Kertokaa mitä tehdä. Tänä kesänä kosin tyttöystävää ja hiukan pihalla olen. Kun ostan sormuksen (hänelle) niin ilmeisesti ostan myös itselleni, ostanko samanlaisen? Haluan yllätyksellisen kosinnan joten ostanko rohkeasti vain sormuksen josta uskon hänen pitävän?
Pitääkö kihlasormus olla samantyylinen kuin varsinainen hääsormus? Kaiverranko päivämäärän valmiiksi vai teenkö sen kosinnan (toivottavasti kyllä sanan...) jälkeen? Onko sormuksen materiaalilla väliä, kulta, hopea vai onko vain rahasta kiinni? Kiitos tuhannesti vastauksista!!
Auttakaa
14
4193
Vastaukset
- -Nico-
Moikka ja onnea Teille!
Perinteisestihän kihlasormukset ovat molemmilla samanlaiset, usein kivettömät suht´ yksinkertaiset sormukset.
Eipä ole tuolla tyylillä niin väliä onko saman tyylinen kuin vihkisormus vai ei.
Ehkäpä tuota päivämäärää ei kannata kaivertaa vielä sisään, koska eihän sitä koskaan tiedä, jos hän vaikka haluaa viikon harkinta-ajan. ;)
Sovi kultasepän(liikkeen) kanssa, että kaiverrus tulee myöhemmin, usein se kuuluu sormusten hintaan.
Materiaalit on ihan oman maun mukaan, homea ehkä vähän siinä ja siinä. Esim valko-/keltakulta sekoitus on monesti tyylikäs, muttase on aina makuasia.
Yleisesti ottaen nykyään nuo kaikki on hyvin vapaata, ja kannattaa tehdä niinkuin itse haluat. Onhan kyseessä sinun juhla (ja tietty kihlattusi)
Onnea!- hellu
Siis miten niin hopea on siinä ja siinä?? Nyt saat kyllä perustella. Meillä on hopeiset sormukset, maksoi 48 euroa kappale. Oletko jotenkin sitä mieltä että hinta pienentää rakkautta? Vai mitä? Minusta kihloihin voi mennä vaikka ilman sormusta, kuin myös kai naimisiinkin. Tunteestahan se on kiinni.
Tsiisus. - -Nico-
hellu kirjoitti:
Siis miten niin hopea on siinä ja siinä?? Nyt saat kyllä perustella. Meillä on hopeiset sormukset, maksoi 48 euroa kappale. Oletko jotenkin sitä mieltä että hinta pienentää rakkautta? Vai mitä? Minusta kihloihin voi mennä vaikka ilman sormusta, kuin myös kai naimisiinkin. Tunteestahan se on kiinni.
Tsiisus....suutu noin kovasti. Ei missään nimessä hinta tai materiaali vaikuta rakkauteen. Se oli vain mun oma mielipide. Itse olen ostanut kihlatulleni 2 hopeista ja 1 kullatun hopea sormuksen, mutta en kihlasormukseksi.
Hän tykkää sormuksista ja minä vastaavasti ostelen hänelle niitä aina silloin tällöin.
Meillä kihlasormukset maksoi 900mk pari ja jälkeenpäin olen ostellut hänelle paljon arvokkaampiakin sormuksia. Eli ei minun mielestäni se hinta siihen rakkauteen vaikuta, jos vaikuttaisi, niin olisi pitänyt teettää sormus isosta timantista kaiverrettuna! - Eowyn
hellu kirjoitti:
Tsiisus.Moikka!
Ihan noista materiaaleista vähän. Hopea on huomattavasti pehmeämpää kuin kulta, ja siksi sitä ei todella suositella sormuksiin, joita on tarkoitus pitää joka päivä koko loppuelämä. Jos vierastaa keltakullan väriä, voi valita valkokullan, joka sitten kestää.
Sama pätee värillisiin jalokiviin (safiirit, rubiinit, smaragdit), monet haluaisivat niitä kihla/vihkisormuksiinsa, mutta kuten me kaikki tiedämme, vain timantit ovat ikuisia :).
Värillisiä jalokiviä voi sormukseensa ottaa, mutta ehdottomasti timantit olisivat viisaampi valinta.
Sillä että hopea on kultaa edullisempaa ei ole mitään merkitystä, mutta materiaalit ovat niin erilaisia, että kannattaa ottaa huomioon. - mitä vikaa hopeisessa
Eowyn kirjoitti:
Moikka!
Ihan noista materiaaleista vähän. Hopea on huomattavasti pehmeämpää kuin kulta, ja siksi sitä ei todella suositella sormuksiin, joita on tarkoitus pitää joka päivä koko loppuelämä. Jos vierastaa keltakullan väriä, voi valita valkokullan, joka sitten kestää.
Sama pätee värillisiin jalokiviin (safiirit, rubiinit, smaragdit), monet haluaisivat niitä kihla/vihkisormuksiinsa, mutta kuten me kaikki tiedämme, vain timantit ovat ikuisia :).
Värillisiä jalokiviä voi sormukseensa ottaa, mutta ehdottomasti timantit olisivat viisaampi valinta.
Sillä että hopea on kultaa edullisempaa ei ole mitään merkitystä, mutta materiaalit ovat niin erilaisia, että kannattaa ottaa huomioon.Mutta kihlasormustahan en tosiaan pidä loppuelämää, vaan vihkisormusta joka sormessa kiiltää 9 kuukauden kuluttua.. ?
- morsian2005
mitä vikaa hopeisessa kirjoitti:
Mutta kihlasormustahan en tosiaan pidä loppuelämää, vaan vihkisormusta joka sormessa kiiltää 9 kuukauden kuluttua.. ?
Itse tulen kyllä pitämään kihlasormuksen vihkisormuksen rinnalla, aína. Siksi valitsimme sellaiset kihlat, jotka sopisi vihkisormuksen kanssa. Miehelle emme edes hanki uutta sormusta vihkimiseen, vaan nykyiseen lisätään hääpäivä.
- morsian minäkin
morsian2005 kirjoitti:
Itse tulen kyllä pitämään kihlasormuksen vihkisormuksen rinnalla, aína. Siksi valitsimme sellaiset kihlat, jotka sopisi vihkisormuksen kanssa. Miehelle emme edes hanki uutta sormusta vihkimiseen, vaan nykyiseen lisätään hääpäivä.
Kuulostaa kummalta. No tehkää te niin, meille tulee molemmille samalainen kultainen sormus kun vihitään. Siihen asti on samanlaiset hopeiset.
- Kosittu on
Eli hänelle on tulossa "yllätyskosinta". Hyvä niin
Nykyäänhän kuulee että ensin yhdessä etukäteen sovitaan kihlautumisesta, käydään ostamssa yhdessä sormukset, kaiverretaan ne ja sitten etukäteen sovittuna hetkenä mies kosii naista.
Plääääääääähhhhhhh sanon minä. Sulla on oikea asenne.
Jos olet varma "kyllä" vastauksesta niin voit ostaa sormukset etukäteen. Jos on pelko "ei" vastauksesta niin voit tehdä niinkuin minä tein (kts alla).
Älä tee vielä kaiverrusta - tehkää jälkikäteen, varmistuu se kihlauspäivämäärä...
Osta samanlaiset jos ostat. Kultaiset peruskihlasormukset. Sinä käytät sitä loppuelämäsi (?), varmaan vaimokin mutta hänellehän tulee erikseen vihkisormus (se pramea !!)
Itse kosin tyttöystävääni ihan niinkuin sanallisesti. Hän suostui :)) ja sanoin että nyt ei ole varmuudeksi sormuksia ostettu kun kosintapäivämääräkään ei ollut 100% varma että huomenna mennään kaupungille ja ostetaan haluamasilaiset. Niin mentiinkin ja vielä illalla kihlajaisillalliselle.
PS. ennenkuin kosit mieti 100 % tarkkaan hetki (EHDOTTOMASTI KAHDEN KESKEN) ja sanat -älä töksäytä ja parasta toki on jos puhkeat kesken kosinnan kyyneliin.
Mieti myös jos tapana olisikin se ttä naiset kosivat - eivät miehet: Kosisiko naisesi Sinua ? - jos kyllä niin kosi häntä heti sopivan tilaisuuden tullen. muussa tapauksessa mieti vielä jos ei kauheaa kiirettä ole, ehkä hän ei ole yhtä varma tunteistaan kuin Sinä ? - sara_hki
Meillä mies polvistui kahdenkeskisen illan päätteeksi. Yllätyshän se oli vaikkei ollut sormuksia ostanut valmiiksi. Seuraava viikko meni sormuksia valitessa, koska halusimme sormuksiksi sellaiset joista kumpikin tykkäsi. Ja parin viikon päästä saimma laittaa ne sormiin. Samanlaiset tulivat ja yhteensä ne maksoivat 744 euroa. Mutta oli se sen arvoistakin. Ei se hinta, vaan se ajatus.
- kaaso
heips! onpa näitä neovoja jo tullutkin mutta lisään vain jotta osta perussormukset, molemmille samanlaiset ja ilman kaiverruksia, tällä tavalla voit vaihtaa ne kuittia vastaan jos tarvetta on (koon kanssa kun ei voi olla ihan varma). Ja hopeasta sormuksessa, itselläni on kultainen kun mieheni tuumasi jotta mistäs perkeleestä sen kihlasormuksesksi tietää jos se hopeaa on ;) (vitsinä toki,mutta halusi sen erottuvan kun muut koruni ovat hopeaa) Katso mitä hänen muut korunsa ovat, sillä pääsee jo pitkälle ja ei kai rakkaalta saatu sormus voi huono olla, oli se sitten vaikka kinder munasta :)
- Pakkasrouva
Minä sain myös yllätyskosinnan, hyvä niin. Sormuksina kummallakin kulta/ valkokultaiset. Hillityn tyylikkäät. Hintaa en ole kysellyt, koska ei kiinnosta. Ei se rakkaus ole sormusten hinnasta kiinni. Paitsi, mieheni sanoi, että sormuksen hinnasta voi päätellä, kuinka tosissaan kosija on. Vitsinä hän sen heitti, että turha tuosta melskata.
Sormukset kävi mies itse hakemassa ja valitsemassa, olimme toki aiemmin puhuneet, minkälaiset sormukset "sitten joskus" haluaisimme. Tyytyväinen olen mieheni sormus- valintaan. Koosta hän ei ollut ihan varma, oli pöllinyt minulta kultaliikkeeseen mukaan sormuksen, jota pidän etusormessa. Siitä otti sitten hieman pienemmän. Sopiva on.
Kaiverrukset käytiin seuraavana päivänä laittamassa. Ei niitä mun mielestä kannata etukäteen pistää. Jos tuleekin ei -vastaus tai jos kositkin eri päivänä jostain sattuneesta syystä taikka jos se sormus pitää vaihtaa.
Kyllähän se olisi hyvä, jos kihla- ja hääsormukset stemmaavat yhteen. Meillä hillityt kihlasormukset, mutta hääsormukseen haluan pienen timantin. Sormus valkokultaa mieluiten. Mutta, onnea teille! - pikkulikka
..voi, toivottavasti minunkin rakas kosii minua yllättäen (ja mahdollisimman pian!!), se on minunkin suuri toiveeni!
Jos hän tulisi sormuksen kanssa kosimaan niin ihan satavarmasti minä pitäisin siitä sormuksesta, koska Hän on sen minulle valinnut! En edes alkaisi miettiä, voisiko mieleisempää löytyä. Ihan omana salaisena mielipiteenä sanon, että ehkä minusta kihlasormuksen materiaaliksi parhaiten käy kulta, tai jokin kultasekoitus. Muuten kyllä pidän vain hopeisia koruja, mutta jostain syystä tässä kallistuisin kullan puolelle. Mutta onni olisi täsmälleen yhtä suuri, olipa sormus mistä materiaalista ja minkä hintainen tahansa!
Kyllä ne kaiverrukset varmaan on parempi mennä yhdessä tekemään jälkeenpäin. OIKEIN IHANAA KESÄÄ TEILLE, SINUN KULTASI ON OIKEA ONNENTYTTÖ!! - Milla
Joo vielä pari juttua...
vielä yksi huomio: miehet tuntuvat ostavan aina vähän turhan paksun sormuksen morsmaikkunsa pieneen ja siroon sormeen. Varsinkin, kun sormeen on kenties tulossa vielä vihkisormus, saa kihlasormus olla varsin kapea. Miehelle tietysti paksumpi, mutta samantyylinen.
Neliskanttistakin kannattaa harkita, jos epäilee, että vihkisormukseen on tulossa kovin isoja timantteja. Suuria kiviä ei kuulemma saa istutettua pyöristettyyn renkaaseen, ja on ihan kiva jos sormuksissa on samanlaiset renkaat. - Sussu
Jaah, kihla- ja vihkisormuksen olisi hyvä sointua yhtään, jos kihlasormuskin tulee olemaan sormessa lopun ikää. Se on ihan henkilöstä kiinni, miten tykkää...
Materiaali on tärkeä juttu! Toiset ovat ehdottomasti kulta-ihmisiä, mutta itse en esimerkiksi ikinä käytä keltakultakoruja, ne eivät mielestäni jotenkin sovi minulle =) Sitten jos keltakulta syystä tai toisesta jää pois valikoimasta, valkokulta on varteenotettava vaihtoehto, koska hopea on tosiaan pehmeä sormusmateriaali.
Eli jos budjetti antaa periksi, valkoista tai keltaista kultaa tulevan morsmaikun mieltymysten mukaan (kurkista korurasiaan tai kysy tulevalta anopilta).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?372993Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n342228Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari482149Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa791999Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh541726Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr561464Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä151430Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1051174Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian158896