Millaisiin kustannuksiin ok-talo ja pihanrakennus projektissa tulisi varustautua maa-ainesten ja soran/murskeiden osalta. Eli perus-sorat salaojille, kapillaarikatkosora ja sopivat murskeet perustuksiin ja pihaalueelle..
Jos sattuu olemaan vielä tietoa Jyväskylän hinnoista niin aina parempi. Tai edes suuntaa antavia hintoja niistä.
Siten jos on kuorma-autoilijoiden ajotaksoja, niin kiittäen kuunnellaan
- L. Ohkare -
Omakotirakentajan maa-ainesten ja soran hinnat
1
1398
Vastaukset
- pihatien tehnyt
Tampereen seudulla Tapailan kuljetus oy ajoi pihatieeleni soraa tonnihintaan 10.0 alv. Eivät suostuneet ajamaan tuntihintaan, joka muuten oli 60 €/h alv. 4-akselinen nuppi oli kyseessä ja murske kalliomursketta alle 3 kilometrin päästä sorasemalta. Kun murske siellä maksaa 6.8 €/tn, niin kateprosentti on noin 50.
Teen muuten aina kirjallinen sopimus, nämä maanrakentajat huiputtavat yleisesti. Meilläkin kaikki hinnat ilmoitettiin alvittomina, veroista ei mainittu mitään. Laskussa on sitten alv vielä sovitun hinnan päälle. Ja tämä toimii, koska vain suullinen sopimus.
Meidän tapauksessa pääurakoitsija Maanrakennus Eero From Oy ilmoitti hinnat verottomina, ja yrityksen edustaja myönsi itsekin että muistaa vain verottomat hinnat. Ja edelleen tietenkään ilmoittanut, että soraa ei ajeta tuntihinnalla, vaan urakalla. Ainakin Maarakennus Eero From oy:n toiminta nähdäkseni perustuu yksityisasiakkaiden kusetukseen, ollaan niin vanhan kansan miehiä, että 'puhelimessa sovitaan ja se on siinä.' Sitten kun laskun aika tulee, niin siinä on sitten tietysti alvit lisää (tämä on ihan normihuijaus rakennusalalla) ja muita eriä mukana. Ja osa työstä laskutetaan urakkana, ihan oman mielikuvituksen mukaan.
Mutta se sora. Sora-aseman hintaan lisää puolet, niin sillä saatat saada pihaasi soraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566762Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414765- 712531
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411949- 181588
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81482- 181331
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151289- 241214
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671117