Lihan määrä?

grammat kadoksissa

Kuinka suuri määrä naudanlihaa, possun sydäntä ja vaikkapa seitiä vastaa suunnilleen 85-100g märkäruokapurkkia tai -pussia (esim. pirkka, gourmet, whiskas, latz)?

Esimerkiksi: jos korvaan 100g pirkkarasian esim possun sydämellä, niin paljonko sitä pitää antaa? 70g? 100g?

7

1216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertailua...

      Noita ei voi verrata keskenään ihan täysin, koska toisessa on paljon proteiinia eikä ollenkaan hiilihydraatteja ja toisessa taas kalsiumin ja fosforin suhde on päälaellaan jos mukana ei ole luita. Kaloreita ei juurikaan kannata vertailla kuin vain teollisten tuotteiden kesken tai sitten raakojen lihojen kesken. Ei siis märkäruokapussin ja lihan kalorimääriä, pelkät kalorit eivät ratkaise ellei syötä pelkästään toista tai toista.

      Eli jos syöttää vaikka kuivamuonaa joka lihottaa, kannattaa muuttaa ruokinta lihapohjaiseksi ja jättää kuivamuona pois. Tuossakaan ei niinkään kaloreilla ole osuutta, vaan syödyn ruoan määrällä suhteessa kissan tarpeisiin. Liha pitää kauemmin kylläisenä ja kissan elimistö käyttää sen paremmin hyväkseen.

      Jos korvaat yhden purkin raa´alla lihalla niin oikeastaan mitään merkitystä määrällä ei ole. Itse annan päivittäin liha-annoksen ja jokainen syö minkä verran syö (n. 50-100 g/kissa). Pääasiassa lihaa syövät taas sitten huomattavasti enemmän.

      Kokeile minkä verran kissasi syö kerrallaan, se on sitten se määrä joka kannattaa antaa jos yksi ateria on lihaa. Jos taas aiot vaihtaa kokonaan lihoihin, niin sitten on syytä ottaa Multicat tabut mukaan, ellet syötä luitakin. Ei ruokinta sentään mitään salatiedettä ole.

      • grammat kadoksissa

        Kiitos tietoiskusta!

        Kissani syö kolme kertaa päivässä märkäruokaa yhteensä kahdesta kolmeen purkkiin / pussiin ja on lihomiseen taipuvainen. Kissanihan söisi niin paljon kuin sille vain antaisi, sillä sillä on kyltymätön ruokahalu.

        Olen ajatellut että yhdellä ruokintakerralla antaisin sille ainoastaan eläinproteiinia, sillä jos se (ehkä) laihduttaa ihmisiä niin miksei sitten kissaakin ja onhan se paljon terveellisempää ruokaa kuin teolliset märkäruuat.

        En oikein tiedä että voinko sille antaa lihaa/kalaa/sisäelimiä niin paljon kuin se haluaa, sillä se haluaa paljon ja tavoitteena olisi kuitenkin mieluummin laihtuminen kuin lihominen.

        Tiedätkö tai tietääkö kukaan muu sen, että kuinka kauan järvikalan (esim. hauki, ahven) täytyy olla pakastimessa ennen kuin sen voi kissalle raakana antaa? En halua kissalleni heisimatoja, mutta raaka kala sille maistuisi aina silloin tällöin.


      • lihaa ja lihaa
        grammat kadoksissa kirjoitti:

        Kiitos tietoiskusta!

        Kissani syö kolme kertaa päivässä märkäruokaa yhteensä kahdesta kolmeen purkkiin / pussiin ja on lihomiseen taipuvainen. Kissanihan söisi niin paljon kuin sille vain antaisi, sillä sillä on kyltymätön ruokahalu.

        Olen ajatellut että yhdellä ruokintakerralla antaisin sille ainoastaan eläinproteiinia, sillä jos se (ehkä) laihduttaa ihmisiä niin miksei sitten kissaakin ja onhan se paljon terveellisempää ruokaa kuin teolliset märkäruuat.

        En oikein tiedä että voinko sille antaa lihaa/kalaa/sisäelimiä niin paljon kuin se haluaa, sillä se haluaa paljon ja tavoitteena olisi kuitenkin mieluummin laihtuminen kuin lihominen.

        Tiedätkö tai tietääkö kukaan muu sen, että kuinka kauan järvikalan (esim. hauki, ahven) täytyy olla pakastimessa ennen kuin sen voi kissalle raakana antaa? En halua kissalleni heisimatoja, mutta raaka kala sille maistuisi aina silloin tällöin.

        Niinhän se on, että proteiinipitoinen ruokavalio laihduttaa ihmistäkin ja vielä enemmän kissaa joka on 100 % lihansyöjä.

        Jos teollinen ruoka sisältää hiilareita, vaihtaisin nekin sellaisiin joissa niitä ei ole. Lihan lisääminen ei yleensä lisää syödyn ruoan määrää vaan vähentää sitä. Koska liha pitää kylläisenä paremmin, ei kissan ole syytä syödä "huvikseen". Yleensä lihominen liittyy vapaaseen raksubaariin, jolloin kissa voi syödä jopa tekemisen puutteen vuoksi.

        Eli jätä kokonaan avoin raksutarjonta pois jos sellainen on. Pidä ruoka-ajat säännöllisinä ja tarjoa yksi ateria lihaa. Jos kissa syö lihaa paljon, se vähentää teollisen ruoan syömistä. Teollisissa ruoissa on se lihomisen vaara, ei lihassa. Itse annan tosiaan joka ilta raakaa lihaa, eikä yksikään kissoista ole lihava - vaikka meillä on myös avoin raksubaari.

        Googlettamalla varmaan löytyy tarkkaa tietoa kalojen pakastamisen ajasta. Jos en väärin muista, niin kyllä vuorokausi pitäisi riittää. Tästä en ole kuitenkaan täysin varma, kun itse en järvikalaa syötä, ei ole ollut tarvetta etsiä ekstaktia tietoakaan.


      • grammat kadoksissa
        lihaa ja lihaa kirjoitti:

        Niinhän se on, että proteiinipitoinen ruokavalio laihduttaa ihmistäkin ja vielä enemmän kissaa joka on 100 % lihansyöjä.

        Jos teollinen ruoka sisältää hiilareita, vaihtaisin nekin sellaisiin joissa niitä ei ole. Lihan lisääminen ei yleensä lisää syödyn ruoan määrää vaan vähentää sitä. Koska liha pitää kylläisenä paremmin, ei kissan ole syytä syödä "huvikseen". Yleensä lihominen liittyy vapaaseen raksubaariin, jolloin kissa voi syödä jopa tekemisen puutteen vuoksi.

        Eli jätä kokonaan avoin raksutarjonta pois jos sellainen on. Pidä ruoka-ajat säännöllisinä ja tarjoa yksi ateria lihaa. Jos kissa syö lihaa paljon, se vähentää teollisen ruoan syömistä. Teollisissa ruoissa on se lihomisen vaara, ei lihassa. Itse annan tosiaan joka ilta raakaa lihaa, eikä yksikään kissoista ole lihava - vaikka meillä on myös avoin raksubaari.

        Googlettamalla varmaan löytyy tarkkaa tietoa kalojen pakastamisen ajasta. Jos en väärin muista, niin kyllä vuorokausi pitäisi riittää. Tästä en ole kuitenkaan täysin varma, kun itse en järvikalaa syötä, ei ole ollut tarvetta etsiä ekstaktia tietoakaan.

        Lämmin kiitos!

        Kissani ei syö lainkaan raksuja ja päivän kolme ruokintakertaa tapahtuu normaalisti aika lailla samaan aikaan joka päivä. Kissani osaa kyllä suureen ääneen reklamoida jos tarjoilu on hieman myöhässä, sillä hän on kävelevä ruokahalu.

        Olen nyt antanut kissalle aamuisin n.70g nautaa tai possunsydäntä TAI hieman isomman määrän keitettyä järvikalaa/seitiä tai raakaa muikkua. Muuta raakaa järvikalaa en ole vielä antanut vaikka sitä pakastimessa aika paljon on.
        Päivä- ja iltaruokana on ollut markettien märkäruokaa.

        Aamuisin kissa on todella aktiivinen herättäjä, sillä sen ruokahalu herää nopeamminen kuin minä jaksaisin herätä eli jo ennen kuutta! Olenkin nyt miettinyt, että pitäisikö liha/kalatarjoilu siirtää illaksi jotta kissalla olisi pitempään kylläisyyden tunne ja minäkin ehkä saisin nukuttua ilman jatkuvaa herättelyä?

        Olen myös kokeillut sekoittaa nautajauhelihaa märkäruokaan suhteessa 50/50 ja kissa on siitäkin tykännyt oikein paljon. Jossain keskustelussa kyllä mainittiin että raa´an lihan ja märkäruuan sekoittaminen voi tehdä kissalle vatsavaivoja. Lie tuo totta vai legendaa?

        Kissani on jo vanha, 15-vuotias ja tosiaan ylipainoinen. Kovin radikaalia ruokaremonttia en halua enää sille tehdä, mutta kaikki pienetkin keinot ruuan terveellisyyden ja vähäkalorisuuden eteen olisivat tarpeen. Koetin kissaani ruokkia eläinlääkärin dieettimuonalla, mutta usean viikon kokeilun jälkeen siitä piti luopua. Kissa kyllä alkoi laihtumaan, mutta vain siksi että se kieltäytyi syömästä ja sehän ei terveellistä ole.

        Edelleen olisin kiitollinen erilaisista neuvoista ja vinkeistä sen suhteen mitä voisin kissalleni kaupallisen märkäruuan ohella syöttää, sillä päämääränäni on pitää tuo pullea kissani hengissä ja terveenä mahdollisimman pitkään!


    • noora-

      Ei kannata nousta aamulla antamaan kissalla ruokaa koska silloin se ainakin huutaa tasan jokainen aamu niin kauan että saa ruokaa. Pysyt tiukasti sängyssä ja annat kissan huutaa, älä kiinnitä siihen mitään huomiota. Päivälläkään ei kannata palkita huutamista tai muuta häiriköintiä ruualla. Meillä pojat oppi nopeasti että huutamalla ei saa ruokaa juuri kun en aamulla noussut sitä antamaan ja ruokailuhetkenä saavat luvan istua ja olla väh. 3 sekunttia hiljaa ennenkuin annan ruokaa.
      Itse annan kissoille ruokaa juuri ennen kuin menen nukkumaan eli n. 23-00 aikaan. Päivällä annan pieniä annoksia ja illalla sitten isomman.
      Oletko tutustunut BARF ruokkimiseen? Suosittelen googlaamaan.
      Diettiruuassa on usein enemmän hiilareita ja vähemmän rasvaa, juuri päinvastoin kuin mikä on kissalle hyväksi.
      Raakaa lihaa ja eläinrasvaa sen olla pitää. Kissa on kylläinen kun pystyy hyödyntämään kaiken eikä lihoa turhista lisäkkeistä.
      Suosittelen myös googlaamaan erilaisia kissafoorumeita.

      • grammat kadoksissa

        Taidan hankkia itselleni korvatulpat! Tunnustan että turhan usein olen noussut liian aikaisin kissalle ruokaa antamaan, sillä huuto ja härnääminen on sitä luokkaa että eihän siinä erkkikään saa nukutuksi. Tietysti varhainen ylösnousu ei itsellekään ole pahe, mutta taidan silti alkaa opettamaan kissalleni hieman myöhäisempiä aamuheräämisiä.

        Muutoin päivän kaksi ruokintaa menee hyvin, sillä kissa on tottunut niissä selkeään päivärytmiin ja osaa kyllä kutakuinkin oikeaan aikaan ilmestyä ruokaa pyytelemään. Iltaruuan kissa yleensä saa klo. 20.30, mutta ehkä sitäkin kannattaisi pikkuhiljaa alkaa siirtämään vähän myöhäisemmäksi.

        Voisiko kissan päivittäistä liha-annosta lisätä? Nythän se saa lihaa (tms) 1/3 päivittäisestä ruuastaan ja loput märkäruokaa. Ideana olisi se, että kissa kuitenkin saisi ruuastaan tarvitsemansa vitaminit ilman että sille pitäisi ruveta antamaan vitamini- sun muita lisiä.

        Barffaamisesta olen lukenut jonkin verran ja hyviä vinkkejä löytänyt sille mitä voin kissalleni raakana ja ylipäätään antaa. Kuten jo aiemmin totesin, niin en aio vanhalle kissalle mitään suurta ruokaremonttia tehdä, eli se riittäköön että yksi päivän aterioista on lihaa tms. kunnon proteiinia. Teollisiin diettimuoniin meillä ei enää kosketa, sillä koska ne eivät kissalleni maistu niin mitäs vanhaa eläintä kiusaamaan.

        Grammat ovat edelleenkin hieman kadoksissa. Olen pilkkonut lihaa ja sydäntä n. 70-80g kertapusseihin jotka pakastan jotta säilyisivät, mutta kalaa en ole mittaillut kun eihän se kuitenkaan joka päivä sitä saa ja se on kuitenkin vähäkalorista. Vai pitäisikö sekin punnita tarkemmin?


      • lisää
        grammat kadoksissa kirjoitti:

        Taidan hankkia itselleni korvatulpat! Tunnustan että turhan usein olen noussut liian aikaisin kissalle ruokaa antamaan, sillä huuto ja härnääminen on sitä luokkaa että eihän siinä erkkikään saa nukutuksi. Tietysti varhainen ylösnousu ei itsellekään ole pahe, mutta taidan silti alkaa opettamaan kissalleni hieman myöhäisempiä aamuheräämisiä.

        Muutoin päivän kaksi ruokintaa menee hyvin, sillä kissa on tottunut niissä selkeään päivärytmiin ja osaa kyllä kutakuinkin oikeaan aikaan ilmestyä ruokaa pyytelemään. Iltaruuan kissa yleensä saa klo. 20.30, mutta ehkä sitäkin kannattaisi pikkuhiljaa alkaa siirtämään vähän myöhäisemmäksi.

        Voisiko kissan päivittäistä liha-annosta lisätä? Nythän se saa lihaa (tms) 1/3 päivittäisestä ruuastaan ja loput märkäruokaa. Ideana olisi se, että kissa kuitenkin saisi ruuastaan tarvitsemansa vitaminit ilman että sille pitäisi ruveta antamaan vitamini- sun muita lisiä.

        Barffaamisesta olen lukenut jonkin verran ja hyviä vinkkejä löytänyt sille mitä voin kissalleni raakana ja ylipäätään antaa. Kuten jo aiemmin totesin, niin en aio vanhalle kissalle mitään suurta ruokaremonttia tehdä, eli se riittäköön että yksi päivän aterioista on lihaa tms. kunnon proteiinia. Teollisiin diettimuoniin meillä ei enää kosketa, sillä koska ne eivät kissalleni maistu niin mitäs vanhaa eläintä kiusaamaan.

        Grammat ovat edelleenkin hieman kadoksissa. Olen pilkkonut lihaa ja sydäntä n. 70-80g kertapusseihin jotka pakastan jotta säilyisivät, mutta kalaa en ole mittaillut kun eihän se kuitenkaan joka päivä sitä saa ja se on kuitenkin vähäkalorista. Vai pitäisikö sekin punnita tarkemmin?

        Jos et aio kokonaan siirtyä liharuokintaan, ei sillä grammamäärällä ole mitään merkitystä. Kyllä aikuinen kissa osaa itse päätellä paljonko kerralla syö. Jos lihaa on yksi ateria kolmesta, ei ole mitään tervetta lisätä vitamiinitabuja. Jos tas kyseessä olisi pentu, silloin Multicattia annettaisiin 1/3 päivittäisestä määrästä. Barffissa on annettava mm. Multicattia täysi annostus jos kissa ei saa ollenkaan luita. Barfin perusperiaate on, että annetaan lihaisia luita ja silloin kalkin määrä on kunnossa. Pelkällä lihalla ruokituille kissoille on annettava Multicattia (sisältää kalkkia) tai Calfosumia (kalkkivalmiste), koska lihassa ei ole kalkkia riittävästi suhteessa fosforiin.

        Kalaa ei saa antaa kuin kerran viikossa, tässäkään ei ole kaloreilla mitään tekemistä, vaan kissan sairastumisella mm. keltarasvatautiin tai tiaminaasiin. Kalkinpuutos aiheuttaa kissalle, varsinkin kasvavalle pennulle, helposti paper bone syndrooman eli paperiluutaudin joka on ihmisen ostoboroosia vastaava, eli se haurastuttaa luita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe