etnalla käyneet

jussi-pekka1970

kertokaapa pääseekö nykyään katsomaan pääkraaterin pohjalle suoraan reunalta?
olen joskus kauan sitten etnalla käynyt ja silloin se onnistui, mutta millaisia etnaretket nykyään ovat? voi kuulemma mennä 2000 m tai sitten ihan ylös asti.
ajattelin että kannattaako siitä maksaa, jos siellä 3000 m:ssä ei turvallisuus- tai muista syistä paljonkaan näe/voi tehdä

1

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L-M

      Oltiin viime kesäkuussa viikko Naxoksessa ja käytiin Finnmatkojen järjestämällä Etnan retkellä 3000 metrissä asti. Maisemat olivat huikeat ja harvoinhan sitä tulee tulivuorella seikkailtua. Retki oli monipuolinen ja sai myös sopivasti infoa Etnasta tulivuorena ja sen toiminnasta sekä aiheuttamista tuhoista menneinä vuosina. Ajettiin Maskalin kylän läpi (jäi Etnan purkauksen alle aikoinaan, nyt jo kunnostettu, vaikkakin merkkejä näkyy edelleen purkauksen tuhoista) kohti Etnaa ja pysähdyttiin ensin noin tuhannessa metrissä. Siellä katseltiin jähmettyneitä laavavirtoja ja halukkaat saivat maistella paikallisten tekemää hunajaa ja ostaa sitä kotiinkin tuomisiksi. Sitten ajettiin 2000 metriin, jossa oli muutama kraatteri sekä matkamuistomyymälöitä ja ravintoloita. Osa jäi tuolle etapille ja me loput lähdimme vielä ylemmäs. 2,5km:iin mentiin köysiradalla, lasketteluhissien tyylisillä "koppihisseillä". 3000 metriin, eli niin ylös kuin turisteja päästetään, mentiin isoilla jeepeillä. Siellä olikin sitten jo aikalailla karut maisemat, lunta oli vain aivan Etnan huipulla eli ~3340 metrissä. Tuuli oli kova ja kylmä oli, mutta se ei paljoa haitannut - kokemuksena ko. retki oli ehdottomasti elämän hienoimpia. Takaisin 2km:iin tultuamme söimme pitsat ravintolassa ja tulihan sitä joku matkamuistokin ostettua. Myynnissä oli paljon Etnan laavasta tehtyjä koriste-esineitä ym, vaatteita (mm. Etna-huppareita ja t-paitoja) ym. Hintaa tuolla Finnmatkojen retkelllä oli n. 79€/hlö - ei siis mitään halpaa lystiä, mutta kerrankos tässä eletään.

      2000 metrissä olleiden kraattereiden reunalle pääsee katsomaan suoraan pohjalle edelleen, niitäkö tarkoitit? Ja kyllä mielestäni kannattaa ehdottomasti maksaa 3000 metriin menemisestä. Sielläkin on kiipeiltävää ja käveltävää. Karuahan se maisema on, mutta suosittelen ihan ylös menemistä - tunnelma on vielä hienompi ja aivan omanlaisensa kuin 2000 metrissä.

      Kysellä saa lisää, jos tulee jotain mieleen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe