Olen NIIN raivoissani luettuani toisessa ketjussa nimimerkki "- Ra:n" kirjoituksen sairaanhoitajien työstä " Haartman " ketjussa.
Hän väittää,että sairaanhoitajat " istuu koneitten äärellä koko ajan ja tutkivat potilaiden tietoja "
Minä arvostan sairaanhoitajien / lähihoitajien työtä,he tekevät koko ajan kiireistä ja tarkkaavaisuutta,empaattisuutta vaativaa vuorotyötä sairaaloissa aika pienellä palkalla,olen saanut sairaaloissa heiltä erinomaisen hyvää hoitoa.
En ole ikinä nähnyt heidän istuvan koneitten äärellä turhaan,heillä ei kertakaikkiaan ole siihen aikaa.
Keskustelua asiasta ja sairaanhoitajien työlle arvostusta,he tekevät hyvää työtä kaikki ei siihen pysty .
Nimimerkki " Ra-lle",mieti mitä kirjoitat tai jätä kirjoittamatta.
Sairaanhoitajan työ
70
216
Vastaukset
- syöpäpotilas.
Samaa luin ja minäkin raivostuin,nimimerkillä -RA
kirjoittava henkilö kiroittaa todellakin näin
:" ..ettekö ihmettele kun hoitajat viettävät
melkein koko työssä olo aikansa koneiden ääressä
muuta kuin lukevat potilas tietoja "..
Missä ihmeen välissä kiireiset sairaanhoitajat ehtii istua koneiden äärellä "melkein koko "työajan???
Kuinka katkera ihminen tämä nimimerkki -RA on ja miksi hän purkaa nyt katkeruutensa sairaanhoitajiin.- SAIRAANHOITAJA-51
Kerro sinä -RA,missä sairaalassa HOITAJAT ISTUU KONEITTEN ÄÄRELLÄ SUURIMMAN OSAN TYÖAIKAANSA lukemassa POTILASTIETOJA?
- Äiti S.
Voi hyväinen aika,kehtaako -ra.kirjoittaa tuolla tavalla,törkeää mielestäni.
Toivon ettei yksikään sairaanhoitaja lue hänen kirjoitustaan ja saa pahaa mieltä. - Ekke.
Kai -ra on itse luuseroinut töissään mitä sitten on tehnytkin.
Kunnia ja kiitos sairaanhoitajien työlle;) - sh.s.
Jos sairaanhoitaja viettää suurimman osan työaikaansa koneen äärellä lukemassa potilastietoja ,hän on pian entinen sairaanhoitaja.
- Osastosihteereitä
No nykyisinhän ei edes pysty erottamaankaan vaatetuksen perustella, kuka kukin on. Kaikilla valkeat vaatteet, kuin kaikki olisivat sairaanhoitajia. Kuitenkin osastoilla on paljon henkilökuntaa valkeissa vaatteissa, jotka osa heistä tekevät tietokonetyöskentelyä, eivätkä ole hoitajia.
Toki jotkut hoitajatkiin joutuvat käsittleemään potilastietoja koneella, mutta enimmäkseen ne ovat osastosihteereitä, ja heilläkin valkoiset vaatteet. - Tiina.sp-10
Ammattilaisten mielipiteet ovatkin tervetulleita,onko palstalla ketään sairaanhoitajaa tai muuta sairaala henkilökuntaa.On vaikea uskoa että potilaita hoitavat istuisivat suuren osan työajastaan urkkimassa potilaitten tietoja.
- ex-syöppis.
Ran.kirjoituksesta ei kannat välittää,kaikki sympatiani ja kiitokseni ihanille sairaanhoitajille Haartmannin sairaalassa:-)))))
- 67-v
Olen sanonut hoitsuille itselleen.
Reilun viikon osastolla makailun jälkeen, että kuka heidän askareessaan pärjää, pärjää myös missä muussa tahansa.
Kaiken näköisiä ja tapaisia oikuttelijoita ja meuhkaajia ainakin minun osastollani.
Minä olisin kärrännyt osan rähjääjistä pihalle. - Pääkaupunki seutulai
Tarkemmin,kiitos.Missä sairaalassa näitä netin äärellä istuvia on,heitä en ole tavannut vaikka olen ollut monessa eri sairaalassa ja monta kertaa.
- syöppis.
Lohjan sairaalassa,Meilahdessa,Tammisaaren sairaalassa,Naistenklinikalla ainakin on ihania sairaanhoitajia,ei yhtään meuhkaajaa eikä oikuttelijoita.
Eikä netin äärellä istuvia,kaikki kiitos heille hyvästä hoidosta. - 67-v
syöppis. kirjoitti:
Lohjan sairaalassa,Meilahdessa,Tammisaaren sairaalassa,Naistenklinikalla ainakin on ihania sairaanhoitajia,ei yhtään meuhkaajaa eikä oikuttelijoita.
Eikä netin äärellä istuvia,kaikki kiitos heille hyvästä hoidosta.Oikoajattelua, minulla.
Olisi tietenkin täytynyt täsmentää puoltovirkkeeni jälkeen tarkoittavani oikuttelijoilla ja meuhkaajilla POTILAITA joita hoitsut sietävät ihmeteltävän hyvin, ilmeisesti vaihtoehtojen puutteessa.
Samaten muutama havaintoni ensiavussa rähjäävistä kännikäisistä on pannut ajattelemaan henkilökunnan sietorajoja.
Missään muussa työpaikassa ei suvaittaisi niin törkeää häirintää asiakkaan taholta.
Isot jätkät pamppuineen ja käsirautoineen paikalle turvaamaan henkilökunnan työrauhan! - Heart Beat
67-v kirjoitti:
Oikoajattelua, minulla.
Olisi tietenkin täytynyt täsmentää puoltovirkkeeni jälkeen tarkoittavani oikuttelijoilla ja meuhkaajilla POTILAITA joita hoitsut sietävät ihmeteltävän hyvin, ilmeisesti vaihtoehtojen puutteessa.
Samaten muutama havaintoni ensiavussa rähjäävistä kännikäisistä on pannut ajattelemaan henkilökunnan sietorajoja.
Missään muussa työpaikassa ei suvaittaisi niin törkeää häirintää asiakkaan taholta.
Isot jätkät pamppuineen ja käsirautoineen paikalle turvaamaan henkilökunnan työrauhan!Useissa päivytyksissä ja laitoksissa vartijat ovat nykypäivää ja ehdottoman tarpeellisia, jopa vanhustenhuollossa.
- eukko .
Monessa sairaalassa olen ollut kahden syöpäni sekä muiden sairauksien takia,yhteenkään huonoon sairaanhoitajaan en ole törmännyt,erityinen kiitos Haartmaniiin,empatiaa ja myötäelämistä olen saanut vaikka itse olenkin joskus tuskissani kiukutellut.
- sairaanhoitaja-56.
Tulkoon tämä -ra itse sairaalaan töihin,sitten näkee,kuinka paljon ehtii istua työaikana netin äärellä selaamassa potilaitten tietoja.
- äimänkäki''
Mutta kun -ra kertoo,että hänen äitinsä sairauksisat annettiin tietoa sairaalasta hänen isälleen jä ystävilleen..siitähän on aikaa vuosi kymmeniä, -ra on aiemmin kertonut että hänen äiti kuoli hänen ollessaan noin 6-7 .vuotias.
Käsittääkseni -ra on nyt noin 55 .vuotias. - lusiina4
Älä ny, -ra:lla taitaa olla "huonoja kokemuksia" hoitajista, jos oikein tulkitsen.
- hoh-hoijjaa.:.)
lusiina4 kirjoitti:
Älä ny, -ra:lla taitaa olla "huonoja kokemuksia" hoitajista, jos oikein tulkitsen.
Ra liijoittelee kaikkea,hänen kirjoituksiaan ei kertakaikkiaan kannata lukea,hän on katkera ihminnen ja näkee kaikessa vain pahaa ja huonoa.
Tukekaa häntä että hän löytäisi jossain jotain positiivista. - 20+14
lusiina4 kirjoitti:
Ra:lla ei ole mitään muuta kuin huonoja kokemuksia,ainoastaan hän ja hänen lapsensa ovat hyviä,naapurit ja kaikki kuut ihmiset ovat pahoja,mutta kaikki tyylillään.
- Lusiina 3.
lusiina4 kirjoitti:
Jaahas,oletkohan sinäkin hoitoalalla töissä?
Lusiina 4,toisessa ketjussa hämmästyit kovasti ra:n kirjoitusta ja kirjoitit etteihoitoalalla työskentelevillä ole aikaa urkkia toisten tietoja?
Tarkoittaako kirjoituksesi nyt sitä,että ehkä -raa hoitaneilla on kuitenkin ollut siihen aikaa?
Olet takin kääntäjä Lusiina 4.,eikös niin ? - lusiina4
Lusiina 3. kirjoitti:
Jaahas,oletkohan sinäkin hoitoalalla töissä?
Lusiina 4,toisessa ketjussa hämmästyit kovasti ra:n kirjoitusta ja kirjoitit etteihoitoalalla työskentelevillä ole aikaa urkkia toisten tietoja?
Tarkoittaako kirjoituksesi nyt sitä,että ehkä -raa hoitaneilla on kuitenkin ollut siihen aikaa?
Olet takin kääntäjä Lusiina 4.,eikös niin ?Ei sillä ole väliä olenko hoitoalalla töissä vai potilaanako olen, jostain vinkkelistä näitä kuvioita kuitenkin katselen.
Toisessa ketjussa hämmästyin -ra:n ylseistävää mielipidettä hoitajista. Kirjoitukseni tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus mielipiteeseensä jota tulee jossain mielessä ymmärtää. Ei savua ilman tulta ja jostain syystä -ra on päässyt tuohon käsitykseen jossa hän nyt on.Eli -ra:lla on syynsä olla tuota mieltä kuin on ja sitä sitä syytä me emmä täällä tiedä.
Koko päivää ei sairaanhoitajilla ole aikaa katsella itselleen kuulumattomia potilaspapereitakaan, eikä des oikeutta katsella niitä. Ei edes omia tai lastensa tietoja saa käydä katsomassa. Mutta näyttää lööppien mukaan kuitenkin siltä että joltain aina on ja ne mitä on julkisuuteen nyt tullut lehtien välityksellä, ovat olleet osastosihteereitä?
Minusta potilastiedot ovat niin henkilökohtaisia yksityisyyteen kuuluvia asioita, jotta ei kyllä tule miellenkään mennä niitä urkkimaan. Taitaa olla moraalista TÄSSÄKIN asiassa kyse.
- Mailta
Minun luonnollani ei pystyisi tekemään hoitajan hommia ollenkaan. On taitaa liian herkkä luonto. Eläimille voin tehdä kaikkia hoitotoimenpiteitä mitä tilanne vaatii ja taito riittää.
- eläinystävä.
Minulla on syöpää sairastava,ihana,rakas puoliso,iäkäs,vaikeasti sairas äiti,niin rakkkaita molemmat.
Minulla on myös kaksi tervettä kissaa,niin rakkaita minulle.
Minulla on myös kaksi tällä hetkellä tervettä koiraa,niin rakkaita minulle.
Toivon,että näitä minulle rakkaita ihmisiä kohdellaan hyvin heidän sairastuttuaan.
Toivon myös,että näitä minulle rakkaita eläimiä kohdellaan myös hyvin jos he sairastuvat,yhtä hyvin,kuin hmisiä.
Toivon,että sekä ihmisille että eläimille tehdään hoito toimenpiteet samalla empatiella,jos ei kykene hoitamaan sairaita eläimiä,kuinka kykenee hoitamaan sairaita ihmisiä?
- U.H.Seppo.
Kirjoitus palstalla:
Lusiina4.
31.7.2011 klo.18.57.
Ketju: Haartmannissa vakoilija.
Vastaus nimimerkki " -ra:n kirjoitukseen:
..Et voi olla tosissasi.
Et kai luule että hoitajat istuvat tietokoneilla
päivät vain uteliaisuudesta lukea
toisten potilastiedot.
Siihen ei yksinkertaisesti ole edes aikaa.
Olen kyllä yllättynyt väitteestäsi.
Mielipiteeni: hoitajilla ei ole kertakaikkiaan aikaa istua tietokoneella,sen Lusiina 4.kyllä tietää kun on töissä sairaalassa.- lusiina4
No osa hoitajien työajasta menee valitettavasti "tietokoneella istumiseen", esim sairaskertomukset useissa työpaikoissa kun ovat tietokoneella eikä paperiversioina kuten ennen Wanhaan. Se mitä ei ole kirjattu ei myöskään ole tehty, tarkoittaa sitä että kaikki tekemäsi hoitotyö on kirjattava tietokeneelle ja sitä työtä tehdessään kyllä hoitajakin mielellään istuu. Myös lääkärin määräykset tulevat näyttöpääätteen ruudulle, ne pitää käydä sieltä lukemassa ja kirjata toteutuneeksi. Potilaiden sisään ja uloskirjaukset kuuluvat monissa paikoin myös hoitajille.
Mutta turhanpäiväiseen urkkimiseen toisten ihmisten asioista ei ole aikaa kun ei tahdo työaikana ehti älukemaan edes omaa työsähköpostiaankaan. - -ra
Koneet ovt koko ajan käytössä.Tietty kirjaavat potilastiedot,mutta kukaan ei voi väittää etteikö potilastietoja lueta.paljastuihan juuri yksi näistä potilastietojen lukemisesta ja sai lopputilin.Ei tainnut hänellä olla kiirettä mihinkään muualle kun koneelle.Tietty tämä on vain yksi esimerkki..........
- toipunut sp-
Älkää hyvät ihmiset välittäkä nimimerkki ' -ra:' n kirjoituksista.
- kyllästunut --raan
kun -ra käy melkein päivittäin eri hoitopaikoissaniin uskon että se vaikuttaa siihen,että hoitohenkilökunta on hyvinkin kyllästynyt hänen "vierailuhuinsa"....ei mene päivääkään,ettei hän olisi jonkin sairauden kourissa,ja kirjoittaa sekaisia juttuja täällä.En usko enään mihinkään mitä -ra kirjoittaa,täyttä soopaa kaikki
- Käsittämätön yhtälö
NO minulla on tähän mennessä tänä vuotena n. 100 hoitopäiväkäyntiä. Sisältäen sairaalassa olot, poliklinikat ja sarjahoidot.
Olisin tosi närkästynyt, jos minua hoitavat hoitajat eivät tietäisi minun sairaudestani mitään. Minä edellytän, että he ovat edes päällisiin puolin tutustuneet sairaskertomuksiini.
Miten ihmeessä ylipäätään hoitaminen olisi mahdollista, ellei lue potilaan sairaskertomuksia? Aivan käsittämätön yhtälö..
- `-ra
Miksi edes luet jos verenpaineesi nousee ja saat raivoihinsa itsesi,Ohita kirjoitukseni eikös vaan
- -ra
Paljastuihan yksikin lukija joka potilastietoja lueskeli ja sai lopputilin,eikä varmasti ole ainut.
- 14+4
-ra kirjoitti:
Paljastuihan yksikin lukija joka potilastietoja lueskeli ja sai lopputilin,eikä varmasti ole ainut.
Kerroit aiemmin että sairaanhoitajat istuvat suurimman osan työajastaan koneella urkkimassa potilastietoja ,joten kai heitä on tuhansittain jos sinua on uskominen.
- omatunto.
14+4 kirjoitti:
Kerroit aiemmin että sairaanhoitajat istuvat suurimman osan työajastaan koneella urkkimassa potilastietoja ,joten kai heitä on tuhansittain jos sinua on uskominen.
Kuka sitten hoitaa potilaat jos hoitajat istvuvat vaan netin äärellä ?
En usko että sairaanhoitajia edes kiinnostaa potilastiedot,jos yksi sairaanhoitaja on ollut niistä kiinnostunut niin se ei tarkoita että kiinnostaisi kaikkia sairaanhoitajia.
-Ra miettiköön mitä tänne kirjoittaa. - lusiina4
omatunto. kirjoitti:
Kuka sitten hoitaa potilaat jos hoitajat istvuvat vaan netin äärellä ?
En usko että sairaanhoitajia edes kiinnostaa potilastiedot,jos yksi sairaanhoitaja on ollut niistä kiinnostunut niin se ei tarkoita että kiinnostaisi kaikkia sairaanhoitajia.
-Ra miettiköön mitä tänne kirjoittaa.Huoks!
Sairaanhoitajilta vaaditaan erikoista huumorintajua :
http://gamma.nic.fi/~myllma/hoitsu.htm - he he..
lusiina4 kirjoitti:
Huoks!
Sairaanhoitajilta vaaditaan erikoista huumorintajua :
http://gamma.nic.fi/~myllma/hoitsu.htmHyvä:)
- Sairaanhoitaja Sata
Missä sairaalassa Ira on ollut töissä,kun tälläistä väittää?Ei missään. Ymärrän hyvin,että hoitajat eivät jaksa ottaa "kantaasiakasta" aina vakavasti,kun joka päivä käy jotain valittamassa! Ja näin -ra saa istua ja odottaa,kun muut hoidetaa ensin.
- lusiina4
-ra:n väittämä ei ole ainutlaatuinen vaan tuota samaa kuulee jatkuvasti. Mielestäni tämä johtuu tietämättömyydestä nykypäivän hoitajien työnkuvasta hoitolaitoksissa. Yhä enemmän hoitajille kuuluu tehtäviä, jotka ovat muualla kuin potilaan vuoteen vierellä ja potilaan kanssa ja sitä maallikot eivät useinkaan ymmärrä kun eivät tiedä.
Kiinnostaisikin heittää kysymys, minkälainen kuva ei-hoito-alalla työskentelevillä on hoitajan päivittäiistä töistä yhdessä vuorossa?Siis mitä hoitajan töihin oletetaan kuuluvan? - nu36
Lh:n vai sh:n, kumpaa tarkoitat?
"Kiinnostaisikin heittää kysymys, minkälainen kuva ei-hoito-alalla työskentelevillä on hoitajan päivittäiistä töistä yhdessä vuorossa?Siis mitä hoitajan töihin oletetaan kuuluvan? "- lusiina4
Vaikka molempien, samaa potilastahan hoidetaan, työnkuva vaihtelee hoitopaikasta riippuen.
- Näin olen ymmärtänyt
Tarkoittaako Lh laitoshuoltajaa?
Jos tarkoittaa, niin laitoshuoltaja on entisajan siivooja ja laitosapulainen, joka huolehtii yleisestä huonesiisteydestä, luuttuaa, pyyhkii pölyt, pesee nurkat ja pitää paikat puhtaana. Osallistuu ruoan jakeluun, ei kun hoitsut jakavat ja laitoshuoltajat usein kanniskelevat näitä annoksia potilaille ja noutavat likaiset astiat potilailta.
Sairaanhoitajat taas huolehtivat lääkinnällisestä hoidosta. Kuuntelevat potilaan vointia, tarkkailevat sitä, huolehtivat, että lääkärin määräämät toimenpiteet tulee suoritetuksi. Antavat hoitoja ja valvovat niitä. Kuljettavat tutkimuksissa sairaalan eri osissa, ellei ole sitä potilaskuljettajaa.
Hoitajat pitävät myös kirjaa potilaan voinnista ja raportoivat siitä raportilla. Sairaanhoitajat myös huolehtivat potilaan hygienniasta, ja pesuista ellei ole käytettävissä lähihoitajaa (entistä apuhoitajaa).
Sairaanhoitaja on se linkki jonka välityksellä kulkee viestit potilaan ja lääkärin välillä, mikäli asoita on jotka tulee saattaa lääkärin tai potilaan tietoon muuloinkin, kuin kierron aikana eikä lääkäri aina käy potilaan luona.
Mielenkiintoista, jos mulla on sängyn esim. jalkopää koholla, ja pyydän esim. laitoshuoltajaa laskemaan sängyn jalkopäätä, hän ei sitä saa tehdä. On kutsuttava sariaanhoitaja paikalle.
Samoin, kun syönnin päälle pyysin pääpuolen laskemista alas, laitoshuoltaja sanoi, pitää pyytää sairaanhoitaja, hän ei saa sitä tehdä.
Sairaanhoitaja on oikeutettu lääkejakeluun ja antamaan potilalle lääkettä, mutta ei omin nokin, vaan joutuu lääkäriltä kysymään luvan jos esim. yöllä tarvitsen lisälääkettä, päivystävän lääkärin luvalla hoitaja voi antaa lisälääkitystä.
Listaa tulisi vaikka kuinka paljon.
Sitten se tiedon vienti sinne tietokantaan. Luullakseni aivan kaikki hoitajat eivät sitä raportointia tietokantaan tee, ei ainakaan joka sairaalassa. Näin olen ymmärtänyt, että niitä tekevät tietyt hoitajat, eivätkä kaikki niitä näpelöi. - kiinnostaa..
Näin olen ymmärtänyt kirjoitti:
Jos tarkoittaa, niin laitoshuoltaja on entisajan siivooja ja laitosapulainen, joka huolehtii yleisestä huonesiisteydestä, luuttuaa, pyyhkii pölyt, pesee nurkat ja pitää paikat puhtaana. Osallistuu ruoan jakeluun, ei kun hoitsut jakavat ja laitoshuoltajat usein kanniskelevat näitä annoksia potilaille ja noutavat likaiset astiat potilailta.
Sairaanhoitajat taas huolehtivat lääkinnällisestä hoidosta. Kuuntelevat potilaan vointia, tarkkailevat sitä, huolehtivat, että lääkärin määräämät toimenpiteet tulee suoritetuksi. Antavat hoitoja ja valvovat niitä. Kuljettavat tutkimuksissa sairaalan eri osissa, ellei ole sitä potilaskuljettajaa.
Hoitajat pitävät myös kirjaa potilaan voinnista ja raportoivat siitä raportilla. Sairaanhoitajat myös huolehtivat potilaan hygienniasta, ja pesuista ellei ole käytettävissä lähihoitajaa (entistä apuhoitajaa).
Sairaanhoitaja on se linkki jonka välityksellä kulkee viestit potilaan ja lääkärin välillä, mikäli asoita on jotka tulee saattaa lääkärin tai potilaan tietoon muuloinkin, kuin kierron aikana eikä lääkäri aina käy potilaan luona.
Mielenkiintoista, jos mulla on sängyn esim. jalkopää koholla, ja pyydän esim. laitoshuoltajaa laskemaan sängyn jalkopäätä, hän ei sitä saa tehdä. On kutsuttava sariaanhoitaja paikalle.
Samoin, kun syönnin päälle pyysin pääpuolen laskemista alas, laitoshuoltaja sanoi, pitää pyytää sairaanhoitaja, hän ei saa sitä tehdä.
Sairaanhoitaja on oikeutettu lääkejakeluun ja antamaan potilalle lääkettä, mutta ei omin nokin, vaan joutuu lääkäriltä kysymään luvan jos esim. yöllä tarvitsen lisälääkettä, päivystävän lääkärin luvalla hoitaja voi antaa lisälääkitystä.
Sitten se tiedon vienti sinne tietokantaan. Luullakseni aivan kaikki hoitajat eivät sitä raportointia tietokantaan tee, ei ainakaan joka sairaalassa. Näin olen ymmärtänyt, että niitä tekevät tietyt hoitajat, eivätkä kaikki niitä näpelöi.Olen kiinnostunut siitä,miten lähihoitajan työ poikkeaa sairaanhoitajan työstä?Onko koulutus erilainen nähin ammatteihin?
- Näin olen ymmärtänyt
kiinnostaa.. kirjoitti:
Olen kiinnostunut siitä,miten lähihoitajan työ poikkeaa sairaanhoitajan työstä?Onko koulutus erilainen nähin ammatteihin?
Koulutus on lyhyempi lähihoitajalla kuin sairaanhoitajalla. Ihan tarkkaan en enää tiedä mitä tänä päivänä lähihoitaja tekee, kun heistä ei enää pääse perille, kukan on sairaanhoitaja ja kuka lähihoitaja.
Mutta silloin, kun heidät vielä tunnisti, niin lähihoitaja teki käytönnössä potilaspesut, sänkyjen sijaukset, kuumeiden mittaukset, alusastioiden kuljetukset ja siivoamiset ja potilaiden pissattamiset yms, jotka eivät vessaan kyenneet, autteli sängyssä pissailemisessa yms.
Auttoi ruokailussa, huolehti potilaan nesteyttämisestä ja fyysisestä puhtaudesta.
Oli aikamoinen "shokki" kun Paimion sairaalaan tässä muutama vuosi sitten meniin, niin hyvä kun sängylle ehdin asettautua, tuli lähihoitaja, ja esittäyty minun omahoitajaksi lähihoitaja. Pukkasi kylpytuolia, ja snoi, että nyt mentiin suihkuun. Voi taivast, miten ihanalle tuntui, kun ei ollut pestyksi moneen kuukauteen kunnolla.
Edellinen kerta sairaalassa pari kuukautta aiemmin, liikuntakyvyttömänä veivät sellaisessa niinkuin lasten kahluuallas, semmosella sängyllä veivät suihkuun ja päästivät vettä sen altaan täyteen. Tuntui että siihen hukkuu.
Nyt tämä lähihoitaja kuurasi joka kolon, ja kuivasi. Kylläpä oli hyvä olo. Ja kun luulin, että nyt tässä avoisena lötköttelen, niin eipä mitään, hän tulee papiljottilaatikko kainalossa, että nyt kierretään hiukset.
Höh, mun päässä ei ole paplareita ollut yli 15 vuoteen, eivät ole kädet taipuneet. Mutta täällä laitettiin nätiksi.
Mutta joku sairaala-alan ihminen voisi kertoa, mitä tänä päivänä lähihoitajan tehtäviin kuuluu. - KKK.
Koulutus on lyhyempi lähihoitajalla kuin sairaanhoitajalla. Ihan tarkkaan en enää tiedä mitä tänä päivänä lähihoitaja tekee, kun heistä ei enää pääse perille, kukan on sairaanhoitaja ja kuka lähihoitaja.
Mutta silloin, kun heidät vielä tunnisti, niin lähihoitaja teki käytönnössä potilaspesut, sänkyjen sijaukset, kuumeiden mittaukset, alusastioiden kuljetukset ja siivoamiset ja potilaiden pissattamiset yms, jotka eivät vessaan kyenneet, autteli sängyssä pissailemisessa yms.
Auttoi ruokailussa, huolehti potilaan nesteyttämisestä ja fyysisestä puhtaudesta.
Oli aikamoinen "shokki" kun Paimion sairaalaan tässä muutama vuosi sitten meniin, niin hyvä kun sängylle ehdin asettautua, tuli lähihoitaja, ja esittäyty minun omahoitajaksi lähihoitaja. Pukkasi kylpytuolia, ja snoi, että nyt mentiin suihkuun. Voi taivast, miten ihanalle tuntui, kun ei ollut pestyksi moneen kuukauteen kunnolla.
Edellinen kerta sairaalassa pari kuukautta aiemmin, liikuntakyvyttömänä veivät sellaisessa niinkuin lasten kahluuallas, semmosella sängyllä veivät suihkuun ja päästivät vettä sen altaan täyteen. Tuntui että siihen hukkuu.
Nyt tämä lähihoitaja kuurasi joka kolon, ja kuivasi. Kylläpä oli hyvä olo. Ja kun luulin, että nyt tässä avoisena lötköttelen, niin eipä mitään, hän tulee papiljottilaatikko kainalossa, että nyt kierretään hiukset.
Höh, mun päässä ei ole paplareita ollut yli 15 vuoteen, eivät ole kädet taipuneet. Mutta täällä laitettiin nätiksi.
Mutta joku sairaala-alan ihminen voisi kertoa, mitä tänä päivänä lähihoitajan tehtäviin kuuluu.Olet saanut todella hyvää hoitoa sairaalassa,tuntuu hyvälle puolestasi:)
- lusiina4
Sitten se tiedon vienti sinne tietokantaan. Luullakseni aivan kaikki hoitajat eivät sitä raportointia tietokantaan tee, ei ainakaan joka sairaalassa. Näin olen ymmärtänyt, että niitä tekevät tietyt hoitajat, eivätkä kaikki niitä näpelöi.Lh on meillä ainakin lähihoitajan lyhenne, voi olla jossain laitoshuoltaja, meillä kuitenkin puhutaan sairaala-apulaisista.
Ruoan jakeluun voivat osallistua niin lh:t, sh:t kuin sairaala-apulaisetkin, riippuen hoitopaikasta.Joissain paikoissa myös sairaala-apulaiset ja hoitoapulaiset osallistuvat potilaiden syöttämiseen. Lääkinnällisen hoidon toteutuskin vaihtelee eri paikoissa, joissan lähihoitajalla on samat lääkehoito-oikeudet kuin sairaanhoitajilla (lukuunottamatta suoneen annettavat lääkkeet, ilmeisesti tässäkin kuitenkin voidaan toimipaikkakoulutuksella tehdä poikkeuksia).
Potilaiden voinnin tarkkailu kuuluu kaikille hoitoon osallistuville, he myös kirjaavat toteuttamaansa hoitoa sairaskertomuksiin, havaintojaan potilaasta.Eli siinä mielessä kaikki hoitoon osallistujat kyllä "näpelöivät" potilas-asiakirjoja :-). Lääkityksistä sen veran että joka lisälääkityksestä ei tarvitse soittaa päivystävälle lääkärille vaan tarvittaessa annettavat lääkkeet lääkäri on listannut potilaan lääkelistaan ja sen mukaan hoitaja voi läääkitä potilasta ylimääräisesti.
Eli tuossa oli listattu potilaan välitön hoito. Tietävätkö kaikki, jotta hoitajille kuuluu työvuoronsa aikana myös lääketilausten teko. Lääketilausta varten katsotaan hoitopaikoissa olevat lääkeja infuusiokaapit, mitä tilaukseen tulee laittaa jotta lääkkeitä riittää. Lääketilaus tehdään monissa paikoin tietokoneohjelman avulla eli taas "hoitaja istuu" koneella.Keskusvarastotilauksen kanssa sama juttu. Hoitoon tarvittavia välineitä tulee olla saatavilla. Laitteiden huolto vie oman aikansa.
Ainakin sh:t sairaaloissa osallistuvat lääkärin kierrolle, sen jälkeen toteuttavat kiertomääräykset, jotka on merkitty tietokoneelle, eli taas vaatii lukemista. Sen jälkeen istutaan soittelemassa kotiutussoitot, huolehditaan kotiutuville potilaille reseptit, hoito-ohjeet, kontrolliajat, kyydit kotiin, yhteydet kotihoitoon, hoitotiedotteet, hoitotyön yhteenvedot, yhtydet omaisiin jne. jne. Lääkkeiden aloitukset, lopetukset ja näiden vieminen potilastietoihin, lääkehuoneiden lääkekansioihin.
Oman lukunsa muodostavat osastojen viikkopalaverit joissa taas hoitajat istuvat kaikki kerralla. Samoin nykyisin on nämä hiljaiset raportit, mikä tarkoittaa sitä, että hoitaja töihin tullessaan ensi töikseen istuu lukemaan raporttia tietokoneella, vanhanaikaisia raportteja ei ole monessa paikassa anää vaan kukin lukee tarvitsemansa tiedon potilasasiakirjoista tietokoneelta. - kiinnostavaa.
lusiina4 kirjoitti:
Lh on meillä ainakin lähihoitajan lyhenne, voi olla jossain laitoshuoltaja, meillä kuitenkin puhutaan sairaala-apulaisista.
Ruoan jakeluun voivat osallistua niin lh:t, sh:t kuin sairaala-apulaisetkin, riippuen hoitopaikasta.Joissain paikoissa myös sairaala-apulaiset ja hoitoapulaiset osallistuvat potilaiden syöttämiseen. Lääkinnällisen hoidon toteutuskin vaihtelee eri paikoissa, joissan lähihoitajalla on samat lääkehoito-oikeudet kuin sairaanhoitajilla (lukuunottamatta suoneen annettavat lääkkeet, ilmeisesti tässäkin kuitenkin voidaan toimipaikkakoulutuksella tehdä poikkeuksia).
Potilaiden voinnin tarkkailu kuuluu kaikille hoitoon osallistuville, he myös kirjaavat toteuttamaansa hoitoa sairaskertomuksiin, havaintojaan potilaasta.Eli siinä mielessä kaikki hoitoon osallistujat kyllä "näpelöivät" potilas-asiakirjoja :-). Lääkityksistä sen veran että joka lisälääkityksestä ei tarvitse soittaa päivystävälle lääkärille vaan tarvittaessa annettavat lääkkeet lääkäri on listannut potilaan lääkelistaan ja sen mukaan hoitaja voi läääkitä potilasta ylimääräisesti.
Eli tuossa oli listattu potilaan välitön hoito. Tietävätkö kaikki, jotta hoitajille kuuluu työvuoronsa aikana myös lääketilausten teko. Lääketilausta varten katsotaan hoitopaikoissa olevat lääkeja infuusiokaapit, mitä tilaukseen tulee laittaa jotta lääkkeitä riittää. Lääketilaus tehdään monissa paikoin tietokoneohjelman avulla eli taas "hoitaja istuu" koneella.Keskusvarastotilauksen kanssa sama juttu. Hoitoon tarvittavia välineitä tulee olla saatavilla. Laitteiden huolto vie oman aikansa.
Ainakin sh:t sairaaloissa osallistuvat lääkärin kierrolle, sen jälkeen toteuttavat kiertomääräykset, jotka on merkitty tietokoneelle, eli taas vaatii lukemista. Sen jälkeen istutaan soittelemassa kotiutussoitot, huolehditaan kotiutuville potilaille reseptit, hoito-ohjeet, kontrolliajat, kyydit kotiin, yhteydet kotihoitoon, hoitotiedotteet, hoitotyön yhteenvedot, yhtydet omaisiin jne. jne. Lääkkeiden aloitukset, lopetukset ja näiden vieminen potilastietoihin, lääkehuoneiden lääkekansioihin.
Oman lukunsa muodostavat osastojen viikkopalaverit joissa taas hoitajat istuvat kaikki kerralla. Samoin nykyisin on nämä hiljaiset raportit, mikä tarkoittaa sitä, että hoitaja töihin tullessaan ensi töikseen istuu lukemaan raporttia tietokoneella, vanhanaikaisia raportteja ei ole monessa paikassa anää vaan kukin lukee tarvitsemansa tiedon potilasasiakirjoista tietokoneelta.Kiitoksia,tällaista on hyvä lukea,tajuu vähän näiden sairaalassa työskentelevien työnkuvan.
Haluaako joku sairaanhoitaja kertoa täällä noin summittaisesti yhden työpäivänsä tapahtumat,mitä kaikkea siihen sisältyy.
Teetkö samalla ehkä uuden aloituksen aiheeseen että kaikki halukkaat löytää sen ja voisimme tutustua sairaanhoitajan / lähihoitajan työpäivään,mitä kaikkea se oikeasti on:)) - lusiina4
kiinnostavaa. kirjoitti:
Kiitoksia,tällaista on hyvä lukea,tajuu vähän näiden sairaalassa työskentelevien työnkuvan.
Haluaako joku sairaanhoitaja kertoa täällä noin summittaisesti yhden työpäivänsä tapahtumat,mitä kaikkea siihen sisältyy.
Teetkö samalla ehkä uuden aloituksen aiheeseen että kaikki halukkaat löytää sen ja voisimme tutustua sairaanhoitajan / lähihoitajan työpäivään,mitä kaikkea se oikeasti on:))Juu sitä minäkin toivoisin jotta pääsisimme kurkistamaan sh:n tai lähihoitajan työpäivään, mitä kaikkea siihen liittyykään?
- ent.potilas.
Olen saaanut aina hyvän hoidon sairaaloissa,hoitajia en ole kauaan tarvinnut odottaa -tiedän ettei heillä aina ole aikaa salamana rientää juuri minua palvelemaan,on paljon hoidettavia potilaita.
Ymmärrän myös,että hoitajilla on raportointi töitä koneella,en ole ikinä kuvitellut,että he huvikseen välillä käyvät konttori hommissa.
Kyllä kaikki sairaalassa enemmän olleet tietää että sairaanhoitajilla on paljon töitä ja kova kiire.
Kaikki kunnia ja kiitos teille sairaanhoitajat,lähihoitajat ja koko sairaala henkilökunta:)- Puhuu kuin pukille
Mistä erotat lähihoitajan?
Minä en erota häntä mistään. Jos joku nimilappu rinnassa on, missä lukee lähihoitaja, sitä ei näe lukea sieltä sängyn pohjasta, joten kaikki hoitajat näyttävät sairaanhoitajilta.
Joskus maailmassa heillä oli erlaiset asut, ja siitä tiesi, mitä asoita keneltäkin pyysi. Nykyisin on hankalaa, kun puhut samaa asiaa monelle, eikä asia sittenkään mene perille.
Aikoinaan siivoojilla oli punavalkoruudulliset puvut. Apuhoitajilla sinivalkoruudulliset puvut, ja myöhemmin keltaiset puvut, ja sairaanhoitajilla valkoiset.
Tämä järjestelmä toimi paljon paremmin, kuin nykyjärjestelmä, jossa kaikilla on samanlaiset valkoiset vaatteet.
- v.-46.syntynyt.
Paljon riippuu itsestään,millaista kohtelua saa sairaalassa ,jos narisee ja valittaa turhasta koko ajan hoitajille niin kyllä hekin saattavat kyllästyä.Hyväntahtoisuutta ja ymmärrystä hoitajien raskaalle työlle.Olen usein sairaalassa ihmetellyt,kuinka hoitajat jaksavat tehdä työtään,itse en siihen pystyisi.Joillakin on paha tapa moittia toisia ihmisiä milloin mistäkin,täytyisi ajatella onko siihen varaa,onko itse niin täydellinen ihminen,katsoa peiliin välillä.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudat.- Liian kipeä
No kun on hirvittävän kipee, kivulloinen ja sairas, ei pysty olemaan valittamatta. Minä lukeudun niihin, joilla on ankarat kivut.
- ++++
Liian kipeä kirjoitti:
No kun on hirvittävän kipee, kivulloinen ja sairas, ei pysty olemaan valittamatta. Minä lukeudun niihin, joilla on ankarat kivut.
Kyllä saa valittaa jos siihen on aihetta,sairaanhoitajat ovat tottuneet siihen ja pyrkivät auttamaan.Turhaan valittajiakin on ja se onkin ihan eri asia,he valittavat turhautuneina kaikesta.
Sairaala on sitä varten,että siellä hoidetaan ja jos on kipuja tai muuta,totta kai täytyy valittaa saadakseen lääkitystä tai muuta tarvittavaa hoitoa.
Minäkin olen joskus leikkauksen jälkeen valittanut,on ollut kipuja ja apua olen saanut aina.
- -ra
Minä en valita sairaalassa,enkä pyytele mitään.Veden haen itse,ja sulhasen kanssa käyn vessassa.En halua pyytää mitään apua,ainoastaan lääkkeet,ja kiitän aina.En narise mistään.
- seli-seli..
Jaaha,et pyydä mitään mutta keskustelupalstalla haukut sairaanhoitajia että he vaan istuvat suuren osan työaikaansa netin äärellä urkkimassa potilaiden tietoja ,eivätkä ehdi sinua auttamaan.
- +++++
Entä jos sulhanen ei ole paikalla kun tulee vessahätä?
- lusiina4
+++++ kirjoitti:
Entä jos sulhanen ei ole paikalla kun tulee vessahätä?
"Sulhaseksi sanotaan "tippatelinettä", jossa roikkuu infuusiopullo- tai -pussi ;-). Toki se vo olla myös sängyssä kiinni oleva "sulhanen", mutta jos potilas pääsee liikkumaan, pyörillä kulkeva teline on tietysti miellyttävämpi. Ja toisaalta, jos pääsee ja jaksaa itse hakea vetensä, miksi kiireisten hoitajien pitäisi se tehdä?
- eräs syöppis.
Haista jo kukkkanen,tekopyhä ihminen.
- -ra
Olen 7 vuotiaasta saakka pitänyt itsestäni huolta ja nuorimmista veljistäni kun ei ollut äitiä.En vieläkään halua keneltäkään apua.Ainoastaan jos halvaantuisin olisi pakko ottaa apua vastaan,mutta se olisi pahin painajaiseni.Haluan kaiken tehdä itse. vaikka olisi varaa palkata siivooja en palkkaisi en halua ketään vierasta huusholliini.
- Inhimillistä
Kyllä otat apua vastaan, jos olet niin heikossa kunnossa. Turhaa ylpeilyä. Minä olen tänään saanut kylpypalvelua. Viikonlopulla tulee omaishoitajan lomittaja lauantaiksi ja sunnuntaiksi.
- pese kädet aina
Oot Ira todella naurettava tapaus."haen veteni itse" jne. En usko ollenkaan.Jokapiväisiin kuviosihan kuuluu käydä jossain hoitolaitoksessa jotain apua hakemassa. Sen ajan otat muilta pois. Oletko ajatellut asiaa?
- -ra
Eivät ota lääkärille vastaan ellei ole aihetta.Mene sinäkin vaikka joka päivä jos kateeksi käy,ei kai kukaan huvikseen siellä juokse.
- 19+14
Paitsi sinä kirjoituksistasi päätellen.Kukaan ei sinua ja sinun elämääsi katehdi,ei ole syytä.
- Niemi.
Kyllä lääkärille saa ajan valittamalla puhelimessa,totuus taitaa selvitä vasta kun olet jo vastaanotolla..
- -ra
heippa vaan lähden mustikkaan.
- sukua.
Jo edesmennyt äitini teki elämäntyönsä sairaalassa.Hän ainakaan ei koskaan kertonut meille kotona mitään hoidettavista potilaista.
En ikimaailmassa voi edes kuvitella,että hän olisi istunut netin äärellä tutkimassa potilastietoja,niin utelias hän ei ollut.
Hänen työ oli aika raskasta,kiirellistä,tarkkaavaisuutta vaativaa ja työvuorot oli raskaat,iltavuorosta aamuun,ei jäänyt montaa tuntia aikaa nukkua.
Hän oli positiivinen ja empaattinen ihminen,työ oli hänelle kutsumus ammatti. - hbkghggk
mn.hjhlhjh
- ----- _ _ -
Lopeta jo ja mee mustikka metsään
- jkhjlhljhl
----- _ _ - kirjoitti:
Lopeta jo ja mee mustikka metsään
kghkgjk
- ;((((((((((((((((
Lh on kylläkin lyhenne lähäristä.
Miksi ihmeessä laittelet noita kirjainsotkujasi, kaikki tietävät kuka niiden takana on??!!- Nouseeko hissi
No minä en tiedä, kuka tuon kirjainsotkun takana on. Olen sen verran uusi palstalla, mutta aika idioottimaisen kuvan antaa itsestään. Liekkö kaikki yläpäässä ihan järjestyksessäkään, nouseeko hissi edes ylöskään?
- ei anneta aikaa joka
Irahan noita kirjoittelee,kun ei pääse edes tervariin.Ei jaksettu antaa sille aikaa tänään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576