Jos haluan ottaa pitkän valotuksen kuvia ilta/yötaivaalta, miten pitää tehdä säädöt? Tarvitsenko jonkin ND tai harmaasuotimen?
Tavoitteena saada kuvia laskeutuvien lentokoneiden valovanoista vasten iltataivasta.
Canon G10, miten valotan pimeää taivasta?
3
150
Vastaukset
- Hieno kysymys
Riippu mihin aikaan illasta/yöstä kuvaat, mutta aina aseta kameran valotuksen manuaalinen esiasetus (M-mode) päälle. Se tietääksieni on sunkin kamerassa.
Sitten kamera jalustalle. Lentokoneen laskeutuminen kestää muutaman sekunnin (se aika mikä kuluu, kun kone lentää kuvaruudun läpi, ja nyt haluat pitää kameran paikallaan, eli kone liikkuu kuvaruudun läpi. (Panorointi ei synnytä koneen valojen valojuovaa, mutta jos taustalla on valoja, niistä syntyy juovia.) Tarvitset jalustan, jolla kamera asetetaan paikalleen eikä sitten enää liikuteta sitä.
Mittaa valotus taivaasta, ei ilta-auringosta. Ehdotan, että asetat aukoksi aluksi f/8 - f/11. Himmennä lisää f/16, f/22 (mikä onkin kamerasi pienin aukko), jos on tarvetta. Jos valo on liian kirkas, ja suljinnopeus jää alle sekunnin tai mieluummin sais olla yli viiden (?) sekunnin, tarvitset suotimia, kuten polaroidsuodin (2 aukkoa), täysharmaasuodin (1 - 3 aukkoa, mikä noista sinulla onkin, onko pokkariin saatavissa?). Sama muuttaako aikaa vai aukkoa, valinta on sinun. Noilla saat kuvattua "kultaisen tunnin" alussa. Taivas pitää valottua oikein, eli mittarin viisari tämälleen nollaan, siis tarkasta valotus joka kerta ennen uutta laukausta. Taivaan valoisuus muuttuu auringon laskiessa jatkuvasti ja tietyssä vaiheessa nopeasti.
Kun ollaan lähellä auringon laskun hetkeä (en ole testannut nousun aikaan), suodattimet voi heittää pois, taivas alkaa olla herkullisimmillaan. Tai riippuu siitä, missä asennossa aurinko on sun kameraasi nähden. Jos kuvaat itäpuolelta länteen, tule aurinko tietysti/ehkä taustalle. Käytä aukon himmennystä mieluummin kuin filttereitä, varsinkin jos niitä ei ole. Onpa muuttujia paljon.
Sitten vaan kokeilemaan valotusta. Ensin ilman konetta riippuen auringon sijainnista. Siten koneen kanssa. koneen kanssa pitää rajauksen, zoomauksen ja suuntauksen, olla sellainen että se sopii koneen lentorataan. Maamerkkejä muistiin. Ja eikun harjoittelemaan. Eika ilta tod.näk. menee kokemuksen karttumiseen, mutta äläpä huoli. Aikaa on. Olis heino, kun taustalla olis joku suurkaupunki, josta näkyy tornitalojen valoja. Honkong tms.?
Ei kannat lähteä pois, kun aurinko on laskenut (auringon nousu- ja laskuajat Suomessa). Paras marja jää muuten noukkimatta. Kun naurinko on laskenut, alkaa juhlat. Taivas ja maa ovat samassa valossa muutama minuutti aurongon laskun jälkeen, sanotaan noin 6 min tai vähän enemmän. Kuvata voi vielä tunti auringon laskun jälkeen, ja valojuovia vaikka läpi mustan yön. Elokuu Suomessa on hienoa aikaa.
Sitten ne ongelmat. Yöllä kone jäänee valottumatta tai ei näy kuvassa, vaikka juovat jäävät kuvaruutuun. Luova ideasi on hieno, siitä kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
Miten on, jos kuvaat (panoroit) toisen lentävän koneen samana iltana siten, että kone valottuu oikein ja taivas on mitä on? Sitten Photoshopilla editoimaan? Suosittelen yhden freimin tekniikkaa aina ensisijassa.
Yksi tapa on tehdä sandwich Photoshopilla. Kuvaa päivällä vaalea lentokone tummaa taustaa vasten (heinäkuinen myrskypilvi taustana) nopealla (?) suljinnopeudella ja yöllä vähän kirkkaampi taivas. Kuvat sovittamalla sandwich-tekniikalla, saattaa saada lentokoneen valojuovan eteen. Muista sandwich-tekniikan vaatimat asiat; 1/2 aikon alivalotus ja sama resoluutio.
Voit koleilla samaa helpommin kadulla liikennevaloissa autojen valoilla joko niin, että autot lähtevät valoista tai saapuvat niihin. Jos valotus kestää niin kauan että autotkin saavat valoa eli näkyvät kuvassa. Salamavalolla saa saman efektin missä tahansa.
Kysymys on hieno. Se kertoo luovasta ajattelusta. Wow-kuvat vaativat ennakkosuunnittelua ja paljon esivalmistelua, yrityksiä ja erehdyksiä.
Toivottavasti annoin oikeita vinkkejä. Onnea toteutukseen. - mulkkersson
Samalla tavalla kuin muillakin kameroilla, olettaen että kamerassa on mahdollista käyttää pitkiä valotusaikoja (ei onnistu puutteellisilla kameroilla). Valokuvauksen perusasiat ei ole muuttuneet reilun sadan vuoden aikana yhtään (fysiikan lait). Ainoastaan tallennusformaatti on muuttunut.
Vähän sama kuin ilotulitteiden kuvaaminen, joka on myös haasteellista.
Myös tv asennolla voi kokeilla. Jolloin säädät vain suljin aikaa.
Ilman jalustaahan tuollaisia ei kannata edes yrittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554335Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182881- 1402623
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152093- 151533
- 1131445
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1581098- 931057
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038