Entisen oppilaan ajatuksia

Summa summarum

Kävin Steinerkoulua yhdeksän vuotta ja haluaisin kertoa kokemukseni, jotta vanhemmat, jotka miettivät lapsensa laittamista ko. kouluun voisivat harkita asiaa tarkasti. Olen akateeminen ja elämässäni ihan hyvin menestynyt nainen, mutta olen kärsinyt myös todella paljon Steinerkoulupohjastani.

Hyviä puolia:

- Vähemmän koulukiusaamista
- Pienemmät luokat
- Yksilöllistä opetusta
- Kannustaa luovuuteen
- Eurytmia lisää rytmitajua ja koordinaatiokykyä
- Oppilailla on pääasiassa hyvä itsetunto tulevaisuudessa

Huonoja puolia:

- Ei valmista tai kannusta lukioon tai yliopistoon. Opinto-ojaus heikkoa ja lähinnä painotetaan taidealoja

- Kokeista saa numeroita vasta yläasteella, joten oppilailla ja vanhemmilla ei ole tätä ennen selkeää tietoa lapsen tasosta tai siitä tarvitseeko hän mahdollisesti tukiopetusta

- Koulussa ei käytetä oppikirjoja lainkaan, vaan ne valmistetaan itse kirjoittamalla käsin mustekynällä vihkoihin. Tämä vähentää tietopohjaa, koska kirjoittaminen on puuduttavaa ja tapahtuu aina hitaimman oppilaan tahdilla

- Opetuksen taso on useammassakin aineessa luokattoman heikkoa. Olin itse suorastaa järkyttynyt mentyäni tavallisen lukion kemian tunnille. Siellä puhuttiin atomeista ja protoneista, joista en ollut koskaan kuullutkaan mitään. Suurin osa Steinerkoulun käyneistä ei jatka koskaan yliopistoon ja pääasiallinen syy tähän on opetuksessa

- Ei voi jäädä luokalle

- Saksa aloitetaan jo ensimmäisellä luokalla. Ylevä tavoite on se, että oppilaat osaisivat tulevaisuudessa saksaa, ruotsia ja englantia. Liian monen kielen päällekkäinen opiskelu on kuitenkin monelle lapselle hämmentävää ja vaikeaa


- Kouluun liittyy kummallisia uskonnollisvivahteisia ideologioita, jotka vilahtelivat tasaiseen tahtiin joidenkin opettajien puheissa


Tämän sanottuani totean vielä, että on mahdollista, että Steinerkouluissa on eroja ja että opintosuunnitelmaa on tarkennettu omista opiskeluajoistani. Suosittelisin vanhempia kuitenkin miettimään tarkasti ja selvittämään hyvin minkälainen koulu on kyseessä ennen lapsien laittamista sinne, koska nykymaailmassa hyvä pohjakoulutus on erittäin tärkeä asia lasten tulevaisuuden kannalta. Steinerkoulussa on kokemukseni mukaan paljon hyvää, mutta myös hyvin paljon huonoa.

11

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En laittaisi lastani

      Valitettavasti kiusaamista esiintyy todella paljon Steiner-koulussa, mutta kauniin julkisivun vuoksi sita ei tunnusteta. Opettajat myos helposti palavat loppuun. Lisaksi eraassa tapauksessa opettaja kertoi vanhemmille joutuneensa turvautumaan tyosuojelun apuun tyopaikalla ilmenneiden ongelmien takia. Opettaja myos uhkasi lastensuojelulla vanhempia, jotka halusivat, etta kiusaamiseen koululla puututaan. Hanen mukaansa vanhemmilla oli vain kuvitelmia kiusaamisesta, ja nama kuvitelmat vahingoittavat lapsia.

      • Voitko ystävällisesti esittää jotain faktatietoa siitä, että steinerkouluissa esiintyy kiusaamista enemmän kuin muissa koulumuodoissa? Jos näin ei ole, sitä esiintyy silloin vähemmän. Voisitko myös linkittää johonkin steinerkoulun viralliseen tiedotteeseen, jossa joku suomalainen steinerkoulu väittää, ettei sen piirissä esiinny kiusaamista?

        Onpa hirvittävän kamalaa kun oikein "eräässä tapauksessa" on jouduttu työsuojeluun turvautumaan. Eikös se sitä varten ole nimenomaan olemassa?!?!?

        Ja ihan on lastensuojelulla uhkailtu? On kyllä ihan hirveä opettaja. Voi että kun onkin hirveä...


    • Tämä on mielestäni erittäin asiallinen, osin kriittinenkin kommentti steinerkoulusta. paras kohta on tämä:

      "Suosittelisin vanhempia kuitenkin miettimään tarkasti ja selvittämään hyvin minkälainen koulu on kyseessä ennen lapsien laittamista sinne..."

      Luonnollisesti lapsen oppiminen ja koulumenestys on eniten kiinni omasta motivaatiosta ja vanhempien kannustamisesta. Steinerkoulussa tämä korostuu aloittajan mainitsemista syistä. Normikoulu on ehkä enemmän paikka, jossa normatiivinen järjestelmä huolehtii lapsen kasvattamisesta ja kouluttamisesta. Steinerkoululaisen vanhemmilta vaaditaan paljon enemmän läsnäoloa ja siitä syystä se ei todellakaan sovi kaikille. Itse pidän siitä, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa lapseni koulunkäyntiin ja siihen, millä tavalla hänen opiskelunsa kulkee.

      Kun lapsensa tuntee hyvin, riittävät minun mielestäni sanalliset arvostelut erinomaisesti ja kun numeroita seiskalla aletaan saada (kokeista jo paljon aikaisemmin) ei niitten pitäisi tulla yllätyksenä. Tärkeintä on säilyttää hyvä keskusteluyhteys omaan lapseen ja tämän opettajiin. Keskinäisen luottamuksen kautta homma toimii. Jos tätä luottamusta ei ole, ei toimi :o(

    • Summa summarum

      Vanhempani pitivät hyvänä asiana juuri sitä, että he saivat osallistua lapsensa koulunkäyntiin enemmän kuin tavallisessa peruskoulussa. Luokkani oppilaat havahtuivat kahdeksannella luokalla ensimmäisenä siihen, että heidän tietopohjansa oli huomattavasti heikompi kuin muilla samanikäisillä. Lopulta vanhemmatkin huolestuivat asiasta, mutta siinä vaiheessa oli jo liian myöhäistä tehdä suuria muutoksia. Joidenkin luokkakavereideni vanhemmat siirsivät lapsensa yläasteelle peruskouluun ja se oli mielestäni erittäin järkevää. Tällöin lapset saivat nauttia lapsuudestaan ja pehmeämmistä arvoista pidempään, mutta eivät jääneet tiedollisesti jälkeen.

      Olin kympin oppilas Steinerkoulussa, mutta aloittaessani lukion numeroni tippuivat huomattavasti, koska perustietoni eivät olleet samalla tasolla. Tein alussa tuplasti enemmän töitä kuin peruskoulun käyneet ja kirjoitin lopulta E:n paperit. Vain kaksi luokallani olleista jatkoivat yliopistoon (olen toinen heistä) ja molemmat olivat tavalliseen lukioon vaihtaneita. Oli surullista jutella ylioppilaskirjoituksista Steinerlukiossa jatkaneiden kanssa, koska he kirjoittivat erittäin huonosti, siitä huolimatta että olivat pärjänneet Steinerkoulussa ihan hyvin. Kuilu Steinerkoulun ja valtakunnallisen tason välillä oli valtava. Olisi itse asiassa mielenkiintoista nähdä tilastotietoa siitä miten Suomessa Steinerkoulun käyneet pärjäävät ylioppilaskirjoituksissa? Pidän edelleen mahdollisena ja toivonkin, että opetussuunnitelmaa on muutettu vastaamaan paremmin nykyajan vaatimuksia.

      Suosittelen siis kaikkia vanhempia tutustumaan siihen minkälaista, miten ja kuinka paljon oppilaille tarjotaan tietoa eri aineista. Vanhemmat ovat siinä mielessä erittäin tärkeitä, että heidän mielipiteellään on usein suuri merkitys ja heidän toivomuksiaan kuunnellaan Steinerkouluissa paremmin kuin tavallisissa kouluissa. Lähes kaikkia Steinerkoulun oppilaiden vanhempia yhdistää se, että he haluavat huolehtia hyvin lapsestaan ja tarjota heille parhaan mahdollisen kasvuympäristön. Tämä on erittäin kunnioitettavaa, mutta on hyvä pitää myös mielessä, että Steinerkouluissa, niinkuin eri oppiaineiden opetuksessakin on eroa ja on olemassa muitakin yksityiskouluja, joissa huomioidaan hyvin lapsen emotionaalinen puoli.

    • Steinerfaija.

      "on olemassa muitakin yksityiskouluja, joissa huomioidaan hyvin lapsen emotionaalinen puoli"

      Kerro toki lisää?

    • Summa summarum
      • Minä myös. Lähinnä steinerkoulujen. Lisäksi olen kuullun melkoisia juttuja Anna Tapion koulusta ja kristillisistä koulusta. Viittaatko mahdollisesti näihin kristillisiin kouluihin "emotionaalisen puolen" huomioinnista puhuessasi?


    • Summa summarum

      Ateistina en tiedä kristillisten koulujen käytännöistä mitään, joten en osaa ottaa kantaa miten niissä huomioidaan lasten tarpeet. Lasten emotionaaliset tarpeet pystytään tutkimusten mukaan huomioimaan paremmin kouluissa, joissa on pienemmät luokkakoot. Viittasin siis kuulemiini kokemuksiin siitä, että muissakin yksityiskouluissa halutaan ja pystytään usein huomioimaan ja tukemaan lasten tunnepuolen kehitystä. Stainerkoulujen kohdalla en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että on lasten edun mukaista kuunnella miten tavalliset harrastukset leimataan opettajien taholta ja ideologian vastaisina paheksuttaviksi. Esimerkiksi luokkalaiseni harrastivat hip hop-tanssia ja pyysivät saada harjoitella eurytmiasalissa. Pyyntö kuitenkin evättiin perusteellä "sellainen toiminta saastuttaa salin".

      Luokallani oli joitakin hitaammin oppivia lapsia ja uskon, että Steinerkoulu soveltuukin parhaiten sellaisille, joilla on oppimisvaikeuksia. Erityisluokkia ei ollut ainakaan siihen aikaan Steinerkouluissa, joten kaikki oppilaat osallistuivat samaan opetukseen. Tämä oli toisinaan turhauttavaa muille oppilaille, koska eteneminen tapahtui aina hitaamman mukaan. Kaunis ajatus, mutta toimii huonosti käytännössä. Toisaalta taas eräällä entisellä luokkakaverillani todettiin myös vaikea lukihäiriö heti kun hän siirtyi tavalliseen kouluun. Tämä oli kyseiselle henkilölle tietenkin helpotus, mutta ihmettelen syvästi ettei kukaan opettajista huomannut asiaan yhdeksän vuoden aikana.

      Vanhempien on vain hyvä havainnoida, että sopiiko Steinerkoulu omalle lapselle vai olisiko jokin toinen vaihtoehto kuitenkin parempi. Kaikkea hyvää Steinerkoululaisille ja onnea matkaan!

    • Niin se vaan oli

      En vaittanyt, etta Steiner-kouluissa esiintyy kiusaamista enemman kuin tavallisissa kouluissa. Sita esiintyy siella, mika ei tarkoita, etta sita esiintyisi siella vahemman kuin muualla.

      Kylla, on kamalaa, etta opettaja uhkaa lastensuojelulla syysta, etta vanhemmat muka kuvittelevat kiusaamista esiintyvan.

      En linkita tanne mitaan faktoja, suojelen henkiloiden yksityisyytta.

      Meistakin olisi ollut kiva tietaa lapsemme koulunkaynnista ja osallistua siihen, mutta kyseisessa Steiner-koulussa meidan ei annettu sita tehda.

      Kylla minusta on outoa, jos vanhemmilta pyydetaan apua tyosuojeluun liittyvissa asioissa, mutta ei kerrota, mita heilta odotetaan. Jos ei kerrota, niin asia on parempi hoitaa ilman vanhempia.

    • lisätietoa

      Saisiko jotain lisätietoja koulun tavoista kuten oppikirjat yms.

      • 14+19=33

        Lue esim. Jarno Paalasmaan "Omassa rytmissä: steinerkoulun idea ja käytännön sovellukset". Löytyy kirjastosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe