Kissalla laajentuneet pupillit

minerva_

Mistä voi johtua, että kissallani on laajentuneet pupillit? Iiristä näkyy vain kapea kaistale. Näkee hyvin, on todella leikkisä ja säpäkkä. Silmät eivät ole punaiset, eivätkä vuoda. Vilkkuluomi ei näy. Näkee kynän, kun liikutan sitä silmien edessä.

Hain kissan löytöeläintalosta ja alussa se oli todella levoton, mutta on nyt jo rauhoittunut. Ei pelkää vieraita, eikä minulla ole muita lemmikkejä. Syö normaalisti ja uloste on normaalia. Ei ulkoile. Kissa ei ole satuttanut itseään, kokenut mitään traumaattista luonani tai säikähtänyt/järkyttynyt mistään.

9

11718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cisumirri

      En kyllä tiedä asiasta paljoakaan, mutta eikö kissan vilkkuluomen pitäisi näkyä?
      Eikö iiris ole silmän värillinen osa pupillin ympärillä? Pupilli on se musta osa silmässä, joka kissoilla välillä on vain pieni viiru.
      Vilkkuluomesta voisit kysäistä eläinlääkäriltä, vaikka ensin soittamalla.
      Kannattaa varmistaa asia, jos kissallasi on esim. silmätulehdus.

      • ei pidä

        Vilkkuluomen ei pidä näkyä kun kissa on hereillä, jos se näkyy on kissalla jokin pielessä. Villkuluomen näkyminen kielii joko madoista, huonosta yleiskunnosta tai muusta sairaudesta - joko silmiin liittyvästä tai muusta.


    • minerva_

      Minä luulin, että vilkkuluomen näkyminen nimenomaan kielii sairaudesta.

      Kyllä, iiristä eli värillistä osaa näkyy vain kapeasti ja pupilli eli musta osa on pyöreä ja peittää lähes kokonaan iiriksen. En tiedä onko normaalia, ettei pupilli ole viiru, niin kuin kissoilla yleensä, vaan laajentunut ja pyöreä. Hämärässä pupillin kuuluu laajentua, mutta kissani pupilli on laajentunut päivälläkin. Jonkin aikaa se tosin saattaa olla viiru.

    • qqqqqs

      jos kissa on säikähtänyt niin pupilli on laajentunut ajoittain

    • miukulimaukuli89

      kokeile että meneekö pupilli viiruksi, kun osoitat hieman valoa esim. taskulampulla kissaa kohti tai viet kissan kattolampun lähelle tms hyvin valoisaan paikkaan.... ei saa kuitenkaan sokaista kissaa liian kirkkaalla valolla... jos ne pupillit ei tosiaan siitä pienene kun valoa laitat kohti, niin soittaisin varmuudenvuoksi eläinlääkärin neuvontaan ja kysyisin olisiko syytä käydä lääkärin luona...

      jotain kissojen kivun tunnistamisesta...
      http://www.delivet.net/kipeakissa.php

      ja vilkkuluomi..
      http://www.purina.fi/Home/All About Cats/Cat Care Questions/Article Archive Cat/Anatomy Of A Cat.htm

    • laajentunutta

      Kipu voi aiheuttaa pupillin laajentumista (pysyvää tai ajoittaista). Esim. korvakipu toisessa korvassa voi aiheuttaa sen puoleisen silmän pupillin laajenemisen kun toinen toimii normaalisti.

      Stressi on yksi suurimmista syistä, sen aiheuttaja on tietysti selvitettävä. Tuo löytökissatausta voi olla syynä, joko pelokkuuden tai sairauksien kautta. Sinä et välttämättä tiedä vaikka kissasi olisi kokenut jotakin mielestään traumaattista, ellet ole kotona 24/7 ja senkin ajan valvailla. Jotkut kissat voivat säikkyä ihan mitä tahansa, varsinkin kun elämän kaikista kiemuroista ei ole selvyyttä.

      Jos tilanne ei normalisoidu, veisin kissan lääkärille tarkastukseen. Jos siellä ei mitään löydy on syynä jokin muutos kissan elämässä ja sen pitäisi aikanaan korjaantua.

      Kissan hyvää oloa voisi yrittää saada aikaan esim. Feliway-haihduttimella, ellei teillä sitä vielä ole.

    • minerva_

      Kiitos paljon vastauksistanne. :)

    • Jammusetä1967

      Jos kissa kiihottuu

    • Anonyymi

      Mikähän minun kisalla,vuoden ollut mustuaiset isot,ei pienene ollenkaan,näyttää ei näe oikein kaikkea?kissa 5.v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe