Näytönohjaimen vaihto (järjestys)

Onpaviidakko

Olen vaihtamassa näytönohjaimen uuteen. Kun olen lukenut netistä ohjeita, niin on jäänyt epävarmaksi, missä vaiheessa ja miten nyt käytössä olevan (siis kohta poistettavan) näytönohjaimen ajurit tulee poistaa, ja tarvitseeko sitä tehdä ollenkaan?

Meneekö se näin?
1) Virrat pois.
2) Vanha näytönohjain irti.
3) Uusi kiinni.
4) Vanhan näytönohjaimen ajurien poisto (uninstall? poista ohjelma? Ccleaner?)
5) Uuden näytönohjaimen ajurien asennus levyltä tai netistä.

Tähän liittyvä keskeinen kysymys: meneekö näyttö pimeäksi, kun olen vaihtanut uuden näytönohjaimen, mutta koneessa on vielä vanhat ajurit? Pitäisikö siis ajurit poistaa ja vaihtaa uuteen heti ensimmäiseksi?

11

9333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ttdftt

      Windows 7:ssa esimerkiksi ei tarvitse poistaa vanhaa ajuria.

      • Totta..

        turiset, itse vaihoin talvella Nvidian kortista AMD:hen ja meni lennossa, seiska ei vaan osaa itse hakea AMD ajureita kuten NV tapauksessa mutta mitään ei tarvinnut poistella.


    • VeeGeeAaa

      On se hyvä poistaa vanhat ajurit ennen uusien asennusta. Itse tekisin näin:
      1) vanhojen ajurien poisto joko ohjauspaneelista asennusohjelman kautta tai laitehallinnasta
      2) virrat pois
      3) vanha irti ja uus tilalle
      4) käynnistys käyttikseen
      5) uusien ajureiden asennus asennuslevyltä

      Ei näyttö pimeäksi mene, vaikka vanhat ajurit olisivatkin jääneet poistamatta. Kaikki näytönohjaimet ja wintoosat w95:sta lähtien ovat "plug'n'play" (joskus 90-luvun alkupuolella asiat toki toisin), käyttis tunnistaan sen ja yrittää löytää sille oikeat ajurit. Jos sopivia ajureita ei löydy, käyttis käynnistyy VGA-tilaan, jota kaikki näytönohjaimet tukevat.


      Ja sitten vain uudet ajurit asennukseen.

    • nffhfh

      onko vistasta välttämätöntä poistaa vanhat ajurit ennen uusia?

      • Ei välttämätöntä, mutta suositeltavaa. Ajureiden poisto on lisäksi hyvin helppoa, joten miksipä ei varmistaisi uuden näytönohjaimen sujuvaa käyttöönottoa?


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Ei välttämätöntä, mutta suositeltavaa. Ajureiden poisto on lisäksi hyvin helppoa, joten miksipä ei varmistaisi uuden näytönohjaimen sujuvaa käyttöönottoa?

        Yleensäkin kaikki turhat laitteet kannattaa joka tapauksessa poistaa, miksi siis näytönohjaimet jätettäisiin turhaan roikkumaan laitehallintaan?


    • Mika++

      Taas heitellään semmoista shaibaa että hävettää. Jos sulla on Windows Vista/7 ja nVidian kortti, niin ajureita ei tarvi poistaa ennen uuden näytönohjaimen asennusta. Jos meet poistamaan, niin seuraavalla bootilla samat ajurit asentuu uudestaan. Voit kokeilla. Ennen muinoin wanhat ajurit piti poistaa. Nyt ei. Uusi versio osaa putsata wanhat alta pois.

      • Alkuperäisessä viestissä oli muuten aiheena vanhojen ajureiden poisto ennen uuden näytönohjaimen asennusta, joten olet kaikilta osin väärässä. Tuurilla saattaa onnistua ilman mitään komplikaatioita esim. nVidian näytönohjaimen vaihto vaikka AMD:hen suoraan, mutta parhaassakin tapauksessa jäävät vanhat ajurit silti kummittelemaan järjestelmään, mahdollisesti aiheuttaen ongelmia jatkossa.


      • Mika++
        Kollimaattori kirjoitti:

        Alkuperäisessä viestissä oli muuten aiheena vanhojen ajureiden poisto ennen uuden näytönohjaimen asennusta, joten olet kaikilta osin väärässä. Tuurilla saattaa onnistua ilman mitään komplikaatioita esim. nVidian näytönohjaimen vaihto vaikka AMD:hen suoraan, mutta parhaassakin tapauksessa jäävät vanhat ajurit silti kummittelemaan järjestelmään, mahdollisesti aiheuttaen ongelmia jatkossa.

        Olet tänään pahasti harhainen. Jos vaihtaa nVidiasta AMD:lle tai toisin päin, niin sitten ajurit on tietenkin poistettava. nVidiasta nVidiaan vanhoja ajureita ei tarvi poistaa. nVidia on hoitanu homman kunnolla. Kuka AMD:tä haluaa kun on laatua tarjolla. Mulla on TNT2:sta lähtien ollu lähes kaikki nVidian näytönohjainsukupolvet. Välissä oli yksi ATI:n kortti. Bugiset ajurit. Kaikki peli ei toiminu. nVidia on jo sanana kaunis. Koodi ja rauta vielä kauniinpaa.


      • Hmmm..
        Mika++ kirjoitti:

        Olet tänään pahasti harhainen. Jos vaihtaa nVidiasta AMD:lle tai toisin päin, niin sitten ajurit on tietenkin poistettava. nVidiasta nVidiaan vanhoja ajureita ei tarvi poistaa. nVidia on hoitanu homman kunnolla. Kuka AMD:tä haluaa kun on laatua tarjolla. Mulla on TNT2:sta lähtien ollu lähes kaikki nVidian näytönohjainsukupolvet. Välissä oli yksi ATI:n kortti. Bugiset ajurit. Kaikki peli ei toiminu. nVidia on jo sanana kaunis. Koodi ja rauta vielä kauniinpaa.

        Enpä allekirjoita väitteitäsi AMD:sta. Itsekin käyttelin vuosikausia, taisi olla jostain 6600Gt lähtien aina 9600Gt asti, eli viime talveen Nvidiaa, no hvyinhän nuo toimi ei siinä mitään.
        Sitten ostin Asuksen HD6850 ja eipä ole tarvinnut katua, Mitään ajureita en ruvennut poistamaan, ei muuta kuin NV pois ja AMD tilalle, tottakai olin imaissut uudet ajurit ja nyt ajuri ohjelmisto ilmoittelee sillointällöin jos uutta on ilmestynyt ja haluanko päivittää, helppoa kuin se kuuluisa heinänteko.
        Kaikki ne pelit joita pelaan toimii kuin unelma, kuvan laatu mielestäni parempi kuin Nvidialla, no se voi olla makukysymys.


    • Tietämätön

      Eikö näyttiksen vaihdossa tarvitse muusta huolehtia kuin sammuttamisesta sekä näyttisten vaihdosta ja ajureista? Itselläni on Nvidian geforce 8600 ja haluaisin päivittää geforce gtx 460-560.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2012
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      145
      1448
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      124
      991
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      802
    Aihe