amenorrea normaalipainoisena

jenne

minkälaisia kokemuksia teillä on amenorrean hoidosta?
minulta jäivät laihdutuksen ja alhaisen painon takia kuukautiset pois, eivätkä ne ole vieläkään palanneet, vaikka olen selvästi normaalipainossa (ja ollut siinä monta kuukautta). tästä en kyllä enää aio lihoa, kun tähänkin asti olen sen näköjään tehnyt turhaan!
teroluteilla kuukautiseni tulevat vain sen yhden ainoan kerran. melko raskasta liikuntaa harrastan yleensä noin puoli tuntia päivässä, mutta voiko se olla syy amenorreaan? kuinka suuri määrä liikuntaa yleensä johtaa urheiluamenorreaan? en haluaisi lopettaakaan liikkumista, ja tuntuu epäreilulta, että näinkin lihoneena (aika paljon siitä on lihasta), hormonitoimintani ei pelaa. ennen kiertoni oli säännöllinen.
niin, vastatkaa kiltit, minkälaisia muita hoitoja kuukautisten uudelleen käynnistämiseen on olemassa? onko jostain luontaistuotteista tai ruoka-aineista ollut apua? ja onko täällä muita samassa tilanteessa olleita/olevia? oisin tosi kiitollinen jos joku vastais...
tää on niin pelottavaa :(

6

2180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alsödjffldsj

En ole mikään asiantuntija, mutta luulisin, että kuukautisten palaamisessa voi kestää kauemminkin. Suosittelen, että pitäisit ainakin kerran viikossa kunnon lepopäivän ja välillä muutenkin iisimmin. Et varmasti ole lihava, vaikka sanot itseäsi "näinkin lihoneeksi". Olet luultavasti urheilullisen lihaksikas tai ehkä edelleen hoikanlainen. Älä ainakaan laihduta enää. Muista syödä monipuolisesti ja vähentää stressiä.

• jenne

okei, kiitos vastauksesta :)
      mietin kuinkahan paljon epäsäännöllinen ja sisällöltään vaihteleva syöminen vaikuttaa tähän... kun syön vaihtelevasti enkä aina ehkä tarpeeksi, mutten laihdukaan.
      onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta amenorreasta normaalipainoisena?

• Alissa

Hei,
      Minulla amenorrea jatkunut lähes tauotta jo kuutisen vuotta, lähinnä kait syömisongelmien, stressin ja liikunnan takia. Olen ollut painoindeksin mukaan vain lievästi alipainoinen (tosin bmi ei kyllä kerro koko totuutta) ja nyt about normaalipainon rajoissa jo pari vuotta. Silti ei kuukautisia kuulu ja inhoan turvottavia hormoonilääkityksiä, jotka ei tunnu muutenkaan sopivan minulle. Teen nyt jo päivittäin työtä itseni hyväksymisen eteen tällaisena ja pyrin ottamaan rennommin, mutta jonkin ei ole kohdallaan. Joten jos löytyy vinkkejä lisää, niin kertokaa!

• dingh

syöttehän tarpeeksi rautaa sisältäviä ruokia? myös rasva on tärkeää! itselläni alkoivat kuukautiset uudestaan (kestivät hädin tuskin 2päivää ja olivat niukanlaiset) e-pillereiden avulla. ei kyllä ole varmaa tuleeko toisia ym. mutta uskoisin että ruokavalio vaikuttaa tosi paljon! plus voi olla ettei teillä ole painoa riittävästi, joskus se vaatii normaalipainon ylärajan, riippuu perimästä, ruumiinrakenteesta ym.

• eteenpäin..

Heips!
      Mul itellä ollu menkat pois anoreksia takia useita vuosia..nyt söin femostonia pari kk ja alkoi taas tulla . Nyt en enää tarvi niitä ja ostin juuri paketin. Ne on lääkkeitä juuri tähän vaivaan. Jos joku tarvii niin mulla olisi. Ei tarvitse maksaa lääkärimaksua että saa reseptiä. Jos nuo toimii niin sitten kannattaa käydä pyytämäs resepti lisämäärään jos tarvetta vielä. Eli jos joku haluaa kokeilla niin viestiä vaan tänne.

• Vakaasti tulevat

Tämä on vanha keskustelu, mutta tulin tähän vahingossa jonkun googletuksen kautta. Minulla oli vajaa parikymppisenä kuukautiset pois kai melkein vuoden, kun laihdutin. Paino oli jo aikalailla palannut, kun menin lääkäriin. Käynnistyivät helposti keltarauhashormonilla.

Nyt olen nelikymppinen. Varsinaisia laihdutuksia en ole koskaan myöhemmin pitänyt. Välillä olen laihtunut, välillä lihonut elämäntilanteen mukaan. Himoliikkuja en ole, mutta välillä olen vaellellut kymmeniä kilometrejä päivässä (jopa 70 km). Välillä ollut lähes täysi sohvaperuna. Olen ollut asunnoton, tuloton ja nähnyt nälkää (ja laihtunut). Olen ollut äärimmäisen stressaantunut ja itsemurhan partaalla. Kasvisdieetillä olen ollut koko ajan. Ja silti koskaan myöhemmin kuukautiset eivät ole jääneet pois, vaan ovat tulleet aina sen 12 tai 13 kertaa vuoden aikana.

Eli henkilökohtaisesti uskon, että laihdutuksen vuoksi jääneet kuukautiset palaavat kyllä, tosin lääkehoitoa se voi vaatia. Uskon myös, että terveellä normaalipainoisella aikuisella naisella, jolla hormonitoiminta on jo vakaata, kuukautiskierto ei helposti häiriinny. Eli mielihyvää tuottavaa kuntoliikuntaa ei kannata lopettaa kuukautisten takaisin saamisen vuoksi.

Jos liikunta on osa anorektista käyttäytymistä, niin asia on eri. Ihminen on suunniteltu käyttämään kehoa, ja kuukautiset pysyvät, vaikka esim. kävelisi jatkuvasti koko päivän. Jos liikunta pitää rasvaprosentin liian matalana, on loogista, että kuukautiset eivät ala. Eli vähän naisellisia muotoja on hyväksyttävä. Ehkä jossain tapauksessa voisi harkita liikuntalajin vaihtamista (bodauksesta joogaan tyyliin). Oma painoindeksini on ollut koko aikuisuuden 21 - 22.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6524
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3900
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3315
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      381
      1792
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1053
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe