Itsekäskö?

itsekäskö?

Hei,
olen monet kerrat lukenut näitä S24 keskusteluja ja huomannut, kuinka monet ihmiset ovat olleet tukena ihan tuntemattomille ja vihdoin uskallaudun itsekkin tänne kirjoittamaan, sekä ottamaan vastaan niin kaiken hyvän kuin pahankin kommentin.
Kiitänkin teitä jo etukäteen neuvoista joita mahdollisesti tulisin teiltä saamaan!

Tilanteeni on tämä: n. reilu pariviikkoa sitten, annoin luotani kodin 4 vuotiaalle sekarotuiselle jäniksistä tykkäävälle koiralle. Asun itse kerrostalossa ja alkuun luulin että naapurit alkaisi valittamaan haukkumisesta, mutta ilokseni sain huomata ettei tämä karvakamu turhia hauku. Kyllähän minä tiedän, että tämänrotuisen tulisi saada vähintäänkin n20 km lenkki päivänaikana kuljetuksi.. (näin minulle on kerrottu) Tosin itselläni ei vielä kunto ole riittänyt tuohon määrään.

Ongelmani onkin se, että teenkö väärin jos olen jo kiintynyt tähän koiraan enkä tahtoisi hänestä luopua, vaikka hän voisikin saada ystäväni kautta kodin maalta ja varmasti pääsisi metällekkin mukaan? Onhan tällä koiralla minunkin luona ihan hyvä olla, kun lenkillä käydään ja ruokaa saa ja leikitäänkin paljon.

Vaikka ystäväni tuttava olisikin hyvä omistaja, en uskalla luottaa kehen tahansa ja jollen pysty luottamaan en uskaltaisi antaa koiraani sellaiselle. Syy miksi epäilen koirani mahdollisia uusia olosuhteita on yksinkertainen. Olen todella eläinrakas ja tahtoisin varmasti antaa maailman jokaiselle eläimelle kodin jos minulla olisi sellainen mahdollisuus. Tämä koira joka minulla nyt on, asui todella huonossa paikassa ja tarkastellessa koiraani löysin siitä monia vanhoja arpia jotka eivät vielä ollut edes täysin parantuneita.

( Alkuun kun koiran otin luokseni, ajattelin että on parempi etsiä tälle uusi koti, kun jatkan opintojani. Ja ihan sillä, että jos vaikka opiskelujeni takia minulle ei jäisikään aikaa ulkoiluttaa koiraani yhtäpaljon kuin nyt. Tosin ystäväni ovat luvanneet tarvittaessa hoitaa pitkinä koulupäivinäni koiraani )

Joten olenko minä nyt liian itseppäinen vai olisiko minulla mahdollisuus mielestänne selvitä normi opiskelijan arjesta koira rinnallain?
Ja iha by the way, mahdatteko olla samaa mieltä kanssani siitä, että jos ensin kertoo koiralle että nyt on aika läheä taas uuteen kotiin (näin minä tein, kun eräs henkilö oli tulossa katsomaan koiraani, mutta ei sitten tullutkaan), niin syy miksi koira möksähtää eikä halua olla lähellä, on se että se olisi surullinen mahdollisesta lähdöstään? Ovathan koirat fiksuja ja tunteethan ne ovat eläimilläkin.

Toivottavasti edes joku ymmärsi mitä koitin kertoa ja kysyä. Kiitos!

4

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiran pito

      Heippa! Kyllä koirat kerrostallossakin menevät, kunhan pääsevät ulos tarpeeksi usein, ja pitkille lenkeille.

      Tietenkin metsäviettinen koira haluaisi sinne metsälle.. Mutta, ei se varmaan huonosti voi vaikkei pääsekään.

      Onhan opiskelijan arki siitä vähän huono jos teet koulun lisäksi töitä? Mutta jos pelkkä koulu sinulla on niin varmaan ehdit koiran hoitaa..Sehän on vain valintoja vapaa-ajan vieton suheteen..Kun kaverit lähtee koulun jälkeen shoppaileen, sinä lähdetkin koiran kanssa lenkille jne. Mutta niin tekee moni muukin nuori :)

      Luultavasti sinä olit hieman jännittynyt kun kerroit koiralle lähdöstä uuteeen kotiin, jollon koira otti etäisyyttä sinuun, koirat ovaat tietysti "fiksuja" mutta lähinnä ne lukevat hyvin kehon kieltä ja aistivaat tunnealoja.

      Ei ole mielestäni itsekästä rakastaa koiraansa niin paljon ettei siitä halua luopua.. Päin vastoin, on hienoa että nuori ihminen on valmis ottamaan vastuuta eläimestä.

      Koiran lenkeistä, kyllä ajavalle koirallekin riittää kun saa hölkytellä esim. 5-7km päivässä pyörän kanssa, ja kävelytys lenkit päälle.. kilometrejä kertyy ihmeen nopeasti useasta pikku lenkistä..Tietenkinjos kunto riittää, voi hölkkälenkin tehdä myös juosten.

      Onnea eteenpäin koirasi kanssa, nauttikaa yhteisitä hetkistänne

    • jkasdjklasKJNFKJDBN

      Itselläni on kolme koiraa, tosin rivitalossa. Kaikki ovat sekarotuisia ja kahdessa on suomenajokoiraa. Käydään päivittäin vähintään 2 kertaa suht. pitkällä lenkillä ja itsekkin olen opiskelija ja ihan tyytyväisiä nuo mun koirat on :) Kannattaa muistaa että jokainen koira tarvitsee lenkin lisäksi myös aktivointia, meillä harrastetaan tokoa, joka päivä pureskellaan luita, on aktiivipallo, kongit ja nina ottossonin aktiivipelejä. Koiraa voi myös aktivoida ilman kalliita "leluja", esim. piilottaa koiralle namuja pitkin asuntoa ja koira saa etsiä ne erillisen käskyn saatuaan, myös uusien temppujen opettelu kehittää koiran ongelmanratkaisukykyä. Tämmöiset asiat pitävät koiran mielen virkeänä ja myös väsyttävät sitä, lisäksi se kehittää koiran ja omistajan suhdetta kun yhdessä saa puuhata jotain kivaa :)

      Tsemppiä teille :)

    • oikein toimit

      Eivät ne kaikki metsästäjätkään tarjoa koirilleen paljoa liikuntaa ja aktivointia, vaan saattavat jättää koiransa jopa koko metsästyskauden ulkopuoliseksi ajaksi vaikka ulkotarhaan, piittaamatta viihtyykö koira siellä vai ei. Minkään rotuiselle koiralle ei riitä toiminnaksi pelkkä metsästys, kun kumminkin metsästyskausissa on pitkiä taukoja.

      On kyseessä sitten suomenajokoira, saksanseisoja, karjalankarhukoira ym. niin tyytyväisempiä ne ovat minun näkemysteni perusteella olleet jokapäiväisinä harrastuskoirina kuin puolet elämästään tekemisenpuutteesta kärsivinä metsästyskoirina.

      En nyt aikonut yleistää, eli arvostella metsästäjiä.

      Kerrostaloissa ja kaupungeissa koirat ovat yleensä hiljaisempia ja rauhallisempia kuin maalla ja omakotitaloissa, joka jo kertoo niiden mielialoista/olotiloista.

      Ja kyllä koirat sopeutuvat myös eri käyttötarkoituksiin kuin rodunomaisiinsa. Niidenhän on pakko sopeutua, sillä eihän koirista muuten oltaisi saatu kehitettyä niin monia eri tyyppisiä rotuja, aina metsästyskoirista paimenkoiriin.

      Koira on aina monipuolinen, oppivainen, liikunnallinen hyötyeläin. Rotujenkin kehitys perustuu juuri koiran sopeutuvaisuuteen eri elinoloihin ja käyttötarkoituksiin.

    • ojalaanne

      Huomenta!Et ole itsekäs,vaan rakastat koiraasi ja olet valmis tekemään sen eteen kaikkesi.Jos sinullä on ystävä johon voit luottaaa,niin lainaa koiraasi metsälle,tekee koiran ekolle hyvää,eikä se tarkoita että sinun pitää luopua!Olet mielestäni vastuun tuntoinen ihminen.Voimia sinulle ja koirallesi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe