Onko sellaista?
Kissani ei ole koskaan syönyt raksuja kuin pienen maistiaisen silloin tällöin, mutta nyt joudun jättämään sen niitten varaan melkein kahdeksi päiväksi kun en pääse sille normaalia ruokaansa eli lihaa tai märkäruokaa antamaan. Koskaan en ole kissaani yön yli yksin pitänyt, mutta nyt menen paikkaan jonne kissoilla ei ole asiaa, ja toisaalta ainoa tietämäni luotettava hoitaja on lomamatkalla.
Pystyn siis kissalleni antamaan normaalin aamuaterian, mutta sen jälkeen sen on tultava toimeen raksuilla aina seuraavan päivän iltaan. Koska en halua ihan mitä tahansa hiilarimuroja kissalleni syöttää edes lyhytaikaisesti, niin siksipä kyselen että mitä marketin raksuja voisitte suositella kaikken proteiinipitoisempana (paikkakunnallani ei ole eläinkauppaa ja asialla on jo kiire).
Toinen kysymys, että kuinka paljon raksuja minun kannataa kissalleni jättää jotta se varmasti saisi nälkänsä tyydytetyksi? Kyseessä on 8 kiloinen melkein 15 vuotias kastraatti.
Kiva jos joku vastaisi ja antaisi vinkkejä. Itse olen jo huolesta sairaana kun en ole koskaan kissaani yksin noin pitkäksi aikaa jättänyt. Ymmärrän kyllä että tokihan se pärjää pari päivää ilman tuoretta ruokaa ja raikasta vettä, mutta entäpä jos se sairastuu tai vaikkapa loukkaa itsensä kun ei enää mikään ketterä nuori poika ole? Ikävä pakkotilanne jollen mitään mahda.
Laadukas marketraksu?
7
217
Vastaukset
- kissa on pärjäävä
Valitettavasti kaikki kaupan murot ovat juurikin muroja. Suurin osa eläinkauppojenkin isoista merkeistäkin on. Royal Canin, jota yleisesti pidetään hyvänä, saattaa sisältää reilusti alle 30% eläinperäistä ainesta. Ei kissa nyt kuole tuollaiseen parin päivän lomaruokavalioon, mutta on mahdollista, että jos se ei normaalisti saa viljaa, vatsa löystyy.
- 8+1
Pärjää kyllä, mutta entäs jos jotain sattuu? Ehkä olen ylihuolehtivainen, mutta muistissa on liian hyvin se kun sukulaiseni kissa oli viikonlopun yksinään kotona ja löytyi kuolleena kun virtsaputki oli mennyt tukkoon. Kissassa ei omistajien vielä kotona ollessa ollut minkäänlaisia oireita, itse sen todistan!
Toinen ikävä tapaus sattui naapurissamme, eli kissa oli jostain syystä pudonnut yläkerran kaiteelta ja vammauttanut häntänsä niin pahoin että se jouduttiin amputoimaan. Kuinkahan kauan tämäkin kissa joutui kärsimään?
Ehkä se ruoka ei kuitenkaan ole se suurin ongelma mitä odotettavissa voi pahimmillaan olla jos eläimen yksin pitemmäksi aikaa yksin jättää. Silloinhan sitä sairastuu tai loukkaantuu kun apu ei ole lähellä!
Kuinkahan tuollainen kissa joka ei koskaan ole ollut muualla kuin kotona tuttujen ihmisten seurassa suhtautuisi jos se yht´äkin vietäsin kissahoitolan häkkiin? Luulen että kotona vapaasti liikkumaan tottunut eläin voisi saada pakokauhun jos se suljettaisiin pieneen häkkiin? Vai taasko vain panikoin?
- edellinen
Hoitolat eivät yleensä sulje kissoja häkkiin, vaan olot ovat huomattavasti mukavammat.
Jos kissasi on FIV/FELV-nega, rokotettu ja kaikin puolin terve, voisi olla niin, että joku kissanomistaja ottaisi sen oman laumansa jatkoksi hoitoon. Paikkakuntaa vaan incatin tai kissamaailman forumille, ehkä sieltä joku löytyisi.- 8+1
Olen käynyt tutustumassa lähipaikkakunnan kissahoitolaan ja siellä kissoilla on pienet häkit joissa kissoilla ei ole juurikaan liikkumatilaa. Koirahäkit ovat kyllä suurempia, mutta niissäkään ei ole makuualustan lisäksi mitään muuta. Kissathan kaipaavat esim. makuupaikan lattiatason yläpuolella. Eli ei kiitos, en vanhaa kissaani vie häkkieläimeksi varsinkaan kun se ei ole koskaan ole ollut vieraassa paikassa.
Kissanomistajia on täällä päin paljonkin, mutta käytännössä kaikki kissat ovat ulkokissoja kun taajaman ulkopuolella asutaan eli sellaiseen jengiin en kissaani kyllä anna koska se ei ole koskaan ulkoillut kuin ainoastaan valjaissa. Toki voisin alkaa etsimään netistä kissanomistajia jotka ehkä voisivat kissani pariksi päiväksi luokseen ottaa, mutta luottaisinko ventovieraaseen? Ja kuinka vanha kissani pärjäisi vieraitten kissojen kanssa kun se ei ole koskaan toisen kissan kanssa ollut nenäkkäin?
Menee jo liikaa arvailuksi ja arpomiseksi, joten luulen että kissalleni on parast olla omassa kotona tulevat pari päivää ja yö kunhan vain sillä on tarpeeksi ruokaa, juomaa ja pari ylimääräistä hiekkalaatikkoa joissa käydä tarpeillaan.
Tietysti jos jotain poissaollessani sattuu, niin omatuntoni siitä soimaa. Mutta valitettavasti en tunne luotettavia kissanhoitajia kuin yhden ja kissahoitolaan vieminen taitaa olla minulle liian suuri kynnys.
Mutta, kun joskus tulevaisuudessa otan uuden kissan, niin sen totutan jo pennusta olemaan hyvässä hoitolassa vaikka matkaa sinne kertyisi useampi sata km! - kissatantta stadista
8+1 kirjoitti:
Olen käynyt tutustumassa lähipaikkakunnan kissahoitolaan ja siellä kissoilla on pienet häkit joissa kissoilla ei ole juurikaan liikkumatilaa. Koirahäkit ovat kyllä suurempia, mutta niissäkään ei ole makuualustan lisäksi mitään muuta. Kissathan kaipaavat esim. makuupaikan lattiatason yläpuolella. Eli ei kiitos, en vanhaa kissaani vie häkkieläimeksi varsinkaan kun se ei ole koskaan ole ollut vieraassa paikassa.
Kissanomistajia on täällä päin paljonkin, mutta käytännössä kaikki kissat ovat ulkokissoja kun taajaman ulkopuolella asutaan eli sellaiseen jengiin en kissaani kyllä anna koska se ei ole koskaan ulkoillut kuin ainoastaan valjaissa. Toki voisin alkaa etsimään netistä kissanomistajia jotka ehkä voisivat kissani pariksi päiväksi luokseen ottaa, mutta luottaisinko ventovieraaseen? Ja kuinka vanha kissani pärjäisi vieraitten kissojen kanssa kun se ei ole koskaan toisen kissan kanssa ollut nenäkkäin?
Menee jo liikaa arvailuksi ja arpomiseksi, joten luulen että kissalleni on parast olla omassa kotona tulevat pari päivää ja yö kunhan vain sillä on tarpeeksi ruokaa, juomaa ja pari ylimääräistä hiekkalaatikkoa joissa käydä tarpeillaan.
Tietysti jos jotain poissaollessani sattuu, niin omatuntoni siitä soimaa. Mutta valitettavasti en tunne luotettavia kissanhoitajia kuin yhden ja kissahoitolaan vieminen taitaa olla minulle liian suuri kynnys.
Mutta, kun joskus tulevaisuudessa otan uuden kissan, niin sen totutan jo pennusta olemaan hyvässä hoitolassa vaikka matkaa sinne kertyisi useampi sata km!Tait teet sopimuksen jonkun toisen kissaihmisen kanssa lähiseuduilta. Esimerkiksi kissamaailma on sellainen erilainen forum, jossa ihmiset paneutuvat kissan hyvinvointiin laajemmin, miettivät syitä häiriökäytökselle ja pyrkivät parantamaan sairaita kissojaan, vaikka se maksaisikin. Siellä siis kirjoittelee paljon kissaihmisiä, joiden kissojen hyvinvointi on ihan eri mallilla kuin puolihylättyjen navettakissojen.
Jos siellä päin seuraillessa sattuu silmiin joku samoilla seuduilla tai yleisimmän matkareitin varrella asuva omistaja, jonka elämänfilosofia on lähellä omaasi, kannattaa ottaa yhteyttä.
Minulla on vain kaksi kissaa, mutta haluaisin nyt juuri testauttaa tätä parivaljakkoa kissamäärän lisäyksen kannalta (haaveissani on 5-6 kissaa). Ottaisin siksi oikein mieluusti hoitokissan tai parikin, kunhan niistä ei aiheudu haittaa omalle populaatiolleni. Haluan siis rahan sijasta (no toki kulujen korvaus) todisteet siitä, että meille tulevat kissat eivät kanna eläinsuojelupelastetuilla yleisiä ongelmatauteja, ja ovat mieluiten rokotettu näyttelykissatasoisesti. Että ei tule herpestä, kalikia, giardiaa, flunssaa, tai kissojen immuunikatoa tuliaisena. Vastineena voin kyllä antaa jotain tietoa omasta kissanhoidostani, en esimerkiksi pidä yhtään huonona, jos omistaja antaa tarkat hoito-ohjeet ja kertoo siitä, mikä kissalle on mieleistä, ja toisaalta kysyy minulta ne nolosti usein pois jätettävät kiperät kysymykset, koska niiden kautta se totuus yleensä paljastuu.
- lklkl
Kissalla on oltava AINA raikasta vettä tarjolla!! Laita vesikuppeja moniin eri paikkoihin! Itse annan kissalleni eläinlääkärin suosittelemaa Royal Cania (koska se kärsi virtsakiteistä ja firmalla on ruoka, joka liottaa niitä). Voin sanoa, että kissan kipuilua oli kauheaa katsoa, kun se sai aivan yllättäen virtsakiteet. Sen jälkeen en halua antaa kissalle ihan mitä tahansa kaupan mömmöjä. Itse liotan tuon Royal Canin kuivaruoan veteen (pari tuntia) ja annan sitten kissalle. Onneksi se syö sitä mielellään. Näin kissa saa samalla tarvitsemaansa vettä (koska se juo muutenkin liian vähän!). Jotenkin tuntuu antaa hullulta pelkkiä kuivia nappeja, koska niissä ei ole lainkaan vettä! Kuivamuonat ovat muutenkin täynnä viljaa ja nissä on hyvin vähän lihaa. Hieman ristiriitaista kissojen luontaisen ruokavalion kanssa. Mutta...jos eläinlääkäri kerran suosittelee Royal Cania, niin kai se on luotettava "asiantuntijan" sanaan.
Jos nyt uskallat jättää kissasi yksin, niin laita sille leluja/virikkeitä asuntoosi. Askartele vaikka pahvilaatikosta leikkipaikka (piileskelyreikiä ja roikkumaan jotain palloja siihen). Ehkäpä toinen vessa olisi myös hyvä olla, koska kissat ovat siistejä eläimiä eivätkä halua pissailla vessaan, joka on täynnä edellisiä jätteitä. Tarkista muutenkin kaikki ns. vaaralliset paikat. Ikkunat, hellat yms... - jk
eläinlääkäri suosittelee sitä koska se on sponssattu. itse en luottanut koska oireet uusi vaan käytin järkeä, etsin netistä ja kehittelin oman ruokavalion jolla ei mitään ongelmia ole ollut enää. kourallinen laadukasta (ja vieläpä halvempaa) applawsia iltaisin ja kaksi kertaa päivässä lihaa ja märkäruokaa. ja tottakai aina vettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525220- 783698
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3212198Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651885Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1161752Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531326Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951280- 701222
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172