osuuksista

hmm...

osaako kukaan neuvoa.olemme aviossa.pankista velkaa minulla taloa varten 1/6 miehellä loput 5/6 .lahjakirjassa sain miehen tontista tuon 1/6 maata lainaa varten.eli laina vastaa tonttiosuutta.olen laittanut talomme pihamaata(puut,pensaat .yms) miten käy jos eroamme,kuuluuko minulle vain tuo 1/6 talosta ja tontista,vai kuuluuko sekään?onkai minulla oikeus vaatia tekemistäni pihatöistä omat rahani takaisin? meillä ei ole avioehtoa,eikä tule just kotitöiden takia (puusavottaa myös)
voiko jossain tehdä paperin omistussuhteista .tarkoitan jos haluan maksaa taloa taas lisää,niin saan tuon tonttiosuuden vastaamaan lainaa.eli esim otan lainaa niin että saan maksettua 3/6 ja saan tonttiosuudekseni 3/6. vai mikä olisi järkevintä?

2

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

Lainaosuudet pankista ja talon/tontin omistusosuudet ovat eri asioita.
      Tontista omistat lahjana saamasi 1/6 osan, mutta tarkista omistatko myös myöhemmin rakennetusta talosta edes saman osuuden.

Omistustasi voit lisätä ostamalla tai omistajalta (puolisoltasi) saamallasi lahjalla.
      Tämän jälkeen voitte sopia pankissa vastaavista lainaosuuksista.

Avioliiton päättyessä tehtävässä osituksessa (ilman avioehtoa) lyödään velkojen huomioimisen jälkeen plussalle jäävät varanne nippuun ja lähdette yhtärikkaina tahoillenne. Ilmeisesti sinä lähdet ja 5/6 omistava jää taloon, kun voi maksaa tasinkosi rahalla.
      Saat siis pihaan satsaamisestasi korvauksen osituksessa, mutta vain puolet.
      Jos tontti oli miehelläsi jo aiemmin, niin oletko selvillä avio-oikeutesi voimassaolosta? Miehesi on voinut saada sen lahjana tai testamentilla, jossa on puolison avio-oikeus poistettu.

• ap

kiitos neuvosta .tietääkseni puolisoni tonttiin ei ole tehty tätä kyseistä ehtoa.mutta täytynee etsiä paperit jossa mustaa valkoisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      269
      4941
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      89
      3424
    3. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      42
      3328
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      50
      2609
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1827
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1630
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1438
    8. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      14
      1359
    9. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1035
    10. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      70
      1027
    Aihe