätti...

      Usein luottotiedot ja pysyvä työpaikka viittaa siihen, että elämä on jotenkin hallinnassa eikä tarvitse suurempia vaivoja nähdä, jotta vuokrasuhde sujuu.

      Totuus on, että vuokraaminen on todellisuudessa bisnestä lähes kaikille, koska monilla on vuokrakämpästä velkaa pankille. Harvalle se on "Jeesus rakastaa lähimmäistä!" hyväntekeväisyyttä alhaisemmalla vuokralla ja mahdollisuuden antamista riskihakijoille. Miksi siis ottaa riskiä rahavirtaan ja asumisrauhaan jos parempiakin on tarjolla???

      • retkuilla merkintöjä

        "Ikuinen ongelma on myös se, että luottotiedottomat voivat hyvinkin kaunistella ettei ollut "oma" syy kun luottotiedot meni."

        Jos hoitaa asiansa, niin merkintää ei edes tule jos se ei ole omaa syytä.

        Jos esimerkiksi jää työttömäksi ja ilmoittelee siitä hyvissä ajoin velkojille, niin luottotietomerkintää ei tule.


    • kunnollinen nainen

      Vaikean avioeron ja siitä johtuneen elämän uusiksimenemisen takia meni luottotiedot. KEHTAATTEKIN väittää että olisin "maksuhaluton"! Teen pienipalkkaista duunia ja minulla on lapsi, en osta mitään ikinä itselleni ja kärsin koko ajan valtavasti liian kalliissa asunnossa kun en mistään halvempaa saa luottotietojen menemisen takia.

    • 2.lk kansalaismies

      Itsellä meni luottotiedot niin, että rytinä kävi.
      Eikä nyt puhuta mistään pikavippien maksamattomuuksista, vaan yrityksen kuralle
      menneestä taloudesta, josta olin henkilökohtaisesti takuussa.
      Siinä tilanteessa ei enään kiinnostanut maksaa mitään ko. toimintaan liittyvää, koska henkinen kantti oli kadonnut. Ryyppäämään en ryhtynyt vaikka alkoholia juonkin mielelläni.

      Jokatapauksessa luottotiedot menetetty tod.näk pitkäksi aikaa. Alkaen 2009.

      Nykyään työskentelen freelancerina, ja uskon, että jatkossa suurimmalle työllistäjälle saan sopimuksen. Aluksi määräaikaisen, mutta lopulta vakituisen. Taidoista eikä esimiehestä se ei ole kiinni, vaan työpaikan rekrytointipolitiikasta ja taloudellisesta tilanteesta.

      Sopuisa ero avopuolisosta. Liitosta 2 lasta, jotka asuvat tulevassa kodissani luonani. Nyt bunkaan 2-3kk tuttavalla, joten pystyn keräämään takuuvuokraan yms säästöön rahaa.

      Mitä luulette kuinka vaikeaa on saada vuokra-asunto?
      Miten sinä vuokranantajana näkisit tilanteen?

      Voin esittää tiliotteitani tuloista jne. olla mahdollisimman yhteistyökykyinen.
      Ainoa vaatimukseni on, että asunto on lähellä lasteni virallista kotia rakkauden, autottomuuden ja yhteishuoltajuuden vuoksi.

      Haastavaa, mutta tiedän silti saavani sen asunnon. Menetin elämältäni suunnan, jouduin ponnistamaan pohjalta, mutta silti löysin uuden suunnan ja se on ylöspäin. (heh. en kääntynyt uskoon, en kuulu kirkkoon, enkä usko jeesukseen tai jumalaan kaikkivaltiaaseen. Joitakin uskomuksia on, mutta nekin suuntautuvat tieteeseen ja ihmisten tekemään tutkimustyöhön)

      Luottotietojen menetykseen 99% syy löytyy peilistä, niinkuin nytkin. Jos vain voisin kirjoittaa kirjeen nuoremmalle minälle, kehottaisin ajattelemaan järjellä eikä sydämellä. Sydämellä tunnetaan.
      Ihmisellä on silmät etupuolella. kohti tulevaisuutta. Ei menneisyyteen kannata liikaa tuijotella.

      Tässä on lyhykäisyydessään tähän viitekehykseen sopiva tarinani.

    • EnOtaLuottotiedotont

      >>>Mitä luulette kuinka vaikeaa on saada vuokra-asunto?
      Miten sinä vuokranantajana näkisit tilanteen?

      Pääkaupunkiseudulla hyvin vaikeaa, koska hakijoita on paljon. Miksi valita luottotiedoton kun voi valita luottotiedollisen?

      Ongelma on siinä, että vaikka vaikuttaisit kunnolliselta elämänkertaasi myöten, niin ei voi tietää tuntemattomasti ihmisestä että puhuuko totta vai näytteleekö hyvää ehdokasta taustoja myöden saadakseen asunnon. Ja vaikka aluksi maksaisikin vuokransa hyvin, niin vastoinkäymisten tullessa myöhemmin elämään on suuri kiusaus jättää vuokrat maksamatta ja vetää vain pää täyteen. Kun on luottotiedot menneet, niin ei ole enään hävittävää niiden osalta ellei merkintö olisi pian lähdössä pois rekisteristä.

    • Jordepordeli

      Aika raadollista hommaa. Itse usemman asunnon vuokraisäntänä toimin niin, että asunto vuokrataan yleensä mahdollisimman ripeästi. Tottakai, mieluummin vuokraan sille (ainakin näin periaatteessa), jolla on tiedot kunnossa.. Mutta ei ne luottotiedottomat automaattisesti hylkyyn mene. Suositukset auttaa, samoin 3kk vakuus ripeästi toimitettuna. Samoin esim. syyt tietojen menetykseen. - On hippasen eriasia, onko tiedot menneet 100.000e vuoksi, vai 100e pikavipin johdosta.

      Riskiin mielestäni tuo ei merkittävästi vaikuta, usein vuokralaisen tiedot ovat menneet siinävaiheessa, kun ongelmia alkaa ilmaantua.. Siinä ei paljoa lohduta, että tuli ne tiedot tsekattua silloin 3v sitten kun sopimusta väännettiin. Mieluummin sitten valmiiksi asuntoa (ja sen saantia) ihan oikeasti arvostava luottotiedoton 3kk vakuudella, kuin puhtailla luottotiedoilla oleva, 2kk vakuudella pelaava jolla ei ole hajuakaan miten vaikeaa asunnon saanti on likaisilla luottotiedoilla.

      Vuokrabisneksessä on aina riskinsä...

    • hv pikkusielut...

      ihania suomalaiset ihmiset nykypäivänä. juu olen itsekkin suomalainen. ja kyllä luottotiedot mennyt...

      silti en ole paskasakkia yms mikskä te nykypäivän kusipäät minun kaltaiseni leimaatte..

      muille luottotiedottomille: LIPPU KORKEELLA KYLLÄ SE KÄMPPÄ LÖYTYY ENNEN PITKÄÄ! 3KK VAKUUS AUTTAA ASIAA! KÄTEISTÄ HOMMAAMAAN MARS =) (rehellisellä työllä :D)

    • hv pummeille!

      "hv pikkusielut"

      Olet siis sitä mieltä että sinulle pitäisi tosta vaan antaa vaikkapa 200 000e kämppä alle kun monilla on vielä esim. 100 000e lainaa siitä ja luottaa vain luottotiedottoman SANAAN, että kyllä maksaa aina vuokransa? Ja vuokranantajat ovat ihan kusipäitä kun mielummin odotetaan hieman, jotta sellainen työssä käyvä ja luottotiedot kunnossa oleva hakija ilmaantuu, ettei tarvitse sitten niin paljoa stressata jos vuokria ei kuulu ja pankille pitäisi lainaa maksaa vuokrarahoista? Ja varsinkin jos sattuu olemaan entinen oma koti, jonka eteen on tehty paljon ylitöitä että saadaan se maksetuksi ja myös itse hieman remontoitu kun ei ole ollut varaa palkata kunnon ammattilaista. Ja kaikki pitäisi saada sormia napsauttamalla mutta ei kiinnosta sitten omaa osuuttaan (luottotiedot) hoitamaan?

      Eihän se luottotietojen kunnossa oleminen takaa että vuokrat maksetaan, mutta kummasti se lisää kuitenkin halua yrittää maksaa kun rahat vähissä kun on jotain menetettävää.

      Ja sitten sitä ikuista itkua että ei ollut oma syy kun luottotiedot meni? Uskallan väittää että vain pienellä osalla ihmisistä on tosiaan näin esim. joutunut entisen puolison huijauksen kohteeksi, mutta suurimmalla osalla on mennyt ihan vain omaa välinpitämättömyyttään esim. ottamalla pikavippejä kun ei suostuta elämään pienillä tuloilla kun dokaamaankin pitää päästä.

      Minulle tuli eräs puhelu kuinka vedottiin että nyt velipoika joutuu kadulle asumaan. Hetken haastattelun jälkeen kävi ilmi ettei hakijalla ollut töitä, ei asuntoa, ei vuokravakuutta, eikä luottotiedot kunnossa (juoppo?). Ilmoituksessani oli kuitenkin isolla mainittu ettei luottotiedottomille eikä sossun takausta. Hän sanoi myös huomanneen sen maininnan ilmoituksessani. Mutta silti koitti puhua ympäri minut vuokraamaan siistin asuntoni jollekkin "hälläväliä" tyypille. Alkoi niin vituttamaan että oli pakko painaa punaista luuria kun ei meinannut uskoa ettei ole mitään mahdollisuuksia minun tapauksessani vaan "Nyt veli joutuu kadulle asumaan ja talvikin tulee". Ei kuule tunnu missään hylätä pummi ihmisten hakemuksia joilla ei ole pätkääkään kiinnostusta hoitaa vuokria, pitää asuntoa kunnossa ja yleisesti elää ihmisiksi (järjestyshäiriöt)!!!

      http://www.youtube.com/watch?v=xmDHGR3X3y8

    • a6sd78f6fad78sasdf

      Uskon, että entisen/nykyisen vuokranantajan kertomus luottotiedottomasta painaa paljon, että onko hoitanut velvollisuutensa hyvin. Eli voiko häneen oikeasti luottaa vai ei.

      Samoin paljonko on velkaa luottotiedottomalla. Jos siellä on jo parin vuoden takaa joitakin satasia, niin riski ei ole suuri. Jos sen sijaan pitkältä ajalta löytyy paljon merkintöjä yhteensä useiden kymppitonnien edestä, niin ehkä hän ei edes aio maksaa velkojaan pois.

      Yksi keino on myös se että kutsuu tulevan vuokranantajan luoksensa kotiin käymään kahville ja juttelemaan vuokraamisesta. Koti kertoo myös paljon ihmisistä esim. huonekalujen kunto ja arvo. Siinä samalla myös esittelee kaikenlaisia lappusia työhistoriastaan, nykyisestä vuokrasopimuksesta (vuokranantajan yhteystiedot), tuista, tiliotteita, palkkakuitteja jne. Ideana on siis yrittää todistaa jotenkin muutenkin kuin vain sanallisesti että on kunnollinen hakija luottotiedottomuudesta huolimatta. Dokumentit kun painavat enemmän kuin pelkkä sanalliset kertomiset ja lupailut.

    • chocomoro

      mitäs sitten kun on luottotiedot mennyt ja on työkyvytön (b-lausunto)?
      itelläni meni exän takia luottotiedot vuonna 2008 kun piripäissään alkoi nimissäni tilaamaan elektroniikkaa sillä välin kun itse olin koulussa..

      ei se ennen haitannut elämääni yhtään, mutta nyt kun tilanne on se, että nykynen vuokrasoppari on määräaikainen marraskuun loppuun asti eikä mistään tahdo löytyä uutta kämppää kun joka paikkaan vaaditaan luottotietoja eikä lemmikkejä saa olla ja pitää olla kaikki vakuutukset yms. pitääkö nyt sitte myydä koira pois ja pummia velkarahat sukulaisilta..? :troll

    • Voivoivoivoivivviivi

      Voit yrittää todistaa tuota "ei ollut oma syy että luottotiedot meni" tuomalla näytille jotain papereita liittyen exäsi huijaukseen. Tärkeää on myös jos on näyttää sovittu maksusuunnitelma luottotietojen kuntoon hoitamisesta. Silloin voi olla ehkä jotain toivoa.

      Yritä saada jostakin luottotiedollisesta takaaja itsellesi. Ehkä silloin on mahdollisuuksia.

    • EEelina

      Minä sanon että itse olette soppanne keittäneet. Onse surullista jos nuorella ihmisellä on enemmän tuhansia velkaa kun on ikää. Tapauksia tiedän useamman.

      Luulen kuitenkin että Suomessa on niin helppoa muihin maihin verrrattuna pärjätä velallisena ja luottotiedottomana josta johtuu että velkaannutaan kokoajan lisää. "No ei mulle mitään käy kun ei se naapurin pekkakaan laskujaan maksanut ja tossahan se istuu bissellä" on aika yleistä.

    • tiedot takaisin -15

      Itelläni meni luottotiedot monta vuotta sitte, velkaa on jotain 34tonnia..
      Olen laittanu muutamaan paikkaan asuntohakemuksia ja paria käyny katsomassa. Molemmilla kerroilla olen heti sanonut ettei luottotiedot ole kunnossa ja kuinka olen velkajärjestelyssä mikä kestää vielä 2,5vuotta.

      Ykkös asuntoa katsoessa kerroin syyt luottotiedottomuuteen ja asunnonvälittäjä sanoi puhuvansa yksityiselle vuokranantajalle tilanteesta. Parin päivän päästä välittäjä soitti ja pyysi toimittamaan vuokranmaksu historiasta tositteen minkä toimitinkin koska vuokrat olen aina hoitanut moitteettomasta. Viime viikolla tuli soitto, että asunnon omistaja ottaisi mielellään minut vuokralaiseksi.

      Kakkos asunnon kohdalla olen häntäpäässä valintaa tehdessä minkä ymmärrän. Sanoin toimittavani tarpeen vaatiessa heillekin vuokranmaksu historian. Kakkos asunnosta en ole vielä päätöstä saanut joten otan tuon ykkös asunnon.

      Näin luottotiedottomaksi on kuitenkin mukava, että omalle kohdalle sattui tilanne "valita" kahdesta asunnosta.

      • tiedot takasin -15

        Unohdin mainita myös sen, että olen ollut nykyisessä työssäni jo 5,5vuotta eikä ole aikomusta vaihtaa paikkaa. Tämänkin kerroin molempien asuntojen välittäjille


    • Meneekö luottotiedot

      Mulle kolahti äsken pirilaskut

    • avuntarpeessa1

      Auttakaa.. Pitäisi nopeasti saada pk-seudulla kariutuneen suhteen takia.. Mulla on vakiduuni, saan kuussa vaihtelevasti 1200-1500€ käteen.. Kaikki velat olen maksanut pois, ainoa, että häiriömerkintä on edelleen jäljellä.. Säästöjä ei niinkään ole, mutta vakuudet pystyisi maksamaan. Lisäksi edellisen asunnon vuokraisäntä voisi tarvittaessa vakuuttaa minun maksaneeni kaikki vuokrat edellisestä kämpästä tunnollisesti..

      Olisko jotain mahdollisuuksia?

      • Sanoja__

        Kyllä luulisi olevan mahdollisuus saada kämppä, myös yksityisiltä, jos olet rehellinen ja avoin tilanteestasi ja asenteeltasi nöyrä. Vielä parempi, jos voit esittää tositteet tekemistäsi maksuista, joista näkee että pystyt hoitamaan talouttasi. Pahempi tilanteesi olisi silloin, jos et olisi edellisen asunnon vuokria maksanut ajallaan. Tuttavallani on juuri vuokralla henkilö, joka jättää jatkuvasti vuokria rästiin eikä noudata tekemiään maksusuunnitelmia, eikä tähän ole ilmeisesti edes pienituloisuus syynä vaan ihan oikea maksuhaluttomuus. En voi ymmärtää miten jotkut voivat hoitaa asiansa noin huonosti! Tuttavallani on asunnosta vielä paljon lainaa jäljellä, ja pankkiin ne maksut on hoidettava täsmällisesti, vaikka vuokralainen ei olisikaan maksanut vuokraa. Hänellä on omat säästöt menneet tuon vuokralaisen maksamattomuuden paikkailemiseen. Kohta on ilmeisesti pakko irtisanoa tuo vuokrasopimus ja etsiä tilalle joku sellainen, joka ei aja vuokraisäntäänsä perikatoon.

        Mutta sinulla siis tuohon verrattuna kuitenkin ihan hyvä tilanne. Tsemppiä vain, uskon että sinulle kyllä asunto löytyy!


      • Totta joka sana
        Sanoja__ kirjoitti:

        Kyllä luulisi olevan mahdollisuus saada kämppä, myös yksityisiltä, jos olet rehellinen ja avoin tilanteestasi ja asenteeltasi nöyrä. Vielä parempi, jos voit esittää tositteet tekemistäsi maksuista, joista näkee että pystyt hoitamaan talouttasi. Pahempi tilanteesi olisi silloin, jos et olisi edellisen asunnon vuokria maksanut ajallaan. Tuttavallani on juuri vuokralla henkilö, joka jättää jatkuvasti vuokria rästiin eikä noudata tekemiään maksusuunnitelmia, eikä tähän ole ilmeisesti edes pienituloisuus syynä vaan ihan oikea maksuhaluttomuus. En voi ymmärtää miten jotkut voivat hoitaa asiansa noin huonosti! Tuttavallani on asunnosta vielä paljon lainaa jäljellä, ja pankkiin ne maksut on hoidettava täsmällisesti, vaikka vuokralainen ei olisikaan maksanut vuokraa. Hänellä on omat säästöt menneet tuon vuokralaisen maksamattomuuden paikkailemiseen. Kohta on ilmeisesti pakko irtisanoa tuo vuokrasopimus ja etsiä tilalle joku sellainen, joka ei aja vuokraisäntäänsä perikatoon.

        Mutta sinulla siis tuohon verrattuna kuitenkin ihan hyvä tilanne. Tsemppiä vain, uskon että sinulle kyllä asunto löytyy!

        "Kyllä luulisi olevan mahdollisuus saada kämppä, myös yksityisiltä, jos olet rehellinen ja avoin tilanteestasi ja asenteeltasi nöyrä. Vielä parempi, jos voit esittää tositteet tekemistäsi maksuista, joista näkee että pystyt hoitamaan talouttasi."

        Voi vittu, vielä pitäisi olla nöyrä, ei helvetissä. Onneksi on kaupunginkämppä, ei tarvitse yksityisten vuokranantajien kanssa olla missään tekemisissä, kusipäitähän ne on järjestään. Poikkeukset vahvistavat säännön.


      • normi suoritus
        Totta joka sana kirjoitti:

        "Kyllä luulisi olevan mahdollisuus saada kämppä, myös yksityisiltä, jos olet rehellinen ja avoin tilanteestasi ja asenteeltasi nöyrä. Vielä parempi, jos voit esittää tositteet tekemistäsi maksuista, joista näkee että pystyt hoitamaan talouttasi."

        Voi vittu, vielä pitäisi olla nöyrä, ei helvetissä. Onneksi on kaupunginkämppä, ei tarvitse yksityisten vuokranantajien kanssa olla missään tekemisissä, kusipäitähän ne on järjestään. Poikkeukset vahvistavat säännön.

        Mikä ihme poikkeus? Kaupungin vuokraslummeissa asuu just kaikenmaailman sekopäitä ja sossunelättejä. Esim. sinä.


    • hohhhoijaaaaa

      Aika masentavaa luettavaa...itse yrittäjänä tienaan n 1500 kk ... pitkäaikaisessa ulosotossa on muutaman tonnin veromätky-velat. Jotka siis lyhenee kuukausittain reilu 100,-.
      Nyt pitäisi saada asunto ensin ja sen jälkeen vasta laittaa ero vireille koska miehelle en uskalla kertoa muuttavani muualle ennenkuin kaikki on selvää...
      Kunnan jonossa ollaan mutta kun tilanne ei ole akuutti, joutuu odottamaan kunnes tilanne muuttuu sellaiseksi...
      aika syvältä, mutta itse aiheutettua joten itsepä saan kärsiäkin...ei vaan jaksais...

    • .....

      Turha sitä on alkaa nöyristeleen vaikka luottotiedot ois mennytkin.

    • Karmea asennevamma

      >>>Turha sitä on alkaa nöyristeleen vaikka luottotiedot ois mennytkin.

      Tutustu ensin helsingin vuokramarkkinoihin ja sano tuo sitten uudestaan. Ehkä jossain muuttotappiokunnassa tuollaiset ylimieliset kommentit vielä toimivat.:)

      Kertoo vain sinun asenteestasi. Laskujen maksaminen ei ole mikään kunnia asia sinulle ja voit huoletta ottaa lisää velkaa... maksamatta velkojasi. Sitä ilmiötä sanotaan kpäisyydeksi ja ahneudeksi.

    • tretteki

      Ihmetouhuilta nämä luottotietojen selittely yms tarinat kuulostaa minun korvaani. itse olen ollut luottotiedoton ollut jo lähes 15 vuotta. Siihen väliin sattuu 3 vuokrausta pääkaupunkiseudulta suoraan yksityiseltä ja kenellekään en ole edes henkilöllisyyttäni joutunut todistamaan saati sitten jotain luottohistoriaani

      Asunnonhakemisstrategiani on ollut aina niinpäin että itse olen ilmoitellut kauppojen ilmoitustauluilla, netissä ja lehdessä ja minuun on otettu yhteyttä ei toisinpäin.

      Liekkö ollut sattumaa mutta näin siis minulla. Jos olisi kysytty luottotiedoista niin olisin siihen rehellisesti vastanut. Selitteleen en kyllä olisi ruvennut. Kuullostaa minun korviini naurettavalta lähteä selittelemään vieraalle ihmiselle kun varsinkaan ei ole miikään maailmanloppu joku vuokra-asunto.

    • En usko!

      >>>pääkaupunkiseudulta suoraan yksityiseltä ja kenellekään en ole edes henkilöllisyyttäni joutunut todistamaan saati sitten jotain luottohistoriaani

      En usko pätkääkään tuohon väittämään ettei mitään henkkareita tarvitse näyttää kun vuokrasopimusta tekee ja saat tosta vaan kämpän. :) Nimittäin pääkaupunkiseudulla kämpät on sen verran kalliita huonokuntoisinakin, että kyllä vuokranantajia hieman kiinnostaa kuka sinne asuntoon muuttaa ja hyvin usein kysyntääkin kämppiin on.

      Yksiötäkään ei oikein meinaa saada enään alle 100 000e ellei siihen ole tulossa 5v sisällä jokin suurempi remppa. Ja sitten sellainen pitäisi luovuttaa tuntemattomalle henkilölle ilman henkkareita. :)

      Ihmettelen muuten edelleenkin tuota "luottotiedot menneet, so what, en kyllä ala nöyristelemään!" asennetta. Kuulostaa samanlaiselta kuin rahan käyttäminenkin: Ylimieliseltä, ei mitään väliä.

    • tretteki

      "En usko pätkääkään tuohon väittämään ettei mitään henkkareita tarvitse näyttää kun vuokrasopimusta tekee ja saat tosta vaan kämpän."

      Aivan sama mitä uskot. Asia on kuitenkin niin että yksityiselle en ole henkkareita vuokraustilanteessa näyttänyt kun ei ole kerta kysytty. Vuokraustilanteita ei nyt kovin montaa ole, niin en tiedä onko sattumaa vai ei. Ehkä se myös johtuu osittain siitä että minä olen ollut se johon on otettu yhteyttä, ei toisinpäin, niin että olisin juossut jossain näytöissä. Muutenkin luottotiedottomille se on huono strategia.

      Ei pidä ajatella tätäkin asia "minä, minä" näkökulmasta vaan ihmiset on erilaisia ja moni suomalainen varsinkin vanhempi väki on luottaivainen vieraankin ihmisen pelkkään puheeseen.

    • sahuri oikelata

      Vuokralaisia ja vuokran antajia; eka asuntoni oli alivuokra-asunto, jossa perhee takahuoneessa asuessa tajusin, että se olisi pitänyt maksaa jolain muulla kun rahalla. Häivyin maksamatta.
      Sain lehti-ilmoituksen kautta toisen asunnon ja asuinkin siinä monta kuukautta, kunnes eräänä päivänä vieras nainen tuli omilla avaimilla sisään. Olikin käynyt niin että olin vuokrannut asunnon sen entiseltä, häädetyltä vuokralaiselta, joka oli teettänyt asuntoon avaimet. Asunnon omisti ikäloppu sairas nainen ja asuntoon tullut nainen oli hänen tyttärensä..sain jäädä asuntoon ja vuokrakin pieneni, huijari joutui oikeuteen.
      Sitten muutin taas muuaale. En ollut vielä huonekaluja paikalleen saanut kun vuokranantaja saapui perheensä kera lakikirjaa lukemaan vuokralisen oikeuksista ja velvollisuuksista...
      Kun siitä pääsin , asuin muutamassa kaupungin asunnossa. Ne oli parhaita, ei kusipäisiä vuokran antajia koko ajan. Vuokrani olen maksanu aina. Tosin yksi vuokraisäntä yritti piileskellä takuuvuokran kanssa. Myöskin tyttäreni entinen vuokra isäntä laskutti liikaa, myi asunnon ilmottamatta yms
      Mietinkin usein, pitäskö vuokranantajastakin saada joku kelpoisuus todsitus. On aika hurjaa antaa monta sataa kuussa tai varsinkin monen sadan vakuusvuokra ihmiselle , joka voi pimittää ne-

    • sitä saa mitä tilaa

      Ymmärrän hyvin miksi sinulle on käynyt näin. Katsoppa peiliin ja hiljenny hetkeksi miettimään, onko vika aina vuokranantajassa. Ehkä se totuus valkenee sinullekin, tai sitten ei.

    • sossumaksaavuokran

      Tämä oli ihan uutta minulle :D, ei tullut tietoonkaan että tarkistetaan luottotiedot. Olen saanut aina vuokra-asunnon kun olen sitä hakenut. Enkä ole työssä käyvä ihminen kaiken lisäks :), varmaan tyytyneitä siihen, että sossu maksaa vuokrat :D niin he ovat suostuneet.

    • bazi1

      20 vuotias luottotiedoton ja työtön. ei saa asuntoa ei sitten millään, musta ois hienoo jos annettas ees se yks mahollisuus näyttää et oikeesti vuokrat tulee ajallaa. Läheppä antaa edellisen vuokranantajan nimee ku ei ole ikinä tätä mahollisuutta annettu ja täälä mä asun edelleen äitini kanssa pienessä asunnossa jossa mulla ei ole edes omaa huonetta vaan nukun sohvalla. Eikä tämäkä kyllä vuokranantajia kiinnosta..

    • Ei käy sääliksi

      >>>20 vuotias luottotiedoton ja työtön. ei saa asuntoa ei sitten millään, musta ois hienoo jos annettas ees se yks mahollisuus näyttää et oikeesti vuokrat tulee ajallaa.

      Lue ketjun aloitus uudestaan ja mieti oletko valmis tekemään niitä asioita vai oletko niitä ihmisiä, jotka eivät aio nöyristellä? Sinun tilanteessasi olisi tärkeätä hankkia takaaja esim. oma äitisi.

      >>>ja täälä mä asun edelleen äitini kanssa pienessä asunnossa jossa mulla ei ole edes omaa huonetta vaan nukun sohvalla. Eikä tämäkä kyllä vuokranantajia kiinnosta..

      Ei minua vuokranantajana todellakaan kiinnosta vaikka nukkuisit roska-astiassa. Eihän sinuakaan kiinnostanut hoitaa velkojasi ajoissa, joten mitä turhaa sinua säälimään kun et itsekkään osaa kunnioittaa sopimuksia (velkojen maksamista).

    • kohta asunnoton

      Oletteko tietoisia, että Helsingin Kaupunki tarjoaa uusia asuntoja kun niitä ilmaantuu ensiksi JO heidän asunnoissaan asuville ihmisille ensiksi. Kuulin tästä luotettavasta lähteestä ja järkytyin. Tämä on todella jo tosi epäoikeudenmukaista ja suorastaan törkeää ja tästä ei moni tiedä.

      • höh

        Tämä on kuulemma käytäntö myös Tampereella että täällä jo Kaupungin asuinnossa asuvat uutta asuntoa etsivät ovat etusijalla.


      • itsekin jonossa

        N. 30 % uudistuotannosta varataan asunnonvaihtajille, mitä sitten? Vapautuuhan heiltä sitten se vanha asunto jollekin, joka on jonossa.

        Kuulin itsekin tästä luotettavasta lähteestä, Stadin asuntojen sivuillahan asia ilmaistaan suoraan.


      • Anonyymi

        Ja nyt 2021 maahanmuuttajat ohittaa kaikki muut asuntojonossa. 👌


    • periaate

      Olen työtön ja luottotiedot ovat menneet. Aina olen saanut asunnon, viimeksi ensimmäisen hakemani asunnon vuokranantaja kieltäytyi ottamasta kun luottikset eivät kunnossa, mutta toinen tärppäsi heti.
      No, maksanko vuokran säännöllisesti? Maksan tietysti, etusijalla on vuokra, sen jälkeen vasta muut laskut. Jos on tiukkaa, siirtelen pikkulaskujani, mutta en koskaan vuokraa.

    • rösseli

      Itselläkin luottotiedot menneet muutama vuosi sitten. Löysin vuokra asunnon kuitenkin eikä vuokranantaja kysellyt mitään luottotiedoista eikä niitä tarkistanut.

      Olen kuitenkin maksanut aina vuokrani ajallaan. Entisessäkin asunnossa edellinen vuokranantaja kehui kovasti että aina on multa tullu vuokrarahat ajoissa.

      Eli ei se autom. tarkoita että on huono hoitamaan raha-asioitansa ja että käyttää rahaa miten sattuu vaikka joskus on sössinyt asiansa.

      Ikävä kyllä niin se vaan menee että ennemmin otetaan sellainen vuokralainen jolla tiedot kunnossa ja ohan se ymmärrettävääkin. Mutta itse toivoisin että kaikkia luottotiedottomia ei heti leimattaisi huonoiksi ihmisiksi :(

    • näin menee

      Sananlaskukin sen jo kertoo: Ei pidä sahata sitä oksaa jolla istuu.

    • asunnottomuus

      valtion pitäis kyllä hoitaa että jokaisella suomalaisella on asunto,miten pakolaisille löytyy ja järjestyy asunto kun ei oman maan kansalaiselle löydy,on tämä aika väärin,mitenkä jos venäjän puolelta hommaa asunnon tai virosta,

      • Asuntoja on

        Suomessa on pilvin pimein tyhjiä asuntoja, mutta kun ne ei ole Stadissa, niin eihän ne luusereille kelpaa. Mitä helvettiä sitä pitää siellä Stadissa notkua, jos siellä ei ole kerran töitä, ei asuntoa, ei perhettä..? Ryypätä voi vaikka Suomussalmella... siellä on muuten tyhjillään kokonaisia kerrostaloja!


      • pah1
        Asuntoja on kirjoitti:

        Suomessa on pilvin pimein tyhjiä asuntoja, mutta kun ne ei ole Stadissa, niin eihän ne luusereille kelpaa. Mitä helvettiä sitä pitää siellä Stadissa notkua, jos siellä ei ole kerran töitä, ei asuntoa, ei perhettä..? Ryypätä voi vaikka Suomussalmella... siellä on muuten tyhjillään kokonaisia kerrostaloja!

        Tuleeko mieleen että kaupungissa on mahdollisuus paremmin saada sitä työtä, vaikka nyt juuri ei töitä olisikaan (mitä tuo perhe tähän liittyy sitten ?).
        Jos lähtee korpeen märehtimään, niin sinnepä jää.


      • ylpeä mies

        Suomen ulkopuolella ei kysellä luottotietoja Suomesta. Sieltä paskamaasta tuli häätö eräästä paskakämpästä maksamattomien vuokrien takia.. no so what, Tallinnasta vuokrasin kämpän 190 eurolla kuussa. Suomessa olen kirjoilla kaverin luona jotta työmarkkinatuki tulee tilille, riittää hyvin vuokraan ja elämiseen Virossa. Säästöönkin jää. Töitä voi tehdä mutta vain pimeästi voudin takia.

        Niitä Suomen velkoja en koskaan maksa takas enkä nöyristele ketään joten hajotkaa stanan kapitalisitit siellä suomessa.


    • S.L

      Olen tässä seurannut erään perheen tilannetta (mies osa-aika työssä, nainen työkyvöttömyys eläkkeellä), heillä määräaikainen vuokrasopimus päättyi viimekuussa mutta he ilmoittivat etteivät aio poistua asunnosta. Vuokranantaja joutuu nyt oikeudelta hakemaan häätöä, lisäkuluja turha hakea vuokralaiselta koska heillä ulosottoja vaikka muille jakaa. Sosiaalitoimi tarjosi heille väliaikaista asuntoa mutta ei kelvannut, ei ole tarpeeksi hieno. Kaupunginasunnosta heidän on turha haaveilla koska ovat sieltäkin muutama vuosi sitten saaneet häädön maksamattomien vuokrien takia.

      Jos olisin vuokranantaja pyytäisin yhteystietoja entisille vuokranantajille, näin voisi saada rehellisen vastauksen vuokran maksusta ja asumiskäyttäytymisestä.

      Osa luottotiedot menettäneistä on varmasti ihan hyviä vuokralaisia, mutta sitten on näitä edellämainittuja loisia.

    • Hysätää vaa pakolais

      Entäs sitten nämä irtisanomiset ja asuntojen pitkät myyntiajat?? Vähemmästäkin tässä tiedot menee... :/

    • ei-ääliö

      Älä kuule kitise, sinulla ei ole mitään tietoa siitä, miten itse kunkin luottotiedot ovat menneet. Suurimmalla osalla ne ovat menneet ilman omaa syytä!

      Eikö pitäisi olla oma syy kyseessä jotta voisi rangaista???

      Minä en nöyristele, olen menettänyt luottotietoni ilman omaa syytäni. Kuitenkin minua haukkuvat v.antajat rötöstelijäksi heti käsittelyssä ja peruuttavat sopimuksen. Kiitosta vaan, ääliöt. Ja kiitosta vaan Katainen, oikeistohallitus vallassa ja kuka tahansa saa katsoa luottotietosi rahaa vastaan. Luottotiedot eivät kerro ihmisen luotettavuudesta mitään.

      • EiSulleKämppää

        Älä puhu potaskaa että SUURIMMALLA OSALLA menneet ilman omaa syytä! Selitäppäs sitten nämä luvut!

        "Suomalaisilla kuluttajilla on yhä enemmän maksuhäiriöitä, kertoo Suomen Asiakastieto. Viime vuonna kirjattiin ennätykselliset 1,8 miljoonaa uutta maksuhäiriömerkintää 252 000 kuluttajalle.

        Aikuisväestöstä 8,3 prosentilla on maksuhäiriömerkintöjä. Merkintöjä on kaikkiaan 360 000 henkilöllä. Jokaisella rekisteröidyllä kuluttajalla on keskimäärin 16 merkintää, mutta joillakin on useita satoja."

        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194867125584/artikkeli/synkka tilasto maksuhairioista 1990-luvun ennatys lahella.html

        Väitän että tilanne on juuri päinvastoin eli ahneus ja "hetimullekaikkitännenyt" ilmiöstä kun ei suostuta elämään OMIEN TULOJENSA MUKAAN!

        http://www.youtube.com/watch?v=jKsye3gjP90

        Ja sitten pitäisi jotenkin vielä sääliä luottotiedottomia asunnon hakijoita vaikka suurimmalle osalle luottotietojen menetys perustuu ITSEKKYYTEEN! Ja kun pitäisi nöyristellä kämppää hakiessa niin siihenkään ei pystytä... ja asunto jää saamatta...

        Joten miksi ottaa riskiä (kuunnellen vähättelyä ja valehtelua luottotietojen menetyksestä) kun on LUOTTOTIEDOLLISIAKIN tarjolla???


    • annuh47x

      Aamulehdessä 07.03.14 oli asunnon vuokrausilmoitus. Annetaan yksiö vuokralle. Koko 38 neliötä. Vuokra 480 euroa/kk. Vesi maksu 20 euroa/kk puh 040-7372XXX
      Päätin soitta numeroon ja sieltä vastasi naishenkilö. Esittelin itseni ja keskustelu jatkui edelleen. Nainen kertoi asunnosta ja asunnon olevan Tampereen Haapalinnassa Eräässä vaiheessa mainen kysyi ikääni ja sanoin, että olen jäänyt eläkkeelle 2012 syyskuussa (lainmukaiselle työeläkkeelle). Nainen vastasi minulle jotenkin näin: että emme vuokraa asuntoa näin vanhalle ihmiselle. Ihmettelen tuota vastausta ja sitä, että onko Suomessa ikärasismia. Varoja minulla on takuuvuokraan ja vuokraan. En tuhlannut rahojani ryyppäämiseen, en tee sitä myöskään televaisuudessakaan ryyppäämiseen tai tupakkaan senttiäkään.En ole mitenkään vonkaamassa tuota asuntoa. Olen varma, että kyllä vapaita asuntoja löytyy markkinoilta, mutta yksi asia askarruttaa: Onko Suomen kansaan juurtunut kaikenlaiset rasimin muodot esim ikärasismi? Nykyisessä asunnossani olen asunut nyt yli 21 vuotta ja vuokranantajalla ei ole ollut mitään huomautettavaa minua kohtaan esim. vuokranmaksun suhteen - aina ajallaan vuokrani olen maksanut.

      • Raha ratkaisee

        Eläkeläisestä nyt voi tulla kaikenlaista harmia ja kulua, kuten vaikkapa kaikenlaisten kaiteiden asentamista, ovien leventämistä, kynnysten poistamista jne.... ehkäpä siksi.


    • kikka7

      Vai, että siivous on hanttihommia.. puhuu hän joka ei ole päivääkään siivonnut. Siivouskin vaatii ammattitaitoa. Ei sitä kuka tahansa osaa tehdä. On eri asia siivota kotona kuin esim. koulussa/toimistoissa. Perehdy asiaan. Itse siivonnut 15 v. ja kyllä se vaatii koulutusta ja osaaamista. Näkeehän se kun amatöörit tulee siivoamaan mitä se jälki on. Älä mollaa..!

    • sdfsfddsfsddfasdfafd

      Jostain syystä siivoojina on PALJON ulkomaalaisia kun ei suomalaiselle siivoustyö oikein kelpaa. Sillä perusteella sanoin että siivous on hanttihommaa. Myönnän toki että siivouksessa on varmasti omat niksinsä miten saadaan hyvää jälkeä NOPEASTI eri tiloissa ja se kysyy sitä kaipaamaasi arvostusta alaa kohtaan.

      Pointti oli kuitenkin että jotain nopeasti saatavaa duunia olisi hyvä olla vaikka palkka, arvostus, koulutus jne. olisi huono. Pitää olla kuitenkin jotain duunia, jotta vaikuttaa kunnollisemmalta.

    • onneton äiti

      olen kärsinyt siitä että minulla on mennyt luottotiedot, ja olen mieheni armoilla. Mutta nyt minun lapsenikaan ei saa vuokra-asuntoa koska minuula on merkintä. Tämä on jotain mitä en voi käsittää.
      Onko kukaan kokenut samanlaista? Miten saitte alaikäiselle opiskeluasunnon?

    • opastusta

      Kyllä niitä asuntoja saa vaikka luottikset eivät olekaan kunnossa. Ei niitä kaikki tarkista.

      Kun menet katsomaan asuntoa niin pukeudu siististi ja asiallisesti, esiinny ystävällisesti äläkä moiti huoneistoa, vaikka vähän räjähtäneeltä näyttäisikin.

      Luottohäiriömerkinnän saaneen ei kannata yrittää uuteen, tai huippukuntoon rempattuun asuntoon...omistaja varmasti tarkistaa luottotiedot.

    • adsfadsfafdafdadfdaa

      >>>Onko kukaan kokenut samanlaista? Miten saitte alaikäiselle opiskeluasunnon?

      Kuten aloituksessa oli maininta, niin takaajan hankkiminen voi auttaa asiaa...

    • Afri

      Itselläni menui luottotiedot kun piti saada kodinperustamis rahaa 4000n euroa (koska huostassa syntymästä asti) mutta sitten laki oli muuttunut juuri edellisenä keväänä, että sitä ei kerry ellei ole vammainen tai toinen vanhemmista ole kuollut niin sain sitä rahaa vain 190 euroa. Joten kun kaverit kertoivat että voin ostaa itselleni astiat kalusteet kodinkoneet yms. omilla luottotiedoillani, ja että en joudu siitä minkäänlaisiin vaikeuksiin niin tottakai! Kyllä sun jollakin elääkkin pitää ja on se helppoa jos omat vanhemmat ostaa kaiken ja hommaa kämpän ja on muutenkin annettu hyvät eväät elämään, mutta joillakin meistä EI OLE VAIHTOEHTOJA!

    • Ei muka oma syy????

      >>>Itselläni menui luottotiedot kun piti saada kodinperustamis rahaa 4000n euroa

      Voi elämän kevät tätä "ei ollut oma syy" ruikutusta! Otat siis lainaa etkä pysty maksamaan sitä realistisesti takaisin kun on pakko ostaa kaikkea HIENOA ja KIVAA heti ENSIKOTIIN.... VElKARAHALLA!?!?!?

      Kai sun pitää aloittaa siitä että tunnustat eläneesi yli varojen vaikka laki on muuttunut ja toimit nöyrästi tulevaisuudessa vuokra-asunnon saadaksesi.

      • vaadin, siis olen

        Kamoon hei, täytyyhän sossunelätinkin saada 50 -tuuma telkkari, espressokeitin, silityskeskus ja robotti-imuri. Ne ovat nykypäivänä aivan elämän perusvälttämättömyyksiä. Seuraavaksi pitääkin ruveta itkemään, että autokin pitäisi saada...


    • ärsyyntynyt

      Ja on se sossu niitä autojakin hommannut ainakin maahanmuuttajille.. Kuulin äskettäin tapauksen, jossa maahanmuuttajaperheelle oli myönnetty 40000 euroa uuteen autoon (koska yhden lapsen oli pitänyt päästä toiseen kaupunkiin käymään viikottaisilla terapiakäynneillä) ja toisen tapauksen, jossa maahanmuuttaja lapselle oli myönnetty melkein 1000 euroa polkupyörään ja, kun niin kalliita pyöriä ei ollut prisman maksusitoumuksella saatavissa (vaikka hankkivatkin kalleimman mahdollisen) niin olivat vielä vaatineet myyjältä loppurahoja takaisin käteisen muodossa! Että näin meillä Suomessa!!

    • Yarii

      Y-säätiö "Asuntoja tarjotaan ensisijaisesti asunnottomuustaustaisille, luottotietonsa menettäneille tai muusta syystä asuntomarkkinoilta syrjäytyneille ihmisille."

    • ytjtyggg

      Luottotiedottomalle sopiva asunto on roskapönttö.
      Pidä luottotiedot kunnossa siis.

    • LVAa

      Luottotiedottomuus ei sinänsä ole mikään ongelma, jos luottotiedot eivät ole menneet maksamattomien vuokrien takia ja on esittää 1-2 pidempää, ongelmatonta, vuokralaissuhdetta.

      Mulla oli luottotiedot ihan takapuolesta, mutta 8 vuoden ongelmaton vuokralaissuhde. Ei ainuttakaan myöhästynyttä vuokraa...

      Selitin vuokranantajalle maksuhäiriöiden syyn ja pyysin ottamaan yhteyttä senhetkiseen vuokranantajaani.
      => Uskokaa tai älkää, mutta olisin saanut asunnon ilman takuuvuoraa. Epäsuosittu alue ja vuokranantaja halusi ainoastaa luotettavan, pitkäaikaisen vuokralaisen.

    • moolokinkirkko

      Noin viisikymmentä vuotta yhteiskunnalliset sosiaalipoliittiset toimijat ovat luvanneet asuntoja köyhille. Missä nämä kodit vielä viipyvät?

      • sossu_maksaa

        Miksi juopoille ja laiskajaakoille pitäisi tarjota paremmat asunnot, ilmaiseksi, kuin mihin työtätekevillä on varaa?


    • 3000thcentury

      Ongelma on enemmän käytöshäiriön puolella varmasti, sillä asiat hoidetaan sopimalla paremmin kuin myymällä. Tosin on niitä, jotka on siitetty edellisellä vuosituhannella..
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi

    • eroarahasta.fi

      Hallitusherrain sähköisyyteen ei ole luottaminen.

    • eroarahasta.fi

      Mustamaalaaminen on epäluottamusta herättävien laji, kuten täydellinen elämä ja riskien välttely.

      • Tuleemitätulee

        eroarahasta.fi elää ja voi elävän Jumalan Herran Jeesuksen Kristuksen, Israelin Pyhän lahjoittamalla Pyhällä Hengellä toimia.


    • Vakavastivielä

      Hei kultsi. Semmoiset tiedot ei oikeasti tosiaankaan ole kauppatavaraasi. On hyvempi sun poistua näyttämöltä varmaankin, kun maailmassa on väkivaltaa jo yllin kyllin. Häviä elämästä.

    • Anonyymi

      Jos sulla on työpaikka, eikä maksumerkintään vuokrarästeistä niin saa asunnon vaikka satosta tms alan toimijasta.

      • Anonyymi

        Ei kai työpaikka nyt voi olla edellytys millekään? Asunto, 50" taulutelkkari, espressokeintin ja tonnin puhelin, nehän nyt kuuluvat kaikille!


    • Anonyymi

      Enpä ole loinen,vaikka luottotiedoton ja kyllä pikkukaupungeissa saa nopeasti vuokra asuntoja. Ja narkkaritkin saa jopa yksityisiltä asunnon,koska kela maksaa!

      • Anonyymi

        Ne kalliimmat asunnot voi ollakin rahoitettu huume tms. kaupoilla.


    • Anonyymi

      Paras tapa voisi kuitenkin jo aloittajan antamien neuvojen lisäksi tarjota hiukan korkeampaa vuokraa, esim. 10-15%.. Näin vuokranantaja kiinnostuu kuulemaan lisää sinusta.

      • Anonyymi

        Luottotiedottomilta nyhdetään isompaa vuokraa kuin muilta. Mitä enemmän velkaa, sitä enemmän vuokraa voi pyytää kun tiedetään ettei muuta mahdollisuutta ole kuin vastaanottaa se kallis asunto tai vastaavasti asunto jostain hirrrveän levottomalta ja epäsuositulta alueelta.


    • Anonyymi

      Mulla haki luottotiedoton rikollinen poikaystävänsä kanssa kämppää. Olin jo ottamassa mutta kysyin sitten, kun molemmista löytyi iltalehdestä juttua, että mitenkäs nuo huumeet ja niiden välittäminen: ovatko taakse jäänyttä elämää vai yhä arkipäivää.

      Sai vuokralaisehdokas sellaiset kilarit että häntä ei menneisyydestä muistuteta (siis tänä vuonna vasta vapautunut vankilasta!) ja ovatkin löytäneet paremman asunnon! Noh, olisin kyllä ollut ottamassa heidät, kun olisi vain sanonut sen olevan taakse jäänyttä elämää..

    • Anonyymi

      Sanon 20 asunnon omistajana.

      Yleensä jos hakijalla on Vakituinen työpaikka, puhtaat luottotiedot ja ikää yli 30 vuotta niin kaikki hoituu hyvin.

      Mutta harvassa on moiset hakijat. Kyseiset priimahakijat on yleensä eronneita tai sitä oikeaa etsiviä lapsettomia sinkkuja, jotka eivät syystä tai toisesta halua/uskalla ostaa omaa asuntoa.

      Oikeasti suuri osa vuokraajista edustaa jotain muuta. Luottotiedottomia, työttömiä, sossun töja kelan maksusitoumuksia yms.

    • Anonyymi

      Satolle vaan, Ara-asuntoihin. Ei tarvitse vakuutta eikä luottotietoja.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta nostetaan. Olen saanut hienoja asuntoja, keskikuntoisia yms, olen asunut kaupungissa, kaupungin vieressä ydinkeskustassa OMAKOTITALOSSA yms-

      Ja kyllä luottotiedot menneet, Kertaakaan en ole häätöä yms merkintöjä häiriö käyttäytymisiä yms ei ole ollenkaan.

      Asunnon saanut aina jos tarvinnut. Muutamassa päivässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe