Provosointi - mitä se on?

Provon provoa?

Moni sanoo usein jossakin ketjussa aloitusta tai yksittäistä kommentointia provosoinniksi. Onpa jokunen väittänyt,että kaikki kirjoitukset täällä ovat provosointia ja että keskustelukin on kaikkineen vain provosointia. Mitä sinulle provosointi tarkoittaa ja miten se ilmenee?

Onko provosointi-sanalla pelkästään negatiivinen varaus? Onko tämä aloitus provosointia? Jos on, provosointia mihin?

Mielestäni vihapuhe ja provosointi ovat eri asioita, joten ei sotketa tätä aloitusta vihapuhetta käsittelevään juttuun. Tietosanakirjasta löytyy provosoinnille keskivertoselitys, mutta miten provosointi ymmärretään itse kunkin päässä on jälleen kerran eri asia. Kertokaa, miten.

15

1599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @Provon provoa?

Provosointi koetaan eri kansakuntien keskuudessa erilailla.
      Palstalla se on helppo huomata, puskista kirjoitettu, kuten sinunkin kirjoituksesi, siitä paistaa lävitse jonkun rekisteröidyn kirjoitustyyli, jonkun joka on kertomistasi asioista jo jokusen kommentin lukenut ja jokusen kommentin kirjoittanut tänne.
      Provosointia on myös tämänkaltainen tuplaus vanhasta aiheesta.
      Tyylikäs provo on minun aloitukseni 3500 hyvävartaloisesta.
      Siinä on selkeä aihe, eikä pelkkää senansakoilua.
      Ja lapsetkin me erotamme helposti asikuisista.
      Aika usein myös aikuisen joka yrittää olla jutuissaan lapsi.
      Tyylikkään provon voi kirjoittaa vain rekisteröitynyt.
      H.

• isoäiti*

Vihassa halutaan toisen tai toisten tuhoamista.
      Provosoinnissa on kyse ärsyttämisestä ja usein liioitellusta kärjistämisestä.
      Jos provosoija hakee huomiota pelkästään itselleen, on kyse histrionisesta
      ongelmasta.

• @isoäiti*

Vanha, mutta tosi tarina, olen tämän kirjoittanut ennenkin.

Englannin parlamentin jäsen, vanhahko nainen, tapasi Winston Chuchillin jossain käytävällä, ja sanoi: Te, Herra Churchill olette juovuksissa! Siihen vastasi Wiston: Ja te, hyvä rouva, te olette ruma!
        Mutta huomenna minä olen selvinpäin.

Kaitpa tuossa jotain tuhoamistarkoitustakin oli, ainakin poliittista ja ihan varmaan vanhalta rouvalta huomionhakuisuutta.
        Kiva provokaatio kuitenkin. :)
        H.

• .¨.

Jos jostain kirjoiyusesta ärsyyntyy, on tullut provosoiduksi.

• ^^~
        .¨. kirjoitti:

Jos jostain kirjoiyusesta ärsyyntyy, on tullut provosoiduksi.

Ja vielä kirjoitusvirheitäkin:(
        Älkää toki provosoituko

• ^^~ kirjoitti:

Älkää toki provosoituko

Näköjään, vain lavidaqueviva innostui.
        H.

• isoäiti*
        hunksz kirjoitti:

@isoäiti*

Vanha, mutta tosi tarina, olen tämän kirjoittanut ennenkin.

Englannin parlamentin jäsen, vanhahko nainen, tapasi Winston Chuchillin jossain käytävällä, ja sanoi: Te, Herra Churchill olette juovuksissa! Siihen vastasi Wiston: Ja te, hyvä rouva, te olette ruma!
        Mutta huomenna minä olen selvinpäin.

Kaitpa tuossa jotain tuhoamistarkoitustakin oli, ainakin poliittista ja ihan varmaan vanhalta rouvalta huomionhakuisuutta.
        Kiva provokaatio kuitenkin. :)
        H.

hunksz kiltti, minä olin tuo mainitsemasi vanha rouva
        ja en provosoidu koskaan...en ikinä

• hunksz kirjoitti:

Näköjään, vain lavidaqueviva innostui.
        H.

Aikasti paljonkin, näköjään.
        H.

• isoäiti* kirjoitti:

hunksz kiltti, minä olin tuo mainitsemasi vanha rouva
        ja en provosoidu koskaan...en ikinä

@isoäiti

Vaan minä set en uso pätkääkään.
        Sitä siellä vain uskotellaan että ikä näkyy, kun on hius valahtanut poskelle ja näyttää rypyltä.
        H.

• elämä-joka-elää
        ^^~ kirjoitti:

Älkää toki provosoituko

^^~:lle
        Tarkoitukseni oli naurahtaa hauskalle heitollesi, mutta herra Hoo:n mielestä en ansaitse mahdollisuutta edes pieneen vastineeseen täällä kirjoitettuun. Olen kai liian uusi-tuntematon, jolle voi sallia näitä näppäimistön tanssitteluja...
        Siis ^^~, provosoiduin 'kirjoitusvirheistäsi' :D

• ^^~:
        elämä-joka-elää kirjoitti:

^^~:lle
        Tarkoitukseni oli naurahtaa hauskalle heitollesi, mutta herra Hoo:n mielestä en ansaitse mahdollisuutta edes pieneen vastineeseen täällä kirjoitettuun. Olen kai liian uusi-tuntematon, jolle voi sallia näitä näppäimistön tanssitteluja...
        Siis ^^~, provosoiduin 'kirjoitusvirheistäsi' :D

Hyvä että provosiduit.
        En aina viitsi katsoa millaista jälkeä pistän menemään:)
        Saadaan kai mekin olla:(

• heitä on paljon.

Pieni aivoisille kaikki.

• lejanna

Minun verbaliikassani provosointi on yllyttämistä, tietoista.
      Sinänsä, täällä jokainen aloitus on omalla laillaan sitä, koska jokainen aloituksen tekijä toivoo ketjuttavansa mahdollisimman monta kirjoittajaa.
      .

• Niin, keskustelua ei synny jos jokaisella on oma määritelmänsä sanoille mitä sattuu vastaan tulemaan.

Aloituksesi on siis provo, yllyttää jokaista keksimään sanalle oma merkitys jotta syntyisi mahdollisimman hedelmätöntä ohipuhumista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15920
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      30
      4020
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      296
      2525
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      131
      1816
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1513
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      384
      1454
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1233
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1233
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      962
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      935
    Aihe