halkoma kone

halkoja

halkoma kone hidas saiskos sitä nopeemmaks millään?

12

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkiy

-saahan sen, paa muija töihin.. vitsi, vitsi
      -onhan noita johon saa kaksi kapulaa eli halkoo pari kerralla.
      -nopeudesta entiedä.

• huvittaa

tuota...mihin on kiire ja aina se kirveen voittaa....osta traktori ja siihen kone...tulee moti minuutissa...eli on näitä vaihtoehtoja....miksi pitää olla aina kiire...joap mökillä kun ei ole muuta kuin aikaa...eikä niillä ole edes kiire...tekee kune htii ja kerkiää.

• Pöllii
      • mk

Hyvä peli mutta ei mökkikäyttöön vehkeet saa maksaa 500€ enemppää ja kallis käyttää kun on moottorikäyttöinen . itse hankin jossain vaiheessa kanssa sirkkelin muuta en sitä 150€ mitä kaikki myyvät vaa semmoisen 400€ jossa riittävän iso sähkömoottoti ja 700mm terä niin homma sujuu. Puut tykkään pilkkoa ihan kirveellä.

• karso/savosta

kunnon halkoma kirves on nopein klapikone, kokemusta on

• mk

Itse kerran halkomakonettakokeilleena teen puut 2-4 kertaa nopeammin kirveellä ja siinä kunto kasvaa ja tulle samalla hartia ja selkäjumppa tehtyä ja tykkään mökillä tehdä polttopuita vaikka ájankuluksi. Ainoa mihin olen koneet hommanut on mönkijä peräkärryllä että saa puut metsäsätä ja moottorisaha. Seuraavaksi hommaan kunnon klapisirkkelin koska se sähkö siihen sirkkeliin on halvempaa kuin bensa moottorisahaan kun saa puut mökin pihaan. Yksin kertaisin konsti on että hanki taajuudenmuunnin eli invertteti millä säät 50 hertsin taajuutta muutettua niin silloin kone nopeutuu mutta muuten pitää niitä hydraulisia ohjausventtiileitä ruveta vaihtamaan ja se maksaa.

• Rahaa pitää laittaa käytettyyn 1000-1500 ja uuteen noin 3000 ja alkaa nopeutumaan :)

• Koneet naiselle

Ja mistä naisihminen saa apua puiden sahaamiseen ja klapien tekoon?
      On tehty suomenmaassa niin kalliiksi pienet avut ja remppareiska-kirvesmies-mökkiapurit - ettei yhden imisen taloudessa tollasiin ole varaa.
      Parin pvän homma, mutta ei kelpaa kellekkään mökkikyläni metsurille/maanviljelijälle tms työmiehelle. Ja ne kelle kelpaa, palkkapyyntö on naurettava (100e/tunti) bensat päälle.

En pelkää koneita, mutta kun olen aika pienikokoinen, niin joku moottorisaha painaa jo käsissä liikaa, saati että sitä pitäisi vielä heilutella ja sahailla. Kirves ei paina, mutta kun tulee parit oksakohdat puuhun, loppuu taas voimat!

Ja ei oo potentiaalisia miespuolisia sukulaisia, kavereitten miehet tumpeloita ja lähinnä antavat vaan viisaita tee-se-itse-ohjeitaan.

Eli jos ostan kerralla kunnon vehkeet; rungot katkovan sirkkelikoneen ja sitten ne pöllit klapeiksi halkomavehkeellä.
      Pärjääkö ja pystyykö niitä käyttämään yksinään?
      Eli ovat kunnolla maassa tuettuina ja kiinni, niin sauna- ja takkapuiden teko onnistuisi minulta jatkossa yksin?

• mk

Eihän moottorisaha paina kuin 5kg ja ei kun talven käyt punnttisalilla niin jaksaa sahaa käyttää. Kun laitat 1000€ laittteisiin niin saat hyvät mutta yksi asia mihin itse hommasin mönkijän on se puiden roudaaminen metsäsätä mökin pihaan kun mökkitonttia on 11 hehtaaria. Se polttopuiden teko on hyvää kuntourheilua ja hauskaa. Kun olet naishenkilo niin älä kaada kuin max 20cm halkaisijaltaa olevia puita niin éi paina hirveesti märkänäkään.

• 1+18

Pienen puun katkomiseen ja halkomisen löytyy koneita vaikka kuinka paljon mutta koon kasvaessa tehot loppuu niin tekijässä kuin koneissa. Toisekseen jos kokee voimien olevan rajalliset, katkaisu- ja halkomakoneet voi muuttua jopa vaarallisiksi?

Kannattaisiko jatkossa siirtyä valmiiden polttopuiden ostamiseen? Monesti erinäisiin halkomakoneisiin menee rahaa joiden hinnalla saisi monen vuoden polttopuut kotiin tuotuna?

Kaupoista löytyy verkkovirrallakin toimivia (agri) katkaisu- ja halkomakoneita. Pieniä joiden tehot ovat tietenkin rajalliset.
      Hyvin monella maanviljelijällä on jo yhtenä lisäelinkeinona polttopuiden teko joten valmiit polttopuut voi löytyä kohtuuhinnalla ihan mökkialueen lähipiiristä?

Kunnollinen sirkkeli (sähkö) tukevalla pöydällä ja erillinen halkomakone on heikkovoimaiselle hyvä apu jos haluaa itse tehdä polttopuut. Puiden täytyy olla vain pieniä ja valmiiksi karsittuja.
      Hiukan hintavampaa mutta puut voi ostaa vaikka esim. metrin mittaisina joiden jatkotyöstäminen on huomattavasti helpompaa kuin täyspitkien runkojen.
      Joka tapauksessa puille tulee helposti hintaa konehankintojen yhteydessä. Kannattaa pääasiassa vain jos haluaa itse harrastaa hyötyliikuntaa polltopuiden teolla?

• klap kap

minulla on pieni halkomakone ja sen puristusteho on 6 tonnia. Suurin puu minkä olen laittanut on n. 55 cm halkasijaltaan ja halki meni ja pinoon. Konetta voi nopeuttaa ettei anna aina laipan mennä alkuun vaan pysäyttää sen siihen että vain puu mahtuu väliin. Turvallisuus on tässäkin se juttu miksi eivät ole nopeita. Mökkiläinen ei muuta vehettä tarvitse...on eri juttu jos ammatikseen lapeja tekee. Eräs kaveri oli muuttanut lapikoneen niin että toimi yhdellä kädellä...nyt se toimii myös yhdellä kädellä...toinen käsi meni.

• heKsa1996

olen käyttänyt paljon isoa klapukonetta traktorin perässä .Kokemuksella sanon että älkää hyvät ihmiset laittako sellaseen pieneen halkojaan kahta pölliä peräkkäin, toisen pöllin pää saattaa olla jäinen, vinoon leikattu tai vastaavaa. Tälläisessa tilanteessa pöllit lentävät taivasta kohti, eli yleensä koneenkäyttäjän naamalle.
      Isossa klapukoneessa asia on eri koska päällä on tukeva turvaverkko.Jotkut uhmaavat myös henkeään poistamalla isosta klapukoneesta turvalaitteet.
      JÄRKI MUKAAN!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      372
      39639
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      114
      8186
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5860
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4358
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3795
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3457
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      74
      3041
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      32
      2788
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2381
    10. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      16
      2217
    Aihe