Nikon-ongelma

nikonisti

omistuksessa ollut nyt semmoisen 3 vuotta tuo nikon D40 70-300mm kombo. Minulla on ollut aina jonkinsortin ongelmia kunnon auringonvalossa kuvattaessa... Eli siis nyt päällimmäisenä se ongelma, että liikkuvaa kohdetta kuvattaessa käy useasti sillälailla että toinen puoli kohteesta tummuu niin paljon että yksityiskohdat häviävät melkein kokonaan kun toinenpuoli on hyvin valottunut... Putkesta löytyy vastavalosuoja (HB-36, tuli siis putken mukana). Kysyn nyt siis sitä että pystyykö ongelmaa korjaamaan muulla kuin ISO-arvon suurentamisella esim. valkotasapainoa muuttamalla? (huomasin jonkun toisen kyselleen asiasta kun kuvaa liikkuvaa kohdetta pilvisellä säällä ja tämä ISO-arvon suurentaminen oli aika käytetty neuvo) Ja siis etenkin varjossa tässä nikonissa kohina on ISO-800 ja isommilla arvoilla sen verran huomattavaa ettei se oikein kuvaan sovi... Ja tosiaankin kuvaamisen kohteena on melkein aina liikkuva kohde eli joka vaatii ainakin sen 1/800 suljinnopeuden jopa auringonvalossa.. pidempi sitten aiheuttaa sen, että kuvasta valottuu vaaleita kohtia puhki.. Eihän tähän tietenkään mitään taikakeinoja ole, mutta ihan mukava olisi kuulla asiasta enemmän tietävien mielipiteitä ja neuvoja :)

1

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikon D90

Jos nyt oikein ymmärsin ongelmasi niin painimme jokainen sen kanssa ainakin jonkun verran. Kameran kennon, tuostahan se ongelmasi johtuu, dynamiikka on varsin vaatimaton ihmissilmän vastaavaan. D40 on jo "iäkäs" versio ja uudemmissa rungoissa on muutama aukko lisää dynamiikkaa sekä vähemmän kohinaa isoilla ISO:lla. Jo D90 oli parannus samalla kun se nosti erottelun 12M tasolle. Nyt uusi D7000 lienee vielä parempi ratkaisu ja siihen tuo putkesikin sopinee suoraan. D90, jos sitä saa on varsin edulliseksi hinnoiteltu koska sen valmistus on loppunut juuri tuohon D7000 tuloon.

Olen kuvannut, tosin en kuvaamiasi kohteita ISO1600 - 2000 herkkyydellä ilman mainittavaa kohinaa jonka voit itse todeta esim.:

https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/EuroopanKiertoa2009AroundEurope2009#5340570001094306114

siinä on ISO1600 ollut herkkyytenä.

Myös sillä "tummalla puolella" sitä kohdetta saattaa olla sävyjä vaan et näe niitä. Lataa verkoista ilmaiseksi FastStone image viewer ohjelma niin sen valotuksen korjauksella saatat saada lisää sävyjä sinne varjoon.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Tuolta löytyy myös omalla suomenkielellä. Verraton ohjelma ilmaiseksi, sitä minne koira on haudattu en osaa sanoa mutta eipä niitä mainoksiakaan näy. Kokeile!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2206
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      348
      1461
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1453
    4. 177
      1332
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1101
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      978
    7. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      950
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      949
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      27
      872
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      859
    Aihe