Nikon-ongelma

nikonisti

omistuksessa ollut nyt semmoisen 3 vuotta tuo nikon D40 70-300mm kombo. Minulla on ollut aina jonkinsortin ongelmia kunnon auringonvalossa kuvattaessa... Eli siis nyt päällimmäisenä se ongelma, että liikkuvaa kohdetta kuvattaessa käy useasti sillälailla että toinen puoli kohteesta tummuu niin paljon että yksityiskohdat häviävät melkein kokonaan kun toinenpuoli on hyvin valottunut... Putkesta löytyy vastavalosuoja (HB-36, tuli siis putken mukana). Kysyn nyt siis sitä että pystyykö ongelmaa korjaamaan muulla kuin ISO-arvon suurentamisella esim. valkotasapainoa muuttamalla? (huomasin jonkun toisen kyselleen asiasta kun kuvaa liikkuvaa kohdetta pilvisellä säällä ja tämä ISO-arvon suurentaminen oli aika käytetty neuvo) Ja siis etenkin varjossa tässä nikonissa kohina on ISO-800 ja isommilla arvoilla sen verran huomattavaa ettei se oikein kuvaan sovi... Ja tosiaankin kuvaamisen kohteena on melkein aina liikkuva kohde eli joka vaatii ainakin sen 1/800 suljinnopeuden jopa auringonvalossa.. pidempi sitten aiheuttaa sen, että kuvasta valottuu vaaleita kohtia puhki.. Eihän tähän tietenkään mitään taikakeinoja ole, mutta ihan mukava olisi kuulla asiasta enemmän tietävien mielipiteitä ja neuvoja :)

1

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikon D90

Jos nyt oikein ymmärsin ongelmasi niin painimme jokainen sen kanssa ainakin jonkun verran. Kameran kennon, tuostahan se ongelmasi johtuu, dynamiikka on varsin vaatimaton ihmissilmän vastaavaan. D40 on jo "iäkäs" versio ja uudemmissa rungoissa on muutama aukko lisää dynamiikkaa sekä vähemmän kohinaa isoilla ISO:lla. Jo D90 oli parannus samalla kun se nosti erottelun 12M tasolle. Nyt uusi D7000 lienee vielä parempi ratkaisu ja siihen tuo putkesikin sopinee suoraan. D90, jos sitä saa on varsin edulliseksi hinnoiteltu koska sen valmistus on loppunut juuri tuohon D7000 tuloon.

Olen kuvannut, tosin en kuvaamiasi kohteita ISO1600 - 2000 herkkyydellä ilman mainittavaa kohinaa jonka voit itse todeta esim.:

https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/EuroopanKiertoa2009AroundEurope2009#5340570001094306114

siinä on ISO1600 ollut herkkyytenä.

Myös sillä "tummalla puolella" sitä kohdetta saattaa olla sävyjä vaan et näe niitä. Lataa verkoista ilmaiseksi FastStone image viewer ohjelma niin sen valotuksen korjauksella saatat saada lisää sävyjä sinne varjoon.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Tuolta löytyy myös omalla suomenkielellä. Verraton ohjelma ilmaiseksi, sitä minne koira on haudattu en osaa sanoa mutta eipä niitä mainoksiakaan näy. Kokeile!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1861
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      143
      1741
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1562
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      167
      1382
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1375
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      151
      1326
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1055
    Aihe