Hankin taannoin Golfin ja ensimmäinen huolto tällä härvelillä on vasta 2v tai 30 000 kilometrin jälkeen. Jotenkin tämä jäi askarruttamaan, sillä se vaikuttaa aika hurjalta kilometrimäärältä samoilla öljyillä ja erityisesti ihan uutukaisella moottorilla (?).
Oletteko teettäneet itse "sisäänajohuoltoja" uusiin autoihin vai pitäisikö uskoa tehtaan ohjeistukseen? Eikö autoissa aikaisemmin ollut tämmöinen vai muistanko ihan väärin?
Uuden auton öljynvaihto
17
8706
Vastaukset
- VAG insinööri
Ei ole olemassa mitään ikiöljyjä -sanoo insinööri!
Jos auto on oma (eikä firman) ja aiot pitää kauemmin kuin takuuajan niin vaihda ihmeessä talven jälkeen tai viim. 10.000 km:n paikkella.
Itse ostin 1.8T-koneisen pelin ja tavoite hurruutella normaalit 250.000 km. Vaihdoin 7000 km kohdalla öljyt itse. Kyllä se öljyproppu on entiseen tyyliin öljypohjassa.
Jos haluat helpolla päästä niin osta öljynvaihtoa varten mittatikun reijän kautta imevä käsipumppu. Maksaa 50 euroa eli eipä tule "ensihuollolle" paljoa hintaa. Ei se huoltokutsuilmaisin omista öljynvaihdosita rikki mene.
Ja halpahalleista saa esim Mobilin "LongLife" oljyä alle 30 e/4 ltr. Pitää vain olla tarkkana mitä purkin kupeessa lukee (= oikea VW-luokitus).- inssi
On se kumma kun valmistaja on väärässä.Miksi tälläisiä vaihtovälejä tahallaan laitettas. Itse kyseisiä autoja huoltaneena totean ,ei ole tullut yhtää tapausta jossa olisi voinu todeta öljyn vanhenemisen yms aiheuttaneen vaurioita. On ollut takseja joukossa jotka on nähnyt useita 100 tuhansia km. Mikään ei ole niin viisas kuin inssi.Käytrännön ammattilaiset on erikseen
- Turbiini
inssi kirjoitti:
On se kumma kun valmistaja on väärässä.Miksi tälläisiä vaihtovälejä tahallaan laitettas. Itse kyseisiä autoja huoltaneena totean ,ei ole tullut yhtää tapausta jossa olisi voinu todeta öljyn vanhenemisen yms aiheuttaneen vaurioita. On ollut takseja joukossa jotka on nähnyt useita 100 tuhansia km. Mikään ei ole niin viisas kuin inssi.Käytrännön ammattilaiset on erikseen
Ensin totean, että omistan Passatin 1.8T -03:sen ja siihen vaihdoin itse öljyt ekan kerran 11 tkm:n kohdalla.
Sitten on pakko kommentoida tuota öljyn vanhenemisjuttua. Kerroit itse huoltaneesi ko. autoja, etkä ole nähnyt öljyn "vanhenemisesta" johtuneita vaurioita. Mutta miten esim. ensihuollossa voisit tämän todeta katsomatta itse moottorin sisään? Faktahan on, että Suomessa, missä vuodenajat vaihtelevat, öljyn sekaan kondensoituu aina jonkin verran vettä. Tämä ylimääräinen vesi ei voi olla moottorille hyväksi.
Eri asia sitten on, jos auto ei ole oma... - longlifea
Ainakaan Mobililla tai Castrolilla ei ole WAG503.00 öljyä olemassakaan 4l kannuissan (kysyin maahantuojilta).
LL-öljyt eivät ole ikiöljyjä, mutta kestävät sen mitä suunniteltukin. Ko. öljissä on epäpuhtauksia sitovia aineita tuplaten tavalliseen öljyyn verrattuna, joten hyöty aikaistetusta öljyn vaihdosta on sama kuin, ajaisi puoli bensatankillista ja kippaisi loput bensat pusikkoon. - Ei inssi
inssi kirjoitti:
On se kumma kun valmistaja on väärässä.Miksi tälläisiä vaihtovälejä tahallaan laitettas. Itse kyseisiä autoja huoltaneena totean ,ei ole tullut yhtää tapausta jossa olisi voinu todeta öljyn vanhenemisen yms aiheuttaneen vaurioita. On ollut takseja joukossa jotka on nähnyt useita 100 tuhansia km. Mikään ei ole niin viisas kuin inssi.Käytrännön ammattilaiset on erikseen
Olen myös minä moisia vehkeitä huoltanut/korjannut
eikä long life autoissa ole tullut öljystä johtuvia vikoja vastaan. - Jamppa
ei vaan en käytä Mobilia ;) Ne koneet ei tarvii sen kummempia sisäänajoja eikä huolto-ohjelmasta poikkeavia öljynvaihtoja. Sit jos saa VAG insinööriä valaista sen verran et vw longlife öljyä ei saa halpahallista (eikä edes kaallimmasta) isossa kannussa, koska sitä on vain tynnyrissä ja litran purkissa. Litrahinta heiluu 15 euron tuntumassa.
Esim Mobil rally formula on longlifeöljy, mutta BMW:n sellainen. Vw:n ll-öljyissä on merkintä esim. 506 00 (diesel), 506 01 (pumppusuutindiesel) tai 503 00 (bensa) Näitä on yleisimmin saatavana mobilin ja castrolin hyllyistä.
Mieti vielä sitä pumpun hankintaa, sillä hintaa vaihdatat pari-kolme kertaa ihan oikealla asentajalla joka hävittää vanhat öljyt puolestasi ja vaihtaa sen suodattimenkin. Siis jos yleensä haluat ne vaihtaa. Huoltoväli-ilmaisin tietty näyttää mitä sattuu jos vaihdat itse etkä nollaa. - patonki
myöskin 30tkm huolto- ja öljynvaihtoväli mutta ensihuolto (joka on käytännössä öljynvaihto) pitää tehdä viimeistään 10tkm/6kk kuluttua.
Suomen olosuhteissa maahantuoja vaatii kuitenkin öljynvaihtoa tehtäväksi vuoden välein vaikka 30tkm ei tulisikaan käyntiin.
Koska huollonilmaisin ei tunne sen paremmin ensi- kuin vuosittaista öljynvaihtoakaan olen pikemminkin pohtinut jätänkö ne tekemättä ts. onko kyseessä vain turha rahastus mutta kyllähän aiemmista autoista itsekin tietää miten karmealta bitumilta öljy näyttää talven ja kylmäkäynnistysten jäljiltä... - Öljyseikki
patonki kirjoitti:
myöskin 30tkm huolto- ja öljynvaihtoväli mutta ensihuolto (joka on käytännössä öljynvaihto) pitää tehdä viimeistään 10tkm/6kk kuluttua.
Suomen olosuhteissa maahantuoja vaatii kuitenkin öljynvaihtoa tehtäväksi vuoden välein vaikka 30tkm ei tulisikaan käyntiin.
Koska huollonilmaisin ei tunne sen paremmin ensi- kuin vuosittaista öljynvaihtoakaan olen pikemminkin pohtinut jätänkö ne tekemättä ts. onko kyseessä vain turha rahastus mutta kyllähän aiemmista autoista itsekin tietää miten karmealta bitumilta öljy näyttää talven ja kylmäkäynnistysten jäljiltä...Jotkut halpojen autojen valmistajat laittavat tehtaalla ensiöljyiksi halvat mineraaliöljyt(milj.eurojen säästö/vuosi).Ensihuolto tän takia,huollossa laitetaan sitten kunnon öljyt ja rupee pyöriin norm.huolto välit.
Halvalla ei saa kaikkia hyvää. - patonki
Öljyseikki kirjoitti:
Jotkut halpojen autojen valmistajat laittavat tehtaalla ensiöljyiksi halvat mineraaliöljyt(milj.eurojen säästö/vuosi).Ensihuolto tän takia,huollossa laitetaan sitten kunnon öljyt ja rupee pyöriin norm.huolto välit.
Halvalla ei saa kaikkia hyvää.joten kaikkien muiden autojen pitää olla automaattisesti volkkaria huonompia.
No Golf farkku tuli koeajettua eikä vakuuttanut mutta olisi halvemman hintansa takia kyllä ollut perusteltavissa jos rahatilanne olisi ollut tiukka. Uutta en jaksanut odotella mutta 5-ovisen perusteella se tulee jälleen olemaan kilpailukykyinen joskin kallis.
Yhtä kaikki, tuo öljynvaihtohuolto on suomalaisen maahantuojan omaa keksintöä eikä käytössä missään muualla (edes huollonilmaisin ei tunne sitä) vaan ensimmäinen öljynvaihto on 30tkm kohdalla.
Mitä tehtaan käyttämiin ala-arvoisiin öljyihin tulee, niin minäkin luin kesämökillä vuoden 1969 teknikanmaailmaa jossa lukijoita varoitettiin vaihtamaan uudet öljyt heti 1000km ajon jälkeen tästä syystä. Tosin mikään muukaan siinä lehdessä kerrottu juttu ei ole pitänyt paikkaansa enää 20 vuoteen...
- seebo
juttu on niin että autoon voi oikeastaan valita joko tuon longlife -ohjelman tai sitten normaalin huoltovälin, joka on siinä 15 000 km välein tehtävä ö-vaihto. Erona on se, että longlife -öljy on eri tavaraa kuin muutoin laitettava täyssynteettinen. Hintakin on ihan toinen, joten jos longlifea vaihtaa useammin niin rahallinen hyöty jää pitkistä vaihtoväleistä (20 - 25 tkm käytännössä)saamatta. Toisaalta on niin, että jos vaihdat öljyt itse ja laitat jotain muuta kun sitä longlife -öljyä, et enää siitä eteenpäin voi jatkaa sen mukaan että tottelisit vaan ajotietokoneen antamia kehotuksia öljynvaihdosta. Voi siis vaihtaa, mutta onko järkeä ? Rahaa menee suotta ... ajotietokone tarkkailee kuulemani mukaan öljyn sähkönjohtavuutta, määrää, kilometrimäärää, aikaa jne, siten että vaikkei autolla ajettaisi kuin 100 km kahdessa vuodessa niin sitten 2 v:n kuluttua se käskee kuitenkin ö-vaihtoon. Muut haistelut liittynevät öljyn epäpuhtauksiin, joten tuntuu että insinöörit autotehtaalla todellakin ovat ajatelleet tuon asian valmiiksi eli mahtaako kannattaa pilata hyvää asiaa vanhaa angliaa koskevin rutiinein .. eli 5000 - 10 000 km:n vaihtovälein ... tai vähän myöhemmin ... "lisää öljy ja tarkista bensa"
- Limnell
On niitä Volkkarin moottoreita penkissä käytetty ennen tehtaalta lähtöä niin, että mitään uuden moottorin pikaisia öljynvaihtoja ei tarvita. Antaa antureiden seurata tilannetta ja näytön kertoa, milloin on huollon aika.
- halpaa
Ostin eilen Kaivokselan (Vantaa) Laatuosasta viisi purkkia Mobilin longlife 530.00 öljyä yht. 50,-
Näillä LL öljyjen hinnoilla tuo tuntui jopa halvalle.- Jamppa
en oo noin halvalla nähny missään! En halua saivarrella mutta tarkoittanet 503 00 -luokitusta? (ettei mene noi nummerot kellään sekaisin kun ovat niin kovin hankalasti ne luokitelleet siellä Wolfsburgissa:) Mobil Formula V 0w-30?
Tietty jos oikein paljon ajaa ja vaihtaa itse, voi harkita tynnyrin ostamista, mut en tiedä kannattaako kun on niin pitkät vaihtovälit ja pienet täyttömäärät... - pekka 2
Jamppa kirjoitti:
en oo noin halvalla nähny missään! En halua saivarrella mutta tarkoittanet 503 00 -luokitusta? (ettei mene noi nummerot kellään sekaisin kun ovat niin kovin hankalasti ne luokitelleet siellä Wolfsburgissa:) Mobil Formula V 0w-30?
Tietty jos oikein paljon ajaa ja vaihtaa itse, voi harkita tynnyrin ostamista, mut en tiedä kannattaako kun on niin pitkät vaihtovälit ja pienet täyttömäärät...Mobilin rally formulat voi olla BMW:n Long Life öljyjä. Voi olla että nyttemmin noissa olis Rally Formuloissakin olisi se uusin pumppu suutin luokitus VW:ltä, oliko se se 506 jotakin.
Mutta ainakin Mobil SHC täyttää VW: luokituksen pumppusuuttimille asti. Sitä ne laittaa merkkihuollossakin, ja litran purkki Motonetissa maksoi vajaat 15 €. Castrolin vastaava LL n. 20 €.
Litra sitä öljyä häviää väkisinkin 30 tkm kohti.
- Bora 2002
Ajotietokone ilmoittaa, että huolto pitäisi tehdä 2400 km:n päästä. Jos tuonne saakka sinnittelee voi tulla 2v täyteen ensin. Öljyä on pitänyt lisätä kerran puoli litraa (ajotietokone antoi ilmoituksen öljyn vähäisyydestä).
- VAG insinööri
Kylläpä nykyisin löytyy Mobilin Protection Formula öljysarjasta kaikki VW longlife luokitukset täyttävää öljyä. Juuri osti 39e/ 4ltr.
VW-huollosta kun kyselet, niin hehän myyvät kuluttajille vain 1 ltr purkkeja ja hinta tähtitieteellinen. Eivätkä luonnollisesti tunnusta, että muualta niitä öljyjä saa puoleen hintaan.
"Longlife"-tietokone ei öljyn koostumuksesta ymmärrä yhtään mitään. Öljyn pintää ja lämpötilaa, käynnistysten lukumäärää, ajokilometrejä se vain seuraa.
Koepenkissä testailut tai taksien suuret ajokilometrit eivät anna oikeaa kuvaa tavallisen autoilijan moottoriin kohdistuvista rasituksista. Penkissä ja takseilla kone on koko ajan lämmin ja kilometrit kertyvät nopeasti. Ei siinä vettä kerry öljyyn eikä hapot ehdit syövyttää moottoria sisältäpäin.
Tavallisella autoilijalla kone on puolet ajasta ryypyllä ja kylmä. Pari talvea ehtii huoltovälikutsun aikana kulua.
Siis VAIHDA IHMEESSÄ TEHTAAN ÖLJYT ensimmäisen talven / 10.000 km jälkeen. Siis jos auto on omalla rahalla ostettu ja aiot sitä pitää kauemmin kuin takuuajan.
PS enpä yhtään ihmettele, kun nykyisin VAG-koneet ovat alkaneet syömään öljyä viiskytluvun malliin. Ja huolto ilmoittaa että 1ltr/1000 km on "normaalia"!!! Tämä oli normaalia 1950-luvulla muttei saisi olla 2000-luvulla. Ettei vai olisi huoltovälit venähtäneet markkinointisyistä liian pitkiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529