Vinkki rahalahjan antajalle

Häävieras

Eli ainahan sanotaan että maksaa pitäisi vähintään sen verran mitä tarjoilu maksaa per henkilä. No itse olen ollut häissä joissa on syöty hienossa ravintolassa viiden ruokalajin illallinen viineineen ja myös häissä joissa on tarjottu perunasoppaa ruisleivän kera maidon toimiessa ruokajuomana. Aina ei edes paikasta voi päätellä tarjoilua, myös perinteisissä paikoissa, tyyliin maamiesseuran talo, olen saanut todella hienoja illallisia. No miten sitten toimia? Ratkaisu on helppo, kirjoitatte korttiin että olette muistaneet hääparia rahalahjalla joka on talletettu tilille, kortin annatte mennessänne sisään juhlaan. Mutta ettepä olekkaan vielä tallettaneet yhtään mitään! Vasta hääjuhlan jälkeisenä aamuna, joka usein on sunnuntai, siirrätte parhaaksi katsomanne rahasumman hääparin tilille, sen mukaan kuinka hyvä tarjoilu oli ja kuinka paljon nautiskelitte hääjuomia. Eli näin ette tule huijatuksi maksamaan perunasoppahäistä yli kymmentä euroa, ettekä toisaalta nolaa itseänne maksamalla gourmet tasoisista häistä jotain hikistä viittäkymppiä.

8

1274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23kj4lkj342lkj342lkj

      Onko häälahjana annettu raha siis "pääsylippu" bileisiin? Käsittääkseni lahja on lahja myös häissä. Lahja annetaan omasta tahdosta tai ollaan antamatta. Häät eivät ole vaatimus lahjalle vaikka niihin osallistuisikin. Omissa häissäni kutsussa vihjaistiin lahjan antajia myös rahana annettavasta vaihtoehdosta. Sen enempää en asiaa miettinyt. Kutsussa myös mainittiin, että oikeastaan emme lahjoja edes halaja. Häät maksoimme puolisoni kanssa omista rahoistamme, emmekä missään vaiheessa keskustelleet mahdollisten lahjoitusten vaikutuksesta budjettiin.

      "Taktiikkasi" ansaitsee minun tarkoin harkitulla arvostelutekniikallani arvosanan: LAME.

      Lisäsuojana seuraaviin häihin kehotan kiinnittämään lompakkoon erillisin nyörin, ettei hääpari vain pääse näpistämään takataskussa pullottavaa massia.

    • Häävieras

      No ehkä taillä noin, mutta jos näitä viestejä lukee tai yleistä etikettiä niin konsensuus on se että vähintään omat syömisensä ja juomisensa pitäisi lahjalla kattaa.

    • lkhjb

      No plääh.

      Mutta kerran on kyllä tullut toimittua vähän tuohon tyyliin. Oli tiukkaa ja olisi pitänyt pitää budjettiriihi että olisi selvinnyt mihin on edes varaa. Vaan kun jotenkin jäi viimetippaan eikä enää ehtinyt. Hyvä arvaus olisi ollut melkoisen onneton summa, ja todentotta, myöhempi tarkastelu osoitti arvauksen aivan oikeaksi. Kumppani kuitenkin innostui käyttämään tarjoilua hyväkseen vähän suuremmalla kädellä joten lopputuloksena tuntui sitten paremmalta tuplata se onneton summa kun seuraavana päivänä tilisiirtoa tehtiin ja vingutella visaa sitten ruokakaupassa seuraava viikko.

    • älyyyyy hooooiiii

      Toivottavasti ap ei saa erityisen usein kutsuja häihin, koska olisi todella vaikea miellyttää hänenlaisensa heppoisella sivistyspohjalla olevaa vierasta. Ei erottaisi aitoa väärästä!

      Oikein herkuttelen ajatuksella, jos juhlissa olisi ammattilaistason sukulaisia laulamassa ja soittamassa ja ruokaa tekisi ilmaiseksi gourmet-tasoinen kokki puolijoukkueteltassa. Ap sipsuttelisi nokka nirpallaan ympäriinsä siksi, ettei mikään näyttäisi "hienolta". Hah heh!

      Lahjarahan suuruutta ei valitettavasti voi monikaan arvioida pelkästään sen mukaan, miten paljon häissä kimaltelee. Hyvätapainen hääpari ei lahjoituksen määrää lähde mittaamaan, vaan kiittää kaikista yhtä kauniisti kuin myös lähtee järjestämään häitään ajattelemalla sen niin, että on mukava saada ihmisiä tulemaan. Minä en esim. anna rahaa juhlan, vaan hääparin älykkyyden mukaan. Huonokäytöksisiä ja hemmoteltuja muistan ihan kiusallakin jollakin, jota he eivät taatusti tarvitse.

      • Häävieras

        Olen muuten ollut häissä joissa oli yksi suomen tämän hetken kovimmin tienaavista artisteista laulamassa, tosin ilmaiseksi morseimmen ystävä kun oli ja ne olivat muutenkin ns. perunasoppahäät. Eli ei ropissut lisälahjoitusta kassaan tuolla ansiolla.


    • kohtuus lahjoissa

      Oma mielipiteeni on, että veljille tai sisarille tai hyville ystäville raha häälahjana on loukkaus. Huolella valittu, juuri hääparille sopiva lahja on ainoa vaihtoehto.

      Jos joskus käyn kaukaisempien sukulaisten tai puolituttujen häissä, vien rahalahjan ja 50 euroa on kyllä ehdoton maksimi. Mielestäni se on iso summa rahaa. En ymmärrä häidenviettäjiä, jotka käyttävät kustannuksiin lainarahaa. Kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää viettää sellaiset häät, joihin on käteismaksulla varaa. Perinteiset maalaishäät lohisoppineen eivät ole yhtään huono vaihtoehto. Paljon kotoisampi, kuin teennäiset tärkätyt hömppäleikkijuhlat mauttomine kermakakkupukuineen, hörhelöineen ja iänikuisine typerine "leikkeineen".

      Häitä on nykyään tosi vähän. Tuntuu, että kaikki käyvät maistraatissa ja pitävät sitten ehkä myöhemmin pienet illanistujaiset kavereille asian kunniaksi

      • jhjhhjk

        Heh, ne häät ilman kuluja ovat häitä joissa puolet vieraista on itseasiassa töissä.... :-D


      • 22
        jhjhhjk kirjoitti:

        Heh, ne häät ilman kuluja ovat häitä joissa puolet vieraista on itseasiassa töissä.... :-D

        Häiden perustarkoituksena on kokoontua iloitsemaan hääpain naimisiinmenoa ja tavata sukulaisia ja tuttuja, kenties tutustua uusiin ihmisiin. Tämän onnistuminen ei ole suoraan suhteessa esim. tarjoilujen tai annettujen lahjojen hintaan.

        Sekä saatujen lahjojen että juhlien tarjoilujen arvosteleminen on hyvien tapojen vastaista - suorastaan moukkamaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe