Suositeltiin ennaltaehkäisyksi Yliopistollisessa Eläinsairaalassa vatsalaukun kiinnitysleikkausta, kokemuksia ?
Vatsalaukun kiertymä
48
4831
Vastaukset
- käyttis
Eikö kukaan uskalla vastata vai onko aihe liian vaativa?
- toiselle palstalle
kannattaisi varmaan kysellä esim. briardin ja tanskandogin omistajilta, niillä lienee enemmän taipumusta moiseen.
- ???
Harvemmin kai koirien sisuksia mennään penkomaan vain ennaltaehkäisyn takia. Vatsalaukun kiinnityksessä on kyse siitä, kun se kiertymän vuoksi leikataan ja tässä yhteydessä kiinnitetään. Tällä siis ehkäistään uudelleen kiertymistä, joka voi kiinnittämisestä huolimatta tapahtua.
- rakkaudesta rotuun
"Harvemmin kai koirien sisuksia mennään penkomaan vain ennaltaehkäisyn takia.
Sinä et menisi. Kyse ei ole "penkomisesta" vaan mahan kiinnityksestä yksinkertaisella toimenpiteellä vatsan seinämään.
Ennaltaehkäisyleikkaus on tehtävissä omistajan pyynnöstä, jolloin varmistetaan ainakin se, ettei rakas perheenjäsen joudu koskaan kokemaan yhtä kivuliaimmista tavoista menehtyä.
"Vatsalaukun kiinnityksessä on kyse siitä, kun se kiertymän vuoksi leikataan ja tässä yhteydessä kiinnitetään."
Väärin. Ennaltaehkäisy leikkauksella estää sen ensimmäisenkin kiertymän kehittymisen.
"Tällä siis ehkäistään uudelleen kiertymistä, joka voi kiinnittämisestä huolimatta tapahtua. "
Ei voi eli väärin edelleen.
Toistetaan kysymys, joka Helsingin Yliopistollisessa Eläinsairaalassa esitettiin:
-Mikäli koiran suvussa vatsalaukunkiertymää perinnöllisenä, mistä löytää eläinlääkäri, joka ammattitaidolla osaa operoida vatsalaukun siten, ettei kiertymä mahdollistuisi koskaan. Esimerkkikoiralla (käyttis) ollut oireita useasti, muttei ole vielä vatsalaukunkiertymään asti, mikä on ennaltaehkäistävissä leikkauksella. Piste.
Kokemuksia?- 11
Oletko kysynyt Mevetistä?
- :)
Tarkoitatko että kyseessä on näyttis joka muuten terveluustoinen ja elinvoimainen vanhus?
- vinkkejä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5335089
Tuolla on aiheesta keskusteltu aikoinaan ja jonkin verran tietoa löytyy.
Jos englannin kieli sujuu niin hakemalla tämän toimenpiteen lääketieteellisellä nimellä gastropexy löytänee lisätietoa.
Voitko muuten kertoa, minkä sukuinen koira on kyseessä, olen tietämieni tapausten perusteella tutkinut vatsalaukun kiertymän perinnöllisyyttä rodussamme ja vaikuttaisi siltä, että sitä on selvästi joissakin suvuissa enemmän. - rakkaudesta rotuun
Kiitos!
- ...
nimimerkille "vinkkejä"
Laitetaan mahdollisen leikkauksen jälkeen, mikäli löydetään paikka jossa ammattitaitoiset operoijat ja jos laitat sähköpostiosoitteesi johonkin näkyviin..mulla noista suvuista on myös faktatietoa vuosien ajalta kerättynä. - vinkkejä:lle
Onko tuo vinkkien pihtaaminen rotutyypillistä? UUT?
- vinkkejä
Mitä tarkoitat vinkkien pihtaamisella, mitä pitäisi kertoa?
Niin ja mun sähköposti jos joku haluaa sillä lähestyä on schhund(ät)gmail(piste)com - secret
vinkkejä kirjoitti:
Mitä tarkoitat vinkkien pihtaamisella, mitä pitäisi kertoa?
Niin ja mun sähköposti jos joku haluaa sillä lähestyä on schhund(ät)gmail(piste)comFuck you.
- vinkkejä
secret kirjoitti:
Fuck you.
On se kumma kun ihan asiallisesti vastailen niin sitten vastauksena saa herjauksia. Ensi kerralla en taida sinulle minkäänlaisia vinkkejä jaella. Oletko koskaan miettinyt, mahtavatko ongelmasi johtua sittenkin itsestäsi?
- vituttaa
vinkkejä kirjoitti:
On se kumma kun ihan asiallisesti vastailen niin sitten vastauksena saa herjauksia. Ensi kerralla en taida sinulle minkäänlaisia vinkkejä jaella. Oletko koskaan miettinyt, mahtavatko ongelmasi johtua sittenkin itsestäsi?
"olen tietämieni tapausten perusteella tutkinut vatsalaukun kiertymän perinnöllisyyttä rodussamme"
MIkset sä voi laittaa sitä tietoa tänne vaan pyydät lähettämään sähköpostia? - vinkkejä
vituttaa kirjoitti:
"olen tietämieni tapausten perusteella tutkinut vatsalaukun kiertymän perinnöllisyyttä rodussamme"
MIkset sä voi laittaa sitä tietoa tänne vaan pyydät lähettämään sähköpostia?Siksi, koska joku vetäisi siitä kuitenkin herneen nenäänsä, jos täällä rupeaa koirien nimiä kertoilemaan (nähty tällä palstalla monta kertaa). Joten mieluummin vaihtaisin tietoa kahdenkeskisissä sähköpostikeskusteluissa. Jos sinua oikeasti asia kiinnostaa, niin tuskin on liikaa vaadittu, että lähetät minulle sähköpostia.
- vituttaa
vinkkejä kirjoitti:
Siksi, koska joku vetäisi siitä kuitenkin herneen nenäänsä, jos täällä rupeaa koirien nimiä kertoilemaan (nähty tällä palstalla monta kertaa). Joten mieluummin vaihtaisin tietoa kahdenkeskisissä sähköpostikeskusteluissa. Jos sinua oikeasti asia kiinnostaa, niin tuskin on liikaa vaadittu, että lähetät minulle sähköpostia.
Ei nimiä tarvitse kertoa, suvut riittää. Eikös se olisi kaikkien sakemannin omistajien kannalta reilua? Tiesitkö muuten, ettei toi sähköpostituskaan nykyisin ole sen "turvallisempaa" kuin ihan avoimesti täällä asioista keskustelu. Ja jos et ole nimimerkkiäs, jolla tänne kirjoitat rekisteröinyt, kuka sun kimppuun voi hyökätä täällä? Jos hyökkäiskin niin sullahan on käyttis, joka varmaan puolustaa sua.:)
- 20
vinkkejä kirjoitti:
Siksi, koska joku vetäisi siitä kuitenkin herneen nenäänsä, jos täällä rupeaa koirien nimiä kertoilemaan (nähty tällä palstalla monta kertaa). Joten mieluummin vaihtaisin tietoa kahdenkeskisissä sähköpostikeskusteluissa. Jos sinua oikeasti asia kiinnostaa, niin tuskin on liikaa vaadittu, että lähetät minulle sähköpostia.
Oletko vähän kiero kun pihtaan monelle tärkeää tietoa?
- 20
20 kirjoitti:
Oletko vähän kiero kun pihtaan monelle tärkeää tietoa?
pihtaat
- rakkaudesta rotuun
VAikka esim. hinta ja missä paikoissa on suoritettu.
- :O ?
Ei ole sitten kellään omakohtaisia kokemuksia avattuun aiheeseen, olisikohan kyseessä siis vasta tutkimuksen alla oleva spekulaatio kiinnitysleikkauksen hyödyistä/haitoista.. ?
- >>
asiasta ei haluta puhua julkisesti
- Toipilas 10v
Saksanpaimenkoirallemme tehtiin ko leikkaus 2 päivää sitten. Lääkkeineen koko hoitotoimenpide maksoi n. 2000€.
- Toipilas 10v
Toipilas 10v kirjoitti:
Saksanpaimenkoirallemme tehtiin ko leikkaus 2 päivää sitten. Lääkkeineen koko hoitotoimenpide maksoi n. 2000€.
Toipilas10v tarkentaa; koirallamme oli vatsalaukun kiertymä josta nuo hoitokulut. Ei siis ennaltaehkäisevä leikkaus.
- sm
Toipilas 10v kirjoitti:
Toipilas10v tarkentaa; koirallamme oli vatsalaukun kiertymä josta nuo hoitokulut. Ei siis ennaltaehkäisevä leikkaus.
SUURKIITOS vastauksesta! Kertoisitko tarkemmin toimenpiteestä? Kuinka nopeasti piti lähteä ensioireiden ilmaannuttua päivystykseen? Miten ensioireet ilmenivät? Löytyykö kotikonsteja koiran olon helpottamiseksi ennenkuin ollaan päästy päivystykseen asti?
Tällaistakin tietoa on jossain ollut esillä:
"Suhteellisen lievät oireet menevät usein koiraa rauhoittamalla ja tilanteesta, koiran iästä riippuen ohitse, joskin vanhemmilla koirilla, joilla perimässä esiintynyt kyseistä ongelmaa ennaltaehkäisevä hoito voi pelastaa koiran tuskalliselta kuolemalta."
Pitääkö paikkansa?
t.saksanpaimenkoiran sairaudet / mode - fakta
Toipilas 10v kirjoitti:
Noin paljoa ei missään päin Suomenmaata kyseinen operaatio maksa.
- 14+13
Toipilas 10v kirjoitti:
höpö höpö
- rakkaudesta rotuun
Mikäli koiran perimässä vatsalaukunkiertymää ennaltaehkäisevä toimenpide pääkaupunkiseudun eläinlääkäriasemilla maksaa noin 1000 e. Kannattaako toimenpide suorittaa ennaltaehkäisevästi on omistajasta/rahapussista kiinni.
Mä otin lainaa tohon jo valmiiksi, koska koira on mulle tärkeä perheenjäsen vaikken koskaan ole käyttänyt tai ajatellut käyttää sitä jalostukseen/pennuttamiseen. Koira on nyt 9 v ja ajattelin toteuttaa ton ens syksynä koska koira on oirehtinut silloin tällöin satunnaisesti jo useamman vuoden.
Hullua?- rakkaudesta rotuun
Ainiin, voiskohan Liitto avustaa tossa jotenkin sellaisia jotka on maksanut jäsenmaksuja jo parikymmentä vuotta eikä ole mitään vastinetta koskaan rahoilleen saanut?
- 2+14
Tosiaan, kannattaa toimia ennen kuin koira täyttää 10 vuotta jolloin vakuutus ei enää korvaa eläinlääkärikuluja.
- 12
rakkaudesta rotuun kirjoitti:
Ainiin, voiskohan Liitto avustaa tossa jotenkin sellaisia jotka on maksanut jäsenmaksuja jo parikymmentä vuotta eikä ole mitään vastinetta koskaan rahoilleen saanut?
Ei voi koska Liitto on lähiaikoina ajatellut lopettaa toimintansa.
- kiitos jo etukäteen
Tietääkö joku mitkä eläinlääkäriasemat pääkaupunkiseudulla kyseisen toimenpiteen osaavat ammattitaidolla suorittaa?
- kiitos jo etukäteen
Ainiin, kysyisin vielä tarvitseeko olla kasvattajan suullinen tai kirjallinen todiste siitä, että suvussa esiintynyt kyseistä sairautta?
- 14+6
Minä tiedän mutten kerro jonka jälkeen teetän täydellisen terveitä koiria johon muut ei pysty lällällää.
- 20+4
Miksei noista suvuista ja tutkimuksista koskien kyseistä sairautta voi laittaa tietoa tänne, miksi ne pitää pitää pikkupiirin salaisuutena vuosikausia?
No, tehdään sitten niin etten mäkään kerro mistään mitään julkisesti ja tietoa löytyy rotutyypillisistä sairauksista paljon ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella. Jaan tiedon vain parhaille kavereille ja omalle suvulle. - tulossa...
Voisiko nimimerkki "Toipilas" valaista tätäkin foorumia aiheesta mikäli on itse todella käynyt koiransa kanssa vatsalaukunkiertymäleikkauksen lävitse?
Kiitos jo etukäteen yhteistyöstäsi.
Jos kirjoituksesi oli provo ymmärrän toki senkin.- 14
Niin, ja ennenkaikkea siksi, koska käyttisten omistajat mm. schhund(ät)gmail(piste)com eivät tuosta tahdo kertoa kenellekään muuta kuin yksityisviestein.
- 2+3
Nimimerkillä "toipilas" kirjottanut henkilö oli luultavast juuri tuo chhund(ät)gmail(piste)com eli käyttiksen omistaja jolla ei ole halua jakaa tietoa rodun sairauksista muille ja jonka kirjoitus oli pelkkä provo.
Mulla on näyttis ja jaan kaiken tiedon kaikille aina avoimesti. - 3+14
2+3 kirjoitti:
Nimimerkillä "toipilas" kirjottanut henkilö oli luultavast juuri tuo chhund(ät)gmail(piste)com eli käyttiksen omistaja jolla ei ole halua jakaa tietoa rodun sairauksista muille ja jonka kirjoitus oli pelkkä provo.
Mulla on näyttis ja jaan kaiken tiedon kaikille aina avoimesti.Mun koiralla ennaltaehkäisevä leikkaus maksoi 580 euroa ja asumme pääkaupunkiseudulla. Leikkaus onnistui hyvin ja vakuutuksesta saimme korvaukset. Toipuminen oli nopeaa muuten perusterveellä koiralla.Koirani on sensenman kasvatti.
- 3+14
3+14 kirjoitti:
Mun koiralla ennaltaehkäisevä leikkaus maksoi 580 euroa ja asumme pääkaupunkiseudulla. Leikkaus onnistui hyvin ja vakuutuksesta saimme korvaukset. Toipuminen oli nopeaa muuten perusterveellä koiralla.Koirani on sensenman kasvatti.
Ainiin ja koirallani on AA/00 luusto, ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ihottumia, eläinlääkärin mukaan mun pitäis olla kiitollinen näin terveestä koirasta, koskaan ei olla jouduttu käyttämään kortisoneja tai mitään muitakaan sisäelimiä rasittavia lääkityksiä. Luonne on pysynyt pennusta asti leikkisänä, päästää myös käskystä irti kun opetin ton kunnolla sille jo pentuna positiivisen vahvistamisen keinoin.
En ole ajatellu käyttää koiraa pennuttamiseen koska olen saanut käyttisharrastajilta henkilökohtaisia uhkauksia.
t. R.Hood - kysyn vaan
3+14 kirjoitti:
Ainiin ja koirallani on AA/00 luusto, ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ihottumia, eläinlääkärin mukaan mun pitäis olla kiitollinen näin terveestä koirasta, koskaan ei olla jouduttu käyttämään kortisoneja tai mitään muitakaan sisäelimiä rasittavia lääkityksiä. Luonne on pysynyt pennusta asti leikkisänä, päästää myös käskystä irti kun opetin ton kunnolla sille jo pentuna positiivisen vahvistamisen keinoin.
En ole ajatellu käyttää koiraa pennuttamiseen koska olen saanut käyttisharrastajilta henkilökohtaisia uhkauksia.
t. R.HoodOotko se joka asuu Töölössä ja jonka koiraa kaikki aina kehuvat ja kiittelevät kuinka hyvin oot sen osannu hoitaa ja kasvattaa? Ja joka tekee mm. poliisin kanssa yhteistyötä?
- 10
kysyn vaan kirjoitti:
Ootko se joka asuu Töölössä ja jonka koiraa kaikki aina kehuvat ja kiittelevät kuinka hyvin oot sen osannu hoitaa ja kasvattaa? Ja joka tekee mm. poliisin kanssa yhteistyötä?
Ei kai se vaan oo toi nimimerkki "saksanpaimenkoiran sairaudet mode" eli Robin Hood?
- ;)
10 kirjoitti:
Ei kai se vaan oo toi nimimerkki "saksanpaimenkoiran sairaudet mode" eli Robin Hood?
Ja oliko Sensenmann kasvatti?
- priimanäyttis
Ja niin vaikeni käyttisväki ensi provottuaan tarpeeksi..
- Toipilas10v
Huh, enpä osannut odottaa, että aihe sai näin paljon kritiikkiä aikaiseksi.
Vastaan kaikille kertomalla mitä tapahtui: Toipilas 10v alkoi mökillämme oksentaa limaa, joka ei suostunut tulemaan ulos. Tätä tilaa yritti korjata syömällä heinää ja kun sekään ei auttanut, niin yritti helpottaa oloaan menemällä järveen. Koira meni liikkumattomaksi todella pian, jolloin ampaisimme saman tien ensiapuun.
Siellä saimme ensiapuna tipituksen ja ilmanpoiston vatsalaukusta, jotta pääsimme jatkamaan matkaa 120km lähimpään lääkäriin. Koira leikattiin yöllä ja pääsimme jo seuraavana päivänä kotiin. Nyt on kuudes toipumispäivä edessä, hyvältä näyttää vaikka ikää koiralla on!
Mutta, tuo toimenpide on lääkkeineen, leikkaus- ja päivystysmaksu- ja jälkitarkastuskuluineen enemmän kuin n. 2000€. Olemme käyneet apteekissa hakemassa lisää lääkkeitä jo kahdesti, ensiavun laskukin on tulematta....että tästä voi jokainen päätellä, ettei tästä pelkällä poliklinikkamaksulla päästä!
Emme ole kasvattajia vaan saksanpaimenkoiraharrastajia......tämä toipilas on
neljäs meidän perheessä.
Niin......mikäli jatkossa tulee koiramme vatsaan turvotusta saimme ohjeeksi antaa cuplatonia lasten annostuksella.
Ainoa vinkki, minkä haluan jakaa on se, että jos epäilette koirallanne vatsalaukun kiertymää...VAUHDILLA LÄÄKÄRIIN !- Vatsalaukunkiertymä
Nimimerkillä 2 vatsalaukun kiertymää ollut sakemanni uroksella 7 v. niin ensimmäinen leikkaus maksoi n. 400 e viikolla ja toinen kunnallisen eläinlääkärin tekemä 500 e (viikonloppuna) josta jäi vertavuotava haava jonka takia joudun ajamaan seuraavaan oikeaan eläinlääkäriin. Jossa vatsalaukku aukastiin uudelleen ja ommeltiin kiinni kunnolla niin että kudosnesteeet eivät enää vuotaneet maksoi lauantai yönä 780 euroa. Ensimmäisestä leikkauksesta koira oli tosi kipeä mutta selvisi ja toisesta operaatiosta koira selvisi jo huomattavasti nopeammin. Nämä hinnat keskellä suomea. Mutta kun oireet alkaa niin tunti aikaa saada apua muuten koira menee shokkiin ja tulee muita ongelmia jo sitten. Kerron vain omista kokemuksistani kun täällä maalla asuu niin eläinlääkäri ei ole nurkalla.
- spkn sairaudet mode
KIITOKSET avoimuudesta kokemusten jakajille !
- väliaikatiedote
Ketju tullaan siirtämään toisaalle lomien jälkeen.
- 112
Ennaltaehkäisevän vatsalaukunkiertymäleikkauksen hinta pääkaupunkiseudulla? Eläinlääkäriasemat, joilla kokemusta, ammattitaitoa tehdä toimenpide?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750