Kommunismin toteutus 3

Pappa-2

Kuinkas kommunismissa päätettän palvelujen tuotannosta? Saakos kampaamon perustaa kuka tahansa, tai ketkä tahansa?. Ilmeisesti ei, sillä perustajahan olisi kauhea kpitalisti, joka olisi investoinut pääomaa tuotantovälineisiinsä. Äänestämällä toimivat komiteat varmaan päättäisivät minne ja miten suuri kampaamo perustettaisiin. Joukolla sääntöjä sitten kerrottaisiin, kuka saa kampaamoja käyttää ja mitä palveluja saa.

Kampaamo on melko paikallinen juttu ja se voisi juuri ja juuri toimia edellä kuvatusti.Kuinkas kaukolämmöstä ja vaikka Internetistä päätettäisiin? Paikallisten komiteoiden ristiriitaisia päätöksiä ei voi olla. (Työläisneuvostoista puhuminen tässä yhteydessä lienee irvokasta?)

Marx ei palveluihin paljoa huomiota kiinnittänyt.

27

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesusmaria34

Sinulle on turha selittää mitään kommunismista tai sosialismista, kun et ole edes ymmärtänyt kapitalismia. Jos joku perustaa kampaamon, niin en minä vielä tätä henkilöä kapitalistiksi kutsuisi. Jos tämä henkilö palkkaa halpatyövoimaa (eli käyttää hyväkseen köyhiä työttömiä) ja rikastuu/elää näiden työntekijöidensä työllä, niin sitten on asia erikseen.

• Pappa-2

Kyllä yksityisyrittäminen oli rikos Neuvostoliitossa. Yhden hengen yrityskin on yritys. Kaikki tuotantovälineet kuuluvat kommunismissa yhteiskunnan haltuun.

Tässä on tietysti mielenkiintoisia rajatapauksia. Voin pätkiä moottorisahallani puita itselleni, mutta en toisille korvausta vastaan. Toki voin yhteiskunnan sahalla pilkkoa puita yhteisölle.

Onkos kahden kampaajan kampaamon perustaminen kapitalismia?

• Anonyymi
        Pappa-2 kirjoitti:

Kyllä yksityisyrittäminen oli rikos Neuvostoliitossa. Yhden hengen yrityskin on yritys. Kaikki tuotantovälineet kuuluvat kommunismissa yhteiskunnan haltuun.

Tässä on tietysti mielenkiintoisia rajatapauksia. Voin pätkiä moottorisahallani puita itselleni, mutta en toisille korvausta vastaan. Toki voin yhteiskunnan sahalla pilkkoa puita yhteisölle.

Onkos kahden kampaajan kampaamon perustaminen kapitalismia?

Kommunismissa (esim. Neuvostoliitossa) ei tarvita mitään "kampaajia"
        Työnormissa on väljyyttä mukavasti niin, että jokainen ehtii ITSE kammata tukkansa vaikka työaikana kerran tunnissa. Tukan lyhentämisen voi tehdä saksilla, tai yhteisomistuksessa olevalla tukanleikkuun koneella !

Kiinalainen toverimme keksi jo ajat sitten tukanleikkuu automaatin! Se oli rakenneltu kypärän sisään. Aluksi joku kapitalismin kätyri epäili laitetta !
        Miten se voi toimia, kun ihmisten päät ovat eri kokoisia ja -muotoisia?
        Niin, niin tiedänhän minä tuon, tuumi keksijä. "Mutta vain ensimmäisellä kerralla"

• Kapitalisti1967

"Sinulle on turha selittää mitään kommunismista tai sosialismista, kun et ole edes ymmärtänyt kapitalismia. Jos joku perustaa kampaamon, niin en minä vielä tätä henkilöä kapitalistiksi kutsuisi. Jos tämä henkilö palkkaa halpatyövoimaa (eli käyttää hyväkseen köyhiä työttömiä) ja rikastuu/elää näiden työntekijöidensä työllä, niin sitten on asia erikseen."

Öh, kyllä sinä olet se joka ei ole ymmärtänyt kapitalismia.

Kampaamon perustaminen yksityisillä varoilla nimen omaan on kapitalismia. Kapitalismin määritteisiin ei kuulu onko kampaamossa työntekijöitä, tai millaista palkkaa heille maksetaan.

• Järkimies75

Näin.

Ja mitä tulee ainaiseen mussutukseen palkoista ja riistosta, työsopimus on vapaaehtoinen. Työntekijöillä on vapaus perustaa oma kampaamo ja pitää voitot/tappiot itsellään. Harvat niin tekevät, koska yrittämiseen liittyy riski sijoitetun pääoman menettämisestä tai jopa isoista veloista loppuiäksi.

Yleensäkin harva "riistäjistä" mussuttava itse perustaa yritystä joka maksaa niitä kohtuullisia palkkoja tai veloittaa niitä kohtuullisia hintoja. Outo juttu ;-)

• hohhoijjjjjaaaa
        Järkimies75 kirjoitti:

Näin.

Ja mitä tulee ainaiseen mussutukseen palkoista ja riistosta, työsopimus on vapaaehtoinen. Työntekijöillä on vapaus perustaa oma kampaamo ja pitää voitot/tappiot itsellään. Harvat niin tekevät, koska yrittämiseen liittyy riski sijoitetun pääoman menettämisestä tai jopa isoista veloista loppuiäksi.

Yleensäkin harva "riistäjistä" mussuttava itse perustaa yritystä joka maksaa niitä kohtuullisia palkkoja tai veloittaa niitä kohtuullisia hintoja. Outo juttu ;-)

Harva on siinä asemassa, että on varaa ottaa riskejä. On esim vanha tai sairas tai on lapsia elätettävänä tai lainaa jo ennestään. Tai onko mieleesi juolahtanut, että yrittäminen ei ole kaikkien "juttu"? Yrittäminen onnistuu parhaiten niiltä, ketkä ovat luonnostaan sen tyyppisiä. Ja se, että ei ole "yrittäjäluonteinen" ei pitäisi olla mikään halveksittava tai vähäteltävä asia. Yrittäminen monesti (ei siis aina) vaatii hyviä puhelahjoja joita kaikilla ei ole vaikka muuten olisikin fiksu. Usein yrittäjyyteen ajaudutaan tai kasvetaan. Usein yrittäjiä KIINNOSTAA yrittäminen. Onko yrittäjät sitten niin yksinkertaisia, että eivät voi nähdä asioita muiden silmin? Ehkä on parempi, että keskittyvät yrittäjyyteen eivätkä yhteiskunnan tutkimiseen, siihen heistä ei näin kärjistettynä näköjään ole.

Sinun määritelmiesi mukaan olen varmaan "punikki" ym. Oma isäni kuitenkin on yrittäjä ja on ollut sitä jo vuosikymmeniä. Itse satun olemaan vain luonteeltani täysin erilainen. Olen ahkera ja tunnollinen, en vain silti haluaisi olla yrittäjä. En tarkkaan ottaen itsekään tiedä mikä siinä on, mutta se vain ei ole minun juttu. Ehkä pidän vain käsilläni työskentelimisestä, yrittäjänä joutuisin tekemään kaikkea mistä en pidä jne.

Eikö se olisi totalitarismia jos kaikki ihmiset pitäisi tunkea samaan muottiin, jotta he voisivat elää säädyllistä elämää? Kapitalismi taitaakin olla totalitarismin vaarallisin muoto.

• jeesusmaria34

"Öh, kyllä sinä olet se joka ei ole ymmärtänyt kapitalismia."

Kirjoitin ehkä hieman tökerösti. Kyse oli "kauheasta kapitalistista". Oman yrityksen perustaminen ei ole moraalisesti väärin. Muiden työllä eläminen on.

• Järkimies75
        hohhoijjjjjaaaa kirjoitti:

Harva on siinä asemassa, että on varaa ottaa riskejä. On esim vanha tai sairas tai on lapsia elätettävänä tai lainaa jo ennestään. Tai onko mieleesi juolahtanut, että yrittäminen ei ole kaikkien "juttu"? Yrittäminen onnistuu parhaiten niiltä, ketkä ovat luonnostaan sen tyyppisiä. Ja se, että ei ole "yrittäjäluonteinen" ei pitäisi olla mikään halveksittava tai vähäteltävä asia. Yrittäminen monesti (ei siis aina) vaatii hyviä puhelahjoja joita kaikilla ei ole vaikka muuten olisikin fiksu. Usein yrittäjyyteen ajaudutaan tai kasvetaan. Usein yrittäjiä KIINNOSTAA yrittäminen. Onko yrittäjät sitten niin yksinkertaisia, että eivät voi nähdä asioita muiden silmin? Ehkä on parempi, että keskittyvät yrittäjyyteen eivätkä yhteiskunnan tutkimiseen, siihen heistä ei näin kärjistettynä näköjään ole.

Sinun määritelmiesi mukaan olen varmaan "punikki" ym. Oma isäni kuitenkin on yrittäjä ja on ollut sitä jo vuosikymmeniä. Itse satun olemaan vain luonteeltani täysin erilainen. Olen ahkera ja tunnollinen, en vain silti haluaisi olla yrittäjä. En tarkkaan ottaen itsekään tiedä mikä siinä on, mutta se vain ei ole minun juttu. Ehkä pidän vain käsilläni työskentelimisestä, yrittäjänä joutuisin tekemään kaikkea mistä en pidä jne.

Eikö se olisi totalitarismia jos kaikki ihmiset pitäisi tunkea samaan muottiin, jotta he voisivat elää säädyllistä elämää? Kapitalismi taitaakin olla totalitarismin vaarallisin muoto.

Niin, en minäkään ole yrittäjä. Mutta en väitä että yrittäjä saisi voittonsa tyhjästä tai minun selkänahastani. Tämä on pelkkä taistolainen fraasi.

"Olen ahkera ja tunnollinen, en vain silti haluaisi olla yrittäjä. En tarkkaan ottaen itsekään tiedä mikä siinä on, mutta se vain ei ole minun juttu."

Noinhan se juuri menee, kapitalismin on tarkoituskin antaa kullekin mahdollisuus toimia omien kykyjen pohjalta.

"Eikö se olisi totalitarismia jos kaikki ihmiset pitäisi tunkea samaan muottiin, jotta he voisivat elää säädyllistä elämää?"

Kyllä. Ja nyt voisin kysyä onko kukaan pakottamassa sinua yrittäjäksi? Voit hyvin olla työntekijä, ja tienata suurimman palkan mitä kukaan on valmis maksamaan. Mutta ei sinulla tai kellään muullakaan ole oikeutta saada oikeaksi katsomaansa palkkaa, koska se tarkoittaisi jollekin velvollisuutta maksaa, ja itsesiassa velvollisuutta alkaa yrittäjäksi.

Ainainen rutina palkoista perustuu Esson peräpöydän punikkien legendoihin. Todellisuudessa ne voitot ja osingot eivät ole lähelläkään sitä mitä firmat maksavat palkkoina.

• Järkimies75
        jeesusmaria34 kirjoitti:

"Öh, kyllä sinä olet se joka ei ole ymmärtänyt kapitalismia."

Kirjoitin ehkä hieman tökerösti. Kyse oli "kauheasta kapitalistista". Oman yrityksen perustaminen ei ole moraalisesti väärin. Muiden työllä eläminen on.

Muiden työllä eläminen on mahdotonta. Jos et antaisi mitään vastineeksi saamillesi voitoille, miksi kukaan työskentelisi sinulle?

Leikkaisitko naapurisi hiukset jos minä vain ottaisin palkastasi 20%? Et varmasti luovuttaisi minulle penniäkään, eikö totta? Vaan entä jos riskeeraan rahani vuokraamalla kalliin paikan kaupungin keskustasta, hankkimalla kalustoa, panostamalla markkinointiin, jne? Lupaan maksaa sinulle palkkaa riippumatta siitä teenkö voittoa, tai käykö asiakkaita? Minä kannan riskit, ja menetän säästöni jos homma ei toimi. Sinulle maksetaan palkka etkä voi menettää ansaitsemiasi rahoja.

Miltäs nyt kuulostaa? Ellet katso tarjoamaani vastinetta riittävän arvokkaaksi suhteessa ehkä saamiini voittoihin, perustat oman parturi-kampaamon. Niin kuin mahdollisesti huomaat, on täysin mahdotonta elää toisten työllä. Sellaista on kapitalismi: jos ei anna mitään, ei saa mitään.

• Yrittäminen
        Järkimies75 kirjoitti:

Niin, en minäkään ole yrittäjä. Mutta en väitä että yrittäjä saisi voittonsa tyhjästä tai minun selkänahastani. Tämä on pelkkä taistolainen fraasi.

"Olen ahkera ja tunnollinen, en vain silti haluaisi olla yrittäjä. En tarkkaan ottaen itsekään tiedä mikä siinä on, mutta se vain ei ole minun juttu."

Noinhan se juuri menee, kapitalismin on tarkoituskin antaa kullekin mahdollisuus toimia omien kykyjen pohjalta.

"Eikö se olisi totalitarismia jos kaikki ihmiset pitäisi tunkea samaan muottiin, jotta he voisivat elää säädyllistä elämää?"

Kyllä. Ja nyt voisin kysyä onko kukaan pakottamassa sinua yrittäjäksi? Voit hyvin olla työntekijä, ja tienata suurimman palkan mitä kukaan on valmis maksamaan. Mutta ei sinulla tai kellään muullakaan ole oikeutta saada oikeaksi katsomaansa palkkaa, koska se tarkoittaisi jollekin velvollisuutta maksaa, ja itsesiassa velvollisuutta alkaa yrittäjäksi.

Ainainen rutina palkoista perustuu Esson peräpöydän punikkien legendoihin. Todellisuudessa ne voitot ja osingot eivät ole lähelläkään sitä mitä firmat maksavat palkkoina.

Kimmo Kevätsalo (yrittäjä itsekin) kirjoiteli Hesarissa joku vuosi sitten mielnkiintoisia yrittämisestä pari lainausta artikkelista.

"Väestön vauraus ei ole sidoksissa yrittäjyyteen"

Perinteisesti ymmärretyn yrittäjyyden merkitys vähenee, kun vauraus kasvaa Suomessa ja maailmalla.

Kova tosiasia on, että yrittäjätoiminta on merkitykseltään supistuva taloudellisen toiminnan muoto kapitalismin kehittyessä. Tämä näkyy muun muassa siinä, että yrittäjien osuus työvoimasta on suuri vain kehitysmaissa ja köyhissä OECD-maissa, kuten Meksikossa, Turkissa ja Kreikassa.

Hyvä työllisyys, korkea tuottavuus ja väestön vauraus eivät ole yhteydessä yrittäjyyteen, vaan kulkevat käsi kädessä palkkatyön yleistymisen kanssa."

http://www.kayttotieto.fi/artikkeliv_HS_260206.htm

• Kapitalisti1967
        Yrittäminen kirjoitti:

Kimmo Kevätsalo (yrittäjä itsekin) kirjoiteli Hesarissa joku vuosi sitten mielnkiintoisia yrittämisestä pari lainausta artikkelista.

"Väestön vauraus ei ole sidoksissa yrittäjyyteen"

Perinteisesti ymmärretyn yrittäjyyden merkitys vähenee, kun vauraus kasvaa Suomessa ja maailmalla.

Kova tosiasia on, että yrittäjätoiminta on merkitykseltään supistuva taloudellisen toiminnan muoto kapitalismin kehittyessä. Tämä näkyy muun muassa siinä, että yrittäjien osuus työvoimasta on suuri vain kehitysmaissa ja köyhissä OECD-maissa, kuten Meksikossa, Turkissa ja Kreikassa.

Hyvä työllisyys, korkea tuottavuus ja väestön vauraus eivät ole yhteydessä yrittäjyyteen, vaan kulkevat käsi kädessä palkkatyön yleistymisen kanssa."

http://www.kayttotieto.fi/artikkeliv_HS_260206.htm

Tuossa on hyvä muistaa että syynä tähän on pitkälti yritysten kasvu. Leipurien ja suutarien tilalla onkin ruokatehtaita ja vaatetehtaita. Niinpä yrittäjien määrä on pienempi, ja palkansaajien suurempi. Tietysti yritysten kasvaessa ja panostaessa korkeampaan tuottavuuteen (teknologian avulla) palkat nousevat.

Mutta homman juju onkin siinä millä tämmöiseen tilanteeseen päästään. Ensin tarvitaan yksityisyrittäjiä. Käytännössä jokainen suuryritys on aikanaan ollut pieni.

• Kapitalisti1967
        Järkimies75 kirjoitti:

Muiden työllä eläminen on mahdotonta. Jos et antaisi mitään vastineeksi saamillesi voitoille, miksi kukaan työskentelisi sinulle?

Leikkaisitko naapurisi hiukset jos minä vain ottaisin palkastasi 20%? Et varmasti luovuttaisi minulle penniäkään, eikö totta? Vaan entä jos riskeeraan rahani vuokraamalla kalliin paikan kaupungin keskustasta, hankkimalla kalustoa, panostamalla markkinointiin, jne? Lupaan maksaa sinulle palkkaa riippumatta siitä teenkö voittoa, tai käykö asiakkaita? Minä kannan riskit, ja menetän säästöni jos homma ei toimi. Sinulle maksetaan palkka etkä voi menettää ansaitsemiasi rahoja.

Miltäs nyt kuulostaa? Ellet katso tarjoamaani vastinetta riittävän arvokkaaksi suhteessa ehkä saamiini voittoihin, perustat oman parturi-kampaamon. Niin kuin mahdollisesti huomaat, on täysin mahdotonta elää toisten työllä. Sellaista on kapitalismi: jos ei anna mitään, ei saa mitään.

Totta!

• Pappa-2

Ei tarkoitus ollut puhua yrittämisestä vaan kommunismin toteuttamisesta. Alla on muutama luonnos asiasta. Noinko sitä kommunismia toteutetaan vai kuinka?

Hoidellaan asia pelkillä neuvostoilla:
      Korttelineuvosto tulee tulokseen, että eukoille tarvitaan lisää väriä tukkaan.
      Neuvosto funtsaa kuinka usein korttelin naiset saavat kampaamossa käydä.
      Neuvosto arvioi tilan tarpeen ja selvittää, onkos korttelissa sopivaa tilaa.
      Neuvosto anoo koneita koneidentekoprikaatin neuvostolta, kalusteita huonekalutehtaan työläisneuvostolta, kampaustarvikkeita keskusvaraston neuvostolta ja lopuksi kysyy paikalliselta iskurityöläistenneuvostolta jospa he kunnostaisivat tilat. Neuvosto kyselee kampaajiksi halukkaita ja valitsee hommiin sopivat.

Hoidellaan asiaa keskitetyllä suunnittelulla:
      Demokraatisesti valittu palveluidensuunnittelukomitea tulee tulokseen, että naisten tukan väriä ja kiharoita on lisättävä.
      Suunnittelukomitea arvioi montako uutta kampaamoa tarvitaan ja minne.
      Suunnittelukomitea selvittää toisilta suunnittelukomiteolta tilojen, koneiden ja kalusteiden saatavuuden heidän suunnitelmiensa mukaan.
      Lopuksi lisätään kampaamon kunnostus kunnostuskomitean suunnitelmiin.
      Kampaajien paikalle saamisesta huolehtii kampaajien ammattiyhdistyksen työläisneuvosto.
      Hyi kauhistus, tässä orastaa valtion siemenen haju!

Palvelujen jakamisessa voitaisiin ottaa käyttöön vaikka täällä esitetyt palvelukortit. Tällä viikolla saa kupongilla ABC 123 tupeerauksen ja kupongilla XY 99 hiusten leikkuun.

Näinkö kommunismissa tarve kohtaa tarjonnan? Huomatkaa, rahaa ei ole, valtiota ei ole, markkinoita ei ole, yksityisyrittäminen on kielletty!

• 11

Kun tuollaisia kyselet olet vielä myyrän asteella, kommunismi on älyllisempiä olentoja varten.

• Pappa-2

Kyllä, kyllä, olen kuullut, että kommunismi on ihanaa ja kommunistit muita ihmisiä parempia ja viisaampia. Kun missään ei kuitenkaan kuvata kommunismin toimintaa olen alkanut hieman epäillä, että kommunismi on uskonnon kaltainen. Kunhan omistava luokka tuhotaan, tuotanto otetaan yhteiskunnan haltuun ja vallan ottaa proletariaatin diktatuuri, niin paratiisi aukeaa. Se kommunistinen paratiisi on kuitenkin taivaan kaltainen, ihana mutta mahdoton kuvata.

Jospa kommunismin toteuttavatkin ihmistä korkeammat olennot?

• Anonyymi
        Pappa-2 kirjoitti:

Kyllä, kyllä, olen kuullut, että kommunismi on ihanaa ja kommunistit muita ihmisiä parempia ja viisaampia. Kun missään ei kuitenkaan kuvata kommunismin toimintaa olen alkanut hieman epäillä, että kommunismi on uskonnon kaltainen. Kunhan omistava luokka tuhotaan, tuotanto otetaan yhteiskunnan haltuun ja vallan ottaa proletariaatin diktatuuri, niin paratiisi aukeaa. Se kommunistinen paratiisi on kuitenkin taivaan kaltainen, ihana mutta mahdoton kuvata.

Jospa kommunismin toteuttavatkin ihmistä korkeammat olennot?

"Kunhan omistava luokka tuhotaan, tuotanto otetaan yhteiskunnan haltuun ja vallan ottaa proletariaatin diktatuuri, niin paratiisi aukeaa."

Täytyykö sen tapahtua noin? Ei? Vanha täytyisi ottaa vastaan uudella tavalla. Miksi omistava "luokka" täytyisi tuhota?

• 18

Miten joku on voinut sanoa jotain sellaisesta mitä ei vielä koskaan ole ollut, taidat sotkea sosialismin kommunismiin.

"Jospa kommunismin toteuttavatkin ihmistä korkeammat olennot? "

Tuo viimeinen kommenttisi on lähellä totuutta, sillä ihmisten itsekäs egokeskeisyys estää kommunismin tehokkaasti.
      Mahdollistaa vain diktatuurisen tyranniaan perustuvan sosialismin (CCCP jne.)

• Pappa-2

Miten joku voi haluta jotain sellaista, mistä hän ei ymmärrä mitään? Kommunismin olemuksestahan kukaan ei osaa sanoa mitään. (Muuten, miten joku voi keksiä jotain sellaista, mitä ei ole koskaan ollut?)

Sosialismissa on raha ja valtio ja kummunismissa kuulemma ei. Lue Wikipediasta muista eroista.

Puhun nykyihmisten yhteiskunnista konkreettisesti, en utopistisista haihatteluista. Jos köyhälistön vallankumouksen tuloksena ei ole jotain konkreettisesti parempaa, niin miksi yllyttää siihen?

• Se on raa ka peli ku

Haloo anterot!
      Kommunismin idea ei ole siinä että kuka peeta vainaan lusikat omistaa tai kuka kampaa pöljän hiukset, vaan siinä että tuotannon YLEISIÄ linjoja ei määrää kaikenmaailman kepulien naurettava omahimoinen edun tavoittelu. Kommunismi on sitä että ihmiset ovat yhteisö ja tämän yhteisön tarpeet määräävät sen mitä tuotetaan. Jos ketjun aloittanut papan käppänä istuu kannon päähän persauksilleen ja miettii että mitä helevatan ideaa on siinä että kaikki neljä tyttärentytärtä perustaa kampaamon äetsään, niin joko hän ymmärtää että a) kaikki eivät voi olla kampaajia tai b) äetsässä ei riitä kaikille kampaajille töitä, joten lapsukaiset polkevat toisiaan sen minkä ehtivät ja kolmesta tulee huoria, niinkuin partureille käy. Papan pieneen pipipäähän ei ole pälähtänytkään että voisi olla maailma jossa vähemmällä vaivannäöllä jokainen saa mahansa täyteen ja ovat vaikka vuoropäivinä partureita. Demenssi vaari se vaan haluaa että;"rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät" mutta onko taatan päässä edes etäisesti vilskahtanut visio siitä kuinka oikein käy kun tämä touhu jatkuu? Lontoo palaa jo. Huomenna on Papparaisen töllin vuoro.

• 11

Kuvailemasi kommunismi romahtaa tasan tarkkaan siinä vaiheessa kun joku "yhteisössä" onkin eri mieltä, jäljelle jää vain diktatuuriin kehittyvä sosialismi.

• Pappa-2

Kuka tai mikä sitten ohjaa tuotannon YLEISIÄ linjoja? Ei kukaan, neuvosto, keskusvirasto, huutoäänestys? Mitäs ne yleiset linjat ovat, teräksen tuotanto tonneina, kampaamojen luku/tietty väkimäärä? Kuinkas paljon niitä YLEISEN linjan ohjeita on, sata, tuhat, miljoona vai? Mitkäs ovat kampaamojen yleiset linjat? Lukumäärä, koko, koneet, tukkavärit, koulutus, ...?

Yhteisö on vain kaunis sana, joka tarkoittaa melkein mitä vain: perhe, kunta, valtio, naapurusto, kyläyhteisö, kaupunginosayhteisö, kaupunkiyhteisö, kouluyhteisö, työyhteisö, kirkkoyhteisö, osakeyhtiö, osuuskunta, säätiö, ... Onko Lestadiolaisilla ihana yhteisö? Entä Hitler-Jugend tai Putin-nuoret? Al-Qaida se vasta hieno yhteisö onkin.

Ovatko maailman kaikki ihmiset yksi yhteisö? Miten se eroaa nykytilanteesta.

Minähän kysyin, kuinka kommunismissa päätetään kampaamoista. Senhän täytyy olla parempi tapa kuin tämä nykyinen sekasortoinen ahneuteen perustuva maailma, jossa ihmisillä on valta valita kampaamonsa. Valaisepa tätä, minä jo esitin pari vaihtoehtoa.

Onkos se Lontoo esimerkki yhteisön toiminnasta?

• vihreekirja

Vastauksia kaikkeen: gaddafin vihreä kirja. Onko se kommunismia vai mitä? En tiedä.

• NLryssikokokomuidean

Ei kommunismia tarvitse toteuttaa mitenkään sehän toteuttaa itse itsensä kun jokainen osallistuu työntekoonbain sen verran kuin kuluttaa ja syö. Noissa aikaisemmissa viesteissä oli hyvä tuo kampaamojen määrän epätietoisuus,kommunismissahan se menee niin että niitä on vain niin paljon kuin on tarvitsijoita ja ne jotka käyttävät palvelua osallistuvat vastaavasti sen työmäärän tekoon mitä heidän parturipalveluissa olemansa aika otti.
      Itse tosin kun olen puolikalju, en parturipalveluja tarvitse vaan ajan itse mitä tarvitsen joten en myöskään työskentelisi parturin eteen mitään.Oikeanlainen kommunismi menisi näin.

• Anonyymi

Lisää tällaisia.

• Anonyymi

Haluan tehdä perus työtä, sellaista, joka sopii minulle luonnostaan, eli sitä, jota teen mm. kotona, tiedon kerääminen ja eteenpäin lähettäminen. paremman erottaminen huonommasta, yhteiskunnan parantaminen, - ilman palkkaa.
      Haluan saada sen, mitä tarvitsen - ilmaiseksi.
      Raha luo väärää turvallisuuden tunnetta - sitä ei voi syödä.

• Anonyymi

Ja vielä: haluan herätä silloin kun herään, ja mennä nukkumaan kun väsyttää. Jos tulee tarve nukkua päiväunia, teen sen, ja jatkan sen jälkeen työntekoa.
        Nykymeiningillä ihminen on lähempänä konetta - täytyy jaksaa olla istuallaan tai seisomassa tietyn aikaa.
        Haluan luoda uudet aakkoset, jotka perustuvat konsonantti-vokaaliyhdistelmiin, jotka lyhentävät tekstin pituutta, säästävät aikaa ja paperia. Muodot vastaavat suun ja kielen muotoja lausuttaessa - esim. a=c
        Kuka on päättänyt, että a kirjaimen on muistutettava harppia? "A", ja että on vielä pienet kirjaimet, jotka ovat aivan erinäköisiä? Kumpi kirjain on kyseessä I vai L, jos kirjoitan "l" ja "I"?
        Miksi ihmisille kelpaa melkein mikä vain, mikä eteen annetaan, kuin kotieläimet, jotka saavat päivästä toiseen samat raksut syödäkseen?
        Miksi sanat "vaan" ja "muu" ovat lisääntyneet, samoin lasten likinäköisyys? Vastuunottokyvyn puute, ja välinpitämättömyys sen puolen kuka nai kenet? Saastat hääräävät kauniiden kimpussa. Miehet eivät aja partaansa, ja antavat hiustensa kasvaa. Papit ovat valmiit vihkimään melkein kenet vain avioon, vaikka kyse olisi parin vuoden romanssista, koska toinen osapuoli sattuu olemaan kaksonen, ja toinen härkä. Miksi eroaminen maksaa niin paljon? Siitä on tehty rahastuskeino.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja vielä: haluan herätä silloin kun herään, ja mennä nukkumaan kun väsyttää. Jos tulee tarve nukkua päiväunia, teen sen, ja jatkan sen jälkeen työntekoa.
        Nykymeiningillä ihminen on lähempänä konetta - täytyy jaksaa olla istuallaan tai seisomassa tietyn aikaa.
        Haluan luoda uudet aakkoset, jotka perustuvat konsonantti-vokaaliyhdistelmiin, jotka lyhentävät tekstin pituutta, säästävät aikaa ja paperia. Muodot vastaavat suun ja kielen muotoja lausuttaessa - esim. a=c
        Kuka on päättänyt, että a kirjaimen on muistutettava harppia? "A", ja että on vielä pienet kirjaimet, jotka ovat aivan erinäköisiä? Kumpi kirjain on kyseessä I vai L, jos kirjoitan "l" ja "I"?
        Miksi ihmisille kelpaa melkein mikä vain, mikä eteen annetaan, kuin kotieläimet, jotka saavat päivästä toiseen samat raksut syödäkseen?
        Miksi sanat "vaan" ja "muu" ovat lisääntyneet, samoin lasten likinäköisyys? Vastuunottokyvyn puute, ja välinpitämättömyys sen puolen kuka nai kenet? Saastat hääräävät kauniiden kimpussa. Miehet eivät aja partaansa, ja antavat hiustensa kasvaa. Papit ovat valmiit vihkimään melkein kenet vain avioon, vaikka kyse olisi parin vuoden romanssista, koska toinen osapuoli sattuu olemaan kaksonen, ja toinen härkä. Miksi eroaminen maksaa niin paljon? Siitä on tehty rahastuskeino.

"Miksi ihmisille kelpaa melkein mikä vain, mikä eteen annetaan, kuin kotieläimet, jotka saavat päivästä toiseen samat raksut syödäkseen?"
        Tarkoittaa, että tavat eivät muutu, uusia asioita ja teitä ei osoiteta. Se, minkä ympärillä kaikki on, kutsutaan rahaksi, ja siihen tarrataan, kunnes se menettää arvonsa, tai ei enää käy.
        Millä on suurempi väli rahasta puhuttaessa, kun se, että hinnat ei nouse ja palkat ei laske? Kun EU:lle menette, niin hinnat halpenee? Kuka uskoi?
        Jos tämä on demokratian ongelma, mikä on kommunismin vastaava?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe