Kuinka usein kannattaa avioitua?

kyyninen täti

Rakkaat avioliittoon aikovat! Kun valmistelette häitänne, uhratkaa pieni ajatus myös ystävillenne ja sukulaisillenne. Teistä on loistoidea järjestää satuhäät vanhempienne rahoituksella. Te luulette, että jokainen tuntemanne henkilö on valmis ja velvollinen uurastamaan hetkellisen loistonne takia. Mielellämmehän me teitä autammekin. Laitamme jopa auliisti rahaa tilillenne, jotta pääsette ihanalle häämatkalle. Mitäpä siitä, että meillä itsellämme ei ole varaa matkustaa Tamperetta kauemmaksi. Mutta... Kun te 5-7 vuoden päästä eroatte ja vuoden päästä siitä alatte puuhata uusia satuhäitä uuden ikuisesti kestävän rakkautenne kunniaksi, älkää ihmetelkö, jos kuulette ympäriltänne hampaiden kiristelyä ja kyllästyneitä puhahduksia. Kolmannella kerralla voisitte jo tosissanne miettiä, onko koko puuhassa mitään järkeä.

Paras häävalmistelu olisikin miettiä avioliiton arkea paria vuotta pitemmälle ja tehdä itselleen selväksi, ettei siihen kannata ruveta, jollei halua sovitella erimielisyyksiä ja kestää ajoittaista kyllästymistä. Naimisiin ei kannata mennä myöskään, jos haluaa pitää useampaa kumppania tai käyttää rahansa vain omaksi ilokseen. Bileitä voi pitää muutenkin, aina ei tarvitse avioitua saadakseen loistaa.

5

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva O

      Kuulepas nyt kyyninen täti, avioero on sen verran rankka kokemus, että ei siihen ilman syitä lähdetä.

      Tunnut kuvittelevan, että me kolme kertaa avioituneet teemme sitä ihan vaan sukulaisten kiusaksi?

      Jätä suosiolla ne häät väliin, joihin suhtaudut tuomitsevasti. Hääkutsu on vain kutsu saapua, ketään ei pakoteta. Eikä hampaitaan kiristelevä ja kyllästyneesti puhisteleva vieras ole kaunista katsottavaa juhlissa.

      Onneksi oma äitini kuitenkin "jaksoi" saapua paikalle joka kerralla, arvoistan sitä.

      • kyyninen täti

        Eroon on aina syynsä. Niistä ei ulkopuolinen voi tietää muuta, kuin mitä kerrotaan tai itse huomaa. Jos liitto päättyy toisen osapuolen yksipuoliseen törttöilyyn, varmasti kaikki sydämestään toivottavat onnea, jos hylätty löytää uuden rakkaan. Kun erotaan muutaman vuoden jälkeen eikä syynä ole uskottomuus, väkivalta, alkoholismi, narsismi yms., tulee tosiaan mieleen, että arjensietokykyä olisi voinut kehittää. Pienten lasten kanssa on rankkaa eikä kaksistaankaan aina jaksa olla hehkeää. Siitä kun pääsee yli, kehittyy itse ihmisenä ja suhde vahvistuu. Aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, ettei kukaan toinen voi taata onnea eikä puoliso ole viihdytysautomaatti.

        Olen sen verran vanhanaikainen, että minusta on mautonta juhlia ikuista rakkautta muutaman vuoden välein aina eri henkilön kanssa. Kun kolmen eri isän lapsen äiti liihottelee huntu hulmuten isänsä käsipuolessa kohti alttaria ja siellä odottava ihanuus on jättänyt parivuotiaan lapsensa vallan ex-avokille, saattaa hammas hiukan kirskahtaa. Huokauksessa on toki mukana toive, että tällä kertaa jaksaisivat yrittää.

        Olen jättänyt väliin häitä, mutta sukulaisten kohdalla niin ei kehtaa tehdä. Kun pitää ihmisestä ja toivoo hänen parastaan, ei välejä halua rikkoa. Serkulle tai kälylle ei oikein kehtaa mennä puhumaan siitä, miten avioliittoon suhtautuminen ja häiden kustannukset korreloivat keskenään. Omat lapset eivät vielä ole avioitumisaikeissa. Heidän kanssaan ja heidän aloitteestaan on kuitenkin ollut monia keskusteluja aihetta sivuten. Alakoululainen pohti, että vain meidän ja kahden muun luokkakaverin vanhemmat eivät ole eronneet. Teini suri ystävänsä vanhempien eroa, kun isä oli löytänyt uuden onnen ja parin vuoden päästä sitä, että uusi onni häipyi oman uuden onnensa kanssa. Parikymppinen murehtii vuosi sitten naimisiin menneitä ystäviään, jotka ovat eroamassa, kun lapsi ei ollutkaan miehen. Kun kerroin sekkuni hääkutsusta, kuului spontaani kommentti: "Taas! Eiks me just oltu sen häissä?!" Siinä sitten on lakanoita viikatesa tai teemukia pyöritellessä mietitty rakkautta, parisuhdetta, lapsia, omaa vastuuta, rehellisyyttä...


    • tolkku tavoitteena

      Ymmärrän, että ne toisetkin häät vielä järjestetään, jos ne ovat kumppanille ensimmäiset.

      Kolmannella kerralla kävisin vain ihan vaivihkaa vihillä. Jos sitten tulisi aika juhlia hopeahäitä, niin ne voisivat olla tosi prameat.

    • Rouva O

      Ymmärrän kyllä, kyyninen täti, näkökulmasi ja luultavasti olisin samaa mieltä kanssasi tänään, mikäli olisin edelleen ensimmäisessä liitossa.

      Elämänkokemukseni kuitenkin ovat opettaneet rankalla kädellä suvaitsevaisuutta. Ihanteelliselta vaikuttavan liiton ulkokuoren takana voi piillä ihan mitä tahansa.

      Ulkopuolisena on petollisen helppoa käydä muiden samanmielisten kanssa kahvipöytään analysoimaan, moralisoimaan ja lopuksi tuntemaan itsensä niin paljon paremmaksi ihmiseksi kuin nämä moralisoinnin kohteet. Olen syyllistynyt tähän itsekin, silloin ennen ensimmäistä avioeroa.

      Kolmas aviomieheni halusi kunnon häät, "kun muillakin kavereilla on ollut", ja häät olivat hänellä ensimmäiset. Kirkossa sitten sulhasen puoli pullisteli ja minun puolella oli äidin lisäksi vain pari muuta vierasta. Minun sukulaiseni jakavat paljolti kyynisen tädin tuomitsevan katsantokannan.

      Toki sulhasen puolelta oli kutsuttukin enemmän vieraita.

    • sinkkutäti

      Täälllä toinen kyynikko. Luulisi tosiaan, että jos eka kerran on ollut prinsessahäät, niin tokalla, kolmannella ja sitä seuraavilla kerroilla pidettäisiin hiukka matalampaa profiilia. Meidän suvussa naisihminen, joka jo kolmatta kertaa menee naimisiin ja homma senkun paisuu suureellisemmaksi ja suureellisemmaksi. Morsian hankkii sitä kermakakkumaisempia pukuja, mitä enemmän lihoo häistä toiseen. Hommasta on mennyt uskottavuus täysin. Täällä kiristellään hampaita poikki ja päätös on ollut, että suosiolla jättäydytään pois. Kohta nimittäin se arjen tylsyys iskee taas, ja pitää etsiä uusi huumaava rakkaus, uusi kumppani ja tehdään taas uudet lapset ja/tai uudet häät, missä järjestyksessä milloinkin.

      Ihmiset hakee vaan elämyksiä näistä rituaaleista. Mihinkään syvempään ei jakseta panostaa. Muuten asia olisi yks hailee, mutta kun niitä lapsia on jo monen miehen kanssa ja entiset jää aina jalkoihin ja heitteille kun on uusi pulla uunissa. Lapset kärsii näistä, sukulaisia sentään vaan yököttää ja ketuttaa nämä rahankeruujuhlat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe