Minun kokemukseni
Kirjoittanut: chi., 8.6.2004 klo 17.44
Hei!
Haluaisin varoittaa ihmisiä ja kuulla, jos joku toinen on myös erehtynyt samaan juttuun sekaantumaan kuin minäkin...
Huomasin lehdestä ilmoituksen, jossa mainostettiin ilmaista meditatiota. Olemme mieheni kanssa meditoineet jo tätä ennen useita vuosia, ja nyt siis kiinnostuimme tästä uudesta meditaatiotekniikasta. Mieheni alkoi heti käydä näissä tämän systeemin kokoontumisissa ja minäkin menin jonkin ajan kuluttua mukaan.
Kaikki vaikutti aluksi aivan normaalilta ja harmittomalta, ja meditaatiotekniikatkin tuntuivat toimivan. Pikku hiljaa kuukausien aikana touhu alkoi kuitenkin saada yhä enemmän ja enemmän henkilöpalvonnan piirteitä ja uskonlahkomaisia piirteitä, vaikka kysehän piti aluksi olla vain meditaatiosta eikä uskonnosta.
Selvisi mm. että tämän meditaation perustaja pitää itseään pyhänä henkenä eli jumalana, ja että hän on aiemmin syntynyt mm. Jeesuksena, Krisnana, Muhammedina ja Buddhana, mutta nyt hän on tullut vihdoin korkeimmassa muodossaan tänne pelastamaan ihmiskuntaa. Tätä gurua myöskin hänen kannattajansa palvovat ja pitävät jumalana.
Alussahan tätä ei meille tietenkään kerrottu. Guru myöskin järjestää avioliittoja lahkolaisilleen, seminaareja ulkomailla jne. Guru omistaa myöskin ympäri maailmaa toinen toistaan hienompia huviloita ja asumuksia sekä vastaanottaa avokätisiä lahjoja ja lahjoituksia seuraajiltaan. Hänellä on myöskin Italiassa ja Intiassa sisäoppilaitoksia, joihin lahkon jäsenten lapsia lähetetään jo hyvin nuorella iällä. Eräiden lähteiden mukaan tämä guru käyttää täysin häikäilemättömästi valtaansa ja manipuloi kannattajiaan ja päättää avioitumisesta, avioeroista ja lapsiin liittyvistä asioista heidän puolestaan. Nämä kannattajat myöskin muuttavat asumaan eräänlaisiin kommuuneihin.
Pikku hiljaa meille selvisikin myös, että kaikki ei suinkaan ole ilmaista, vaan esim. osallistuminen pujaan eli ns. palvontaseremoniaan maksoikin jo melkoisesti, samoin matka ulkomaille tilaisuuteen, jossa lahkon johtaja/guru/jumala puhuu, maksoi myös melkoisesti. Ja yhteisö mainostaa nimenomaan sitä, että kaikki on ilmaista.
Eli yhtäkkiä huomasimmekin olevamme keskellä epämääräistä uskonnollista lahkoa. Alunperin luulimme oikeasti, että kyse on vain itsensä kehittämisestä ja meditaatiosta.
Ihmisten luottamus saavutetaan pikkuhiljaa ja hassuinta on, että en tiedä ymmärtävätkö tämän lahkon suomalaiset kannattajat/jäsenet lainkaan, että kyse on vain pohjimmiltaan huiputtamisesta ja rahanteosta. Tiedän itse kokemuksesta, että mukana on todella mukavia ja sympaattisia ihmisiä, jotka varmasti saavat myöskin paljon tästä jutusta irti, ja sisältöä elämäänsä. Samoinhan meillekin kävi aluksi. Tämän lahkon opetuksissa on paljon hyvää ja paljon juttuja jotka tuntuvat oikeasti toimivan, ja niinkuin sanottu, siinä on mukana todella miellyttäviä ihmisiä eikä aluksi pitkään aikaan mikään herättänyt epäillyksiä. Myöhemmin kuitenkin kun asioiden oikea laita alkoi selvitä ja huomasimme joutuneemme tekemisiin ihan ihmeellisen kultin kanssa, katsoimme parhaaksi vetäytyä pois koko touhusta, ennenkuin olemme siinä yhtään enempää mukana.
Tällä hetkellä on todella järkyttyneet fiilikset siitä, että kyseessä onkin vain yksi huijaus muiden joukossa. On myöskin hyvin hämmentynyt ja sekava olotila, ehkä hiukan turvatonkin. Nyt täytyy taas aloittaa etsintä uudelleen nollapisteestä...
En halunnut laittaa lahkon nimeä otsikkoon enkä edes kovin näkyville tekstiin, mutta laitan sen nyt tähän ja lisäksi laitan pari aiheeseen liittyvää linkkiä ihan puolesta ja vastaan, jos ne jotakuta vaikka kiinnostavat. Kyseessä on siis Sahaja Yoga. Laitan sen takia myöskin heidän oman sivunsa, että voitte puolueettomasti kuulla myöskin heidän oman, virallisen näkymyksensä asioista. Ja sitten vertailun vuoksi myöskin uskontojen uhrien sivun, sekä sivun, jossa entiset lahkolaiset kertovat uskomattomia kokemuksiaan lahkosta ja sen toiminnasta. Kommentoikaa...
Heidän oma Suomalainen linkkinsä:
www.jooga.org
Ja tässä todellisuutta:
http://mitglied.lycos.de/Sahaja_Yoga_Facts/index.htm
http://www.uut.fi/sahaja1.html
http://members.tripod.com/toutsursahajayoga/origins.htm
Minun kokemukseni
14
3591
Vastaukset
- tiiu
Juu, olen myöskin kokenut saman ja samassa "ryhmässä".
Sen opetukset ovat kummallinen sekoitus kaikkea. Moraali sääntöjä,hindu jumalia,parantamista ym.
Periaatteesa joitakin hyviä oivalluksia mutta muuten on jotenkin kummallista meinikiä.
Vanhat intialaiset säännöt eivät oikein istu tänne suomeen esim.järjestetyt avoiliitot yms.Voivathan ne joidenkin kohdalla toimia mutta mielestäni niillä ei ole mitään tekemistä meditaation tai kundalinin kanssa.
Tiedän myöskin että monet ihmiset ovat löytäneet paljon hyvää ja apua elämäänsä mutta jotenkin pelottaa että kuinka pysyvä on tämä "henkinen pohja" jonka varassa he ovat. Ja ryhmät ovat hämmästyttävän isoja.
Heillä on tehokas "levitys"koneisto ja toimintaa käsittämättömän monissa paikoissa,näköjään ihmiset kaipaavat niin paljon turvaa ja suojaa ja sitä että "äiti" auttaa että tällainen toimita on mahdollista.
Toivottavasti Sahaja tuo heille joille sen menetelmät sopivat todella onnea ja "parempaa elämää" ,eivätkä joudu tuntemaan että heitä on huijattu
itse kyllä pysyn kaukana.
tsemppiä etsintään!
itse löysin hyvän buddhalaisen ryhmän joka tuntuu paljon oikeammalta ja järkevältä. - Ola
Henkiseen kasvuun kuuluu myös erottelukyvyn kasvu. Tämä on eräs hyvä keino opettaa itseään erotteleman oikaa ja väärää.
Niin idän- kuin kristinuskoissa liikkuu monenlaista henkistä opettajaa ja saarnaajaa. Jotkut ovat ok. ja jotkut eivät. Ei pidä luottaa aina toisen käden tietoon onko mikäkin hyvä tai huono. Itse se on koettava niin tietää varmasti.
Toisaalta jotka eivät heti koe joutuneensa manipuloinnin kohteeksi niin heillä lienee vielä jotain opittavaa ja koettavaa kyseiseesä ryhmässä jossa sillä hetkellä on. - sami
Terve
Haluaisin kertoa oman näkemykseni Sahaja Yogasta, jota tässä on julkisesti arvosteltu. Ikävää että juttu tuli silmieni eteen näin myöhään, mutta lukekaa ja hämmästykää...
Ohessa on aikaisempi juttu eroteltu (>)-merkillä jotta voitte erottaa vastaukseni.
>Haluaisin varoittaa ihmisiä ja kuulla, jos joku toinen on myös erehtynyt samaan juttuun sekaantumaan kuin minäkin...
>Huomasin lehdestä ilmoituksen, jossa mainostettiin ilmaista meditatiota.
>Olemme mieheni kanssa meditoineet jo tätä ennen useita vuosia,
>ja nyt siis kiinnostuimme tästä uudesta meditaatiotekniikasta.
>Mieheni alkoi heti käydä näissä tämän systeemin kokoontumisissa ja
>minäkin menin jonkin ajan kuluttua mukaan.
>Kaikki vaikutti aluksi aivan normaalilta ja harmittomalta, ja
>meditaatiotekniikatkin tuntuivat toimivan.
>Pikku hiljaa kuukausien aikana touhu alkoi kuitenkin saada yhä enemmän ja
>enemmän henkilöpalvonnan piirteitä ja uskonlahkomaisia piirteitä,
>vaikka kysehän piti aluksi olla vain meditaatiosta eikä uskonnosta.
Sahaja Yoga ei perustu sokeaan uskoon vaan jokaisen henkilökohtaiseen kokemukseen. Todellakin – meditaatiotekniikat toimivat. Uskonnosta mainittaessa voisin sanoa, että Sahaja Yoga tuo kaikki uskonnot yhteen yhdeksi loogiseksi kokonaisuudeksi. Kaikkien eri uskontojen suuret opettajat sijaitsevat samassa suuressa elämänpuussa. Tämä elämänpuu on meidän sisällämme ns. Hienorakenteena, jossa ovat chakrat ja kanavat. Jos pystyisit katsomaan sisälle itseesi, löytäisit sieltä universaalin puhtaan uskonnon, jossa koko maailma on harmoniassa. Ei uskonto ole paha asia vaan ihmiset jotka ovat pilanneet ne.
>Selvisi mm. että tämän meditaation perustaja pitää itseään
>pyhänä henkenä eli jumalana, ja että hän on aiemmin syntynyt mm.
>Jeesuksena, Krisnana, Muhammedina ja Buddhana,
>mutta nyt hän on tullut vihdoin korkeimmassa muodossaan
>tänne pelastamaan ihmiskuntaa. Tätä gurua myöskin hänen
>kannattajansa palvovat ja pitävät jumalana.
Eikö olisi kaikkein ensisijaisinta ottaa selville kuka SINÄ ITSE olet, ennen kuin alat puntaroida onko toi toinen sitten Pyhä Henki vai ei!! Ihmisen ongelmana on ollut kautta aikojen että hän ei tunne itseään. Ihmisellä on myöskin paha tapa ulkoistaa asioita. Jos Jeesus kävelisi eteesi kaupungilla, tunnistaisito Hänet? Kun käännämme huomiomme sisäänpäin, huomaamme että me olemmekin jumalaista alkuperää, meissä ei olekaan mitään vikaa, emme ole perisyntisiä, vaan meidän sisäinen todellinen olemuksemme on puhdas henki. Kun olemme oivaltaneet todellisen olemuksemme, voimme myös vaivatta erottaa mitä muut ihmiset ovat? Kuka on hyvä, kuka paha jne.
>Alussahan tätä ei meille tietenkään kerrottu.
>Guru myöskin järjestää avioliittoja lahkolaisilleen,
>seminaareja ulkomailla jne. Guru omistaa myöskin ympäri
>maailmaa toinen toistaan hienompia huviloita ja asumuksia
>sekä vastaanottaa avokätisiä lahjoja ja lahjoituksia seuraajiltaan.
>Hänellä on myöskin Italiassa ja Intiassa sisäoppilaitoksia, joihin
>lahkon jäsenten lapsia lähetetään jo hyvin nuorella iällä.
>Eräiden lähteiden mukaan tämä guru käyttää täysin
>häikäilemättömästi valtaansa ja manipuloi kannattajiaan
>ja päättää avioitumisesta, avioeroista ja lapsiin liittyvistä
>asioista heidän puolestaan. Nämä kannattajat myöskin
>muuttavat asumaan eräänlaisiin kommuuneihin.
Sahaja Yogassa jokainen saa mennä naimisiin haluamallaan tavalla. Kun jokainen tekee omat ratkaisunsa itse, oman mestariperiaatteen mukaisesti, on hän varmasti tyytyväinen elämäänsä. Täytyy sanoa kyllä että Shri Mataji itse on ollut uskomattoman avokätinen. Hän ei ota vastaan rahaa ostaakseen sillä itselleen Rolls Royceja vaan käyttää varat Sahaja Yogan kehittämiseen.
Olen ollut neljä kuukautta Italiassa Sahaja Yoga koulussa, ja voin sanoa siellä olevat lapset todella nauttivat olostaan, ja saivat hyvää opetusta ja kasvatusta. Lapset olivat suorastaan enkelimäisiä ilman tyypillisiä länsimaisia ongelmia kuten lasten yliaktiivisuus, aggressiivisuus, lethargisuus, jne .
>Pikku hiljaa meille selvisikin myös, että kaikki ei suinkaan
>ole ilmaista, vaan esim. osallistuminen pujaan eli ns.
>palvontaseremoniaan maksoikin jo melkoisesti, samoin
>matka ulkomaille tilaisuuteen, jossa lahkon johtaja/guru/jumala
>puhuu, maksoi myös melkoisesti. Ja yhteisö mainostaa
>nimenomaan sitä, että kaikki on ilmaista.
Sahaja Yogassa ei koskaan ole mainostettu että kaikki on ilmaista vaan , että opetus on AINA ilmaista. Se on jokaisen vapaan tahdon varassa, haluaako hän avustaa toimintaa pienellä summalla. Ketään ei ole koskaan suostuteltu maksamaan.
>Eli yhtäkkiä huomasimmekin olevamme keskellä epämääräistä
>uskonnollista lahkoa. Alunperin luulimme oikeasti,
>että kyse on vain itsensä kehittämisestä ja meditaatiosta.
Jos haluat kutsua Sahaja Yogaa lahkoksi niin huono sellainen se ei ainakaa ole, sillä
- voit koska tahansa lähteä pois
- henkilötietoja ei kerätä rekisteriksi koskaan
- opetus aina ilmaista
- tekniikat ja opetus perustuvat vuosisataiseen traditioon joogasta ja meditaatiosta
- jokaisen tulisi olla oma mestarinsa, eikä olla kenenkään talutusnuorassa
- kehityt nopeasti ja voit seurata omaa tasoasi
- sinun ei tarvitse muuttaa ulkonäköäsi ja vaatetustasi muiden kaltaisiksi, kuten oikeissa lahkoissa on tapana.
- Jne
-
>Ihmisten luottamus saavutetaan pikkuhiljaa ja hassuinta on,
>että en tiedä ymmärtävätkö tämän lahkon suomalaiset
>kannattajat/jäsenet lainkaan, että kyse on vain pohjimmiltaan
>huiputtamisesta ja rahanteosta. Tiedän itse kokemuksesta,
>että mukana on todella mukavia ja sympaattisia ihmisiä,
>jotka varmasti saavat myöskin paljon tästä jutusta irti, ja
>sisältöä elämäänsä. Samoinhan meillekin kävi aluksi.
>Tämän lahkon opetuksissa on paljon hyvää ja paljon
>juttuja jotka tuntuvat oikeasti toimivan, ja niinkuin
>sanottu, siinä on mukana todella miellyttäviä ihmisiä
>eikä aluksi pitkään aikaan mikään herättänyt epäillyksiä.
>Myöhemmin kuitenkin kun asioiden oikea laita alkoi
>selvitä ja huomasimme joutuneemme tekemisiin ihan
>ihmeellisen kultin kanssa, katsoimme parhaaksi vetäytyä
> pois koko touhusta, ennenkuin olemme siinä yhtään enempää mukana.
Sahaja Yoga ei ole huiputusta. Jokainen voi todeta sen itse. Tarkoitus ei ole lukea kirjoista mitä pitää tehdä, vaan tulla aidosti omaksi itseksi ja se ei voi millään muotoa olla kenellekään pahaksi. Kysymys ei myöskään ole rahanteosta, ja kirjoittaja tietää sen varmasti itsekin.
Kysymys on ihmisten auttamisesta henkisellä tiellä - jokainen kehittyy omalla tiellään ja Sahaja Yoga voi auttaa siinä, jos niin haluaa.
Katso näitä ihmisiä jotka ovat olleet pitkään mukana Sahaja Yogassa. Haluaisitko sinä tulla samanlaiseksi omalla tavallasi? Yhtä iloiseksi, elämänhaluiseksi, tyytyväiseksi, sympaattiseksi. Asia ei voi olla kovinkaan huono jos miljoonat ovat saaneet siitä jo niin paljon itselleen. Tietysti löytyy aina se kourallinen, jotka haluavat vain aiheuttaa ongelmia. Kannattaako heistä välittää? Katsokaamme itseemme, tutkikaamme itseämme. Mitä meissä tapahtuu? Kukan minä olen?
>Tällä hetkellä on todella järkyttyneet fiilikset siitä,
>että kyseessä onkin vain yksi huijaus muiden joukossa.
>On myöskin hyvin hämmentynyt ja sekava olotila,
>ehkä hiukan turvatonkin. Nyt täytyy taas aloittaa etsintä
>uudelleen nollapisteestä...
Olette turhaan järkyttyneet. Kenties mielikuvituksenne on alkanut laukata luettuanne joitakin negatiivisia juttuja asiasta. Tosiasiassa oli kyse asiasta kuin asiasta niin aina löytyy joitakin jotka haluavat romuttaa hyvän asian vain koska heillä itsellään on paha olo sisällään ja he eivät ole sinuja vielä itsensä kanssa. Jos todella olet etsijä, niin mitä oikein etsit? Etsitkö hyvää oloa? Parempaa elämänlaatua? Yhteyttä takaisin omaan alkuperääsi, jossa tunnet olevasi kuin kotona? Ollaksi etsijä sinun täytyy olla rohkea kohtaamaan itsesi. Tyhmän rohkea ei tietenkään saa olla. Niitä todella huonoja guruja on kylläkin olemassa. Valitettavasti. Sahaja Yoga on poikkeus - minun mielestäni.
Sami Numminen
Lisätietoja
www.jooga.org- sokrates
hei sami.
harastan meditaatio ja vahan aika olen sahaja yoga
ryhmassa.olen lukenut ja kulut eri milipiteitta
sahaja yogasta ja haluaisin kysyä sinusta,onko sahaja yoga USKONTO ja sen perustaja jumalla koska
jotkin tämostä tuli mieleen ja vahitelen.en halua kritiikoida vain kysyn avoimesti ja ystävälisesti koska siellä on todella mukavia ja aitoja ihmisia.voin meditoimaa yksin niin kun mä tein
aikaisemin,en halua kuulu mihinkaan uskontoon enkä usko että me tarvitaan lisaa jumaliaolen vieras kielinen joten toivoisin että ymärät mun tekstini kun mun kieli taitoni on "surkea".eli vastaisitko yksinkertaisesti ONKO SAHAJA YOGA USKONTO JA ONKO SEN PERUSTAJA "jumala"? kun mä yritän keramaan tietoja jokaisesta nurkasta.
kiitos ja anteeksi kirjoitus virheista! - Joogisti81
Hei!
Mikäli ymmärrän oikein Sahajajooga on yhtä kuin ashtangajooga. Minusta ashtangajooga on erittäin hyvä elimistön puhdistus menetelmä. Joogatessa kokee onnea ja onnettomuutta oman karmansa mukaan. Tuntuu todella kurjalta, kun toiset ohjaajat yrittävät ottaa valtaa ryhmässä ja "paiskovat" ihmisiä oman mielensä mukaan. Yhtä kurjaa on hyvien vuokranmaksajien huono kohtelu ja muu epäoikeudenmukaisuus. Onneksi on myös ammattitaitoisia ja kokeneita ohjaajia, jotka eivät kohtele asiakkaitaan näin huonosti ja nöyryyttävästi. Loppujenlopuksi jooga kuitenkin tuo elämään paljon positiivisiä asioita ja parantaa elämänlaatua.
- Markus
Pyysit kirjoituksessasi kommentteja ihmisiltä jotka ovat erehtyneet tutustumaan Sahaja Joogaan.
Itse 'erehdyin' tutustumaan kyseiseen joogaan nelisen vuotta sitten.
Olin tullut umpikujani päähän jo huomattavasti aikaisemmin.
Hyvällä menestyksellä hakkasin päätäni kujan päätyseinään ja tein virheitä toisen perään kadotettuani länsimaisen seekkerinuoren tavoin sisäisen viisauteni ja oikean ja väärän erottelukykyni.
Teini-iän loppumetreillä olin niin monen muun nuoren tavoin alkanut täyttämään tyhjiötä sisälläni päihtein, kun raha eikä materia pystyneet sitä enään täyttämään.
Hetkellisen, jälkeenpäin tajuten täysin epätodellisen 'taivaan' jälkeen alkoi pitkä ja epätoivoinen liuku kohti yhtä epätodellista 'helvettiä'.
Tätä liukua kesti kaiken kaikkineen sen seitsemän vuotta, kunnes pään takominen seinään sai yllättävän, täysin kivuttoman lopun.
Olin saanut kultturiimme nähden varmastikin ihan hyvän kasvatuksen ja tulin ns. 'hyvästä perheestä'.
Silti seekkerinä, eli totuuden etsijänä, olin koko ikäni lähinnä tiedostamattani etsinyt jotain muuta, kuin mitä elämältäni sain.
Sisäisestä tyhjyyden tunteesta turhautuneena olin ajautunut pahasti hakoteille jo pitkälti ennen huumeiden käytön aloittamista.
Näin jälkeenpäin ajateltuna huumeiden käyttö ei tapauksessani ollut niinkään "pikatie helvettiin", vaan ennemminkin pikatie sen umpikujan päähän, mitä me kaikki kuljemme kukin omalla tavallamme, jos meillä ei ole yhteyttä todelliseen Itseemme.
Umpikujan päähän tullessaan ihmisen on pakko lopettaa itsensä huijaaminen ja alkaa asettamaan vakavia kysymyksiä itselleen.
On oltava ehdottoman avoin ja rehellinen saadessaan vastauksia, - siis jos ja nimenomaan JOS, haluaa sen perimmäisen vastauksen ja vapauden tosissaan löytää.
Matkaani kujalla vaeltaessani, olin epätoivoisesti etsinyt vastauksia päihteiden lisäksi myös kirjoista ja erilaisista 'henkisistä jutuista'.
Sahaja Yogan, eli spontaanin, sisäsyntyisen yhteyden kokeminen kuitenkin antoi kaikessa yksinkertaisuudessaan vastauksen kysymyksiini sisältäpäin, sieluni ytimestä.
Kyseessä ei ollut mikään maailmoja mullistava, taivaita hätkähdyttävä kokemus, mitä olin erheellisesti odottanut.
Sen sijaan kokemus oli uusi, erittain vieno ja rauhallinen, autuas ja luonnollinen.
Kokemus sisäisen rauhan, täyttymyksen, puhtaan ilon ja harmonian löytämisestä.
Kokemus ei ollut millään tavalla mentaalinen, eli siis aivojen kehittämä mieleen liittyvä ajatuksia sisältävä tapahtuma, vaan se oli jotain paljon syvempää ja todellisempaa.
Jotain puhdasta ja pyhää.
Se oli kokemus Itsen, eli puhtaan hengen ja kaikkialla olevan rakkaudellisen voiman välisestä saumattomasta yhteydestä.
Ensimmäistä kertaa lapsuuteni jälkeen pystyin katsomaan täysin ventovierasta ihmistä - tai yleensäkään ketään ihmistä - suoraan silmiin, tuntematta oloani epämukavaksi.
Ensimmäistä kertaa - tyyliin ikinä - tunsin että olin kohdannut ihmisiä, jotka eivät halunneet minusta mitään vastineeksi, odottaneet minulta mitään, vaan välittivät minusta täysin pyyteettömästi.
Nämä silloin täysin ventovieraat ihmiset, ovat nykyisin parhaita ystäviäni ja olivat esittelemässä Sahaja Joogaa yleisötilaisuudessa.
He, eivätkä ketkään muutkaan joogit, ole tähän päivään menessä pyytäneet minulta mitään vastineeksi veljellisistä/sisarellisista neuvoistaan.
Jos aloittaisin tässä listaamaan asioita miten Sahaja jooga on auttanut minua elämässäni, menisi minulla siinä helposti päivä tai pari.
Jos aloittaisin listaamaan asioita siitä miten Shri Mataji Nirmala Devi, Sahaja joogan perustaja, on auttanut ihmisiä ympäri maailman, pari päivää riittäisi tuskin edes alkuun.
Pakollisina tosiasioina listaan silti muutaman:
Useiden aiemmin epäonnistuneiden yritysten jälkeen, Sahaja joogan avulla pystyin lopettamaan huumeiden käytön ilman minkäänlaisia ongelmia.
Sisäisen viisauden ja omantunnon jälleen herätessä, se oli helpompaa kuin kukaan - paitsi tietysti saman asian kokenut - voisi kuvitella.
Välit isääni olivat tuhoutuneet jo ennen murrosikääni, kunnes ne pikkuhiljaa tervehtyivät muutokseni vaikutuksesta.
Olin varsinkin kujanjuoksuni loppuaikoina todella aggressiivinen ja arvaamaton.
Näin hyviä välejä ja puhdasta luottamusta en muista meillä olleen koskaan, ellei sitten joskus alle kolme vuotiaana..
Äitini huomasi elämässäni tapahtuneen muutoksen nopeasti ja alkoi myös pikku hiljaa meditoimaan ja omistautumaan Sahaja joogalle.
Hän, samoin kuin kymmenet - sadat tuhannet muut Sahaja Joogit, elää parhaillaan elämänsä parasta aikaa.
Tärkeimpänä tietysti: Välit itseni kanssa eheytyivät, ja ajan ja kärsivällisyyden kanssa menneisyys ja mielen ylivalta on saanut väistyä hengen, eli nykyhetken, puhtaan tietoisuuden tieltä.
Ahneus on väistynyt anteliaisuuden -, kateus yhteenkuuluvuuden - ja viha vilpittömän rakkauden tieltä.
Ikinä en ole nukkunut öitäni niin hyvin kuin nyt Sahaja joogan aikana, enkä ikinä ole tuntenut itseäni näin tasapainoiseksi ja sielultani terveeksi.
Tästä kokemuksesta ei voi maksaa mitään, sitä pitää itse haluta ja sen edessä pitää olla nöyrä ja vilpitön. Kyse ei ole uskosta, vaan omahohtaisesta, täysin tietoisesta kokemuksesta.
Aika vaikea kuvitella että minua huijattaisiin par'aikaa.
Matka on edelleen pitkä ja täynnä mutkia. Kärsivällisyyttä tarvitaan paljon.
Silti nousu harmaan, betoni muurisen umpikujan yläpuolelle on jotain minkä kokemusta haluaisin, mutta mitä on käytännössä mahdoton sanoin kuvailla.
Kiitollisuuden määrää Shri Matajia, joka omilla varoillaan on aikoinaan alkanut Joogan kokemusta levittämään, mahdoton ilmaista.
Siksipä listaan pari asiaa myös Shri Matajista;
Shri Mataji on tehnyt hienon uran 'koti-äitinä', eli omistanut suuren osan elämästään sydämellisesti aviopuolisolleen ja lapsilleen, niinkuin kunnon äidin kuuluu.
Shri Matajin aviopuoliso on kunnioitettu YK:n diplomaatti, eikä heillä ole ikinä ollut taloudellisesti tiukkaa.
Shri Mataji on syntynyt täydellisessä joogan-tilassa, ja tiesi jo nuorena, että hänellä on tärkeä tehtävä maan päällä ihmisten henkisen kasvun edesauttajana.
Vuodesta 1970, Shri Mataji on levittänyt Sahaja joogaa ympäri maailmaa.
Pitkään Hän teki sitä omalla kustannuksellaan, kunnes jossain vaiheessa kuvaamattoman suuren henkisen hyödyn Sahaja Joogasta saaneet 'joogit' halusivat omasta aloitteestaan alkaa keräämään rahaa matkustus, tilavuokra ym.ym. kustannuksiin.
Kustannuksiin osallistuminen on aina ollut täysin vapaaehtoista.
Kirjoituksessasi mainitsit 'totuutena' että Shri Matajilla on useita, toinen toistaan hulppeampia huviloita ja annoit käsittää että nämä ovat herkkä uskoisilta huijatuilla rahoilla ostettuja.
Totuus kyllä on, että huvilat ovat hienoja ja että niitä on useampia.
Huijaus taas ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Minun laillani ääretöntä kiitollisuutta Shri Matajia kohtaan tuntevia ihmisiä on maailmassa paljon.
Suuri osa joogeista on ammattitaitoista talkoo henkistä väkeä.
Shri Mataji on ostanut välillä omillaan, välillä joogien keräämillä rahoilla, yleensä halvalla huonossa kunnossa olevia 'huviloita', tai vaihto ehtoisesti tyhjiä tontteja, joissa sitten joogit täysin vapaaehtoisesti, suurta iloa, yhteenkuuluvuutta ja anteliaisuuden ja avuliaisuuden tuomaa tyydytystä tuntien rakentavat tai restauroivat huvilat ja puutarhat.
Talot eivät suinkaan ole pelkästään Shri Matajin omassa käytössä, vaan yleensä joogien yhteiskäytössä ja esim. yksi "epämääräisistä projekteista", on orpokoti Intiassa kadulla eläviä naisia ja lapsia varten.
Itselleni vakuudeksi Shri Matajin pyhyydestä riittää itse Sahaja Jooga meditaation kokemus.
Jos haluat lukea tarkempaa tietoa katkerien tilitysten vastapainoksi, voit mennä www.sahajayogafacts.org ja lukea sieltä.
Uskontojenuhrit kirjoituksessa kirjoittaja oli kirjoittanut hyvin ja asiantuntevan kuuloisesti.
Hän ei maininnut kuitenkaan syitä miksi hän oli katkeroitunut, tai miksi hän oli tuntenut painetta kollektiivin taholta.
Jos elää moraalisesti - pääsee meditaatioon - painetta ei ole olemassa.
Jos tekee moraalittomia valintoja, herännyt omatunto alkaa kolkuttamaan - ei pääse meditaatioon - ja mieli alkaa kehittämään omia juttujaan.
Syntyy syylisyydentunnetta ja katkeruutta, tuntee painetta sisältäpäin ja alkaa syyttämään siitä muita.
Sahaja joogassa ei ole printattuja sääntöjä, vaan ihmisen tulee meditoimalla löytää säännöt sisältään, ei mielestään, vaan sydämestään.
Lahko syytöksiä on kuultu ennenkin.
Sahaja jooga ei ole lahko vaan täysin vapaa, avoin ja ihmisten omaan tahtoon ja vapaaehtoisuuteen perustuva liike.
Ei ole jäsenrekistereitä, tai -maksuja. Mikään ei ole salaista.
Vakiintuneet joogit ovat yleensä täysin normaaleja, työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä.
Eivät eristäytyneitä, tai kaksoiselämää viettäviä hämyilijöitä. Eivätkä kaikki edes päätään kuhmuille umpikujan seinään hakanneita tapauksia.
Nuorten lasten lähettäminen lastentarhaan ulkomaille, voi kuulostaa hurjalta.
Kun näkee henkilökohtaisesti miten lasten silmät loistavat, tai kun kuuntelee heidän riemun sekaisia juttujaan ikimuistoisista ajoista, tuo se esiin asian tarkoituksen ja kertoo heidän kokemansa kokemuksen tärkeyden lapsen omassa henkisessä kasvussa.
Itse ala-asteen sijaisopettajana toimineena, ja sitä kautta paljonkin perspektiiviä saaneena, voin kertoa että Sahaja lapset voivat henkisesti todella hyvin.
Samaa taas en voi sanoa nykylasten tilasta kulttuurissamme.
Kirjoitit rehellisen oloisesti.
Siksi haluaisinkin vielä kysyä, että oletko ollut täysin objektiivinen tulkinnoissasi?.
Jos ihmiset, kehen tutustuit Sahaja joogassa, tuntuivat miellyttäviltä ja myötätuntoisilta, mistä se mahtoi johtua?
Voisiko mahdollisesti olla että Sahaja jooga on tehnyt heistä miellyttäviä ja myötätuntoisia?
Olivatko he sen oloisia että he ovat huijattavissa tai huijattuja?
Olivatko he vilpittömiä, vai halusivatko he sinulta jotain?
Oliko heillä taka-ajatuksia?
Esittivätkö he vain miellyttäviä ja myötätuntoisia vain saadakseen sinulta jotain, vai tuliko sympaattisuus ehkä kuitenkin sydämestä?
Helsingissä maksamme puja-juhlaan osallistujien kesken 20€ maksun kerätäksemme rahaa postereiden ja liiflettien painamiseen, esittelytilaisuuksien pitämiseen ym.ym.
Onko se suuri määrä rahaa, kun tietää että se menee kaikki hyvään tarkoitukseen?
Tuleeko siinä joku huijatuksi, jos samalla ihmisillä on aidosti hauskaa ja tanssin ja laulun päälle vielä syö hyvin?
Ja tärkeimpänä:
Katosivatko ne teidän itse kokemat Sahaja jooga meditaation tuomat hyvät kokemukset mahdollisesti oman mielenne ehkäisemänä?
Sahaja jooga täytyy löytää sisältä sydämen ytimestä, mielellä sitä on mahdotonta tavoittaa.
Samalla kun sydän aukeaa ja pääsee oman mielensä yläpuolelle, ymmärtää että sinne ei pääse omin avuin yrittämällä.
Sinne pääsee ainoastaan ristiluussa lepäävän Kundaliniksi kutsutun energian avulla, eikä siitä voi maksaa mitään.
Sama energia pitää elämää käynnissä meissä.
Sama energia saa meidän sydämemme lyömään.
Me emme maksa kenellekään siitä että meidän sydämemme lyö.
Shri Mataji on tuonut tämän energian tietoisuuteemme ja arkiseen elämäämme.
Shri Mataji on mahdollistanut Kundalini energian nousun selkäydintä pitkin aivojemme läpi, aivojen limbiselle alueelle, vapauteen mentaalisista rajoituksista ja mielen kontrolloinnista.
Me voimme itse päättää haluammeko lähestyä tätä rakastavaa ja sielua ruokkivaa Äidillistä voimaa, vai haluammeko jatkaa taivaltamme mielemme suhteellisessa, ongelmia etsivässä umpikujassa.
Joka tapauksessa voimme lähestyä sitä omin ehdoin, kenenkään pakottamatta.
Tämä on minun kokemukseni.
Alla olevien linkkien kautta etsimällä löytyy muiden kokemuksia:
www.jooga.org
www.sahajayoga.org
Mutta niinkuin aina, ainoastaan itse kokemalla voi tietää..
..ja älkäämme olko huijattavissa.- ez-al
Jos sinun viestissä olisi sanan Sahaja vaihtanut Jeesukseen olisi viestisi mennyt lähes täydestä kristittyjen palstalla.
Totuus lienee se, että olit hukkuvana tarttunut siihen oljen korteen, joka sinulle silloin ojennettiin. Sen varaan rakennat nyt oman elämäsi. - Markus
ez-al kirjoitti:
Jos sinun viestissä olisi sanan Sahaja vaihtanut Jeesukseen olisi viestisi mennyt lähes täydestä kristittyjen palstalla.
Totuus lienee se, että olit hukkuvana tarttunut siihen oljen korteen, joka sinulle silloin ojennettiin. Sen varaan rakennat nyt oman elämäsi....että kirjoitukseni on helppo tulkita noin.
Kirjoittaessani mietin, että pitäisikö minun enemmän alleviivata sitä, että suurin osa Sahaja Joogeista ovat myös ennen Joogan löytämistään eläneet ns. normaalia elämää.
Ehkäpä myös sitä, että Joogaan ei hurahdeta, siihen vakiinnutaan jalat maassa tietoisen kokemuksen kautta.
Nyt kirjoitin omasta kokemuksestani, painokkaasti, mutta rehellisesti.
En ollut hukkumis pisteessä, vaan lähinnä vain kyllästynyt kuhmuiseen päähäni.
Sen lisäksi opin olemaan itselleni rehellinen kantapään kautta, jatkoin etsimistä sinnikkäästi hyläten väärät vaihtoehdot.
Sen lisäksi olin satumaisen onnekas.
Asiaa mitä on mahdoton kuvailla, on hieman vaikea kuvailla..
Sen verran jästipää kuitenkin vielä olen, että tämänpä vielä sanon:
Kyse ei ole uskosta.
Kyse on oman henkisen olemuksensa löytämisestä. Omaksi itsekseen tulemisesta.
Jalat maassa, pää täysin selvänä.
Kaikessa selkeä logiikka.
Ja vielä, - ei pakolliset, mutta ah, niin maukkat - selittelyt:
Tarkoitukseni ei ollut kuulostaa piispa henrikiltä.
Sitä vaan joskus tuppaa innostumaan ja kun saa kitkaa alleen niin se mopo vaan kummasti keulii..
..ei ollut ensimmäinen kerta..
..ehkäpä sitä iän myötä sitten..
..saapa nähdä.. ..kuka tietää..
JEE JEE mopo rullaa!!!
JSM!
Ps. Vielä katkelma runo kokoelmastani Oljenkorsia, mitä ei oikeasti ole olemassa, ainakaan tässä todellisuudessa:
oljenkorsia ojenneltiin
vain Yksi niistä oli kestävä kyllin
muut mätänivät vanhuuttaan
haurastuivat harhan paljastuttua
tämä Yksi, kaikkein kaunein
jatkoi kasvamistaan
juuret syvällä totuuden ytimessä
Mukavaa syksyn alkua
..älkääkä lopettako kunnes löydätte!!! - Tiina
Markus kirjoitti:
...että kirjoitukseni on helppo tulkita noin.
Kirjoittaessani mietin, että pitäisikö minun enemmän alleviivata sitä, että suurin osa Sahaja Joogeista ovat myös ennen Joogan löytämistään eläneet ns. normaalia elämää.
Ehkäpä myös sitä, että Joogaan ei hurahdeta, siihen vakiinnutaan jalat maassa tietoisen kokemuksen kautta.
Nyt kirjoitin omasta kokemuksestani, painokkaasti, mutta rehellisesti.
En ollut hukkumis pisteessä, vaan lähinnä vain kyllästynyt kuhmuiseen päähäni.
Sen lisäksi opin olemaan itselleni rehellinen kantapään kautta, jatkoin etsimistä sinnikkäästi hyläten väärät vaihtoehdot.
Sen lisäksi olin satumaisen onnekas.
Asiaa mitä on mahdoton kuvailla, on hieman vaikea kuvailla..
Sen verran jästipää kuitenkin vielä olen, että tämänpä vielä sanon:
Kyse ei ole uskosta.
Kyse on oman henkisen olemuksensa löytämisestä. Omaksi itsekseen tulemisesta.
Jalat maassa, pää täysin selvänä.
Kaikessa selkeä logiikka.
Ja vielä, - ei pakolliset, mutta ah, niin maukkat - selittelyt:
Tarkoitukseni ei ollut kuulostaa piispa henrikiltä.
Sitä vaan joskus tuppaa innostumaan ja kun saa kitkaa alleen niin se mopo vaan kummasti keulii..
..ei ollut ensimmäinen kerta..
..ehkäpä sitä iän myötä sitten..
..saapa nähdä.. ..kuka tietää..
JEE JEE mopo rullaa!!!
JSM!
Ps. Vielä katkelma runo kokoelmastani Oljenkorsia, mitä ei oikeasti ole olemassa, ainakaan tässä todellisuudessa:
oljenkorsia ojenneltiin
vain Yksi niistä oli kestävä kyllin
muut mätänivät vanhuuttaan
haurastuivat harhan paljastuttua
tämä Yksi, kaikkein kaunein
jatkoi kasvamistaan
juuret syvällä totuuden ytimessä
Mukavaa syksyn alkua
..älkääkä lopettako kunnes löydätte!!!Sahaja Yogasta vielä sen verran, että oma kokemukseni asiasta on nyt viisi vuotta meditoituani se, että en ole koskaan missään muussa yhteydessä elämässäni kokenut niin suurta iloa, autuutta, rakkautta, kauneutta ja levollisuutta, kuin meditoidessani.
Sydämeni sanoo, että tämä asia on hyvä ja totta!
Tiina - ez-al
Tiina kirjoitti:
Sahaja Yogasta vielä sen verran, että oma kokemukseni asiasta on nyt viisi vuotta meditoituani se, että en ole koskaan missään muussa yhteydessä elämässäni kokenut niin suurta iloa, autuutta, rakkautta, kauneutta ja levollisuutta, kuin meditoidessani.
Sydämeni sanoo, että tämä asia on hyvä ja totta!
TiinaAivan, eiväthän kaikki kristitytkään tule huonoista lähtökähdista.
En halua välttämättä hyökätä Sahaja Joogaa vastaan kun en sitä henkilö kohtaisesti tunne, mutta joogaan ja henkisiin harjoituksiin liittyy aina riski.
Se riski tulee oikeastaan siitä, että ne harjoitukset toimivat! Kaikki menetelmät ainakin jollain asteella. Tällainen henkis-fyysinen kokemus vaikuttaa ihmisiin ja saa heidät sitoutumaan syvemmin lakoon. Kokemusta voidaan vahvistaa esim. mantralla, hokemalla lahkon johtajan nimeä samalla kun harjoitusta tehdään.
Saa olla melkoinen terässielu, jos sillä ei vuosien saatossa ole mitään vaikutusta.
Kaikista karmein kokemus jonka tiedän on Falun Gong. He ovat niin lahkoon ja johtajaansa sitoutuneet, että menevät Pekining vapauden aukiolle julkisesti harjoituksiaan tekemään, vaikka tietävät, mikä kohtalo heitä siitä odottaa.
Tämä siitä huolimatta ettei Falun Gongin perustaja ole itse näitä harjoituksia keksinyt, saati että kukaan tarvitsisi edes häntä omalla henkisellä polullaan.
Johonkin ihmiseen tai lahkoon sitoutuminen on aina riski ja osoitus siitä, ettei tulekkaan toimeen itsenäisenä ihmisenä, omalla henkisellä polullaan. Ja näin mitään henkistä kehitystäkään tuskin pääsee tapahtumaan - pieni punainen kirja
ez-al kirjoitti:
Aivan, eiväthän kaikki kristitytkään tule huonoista lähtökähdista.
En halua välttämättä hyökätä Sahaja Joogaa vastaan kun en sitä henkilö kohtaisesti tunne, mutta joogaan ja henkisiin harjoituksiin liittyy aina riski.
Se riski tulee oikeastaan siitä, että ne harjoitukset toimivat! Kaikki menetelmät ainakin jollain asteella. Tällainen henkis-fyysinen kokemus vaikuttaa ihmisiin ja saa heidät sitoutumaan syvemmin lakoon. Kokemusta voidaan vahvistaa esim. mantralla, hokemalla lahkon johtajan nimeä samalla kun harjoitusta tehdään.
Saa olla melkoinen terässielu, jos sillä ei vuosien saatossa ole mitään vaikutusta.
Kaikista karmein kokemus jonka tiedän on Falun Gong. He ovat niin lahkoon ja johtajaansa sitoutuneet, että menevät Pekining vapauden aukiolle julkisesti harjoituksiaan tekemään, vaikka tietävät, mikä kohtalo heitä siitä odottaa.
Tämä siitä huolimatta ettei Falun Gongin perustaja ole itse näitä harjoituksia keksinyt, saati että kukaan tarvitsisi edes häntä omalla henkisellä polullaan.
Johonkin ihmiseen tai lahkoon sitoutuminen on aina riski ja osoitus siitä, ettei tulekkaan toimeen itsenäisenä ihmisenä, omalla henkisellä polullaan. Ja näin mitään henkistä kehitystäkään tuskin pääsee tapahtumaanTuo kiinalaisten Falun Gongin harjoittajien Taivaallisen rauhan aukiolle meneminen on eräänlainen julkinen protestikeino valtion harjoittamaa sortoa vastaan, ei uhrautumista harjoituksen tai sen "johtajan" puolesta. Tätä aihetta on länsimaissa käsitelty paljon eri ihmisoikeusjärjestöissä ja myös EU:n ihmisoikeuskomissiossa. Ennen kuin Kiinan johto aloitti harjoituksen suosion pelossa vainon, siellä ei ollut mitään ongelmia, vainon aloittamisen jälkeen harjoittajat alkoivat protestoida julkisesti. Samalla tavalla siellä vainotaan ja tapetaan kristittyjäkin mutta en tiedä protestoivatko he julkisesti.
Eikös kristittyjä vainottu muutaman ajanlaskun ensimmäisen vuosidan ajan paljonkin, oli marttyyrejä jne. On varmaan ihan ihmisluonnolle ominaista että jotain järjetöntä sortoa vastaan protestoidaan, ei se ole vielä merkki lahkosta.
- tapani108
Moi. Sahaja Yoga on toiminut mulle ihan ok.
En ole mennyt naimisiin järjestetyssä sahaja yoga -avioliitossa, vaan ihan tavallisen ev.lut. papin vihkimänä turkulaisessa kahvilassa.
minulla on yksi 2,8v tytär, joka on ihan tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa. En edes ole sen enempää jaksanut miettiä aionko "lähettää" hänet sinne tai tänne. Aika näyttää.
Suomessa privaattikouluun lähettäminen ei ehkä ole yhtä yleistä kuin esim. englannissa tai pohjois-amerikassa, kun täällä pelaa julkinen sektori ehkä parhaan 5 maan joukossa maailmassa.
Totta kai olen valmis tukemaan rahallisesti jotain noin hyvää asiaa. Tuen lisäksi katusoittajia n. 10e/kk kesäisin ja greenpeacea 4e/kk. En vuorostaan tue rahallisesti esim. tupakka- tai alkoholiteollisuutta, koska se aiheuttaa sairauksia ja lisää kärsimystä.
Olen oikeesti ihan tavallinen keskiluokkainen AMK-opiskelija jamppa, joka käy duunissa keskustassa, tulee kotiin päivän päätteeks, syö päivällistä, hengaa perheen kans, laittaa tyttären nukkumaan, pesee hampaat ja meditoi. Sitä on täs tullu tehtyä jotain 3 vuotta aktiivisemmin kun näyttää toimivan kerta kerralta paremmin.
Totta kai mä ihmettelin aluks et mitä kummallisia menetelmiä Sahaja Yogaan liittyy, jostain ihme syystä. Ja syitähän on ihan niin monta kuin syyttäjää :) Mut päätin sit kuitenkin pitää "luukut auki" eli sellaisen niin sanotusti objektiivisen suhtautumisen koko touhuun, niin sit pikku hiljaa rupes huomaamaan et elämän laatu ja elämään suhtautuminen rupes paranemaan.
Totta kai Jumala on olemassa. Mitä sitä nyt tarvii sen enempää kelata. On tullut ainakin meikäläisellä kelattua ja etsittyä eri tavoilla ihan tarpeeks. Sahaja Yoga on tähän asti paras keino, ja kun kerran kaikki siihen liittyvät menetelmät ja rituaalit (jos nyt niitä sellaisiks haluaa kutsua) kerran toimii, niin mitä turhaan lähteä kyseenalaistamaan uudestaan ja uudestaan. Sitäkin oon koittanut, eli kyseenalaistamista. Se on ihan tervettä tiettyyn pisteeseen asti, mut onhan tässä maailmassa ihmisiä jotka kyseenalaistaa jokaista hengenvetoaan.
Mut faktahan on se, et kaikki saa kicksit jostain.
Oli miten oli, niin onhan tota väittelyä ollut mm. jenkeissä ennenkin, ja sen tiimoilta löytyi tällainen linkki, jota sä ehkä et ole vielä nähnyt:
http://www.sahajayogafacts.com/
Ystävällisin terveisin
Tapani
[email protected] - Chi.
Hyvä että aiheesta on virinnyt keskustelua. Oli todella kiinnostavaa lukea teidän kirjoituksianne. Aluksi: olen pahoillani, jos alkuperäinen kirjoitukseni on loukannut jonkun ideologiaa tai käsityksiä/uskomuksia sahaja yogasta. Ei ollut niinkään tarkoitukseni hyökätä kenenkään toisen ihmisen uskoa vastaan. Kirjoittaessani olin, niinkuin sanottu jo aiemmin, hyvin pettynyt, järkyttynyt ja ihmeissäni. Nyt olen saanut jo hiukan enemmän etäisyyttä asiaan, ja on ollut enemmän aikaa miettiä sitä.
Te, jotka vieläkin olette sahaja yogassa mukana, hyvä juttu, jos saatte siitä iloa ja sisältöä elämäänne. Varmasti ihmiset, jotka pohjimmiltaan haluavat löytää totuuden, alkavatkin jossain vaiheessa sitä etsiä. Ihminen varmasti haluaakin pohjimmiltaan olla vain onnellinen ja löytää totuuden ja ilon. Jos sahaja yoga tuo joidenkin ihmisten elämään onnellisuutta, niin silloin se varmasti on heille hyvä asia.
Sahaja yoga oli myös minulle minun elämässäni pitkään hyvä asia, kunnes aiemmin kirjoittamassani kirjoituksessa mainitsemani asiat alkoivat häritsemään enemmän ja enemmän, ja kunnes en enää voinut puhtaasta sydämestäni olla mukana. Olen siinä mielessä ehdoton ihminen monessa asiassa, niinkuin tässäkin, että jos en ole täydestä sydämestäni jossain mukana (ja voi allekirjoittaa/hyväksyä esim. kaikkia oppeja/käytäntöjä), en sitten halua olla siinä mukana ollenkaan.
Lisäksi olisin halunnut että heti alunpitäen siinä ensimmäisessä ilmoituksessa, jonka sahaja yogasta lehdessä näin, olisi mainittu myöskin sri matajiin ja uskontoihin liittyvistä asioista. Sahaja yogassa ns. ripoteltiin tätä tietoa pikku hiljaa kokoontumisissa, ja lopulta kun kaikki alkoikin vaikuttaa niin kovin erilaiselta kuin mitä alussa oli mainostettu, se todellakin mielestäni oli hyvin epämääräistä toimintaa. Ja epäillyttävää. Jos minä olen etsijänä vilpitön ja rehellinen, niin olisin mielestäni voinut odottaa sitä myöskin sahaja yogan puolelta. Avoimuus ennen kaikkea. Nyt tuli kieltämättä sellainen olo, että tunsin tulleeni huijatuksi ja myöskin sellainen olo, kuin olisin ostanut sian säkissä. Tai maatuska-nuken, jonka sisältä löytyy aina vain uusia mummoja... ;P Jos kaikki olisi heti alussa kerrottu ja ihan rehellisesti pistetty pöytään kaikki jutut krisnoista, buddhasta ja Jeesuksesta ym, tyyliin rätätätä-pum, luulisin että olisin hyvin voinut asiaa mietittyäni siltikin jatkaa sahaja yogaa. Toisaalta taas, jos heti lehti-ilmoituksessa olisi lukenut että "Gurumme on muuten myöskin aiemmin elänyt Jeesuksena", niin voi olla, että en ehkä olisi alunperinkään lähtenyt mukaan.
No, spekulaatioista viis, en siis alunperinkään ollut lähtenyt hakemaan Sahaja yogasta uskontoa enkä mitään palvonnan kohteita. Sahaja yogassa kuitenkin ilmeni tällaisia piirteitä, enkä siis tuntenut enää olevani oikealla polulla. En tuntenut saavani Sahaja yogasta tarpeeksi sitä, mitä olin tullut etsimään, enkä ollut valmis kumartelemaan kuvia.
Minä kunnioitan teidän näkemyksiänne ja kokemuksianne Sahaja yogasta, toivottavasti se tuo jatkossakin iloa ja onnellisuutta teidän elämäänne. Toivottavasti tekin pystytte ymmärtämään myöskin niitä ihmisiä, joilla on negatiivisia kokemuksia/näkemyksiä sahaja yogasta. Itse haluan todeta vielä niille, jotka sahaja yogaan lähtemistä harkitsevat tai siellä ovat mukana, että mikäs siinä, jos se tuntuu teistä oikealta. Samalla kehoitan kuitenkin säilyttämään terveen maalaisjärjen ja pienen varauksen niin Sahaja yogassa kuin monessa muussakin asiassa, niin välttyy monelta pahalta mieleltä... Joku viisas joskus sanoi, että vuorella on monta sivua ja monta polkua, jotka johtavat vuoren huipulle. Osa niistä on hiukan vaivalloisempia kulkea, osa helpompia, mutta lopulta kuitenkin pääsee perille, jos vain jaksaa kiivetä. :)
Ei muuta kuin aurinkoista syksyä vain kaikille.- Markus
Hauskaa että luit ja kiitos itsellesi rehellisestä mielipiteestä.
Vastasit aika pitkälti tuoreessa kirjoituksessasi itse siihen, miksi tietoa ripotellaan pikku hiljaa.
Buddha ja Mahavira eivät aikoinaan puhuneet Jumalasta mitään, vaikka olivat itse Jumalan inkarnaatioita.
Sokrates, Jeesus ja Zarathustra puhuivat, ja kokivat kaikki saman kohtalon ihmisten käsissä, jotka pelkäävät totuutta, itsensä kohtaamista.
Shri Mataji ei puhunut alkuaikoina Jumalasta moneen vuoteen, koska ihmisten Egot eivät sitä siedä. Tarkoitushan onkin tutkia meditoiden sitä mikä, tai kuka Itse on.
Shri Matajin tehtävä ei kuitenkaan ole nuoleskella ihmisten Egoja, vaan antaa haluaville Joogan kokemus.
Ateistit kieltävät Elämän voiman, eli Jumalan olemassaolon mahdollisuuden.
Samalla he itse ovat vähintäänkin yhtä uskovaisia, kuin uskovaiset itse, uskoen vain päinvastoin, ja olemalla kuivan rationalistisia luullen aivojen pystyvän selittämään kaiken ennemmin tai myöhemmin..
Yhteyden, eli joogan voi saavuttaa vain, jos on täysin avoin. Ei usko, mutta ei myöskään kiellä.
Kun pääsee yhteyteen sen voiman kanssa, joka on meidät kaikki luonut, ei tarvitse enään uskoa tai olla uskomatta.
Hiljaisuudessa, Hengen tilassa on pelkästään tieto jäljellä..
Se on kivaa.
Kivaa oli myös kuulla että jatkat etsintöjäsi, ja että olet rehellinen.
Toivottavasti nähdään siellä vuoren huipulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778