On se kumma kun jotkut luulee että ovat etuoikeutettuja ajamaan kiertoliittymästä läpi 60km/h kun ajavat siitä vain suoraan.
Taas joku pölvästi meinas tulla vasempaan kylkeen tuota vauhtia, itse olin tullut kiertoliittymään 1 sek aikaisemmin ja ajoin hiljaa koska joudun kiertämään koko kiertoliittymän.
Mistä arpajaisista nämä ovat ajokorttinsa voittaneet ?
Kiertoliittymästä , taas kerran
38
238
Vastaukset
- arviontikyky ?
Mahtoiko se nyt noinkaan mennä? Vai, että 1 sekunti aikaisemmin ajoit ympyrään ja toinen tuli 60 km/h melkein kylkeesi.
Mieti tuota nyt vähän uudestaan, ennenkuin lähdet saarnaamaan enempää. Taidat olla aika nysväri myös arviontikyvyltäsi.- harkintakyky?
Sieltä siis tuli joku ylinopeudella melkein kylkeen. Olisiko meinannut tulla jos olis ajanut liikennesääntöjä noudattaen?
- dfg sdfg
Premiumsporthåmåt nyt kuvittelee saavansa tehdä mitä vaan.
- 8+8
Kyllä, tulin selkeästi tuota toista ennen liikenneympyrään mutta kun urpo tulee sinne 60km/h (tai jotain) niin nopeastihan se siellä kylkeen on puskemassa.
MOntako metriä auto kulkee 60kmh nopeudella sekunnissa ?- Laskutaitoisempi
60 km/h nopeudella auto kulkee 16,67 metriä sekunnissa.
- aina 3 kierrosta
Koeta ajaa 60 km/h liikenneympyrässä ja kerro meille sitten kuinka kävi.
Ainakin täällä on ympyrät niin pieniä, että tuolla nopeudella löytää itsensä risukosta. Eri asia sitten jos rinkilän halkaisija on 50 metriä. - noin on
Laskutaitoisempi kirjoitti:
60 km/h nopeudella auto kulkee 16,67 metriä sekunnissa.
eli kun normaali reaktioaika on tuon 1 sekunnin luokkaa niin se auto siis tuli 60 km/h jarruttamatta kylkeen.
Näin se menee tuon alkuperäisen satusedän mukaan. - ajolinja
aina 3 kierrosta kirjoitti:
Koeta ajaa 60 km/h liikenneympyrässä ja kerro meille sitten kuinka kävi.
Ainakin täällä on ympyrät niin pieniä, että tuolla nopeudella löytää itsensä risukosta. Eri asia sitten jos rinkilän halkaisija on 50 metriä.Joissakin pienissä, usein jälkeenpäin rakennetuissa tämä voi jopa onnistua.
Sisäänajo aivan oikeata laitaa pitkin voi mahdollistaa lähes suoran ajolinjan, prätkällä onnistuu aika useinkin. - 5+5
aina 3 kierrosta kirjoitti:
Koeta ajaa 60 km/h liikenneympyrässä ja kerro meille sitten kuinka kävi.
Ainakin täällä on ympyrät niin pieniä, että tuolla nopeudella löytää itsensä risukosta. Eri asia sitten jos rinkilän halkaisija on 50 metriä.Jos keskikoroke on vain noin 2m leveä niin kyllä koko kiertoliittymän voi ajaa läpi 60km/h jos et käänny siitä mihinkään vaan ajat tavallaan vain suoraan. Näin varsinkin pk seudulla, esim Ylästöntiellä entisen Markantalonkohdalla oleva kiertoliittymä.
Sitten kun ympyrään tulee sinua aiemmin auto (oikealta) tarkoituksena poistua ulos vasta kolmannesta kohdasta eli siihen suuntaan josta sinä tulit 60kmh niin sen on pakko ajaa hiljaa kiertoliittymässä.
Puutuit ehkä tämän päivän oleellisimpaan epäkohtaan lähiöliikenteessä.
Räikkeimmin sääntöjen rikkominen tapahtuu juuri noissa jälkeenpäin rakennetuissa pienissä kiertoliittymissä.
On näköjään sellainen käsitys, että jos se esim. oilealta tuleva hiljentää kääntyäkseen oikealle, niin vasemmalta tulija ajaa ympyrään, vaikka oikealtatulevan keula olisi ollut ympyrässä vaikka kuinka kauan. Väistetään vaikka keskikiveyksen päältä, että päästään siitä oikealta tulevan keulan edestä.
Kerran pysäytin ympyrään kolarin välttämiseksi, sillä myöhemmin kiertoliittymään vasemmalta tulija yritti ajaa edestä kiveyksen yli. Kuski selittää, etkö nähnyt kolmiota, sinun kuuluu väistää. Sanoin, katseleppa ympärillesi, kaikilla neljällä suunnalla on kolmiot.
Jos vaan hiljennät ennen ympyrää, niin vasemmalta tuleva letka, oli miten pitkä hyvänsä, ajaa käytännössä ensin. Liikenteen sujumisen, eli suoraan ajavien kannalta, se onkin hyvä asia, mutta ei ole tasa-arvoinen kohtelu.
Käytäntö näyttää olevan, että kääntyjä joutuu väistämään. Pitäisikö asetusta muuttaa? Muutos sotisi sitä vastaan, että oikealta tulevaa yleensä väistetään. Jouduttaisiin selittämään, että koskee vain kiertoliittymiä, että oikealta tuleva kääntyjä väistää.
Tämänkin keskusteluun vastaajien joukossa tuotakaan säännöstä tuskin ymmärrettäisiin, että koskee vain kiertoliittymiä, niin poskettomia ovat viestit.- VASEMPAAN kylkeenkö?
"joku pölvästi meinas tulla vasempaan kylkeen"
Ettet nyt vain vauhkoilisi turhasta? Mikä ja missä semmoinen kiertoliittymä on, jossa ei ole keskikoroketta?Sinullekin tiedoksi, että esikaupunkialueet ovat nykyisin "täynnä jälkiasennettuja" kiertoliittymiä jotka voi ajaa lähes suoraan kääntymättä, varsinkin kun oikaisee kiveyksen päältä, joka sinänsä on sallittua.
Varsinaista keskikoroketta, kukkapuskatilaa mahtuu liittymään vielä pari metriä.- 02394wupfes
Täpinä kirjoitti:
Sinullekin tiedoksi, että esikaupunkialueet ovat nykyisin "täynnä jälkiasennettuja" kiertoliittymiä jotka voi ajaa lähes suoraan kääntymättä, varsinkin kun oikaisee kiveyksen päältä, joka sinänsä on sallittua.
Varsinaista keskikoroketta, kukkapuskatilaa mahtuu liittymään vielä pari metriä.Noniin, jostain tuon tapaisesta tilanteesta arvelinkin kyse olevan.
Sinun kannaltasi hupaisinta tilanteessa on se, että jos osuma olisi tullut, niin maksajan paikka mitä luultavimmin olisi kuulunut sinulle.
Kiertoliittymässä jo ajavaa kun on liittymän tulijan väistettävä. Jälki- ym. tutkimuksista kävisi helposti ilmi törmäyskohta (sinun tuloliittymäsi kohdalla!!), josta päätelmänä se, että sinä olit se, joka ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Täpinä kirjoitti:
Sinullekin tiedoksi, että esikaupunkialueet ovat nykyisin "täynnä jälkiasennettuja" kiertoliittymiä jotka voi ajaa lähes suoraan kääntymättä, varsinkin kun oikaisee kiveyksen päältä, joka sinänsä on sallittua.
Varsinaista keskikoroketta, kukkapuskatilaa mahtuu liittymään vielä pari metriä.> varsinkin kun oikaisee kiveyksen päältä, joka sinänsä on sallittua.
Kunhan muistaa käyttää vilkkua... Kaistanvaihdostahan tuossa on kyse.
Itse asiassa vähän epäilen, ettei ole edes sallittua. Ei taida olla ajokaistaa tuo keskikorokekivetys.The_Rat kirjoitti:
> varsinkin kun oikaisee kiveyksen päältä, joka sinänsä on sallittua.
Kunhan muistaa käyttää vilkkua... Kaistanvaihdostahan tuossa on kyse.
Itse asiassa vähän epäilen, ettei ole edes sallittua. Ei taida olla ajokaistaa tuo keskikorokekivetys.Ei ko. liittymässä ole kahta kaistaa, joten kaistanvaihdosta ei ollut kysynys. Po. kiveys on lähes asfaltin tasossa ja toimii levikkeenä, jotta täyspitkät rekat yleensäkään pääsevät kääntymään. Bussi kyllä pääsee ajamatta takapyöriä kiveykselle. Tuntuu hyvin toimivan myös toheloiden "turva-alueena".
Täpinä kirjoitti:
Ei ko. liittymässä ole kahta kaistaa, joten kaistanvaihdosta ei ollut kysynys. Po. kiveys on lähes asfaltin tasossa ja toimii levikkeenä, jotta täyspitkät rekat yleensäkään pääsevät kääntymään. Bussi kyllä pääsee ajamatta takapyöriä kiveykselle. Tuntuu hyvin toimivan myös toheloiden "turva-alueena".
En tiedä mistä liittymästä puhut, mutta jos auto mahtuu kokonaan kiveykselle ja kokonaan asfaltille, on siinä kaksi kaistaa - olettaen että kiveys on tarkoitettu liikenteeseen. Vähän veikkaisin, ettei ole...
The_Rat kirjoitti:
En tiedä mistä liittymästä puhut, mutta jos auto mahtuu kokonaan kiveykselle ja kokonaan asfaltille, on siinä kaksi kaistaa - olettaen että kiveys on tarkoitettu liikenteeseen. Vähän veikkaisin, ettei ole...
Ei siinä olut kahta kaistaa, se kiveys on vain levike ja siihen ei hahdu autoa kokonaan ja on vielä kallellaan koholla keskustaa kohti.
Ei kannata veikkailla eikä oletella muuta. Asia ei tästä muuksi muutu.
Etkö ymmärrä lukemaasi, vai etkö halua, Jos kirjoitan, että myöhemmin kiertoliittymään tulija, niin tarkoitan, että minä olin liittymässä ensiksi ja tuo myöhemmin tulija ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan.
Ei ole ihme, että noita tilanteita tulee, kun Sinäkin spontaanisesti tulkitset noin.
Minähän nimen omaan väistin pysähtymällä kolarin välttämiseksi, hänelle jäi tilaa kiveykselle keulani eteen ja lisäksi minulla oli todistajat, että olin kiertoliittymässä ensiksi. Vasemmalta tulija halusi nähdä vain minun kolmion, eikä "nähnyt" omaansa. Jos olisin halunnut olla ilkeä, niin olisin voinut lykätä häneltä kyljen sisään, vahingossa tietenkin, ja varmasti olisin voittanut oikeudessa, ja vasemmaltatulija olisi sanut "kovennettua" moisesta tyhmyydestä.
Todistajat kuulivat, kuinka vasemmaltatulija kiihkosi, että minun piti väistää kun minulla oli kolmio vaikka hän myönsi tulleensa myöhemmin risteykseen, mutta kun oli se kolmio.....- 23rtwfgewzge4fg
Huvittavaa uhoamista sinulta.
Ja selkeätä kotiinpäin vetämistä selityksissäsi. Mitä syytä vastapuolellasi olisi ollut kiukutella, jos hän oikeasti olisi ollut sitä mieltä, että sinä olit liittymässä ensin? Siinä samallahan hän myöntäisi oman väistämisvelvollisuutensa.
Katsele ensi kerralla kiertoliittymään tullessasi tarkemmin, missä muut ajoneuvot ja jalankulkijat ovat ja mitkä ovat heidän nopeutensa, niin vältyt turhilta kiistatilanteilta. 23rtwfgewzge4fg kirjoitti:
Huvittavaa uhoamista sinulta.
Ja selkeätä kotiinpäin vetämistä selityksissäsi. Mitä syytä vastapuolellasi olisi ollut kiukutella, jos hän oikeasti olisi ollut sitä mieltä, että sinä olit liittymässä ensin? Siinä samallahan hän myöntäisi oman väistämisvelvollisuutensa.
Katsele ensi kerralla kiertoliittymään tullessasi tarkemmin, missä muut ajoneuvot ja jalankulkijat ovat ja mitkä ovat heidän nopeutensa, niin vältyt turhilta kiistatilanteilta.Ei ollut yhtä fiksu kuin Sinä. Vaikka myönsi tulleensa ympyrään myöhemmin, niin selitti selittämästä päästyään, että minun olisi pitänyt väistää, kun minulla oli kolmio. Ei suostunut ymmärtämään omaa kolmiotaan eikä varmaan ymmärtänyt sitäkään, että minä pelastin hänet, varman maksajan, kolarilta pysähtymällä.
Tarpeeksi fiksu et ole Sinäkään, kun sotket jalankulkijat tähän. Heitä ei ollut mailla eikä halmeilla. Ei ole Sinullakaan kiertoliittymässä ajaminen hanskassa, kun yrität vääntää minusta syyllistä ja puhelet löysiä kotiin päin vetämisestä näinkin selvässä tapauksessa.
Lienet tajunnut, että noihan on tullut ajeltua kuin tuo vasemmalta tulija.
Kun seuraavan kerran kohdataan kanssasi vastaavassa tilanteessa, niin saattaa autoni puskurin kulmarosteri vetää kylkesi auki, vahingossa tietenkin, sillä ei se pysähtyminen aina onnistu.- 209iw+fpesokpso
Täpinä kirjoitti:
Ei ollut yhtä fiksu kuin Sinä. Vaikka myönsi tulleensa ympyrään myöhemmin, niin selitti selittämästä päästyään, että minun olisi pitänyt väistää, kun minulla oli kolmio. Ei suostunut ymmärtämään omaa kolmiotaan eikä varmaan ymmärtänyt sitäkään, että minä pelastin hänet, varman maksajan, kolarilta pysähtymällä.
Tarpeeksi fiksu et ole Sinäkään, kun sotket jalankulkijat tähän. Heitä ei ollut mailla eikä halmeilla. Ei ole Sinullakaan kiertoliittymässä ajaminen hanskassa, kun yrität vääntää minusta syyllistä ja puhelet löysiä kotiin päin vetämisestä näinkin selvässä tapauksessa.
Lienet tajunnut, että noihan on tullut ajeltua kuin tuo vasemmalta tulija.
Kun seuraavan kerran kohdataan kanssasi vastaavassa tilanteessa, niin saattaa autoni puskurin kulmarosteri vetää kylkesi auki, vahingossa tietenkin, sillä ei se pysähtyminen aina onnistu.Kyllä jalankulkijat kuuluvat liikenteeseen ihan yhtä lailla kuin autoilijatkin. Ei heitä voi eikä saa jättää huomiotta. Monissa kiertoliittymissä tai välittömästi niiden läheisyydessä on ihan erityisiä vaaranpaikkoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Rohkenen edelleen epäillä perättömäksi väitettäsi siitä, että kiistakumppanisi olisi myöntänyt tulleensa kiertoliittymään vasta sinun jälkeesi. Väitteesi olisi kuulostanut ehkä hieman uskottavammalta, ellet olisi ehtinyt jo edellisissä viesteissäsi osoittaa agressiivista ja tarpeetonta asiattomalla liikennekäyttäytymisellä uhoamista. Ja uhosi näyttää edelleen vain pahenevan.
Henkiselle tasapainottomuudellesi ei taida olla paljoakaan tehtävissä, mutta siitäkin huolimatta sinun taitaisi olla syytä vielä aika moneen otteeseen kerrata tieliikennelakia ja sen määräyksiä, esimerkiksi
* Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 3 §:
"Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."
* ja 15 §:
"Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen." 209iw+fpesokpso kirjoitti:
Kyllä jalankulkijat kuuluvat liikenteeseen ihan yhtä lailla kuin autoilijatkin. Ei heitä voi eikä saa jättää huomiotta. Monissa kiertoliittymissä tai välittömästi niiden läheisyydessä on ihan erityisiä vaaranpaikkoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Rohkenen edelleen epäillä perättömäksi väitettäsi siitä, että kiistakumppanisi olisi myöntänyt tulleensa kiertoliittymään vasta sinun jälkeesi. Väitteesi olisi kuulostanut ehkä hieman uskottavammalta, ellet olisi ehtinyt jo edellisissä viesteissäsi osoittaa agressiivista ja tarpeetonta asiattomalla liikennekäyttäytymisellä uhoamista. Ja uhosi näyttää edelleen vain pahenevan.
Henkiselle tasapainottomuudellesi ei taida olla paljoakaan tehtävissä, mutta siitäkin huolimatta sinun taitaisi olla syytä vielä aika moneen otteeseen kerrata tieliikennelakia ja sen määräyksiä, esimerkiksi
* Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 3 §:
"Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."
* ja 15 §:
"Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."Kopioi vaikka koko tieliikennelaki, niin ei muuta tilannetta miksikään muuksi siitä mitä kerroin. Jalankulkijat eivät kuulu tähän, sillä heitä ei todella ollut. Heistä puhuminen on kokonaan toinen stoori. Samoin suojateiden paikka pienissä kiertoliittymissä on yleensä pielessä.
En rikkonut lain henkeä enkä kirjainta. Minähän viime kädessä pelastin kolarin pysähtymällä ja näin jättämällä vasemmalta tulijalle tilaa. Jos olisi kolahtanut, niin minusta et olisi saanut syyllistä tekemälläkään ja tiedät sen varsin hyvin.
Todennäköisesti olet itse ollut joskus tuo vasemmalta tulija ja jättänyt noudattamatta väistämisvelvollisuutta, ja sekös Sinua nyt alitajuntaisesti kaivelee.- 408wjfepsiojfp
Täpinä kirjoitti:
Kopioi vaikka koko tieliikennelaki, niin ei muuta tilannetta miksikään muuksi siitä mitä kerroin. Jalankulkijat eivät kuulu tähän, sillä heitä ei todella ollut. Heistä puhuminen on kokonaan toinen stoori. Samoin suojateiden paikka pienissä kiertoliittymissä on yleensä pielessä.
En rikkonut lain henkeä enkä kirjainta. Minähän viime kädessä pelastin kolarin pysähtymällä ja näin jättämällä vasemmalta tulijalle tilaa. Jos olisi kolahtanut, niin minusta et olisi saanut syyllistä tekemälläkään ja tiedät sen varsin hyvin.
Todennäköisesti olet itse ollut joskus tuo vasemmalta tulija ja jättänyt noudattamatta väistämisvelvollisuutta, ja sekös Sinua nyt alitajuntaisesti kaivelee.Niinpä. Tapahtuneesta on tiedossa vain sinun (omalla henkilökohtaisella tavallasi vääristynyt, ilmeisesti liikenteessä henkisiä vammoja jatkuvasti saavan ja niistä katkeroituneen ihmisen) kertomuksesi.
Vastapuolen näkemys tilanteesta saattaisi olla hyvinkin mielenkiintoista kuultavaa.
Kirjoittamasi perusteella (Esim. jo heti koko säikeen aloitus; "...JÄLLEEN KERRAN") vaikuttaa siltä, että vastaavia tilanteita sattuu sinulle vähän väliä ja muuallakin kuin kiertoliittymissä. Eikös vaan satukin? Oletko ikinä tullut miettineeksi, mistähän semmoinen voisikaan johtua?
Hupaisa lienee ollut sekin tilanne, jossa kerroit pysäyttäneesi autosi kiertoliittymään siten, että liittymässä ollut toinen autoilija joutui pysähtymään. Siinäpä vasta sankarillinen teko, eikös vaan ollutkin! Sittenkö piti vielä erikseen nousta autosta ulos riitelemään vastapuolen kanssa? Ellei, miten sitten kävitte "keskustelua", josta kerroit?
Kerran eräissä liikennevaloissa näin tilanteen, jossa valoissa ensimmäisenä ollut ei lähtenyt ihan heti valon vaihduttua liikkeelle ja toisena ollut antoi äänimerkin. Ensimmäisestä autosta pomppasi saman tien kadulle kaltaisesi kuumakalle (vai lienetkö ollut ihan sinä itse) naama punaisena puimaan nyrkkiä ja huutamaan.
Oli huvittavaa seurata, kun kuumakallen istuttua takaisin autoonsa takana olija tööttäsi uudelleen ja taas äijä ulos autosta ja ryntäämään kohti takana olijaa, muttei kuitenkaan uskaltautunut kontaktitilanteeseen saakka. Siinä välissä valotkin ehtivät takaisin punaiselle ja jonosta alkoi kuulua muitakin tööttäyksiä, että kuumakallekin siirtyi autoonsa ja lähti valojen vaihtuessa tööttäysten saattelemana liikkeelle.
Mitäs, jos yrittäisit sinäkin ensi kerralla kokeilla vaikka vain ihan pienen pientä joustoa omalta puoleltasi ja kanssa-autoilijan nopeuden ja tilanteen huomioon ottamista? Minun kokemusteni mukaan kanssa-autoilijat suhtautuvat sellaiseen käytökseen paljon suopeammin kuin kiertoliittymissä pysähtelyyn ja riitelyyn. 408wjfepsiojfp kirjoitti:
Niinpä. Tapahtuneesta on tiedossa vain sinun (omalla henkilökohtaisella tavallasi vääristynyt, ilmeisesti liikenteessä henkisiä vammoja jatkuvasti saavan ja niistä katkeroituneen ihmisen) kertomuksesi.
Vastapuolen näkemys tilanteesta saattaisi olla hyvinkin mielenkiintoista kuultavaa.
Kirjoittamasi perusteella (Esim. jo heti koko säikeen aloitus; "...JÄLLEEN KERRAN") vaikuttaa siltä, että vastaavia tilanteita sattuu sinulle vähän väliä ja muuallakin kuin kiertoliittymissä. Eikös vaan satukin? Oletko ikinä tullut miettineeksi, mistähän semmoinen voisikaan johtua?
Hupaisa lienee ollut sekin tilanne, jossa kerroit pysäyttäneesi autosi kiertoliittymään siten, että liittymässä ollut toinen autoilija joutui pysähtymään. Siinäpä vasta sankarillinen teko, eikös vaan ollutkin! Sittenkö piti vielä erikseen nousta autosta ulos riitelemään vastapuolen kanssa? Ellei, miten sitten kävitte "keskustelua", josta kerroit?
Kerran eräissä liikennevaloissa näin tilanteen, jossa valoissa ensimmäisenä ollut ei lähtenyt ihan heti valon vaihduttua liikkeelle ja toisena ollut antoi äänimerkin. Ensimmäisestä autosta pomppasi saman tien kadulle kaltaisesi kuumakalle (vai lienetkö ollut ihan sinä itse) naama punaisena puimaan nyrkkiä ja huutamaan.
Oli huvittavaa seurata, kun kuumakallen istuttua takaisin autoonsa takana olija tööttäsi uudelleen ja taas äijä ulos autosta ja ryntäämään kohti takana olijaa, muttei kuitenkaan uskaltautunut kontaktitilanteeseen saakka. Siinä välissä valotkin ehtivät takaisin punaiselle ja jonosta alkoi kuulua muitakin tööttäyksiä, että kuumakallekin siirtyi autoonsa ja lähti valojen vaihtuessa tööttäysten saattelemana liikkeelle.
Mitäs, jos yrittäisit sinäkin ensi kerralla kokeilla vaikka vain ihan pienen pientä joustoa omalta puoleltasi ja kanssa-autoilijan nopeuden ja tilanteen huomioon ottamista? Minun kokemusteni mukaan kanssa-autoilijat suhtautuvat sellaiseen käytökseen paljon suopeammin kuin kiertoliittymissä pysähtelyyn ja riitelyyn.Sattuipa syvemmälle sydämesi syövereihin, kuin osasin arvatakkaan. Sinähän olet suorastaan paniikissa, niin kuin oli se vasemmaltatulijakin.
Ensinnäkin minä en aloittanut tätä ketjua, mutta tuen kyllä varauksetta.
Miksi yrität vääristellä tapahtunutta? Se vasemmaltatulija kiveyksen ylitettyään pysähtyi eteeni ja tuli vaahtoamaan, että minun olisi pitänyt väistää kun tulin kolmion takaa. Minähän otin huomioon hänen nopeutensa ja totesin, ettei hän saa autoaan pysähtymään, tai ei halua pysähtyä.
En jatka keskustelua enää Sinun harhojen ja vääristelyjen kanssa. On se ja sama, mitä jatkossa kirjoittelet- 349wi+p9sovkp
Täpinä kirjoitti:
Sattuipa syvemmälle sydämesi syövereihin, kuin osasin arvatakkaan. Sinähän olet suorastaan paniikissa, niin kuin oli se vasemmaltatulijakin.
Ensinnäkin minä en aloittanut tätä ketjua, mutta tuen kyllä varauksetta.
Miksi yrität vääristellä tapahtunutta? Se vasemmaltatulija kiveyksen ylitettyään pysähtyi eteeni ja tuli vaahtoamaan, että minun olisi pitänyt väistää kun tulin kolmion takaa. Minähän otin huomioon hänen nopeutensa ja totesin, ettei hän saa autoaan pysähtymään, tai ei halua pysähtyä.
En jatka keskustelua enää Sinun harhojen ja vääristelyjen kanssa. On se ja sama, mitä jatkossa kirjoitteletMistä päättelet, että asia olisi minulle jotenkin arka?
Sinullahan niitä kiertoliittymässä ajamiseen liittyviä vaikeuksia kuulostaa enemmänkin olevan. Minun mielestäni liikenne kiertoliittymissä toimii yleensä ottaen vallan mainiosti, eikä kuvaamasi kaltaista "ongelmaa" minun mielestäni ole olemassakaan.
Näin ulkopuolisena ei edelleenkään voi kun vain ihmetellä, mikä voi olla sellainen tilanne, jossa kaksi eri autoilijaa kokee tarpeelliseksi pysähtyä kiertoliittymään riitelemään ajojärjestyksestä ja haittaamaan muidenkin liikkumista!
Jos sinun tilallasi olisi ollut vähänkään fiksumpi ja kokonaisuuksia hahmottava autoilija, hän olisi osannut katsoa ja ennakoida vasemmalta tulijan nopeuden sekä suhteuttaa oman ajotapansa muun liikenteen mukaiseksi tarvittaessa jopa hieman omasta edusta hieman tinkimällä.
Sinähän joka tapauksessa jouduit hiljentämään, koska olit kääntymässä, vai mitä?
Mutta sinäpä olit joustamaton mulkvisti ja halusit näyttää.
Sait kanssa-autoilijalta juuri sitä mitä tilasitkin. Toivottavasti mielesi on nyt hyvä.
- aika yleistä
Lätkä pohjaan ja muut väistäköön.
- <Paroni<
Se on muuten aika jännä että kiertoliittymään tulijoilla kärkikolmio ja kiertoliittymästä kertova liikennemerkki voivat olla eri etäisyydellä itse kiertoliittymästä. Eli toisella 10 metriä ennen kiertoliittymää ja toisella juuri kiertoliittymässä.
Sitten on suojatie, ja sen jälkeen asfalttiin maalattu kärkikolmio.
Mistä virallisesti alkaa kiertoliittymä ?
Usein kiertoliittymässä vuoroaan odottava on tosiaan jo ajanut liikennemerkin ohi, suojatien yli ja asfalttiin maalatun kolmion päällä antaa tietä autoille, jotka tulevat vauhdilla kiertoliittymään oman liikennemerkkinsä takaa eli selkeästi myöhemmin mutta edellisestä liittymästä.
Todella epäselvää väistämissäännöt näissä lähiökiertoliittymissä, mistä pystyy läpi ajamaan kovalla vauhdilla. - Täysin selkeää
<Paroni< kirjoitti:
Se on muuten aika jännä että kiertoliittymään tulijoilla kärkikolmio ja kiertoliittymästä kertova liikennemerkki voivat olla eri etäisyydellä itse kiertoliittymästä. Eli toisella 10 metriä ennen kiertoliittymää ja toisella juuri kiertoliittymässä.
Sitten on suojatie, ja sen jälkeen asfalttiin maalattu kärkikolmio.
Mistä virallisesti alkaa kiertoliittymä ?
Usein kiertoliittymässä vuoroaan odottava on tosiaan jo ajanut liikennemerkin ohi, suojatien yli ja asfalttiin maalatun kolmion päällä antaa tietä autoille, jotka tulevat vauhdilla kiertoliittymään oman liikennemerkkinsä takaa eli selkeästi myöhemmin mutta edellisestä liittymästä.
Todella epäselvää väistämissäännöt näissä lähiökiertoliittymissä, mistä pystyy läpi ajamaan kovalla vauhdilla.Kiertoliittymään tulo vastaa täysin normaalia risteykseen saapumista. Se kärkikolmio on ennakoiva varoitusmerkki, 231 Väistämisvelvollisuus risteyksessä. Eihän sen kohdalla tarvitse mitään tehdä, muuta kuin huomioida se tulevaa risteystä varten.
Miten sitten väistät suojatiellä varustetussa normaalissa risteyksessä?
Jos joku tulee "selkeästi myöhemmin" ympyrään edellisestä risteyksestä, niin onko epäselvää kumpi väistää?
Mikä tässä on niin vaikeata?
- odotan vastausta
"täynnä jälkiasennettuja" kiertoliittymiä, mitenkäs tärinä se on, mikä on ammattinimike kiertoliittymän asentajalle ja kuinka se kiertoliittymä asennetaan, kaivetaanko ensin kuoppa ja siihen tudaan sitten kiertoliittymä erikoiskuljetuksena, vai kuinka se tapahtuu, kerrohan kun olet kaikesta kaikentietävä.
- Pelle Peloton
Tuskin Täpinä vastaa sinulle. Älykkyytesi ei riitä tähän keskusteluun.
Ilmaisu oli lainnausmerkeissä, hyvin lohkaistu. - turha vastata
Pelle Peloton kirjoitti:
Tuskin Täpinä vastaa sinulle. Älykkyytesi ei riitä tähän keskusteluun.
Ilmaisu oli lainnausmerkeissä, hyvin lohkaistu.Eipä tämä keskustelu ollutkaan tarkoitettu älykkäille, huomasin sen vasta viestin lähetyksen jälkeen, kaltaisesi taliaivot täällä vääntää samaa skeidaa.
- vanhus = vaarallinen
> Mistä arpajaisista nämä ovat ajokorttinsa voittaneet ?
Osa on tietty sporttisia lippiskuskeja, jotka ovat saaneet ajokorttinsa muropaketista.
Kaikkein vaarallisin ryhmä on kuitenkin vanhukset, jotka ovat ajaneet korttinsa ennen ympyröiden "keksimistä". Kääkät luuleva pienen liikenneympyrän olevan, koosta riippumatta, yksi risteys, joten on aivan normisuoritus
- pienissä ympyröissä "suoraan" ajettaessa eli 2. liittymästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua eikä väistetä ketään, aivan erityisesti ei väistetä polkupyöriä eikä jalankulkijoita
- muutenkin vilkun käyttö on täysin hakusessa; jos tarkoitus on poistua 1. tai 3. liittymästä, niin ympyrään ajaessaan kuski vilkuttaa ihan randomilla vasemmalle tai oikealle, ympyrässä pyöriessään (kohti 3. liittymää) usein vasemmalle, mutta pistää vilkun pois päältä ympyrästä poistumisen merkiksi
Kääkät siis luulevat ympyrästä poistumisen vastaavan suoraan ajamista = ei tarvitse väistää muita, vaikka asia on juuri päinvastoin.
Onpa tullut nähtyä sellainenkin ihme kuin ei-ihan-minikokoiseen ympyrään, liittymien väliin, pysäköity auto....- 03429wefpokp
"Kääkät siis luulevat ympyrästä poistumisen vastaavan suoraan ajamista = ei tarvitse väistää muita, vaikka asia on juuri päinvastoin."
Tarkennahan vielä: Keitä kaikkia kiertoliittymästä poistuvan on sääntöjen mukaan mielestäsi väistettävä? - 60v.
50-luvulla oli Kotkassa jo todella iso Kyminlinnan ympyrä ja Karhulassa pari pienempää. Lisäksi näkyy vanhoissa filmeissä, että ympyröitä on ollut Suomessa jo 100 vuotta, joten ei enää löydy sellaista ajokortin haltijaa, joka olisi saanut kortin ennen noita aikoja.
Keskivertoautoilijan on vain vaikeaa ymmärtää sitä, että joutuukin väistämään vasemmalta tulijaa. Mutta kun on kolmio, niin luulisi menevän kaaliin, että väistää kaikkia ympyrässä pyöriviä menivät ne vastapäivään tai myötäpäivään. - kääkät kaahaa
03429wefpokp kirjoitti:
"Kääkät siis luulevat ympyrästä poistumisen vastaavan suoraan ajamista = ei tarvitse väistää muita, vaikka asia on juuri päinvastoin."
Tarkennahan vielä: Keitä kaikkia kiertoliittymästä poistuvan on sääntöjen mukaan mielestäsi väistettävä?> Tarkennahan vielä: Keitä kaikkia kiertoliittymästä poistuvan on sääntöjen mukaan mielestäsi väistettävä?
Polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Näissä pikkuympyröissähän on melkein poikkeuksetta suojatie jokaisen liittymän poikki.
Ympyrään sisään ajettaessa väistäminen vielä saattaa, ehkä, onnistua, kun kolmio on ennen suojatietä, mutta nää 50 ikäluokan kuskit yrittävät ihan surutta ajaa jalankulkijankin päälle ajaessaan "suoraan risteyksen läpi" = poistuessaan 2. liittymästä. - yksi ainoa?
60v. kirjoitti:
50-luvulla oli Kotkassa jo todella iso Kyminlinnan ympyrä ja Karhulassa pari pienempää. Lisäksi näkyy vanhoissa filmeissä, että ympyröitä on ollut Suomessa jo 100 vuotta, joten ei enää löydy sellaista ajokortin haltijaa, joka olisi saanut kortin ennen noita aikoja.
Keskivertoautoilijan on vain vaikeaa ymmärtää sitä, että joutuukin väistämään vasemmalta tulijaa. Mutta kun on kolmio, niin luulisi menevän kaaliin, että väistää kaikkia ympyrässä pyöriviä menivät ne vastapäivään tai myötäpäivään.Eli niitä ympyröitä on ollut muutama kpl koko valtakunnassa ja löytyipä netistä sekin tieto, että useimmat noista 60-luvun ympyröistä purettiin myöhemmin - ainoa jäljellä oleva on Haagan liikenneympyrä. Itse muistelen, että tuo olisi välillä ollut jopa valtakunnan ainoa liikenneympyrä, joten aika moni on ajanut korttinsa paikkakunnalla, missä ei ole liikenneympyröitä satojen kilometrien säteellä.
Ylipäätään Haagan ympyrän kaltaiset, isot, monikaistaiset tai liikennevaloilla varustetut ympyrät nyt onkaan mahdotonta vahingossa mieltää tavalliseksi risteykseksi, toisin kuin nämä uudet miniympyrät, joissa ei välttämättä ole edes mitään estettä keskellä, ainoastaan pieni nupukivistä tehty kumpu = ympyrän läpi pystyy ajamaan lähes suoralla ajolinjalla, kun oikaisee puoliksi keskikorokkeen yli.
> Keskivertoautoilijan on vain vaikeaa ymmärtää sitä, että joutuukin väistämään vasemmalta tulijaa. Mutta kun on kolmio, niin luulisi menevän kaaliin
Heh. Kolmiohan on lähes menettänyt merkityksensä. Esim. liittymiskaistoilta pusketaan valtaväylällä 70-100 km/h ajavien eteen ihan surutta 40-60 km/h nopeudella. Onhan se fiksumpaa, että 10 autoa jarruttaa 100 -> 60 km/h kuin että yksi mulkero tuhlaa 0,02 l eli 0,03 € edestä bensiiniä rivakkaan kiihdytykseen. Paitsi että noilla liittymiskaistoilla on AINA kolmio, joten liittyjä rikkoo väistämisvelvollisuuttaan pakottaessaan pääväylää ajavat autot jarruttamaan / vaihtamaan kaistaa.
Niinpä ympyröiden kanssa sählätään paljon niiden ilmaannuttua. Nyt, kun PK-seudulla on näiden kanssa ajoa harjoiteiltu jo 10 vuotta, alkaa autojen väistämissäännöt pikkuhiljaa mennä kääkillekin jakeluun, mutta vilkun käyttö & kevyen liikenteen väistäminen ovat vielä hakusessa. Muu maa tullee perässä. Esim. Poriin on vasta äskettäin tullut näitä miniympyröitä ja ajo niissä on paikallislähteen mukaan aika jännittävää...
- Eikös niin
Kyllä sen vasemmaltatulijan on väistettävä oikealta ensin ympyrään tulijaa. Siitähän tässä on koko ajan ollut kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833328
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli402726Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742296- 612278
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512211Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102183Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.201977Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv201969- 621934
- 881701