Olenko valmis akitaan?

Aabba

Eli hankinnassa olisi akita mutta kysymys kuuluu olenko valmis niin haastavaan koiraan. En ajattele akitaa söpönä nallekarhuna vaan oman arvonsa tuntevana todella näyttävänä koirana. Akitaa en tietenkään heti ottaisi olen noin 3kk ottanut selvää siitä millainen akita on. Kokemusta koirista on mutta ei näin hastavasta. En haaveile sinisesta tiikeriraitaisesta Hopeanuolesta joka hyppii puihin. Innoituksen sain kyllä hopeanuolesta myönnän. Tilaa koiralle olisi riittävästi asun siis maalla.

11

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 akitan omistaja

      Et kertonut koirakokemuksestasi, mitä aiempaa kokemusta sinulla siis on koirista? Millaisista koirista? Entä minkä ikäinen olet? Kerro hieman lisää tietoja pohjaksi niin osaan vastailla vähän paremmin. :)

    • Aabba

      Elikkä olen 14 meillä on yksi sekarotuinen koira hyvin kiltti ja tottelevainen tapaus jota minä vain hoidan saan tietysti vanhemmiltani taustatukea elikkä ei ole näistä vaikeammista tapauksista kovinkaan paljon kokemusta en tietenkään heti olisi akitaa hankkimassa vaan odotan rauhassa. ja muistakin eläimistä kokemusta on paljon esim. hevosista,kissoista ja hamstereista että yleisesti löytyy tietoa ja kokemusta elämistä

      • minä, ja koirat

        Hei!

        Muistathan että akitan aikuistuessa tästä saattaa tulla hyvin agressiivinen koira! Akitat tarvitsevat kokeneen omistajan, jolla on menneisyydessä ollut PALON koirakokemusta! itse nuorempana minäkin halusin akitan, ja hyvin paljon halusinkin, mutta nyt tajusin miksi vanhemmat ei silloin millään suostunut akitaan: Olin vielä niiin nuori, ja akitat vaativia enkä olisi millään pärjännyt sille itse!
        Nyt pidän kenneliä, jossa asuu ylipäätään paimenkoiria ja yksi akita hoidossa (nyt aikuisena senn hoitoon ja vaatimuksiin alkaa tottua) Mutta kieltämättä, en voi päättää että hankitko akitan vai et, sillä asia ei ole minun käsissäni, vaan vanhempasi sen saavat päättää, ja suuri osa riippuu myös sinun vanhempiesi koira tiedosta : )
        Vanhempasi sen päättävät, enkä minä! Mutta toki akitat ovat muuten todella suloisia, ja hassuja, mutta niistä täytyy kerätä ensin PALJON tietoa!
        Toivottavasti viestissäni oli muutakin kuin akitasta huonoja puolia ja vaatimuksia, ja muista: Aina voit vahvistaa koiratietämystäsi, olit sitten tyttö tai poika, villi tai rauhallinen, mutta aina voit kerätä lisää ja lisää tietoa näistä ihmisen parhaista ystävistä,koirista!
        Onnea! : )

        T: Tiina ja koirat


      • ....................
        minä, ja koirat kirjoitti:

        Hei!

        Muistathan että akitan aikuistuessa tästä saattaa tulla hyvin agressiivinen koira! Akitat tarvitsevat kokeneen omistajan, jolla on menneisyydessä ollut PALON koirakokemusta! itse nuorempana minäkin halusin akitan, ja hyvin paljon halusinkin, mutta nyt tajusin miksi vanhemmat ei silloin millään suostunut akitaan: Olin vielä niiin nuori, ja akitat vaativia enkä olisi millään pärjännyt sille itse!
        Nyt pidän kenneliä, jossa asuu ylipäätään paimenkoiria ja yksi akita hoidossa (nyt aikuisena senn hoitoon ja vaatimuksiin alkaa tottua) Mutta kieltämättä, en voi päättää että hankitko akitan vai et, sillä asia ei ole minun käsissäni, vaan vanhempasi sen saavat päättää, ja suuri osa riippuu myös sinun vanhempiesi koira tiedosta : )
        Vanhempasi sen päättävät, enkä minä! Mutta toki akitat ovat muuten todella suloisia, ja hassuja, mutta niistä täytyy kerätä ensin PALJON tietoa!
        Toivottavasti viestissäni oli muutakin kuin akitasta huonoja puolia ja vaatimuksia, ja muista: Aina voit vahvistaa koiratietämystäsi, olit sitten tyttö tai poika, villi tai rauhallinen, mutta aina voit kerätä lisää ja lisää tietoa näistä ihmisen parhaista ystävistä,koirista!
        Onnea! : )

        T: Tiina ja koirat

        Älä nyt kuitenkaan liioittele, Suomessa on mm. kaksi akitakasvattajaa jotka saivat akitan ensikoirakseen 12-13-vuotiaina tyttöinä.


    • 3 akitan omistaja

      Mitä rotuja teidän koirassa on? Akita on tosiaan haastava rotu ja ei opi samalla tavalla helposti asioita mitä esimerkiksi vaikka labradorinnoutaja :) Akita on tosi vahva ja koira-aggressiivinenkin monesti, ja kuten jo itsekin totesit haastava rotu.
      Voisitko harkita akitaa vasta myöhemmin? Voisithan nyt katsoa jonkun rodun, joka kiinnostaisi sinua ja ei olisi helpoimmasta päästä, mutta ei liian haastavakaan. Ja tällaisen sitten ottaisit, ja akitan vasta myöhemmin? :)

    • Aabba

      Meidän koirassa on ainakin kultaistanoutajaa ja saksanpaimenkoiraa muista roduista en tiedä koska koiran vanhemmatkin ovat sekarotuisia Olen kyllä myös siperianhuskya harkinnut joka olisi huomattavasti helpompi mutta jokin se akitoissa vain kiehtoo. Mutta sitten jos toisen koiran hankkisin niin en voisi ottaa akitaa vasta kun ~10 vuoden kuluttua eihän tässä mikään kiire ole ja voihan niin käydä että ihastun siihen toiseen rotuun mutta silti jotenkin se akita on niin kiehtova rotu.

    • Aabba

      Koirassamme on myös ajokoiraa :)

    • mieti myös tätä

      Olethan ajatellut myös sitä, tulisiko koira sinulle, vai vanhemmillesi. Olet vasta 14, ja muutaman vuoden päästä lähdet opiskelemaan. Silloin sinulla ei välttämättä ole aikaa ja varaa pitää koiraa. Jos muuttaisit yhtäkkiä maalta kerrostaloon, koira ei välttämättä sopeutuisi siihen, ja stressaisi kovasti. Sinulla taas olisi opintoja, ja luultavasti myös joku työ sen ohella, tällöin koiralle jäisi melko vähän aikaa.

    • Aabba

      No eihän tässä mikään kiire ole hankkia akitaa voin helposti odottaa muutaman vuoden kunnes elämä on rauhoittunut ja niiden muutaman vuoden päästä olisin vielä enemmän valaistunut akitoista. Jos pitäisi valita ottaisinko akitan nyt ja olisin sen kanssa pari vuotta ja jättäisin sen vanhemmilleni vai odottaisin muutaman vuoden ja katson sitten uudelleen niin tuo jälkimmäinen on kyllä järkevämpi. Kysyisin vielä että kannattaako akita hankkia akita kasvattajilta vai jos löytää esim. foorumilta ja käy katsomssa koiraa katsoo että paperit on ok niin kannattaako ostaa se vai kannattaako suoraan hankkia joltain luotettavammalta kasvattajalta?

    • vinkkiä sinulle

      Foorumeilta ei taida löytää oikeita kasvattajia. Akitakasvattajia on Suomessa vähän, joten ehdottomasti viralliselta kasvattajalta kannattaa hankkia. Kannattaa myös ottaa heihin yhteyttä ja kysellä akitasta ja jos lähialueella on kasvattajia voit varmasti käydä siellä tutustumassa hänen koiriinsa.

    • Koirallinen.

      Jos sinun pitää täällä kysellä valmiuttasi, niin voit olla varma, ette ole läheskään valmis siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6123
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3705
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1445
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1438
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1355
    Aihe