hylätty työkyvyttömyyseläkepäätös

ToffuN

Sain jo kolmannen hylätyn eläkepäätöksen 29.8.2011 oltuani pienimmällä sairaspäivärahalla 300 päivän ajan.
MIelestäni on varsin kummallista, että Kela myönsi suoraan täyden ajan sairaspäiviä ja kuitenkin hylkäsi eläkehakemukseni vaikka tilanteeni ei ole miksikään muuttunut. Myös kuntoutuksen Kela hylkäsi.
Minulla on B-lausunto missä on 9 diagnoosia ja nyt vielä astma-epäily ja siitä tutkimukset tulossa.
Voiko olla totta? Tiedän miehiä, jotka on päästetty alle 40 vuotiaana eläkkeelle samoista sairauksista mitä mulla on ! Kolmelle miehelle on myönnetty eläke kolmesta eri sairaudesta , jotka on minulla kaikki eikä silti myönnetä eläkettä.
Olenkohan Kelan "mustalla listalla" vai mistä voi olle kyse? Ikääkin jo likemmäs 60 vuotta !

24

5034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisiko olla syy

      Tuli mieleen, että syy miksi et ole päässyt eläkkeele, noin monen diagnoosin vuoksi, voisi olla B-todistuksessa, joka on kirjoitettu eläkettä varten. Onko lausunnon kirjoittanut erikoislääkäri vai yleislääkäri, sillä on merkitystä. Itselläni on yksi diagnoosi, jolla haen osatyökyvyttömyyseläkettä.

    • Täyden saanut.

      Hei hei hei. Väärä osoite. Kelan kanssa älä asioi mitään, ei yhtään mitään. Teet hakemuksen suoraan eläkeyhtiöösi jonne liität ne lausunnot ja omin käsin kirjoitetun saate kirjeen ja perustelut. Pitäisi alkaa rulettaa.
      Itsekin erehdyin laittamaan Kelaan ensimmäisen hakemuksen. Se tuli tottakai kielteisenä, vaikka olivat minullekin ladanneet täydet 300 päivää sairasrahaa ja katsoneet liki työkyvyttömäksi. No samoilla papereilla eläkeyhtiökin antoi negatiivisen tutkimatta asiaa.

      Seuraavan hakemuksen laitoin eläkeyhtiölle, todistukset mukaan ja kirjoitin oman kirjeen. Ei kestänyt kuin alle neljä viikkoa kun sain täyden työkyvyttömyys- eläkkeen. Vammoja on yksi. Töitä pystyisin kädellä tekemään, mutta sitä ei voi parantaa leikkaamalla ja töissä menisi huonommaksi, lopulta rammaksi. Toimii siis vajaa teholla ja on työturvallisuusriski.
      Muuten olen terve alle 60 vuotias, mitä nyt nivel kulumia on tietenkin.

      • ToffuN

        Kiitos tiedosta. Pitääkin sitten laittaa seuraava hakemus eläkeyhtiölle ja B-lausunto mukaan. Kysyn vielä tuota asianajajaltani, mutta valitus pitää tehdä kuitenkin nyt tästä Kelaan vai? Teitkös sinä?


      • Täyden saanut.
        ToffuN kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Pitääkin sitten laittaa seuraava hakemus eläkeyhtiölle ja B-lausunto mukaan. Kysyn vielä tuota asianajajaltani, mutta valitus pitää tehdä kuitenkin nyt tästä Kelaan vai? Teitkös sinä?

        Valituksen Kelaan jätin väliin piruillessani. Valitin vain eläkeyhtiön päätöksestä samalla kun hain uudelleen ja perustelin omalla kirjeellä. Pyörsivät päätöksensä ja antoivat täyden työkyvyttömyyseläkkeen taannehtivasti about 7 kuukautta.
        Sitten alkoi tulla Kelaltakin paperia, että voitte anoa heiltäkin kansaneläkettä työkyvyttömyyseläkkeen oheen. Siellä se on vireillä ja päätettävissä.


      • miten lie..

        Taitaa aika kirjava käytäntö, nimittäin itselleni eläkeyhtiö myönsi osa-aikaisen työkyvyttömyys eläkkeen, mutta Kela ei. Ja hakemukset toimitin molemmille, yhtäaikaa.
        Olenkin miettinyt mikä rooli Kelalla yleensäkin on eläkeasioissa, eikö eläkeyhtiö kuitenkin ole se joka töissä käyneille eläkkeen maksaa?


    • Kelastako?

      Eläkeyhtiö päättää eläkkeestäsi vaikka laitat hakemuksen kelaan. Kela lähettää hakemuksesi automaattisesti työeläkeyhtiölle joka tekee päätöksen ja sen jälkeen kela myötäilee eläkeyhtiötä eli jos tulee hylky, niin kelasta tulee myös hylky.

      • Työeläkeyhtiöstä

        Juuri näin, täällä kirjoitellaan mitä sattuu. Kela toimittaa hakemuksen eläkeyhtiölle, ilmeisesti aloittajalla on työkokemusta takanaan ja hän kuuluu oman alansa työeläkelain piiriin.


      • Täyden saanut.
        Työeläkeyhtiöstä kirjoitti:

        Juuri näin, täällä kirjoitellaan mitä sattuu. Kela toimittaa hakemuksen eläkeyhtiölle, ilmeisesti aloittajalla on työkokemusta takanaan ja hän kuuluu oman alansa työeläkelain piiriin.

        Juuri päinvastoin tapahtui minulle. Kela käsitteli asian ensin ja antoi kielteisen päätöksen. Sama päätös tuli eläkeyhtiöltä kaksi viikkoa myöhemmin. En valittanut Kelalle mitään, valitin eläkeyhtiölle, jonne toimitin uuden B-lausunnon ja tällä kertaa he tekivät päätöksen alle neljässä viikossa myöntäen eläkkeen. Taannehtivasti. Kun Kela sai päätöksen asiasta, heille tuli kiire periä takaisin maksamiaan sairauspäivärahoja kolmelta kuukaudelta ja sen he tekivätkin eläkeyhtiön rahoista. Nyt he pitkittelevät kansaneläkkeen myöntämisessä. Mutta joutuvat sitäkin maksamaan, taannehtivasti. Luonnollisestikin.

        (En ole aloittaja vaan aloittajalle vastannut).


      • edellinen.
        Täyden saanut. kirjoitti:

        Juuri päinvastoin tapahtui minulle. Kela käsitteli asian ensin ja antoi kielteisen päätöksen. Sama päätös tuli eläkeyhtiöltä kaksi viikkoa myöhemmin. En valittanut Kelalle mitään, valitin eläkeyhtiölle, jonne toimitin uuden B-lausunnon ja tällä kertaa he tekivät päätöksen alle neljässä viikossa myöntäen eläkkeen. Taannehtivasti. Kun Kela sai päätöksen asiasta, heille tuli kiire periä takaisin maksamiaan sairauspäivärahoja kolmelta kuukaudelta ja sen he tekivätkin eläkeyhtiön rahoista. Nyt he pitkittelevät kansaneläkkeen myöntämisessä. Mutta joutuvat sitäkin maksamaan, taannehtivasti. Luonnollisestikin.

        (En ole aloittaja vaan aloittajalle vastannut).

        Lisäys: Kela kyllä toimitti eläkeyhtiölle paperit jotka Kelaan lähetin. Mutta Kela teki oman päätöksensä ensin. Kielteisen. Nyt he eivät voi pyörtää päätöstä kun en hakenut heiltä mitään uudestaan ja työeläkeyhtiö myönsi eläkkeen. Jouduin toki tekemään muodollisen hakemuksen Kelallekin joka joutuu maksamaan kansaneläkettä.


    • Reumaatikko

      Minua eläkkeen hakijana kiinnostaa, mitkä ovat diagnoosisi, voisitko laittaa vaikka yhden niistä. Itse sairastan nivelreumaa, ja eläkehakemus laitettu.

      • Hakemus vireillä

        Tämä siis ketjun aloittajalle!


    • Vanha rouva

      Eläkeyhtiöiden johtajille maksetaan lähes miljoonan euron vuosipalkkoja joten jostain ne rahat on säästettävä, ja varmaan niille lääkäreille jotka punakynää joutuu käyttämään vastoin ammattietiikkaansa maksetaan exstraa että suostuvat moiseen petokseen. Itse olin työkyvyttömänä monta vuotta ja piti vain olla työnhakijana ja valehdella olevansa terve, toki työkkärissä luvattiin panna hakemukseni mappi ööhön, kun kerroin todellisen tilanteeni. Kiitos siitä.
      Ikä pelasti tilanteeni ja nyt saan pienen eläkkeen ja asumistuen, odotusvuosina opin elämään niin vähällä että nyt tunnen olevani hyvätuloinen.
      Olen kaikki nämä vuodet ollut huonokuntoinen, niin etten jaksa mennä minnekään vähiä rahojani tuhlaamaan, kuten monet tuttavani reissaavat aina
      kylpylöihin ja muualle, kävely ja marjastus ei paljon maksa, ne ovat minun iloni.

      • -Entä työeläke?-

        Kai Vanha rouva olet tietoinen, että jos saat työeläkettä joka on liian pieni, sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen tai vähintään takuueläkkeeseen.


    • 29.8

      Sait jo kolmannen eläkepäätöksen 29.8.2011, miten se on mahdollista kun ei ole ollut edes vielä 29.8.2011 :)

      • Pelkkää vedätystä

        Ihan selvä provo. Ei kenelläkään voi olla 9 eri dg:a eläkettä varten, taitaa olla ohimeneviä vaivoja. Itselläni on yksi tuki- ja liikuntaelin sairaus, etenevä, parantumaton. En usko tuohon aloittajaan lainkaan.


    • Sitä odotellessa!

      Tämä kirjoituksesi on ihan höpönhöpö puhetta! Sait siis eläkepäätöksen kielteisenä 29.8. ja kirjoitit tekstin 8.8. No, ehkä ammattisi on ennustaja!
      Mutta yhtäkaikki, kirjoitat tietäväsi miehiä, joita on päästetty samoista sairauksista eläkkeelle. Et voi verrata omia ja noiden miesten sairauksia keskenään. Et tiedä, kuinka sairaudet ovat heihin ja heidän työkykyynsä vaikuttaneet. Teillä tuskin on edes sama ammatti ja vaikka olisikin, eläkettä myönnettäessä suuri huomio on sillä, kuinka henkilö selviää arkipäivästään (työstä ja kotonaolostaan) sairauksiensa keskellä. Myös selvitetään eläkettä hakevan sosiaalinen tilanne.
      Jos joku saa eläkkeen esim. astman perusteella, ei se tarkoita, että kaikki astmaa sairastavat lykättäisiin eläkkeelle. Jos joku saa eläkkeen ms-taudin vuoksi, joku ms-tautia sairastava voi tehdä työtään vanhaksi saakka.
      Nämä kirjoitukset tällä palstalla, että työeläkelaitokset antaisivat jotenkin paremmin eläkkeen, ovat myös ihan huuhaata. Kela tekee AINA yhteistyötä työeläkelaitoksien kanssa eläkepäätöksiä tehdessään.
      Toki kela voi esim. kieltäytyä antamasta työeläkkeen lisäksi kansaneläkettä, jos heidän päätöksensä eläkkeen suhteen on kielteinen, mutta vakuutusyhtiö haluaa maksaa esim. pientä osa-aikaeläkettä.
      Kerrot, että sait jo kolmannen hylätyn eläkepäätöksen. Sinut on ilmeisesti katsottu alati-sairaaksi valittajaksi, joka koko ajan rustailee eläkehakemuksia heikkoihin diagnooseihin vedoten.
      Se, että kela on maksanut sairauspäivärahaa, ei ole mitenkään verrannollinen eläkkeeseen. Eläkettä määrättäessä otetaan huomioon hakijan mahdolliset tulevat työvuodet. Sairausloma on lyhyemmän ajanjakson projekti ja sen määräämiseen ei ole niin suuret vaatimukset.
      Kohtahan sinä pääset jo vanhuuseläkkeelle!

    • Niin pirun tyhmä oon

      Hih.. päivämerkinnät tosiaan metsästä, -voi toki olla vahinko, ei pidä tuomita.

      Itselle Kela kirjoitti että sairauspäivärahanne ensisijaisuusaika päättyy 4 kk päästä ja että minulla on mahdollisuus työeläkelakien mukaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen tuolloin ja eläkkeen maksaminen voi silloin alkaa jos työkyvyttömyyteni ts. sairausloma jatkuu ja pyydetään toimittamaan B-todistus,-millainen? Puhunko mahdollisuudesta lääkärille (olen 57 v.)
      Elikkä;)) pitääkö lääkärin ruksata työkyvytön toistaiseksi vai eläkettä varten siihen B-todistukseen.
      Onko vastaavia kokemuksia ja miten olette menetelleet?

    • topOP

      Pitäisi varmaan sanoa, että VASTA kolmas. Sillä tiedän tapauksia jotka ovat saaneet heti sairauspäivärahat (300)pv, mutta hakeneet jopa vuosia kuntoutus-
      tukea eikä sitä ole herunut vaikka on useita erikoislääkäreiden lausuntoja. Niillä
      onkin "väsyttämistaktiikka", sillä monet sairaat uupuvat eivtkä jaksa vuosia
      tätä sairasta yhteiskunnan ruljanssia, jossa todellisuudessa ei ole kysymys kuin rahasta. T. Hylsjä

      • paha-paikka

        Entäs jos myönnetään pelkästään kuntoutustukena mutta yllättäin ei enää enää myöntöä tulekkaan vaan sen kummemmin ilmoitetaan ettei teillä katsota enää olevan oikeutta. Ehdin jo vuosia olla tuolla. Ne olisi tuolla hepposella perusteella voineet alunperinkin kieltäytyä kaikesta mikäs nyt yhtä äkkiä tuli.

        Sairauspäivärahaakaan ei ilmeisesti heti pysty hakea. Pelottaa vain toi työttömyysetuuden piiriin joutuminen nyt kun tuo aktiivimallikin on, koska en vajaakuntoisena kykene niitä vaatimuksia täyttämään mitä siinä vaaditaan. Masennus taustaa kun on nyt kyllä sitä päivänsä päättämistäkin pohtii ihan vakavasti. Jos sen tekee niin pitäs jäähyväiskirjeeseen laittaa pyyntö kiittää heitä kun tähän ajoivat kun veivät toimeentulon johon elämä perustui. Yksinäiselle ja syrjäytyneelle tuo päivän päättäminen on vaihtoehto muiden joukossa kukaan ei kaipaamaan jää ja eipä pysty kela tai työeläkeyhtiö sitten enää päättämään miten heikosti menee taloudellisesti.

        Työkyvytön kun on edelleen työkyvytön vaikka kela tai työeläkeyhtiö ei myöntäisikään tai keskeyttäisi maksun.


    • Justiina vuan

      Minä sain viime viikolla kelalta puhelun että on myönnetty työeläke, hain ensimmäistä kertaa ja terveyskeskuslääkäri, hyvin nuori tyttö, kirjoitti b-lausunnon. Meni kolme kk hakemuksen lähettämisestä kun sain vastauksen.Ikää on 60 v. ja 38 v. tuli tehtyä töitä. Olen niin onnellinen päätöksestä. Pienihän se eläke on kun olin sellaisissa ammateissa ettei ne palkat kovin suuria olleet. Olin ompelijana 18 v. ja sen jälkeen metallialalla 20 v.

    • kotikutonen
    • thätshitspoyiss

      Käräytä se kaverisi viranomaisille

      karaytakaveri.fi

    • Anonyymi

      Kelassa on rikollisia lainvastaisesti toimivia virkailijoita, päättäjiä, Kelan omat lakimiehet ja vakuutuslääkärit mukaan lukien. Ihminen ovat heille vai heidän pelinappuloitansa. Päivänkakkaroita : rakastan, en rakasta, rakastan jne. Auta armias, kun haluavat hullunpaperit, niin silloin tulee päätös nopeasti Kelan toimesta. Useimmiten siellä on kyseessä omaisuus jota yrittävät nyhvätä valtion taskuun.

    • Anonyymi

      Kusetuslaitos koko Kela. Kirveellä olisi töitä, kun lukee tätä ketjua. Laki ei näytä olevan sama kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe