Vanhusten auttaminen!

vanhin tytär

Kuinka pitäisi menetellä jotta perintä tilanteessa otettaisiin huomioonperheeni tekemäni työ vanhuksille!
Missään tapauksessa en halua rahastaa nyt. Vain tilanteessa jolloin heitä ei ole ja kun sisareni lapset tulevat hakemaan osuuttaan pesästä.Autan vanhempiani jokapäivä kodin asioissa ja omakotitalon ylläpidossa.Näin he saavat olla kotona ja nauttia vanhuudestaan omalla tavallaan.Asun muualla perheeni kanssa.

35

3243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perintökaaren 8 luvun 5 § (PK 8:5):

      "Jos perillinen on 18 vuotta täytettyään jatkuvasti työllään avustanut perittävää tämän elinkeinon tai ammatin harjoittamisessa taikka taloudessa saamatta siitä kohtuullista korvausta, on hän oikeutettu vaadittaessa saamaan jäämistöstä hyvityksen, vaikka työn tekeminen ei ole perustunut osapuolten väliseen sopimukseen.

      Hyvitystä voidaan vaatia yhteensä enintään viideltä vuodelta, ei kuitenkaan työstä, joka on tehty aikaisemmin kuin kymmenen vuotta ennen perittävän kuolemaa.

      Hyvityksen määrää harkittaessa on otettava huomioon jäämistön varat, tehdyn työn laatu ja määrä, työn suorittajan ammattitaito, hänen perittävältä luontoissuorituksena tai muutoin saamansa vastike sekä muut erityiset asianhaarat. Hyvityksen antamisella ei kuitenkaan saa loukata perillisen oikeutta lakiosaan."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040

      Varminta tietysti olisi, jos vanhempasi muistaisivat sinua testamentissaan.

    • vanhin tytär 2

      Hyvitykseksi mummo antaa koko omaisuuden kun on Alzheimer tauti ja muistissa on vain se rintaperillinen joka maksaa hänen laskunsa. Onko tähän mitään "suojaa" että mummoa käyttää noin hyväkseen?

    • vanhin tytär !

      Onneksi kaikilta ei mene muisti eikä mikään muukaan, vaan voi olla täysin kaikkine onnellisine ajatuksineen ja touhuineen kotona ja nauttia saavutuksistaan.Tällöin kuitenkin on raskaampien asioiden kuten halon tekokokin, tarpeen auttaa.Autollakin saattaa 80 kymppisenä olla aristavaa lähteä rattiin. Lumikin on aika raskasta työntää ja voi sitä apua tarvita muutenkin.Voi jokainen mennä kokeilee kuinka mukavaa on auttaa ja minä teen sen mielelläni vanhemilleni ovathan he minuakin hoitanee aikoinaan.Jaettu ilo on kaksinkertainen!

    • Jack Bauer

      Kyllä läpi paistaa noista kirjoituksistasi räikeästi jo ahneus.Kaikilla sisaruksilla ketään luettelematta on periaatteellinen ja eettinen velvollisuus huolehtia omista vanhuksistaan ajattelematta maallista mammonaa.Sinuna häpeäisin jo tuollaista ajattelua ja vielä pitää yleisellä keskustelupalstalla hakea muilta ihmisiltä hyväksyntää ahneudellesi.Onneksi on lait säädetty lakiosista.Varmaan haluaisit myös sisrustesi lakiosatkin itsellesi.

    • Avustanut aikansa

      Keskustelusta löytyy hyvät syyt tehdä testamentin ajoissa!

    • JJ

      SÄ OLET HYVÄ IHMINEN

    • Suhmuran Santra

      Maallikkona ehdottaisin, että vanhempasi tekisivät testamentin, jossa heidän hyväksi tekemänne työ huomioitaisiin esim. eur/vuosi. Omasta tekemästäni avustuksesta vanhus tahtoi, että saan siitä jonkinlaisen korvauksen, kun hänestä aika on jättänyt. Niin tehtiin paperi, jossa hän määritteli korvauksen/vuosi. Päiväys, allekirjoitus sekä nimen oikeaksi todistaminen. Tuon jälkeen hän teki testamentin osittain hyväkseni, joten en kuolinpesältä pyytänyt korvausta tekemästäni työstä. Mitä yksiselitteisemmät paperit, sitä vähemmän eripuraa kuoleman jälkeen. Näin pitäisi olla!

      On vaan niin, että kun vanhukset on kuolleet, ei sillä heidän hyväksi tehdyllä työllä ei tunnu olevan mitään merkitystä, jos vanhemmat eivät ole ilmaisseet kirjallisesti tahtoaan. Aina löytyy henkilöitä, jotka pitää tuollaisen jopa vuosikymmeniä kestäneen auttamisen korvauksetta itsestään selvyytenä.

      Monessa perheessä lapset osaavat arvostaa sisartensa tekemää työtä vanhempien hyväksi, ja eripuraisuutta ei tule. Mutta toivoisi vanhempien jo eläessään hoitavan asian myös todistettavasti ja kirjallisesti niin, että esim. tällaisesta korvauksesta ei tarvitsisi keskustella perinnön jaon yhteydessä.

    • mökin akka

      Suhmuran Santra!
      Asun vanhempieni naapurina ja teen korvauksetta kaikkea heille. Tekstisi luerttuaan he haluavat tehdä ko. paperin jossa määrittellevät korvauksen/per vuosi.Voiko joku tehdä ko.luonnoksen.

      • Suhmuran Santra

        Tuossa paperissa asian voi ilmaista vapaamuotoisesti, mutta selkeästi, mitä se koskee, eli mistä korvaus koostuu. Siinä pitäisi olla maininta, mistä lähtien se maksetaan ja että se on voimassa esim. niin kauan, kuin tilanne pysyy samana.
        Myös paikka ja päiväys, vanhempiesi allekirjoitus, nimenselvennys, sos.turvatunnukset. Mutta myös kahden ulkopuolisen todistaminen, kuten testamentissakin, niin, että todistajat ovat mieluummin läsnä. En ole laki-ihminen, eli voi käydä muutenkin. Tietysti myös, kenelle korvaus maksetaan ja maksetaanko ensimmäisen vanhemman kuoltua perinnönjaon yhteydessä, vai milloin.

        Joissakin tapauksissa tällaista korvausta voi saada 5 vuodelta, mutta olettaisin, että tällaisen kirjalliseen tahtoon perustuvan korvauksen voi maksaa myös pidemmältä ajalta.

        Sitten voi ajatella, että k.o. korvaus on joko indeksiin sidonnainen, tai sitten ei. Olisiko elinkustannusindeksi oikea, olettaisin olevan sopivin. Siinä paperissa voi myös todeta, maksetaanko k.o. korvaukselle korkoa, vai ei. Jos maksetaan, mistä lähtien, korkoprosentti ja minkä mukaan se muuttuu.

        Korvauksen pitää olla suuruudeltaan kohtuullinen, eli tehtyä työtä vastaava, jotta siitä ei tulisi eripuraa perinnönjaon yhteydessä, eikä tulkittaisi osaksi perintöä. Niin ja tällainen paperi edellyttää, että vanhempasi ovat k.o. paperia allekirjoittaessaan oikeustoimikelpoisia.

        Tässä sekavassa järjestyksessä oman näkemykseni mukaan tietopohjaa. Asiantuntijat voisivat kommentoida tarkemmin.


    • chag7

      Korvauksettahan nekin on auttaneet sinua pienestä asti.Eiköhän nyt olisi aika auttaa toisinpäin.Jos on niin tollo että ei saa suutansa auki sisaruksilleen aikanaan asiasta että haluaa korvauksia vanhempiensa auttamisesta niin ...

      • Suhmuran Santra

        Elämä on minua opettanut sen verran, että kun vanhemmista aika jättää, niin viimeistään sitten tulee eripuraa, jos yksi lapsista on ottanut hoitovastuun vanhemmista, auttanut ja panostanut heihin. Vanhempien kuoltua siitä ei muut sisaret ole laisinkaan aina halukkaita edes keskustelemaan, miten tämä voitaisiin huomioida perinnönjaon yhteydessä.

        Jos kukaan läheisistä ei vanhuksista ota vastuuta, ei auta heitä, he jäävät heitteille, sillä yhteiskunta olemme me kukin sen jäsen. Yhteiskunnalta ei apua heru helpolla., Rahalla saa ostettua apua, miksi ei sitten maksa mieluummin omille lapsilleen.


      • välit poikki
        Suhmuran Santra kirjoitti:

        Elämä on minua opettanut sen verran, että kun vanhemmista aika jättää, niin viimeistään sitten tulee eripuraa, jos yksi lapsista on ottanut hoitovastuun vanhemmista, auttanut ja panostanut heihin. Vanhempien kuoltua siitä ei muut sisaret ole laisinkaan aina halukkaita edes keskustelemaan, miten tämä voitaisiin huomioida perinnönjaon yhteydessä.

        Jos kukaan läheisistä ei vanhuksista ota vastuuta, ei auta heitä, he jäävät heitteille, sillä yhteiskunta olemme me kukin sen jäsen. Yhteiskunnalta ei apua heru helpolla., Rahalla saa ostettua apua, miksi ei sitten maksa mieluummin omille lapsilleen.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kun minä hoisin yksin iäkästä äitiäni muiden sisarusten kieltäydyttyä ottamasta osaa millään lailla, niin äitini kuoltua sisareni olivat ensimmäiseksi kärkyllä omaisuudesta ja eivät halunneet millään tavalla huomioida minua, vaikka olin vuosi tolkulla hoitanut äitiäni. Minusta olisi asianmukaista, että mikäli on selvä näyttö tällaisessa tilanteessa, niin 5 v. korvaus tulisi automaattisesti ilman ahneiden sisarusten kannan ottoa.


      • paavo
        välit poikki kirjoitti:

        Kokemuksesta voin sanoa, että kun minä hoisin yksin iäkästä äitiäni muiden sisarusten kieltäydyttyä ottamasta osaa millään lailla, niin äitini kuoltua sisareni olivat ensimmäiseksi kärkyllä omaisuudesta ja eivät halunneet millään tavalla huomioida minua, vaikka olin vuosi tolkulla hoitanut äitiäni. Minusta olisi asianmukaista, että mikäli on selvä näyttö tällaisessa tilanteessa, niin 5 v. korvaus tulisi automaattisesti ilman ahneiden sisarusten kannan ottoa.

        olet korvauksesi ansainnut, jos olet yksin kantanut vastuun ja hoitanut äitisi.


      • annuliinukka
        välit poikki kirjoitti:

        Kokemuksesta voin sanoa, että kun minä hoisin yksin iäkästä äitiäni muiden sisarusten kieltäydyttyä ottamasta osaa millään lailla, niin äitini kuoltua sisareni olivat ensimmäiseksi kärkyllä omaisuudesta ja eivät halunneet millään tavalla huomioida minua, vaikka olin vuosi tolkulla hoitanut äitiäni. Minusta olisi asianmukaista, että mikäli on selvä näyttö tällaisessa tilanteessa, niin 5 v. korvaus tulisi automaattisesti ilman ahneiden sisarusten kannan ottoa.

        Tuollaisen tapauksen jälkeen, en olisi enää missään tekemisissä sisarusten kanssa. sinua on käytetty hyväksi. Aika on rahaa ja se on nykyään tosi tiukalla.
        Veikkaanpa, että sisaruksesi ovat ne, jotka tulevat tästä vielä kärsimään. Elämä on ihmeellistä ja koskaan ei tiedä mitä tapahtuu itse kullekin ja mitä harmia kullekin perheelle tapahtuu. En lähtisi uhmaamaan tällaista oikeutettua tapausta. Sinä olet varmasti korvauksesi ansainnut ja kuka olisi äitiäsi hoitanut, jos sinäkin olisit kieltäytynyt vastuusta. Se olisi ollut suuri loukkaus äitiäsi kohtaan. Sinun ansiostasi hän sai turvatun vanhuuden. Sinun muut sisarukssi ovat välinpitämättömiä ja kylmiä ihmisiä. Toivotan sinulle jaksamisia ja voimia!


      • Tytär

        En ole tänne maapallolle pyytänyt syntyä. Joten miksi olen velkaa? ,mitään ihmiselle joka minut siitti ja toiselle ihmiselle joka minut synnytti. Kieltäydyn perinnöstä.


    • hyhhyh

      Jaa, et halua rahastaa nyt, koska se saisi vanhempasi näkemään todelliset motiivisi?

      Puhukaa sisarusten ja vanhempien kanssa yhdessä, mitern hoito ja avustus tehdään ja korvataan, ja kuka vaatii korvausta. Joku toinen sisarus saattaa mielellään auttaa ilmaiseksi, kunhan oivaltaa, että apua tarvitaan. Avoimella keskustelulla löytyy tapa, joka on kaikille paras, paitsi sille ahneelle, joka haluaisi näytellä laupiasta samarialaista vanhempien eläessä ja vaatia korvauksia heidän kuoltuaan. meidänkin perheessämme on selllainen yksilö, mutta toivoaksemme saamme hänet lakimiehen avulla kuriin.

    • kjsrhjscjhtskej

      Vaadi vanhemmiltasi maksut työstäsi nyt tyyliin mullehetikaikki. Rahastahan tästä on kyse. Anna vanhempiesikin tajuta, mikä motiivisi on. Kai sitten kuitenkin saat ainakin lakiosasi, vaikka he tekisivätkin testamentin muille, vähemmän ahneille. Avoimuutta vaan peliin.

    • vanhin tytär 1

      ""Vain tilanteessa jolloin heitä ei ole ja kun sisareni lapset tulevat hakemaan osuuttaan pesästä""
      Sirareni lapset ovat kaikesta tietoisia mutta auttaminen ei kiinnosta!Ei kuulema ole aikaa ja he haluaavat ikänsä puolesta mennä eikä sitoa itseään.(18-21). ymmärrän heitä koska ei ole omia vanhempia vaan MUMMO JA UKKI.Heidän omat vanhemmat ovat jo poistuneet.
      Lisäksi haluan vanhempieni kuluttavan nyt niin paljon kuin haluaavat. Kuitenkin heiltä jää jotain!

      • Suhmuran Santra

        Tässäkin on käsitykseni mukaan kyse vanhempiesi omasta tahdosta. Tottahan olisi reilumpaa, jos he tekisivät testamentin niin, että siinä huomioisivat sen, että olet heistä ottanut huolenpidon ja autat heitä käytännön asioissa ja töissä.

        Ihmeesti ihmisten asenteet muuttuu, kun henkilöt on kuolleet. Tekemäsi vapaaehtoinen työ mitätöidään ja pidetään itsestään selvänä, että jokainen tekee automaattisesti ilmaista työtä, kunhan vaan itsensä ei ole sitä tarvinnut tehdä. Hyeenat on saaliin jaolla, kun perunkirjoituksen aika koittaa, näin sen olen kokenut muutamien henkilöiden kohdalta. Näin on hyvin tavallista monien muidenkin kuolinpesien käsittelyssä ja ihmissuhteet rikkoutuvat lopullisesti.


      • mkdshfisdur
        Suhmuran Santra kirjoitti:

        Tässäkin on käsitykseni mukaan kyse vanhempiesi omasta tahdosta. Tottahan olisi reilumpaa, jos he tekisivät testamentin niin, että siinä huomioisivat sen, että olet heistä ottanut huolenpidon ja autat heitä käytännön asioissa ja töissä.

        Ihmeesti ihmisten asenteet muuttuu, kun henkilöt on kuolleet. Tekemäsi vapaaehtoinen työ mitätöidään ja pidetään itsestään selvänä, että jokainen tekee automaattisesti ilmaista työtä, kunhan vaan itsensä ei ole sitä tarvinnut tehdä. Hyeenat on saaliin jaolla, kun perunkirjoituksen aika koittaa, näin sen olen kokenut muutamien henkilöiden kohdalta. Näin on hyvin tavallista monien muidenkin kuolinpesien käsittelyssä ja ihmissuhteet rikkoutuvat lopullisesti.

        Niin, hyeenat ovat saaliin jaolla. Omat vanhemmat ovat vain lypsylehmä, vaikka he huolehtivat lapsistaan ilmaiseksi aikoinaan. Ihan ok, jos ahne esittää maksuvaatimuksensa vanhemmilleen heidän jo eläessä, etteivät he kuvittele lapsensa auttavan silkasta rakkaudesta ja sen takia erehtyisi testamenttaamaan hyvälle lapselleen enemmän kuin muille.


    • Viisas Venla

      Joo kyllä se niin on, että meidänkin suvussa on yksi 'laupias,' joka 'hoiti' vanhempia useamman vuoden ajan. Kävi siivoamassa ja kaupassa. Osti vaatteita.
      Tämänhan pitäisi olla itsestään selvää ja tehdä sitä rakkaudesta vanhempia kohtaan eikä rahastaa ssisaruksia, ja uhkailla heitä oikeusjutulla ja vaatia viidelta vuodelta hoitpalkkiota. Ei kuitenkaan anonut edes omaishoitajankorvauksia kunnalta eika suostunut ottamaan edunvalvojaa. Päälta vei kaikki arvokkaat tavarat ja sitten väittää ettei hän ole saanut korvauksia. Tämähan on selvää ahneutta. Vanhemman rakkautta ja hoitoon ei tarvi rahallista korvausta. Jos sitä hakee, niin sitten on pirun vallassa. Röyhkeydellä ja ahneudella ei ole rajoja!

      • Olihan se vanhempien kannalta todella hyvä asia, että lapsissa oli edes yksi, joka viitsi heistä huolehtia ja auttaa - useamman vuoden ajan, kuten kerrot. Ja näiden muiden välinpitämättömien mielestä tämän yhden kuuluikin tuo tehdä - itsestään selvästi ja vain rakkaudesta vanhempia kohtaan. Miksiköhän auttaminen ei ollut itsestään selvää muille kuin yhdelle? Ja luuletko, että määrätty edunvalvoja olisi tuon saman tehnyt - ja rakkaudesta eli ilmaiseksi?

        Minkähän arvoisia ne "päältä viedyt arvokkaat tavarat" todella olivat? Varmaankin tosi arvokkaita, kun ne tuo "samarialainen" sai. Jos ne sinun osaasi olisivat tulleet, niin olisivatkohan yhtä arvokkaita olleet?

        Kyllähän kohtuullista on, että se sisaruksista, joka aikaansa ja vaivaansa vanhusten auttamiseksi on uhrannut, saa siitä jotain muutakin kuin sisarusten kateuden ja ahneussyytökset, jos jonkun tavaran "päältä" on saanut valita. Sen tähden asiasta on lakiin tuolla ylempänä lainaamani säännös otettu.


      • mies 55

        Viisaalle Venlalle. Kirjoituksesi osoittaa sinun omaa ahneuttasi ja itsekkyyttäsi. Et ole itse ollut tuollaisessa tilanteessa, joten et tiedä mistä kirjoitat. Omasihoitajakorvauksista ollaan todella tarkkoina ja kunnilla ei ole varaa siihen kuin henkilöille jotka tekevät sitä täyspäiväisesti. ja mitä edunvalvojiin tulee, niin se vasta maksaakin. Missä olivat muut sisarukset? Missä oli heidän auttamishalunsa ja lähimmäisen rakkautensa. Hattua nostan tälle laupiaalle, joka vanhempansa hoiti. Varmaan muut sisarukset olivat heti kärkyllä perinnönjaossa ja ei penniäkään sille, joka vanhempansa hoiti. Sesiitä sinun ahnudestasi Viisas Venla, paremminkin Tyhmä Tytti.


      • jaska1958

        Viisas Venla, kirjoitussävystäsi huomaa, että olet puolustuskannalla ja haet oikeutusta sille että muut sisarukset eivät halua osallistua yhden sisaruksen korvausvaatimuksiin ja syyllistät tätä sisarusta, joka on uhrautunut hoitamaan vanhempia. tilanne on vain sellainen, että se joka on hoitanut vanhempiaan muiden osallistumatta, niin hänelle kuuluu korvaus tehdystä työstä. MIKSI MUUT EIVÄT OSALLISTUNEET? Mielestäni muut sisarukset ovat käyttäneet törkeästi yhtä sisarta hyväkseen. Kenties sisaruksilla huonot välit, kateutta jne.. Voin sanoa, ettäne sisarukset jotka ovat tästä vanhempiensa hoitamisesta livenneet, tulevat itse jonakin päivänä kohtaamaan itse pirun ja tiedät missä.


      • Arska1001

        Oikeuteen joutuisivat tuollaiset hyväksikäyttäjäsisarukset!!!!
        Nykyään kun näitä tapauksia on paljon, jossa yksi sisaruksista jätetään yksin hoitamaan vanhempia, niin laki on myötämielinen tälle uhrautujalle.
        Joten oikeuteen ja kunnon korvaukset sille, joka on jätetty yksin hoitamaan vanhuksia.


    • mmi

      lainaus: -----"Omat vanhemmat ovat vain lypsylehmä, vaikka he huolehtivat lapsistaan ilmaiseksi aikoinaan."---------

      Aivan eri asia, mielestäni.
      Lapsen hankkiminen (tai yritys hankkia) on ainakin valtaosalle maassamme vapaaehtoinen päätös jossa ei ilmeisistä syistä johtuen (!) kuulla lapsen mielipidettä. Kyseessä ei ole taloudellinen sopimus. Huolehtiminen lapsesta on lapsensaannin luonnollinen seuraus - ainakin kuuluisi olla.

      Se vaan on niin että joku hoitaa vanhuksiaan hyvillä mielin ilmaiseksi, useammat ei. Tähän voi olla hyvinkin loogisia syitä, nykyään aika todella on rahaa ja vanhuksista huolehtiminen vaatii aikaa. Hoitaja voi myös olla rahallisesti tai terveydellisesti rajoittunut itsekin, jolloin lisäkuormitus heikentää omaa elämänlaatua entisestään, vaikka keskinäistä rakkautta olisikin.

      Jotkut eivät hoida vanhempiaan lainkaan - näistä aika monet hoidattavat vanhempansa sisaruksellaan tai laitoksessa ja ilmaantuvat paikalle vasta kun perintöä jaetaan.

      Vanhusten rahankäyttöä on varsin helppoa seurata, jos on epäilys että hoitaja ottaa omin luvin. Jos vanhukset tahtovat maksaa hoitajalleen jotain, siitäkin voi tehdä selvät säännöt. Avoimuuttahan se vaatii sisaruksilta. Ehkä raha-asioiden läpinäkyvyyttä ei uskalleta tai viitsitä vaatia ajoissa, ettei vaan itse jouduta sekaantumaan vanhusten hoitamiseen.
      Karrikoiden - jos hoitaja osoittautuu todelliseksi koijariksi niin kukas sitten ottaa vetovastuun vanhusten kanssa?
      Epämääräinen osoittelu, varsinkin sitten kun hoidettavia ei enää ole, on helpompaa.

    • EX-kiltti tyttö

      Tämä kuulostaa ehkä vitsiltä, mutta totta. Iäkkäät vanhempani asuivat kerrostalossa lähellä omakotitaloani. He kävivät päivittäin/monta kertaa päivässä pihallani. Äitini istutti kukkia. Isäni touhusi monenlaista. Kun itse olisin halunnut tehdä pihahommia, minulta kysyttiin kiukkuisesti "Mitä sinä täällä teet" Isäni riisti käsistäni jopa ruohonleikkurin. Eräänä syksynä olin rohkea ja istutin heidän kasvimaansa nurmikoksi. Olivat hyvin loukkaantuneita. Kerroin etten pidä kukkapenkeistä vaan nurmikosta. Lymyilin piilossa sisällä kun tulivat pihalleni touhuamaan-kesäpäivinä en voinut istua pihalla ottamassa aurinkoa ja juomassa viiniä, koska pelkäsin milloin he yllättävät "pahanteosta".

      Oli outoa olla lukkojen takana piilossa. He noutivat postini postilaatikosta ja kyselivät aina että mistäs tämä kirje on. Kun kesäisin ovi oli auki, niin sisään tultiin koputtamatta äkki arvaamatta.

      10 vuoden jälkeen olin todella väsynyt, laitin kotini myyntiin. Vanhempani olivat hyvin kiukkuisia miten voin myydä kotini, lapsetkin joutuvat kerrostaloon...
      Olin todella helpottunut kun talo meni kaupaksi.

      - Ja sisarukseni kadehtivat, että vanhempani kävivät minua auttamassa!

    • just juu

      No olipa taas provo, siis tämä viimeisin kirjoitus...

      • halla

        Minun ei ole lainkaan vaikea uskoa 'EX-kiltin' kertomusta. Johtuu ehkä siitä että anoppini on varsin aikaansaapa. Asumme onneksi eri paikkakunnilla. Tietysti voi sanoa että hyvänen aika, kyllä tuon nyt muutenkin olisi voinut hoitaa kuin pakenemalla (jollei sitten muutenkin ollut tarkoituksesi muuttaa), ja miksi et ryhdistäytynyt heti vaan annoit noin kauan jatkua. Ehkä vanhemmat luulivat tekevänsä hyvänkin palveluksen "apuineen".
        Mutta ihmismieli on mikä on, vääränlainen kiltteys teettää monenlaista.
        Hyvä kun lopulta pääsit rauhaan.


    • Lellu...

      Tässä tapauksessa on kyse nuorista 18-21 -vuotiaista lapsenlapsista, jotka ovat tähän mennessä jo kokeneet kovia, kun ovat menettäneet omat vanhempansa. Ei heillä ole elämänkokemusta ja ymmärrysta isovanhempien auttamiseen. En edes lähtisi heiltä vastuuta vaatimaan. Korkeintaan jotain pientä asioiden toimittamista silloin tällöin.

      Noita nuoria pitäisi tukea että pääsevät omaan elämään kiinni.

      Ap:na unohtaisin vaatimukset korvauksista ja lähtisin etsimään muuta ratkaisua vanhempien auttamiseen. Onko kunnan vanhuspalvelujen kanssa tehty kartoitus avun tarpeesta. Onko kunnalla ruokapalvelua ? Voivatko he ostaa varoillaan siivouspalvelua ?

    • 20+3

      Itse olin pääosin isän ja äidin hoitajana ja nyt on pesänjaon aika. Sisarukset jo lupasivat hyvän summan mutta katsotaan pitääkö tämä suullinen sopimus. Pesänjaosta keskustellaan ensi viikolla. Voi olla että se jää saamatta. Kerron kuinka käy.

      • corycory

        kuinka kävi?


    • niinmitenkävi

      Korvaus vaivannäöstä kannattaa ottaa heti. Reilua peliä kaikin puolin. Voihan olla niinkin, että tytär hoitaa vanhempiaan-vaikka nämä haluaisivat olla rauhassa omissa oloissaan.

    • Anonyymi

      jollet etukäteen saa korvausta työstäsi, unohda ne, et ehkä saa koskaan,
      meitä oli 5 sisarusta, yksi asui juopon miehensä kanssa ruotsissa, aina heille sai
      lähetellä rahaa,
      nuorin veli kävi koulut ja pääsi huipputienesteille, vaikka asui parin kilsan päässä,
      kävi pari kertaa/v vanhempia katsomassa, kun isäni pyysi apua, hän sanoi, että palkkaa
      miehet tekemään,
      toinen veli asui kävi kuulemma aina kun tarvitsi rahaa, lisäksi hän sai isältäni satojen tuhansien arvoisen firman ilmaiseksi, eipä näkyny liioin, kun apua tarvittiin,
      toinen sisar asui kanssa lähellä, mutta kävi kuitenkin silloin tällöin auttamassa.
      itse kävin vaimoni kanssa usein töihin mennessämme katsomassa, samalla saimme toimitettavaksi kauppaostokset tai apteekkiasiat,
      töistä tullessamme loin talvella lumet, kesällä nurmikonleikkuu ym,
      sillä aikaa, kun vaimoni laitto heille ruokaa ja/tai tiskasi, siivosi,
      en jaksa enempää luetella, tulisi liian pitkä lista
      perinnönjaossa kaikki saivat saman verran

    • Anonyymi

      Itsenäiset , omatoimiset vanhukset, joilla on oma tahto tallella.
      Nykyään he ovat keski-ikaisien painajaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe