Paimenkoira hakusessa

epätoivoineeen

Heips, 15-vuotias nuori koiraihminen, joka etsii itselleen harrastuskoiraa. Minulla on kotona jo ennestään ajokoira.

Tulevaisuudessa kiinnostaisi toko ja mahdollisesti agility muut lajit. Pääasiassa käytäisiin pentukurssit sun muut läpi, jotta perustottelevaisuus olisi kunnossa, ja kenties löytäisimme vielä yhteisen harrastuksen. Aktivointia harjoitetaan eri tempuilla, sekä naminetsinnällä.

Luonteelta etsiskelisin etenkin miellyttämisenhaluista, leikkisää ja seurallista koiraa. Siis aina valmiina toimimaan, mutta kotona otetaan rauhallisesti. Välipäivätkin tulee kestää. Aktiivinen tulee olla, ja ahnekin mieluiten. Olisin valmis heittelemään usein palloa ja frisbeetä. Ei liian dominoivaa tai haukkuherkkää. Toistonkestävyyttäkin saisi löytyä. Nopea oppimiskyky ja sellainen laumavietti, että on helppo opettaa vapaanapitoon metsässä.

Liikunnan osin on hyvin vaihtelevaa. Useimmiten 1½-3h ulkoilua pihallaolo. Lomilla saattaa joskus kohota viiteenkin tuntiin. Pihallamme ollaan hyvin usein. Kilometrimäärä on 2-6km päivälenkki pissatukset.

Koko olisi 35-60cm suunnilleen. Turkinhoito ei liian vaativaa. Lyhyt-keskipitkä turkki. :)

Kiitos jos jaksoit lukea. :D Mahdollisia epäselvyyksiä varmaan tulee, niin kysykää vaan. Jos joku toinen rotu, kuin paimen soveltuu, niin voi senkin ehdottaa.

29

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onetwothree

      en ole rotuun oikee perehtynyt, mut olisko australianpaimenkoira. joku toinen voi kyllä korjata jos se ei sovikkaan. :-)

      • Aussien omistaja

        Aussie on kyllä aika vaativa rotu kouluttaa, koska dominanssia esiintyy jonkin verran :)


    • epätoivoineeen

      Eikö kukaan muu keksi noihin kriteereihin mitään? :(

      • Lss

        Entlebuchinpaimenkoira voisi tulla kysymykseen.


    • ehdotus

      lyhytkarvainen collie

    • mielipiteeni2

      Sheltti, on aika helppo harrastuskaveri! :) Mielestäni sopii jokaiseen sinun luettelemaan kohtaan, toki löytyy yksilöitä, jotka ovat erilaisia.

      Se nyt tuli ekana mieleen, on niitä varmaan monia muitakin.

      Australianpaimenkoira voi olla liian "vaikea". Niillä saattaa olla kova vahtimis vietti.

      • SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖ

        Meille tuli hollanninpaimenkoira:=))


      • nou nou nou hau

        sheltti !!?? räkyttävä rotu.jokainen jonka olen nähny,ei tee mitään muuta kun räksyttää ja pyörii kuin..kuin.. hhmmm..no jääköön sanomatta


      • 14+10
        nou nou nou hau kirjoitti:

        sheltti !!?? räkyttävä rotu.jokainen jonka olen nähny,ei tee mitään muuta kun räksyttää ja pyörii kuin..kuin.. hhmmm..no jääköön sanomatta

        Et ole varmaan sitten vaan tavannut shelttiä jolta kielletty turha räksyttäminen. Meillä sheltti välillä innostuu ja alkaa haukkumaan mutta saa jopa katseella tai sormien napsautuksella hiljaseksi. Riippuu omistajasta onko opettanut lopettamaan haukkumisen käskystä. Turha yleistää.

        "Liian jalostettu" ja otsikossa taisit mainita saksanpaimenkoiran..? Shelttien yleisimpiä sairauksia ovat cea(collie eye anomaly=silmäsairaus) ja jonkin verran lonkkavikaa.. en sitten tiedä mitä meinaat tuolla liian jalostetulla mutta ei ole shelteillä paljoa sairauksia jos on molemmilla vanhemmilla puhtaat jauhot pussissa..


      • 14+10
        14+10 kirjoitti:

        Et ole varmaan sitten vaan tavannut shelttiä jolta kielletty turha räksyttäminen. Meillä sheltti välillä innostuu ja alkaa haukkumaan mutta saa jopa katseella tai sormien napsautuksella hiljaseksi. Riippuu omistajasta onko opettanut lopettamaan haukkumisen käskystä. Turha yleistää.

        "Liian jalostettu" ja otsikossa taisit mainita saksanpaimenkoiran..? Shelttien yleisimpiä sairauksia ovat cea(collie eye anomaly=silmäsairaus) ja jonkin verran lonkkavikaa.. en sitten tiedä mitä meinaat tuolla liian jalostetulla mutta ei ole shelteillä paljoa sairauksia jos on molemmilla vanhemmilla puhtaat jauhot pussissa..

        Joo luin otsikon vöörin olikin vaan paimenkoira eikä saksan siinä edessä.. Mutta omalla kokemuksella voin suositella shelttiä: helppo kouluttaa(jokainen on tietysti yksilö), koko vaihtelee 30-40cm välillä, hyvä harrastuskoira sopii moneen lajiin..
        Huonoa vaan on ne silmäsairaudet ja lonkkaviat. Mutta mahdollisimman terveet vanhemmat etsii ja luotettavan kasvatajan..


    • Berni tietty

      Berninpaimenkoira! Se on ihana kaveri. Täyttää nuo kriteerit hyvin. Itselläni on niitä kaksi.

    • MIELENKIINTOISET

      HOLLANNINPAIMENKOIRA,yks vaihtoehto,niitä on kolmea karvamuunnosta.

    • epätoivoineeen

      Sheltti on vähän liian pilallejalostettu omaan makuuni.

      Berni on kyllä mielenkiintoinen, mutta se on ehkä liian raskas esim. agilityyn.
      Holsku taas herätti ajatuksia, mutta olen mieltänyt sen jopa ylempään kastiin vaikeudeltaan kuin aussie. Pärjäisinkö sellaisen kanssa? Korostan vielä, että minulla ei ole kokemuksia agilitysta ja tokosta, mutta ovat haluan harrastaa niitä. Pelkään vain, että minua ei innostakaan ne lajit niin paljoa, ja siinä sitten ollaan aktiivisen koiran kanssa ilman aktiviteettia.

      • Miellyttävä rotu

        Holskuhan ei ainakaan vielä ole pilalle jalostettu:=))

        Perustottelevaisuus& kunnon lenkkeilyt.

        Lisäksihän kaikenlaista koti&lenkkiaktiviteetia;lelujen,ruuan ym.piilottelua.


      • ...HOLSKU???!!!
        Miellyttävä rotu kirjoitti:

        Holskuhan ei ainakaan vielä ole pilalle jalostettu:=))

        Perustottelevaisuus& kunnon lenkkeilyt.

        Lisäksihän kaikenlaista koti&lenkkiaktiviteetia;lelujen,ruuan ym.piilottelua.

        holsku?????????????????holsku???????????????
        siis...


      • :)
        ...HOLSKU???!!! kirjoitti:

        holsku?????????????????holsku???????????????
        siis...

        Holsku = hollanninpaimenkoira, jos sitä ihmettelit :)


    • holskusta minäkin

      Erittäin terve rotu myös. Yleisesti ottaen :-)

    • Joobax

      Bordercollie tuleepi mieleen. Hollanninpaimenkoiran miellän hiukan vaativammaksi...voin olla väärässä ;) se on vain minun mielikuvani ilman sen suurempaa kokemusta.

    • 27ssssss

      Oletko miettinyt lapinporokoiraa? Virallisesti se kuuluu fci5 ryhmään mutta on käytännössä paimenkoira. Itselläni on kaksi uros poroa joiden kanssa harrastan tokoa ja agilityä. Palveluskoiraoikeudetkin rodulta löytyy :) Arjessa rauhallisia koiria, mutta kyllä vauhtiakin löytyy kun tarvetta ilmaantuu.
      Ei ole mikään pilalle jalostettu rotu ja sopisi varmasti sinullekin, toiset yksilöt tuppaavat olemaan tosin melko itsenäistä sakkia, joten jos et sellaista etsi niin varmasti löytyy jokin sopivampikin rotu. Esimerkiksi lyhytkarvainen collie?

    • imislanti

      Yksi vaihtoehto on myös islanninlammaskoira. Tosin joista ehkä narttu, joka on pienempi ja yleensä pääsee agilityssä mideihin. Urokset kun usein on maxeja sieltä pienimmästä päästä. On mielyttämishaluinen, ei sekoa välipäivistä. Narttu siinäkin mielessä, että oppii paremmin olemaan lähellä ihmistä irtipidettäessä. Mutta suosittelen tutustumaan tähänkin paimeneen. Koska paimen on vaikka kuuluukin 5 ryhmään kuten tuo lapparikin.

    • schapen omistaja

      Schapendoes ,pitkähkökarvainen muttei vaaiva ,ei takkuunnu helposti.

      • 4schappea talossa

        Olen myös schapendoesin kannalla ,virtaa löytyy ja osaa rauhoittua tarvittaessa.


    • ppp30

      Miten olisi appenzelli? Saattavat tosin olla jonkinverran itsepäisiä, mutta muuten sopisivat hyvin kuvaukseesi.

    • pyrtsin omistaja

      Tuohan kuulostaa just pyreneittenpaimenkoiralta. Sen kanssa voi harrastaa melkein mitä vaan. Lenkillä ei väsy, kävelee vaikka kuinka pitkään. Kotona osaa rauhoittua. Lenkkien lisäksi kyllä tarvitsee myös päälle tekemistä.

      Kooltaan sopii hyvin vaatimuksiin, rotumääritelmän mukaan 38-54cm (urokset isompia kuin nartut, pitkäkarvaiset pienempiä kuin lyhytkarvaiset).

      Luomteeltaan sopii vaatimuksiin myös aika hyvin. Ainoa, mikä mietityttää, on tuo seurallisuus. Tarkoittaako se, että viihtyy siellä, missä omat ihmisetkin, vai että on kuin kultainennoutaja, kaikkien kaveri? Jos tuo eka, niin pyrtsi on just sellainen, mutta vieraista ihmisistä ei niin välitä.

      Saattaa jonkun verran haukkua, mutta on kyllä helppo opettaa haukkumattomaksi.

      http://www.suomenpyrenelaiset.fi/

      • :)

        Mutta olisiko se kuitenkin liian aktiivinen? Itse olen ainakin kuullut, että ne on yksiä vilkkaimpia koiria, mutta jos se ei haittaa niin varmasti ihan unelma koira!


    • Sartsu75

      Suosittelen schapendoesia, oon nähnyt koirakoulussani useita ja sopii nuoremmallekkin ohjaajalle. Islanninlammaskoiraa en sinuna ottaisi missään tapauksessa, eivät ole läheskään kaikki miellyttämisenhaluisia eikä helppoja koulutettavia jos on vähääkään alkuperäistä luonnetta tallella, kuuluu ryhmään 5 alkukantaiset koirat.

    • :)

      Hollanninpaimenkoira, australianpaimenkoira (dominointia voi kyllä olla jonkin verran, mutta osaa olla kotona yleensä rauhassa) tai bordercollie, australiankelpie (todella aktiivisia, mutta ei kovin dominoivia)

      • Zamiel

        Meillä on tällä hetkellä kaksi schapendoesia ja neljä yhteensä ollut eikä yksikään niistä ole/ollut lainkaan miellyttämisenhaluinen. Paljon motivointia vaatii meidän koirat. Ja jääräpäisiä schapet myös ovat. Mutta jos vähän jaksaa työtä tehdä niin kyllä schapesta hyvän harrastuskoiran saa :) Schapendoesit on varsin ihastuttavia koiria.


    • pyrripyrri

      Suosittelen erittäin lämpimästi pyreneittenpaimenkoiraa! Tämä rotu on energinen ja aina valmis toimimaan. Luonteeltaan hieman varautunut ja omalla tavallaan erikoinen pikku kieroilija. Pyreneesi on melko reaktioherkkä, mutta kuten joku edellä mainitsi voi helposti opettaa pahat tavat pois. Itse asumme kerrostalossa ilman minkäänlaisia ongelmia.

      Pyreneesejä on ulkonäöltään melko heterogeeninen. Luonteessa on myös paljon vaihteluja. Löytyy niitä todella arkoja ihmiskontaktia välttäviä koiria ja myös niitä enemmän seurakoiraan kääntyviä todella sosiaalisia pyrtsejä. Meillä koirat käy nuuhkaisemassa vieraita ja vaarattomaksi todettuaan saattavat istua syliin rapsutettavaksi. Toiset koirat hyväksyy mennen tullen ja rakastaa leikkiä niiden kanssa. Kannattaa harkita tätä rotua. Itse en vaihtaisi. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe