Yläasteelle meno

pav333

Moi. Oon siis menos yläasteelle nyt 11.8 ja haluisin tietää, että miten se eroaa ala-asteen kanssa. Vähä pelottaa, jännittää toisaalta kivaa. Onko yläasteella vaikeaa? Kiusataanko seiskoja paljon? Kertokaa ihmees teidän ensimmäinen päivä yläasteel, haluisin tietää! :)

172

10985

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      Eroaa ala-asteesta paljonkin, mutta on paljon hauskempaa, usko pois.
      On vähän vaikeampaa kuin ala-asteella, mutta ei paljon. Kokeisiin tarvitsee kyllä tankata enemmän. Seiskoja ei kiusata paljon. Ensimmäisenä päivänä kasiluokkalaiset saattavat tulla vähän kovistelemaan, kun ovat nyt vihdoin joitakuita vanhempia. Ysit eivät oikeastaan välitä. Varaudu kuitenkin siihen, että olet nyt taas "pohjalla", kun kutosella olit siellä ns. "ravintoketjun" huipulla ;)

      • morominä :D

        Joo no yläasteella kiusataa tosi paljo, paljo enemmä ja hakataa useemmi..


      • Ählämit vittuun

        "Eroaa ala-asteesta paljonkin, mutta on paljon hauskempaa, usko pois."

        Niille jotka saavat hakata heikoimpia.


      • minämoro :D
        morominä :D kirjoitti:

        Joo no yläasteella kiusataa tosi paljo, paljo enemmä ja hakataa useemmi..

        oikeesssa oot. ARMOTON kiusaus jo ennenku pääsee ovesta sisälle


      • Anonyymi
        morominä :D kirjoitti:

        Joo no yläasteella kiusataa tosi paljo, paljo enemmä ja hakataa useemmi..

        Meidän isä tulee hakkaa teidän isän saatana.


    • teini9

      Mäkin olen menossa yläasteelle. En usko että ainakaan paljoa kiusataan ehkä vähän härnätään, sillonkin kun oltiin tutustumassa niin vähän huudeltiin mutta ei muuta. Ehkä ne "sun pääs työnnetään vessanpyttyyn" tarinat on vaan tarinoita... ;D

    • nykyään lukiossa

      Itse inhosin olla yläasteella. Tunneilla oli rauhatonta ja kiusaamistakin oli paljon. Epämiellyttävää mutta totta. Ehkäpä teidän yläasteellanne on asiat paremmin, toivotaan ainakin.

      • Yläaste on yhtä helv

        Meidän yläasteel tai luokal sama homma :( Nyt vikalle luokalle eli ysille ja sit vittuun täältä! En tykkää ollenkaan.


      • eiookivaa
        Yläaste on yhtä helv kirjoitti:

        Meidän yläasteel tai luokal sama homma :( Nyt vikalle luokalle eli ysille ja sit vittuun täältä! En tykkää ollenkaan.

        meidänki yläasteel ja luokas kans iha rauhatonta ja kiusataan ja sillee...): meen kasille joten viä pitää kestää 2 vuotta...):


    • jjjjjjjj

      määki jännitin ekaa päivää ko menin yläasteelle... :) yläaste on paljo mukavampi ku ala-aste mut se on vaa vaikeempaa ja opiskella pitää enemmän. meitä seiskoja ei sillo kiusatu 'yleisesti' muutako vähä saatettii tönii ja kastella jja huuella perää... :D mut ei sitä tartte jännittää yläaste aika on tosi kivaa!

    • ....................

      No ei yleesä kiusata. Seiskoja saatetaa ' mopottaa '
      mut ei se mitää vakavaa oo(:
      8-9 luokkalaiset vaan huutelee ' mopo ' ja ihan nauraen(:
      Se oli ainaki perinne sillo ku mä menin seiskalle.
      nyt meen ysille(:

      • Mä (:

        Meillä kans ihan sama mopotus.. meen kans nyt ysille


    • bOTTAHLJK

      enne yläasteela tehtiin kaikenmoiset moku kastee ja yms mut ei nyään ennää tehä ja kiusaamista on tosi vähän:))))
      niiet ei kantti jännittää:D

      • tsemppii alottajalle

        meiä koulul on ökökaste nykyäänki mut ei se oo sen kummempi ku et työnnettii käsi johonki paskaan ja käveltii silmät sidottuna ja jotku kutitteli höyhenillä naamaa ja siel muka "kummitteli" ja sit hypättii volttimonttuu ja juotii jtn vtun pahan makusta litkua. mut ei ollu yhtää paha se kaste. sen jälkee ei sit enää ollu ökö (=mopo) vaik sen jälkee sanottiinki viel seiskoi ököiks ja jos ei ollu koulus sillo ku se oli ni sit on ikuinen ökö.
        juu muita juttuja yläasteesta en jaksa selittääkkää ku täs on jo niitä iha hyvin :)


    • nuub€r

      Mul on kans ihan sama juttu. Ei jännitä yhtään kun sisko siin koulus ja se kertos et siel on paljon rennonpi meininki kun ala-asteel

    • joku vaan.....

      Mulle yläaste ei ollu mitää herkkuu, seiskalla kaikki oli melkein ookoo, pojat kiusas ja nimitteli, jos olin esim kipee ja poissa koulusta pari päivää nii silloinen kaverini vaa totes "nyt ne pojat ei haukkunu ku sä et ollu paikalla" tuli semmone olo et kiva kaverille mut mua ne vissiin vihaa ja lujaa.

      Kasilla kaikki meni päin hevon vittuä, huudeltiin ja kaikkee tommosta, tirskuttii selän takana, katottii päälle ku oisin joku haiseva paska. vituttaa semmoset teinit jokka luulee olevansa maailmanomistajia tai jtn. lopulta en enää kestä ny ja jouduin sairaalaan ja sieltä sitten laitokseen, mutta ei siitä sen enempää..

      En tarkoita että sulla ei olis kivaa! joillakin menee huonosti joillakin ihan ookoo.

    • aaaassdsyyjn

      Vuosi sitten yläasteelle menneenä sanoisin, että suurin ero ala-asteeseen on se, että välitunnit muuttuvat vaöpaamuotoisemmiksi mutta tunneilla onkin sitten haastavampaa. Meidän luokassa on yksi kiusaamistapaus ja muutenkin huono luokkahenki, mutta sellaista ei kyllä tapahtunut että ylempiluokkalaiset olisivat kiusanneet meitä. Muutenkin koko seiskaluokka oli aika villiä ja kaaottista aikaa, mutta uskoisin sen johtuvan pelkästään meidän luokasta eikä siitä että olimme yläasteella. Olen nyt miettinyt, että onkohan koko yläaste tällaista... Jos on, niin on todella mielenkiintoista miettiä että mitenköhän sitten vanhana kiikkutuolissa muistelen yläasteaikoja :D

    • tytsy97

      Itsekkin olen menossa seiskalle :D
      Vähän jännittää ku oon 97 (oon jääny luokalle(omasta tahosta), mut onneks mul on samalla luokalla myös neljä oppilasta jotka on 97.
      Mutta kiva nähdä millaista se yläasteen meno on :D

    • okpdfkosdoeqrortqeow

      Älä mee ylä-asteelle. Tollasia jonneja niinku sinä. Jää ala-asteelle. Mut iha chilli meno ylä-asteell.. Mut ku oot jonne nii ....

    • meen kasille

      Ylä-asteellle menoa ei tarvitse jännittää. Jos saat luokallesi/kouluusi kavereita ala-asteelta, niin tuskin on mitään ongelmia. Itse en tuntenut seiskalle mennessä ketään luokaltani ja hyvin olen pärjännyt. "Kiusaaminen" taas riippuu vähän koulusta. Yleensähän se on vain ököttelyä, josta ei tosiaankaan kannata välittää...

    • pEIKKOOO

      Itsekin jännitin paljon ylä-asteelle menoa.(menen nyt ysille) Ensimmäinen päivä oli jännittävä ja kyllähän sitä mopotusta,mutta siitä ei kannata välitää.Minua kiusattiin hieman koulussa sillä eräs minulle kateellinen bimbo laittoi perätöntä juorua minusta liikkeelle,mutta eipä kiinnostanut tollasen pissiksen mietteet.Ylä-asteella on opiskelen suhteen ollut mun mielestä ehkä yhtä helppoa kuin ala-asteella,mutta jotkut aineet ovat tökkineet xD Ei kannata sitten vain suosion takia mennä mihinkään tupakka jengeihin koulun taa,ihan vinkkinä vaan!Siinä vaa nolaa ittesä ku on niin ilman omaa mieltä että tollaseen rupee,,jo ei mul muuta ,moro

    • ......

      minua kiusattiin koko seiskaluokka. Kasille tultaessa kyllästyin, annoin turpiin ja siihen se loppui.

    • teini9

      Kai sitä nyt hengissä selvitään ;D

    • purkkaklöntti

      mäkin meen tänävuonna yläasteelle :D en mä aio välittää niistä mopottajista !! ne lopettaa pian kun huomaa, ettei niihin kiinnitä huomioo. jos alkaa vältellä kaseja, yms. ne mopottaa entistä enemmän !!!

    • tietämätön!?!??

      mitä tää mopottelu tarkottaa? (haluaisin vaan varautua kun meen nyt seiskalle tässä parin viikon sisällä?

    • tytsy98

      jees, mullaki seiskalle meno kahen viikon päästä :) mua ei oikeestaan ees pelota, koulunkäyntii se on siinä missä muukin.

      ja sulle tietämätön, mopottelu tarkoittaa sitä, että kasit tai ysit (en oo varma kummat) pitää joko ensmäisenä päivänä tai vähä myöhemmin sellasen mopokasteen. :) siihen kuuluu vaa jotain pieniä hölmöjä kilpailuja ja tehtäviä tai jottain sinnepäin. esim. mun isoveljellä oli ollu joku ihmeen kurkkujuoksu, että pistettiin tuorekurkku haarojen väliin ja pompittiin tietty matka. :)) mut minun käsityksen mukaan siihen ei oo pakko osallistuu. Sitte ne saattaa joskus sumutepullolla ruikkii jostain vettä päälle... :DD ei se oo sen vakavampaa.

      • moppoo

        mopotushan siis se oikea mopotus on meidän koulussa kiellettyä. se oikee mopotushan on sitä et tungetaa pää wc pyttyyn ja viskotaa kananmunii päälle. mut tää taitaa olla kiellettyä kaikissa kouluissa, näin ainakin oletan. et älkää pelätkö ei ne teitä syö. mut älkää menkö sillä asenteella, että minä omistan kaiken!! meidän kouluun on tulossa pari sellasta tyyppii.. nniitä tekis kyl mieli mopottaa ja kunnolla...pitää 2h päätä wc pytys välillä antaa happee ja sitte viskellä niitä koko loppu päivä kananmunilla.. =DD mutta siis ite en tiiä tosta kurkku tai sumutinpullo jutusta.. voipi olla jokin uusi mopotus juttu mikä ei vielä ole meille kerrottu, siis meille uusille kaseille... :)


      • tytsy98
        moppoo kirjoitti:

        mopotushan siis se oikea mopotus on meidän koulussa kiellettyä. se oikee mopotushan on sitä et tungetaa pää wc pyttyyn ja viskotaa kananmunii päälle. mut tää taitaa olla kiellettyä kaikissa kouluissa, näin ainakin oletan. et älkää pelätkö ei ne teitä syö. mut älkää menkö sillä asenteella, että minä omistan kaiken!! meidän kouluun on tulossa pari sellasta tyyppii.. nniitä tekis kyl mieli mopottaa ja kunnolla...pitää 2h päätä wc pytys välillä antaa happee ja sitte viskellä niitä koko loppu päivä kananmunilla.. =DD mutta siis ite en tiiä tosta kurkku tai sumutinpullo jutusta.. voipi olla jokin uusi mopotus juttu mikä ei vielä ole meille kerrottu, siis meille uusille kaseille... :)

        täällä missä minä asun, se vessanpönttö juttu on kielletty ja ei ne visko kananmuniakaan. kuhan vaan vähä härnäävät. :)


    • tietämätön!?!??

      juu. luin jostai et mopottelu on jotai sellast et hiuka ärsytetään ja huudetaan perää ja jtn muita temppuja :D

    • pilven_piirtäjä

      ei mitenkään sen ihmeellisemmin, kuin että kirjoja on eri osa-alueisiin. On koeviikkoja. Kiusaamisesta: Ole oma itsesi, älä pelkää muita, vaikka yrittäisivät saada sinut tiukkaan tilanteeseen. Älä puhu yksityiselämästäsi. Pidä egosi puhtaana. Ei ole kivaa tosiaan olla pilkankohteena.

    • .

      No yläasteel on mun mielest vähän vaativampaa, kokeita on enemmän ja läksyjä tulee kyllä joka päivä. Ja pitää tottuu monii eri opettajiin (mulla tais olla viimevuonna 13). Jotkut opettajat on vaan niiiiin PASKOJA. Luokassa saattaa olla levottomampaa ku tulee porukkaa monist eri kouluist. Esim. meidän luokal kaikki kiusaa toisiaan..........
      Niin ja meilläpäin noin 'mopot' on 'mokkereita' ja niitä ei 'mopoteta' vaan 'mokutetaan'. Täällä on myös tapan heitellä seiskoja 5 centtisillä ja sitten jos ne poimii sen maasta niin huudetaan MOKKERI! Mutjoo ei kyllä mitään hirveetä mokuttamista oo ollu lähinnä jotaa mokkeriksi haukkumista......

    • aqpW

      lol joku yläaste

      • -

        ^ lol joku ala-astelainen


      • EiSaatana

        Sanoo joku ala-astelainen :D


    • Pitää vaihtaa JOKA TUNTI luokkaa (ellei oo kaksois- taikka kolmoistunti)

      • marttilalainen

        Oumaigaad, hirveetä


      • vitunhomo

        No onpa ihmeellistä.


      • Anonyymi
        marttilalainen kirjoitti:

        Oumaigaad, hirveetä

        maailmanloppu


    • 121212

      Itellä yläaste on jo ohi ja oon siis lukiossa ja voin kertoo että lukio vie yläasteen kyllä helposti. :d Meiän yläasteel ainaki itelle kaikki oli liia helppoo, nousi keskiarvo ala-asteen 8.0 -> 9.8 :d

      • okokook

        Lukio vie yläasteen, mutta mielestäni täysin eri syistä. Esim. idiottimaisesti käyttäytyvät amispojat eivät ole enää häiritsemässä.


    • tuleva 7lk

      Meiän yläasteel huudellaan ja härnätään mutta olen joskus kuullut jostai mopotuspäivistäkin milloin pieni mopotus on sallittua. onko se totta?

    • ChuB

      Moikka! Ensimmäinen päivä yläasteella on yleensä aika rento. Tutustutaan luokanvalvojaan, koulun käytäntöihin ja saadaan? lukujärjestys jonka mukaan seuraava päivä alkaa. Yläaste eroaa ala-asteesta siinä mielessä paljon, että yläasteella oltaessa sinun on selvitettävä mahdolliset läksyt ja muut asiat, joita on hoideltu silloin kun et ole ollut paikalla. Minun mielestäni seiskaluokka meni itsessään huiman nopeasti. Yhtäkkiä oli syysloma ja joululomakin. Hui kauhistus! Aika menee nopeasti, eikä rehtorit jne. turhaan sano että yläaste menee ohi nopeasti. totta se on :)
      Mopottamista voi olla, mutta ei kannata välittää siitä mitä kasit (ja ysit) huutelee. Se on enemmän leikkimielistä, mutta jos alkaa tuntua, että se menee kiusaamisen puolelle, kannattaa kertoa ilman muuta luokanvalvojallesi tai muulle aikuiselle koulussasi. He osaavat auttaa.
      Kysyit onko yläasteella vaikeaa.. no mielipiteeni on se, että Ei. Etenkin seiskaluokka on aikalailla kertausta ala-asteelta.Tietenkin riippuen, oletko miten opiskellut ala-asteella, että onko oppiminen ollut jo siellä helppoa tai hankalaa. Itselläni nousi keskiarvo ala-asteen 8.4 >> 8.8 Riippuu tottakai opettajasta, mutta meillä saa aika helposti hyviä numeroita. Älä tottavie ala häiriköimään tai mitään.. koska se muistetaan koko yläasteen ajan! Ole kiltisti tunneilla D:
      Hei ei kannata oikeasti jännittää menoa yläasteelle. Siellä on ihan huisia oikeesti. Opiskelu siellä on paljon vapaampaa, mutta sen takia voi helposti jättää tehtävät tekemättä ja saada huonot numerot. Panosta ! ainakin sen verran että pääsen tekemään sitä mitä oikeasti haluat. Ei hätää jos et tiedä vielä sitä on aikaa miettiä. Mutta itse olen sitä mieltä,, että yläasteen päättötodistukseen ei kannata hankkia alle seiskan ka.
      Kavereita löydät ihan varmasti yläasteelta :)

      Tsemppii ja onnea tosi paljon sulle! Toivon sulle kaikkea hyvää nyt yläasteen ja myös loppuelämän ajaksi :---)

    • viisiplusyksi

      No meidän koulussa ei ainakaan mopotettu ketään. Kasit voi joskus ottaa niskalenkkiin leikillään, mut ei sen vakavampaa. Ysejä ei vois vähempää kiinnostaa kuka tulee seiskalle, niillä on paljon tärkeämpääkin mietittävää. Esim. että minne jatkavat peruskoulun jälkeen, minne menevät opiskelemaan. Eikä ysit enää jaksa välittää pienempien kanssa painimisesta. Ainakin meillä oli näin, muutamat kasit pyöri seiskojen kanssa ja muuten kaikki oli omissa ympyröissään, erityisesti ysit. Mä meen nyt ysille ja tää on tullu huomattua kahen vuoden aikana. Ainoo mitä suosittelen nii ei kannata lähteä heti isottelemaan kaseille tai yseille, siinä tapauksessa sut kyllä palautetaan pohjalle.

    • tukioppilas

      osassa kouluissa toimii tukioppilaiksi kutsutut henkilöt jotka ovat vapaaehtoisia yhdeksäs luokkalaisia. He ottavat seiskoja vastaan ekana päivänä,yritittävät luoda luokkahenkeä ja auttavat aina tarvittaessa. Suurimmassa osassa kouluista seiskoja saatetaan vähän "alentaa" eli huudella perään tai vastaavaa mutta niitä ei tarvitse kuunnella,ei se ole niin vakavaa. ylä aste ei ole kovin vaikea, jopa vähän rennompaa meininkiä.

    • Illustrious

      Ylä-asteella on oikeasti tosi rento meininki, jos verrataan ala-asteeseen. Ainakin näin oli omassa koulussa. Mopotustakaan ei ollut (tai jos oli, minä en ainakaan päässyt asiasta vihille).

      Kannattaa ottaa ihan iisisti se eka päivä, eikä välittää niistä kaseista ja yseistä jotka saattaa käytävillä huudella seiskoille kaikkea tyhmää.

    • menossaa98

      Itsekkin olen menossa ylä-asteelle ja jännittää

    • tulevalukiolainen

      Heippa ! Muistan itsekin,kun toi aika koitti ni jännitti iha sikana, oli toisaalta tosi odottava,että saa uusia kavereita ja että pääsis pois sieltä ala-asteelta,missä oli niin paljon pienempiä lapsia.
      Huomaat aika äkkiä,että vanhemmat oppilaat on aika paljon liioitellutkin juttuja,meilläpäin liikkui kanssa aikamoisia juttuja ja minä tietenkin uskoin aina ihan kaikkeen,joten se jännitti hyyvin paljon. Vanhemmat oppilaat oikeastaan aluksi voi tuntua silt,et kaikki tuijottaa ja kattoo arvostelevasti ja silleen,että noi on noita pikkusia,mutta kyllä se siitä,kun on menny muutamia päiviä,ni ne ei jaksa käyttää niin paljon aikaa seiskaluokkalaisiin. Okei, myönnetään yläasteella varmasti "pesutetaan" välillä seiskoja aluksi, eli jotain huulipunan töhrintää,mikä oli ainakin silloin,kun itse olin seiskalla. Vanhempien oppilaiden mielestä on vain jotenkin jännä ajatella,että ne ei ookkaa enää niitä pienempiä,vaan nyt tulee niitä uusia "pieniä".
      Kuitenkin itsellä on hyvät kokemukset yläasteesta,aletaan kohtelemaan ehkä vähän eri tavalla,kuin ala-asteella ja opiskelu muuttuu ( kasia ei saa vaan istumalla tunnilla hiljaa tekemättä yhtään mitään,vaikka se ala-asteella onnistuikin).Aluks voi jotkut numerot tipahtaa,mutta äkkiä pääsee kyllä kärryille ja tajuaa opetella vähän uusia opiskelutekniikoita. Kuitenkin opettajat on aika neuvovaisia aluksi ja kertoo paljon asioista,myös opo opastaa aika paljon,että ei tarvitse huolehtia siitä,että jäisi jotenkin ilman infoa. Varmasti kaikki menee todella hyvin ja muista rohkeasti kysyä ihmisiltä neuvoa, esim juuri opolta, hän on valmis aina auttamaan opiskelua koskevissa kysymyksissä.Myös tukioppilaat on sitä varten,jos tulee jotain huomautettavaa,kysyttävää tai muuta vastaavaa. Tukioppilaat ei pure, ne on yleensä tosi mukavia kaikki : D
      Tsemppiä sulle yläasteelle ja hyvin se menee !

      • tytsy98

        meiän yläkoulussa on toosi rento meininki. :) mut se lisää vastuutaki tuo yläaste, ainaki meiän koulussa pitää ite huolehtii läksyt jos on ollut poissa, opettajat ei niitä rupee luettelemaan, lähes joka tunti pitäs osata vaihtaa luokkaa (meiän koulussa on 4 kerrosta, eikä hissiä saa käyttää) ja joistain muistakin asoista saa joskus huolehtia aikalailla yksikseen. Joillaki (mulla :D) on se ongelma, että ei aina tuu opettajien kanssa toimeen. mut joskus ne on epäreiluja, sitte pittää sanoo vastaan, ainaki mun mielestä :D.


      • Noh.
        tytsy98 kirjoitti:

        meiän yläkoulussa on toosi rento meininki. :) mut se lisää vastuutaki tuo yläaste, ainaki meiän koulussa pitää ite huolehtii läksyt jos on ollut poissa, opettajat ei niitä rupee luettelemaan, lähes joka tunti pitäs osata vaihtaa luokkaa (meiän koulussa on 4 kerrosta, eikä hissiä saa käyttää) ja joistain muistakin asoista saa joskus huolehtia aikalailla yksikseen. Joillaki (mulla :D) on se ongelma, että ei aina tuu opettajien kanssa toimeen. mut joskus ne on epäreiluja, sitte pittää sanoo vastaan, ainaki mun mielestä :D.

        "ainaki meiän koulussa pitää ite huolehtii läksyt jos on ollut poissa"

        No, meil oli niin alakouluski... :D (Tiiän, vastasin ikivanhaan viestiin)


      • itkuherkkä
        tytsy98 kirjoitti:

        meiän yläkoulussa on toosi rento meininki. :) mut se lisää vastuutaki tuo yläaste, ainaki meiän koulussa pitää ite huolehtii läksyt jos on ollut poissa, opettajat ei niitä rupee luettelemaan, lähes joka tunti pitäs osata vaihtaa luokkaa (meiän koulussa on 4 kerrosta, eikä hissiä saa käyttää) ja joistain muistakin asoista saa joskus huolehtia aikalailla yksikseen. Joillaki (mulla :D) on se ongelma, että ei aina tuu opettajien kanssa toimeen. mut joskus ne on epäreiluja, sitte pittää sanoo vastaan, ainaki mun mielestä :D.

        Mun ala-aste on 4 kerroksinen :D .... Sillein aika mukavan pieni koulu sulla. Mä meen seiskalle ja oppilaita siel koulus on jotai yli 800 o.o D;


    • jjoku 97

      Itteäki jännitti aika pahasti ku menin viime vuonna seiskalle. Meijän koulussa ei ainakaa kiusattu uusia seiskoja. Noohh ainaki tulee mun mielestä enemmän läksyjä ja kokeita kuin ala-asteella. Meidän koulussakin on niin sanottuja '' tukioppilaita'' ja itsekkin satun olemaan sellainen. Mun mielestä ylä-asteella on paljon rennompi meininki kuin ala-asteella. Tsemppii sulle vaan ekaan päivään ylä-asteella! ((:

      • morohaistavittu

        Ei seiskalla voi olla tukari.. Mäki oon -97 ja meil on nasutus ja tukarit. Tukarikoulutus kasilla ja tukariks virallisesti päästää vasta ysillä (; Järvenpäässä on tällein :)


    • 124554

      Yläaste on perseestä onnee seuraavii 3 vuotee s0n

    • kekewaa

      Heippa vaan kaikille tännekkin ja ajattelin myös itse osallistua tähän keskusteluun :)

      Oon itse 97 ja meen nytten kasille sekä asun helsingissä. Ylä-asteella on oikeesti siis vaikeeta kaikki kokeet ja nää mutta ei siellä ole mitään pelättävää ainakaan meidän koulussa kun ketään uskalla tehdä mitään :D Enemmän näin tyttöjen välisiä tappeluita kun poikien. Mutta tsemppii vaa sulle!

    • anonyymi97

      moi, oon menossa kasille, elin muistan hyvin vielä millaista oli viime vuonna, seiskalla. Kaikki tarinat siitä kuinka sut heitetään uima-altaaseen ja pää upotetaan vessanpönttöön on vain tarinoita. Niin ei oikeasti käy. Ei kellekkään.

    • Ei enää ole ala- ja yläastetta vaan ala- ja yläkoulu. Kas kun et puhu oppikoulusta.

    • jonneli 95

      Osta es ja juo kyllä helpottaa kummasti . JUon kolme es jokapäivä oli virsarakontulohdeus ja join kolme es putkee . JUA ES pärisee oon pärinoissa

      • Huolestunut isoäiti

        Kyllä oli asiaton kommetti... Tsemppiä ylä-asteelle.


    • jarkko-harri
    • cascv

      Itselläni ylä aste oli naurettavan helppoa verrattuna ala asteeseen. Läksyjä tuli vähemmän ja ylä asteella tein kaikki läksyt aina tunnin alussa tai välitunnilla. Kokeisiin luin korkeintaan vartin. keski arvo oli silti noin 8,5.

    • kohtasealkaa:(

      Olen menossa seiskalle itsekkin ja olen "uusi tulokas" eli en tunne kun muutaman tyypin ko. koulusta. Kysymykseni onkin, että miten minun mittaisiin(>170cm) suhtaudutaan. Olen kaikkia meidän luokkalaisia noin 10cm pitempi, luokanvalvojaakin. :D

      • hmm..

        En oo ihan meidän vanhalla luokalla ainakaan ei suhtauduttu huonosti .. oon itekkin 160- 165


      • m
        hmm.. kirjoitti:

        En oo ihan meidän vanhalla luokalla ainakaan ei suhtauduttu huonosti .. oon itekkin 160- 165

        *en oo ihan varma


      • heimoiiii

        Olin samassa tilanteessa ku sie. Jonkun ajan kuluttua tuo pituusero tasaantuu, kun muutkin pääsevät kasvupyrähdykseen asti. Jotkut hiukan pituudestasi kateelliset saattavat heittää jotain inhottavaa, mutta älä välitä. Ja osa saattaa kysyä pituuttasi ihan mielenkiinnosta; johon voit vastata vain lyhykäisesti että "Olen sopivan mittainen" tms. (:
        Muista että älä yritä laskeutua muiden päiden tasalle, koska silloin ryhtisi kärsii.
        Joten, oikaise selkäsi näytä itsevarmalta. Pituudessa ei ole mtn pahaa. (y)


    • hmm.

      Mäkin oon menossa seiskalle :DDD Mua ei pelota ollenkaan vaan jännitää..

    • Badgirl222222

      Meen seiskalle kans eikä pelota yhtää, pikkuse jänskää mut oon ii ilone et pääsen sinne, siel on paljo mun kavereit ja pääsee eroo kauheest entisest opest, toki se on sit vaikeempaa jne.. mut JESSSH :)

    • 9ll

      OOn ite menos 9 , ja no meil ainaki 7 ihan kunnol mopotetaa! eli no meijjä aikaan seiskojen päät työnnettii pöntöön , siis jotkut pojat ite en! jajaaa no tulee uusii aineita ja no luoka ohjaajat ei oo enää niinku "omaa opee" toivottavasti sun koulu alkaa hyvin : ) eikä tarvii turhaa jännitää iha hyvi se menee : )

    • wq

      määki oon menossa seiskalle tänä vuonna, ennen mua jännitti ihan hirveesti mut nyt on kyl aika rento olo. varmasti ne kasit jotain saattaa huomautella tai piikitellä mut varmaan siitäkin selviää. eniten huolestuttaa se miten saan uusia kavereita, koska entisessä koulussani mulla oli vaan jtn 2 kaveria... ja uudelle luokalle tulee vaan kolme uutta jostain pienestä kunnasta. Onks kellään jotain kokemuksia siitä miten vois saada kavereita mun tilanteessa ?

    • jukka2030

      Moi mä meen seiskalle vasta 16.8 ja mul on tuttuja siel elikkä ei mun mielestä siel mua kiusata vast niit voijaa kiusata ketä on tuntematon ja semmone pilkaava mut jos tutustuu paremmin niin saatat ehkä tulla kaveriporukan suosiolle elikkä enemmän kavereita.

    • tottakai ylä-asteella "isommat" pojat ja tytöt tahtoo näyttää sen että ketkä ovat siellä korkeammalla tasolla. kovistelusta ja pompottelusta ei kannata tehdä mitään suurta numeroa tai varsinkaan sellaisiin alentua. Omina ylä-asteaikoina piti kaikki uudet seiskat käydä läpi et ketkä olikin semmoisia helppoja nakkeja, keitä voi kyykyttää tappiin asti. mutta on ylä-aste porukoista osa ehkä hyviäkin tyyppejä joista voi saada uusia kavereita :)
      Tsemppiä !

    • 5.luokalle menevä

      Öö... tota mä meen 5.a.luokalle ja se jännittää ihan kauheesti mä' en niiku uskalla nähdä meijän luokkalaisii ja mitä kaikkee ope voi esin matikasta kysyy multa kun en tiedä ku oon saanut matikasta 4 kokeesta ja aikasta 5

    • Mieti sitä!

      Riippuu minne yläasteelle oot menossa?

    • jxfgn xdnvn x

      Riippuu ihan koulusta. Jossakin päin suomea esiintyy enemmän koulukiusaamista kun taas toisaalla kiusaamista ei välttämättä esiinny niin paljon. Mun mielestä ala-asteella kiusaamista, haukkumista, tappeluita on enemmän kuin ylä-asteella. Yleensä eka ja toinenkin koulu päivä on tosi rentoja jaetaan lukkarit jotain muuta söhläämistä ja kirkkokin on varmaan toisena päivänä.

    • kokemusta on

      hah tääl valkealan yläasteel on tooosi rento meininki :D Ne ´´ huhut´´ et päät työnnetty pönttöön tääl on vaa pientä pelotteluu :D tääl ysit keskittyy tulevaa ammattii ja lukioo ja kasit jtaan vaa säätää

    • jos saisin päättää aloittaisin vaikka ekaluokasta, mielumminku menisin ylä-asteelle. okei on tää paljon rennompaa ylä-asteel. mut kiusaaminen eikä siihen puututa. kaikki tuntuu menevän pilalle.

    • ylaste98

      Noniin huomenna menen yläasteelle. Joku viikko sitten jännitti mutta ei nyt jännitä niin kauheesti. Tulen huomenna kertomaan miten meni

    • sdsddsda

      Selviät luultavasti hengissä. Tuo kiusaamisjuttuhan riippuu tosi paljon koulusta. Meillä esim. mopotuksesta saa jälki-istuntoa, eli siitä ei ainakaan täällä ole pelkoa.
      Kasit saattavat tosiaan katsoa nenän vartta pitkin alaspäin, kun he eivät ole enää sitä pohjasakkaa. Ysit eivät pahemmin välitä.
      Nuo pää-vessanpönttöön jutut voit rauhassa unohtaa. Luulen että ne ovat vain pelottelukeino, etteivät uudet seiskat alkaisi hyppiä meidän vanhempien oppilaiden varpaille, hehheh. Vaikutat näin äkkiseltään melko selväjärkiseltä seiskaluokkalaiselta. Ole vain oma itsesi. Vittuilu sun muu alkaa vasta sitten, kun yrität esittää kovempaa kuin olet.
      Yläasteen meininki on tuplasti rennompaa kuin ala-asteella, mutta oma vastuu on sitä myöten suurempi. Yläasteella ei enää kukaan tule taputtamaan päähän jos olet unohtanut palauttaa jonkin tärkeän kokeen opettajalle, vaan todistukseen tulee ainakin meillä suoraan nelonen.
      Hyvin se menee!

    • tyttö '98

      Heips, mäki oon menossa seiskalle 11.8., eli huomenna.
      Muakin toisaalta jännittää, mutta toisaalta ootan sitä :D en oikeen tiiä...
      Tutustumisessa mua ei kiusattu (ei kyllä oikeen ollu tilaisuuttakaan), eikä huudeltukaan. Pari kertaa viime vuoden ysin pojat ohimennessään tokas kaverillee, että "toi mikää kasi oo ! iha pentuha se vielä !" Mutta ei se niinkään haitannu. Ei sellasesta kannata välittää, vaikka se saattais olla välillä aika vaikeeta.
      Onnea kaikille jotka siirtyy yläasteelle huomenna, mä ainakin sitä tarviin ! ;)

    • Yläaste oli perseest

      Varaudu siihen, että sua tönitään käytävillä, mitätöidään kaikissa yhteyksissä, eikä koskaan kuunnella.

    • .................

      Pokaat jonkun tytön kainaloos kävelee vierelläsi, niin saat muilta "respektiä" =) Ja et haasta riitaa olet positiivinen ja sosiaalinen. Tupakanpoltto lienee oma valintasi, itse aloitin 10 luokalla. Se vaikuttaa pituuskasvuun.

      Olen siis jo 30v vanha patu.

    • Onneks vika luokka..

      No perseestähän se yläaste tämän päivän perusteella oli :/ Onneks enää tää vuos!

    • fffffffffffffffffff
    • juujuu :D

      Kylhä se yläaste sit on mukavaa ko oot ysillä :D

    • paskaMAAAILLM

      No se on vähä yksilöllistä ei sinänsä seiskoja kiusata mutta itsekin ala-asteella kaikki oli hyvin ja nyt ylä asteen kasilla tuntuu et maailma kaatuu päällee..

      kiusaamista, paskaa,hakkaamista PISSIKSIÄ JA FRUITTAREITA KOKO paska TÄYNNÄ.
      en kestä....

    • PASKAMAAAILMA97

      No itse en haasta riitaa vaan kaikki mulle :D MUT ÄLÄ EREHDY!
      : kaadu mieluummin seisoen ku elä kyyryssä.

      siinä on vinkki ja muista että tä ON paska MAAILMA!

    • Toimiiaina

      Sorra heikompia, kunnioita vahvempia

      Toimii aina.

    • ES.PASKa.Jonee

      -Voi-Vityuuu mie paskasin jhousuun mie tarviin apua call 9911!!!!!

    • mina tatu.

      mina vammanen. mina menen koulu. mina menen seitsemän luokka. mina iloinen. mina osata kirjoitaa. mina osata laskea. mina kysyy. mina ihmattale.

    • Masomalivaan

      Minä somali. Mulla mene koulu hyvi. Mun ei tarvi mennä kaikki tunti. Mä kourin tyttöje tissi. Ne ei sano mitä. Mä pela jalkapallo. Mä huuta kaikke tyhmä. Mä maka kirjasto sohva. Ma pela fifa. Mun isa mene sossu. Se saa raha. Me osteta merkkihuppari. Ma torauta huulia. Mulla isot huulet. Ma viha rasismi. Ma rakasta futis. Ma tukka kouri. Mulla oma kone. Mulla ni paljo raha. Ma en suo sianliha. Se paha. Ma ei tieda mita islam. Ma tukka maata.

    • -

      Ensimmäisen vastauksen kirjoittaja täällä! :3

      Halusin vaan kysyä että miltäs se yläaste nyt vaikutti? Onko kivaa?

    • >_>

      vittu te ette vissii oo kunnon kouluissa ko teijät hakataa 24/7 ite en kertaakaa oo tullu hakatuksi mut joo jotain kiusaamista ja näi jos satut vittumaisel luokal

    • ÖKÖ!

      ÖKKKKKKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • zzzzzzzzzzzzsa

      MÄ PASKASIM H*OUSEEUN SAI TURPAAN PASKAAA TULI OASKAAAK APUA MÄ OIOOON PASKASSAAAAAAAA ES HONEESSS HELP MEEE SESKALA ION AKFSDFSD

    • Sandex95

      reppu poltetaa, pää pönttöön ja housut märäks hahahaha hauskaa kouluvuotta haaaaa!!!!

    • meijän koulus jotain seiskoi kiusataa ku oon itekki 7lk ja asun stadis ja käyn stadilaista kouluu ! siel on ihan kivaa

    • LOLLOLll

      Kyllä mun kaveri sai tehdä ainakin pesualtaaseen tuttavuutta seiskaluokan alussa.

      Nyt ku lukiolaisena ajattelee noita aikoja niin ei herranjestas että se oli lapsellista touhua. Ala-asteella oli sentään joku roti tuossa touhussa.

    • Me kaksi vaan

      Moi. Eka koulupäivä taitaa jännittää kaikkia.Ylä-asteella ei ole sen ihmeelliseempää kuin ala-asteella,mutta tulee enemmän uusia opettajia ja oppiaineita.Myös koulupäivät pitenee.Tottuu nopeesti. Ei ainakaan meiän koulussa kiusata enkä usko että sielläkään.Meidän ensimmäinen päivä ylä-asteella oli hauska ja tutustuttiin mm.koulun opettajiin ja tiloihin.Iltapäivällä alettiin opiskella normaalia koulua. :) Ei kannata jännittää,ylä-asteella on varmasti kivaa!

    • erkki97

      On siellä ihan kivaa ja ei oo vaikeeta. ::) Yläasteella pääsee eroon ala-asteen opettajista.

    • ....................

      Ylä-aste on pelkkää egon keräämistä, kaikki ovat epävarmoja itsestään, nuoret alkavat aikuistua, mutta eivät oikeastaan tiedä, kuinka heidän pitäisi toimia tai käyttäytyä.

      Ylä-aste eroaa ala-asteesta seuraavissa asioissa:

      - Leikeistä, tietyistä peleistä ja tv-ohjelmista ja kaikesta lapsuuteen viittaavasta tulee lapsellista.

      - Pukeutumiseen kiinnitetään paljon enemmän huomiota, se onkin yleinen kiusaamisen aihe ja monet nuoret ostavat mahdollisimman massaan sulautuvia vaatteita.

      - Koulun käynti ei juuri vaikeudu, se on suhteellisen helppoa, jos siihen keskittyy. Ongelmana vaan on, että kaiken sen kiusaamisen ja riehumisen keskellä on vaikea keskittyä opiskeluun.

      - On tiettyjä "jengejä", joita muut arvostavat tai pelkäävät, koko ylä-aste perustuukin "ego ja respecti" peliin, jossa jokainen yksilö yrittää saada mahdollisimman korkean respectin muilta ja kasvattaa täten omaa egoaan.

      - Muiden arvostus ja hyväksyntä kaikkein tärkeintä

      - Tupakointi tulee kuvioihin, joko poltat ja kuulut tiettyyn porukkaan tai et polta ja olet heidän vihollisensa

      - 8. ja 9. luokilla alkoholi partyt tulevat kuvioihin mukaan, kaikkien pitää tykätä kaljasta ja koti partyihin pitää mennä kännäämään ja kokeilemaan alkoholia, jotta ei jää ulkopuolelle.

      - 8. luokan lopulla mopoista tulee käytännössä ainut puheenaihe pojille, vittujen ja pimppien lisäksi. Mopoihin liittyy paljon kiusaamista ja egon keräämistä. Jos kiusattu ostaa mopon, voidaan siitä suurella todennäköisyydellä käydä katkaisemassa öljy letku, leikkaamassa kytkin vaijeri poikki tai muuta vastaavaa.

      - Hikkejä syrjitään, on kovaa saada vitosia ja nelosia ja haistattaa paskat opettajille. 10 on kielletty numero, sitä et halua saada, voit joutua helposti ulkopuolelle. Sen sijaan 8 ja 9 ovat oikein hyviä numeroita jos haluat menestyä. Mutta jos haluat respectiä, niin femmat toisensa perään ovat erittäin kätevä tapa saada sitä.

      - Puheliaisuus on arvostettua, kukaan ei katso sinua hyvällä jos olet hetkenkin hiljaa, jos et keksi mitään sanottavaa muille, niin laita nyt ihmeessä mp3 napit korviin, jotta saat tekosyyn olla keskustelematta, älä kuitenkaan kokoajan käytä tuota tapaa, sillä sosiaalisuus on erittäin tärkeää.

      - Riehuminen sekä käytävillä, että luokassa on hyvä tapa saada respectiä ja samalla helpotat vitosien saamista todistukseen. Kokoajan on pidettävä mieletöntä meteliä itsestään ja koko koulun on kuultava, missä päin koulua liikut.

      - Liikuntatunneilla et halua missään nimessä olla liian hyvä, sillä sinun pitää aina antaa "kovien jätkien" tuntea olevansa parempi kuin sinä. Syötä aina heille pallo ja auta heitä saamaan kaikki kunnia, olet siellä palvellaksesi heitä, jottei sinua kiusattaisi. Älä kuitenkaan ole liian huono liikunnassa, sillä tämäkin on varma tapa tulla kiusatuksi.

      - Jos olet tyttö, niin pukeudu huoramaisesti ja meikkaa ihan vitusti. Hauku rumat tytöt maan rakoon! Etsi se alfa-uros poika eli se kaikkein kovaa ääntä pitävin ja eniten respectiä kerännyt jolla ego on mennyt jo katosta läpi. Näin edistät poikien kiusaamista ja respecti maratoonia ja pidät vittumaista ilmapiiriä tehokkaasti yllä koulussa.

      Näinpä, toivottavasti odotat ylä-astetta vielä innolla. Onnea sulle, sitä siellä meinaan tarttee.

      • candyC

        Yleistät kuule liikaa.. Tuo kaikki riippuu kaveriporukasta ;) hankkii fiksun kaveriporukan, jossa kaikki on aitoja ystäviä keskenään ni ei tule mitään ongelmia.


      • vqq

        Joka ei haluu räpättää välkkärillä niin loistaa sitten tunnilla ja nää räpättäjät on taas hipihiljaa.


    • poke man

      ai että yläasteelle meno jännittää/pelottaa? mitä vittuu?

      siis kysyn vaan: mitä vittuu?

    • kg

      Mut onko mopotus haukilahes kielettyä tietääkö kukaa

    • peruskoulu ohi

      Yläasteella on rennompaa kuin ala-asteella, enemmän vapauksia, mutta vastuutakin enemmän. Esim. läksyjen teko, kokeet ja muut velvollisuudet täytyy muistaa itse. Lisäksi suurimmassa osassa kouluista on jaksoja, eli lukujärjestys vaihtuu useammin kuin ala-asteella.

      Kasilla saa valita itse valinnaisia aineita, eli esim. teknistä, kässää ja kuvista ei tarvitse enää opiskella, jos ei halua. Niiden tilalle saa ottaa jotain muuta, esim. kieliä, lisää liikuntaa tms.

      Lisäksi koulupäivät on pidempiä ja aineissa edetään nopeempaa.

      Yläasteella ei kiusata mun mielestä enempää kuin ala-asteellakaan. Tietenkin joka koulussa on nää muka kovat tyypit, jotka käy joka välkällä röökillä ja haukkuu muita. Siitä ei kuitenkaan kannata ottaa itseensä, ne tekee sen vaan siksi, että niillä itsellä menee niin huonosti.

      Tsemii!:)

    • jaskajokunen123

      Onko jollain kasilla olevalla tai vanhemmalla tietoa, että saattaako viimeisinä päivinä/viimeisenä viikkona ennen joululomaa olla kokeita.

    • perse2132423445

      pyllyssäs on kokeet

    • Hyvin se menee

      Kannattaa mennä ihan luottavaisin mielin. Harvoin seiskoja kiusataan, vaikka alussa varsinkin saattaa tulla haukkumista, mutta usein se menee nopeasti ohi. Yläasteelle meno oli musta mukavaa, ja sain nopeasti uusia kavereita. Kannattaa mennä rohkeasti juttelemaan ja hankkimaan uusia kavereita!

    • tsemii va

      Ei ainakaa meilläpäi uusia seiskoja syrjitä oikeestaa millää tavalla. Ite oon nytte ysillä, mut muistan itekki ekan päivän. Jännitti , mutta ei se sitte ni paha ollu. Isommat otti vastaa hyvi eikä meitä kiusattu millää tavalla. Hyvi se menee semii va :D

    • shirleys

      Riippuu varmasti, mihin kouluun olet menossa! Oma kouluni (Kruununhaan yläaste) oli mielestäni vastaanottavainen, eikä itselläni ainakaan ollut ensimmäisestä päivästäkään lähtien mitään ongelmia kenenkään kanssa!

      "Mopojahan" seiskat epävirallisesti ovat (vaikka ei meillä ainakaan kenellekään käytävillä huudeltu), ja meilläkin oli mopodisko, missä piti suorittaa kaikenlaisia "rasteja", mutta sellaisestakaan ei kannata ottaa paineita. Jos ei halua tehdä jotain noloa/ällöttävää, ei tarvitse.

      Yläaste oli kivaa aikaa, ota siitä kaikki irti! :)

    • Pizzeria Halem :)

      elä pelkää sua hakataan ihan vitusti siellä ja uitetaan pöntössä ja jos et polta oot nössö ei tosisaan oot vaan normaali ja jos joku kiusaa niin itse aina vedin sellaisia tyyppejä turpaan :)

    • Ylä-asteella oli paljon vapaampaa ja kivempaa kuin ala-asteella. No worries, ei sinua välttämättä kiusata, riippuu toki mihin kouluun olet menossa ja kuinka isoon. Ja tietysti millainen olet vaikuttaa paljonkin, esim. metallisteja ei kiusata niin paljoa mitä muita (mistähän sekin johtuu?;D). Isoimmissa kouluissa esiintyy enemmän kiusaamista mitä pienissä, koska kiusaamiseen ei ehditä puuttumaan. Jos joku kiusaa, niin älä välitä... tai vaihtoehtosesti hakkaa ko. tyyppi. Miten itse haluat.
      Have fun!

      -pikkumetallisti jota kukaan ei uskaltanut kiusata-

    • Koko yläaste on vain oman identiteetin rakentamista. Vahvimmat säilyttävät oman tyylinsä, kun taas toiset katoavat massaan.

      Kiusaaminen on hyvin yleistä yläasteella, itseänikin kiusattiin 7. ja 8. luokilla, joskus melko pahastikin, mutta ysiluokalla otin "fuck it" -asenteen ja opettelin olemaan välittämättä muiden mielipiteistä.

      Mutta toivon, että joku olisi sanonut tämän minulle yläasteella: mene kertomaan HETI opettajalle, jos sinua tai jos jotain muuta kiusataan! Siitä harvoin syntyy lisää kiusaamista. Vasta ysiluokalla joku luokkatoverini meni kertomaan luokanvalvojalleni eräästä kiusaajasta, joka oli tosin muitakin kiusannut. Lopputuloksena kiusaaja joutui tulla pyytämään minulta anteeksi ja sen jälkeen hän on pitänyt pienen turpansa kiinni. Ihmettelin vain, että miksen ollut aikaisemmin mennyt kertomaan asiasta opettajalle.

      Jälkeenpäin hävettää itseni puolesta, kun olin niin saamaton enkä kertonut kiusaamisesta kellekään.

      Yläasteella, kuten muuallakin elämässä, kannattaa vain olla ystävällinen, sosiaalinen ja hyvä tyyppi. Silloin on hyvät lähtökohdat viettää mukavat kolme vuotta yläasteella.

    • Hehee! ;D

      Meidän Ylä-asteella mopotetaan silleen että huulipunalla,tussilla yms. piirretään kaikkee hienoo (esim.parta,rillit,sydämmiä) uusien seiskojen naamoihin. Luvalla tietty :DD

    • candyC

      Ylä-asteella on paljon rennompaa ja saa paljon enemmän vapauksia. Ei ole se yksi oma opettaja siinä huolehtimassa koko ajan. Meidän koulussa ei ainakaan mitään erityistä kiusaamista ole, jos on ni ei se ole aina kohdistettu seiskoihin. Kuka tahansa saattaa joutua kiusaamisen uhriksi, aivan samanlailla kun ala-asteellakin. Tottahan toki ylä-asteella pitää opiskella enemmän tietyissä aineissa jo seiskalla, koska ne jää sitten päättötodistukseen. (köksä, kuvis yms.)

      • henrik7777

        ylä asteella alkaa ne rikokset jotka jatkuu 10 20 vuotta jos niitä ei pysäytä.


    • Moi! Yläaste eroaa paljon ala-asteesta, mutta ne erot ovat hyviä asioita melkein kaikki! Yläasteella kiusataan vain urpoja, ja varsinkin sellaisia metallia kuuntelevia urpoja (Niinkuin minä). Yläasteella on aika helppoa, jos on yleensä 6. päästötodistuksen keskiarvo yli 6,5.
      Ja itse menin 8. luokalle muuten. Minun keskiarvo oli 7. lähtiessä 7.3, ja 7. luokan lopussa 6,8 :D
      Että nullina on ihan hauska olla, jos ei ole metallia kuunteleva urrpo :p

    • henrik7777

      muakin jönnitti yläasteelle mneno kun pelkäsin vähän tappeluja. olki niitä tappeluitakin koulun ulkopuolella.
      123

      • henrik721

        7seiskalaienn halkus taoellka 8 luokkalaisen kanssa ja sai molemmat turpiinsa.
        veret roisku.


    • henrik721

      kerran itkut tuli tehtyä kun 2 kaveria potkas toinen niistä mua nivusiin ja sattu kpovasti ja kälksän tunnille menin itku kurkussa .
      palomaan mauri potkas ja esa oli kaverina .
      hullu citybiljardi esa

      • henrik721

        sama esa joka asuu oyksin kerrostalolissa.


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        sama esa joka asuu oyksin kerrostalolissa.

        enismmöinen talo leipomo huoviswen öähellä.


      • henrik721r4
        henrik721 kirjoitti:

        enismmöinen talo leipomo huoviswen öähellä.

        porukka kysy saako vetää turpaan molempia niitä?


      • henrik77777
        henrik721r4 kirjoitti:

        porukka kysy saako vetää turpaan molempia niitä?

        haluisin antaa kurinpalautusklen niille molemnmille samanlaisen. joka potkii potkitaan.


      • henrik721
        henrik77777 kirjoitti:

        haluisin antaa kurinpalautusklen niille molemnmille samanlaisen. joka potkii potkitaan.

        saanko istua esan selän päällä.


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        saanko istua esan selän päällä.

        mun kiusaus aloitettiin kun muutin raaheen alaseteen toiseen luokalle.
        kaikki kiusaajat oli oyksin oyssin kerrostaloista.
        ja toinenen 1 kastellista .


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        mun kiusaus aloitettiin kun muutin raaheen alaseteen toiseen luokalle.
        kaikki kiusaajat oli oyksin oyssin kerrostaloista.
        ja toinenen 1 kastellista .

        esan n'äki kerran citybilajrdissa ja se hpes ja sitä ei hävettäny yhtään.


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        esan n'äki kerran citybilajrdissa ja se hpes ja sitä ei hävettäny yhtään.

        elä valita olen raahesta kotosin ja siellä kaikki on hienoa.


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        elä valita olen raahesta kotosin ja siellä kaikki on hienoa.

        olen helsinissåä syntyny mutta alle 2 vuoden ikäisenä raaheen muuttanu joten reaahelainen. ei paljoa oululaisuutta mussa.


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        olen helsinissåä syntyny mutta alle 2 vuoden ikäisenä raaheen muuttanu joten reaahelainen. ei paljoa oululaisuutta mussa.

        raahe on mun synnyinkaupunki.
        vaikka helsinki oiskin


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        raahe on mun synnyinkaupunki.
        vaikka helsinki oiskin

        elä henkesi edestä helsinki raahe oulu


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        elä henkesi edestä helsinki raahe oulu

        juokse henkesi edestä 10 sekunttia swartsenehggger
        van damme


      • vittukR
        henrik721 kirjoitti:

        juokse henkesi edestä 10 sekunttia swartsenehggger
        van damme

        swag vittukarva


      • virtsaputki
        vittukR kirjoitti:

        swag vittukarva

        eikun pippelivittukarkki :)


      • kakak1
        virtsaputki kirjoitti:

        eikun pippelivittukarkki :)

        makoisaa


      • mak5
        kakak1 kirjoitti:

        makoisaa

        uh ah uh mak


      • rahipalli
        mak5 kirjoitti:

        uh ah uh mak

        ruh rah takkka


      • hhhittsinvitt
        rahipalli kirjoitti:

        ruh rah takkka

        AHH UHH IHH meillä on pönttäkastwe yläasteella sprudo psprädöh


      • naku
        hhhittsinvitt kirjoitti:

        AHH UHH IHH meillä on pönttäkastwe yläasteella sprudo psprädöh

        jiihhhh bjaahhh blukaa


    • ex-ysiluokkalainen

      yläaste on NIIIN paljon rennompaa ku ala-aste! Ihan mahtipaikka! Kunhan et rupee minilissuks/tms, koska sillon ehkä seiskat kunnioittaa suo mut ylempiluokkalaiset nauraa :) (ihan omasta kokemuksesta, ei siitä et olisin ite ollu se minilissu, vaan siitä miten monelle oon huomannu naurettavan). Parasta aikaa yläastees on ysiluokka, ysiluokan päättärit ja ysiluokan jälkeinen kesä ;)
      Et kyl se kivaa on :D

    • jkghnjhgfj

      Teill on pien

    • -97

      Oon nyt kasilla ja mullakin jännitti yläasteelle meno vaikka kuinka paljon. Yhtään kiusaamista ei ollut, ainoastaan kerran joku sano jotenkin ärsyttävällä äänellä meille et "mokkerit väistää" tai jotain, ei siis todellakaan mitään kauheeta. Yläasteella on musta tosi kivaa, paljon kivempaa ku ala-asteella. Seiska menee tosi nopeesti, nauti siitä ajasta ja hanki uusia kavereita!

      Tsemppiä! :)

    • kalanaama234738920

      pyllys haisee

      • taewf2qdf

        loll vähä noloo


    • 5lk tyttö

      Itsekkin olen menossa yläasteelle mutta vasta ensi vuonna. En usko että siellä oli kauhee, päin vastoin! Uskon että siellä meno on todella rauhallista ja kivaa. Isosiskoni menee tänä vuonna yläasteelle, eikä häntä jännitä yhtään! Miettikää positiivisia asioita, esim että saatte uusia ystäviä, uusia aineita ja paljon muuta :)

      ps. Vapaampaa siellä on :D

      • Mä vaa

        Mä oon nyt 6.lk.. Mua jännittää jonku verran yläkouluun meno.... Kiusataanko mua jos saan 9 ja jopa 10 kokeista?? numerot saatetaan luokitella hiken numeroiks mut en oo hikke... Oon muute iha tavallinen. Aik laiha ja omstan semmoset a-kuppikoon rinnat( kiusataanko tästä?)158 cm pitkä ja painan 40 kg... Mul on kavereit ja viihdyn myös poikien kaa... Mä oon myös ihan nätti... Nii uskottekste et mua haukutaan hikeks???

        Muuten on ihanaa mennä seiskalle!!!!


    • -00

      Moi..
      Mä oon menossa syksyllä ylä-asteelle, ja pakko myöntää, et jännittää paljonki...
      Kun pelkään et ne vanhemmat rupee kiusaa/haukkumaan.. Varsinki ku jos ei polta/juo, ni sit jos ne kiusaa siit.. D: Haluisin jo tietää luokat, ni helpottas ehk vähä ku tietäis, ketä luokalle tulee.

      • 14 vee

        Kaikki jännittää ylä-asteelle menoa, vaikkei sitä myönnäkkään. Vähintään ainakin silloin ylä-asteelle menoa edeltävänä päivänä. Jännittäminen on iha luonnollista, mutta silti ei ylä-asteelle menon jännittämisellä kannata esim. kesälomaansa pilata. Nauti siitä ajasta viel ku oot kutosel ja koulun vanhimpii. Ite en siihen sillo pystyny koska vihasin ala-astettani olin vaa koko aja sillee "vittu mä haluun pois täältä" :DD en tosiaan kyllä kauheesti etukäteen jännittänykkään

        Mokuttamista/mopottamista ym. ei tarvii pelätä, meiän koulussa sitä ei ainakaan oo ollu vahvasti. Korkeintaan tyylillä "mokut väistää" "noi mokut ei oikeen tajua tän jutun ideaa" ym. voi kasit ja ysit huudella. Sitä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, koska se koskee myös kaikkia luokkalaisiasi ja muitaki seiskoja.

        Polttamaan/juomaan kukaan ei sua pakota. Se riittää ku osaa sanoa ei. Tollasta tilannetta ei edes tule, ettäkö joku yllyttäis maistamaan, jos vaan pysyt pois sieltä tupakkanurkalta! Yllytykseen ei kannata suostua

        Kaseja ja ysejä ei tarvii pelätä, ei mielistellä eikä väistellä, eikä kunnioittaa yhtään enempää ku omaakaan ikäryhmäänsä. Luokallani on ihmisiä, jotka väistelevät vieläkin ysiluokkalaisia, joitain kasejakin, vaikka nyt ollaan jo seiskan paremmalla puolella. Ite en ikinä siihen oo ryhtynyt ja sen takia oon aika hyvässä "asemassa".

        Ylä-asteen "vaikeuttakaan" ei tarvii jännittää omat numerot nous aika paljon samalla vaivannäkemisellä ku ennenki ja läksyjä tulee paljon vähemmän, tosin koealueet on pidempiä ym.

        Eri opettajia on paljon, siihen sekaan kyllä mahtuu niitä hankaliakin opettajia, joiden kaa en tuu toimeen, mutta sit toisaalta, eipä ne opeta montaa ainetta...

        Ite oon meiän sisaruksista vanhin ja nyt seiskalla. Yritin laittaa tohon jotain juttuja joita ite mietin enne ylä-asteelle menoa. Mulla siis ei minkäänlaista "kokemusta" ollut ylä-asteesta ennen sinne menoa ku kaikki serkutki on nuorempia. Silti en jostain syystä kauheesti jännittänyt. Oon siis seiskalla nyt. . En oo ehkä ihan kaikista suosituinkaan mutta silti ihan riittävän hyvässä asemassa ja aika suosittu kuitenkin,ottaen huomioon senkin etten oo ikinä edes maistanu tupakkaa.
        Ei siihen "suosioon" tarvii esittää mitään kovista. Sen kun nyt vaan osaa pitää puolensa ja saa suunsa auki.


    • kaupunkiero

      riippuu hyvin paljon missä kaupungissa olet, ja mihin ylä-asteeseen menet.
      ite oon nyt seiskalla, oon kuopion koulus. itteeni kans jännitti ihan sairaasti, vaikka ennen ei ookkaa ees kiusattu, tunsin jo ennestään tyyppejä ylä-asteelta, ja oleskelin jottenki sen aikaisten ysejen kanssa. silti jännitin ylä-asteelle menoo ihan sairaasti, yks tyyppi (sen aikanen kutonen, joka oli siellä tutustumispäivässä) oli hakattu tutustumispäivänä, ku joku sen aikanen kasi veti sitä turpaan. ja tiesin harvinaisen hyvin että semmosta se on ylä-asteella. no nyt seiskalla, ei oo kertaakaan kiusattu, kukaan ei oo tullu sanoo mitään, eikä oo ees pahasti katottukkaan, muutaman kerran kuullu ovella tungoksessa, "eivittu, nää seiskat on jaloissa" mut se oli vaan jtn kaseje uhitteluu, kun ne on kerrankin pitkästä aikaa jotain vanhempia. jos sua on ala-asteella kiusattu, todennäkösesti sua kiusataan ylä-asteella ja pahemminkin (siellä kun opettajat ei niin paljoo kiusaamiseen puutu) niin tai voihan se olla, että se kiusaaminenkin loppuu, ei koskaan tiiä. mutta kumminki, ei kannata jännittää oikeesti liikaa! meet vaan, ja kaikki menoo hyvin.

      • 14 vee

        Itseasiassa , jos ala-asteella kiusataan, se ei takaa että ylä-asteella kiusattais. Itellä ainaki loppu kiusaaminen koulun vaihtuessa. Se on koulukohtainen kysymys taas miten kiusaamiseen puututaan. Mutta olettaisin että kyllä ylä-asteellakin kiusaamiseen puututaan jos siitä menee luokanvalvojalle,rehtorille, tai kelle tahansa muulle kertomaan. Ylä-asteella vaa porukka ei kehtaa/uskalla mennä kertomaan kiusaamisesta ku pelkää et saa vielä huonompaa kohtelua sen jälkeen ku on menny "itkemään opettajalle". Niinhän siinä yleensä tavallaan käyki muttei siitä silloin voi ylä-astetta syyttää.

        Meni vähä ohi aiheen mutta oli pakko tulla pätemään


    • 11v muksuvielä

      Uskon, ettei mua ruveta kiusaamaan kun sisko oli kovimpia tyyppejä jo seiskalla. Mutta silti jännittää, osittain siksi että tahtoisin olla vielä eskarilainen muksu. :) On kaikkien mieleen jäänyt neljä siskoomi, joista kaikki ovat olleet omia persooniaan. :)

    • jokuvaan5

      Meil oli silleen, et ku tultiin sinne niin pää työnnettiin vessanpönttöön ekaks, sit joku vääns paskat siihen ja piti maistaa sitä :I ja piti juoda jonkun kusta, silleen et kusiseen vessanpönttöön työnnettiin pää ja pakotettiin juomaan. Ja mustelmille tulee melkeen heti, koska siel lyyään tappeluissa vaikkka ois ihan hiljaa, ja koulupäivän lopussa ne heittelee sua nyrkinkokosilla kivillä. Hyvä, jos selviydyt ees elävänä, meidän koulusta tossa on kuollu joka vuos ainakin 5 tyyppii :I Ope ei tiiä mitään siitä :I

    • korppugirl

      Mua jännittää eniten ylä-asteelle meneminen se kun menen enkkuluokalle nii jos oonki kaikista huonoin englannissa. En pelkää kauheesti kiusaamista koska mun tulevassa koulussa ei oo kiusaamista. Tiiän koska sisko oli siellä samassa koulussa ja naapuri on koulun vararehtori

    • Mä vaa

      Mä oon nyt 6.lk.. Mua jännittää jonku verran yläkouluun meno.... Kiusataanko mua jos saan 9 ja jopa 10 kokeista?? numerot saatetaan luokitella hiken numeroiks mut en oo hikke... Oon muute iha tavallinen. Aik laiha ja omstan semmoset a-kuppikoon rinnat( kiusataanko tästä?)158 cm pitkä ja painan 40 kg... Mul on kavereit ja viihdyn myös poikien kaa... Mä oon myös ihan nätti... Nii uskottekste et mua haukutaan hikeks???

      Muuten on ihanaa mennä seiskalle!!!!

    • Massasta erottuva

      Mua jännittää ihan kauheasti yläasteelle meno. Yläasteelle tulee kaikki ala-asteen kutoset ja joistakin toisistakin kouluista vielä lisää kutosia, eli suht iso koulu on kyseessä. Luokat tietenkin sekoitetaan täysin, saatiin kylläkin toivoa 2 oppilasta ketkä luokalleen toivoisi.
      Keväällä käytiin tutustumassa yläasteeseen ja ysit siellä kävi kertomassa meille mitä kaikkea kivaa yläasteessa on ja miten koulunkäynti muuttuu.

      Ei mua kasit ja ysit siellä jännitä vaan uusi luokka, varsinkin kun sinne tulee satavarmasti oppilaita jotka kiusasi 1-5 luokalla ollessani. Eli voi olla että joudun heidän silmätikukseen, mutta yritän pysyä vahvana ja kertoa opettajille kiusaamisesta vaikka vaikealta se tuntuisi. Pysykää tekin jotka pelkäätte joutuvanne kiusatuksi :)

      • Massasta erottuva

        Oho, oon tännekkin kirjoittanut joskus :D

        Voisin ehkä kertoa ihan näin huvikseni miten kävi kun menin yläkouluun. Minulla kävi tuuri, eikä kukaan entisistä kiusaajistani tullut luokalleni, voitte vain kuvitella kuinka tunsin taakan hellittävän niskoiltani. Tosin niitä kiusaajien uusia kavereita tuli joillekkin tunneille mukaan (käsitöihin, kotitalouteen..) ja jonkun sortin paheksuvia katseita sain sietää, mutta kun jätin heidät huomiotta ja olin neutraalin kohtelias niin pystyin työskentelemään heidän kanssaan.

        Entiset kiusaajani jättivät rauhaan, sillä en antanut heille syytä puhua pahaa selkäni takana vaan pysyttelin muutaman kaverini seurassa. Kukapa jaksaisi puhua selän takana pahaa jos ei ole mitään puhuttavaa, vai mitä?
        Olin tekemisieni suhteen todella hiljaa, mikä varmasti antoi minulle mahdollisuuden elää ensimmäisen yläkouluvuoteni rauhassa. Tosin, nyt kahdeksannella luokalla aion ilmaista itseäni radikaalisti menemällä koulun bändiin ja annan muutenkin taiteellisen vapauteni näkyä.

        Ja haittaako jos selän takanani puhutaan? Ei! Ainakin tiedän millainen ihminen en halua olla, koskaan. En halua vajota niin alas, että yrittäisin saada pahaa puhumalla tai muutenkin toisia satuttavia asioita tekemällä muita ihmisiä rypemään sellaiseen suohon kanssani.

        Toivottavasti tsemppasi jotakuta, haha :-D


    • neuvo...

      Riippuu koulusta, joissain kouluissa ei kiusata, mutta joissain joo. Ei kannata välittää kaseista, vaikka ne vähän kiusaiskin, ysejä ei se kiusaaminen enää oikein kiinnostakkaan....

      • sorikirjotinnopee

        jos menee isompaan kouluu niin ei varmaan oo niin paljon mopotusta, kun ei isommat ehi kaikkia kiusaamaan...


    • Mgrögrg

      Huomenna yläasteelle!

    • jepjep3

      Tervetuloa yläasteelle.. Ysinä sanon, että kyl niitä seiskoi vähä kiusaan ;)

      Tossa ny vähä huutelen, puhun iha läpäl et se vaiaantuu iha saatanasti, pomottelen, tönin portais yms. seinii ja kampin. Jos vastaa yms. vedän turpaa.

      En oo pahin.

    • anonyyymii

      ylä-aste ei oikeesti oo ollenkaa paha, saa enemmän vastuuta omasta koulunkäynnistä, eikä oo se sama ope jatkuvasti kaikissa aineissa :) Sit muutenki on aika helppoa, selvii oikeestaa sillä että kuuntelee tunneilla, mut jos ei siitä opi koe-alueet on kuitenki loppujen lopuks tosi pieniä :D

    • semmosta se o välil.

      Yläasteella isojen Jengit tulee ja hakkaa...

    • poika213

      sit ku tuut pokaat kivan muijan. nii pääset het nussii

    • ysilleJees

      Noi on ihan sekasin.. yläasteelle ei kyl kukaan tuu kiusaa ellet mee johonkin häirikkökouluun...

      Sun oma ope ei enää vahdi sun tekemisiä samoin kuin alaasteella. Näät sun omaa opee vain muutaman tunnin viikossa. Saa olla välkät sisällä. Ei vahita enää teetkö kaikki läksyt. Opiskelu on enempi sussa itsessä. Opet tekee tarkastuksia onks läksyt tehty satunnaisesti.

    • radaggast

      Huomasitko että keskustelu on kolme vuotta vanha eli aloittaja on jo päässyt peruskoulusta.

    • grisse1

      No moro! Mä nyt voin kanssa kertoa omasta yläasteestani Nastolassa Männistön koulusta :)

      Olen nyt siis 16 ja aloitan lukion, mutta yläaste oli kyllä elämän hienoimpia kokemuksia hyvine ja huonoine hetkineen.

      Ensiksi voisin mainita ns. hierarkiasta/arvojärjestyksestä, joka muovautuu ihan muutaman päivän sisällä luokassa. Eli ylimpänä on ne huutelijat ja alimpana hiljaiset. Uskomattoman kuulosta, mutta totta.
      Tässä hierarkiassa pitää tehdä ensimmäisten päivien aikana paljon siirtoja, jos haluaa ylemmäs. Älä ole hiljaa, tarjoa mättöä tai purkkaa luokkalaisille ja huutele vähän. Älä kuitenkaan vittuile, se ei ole kenenkään mielestä kivaa. Muista kuitenkin opiskella samalla.

      Tämäkin on niin kuultu juttu mutta ota opiskelu suhtkoht tosissaan silti jo seiskalla. Kasin ja ysin numerot painottuu päättötodistukseen, mutta seiskalla luodaan pohjaa kahdelle seuraavalle vuodelle.

      Mein koulussa en säännöllistä kiusaamista huomannut. Paskanjauhantaa eri ihmisistä tuli joskus ilmi, ja oli tiettyjä ihmisiä, niitä hissukoita, joita härnättiin harvakseltaan.

      Seiska oli ehdottomasti villeintä aikaa. Kasilla vähän rauhoittui, ja ysillä oltiin fiksumpia, luokkahenki ja yhteistyökyky parani hieman. Ysin keväällä porukka villiintyi uudestaan, koska koulu oli jo loppumassa. Porukkaa lensi tasaisesti ulos luokasta koko kolmen vuoden ajan. Itse lensin muistaakseni kerran vai kaksi, seiskaluokalla kaverini kanssa. Sitten hänet siirrettiin erityisluokalle ja rauhoituin.

      Riippuu varmaan jonkin verran koulusta minkälainen meininki siellä on. Yläasteen alku oli ahdistavaa kun ei oikeen ollut ketään kaveria.

      Nyt yläasteeni päättyessä löysin sieltä maailman parhaimpia ystäviä, joita en ikimaailmassa olisi uskonut ujon luonteeni takia löytyvän. Todella läheisiä ystäviä.

      Se, minkälainen yläaste sinulle tulee, riippuu hyvin paljon itsestäsi. Minkälaisen kuvan annat muille itsestäsi. Mutta kyllä siellä pärjää. Helpommin pärjää, mitä ylempänä olet siinä "pelissä", siinä arvojärjestyksessä. Itse en ollut alhaalla, en ylhäällä, ehkä keskellä.

      Kuulostaa typerältä,mutta se on totuus.

    • Ayyyyyyyyo

      Siellä on semmone hierarkia joka on "peli" ja tarkoitta sitä että on porukat suositut ja nyhveröt jne

    • NuuNuu732

      Meillä oli iha perus norssikaste

    • Tumppa123456332

      Oon nyt menossa kasiluokalle ja valinnaiset meni päin vittua koska en saanut mitä halusin . Ja kaverit sai kaikkee liikuntaa ja muuta ja mä sain vaa jotai vitun kuvista

    • lukiolainen

      Jos oot homo sut hakataan. Ja jos vittuilee väärälle tyypille niin puukko vedetään esiin.

    • Anonyymi

      12 päivää enää... ei helvetti yläaste

      tiedän vastaan tän 8 vuoden jälkeen mut silti

    • Anonyymi

      Minun lapsi jää kotikouluun,joten ei kiusata ja jos kiusattais niin hänen isä tulee ottaa niska perse otteella kiusaajia. On kova kaveri isä. Vankilassa istunut. Ehkäpä pennut pelkäis samoin kuin romaneita!

      • Anonyymi

        Mitä vittuu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe