Olen saanut spanielin pari vuotta sit viettämään loppuelämää rauhassa ja nyt tän vuoden alun aikana sairastui harmaakaihiin ja olen todella huolissani koiran hyvinvoinnista ja onnellisuudesta.Olen ahminut tietoa monesta eri kohteesta mutta olen kai vaan turhaan huolissani koirasta kaiketi enemmän kuin koira itse.Mikä neuvoksi minulle?
Sokeus iski äkkiä
1
141
Vastaukset
- ...............
Minulla on kokemusta omalla koirallani näön äkillisestä huonontumisesta, mutta ei ihan sokeutumiseen asti. Kyseessä oli tapaturmaiset tapahtumat, ja osa näöstä jäi jäljelle kumpaankin silmään. Vanhahko koira kyseessä. Meni tavallaan kahdessa erässä se näkö, joten jonkin aikaa oli minulla aikaa opetella koiran kanssa uusia käskyjä. Mutta sitä aikaa mitattiin viikoissa, ei kuukausissa.
Opettelin ennakoimaan eri tilanteita puheen avulla, eli aloin ottaa tavaksi ilmoittaa sanallisesti muusta liikenteestä, kuten polkupyöristä ja sen sellaisista. Tokihan koira niiden tulon kuuli, mutta lisäsin vielä, että "vasemmalla" Tai "oikealla". Oli helppo, koska koira osasi jo ennestään nuo suunnat. Opetin koiralle käskyn "väistä". Lisäsin huomattavasti sanallista ohjausta ihan joka asiassa, aikaisemmin olimme käyttäneet paljon eleitä käskyinä, mutta ne luonnollisesti piti jättää nyt pois. Alussa vältimme haastavia paikkoja ulkoilussa, mutta nykyään kyllä koira kulkee luonnossakin ihan normaalin koiran tavoin, joskin varoittelen edelleenkin, jos vauhtia on kovasti. Vaikka koira edelleenkin näkee jonkin verran, on sen etäisyyksien ja muotojen hahmottaminen ihan selvästi kärsinyt kovasti.
Nopeasti koira sopeutui, ja törmäily loppui. Jonkinlainen arkuus ja säikkyminen on vielä äkillisissä tilanteissa toisinaan jäljellä. Koiran kuulon käyttö on tehostunut Se näkyy korvien llisääntyneestä liikkeestä. Toinen sojottaa eteen ja toinen taakse aika usein :) Ja ne todellakin liikkuvat nykyään valtavasti. Se on kaikkein näkyvin merkki tuollaisella pystykorvaisella. Joskus tuntuu, että toinen koiramme toimii myöskin apusilminä, esimerkiksi vapaana ollessaan minusta tuntuu, että hyvin näkevä auttaa huononäköistä kaveriaan myös. Mutta se voi olla kuvitelmaa. Joskus vaan tuntuu siltä, että tosiaan toinen koirammekin antaa ohjeita sille toiselle.
Mutta siis, koira elää ihan täyttä elämää nykyisin. Juuri missään ei tarvitse varsinaisesti asiaa enää huomioida. Kun koira alkoi sopeutumaan uuteen tilanteeseen, tapahtui se uuden tavan oppiminen hyvin nopeasti. Nyt ulkopuolinen ei välttämättä havaitse koirassa mitään outoa. Luulee ehkä omistajaa jotenkin pöhköksi, kun puhun sille paljon. Mutta näillä on menty eteenpäin. Ei se näön menetys ole ollutkaan mikään iso ongelma, vaikka itse sitä paljon murehdinkin, epäilin, että sopeutuukohan vanhus enää siihen. Sopeutui. Eikä se ole tuonut edes tuota ajoittaista säikähtämistä lukuunottamatta mitään muutakaan käytösongelmaa, vaikka pelkäsin mm, jotta saattaisi tulla jonkinsorttista kärttyisyyttäkin. Joissakin asioissa ollaan oltu hiukan tarkempia, esimerkiksi boksinsa pidetään aina samassa paikassa, joten sinne on helppo löytää. Pidämme myöskin kulkureiteiltä ne terävät asiat pois. Jos koira on tulossa sohvalle, autan sitä ajoittamaan hyppäyskohdan sanallisesti, jottei tule vajaiden hyppyjen aiheuttamia kaatumisia. Koira kun tarvitsee jonkin verran vauhtia ponnistukseensa pienen kokonsa vuoksi :)
Ai niin, ja yksi aika tärkeä asia. Eli makupalan annossa alkuun sain sormiini terävät naskalihampaat, joten opettelimme uuden tavan. Kaikki makupalat annan nykyään avokämmeneltä, ja sillain, että koira ei intoile liikaa. Muutaman kerran sain hampaista sormeeni vahingossa. Vieraillekkin asiasta varoitan aina, koska koira oli niin nolona, jos erehtyi kohteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417939Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832