Miksi teiniäitejä haukutaan?

teen and mother

Minusta tuntuu aina inhottavalle, kun teiniäitejä haukutaan ja mollataan. Minä olen tällä hetkellä 19-vuotias ja minulla on ihana 4-vuotias tyttö - ja kyllä, tulin raskaaksi 14-vuotiaana ehkäisyn petettyä. Olin aivan varma, etten tekisi aborttia, sillä se tuntuu pienen ihmisen murhalta. Olen saanut monia haukkuja nuoresta iästäni ja epäsopivuudestani, mutta koska asun vieläkin kotona, olen opiskelujeni ohessa pystynyt hyvin hoitamaan lastani ja muuten joko vanhempani tai minua 2 vuotta vanhempi poikaystäväni huolehtii hänestä.
Ollenkaan ei ole tullut sellaista tunnetta etten ole äidiksi sopiva, sillä haaveilin lapsesta jo 12-vuotiaana ja olen ollut aina lapsiin lääpälläni..:)

117

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julmurinna

      siksi niitä haukutaan kun on yleisesti holtitonta lisääntyä ennen kuin on mitään mahdollisuuksia elättää sitä tenavaa. Tuohan on vanhempies lapsi, noin taloudellisessa mielessä.

    • Ikävä ihminen

      Et voi puhua vanhemmuudesta mitään, ellet itse vastaa lapsesi elatuksesta.

      Hanki poikaystäväsi kanssa oma asunto. Ei kai hän vain ole työtön sankari, jota ei opiskelukaan kiinnosta?

    • ylpeäTEINIäiti

      En itsekkään ymmärrä miksi haukutaan.. Onhan niitä vanhempiakin äitejä joilla voi olla opiskelut kesken tai ovat työttömiä.. Kyllä niillä tuilla pärjää, varsinkin jos asuu vielä kotona. Voihan niillä ostaa lapselle kaikkea ettei vanhempien tarvitse maksaa.. Ja mitä se edes teitä muita haittaa jos joidenkin vanhemmat auttavat toimeentulossa??
      Itse olen loppusuoralla raskaana, ja olen 16-vuotias. Ja asun vanhemmillani,ja he auttavat. Mutta mielellään,ja ovat kovasti tukena sekä odottavat jo innolla tulevaa ensimmäistä lapsenlastaan =)

      Ei välitetä näistä haukkujista :)

      • -_-

        "Kyllä niillä tuilla pärjää, varsinkin jos asuu vielä kotona."

        Niin. Niillä tukia maksetaan vain sen verran, kun on pakko, sen verran, että juuri ja juuri pärjää, mutta ei niillä tuilla mitenkään herroiksi eletä, eikä niillä tuilla ole tarkoituskaan herroiksi elellä.


      • kysympä vain
        -_- kirjoitti:

        "Kyllä niillä tuilla pärjää, varsinkin jos asuu vielä kotona."

        Niin. Niillä tukia maksetaan vain sen verran, kun on pakko, sen verran, että juuri ja juuri pärjää, mutta ei niillä tuilla mitenkään herroiksi eletä, eikä niillä tuilla ole tarkoituskaan herroiksi elellä.

        Elääkös,tai tarvitseeko edes teinin niin herroiksi elellä ?


      • jeppppppp
        kysympä vain kirjoitti:

        Elääkös,tai tarvitseeko edes teinin niin herroiksi elellä ?

        Niin ei teinin tarvitse, mutta ei se lapsen hoito ja kasvatus ihan ilmaista ole?


      • kysympä vain
        jeppppppp kirjoitti:

        Niin ei teinin tarvitse, mutta ei se lapsen hoito ja kasvatus ihan ilmaista ole?

        Ei ole ei, mutta jos itse maksaa saamillaan tuilla kaiken minkä pystyy, pääasiassa lapsesta aiheutuvat kulut, niin mikäs siinä? Vanhemmat ovat joka tapauksessa vielä elatus-ja huoltovelvollisia tästä teinistään..


    • Ikävä ihminen

      Jep. Näistä fantasioista päätellen Suomi on pullollaan teiniäitejä, sellaiseksi tulossa olevia ja VARSINKIN vanhempia, jotka riemusta kiljuvat tullessaan nelikymppisinä alaikäisten tyttöjensä toimien seurauksena isovanhemmiksi!

      Ja tämähän ei totta ole.

      On tietysti niin, että teinivanhemmuus periytyy. EHKÄ on olemassa niitäkin vanhempia, joiden mielestä on ihan OK, että alaikäiset teinitytöt lapsia maailmaan posauttelevat "virman piikkiin".

    • ylpeäTEINIäiti

      Onkos sinulla sitten jotain omakohtaista kokemusta teiniäideistä vai onko tämä vain tällaista sinun yleistystä meistä kaikista? =)
      Meidän suvussa ei ainakaan tietääkseni ole muita teinivanhempia, joten tuosta periytymisestä en kyllä olisi aivan samaa mieltä kanssasi :D
      Ja tuskimpa sinä olet minun vanhempieni puolesta puhumaan että ovatko innoissaan tulevasta lapsenlapsestaan vai eivät..

      • Ikävä ihminen

        Luuletko TODELLAKIN, että normaalijärkinen ihminen toivoo lastensa alaikäisinä perhettä perustavan?


      • ylpeäTEINIäiti
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        Luuletko TODELLAKIN, että normaalijärkinen ihminen toivoo lastensa alaikäisinä perhettä perustavan?

        No en olekkaan sanonut että sitä toivomalla toivotaan, mutta jos näin on käynyt että raskaaksi tulee teini ikäisenä, niin kai siitä voi silti olla onnellinen?
        Noh mutta,asiasta turha väitellä, sinulla on omat mielipiteesi.. :)


    • Idiootteja kaikki...

      Ai että miksikö haukutaan? Koska on älyttömän tyhmää ja vastuutonta tehdä lasta/lapsia kun on ITSEKIN vielä TÄYSIN KESKENKASVUINEN KAKARA. Ei 15-16v ole aikuinen, kaukana siitä! Vaikka siinä iässä omasta mielestä onkin niin aikuinen ja niin paljon kokenut.. Eikä baarissakaan huvita käydä enää.. "Ei mua huvita baaris käydä, oon ryypänny (puskassa/steissillä/siwan takana/yms.) ihan tarpeeks" HAHHAH niin monta tapausta nähny kellä sit (viimeistään)18v täytettyä alkaa menojalka vipattaan eikä malttais mitenkään kantaa enää vastuuta siitä omasta äpärästä

    • -.-

      Niinpä. Jos joku päättää pitää lapsen, miten se ylipäätään niille haukkujille edes kuuluu?

    • Löpö Löpö

      Mä sain esikoiseni 19 vuotiaana.
      En koskaan nuorena ollut missään pussikaljottelemassa ym, maistoin ekankerran alkoholia 18 vuotiaana, menetin neitsyyteni selvinpäin 18 vuotiaana.
      Olen naimisissa ja useampi lapsi on.
      En ole koskaan ollut mikään bilehile tai menevä tyyppi, baarissa oon käynyt viimisen 11 vuoden aikana noin 20 kertaa eli siis noin kahdesti vuodessa.
      Mua ei ole koskaan kiinnostanut ruupiskely biletys ym vaan terveellinen elämä.
      On tylsää että ihmiset yleistää että sitten tulee sellanen biletys kausi.
      Mulle vielä tänä päivänäkin sanotaan että kyllä mulle se kolmenkympin kriisi nyt tulee kun en oo ikinä päässy menemään. vaikkakin on ollut oma päätökseni.
      Toki olen sitä mieltä että 14 vuotias on vielä lapsi todellakin.
      Hyvä jos hänellä on kunnon tukiverkosto.

    • hohhojjaa

      19-vuotias ei ole teiniäiti.

      • -_-

        Teini-ikä on ikävuosien 13-19 välillä, joten 19-vuotias on teiniäiti.


      • jejejejejejejejejej
        -_- kirjoitti:

        Teini-ikä on ikävuosien 13-19 välillä, joten 19-vuotias on teiniäiti.

        ei ole!! suomen sana teini ei tule englannin sanasta teen, jos et tiennyt. 18-> ei ole teiniäiti.


      • QWERTY
        jejejejejejejejejej kirjoitti:

        ei ole!! suomen sana teini ei tule englannin sanasta teen, jos et tiennyt. 18-> ei ole teiniäiti.

        Mistä se sitten tulee? Jenkeissä teen=teini ja mielestäni se käsittää ikäluokat 13-19 vuotta (ThirTEEN-nineTEEN). Ihan mielenkiinnosta, jos kerran teini ei tule sanasta teen, miksi teen suomennetaan teini?


    • j

      Monissa paikoissa sanotaan että "mä en edes juo tai polta eikä biletys kiinnosta". No on aikuisuus paljon muutakin kuin vaan biletystä, itse en maistanut alkoholia kun vasta 18-vuotiaana. Nyt parikymppisenä tiedän miten paljon hoitoa aikuinen parisuhde oikeasti vaatii, ja sen vastuun mikä tulee aikuisuuden kanssa, opiskelu, työnhaku jne. Suomessa on erittäin korkea nuorisotyöttömyys joten työpaikan saanti äitiysloman jälkeen ei ole lainkaan taattu vaikka olisikin koulutus ammattiin. Monet yliopiston käyneet joutuvat muuttamaan aivan eri puolelle maata työpaikan perässä ja sehän ei pienen perheen kanssa onnistu niin helposti. Myöskin harrastusmahdollisuudet ja esim. matkustaminen jäävät pois kuvioista ja nuorelle se tarkoittaa helposti sitä että elämää näkee vain neljän seinän sisällä ja mahdollisuus henkiseen kasvuun äitiyden ulkopuolella on heikko.

      Myös ihmettelen sitä että näillä palstoilla hehkutetaan äitiyden ihanuutta ja sitä miten äitiys kyllä kasvatta nuorta. Kyllä nuori varmasti joutuu kasvamaan ja äitiys on varmasti aivan ainutlaatuinen kokemus, mutta kyllähän lapsen voi saada myöhemminkin, sitten kun on itse kasvanut aikuiseksi. Tulee jotenkin mieleen että voi joko saada lapsen 15-vuotiaana tai ei milloinkaan, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Me miehen kanssa haaveillaan perheen perustamisesta mutta on yhdessä todettu että molemmat haluamme keskittyä ensin työhön ja ihan parisuhteessa oloon. Minä 23 ja mies 27, molemmilla hyvä koulutus takana ja hänellä korkeapalkkainen työ terveydenhuollossa. Minä vasta valmistunut ja työnhaussa. Pystyisimme ihan helposti elämään perheenä vain miehen palkan varassa, ja omistusasuntokin on alla, mutta itse haluan asettaa tuleville lapsille esimerkin että naisella pitää olla oma koulutus ja ura eikä vain elää miehen tai yhteiskunnan siivellä.

      Nuori äiti voi olla hyvä äiti tottakai, mutta hieman vanhemmalla äidillä on paremmat valmiudet huolehtia sekä itsestään että lapsesta ja olla tarpeeksi kypsä kasvattamaan lasta pitkällä aikavälillä. Ystäväni sai lapsen 20-vuotinaana asuessaan ulkomailla ja on nyt kihloissa lapsen isän kanssa. Hän oli kuitenkin jo ehtinyt elää nuoruutensa ja käydä koulut loppuun. Parisuhde on ollut kovalla koetuksella koska he olivat molemmat vielä aika nuoria ja taloudellisesti he olivat ja ovat edelleen tosi tiukilla.

      • Tyypillinen

        Anglosaksinen työn ja opiskelun tärkeyttä korostava keskiluokkainen ajatusmaailma. No kun ollaan niin keskiluokkaista niin mitä muuta voi odottaa, raha ja kulissit on täkeitä. No, jokainen tyylillään mutta turha tulla tuomitsemaan toisten valintoja ja pitää omia valintojaan ainoina oikeina. Liika ylpeyskö tämän aiheuttaa?

        Itse en pidä vanhemmuutta ja parisuhdetta minään rakettitieteenä vaan annan sen mennä ihan omalla painollaan, meni syteen taikka saveen. työtä teen jos on pakko, kouluista panostan elämän kouluun.

        Loppupeleissä kyse on vain elämässä selviytymisestä ja jokainen ne omat valintansa tekee. On paljon asioita joihin ei pysty itse vaikuttamaan siispä mitä elämästä stressaamaan.

        Kyllä minä arvostan teinivanhempia siinä missä muitakin vanhempia, he ovat ottaneet suuren vastuun ja tarvitsevat ennekaikkea TUKEA, EIVÄTKÄ MOLLAAMISTA. Kyllä terveen aikuisen pitäisi kunnioittaa myös toisten valintoja, eikä vain?


      • Ikävä ihminen
        Tyypillinen kirjoitti:

        Anglosaksinen työn ja opiskelun tärkeyttä korostava keskiluokkainen ajatusmaailma. No kun ollaan niin keskiluokkaista niin mitä muuta voi odottaa, raha ja kulissit on täkeitä. No, jokainen tyylillään mutta turha tulla tuomitsemaan toisten valintoja ja pitää omia valintojaan ainoina oikeina. Liika ylpeyskö tämän aiheuttaa?

        Itse en pidä vanhemmuutta ja parisuhdetta minään rakettitieteenä vaan annan sen mennä ihan omalla painollaan, meni syteen taikka saveen. työtä teen jos on pakko, kouluista panostan elämän kouluun.

        Loppupeleissä kyse on vain elämässä selviytymisestä ja jokainen ne omat valintansa tekee. On paljon asioita joihin ei pysty itse vaikuttamaan siispä mitä elämästä stressaamaan.

        Kyllä minä arvostan teinivanhempia siinä missä muitakin vanhempia, he ovat ottaneet suuren vastuun ja tarvitsevat ennekaikkea TUKEA, EIVÄTKÄ MOLLAAMISTA. Kyllä terveen aikuisen pitäisi kunnioittaa myös toisten valintoja, eikä vain?

        Tuo taas on tyypillistä teinifilosofiaa. Kaikki on helppoa, kun vastuuta mistään ei oikeastaan ole.

        Vapausfilosofiasi kuulostaa hienolta, mutta muu yhteiskunta sen omalla tavallaan kustantaa. Kun sinä toteutat itseäsi ja elät ilmeisesti mielestäsi kaikin tavoin vapaana, muut ottavat valintojesi seuraukset niskoilleen. Huolettomuus on kaunista teoriassa, käytännössä enimmäkseen rasittavaa.

        Parisuhde ei ole rakettitiedettä, mutta sinulla luultavasti ei olekaan kokemusta siitä, millainen parisuhde pitemmällä tähtäimellä on. Oikea parisuhde on yhdessä elämistä ja sitä, että se vastuu kannetaan niin kumppanista kuin mahdollisesta jälkikasvustakin! Kun pelissä on mukana lapsiakin, mikään ei ole enää niinkuin ennen. Lapset on pystyttävä elättämään ja se siitä. Toki yhteiskuntakin viime kädessä auttaa ja seurauksethan näemme - vastuuttomia filosofeja (joilla en välttämättä sinua tarkoita), joiden mielestä yhteiskunta kyllä omistaan huolehtii. Työtä tehdään, jos sattuu huvittamaan. Virman piikkiin. Jep.

        Terve aikuinen ymmärtää, että se vastuu on sitten myöskin KYETTÄVÄ kantamaan. Kun sukupuolielämän aloittaa, seuraukset on vain kestettävä. Jos joku on aikuinen omasta mielestään, sitä sitten toden totta on oltava! Muussa tapauksessa aikuisten puuhat kannattaa jättää aikuisille.

        .


      • Ongelma on että
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        Tuo taas on tyypillistä teinifilosofiaa. Kaikki on helppoa, kun vastuuta mistään ei oikeastaan ole.

        Vapausfilosofiasi kuulostaa hienolta, mutta muu yhteiskunta sen omalla tavallaan kustantaa. Kun sinä toteutat itseäsi ja elät ilmeisesti mielestäsi kaikin tavoin vapaana, muut ottavat valintojesi seuraukset niskoilleen. Huolettomuus on kaunista teoriassa, käytännössä enimmäkseen rasittavaa.

        Parisuhde ei ole rakettitiedettä, mutta sinulla luultavasti ei olekaan kokemusta siitä, millainen parisuhde pitemmällä tähtäimellä on. Oikea parisuhde on yhdessä elämistä ja sitä, että se vastuu kannetaan niin kumppanista kuin mahdollisesta jälkikasvustakin! Kun pelissä on mukana lapsiakin, mikään ei ole enää niinkuin ennen. Lapset on pystyttävä elättämään ja se siitä. Toki yhteiskuntakin viime kädessä auttaa ja seurauksethan näemme - vastuuttomia filosofeja (joilla en välttämättä sinua tarkoita), joiden mielestä yhteiskunta kyllä omistaan huolehtii. Työtä tehdään, jos sattuu huvittamaan. Virman piikkiin. Jep.

        Terve aikuinen ymmärtää, että se vastuu on sitten myöskin KYETTÄVÄ kantamaan. Kun sukupuolielämän aloittaa, seuraukset on vain kestettävä. Jos joku on aikuinen omasta mielestään, sitä sitten toden totta on oltava! Muussa tapauksessa aikuisten puuhat kannattaa jättää aikuisille.

        .

        Rahat menevät sellaisille ihmisille mitkä eivät sitä tarvitse. Sellaiset ihmiset ketkä tienaavat töistä rahaa katsovat oikeutetuksi sortaa niitä ketkä elävät niillä mitättömillä tuilla. Mitä lapseton pariskunta tekee omakotitalolla? Ei mitään.

        Ne uraputkessa kulkevat koneen palvojat venaa sitä lapsen tekemistä kunnes huomaavat etteivät enää saakkaan lapsia. No ainahan voi ottaa huostalapsen ja tienata sillä, niitähän tämä nykyinen huostahulluus syyntää.

        Keskiluokka sortaa vähempiosaisia viemällä heiltä lapset.


      • -_-
        Ongelma on että kirjoitti:

        Rahat menevät sellaisille ihmisille mitkä eivät sitä tarvitse. Sellaiset ihmiset ketkä tienaavat töistä rahaa katsovat oikeutetuksi sortaa niitä ketkä elävät niillä mitättömillä tuilla. Mitä lapseton pariskunta tekee omakotitalolla? Ei mitään.

        Ne uraputkessa kulkevat koneen palvojat venaa sitä lapsen tekemistä kunnes huomaavat etteivät enää saakkaan lapsia. No ainahan voi ottaa huostalapsen ja tienata sillä, niitähän tämä nykyinen huostahulluus syyntää.

        Keskiluokka sortaa vähempiosaisia viemällä heiltä lapset.

        "Mitä lapseton pariskunta tekee omakotitalolla? Ei mitään."

        Tekeepäs. Asuvat siellä tietenkin.


      • -_-
        Tyypillinen kirjoitti:

        Anglosaksinen työn ja opiskelun tärkeyttä korostava keskiluokkainen ajatusmaailma. No kun ollaan niin keskiluokkaista niin mitä muuta voi odottaa, raha ja kulissit on täkeitä. No, jokainen tyylillään mutta turha tulla tuomitsemaan toisten valintoja ja pitää omia valintojaan ainoina oikeina. Liika ylpeyskö tämän aiheuttaa?

        Itse en pidä vanhemmuutta ja parisuhdetta minään rakettitieteenä vaan annan sen mennä ihan omalla painollaan, meni syteen taikka saveen. työtä teen jos on pakko, kouluista panostan elämän kouluun.

        Loppupeleissä kyse on vain elämässä selviytymisestä ja jokainen ne omat valintansa tekee. On paljon asioita joihin ei pysty itse vaikuttamaan siispä mitä elämästä stressaamaan.

        Kyllä minä arvostan teinivanhempia siinä missä muitakin vanhempia, he ovat ottaneet suuren vastuun ja tarvitsevat ennekaikkea TUKEA, EIVÄTKÄ MOLLAAMISTA. Kyllä terveen aikuisen pitäisi kunnioittaa myös toisten valintoja, eikä vain?

        "raha ja kulissit on täkeitä."

        Rahaa tarvitaan elämiseen. Sillä ostetaan esimerkiksi ruokaa ja juomaa, vaatteita, lääkkeitä, asunto ja maksetaan asunnon lämmitys, sähkö ja vesi. Suurinpiirtein kaikki noista ovat inhimillisen elämän kannalta välttämättömiä ja niihinkin tarvitaan rahaa.

        "työtä teen jos on pakko, kouluista panostan elämän kouluun."

        Työtä on vähän pakko tehdä, jotta saa rahaa elämiseen. Ei ole oikein vaihtoehtoja. Tosin kyllähän yhteiskunta maksaa toimeentulotukea, mutta se ei järin suuri ole ja sillä pienellä summalla pitää pystyä kattamaan kaikki välttämättömät kulut.

        Pelkällä elämänkoululla ei välttämättä saa töitä, ei ainakaan mitään kovin hyvätuloista työtä.


      • sorron eestä nouskaa
        Ongelma on että kirjoitti:

        Rahat menevät sellaisille ihmisille mitkä eivät sitä tarvitse. Sellaiset ihmiset ketkä tienaavat töistä rahaa katsovat oikeutetuksi sortaa niitä ketkä elävät niillä mitättömillä tuilla. Mitä lapseton pariskunta tekee omakotitalolla? Ei mitään.

        Ne uraputkessa kulkevat koneen palvojat venaa sitä lapsen tekemistä kunnes huomaavat etteivät enää saakkaan lapsia. No ainahan voi ottaa huostalapsen ja tienata sillä, niitähän tämä nykyinen huostahulluus syyntää.

        Keskiluokka sortaa vähempiosaisia viemällä heiltä lapset.

        "Rahat menevät sellaisile ihmisille mitkä eivät sitä tarvitse. Sellaiset ihmiset ketkä tienaavat töistä rahaa katsovat oikeutetuksi sortaa niitä ketkä elävät niillä mitättömillä tuilla"

        Eli työssäkäyvän pitäisi antaa rahansa sitä enemmän tarvitsevalle, esimerkiksi kouluttamattomalle entiselle teiniäidille, joka haluaa olla kotona ja saa vain mitätöntä tukea yhteiskunnalta?
        - No näinhän se jo meneekin! Työssäkäyvät maksavat veroja, joilla maksetaan ne mitättömät tuet. Ja millä perusteella: sillä, ettei ole jaksanut/halunnut/osannut elättää itse itseään.

        Onko joku olemassa jokin logiikka joka minulta jää tässä huomaamatta, jos sen työssäkävijän tienestiä pitäisi pienentää(isompi verotus), jotta voitaisiin suurentaa sen kotona olijan tukia?

        Mihinköhän se mahtaisi tämän yhteiskunnan viedä? Entä jos sitten kaikki haluaisivat jäädä kotiin, kenen pussista ne tuet sitten maksettaisiin?

        Minä nimittäin jäisin heti kotiin, jos siitä vaan maksettaisiin kohtuullinen korvaus.

        Veronmaksajana minun mielestäni mitättömillä tuilla kotona elävän kannattaisi hankkiutua töihin ja hankkia itse oma elantonsa. Siinä vaiheessa loppuu se sorto, kun loppuu muiden rahoilla eläminen.
        "Sen lauluja laulat jonka leipää syöt"


      • Ei tee mitään
        -_- kirjoitti:

        "Mitä lapseton pariskunta tekee omakotitalolla? Ei mitään."

        Tekeepäs. Asuvat siellä tietenkin.

        Lapsettomat omakotitalolla. Lapsettomalle pariskunnalle riittää ihan hyvin kerros tai rivarikaksio. Jos puhutaan itsekkäimmistä ja pahimmista maapallon raiskaajista niin kulutusjuhlista köyhien kustannuksella nauttivat keskiluokka ja rikkaat ovat niitä. Köyhät eivät tätä planeettaa tuhoa.

        Ei köyhällä lapsiperheillä ole varaa ostaa omakotitaloa, tai siis hullu pitää olla jos nykyhinnoilla ostaa. Lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt huimasti viimevuosina.


      • Kaikille ei
        sorron eestä nouskaa kirjoitti:

        "Rahat menevät sellaisile ihmisille mitkä eivät sitä tarvitse. Sellaiset ihmiset ketkä tienaavat töistä rahaa katsovat oikeutetuksi sortaa niitä ketkä elävät niillä mitättömillä tuilla"

        Eli työssäkäyvän pitäisi antaa rahansa sitä enemmän tarvitsevalle, esimerkiksi kouluttamattomalle entiselle teiniäidille, joka haluaa olla kotona ja saa vain mitätöntä tukea yhteiskunnalta?
        - No näinhän se jo meneekin! Työssäkäyvät maksavat veroja, joilla maksetaan ne mitättömät tuet. Ja millä perusteella: sillä, ettei ole jaksanut/halunnut/osannut elättää itse itseään.

        Onko joku olemassa jokin logiikka joka minulta jää tässä huomaamatta, jos sen työssäkävijän tienestiä pitäisi pienentää(isompi verotus), jotta voitaisiin suurentaa sen kotona olijan tukia?

        Mihinköhän se mahtaisi tämän yhteiskunnan viedä? Entä jos sitten kaikki haluaisivat jäädä kotiin, kenen pussista ne tuet sitten maksettaisiin?

        Minä nimittäin jäisin heti kotiin, jos siitä vaan maksettaisiin kohtuullinen korvaus.

        Veronmaksajana minun mielestäni mitättömillä tuilla kotona elävän kannattaisi hankkiutua töihin ja hankkia itse oma elantonsa. Siinä vaiheessa loppuu se sorto, kun loppuu muiden rahoilla eläminen.
        "Sen lauluja laulat jonka leipää syöt"

        Yksinkertaisesti ole töitä, ei vaikka kuinka yrittäisi. Nykytilanteessa jopa sinä voit saada potkut ihan koska vaan, ellet ole sitten joku valtion työllistämä suojatyöläinen. Kerroppas onko esim. perlokselta tai nokialta potkut säästösyistä saaneet laiskoja?

        Itse tiedän varsin hyvin miten tämä kuvio menee, siinä ei auta koulutukset eikä mitkään.

        Oli meilläkin tämä keskiluokan ihannoima ameriikan unelma, mutta tässä sitä sitten ollaan, potkut saatiin ja meni talo alta. Nyt ollaan vuokralla ja tuilla.


    • NoForTheKids

      Senkus vaan tehtailette niitä kersoja, ei se mua liikuta. Mä oon vaan ite ihan hemmetin onnellinen siitä, että oon vielä nuori ja vapaa tekemään mitä ikinä haluan.

      Voisin sanoo eläväni nyt elämäni parasta aikaa. On kiva työ, jonka palkalla tuun toimeen. Ja on kiva kämppä, auto.. Oon hoikka ja nätti, ja vientiä riittää. Tähän ei todellakaan sopis mikään rääkyvä kakara, pelkkä ajatuskin masentaa..

      Sori ny vaan mut aina ku joku keskenkasvunen kakara pamahtaa paksuks, en voi olla ajattelematta nyt on sen parhaat nuoruusvuodet pilalla.. Mut hei, kukin tyylillään!

      • näin on

        Näin juuri,kukin tyylillään. Jos joku haluaa lapset nuorena,niin mitä muut siihen on mitään sanomaan?


      • okei, mutta mutta

        Hyvin sanottu, mutta ajattele, jos kesällä kaupunkiin saapu turisteja toisista maista. Niin nämä villit teintskarit pitäs siivota putkaan siks aikaa, ettei ne sotke katukuvaa. Annetaan turisteille täydellinen loma.

        Kyllä, nuoruusvuodet on pilattu niin että huh huh. Samalla kun pulloposket löntystää kakrujen kanssa pitkin katuja, niin mä ajan ohi moottoripyörälläni eturengas ilmassa kavereideni kanssa ja huudan wohoo! Tämä on nuorrutta! Aikamoinen kontrasti tulee. Huh huh.


    • jk

      tosi inhottavia ihmisiä

      • hohhojjaa

        ai teiniäidit? KYLLÄ, samaa mieltä.


    • luojatätäpalstaa

      Minusta on itseasiassa aika kuvittavaa miten täällä jaksetaan mollata teinivanhempia ja miten yleensä jaksetaan väittää että joku "alkaa tekemään kersoja lapsena" jne.. Kuten aloittajakin niin monilla ehkäisy pettää.. Ei niitä lapsia tekemällä tehty. Lisäksi nämä "kypsät" henkilöt ovat niin ahdasmielisiä etteivät voi käsittää miten joku vanhempi todellakin voi (alkujärkytyksen jälkeen) olla onnellinen tulevasta lapsenlapsesta. Eikö se ole ihan luonnollista? Vai pitäisikö heidän hylätä lapsensa ja olla katkeria seuraavat kymmenen vuotta? En ymmärrä. En käsitä. Jotkut nuoret ovat vain niin onnekkaita että heillä on vanhemmat jotka todellakin rakastavat lapsiaan "tapahtui mitä vain", ymmärtävät käsitellä asiaa mahdollisimman rakentavasti ja tukevat lapsiaan. On ikävää jos ette tiedä mitä ehdoton rakkaus on.

      • luojatätäpalstaa

        huvittavaa siis :)


      • Linjapuhelin

        Ihan samoilla linjoilla olen. :)
        Miksi teiniäitejä jaksetaan mollata, kun heitä pitäisi tukea? Ja totta, kyllä se ehkäisykin voi pettää "kypsemmälläkin" ihmisellä. Heidän sietäisi sitä ajatella!

        Omat vanhempani ovat sanoneet, että "jos tuut raskaaksi, niin sitten eletään sen mukaan. Ei me sua ulos heitetä." Mutta jotkut sanovat että 13-19 v. on TEINI. Itse olen puolentoista kuukauden päästä 18. Ja JOS tulisin raskaaksi, niin sitten tulisin. Sitten elämäni menisi sen mukaan eikä pilalle. En koe, että elämäni menee pilalle, vaikka sitten saisinkin lapsen. Oon aina halunnu lapsia, ja saanut kyllä hoitaa niitä. Tätinä olo onkin tosi kivaa :) Äiti ja iskä on lapsesta ihan innoissaan, hoitaa sitä vanhempien luvan kanssa. :D
        Poikaystävä on sanonut, että jos niin käy, niin hän osallistuu hoitoon. Jotkut voi nyt sanoo: "ei se jätkä niin tee, sanoo vaa" mutta uskon siihen itse. En usko, että hän mua jättäisi ja eväisi omat mahdollisuudet lapseensa, kun me molemmat halutaan joskus lapsia. Mitä sitten, jos niin kävisikin nyt? Sitten käy.
        Suhtaudun aika luottavaisesti tulevaisuuteen siinä asiassa.

        Ja on isovanhemmilla ja vanhemmilla oikeus olla onnellinen lapsesta!


      • taas joku tommonen
        luojatätäpalstaa kirjoitti:

        huvittavaa siis :)

        Mikä sua voi huvittaa? Ootko polttanu marihuanaa kun sua huvittaa. En näe mitään huvittavaa.


    • Ikävä ihminen

      Ehdoton rakkaus ei ole sama asia kuin se, että hyväksyy kaiken, mitä joku tekee. Jos joku mokailee ja hölmöilee tai haihattelee turhia, on järkevää kertoa se.

      Kasvatukseen kuuluu rajojen asettaminen, tavalla tai toisella. Rakkautta on myös se, että kykenee rajoja jälkikasvulleen asettamaan ja antamaan tarvittaessa palautetta.

      En usko hetkeäkään, että suuri osa suomalaisista täysijärkisistä aikuisista erityisesti tuulettelisi sillä, jos alaikäinen jälkeläinen lapsia saa. Helppoa rehellisen vastauksen antaminen omalle lapselle ei varmasti ole, mutta joskus sitäkin totta tosiaan tarvittaisiin. Tuntuu, että moni teini ei kerta kaikkiaan vain kestä sitä, että faktat pöytään lyödään. Aina pitäisi vain kehua, kannustaa ja motivoida, tekipä teiniprinsessa mitä tahansa.

      Totta kai teinit tukevat toisiaan. Jos aikuisetkin lähtevät kehumislinjalle tilanteessa, joka ei kehuja ansaitse, sekin kertoo jotain.

      Jos teinit aloittavat seksin harrastamisen suurin piirtein alakouluikäisinä, jossakin on tapahtunut virhe. Vanhemmat saisivat katsoa itseään peiliin ja harrastaa itsetutkiskelua. Myös sosiaalipuolen ihmisillä olisi töitä. Ei paljoa naurata, kun 5-luokkalaisilla on kaula imetty ja kaveripiiri löytyy autoilevista pojista! Nähty on.

      Suurin osa täällä kirjoittavista pissiksistä ei ole vielä synnyttänyt lastaan ja uho on kova. Kyllä elämä sitten aikanaan opettaa.

      • luojatätäpalstaa

        Ei niin, mutta ehdoton rakkaus on sitä ettei hylkää lastaan joka on vaikeiden aikojen edessä. Yleensä täällä tulevat äidit kertovat miten vanhemmat heitä nimenomaan tukevat ja ovat nyt raskauden edettyä onnellisia tulevasta lapsenlapsesta, mitä vikaa siinä sinusta on? Kritisoit tätä aivan kuin nämä vanhemmat tekisivät jotain väärää? Etkö itse jäisi tukemaan lastasi jos näin kävisi?

        Tottakai rajoja asetetaan ja palautetta annetaan, mutta kun vahinko on jo sattunut niin mitä se silloin enää auttaa? Lyödään lyötyä - niinkö?


      • Mitäs sä luulit!
        luojatätäpalstaa kirjoitti:

        Ei niin, mutta ehdoton rakkaus on sitä ettei hylkää lastaan joka on vaikeiden aikojen edessä. Yleensä täällä tulevat äidit kertovat miten vanhemmat heitä nimenomaan tukevat ja ovat nyt raskauden edettyä onnellisia tulevasta lapsenlapsesta, mitä vikaa siinä sinusta on? Kritisoit tätä aivan kuin nämä vanhemmat tekisivät jotain väärää? Etkö itse jäisi tukemaan lastasi jos näin kävisi?

        Tottakai rajoja asetetaan ja palautetta annetaan, mutta kun vahinko on jo sattunut niin mitä se silloin enää auttaa? Lyödään lyötyä - niinkö?

        Kyllä. Lyödään lyötyä! Joihinkin ravintoloihin ei päästetä sisään jos on köyhät rahjäkuteet päällä. Sut käännytetään! Vain juhlavaatteissa saapuvat ihmiset ovat tervetulleita kyseiseen ravintolaan! Jääköön haisevat rähjikset kadulle.


    • Ikävä ihminen

      Ensinnäkään Siuomessa EI ole niin paljoa teiniäitejä kuin täällä lukiessa ehkä luulisi. Luultavasti enin osa vain trollailee tai sitten muutama ihminen kirjoittaa loputtomalla määrällä eri nikkejä.

      Toisekseen täällä puhutaan paskaa! Teinivanhemmuudella ei ole läheskään aina onnellista lopputulosta. Ongelmat eivät esiin nouse heti ja varsinkin niiden tyttösten, joilla raskaus ei pitkällä ole, kannattaisi harkita avoimesti muitakin vaihtoehtoja kuin vanhemmaksi ryhtymistä.

      Moni teiniäiti on omien puheidendsa mukaan kokenut vaikeita aikoja. Syy toden totta löytyy usein vanhemmista. Jos perheen asiat ovat kaikin puolin kunnossa ja kasvatustyö on tehty hyvin, 15-16 vuoden ikäiset tytöt eivät haaveile äitiydestä. Intressien pitäisi olla ihan muualla. Alakouikäisten ja juuri ja juuri yläkoulun puolelle päässeiden tyttöjen hypätessä sukupuolielämän pariin syy löytyy myös vanhemmista.

      Sen sijaan, kun täällä katteettomasti tyttöset uhoavat siitä, miten helppoa kaikki varmasti tulee teiniäideillä olemaan, syy löytyy uhoajista. Vähän täällä on heitä, jotka kymmenen vuoden kuluttua kehuskelevat tilanteellaan. Elämää pitäisi ajatella pitemmällä tähtäimellä. Teini nyt vain ei siihen kykene. Se ei ole kivaa.

    • uojatätäpalstaa

      Mikset vastaisi kysymyksiini? :)

    • Ikävä ihminen

      Pitäisikö kehua ihmisiä, jotka hölmöilevät ja eivät sitä myönnä?

      Teiniäidit ansaitsevat kritiikkiä VARSINKIN silloin, jos lasta ei ole syntynyt edes vielä ja silti elvistellään omalla äitiydellä.

      Teiniäidit ansaitsevat kritiikkiä myös silloin, jos antavat muille epärealistisen kuvan siitä, mitä todellisuuus on.

      Ja JOS suuri osa täällä on todellakin provoilijoita, mitä hyötyä tästä keskustelusta on?

      • luojatätäpalstaa

        Edelleen: Mitä itse tekisit jos oma lapsesi kertoisi olevansa raskaana/tulevansa isäksi ja että aikoo pitää lapsen?

        Vastaisit nyt suoraan äläkä välttele kokoajan. Haiskahtaa siltä että itsekin jäisit tukemaan lastasi etkä loppu elämää kritisoisi ja nälvisi häntä? Vai mitä?


      • Ikävä ihminen
        luojatätäpalstaa kirjoitti:

        Edelleen: Mitä itse tekisit jos oma lapsesi kertoisi olevansa raskaana/tulevansa isäksi ja että aikoo pitää lapsen?

        Vastaisit nyt suoraan äläkä välttele kokoajan. Haiskahtaa siltä että itsekin jäisit tukemaan lastasi etkä loppu elämää kritisoisi ja nälvisi häntä? Vai mitä?

        Ensinnäkin, JOS oma nyt 12-vuotias tyttäremme hankkiutuisi raskaaksi alaikäisenä, tuntisin syyllisyyttä. TIETÄISIN, että jotakin on mennyt pieleen omissa toimissani.

        Luultavasti toden totta auttaisin häntä loppujen lopuksi. Veri ON vettä sakeampaa. Iästä riippuen luultavasti aborttikin SAATTAISI esiin nousta. Hyvin todennäköisesti niin kävisi. Esim. yläasteikäisenä hankittu lapsi ei käytännössä ikinä tule hoidetuksi biologisen äidin omin voimin.

        Mikäli oma jälkikasvuni alkaisi haihatella esim. alle18-vuotiaana lyhyen seurustelun jälkeen siitä, että tavoitteena on tietoinen raskaus, välillemme nousisi "sota". Jos taas ihminen täysi-ikäisenä lapsia tekee, hoitovastuu on itsellä. Tilapäinen apu on oma lukunsa.

        Toisaalta uskon ainakin tällä hetkellä niin, että tyttäremme arvostaa koulutusta ja niitä mahdollisuuksia, joita se hänelle antaa. Ei mistään ikinä voi olla varma ja kaikki voi muuttua, mutta teiniraskaus ei olisi ainakaan meidän perheessämme mikään onnen huipentuma, jonka realisoitumista innolla odotettaisiin.

        Jos teini-ikäisillä on hoivaviettiä, sen voi purkaa esim. lemmikkieläimiin.

        Olen varsin ikävä ihminen siinä mielessä, että muistini on pitkä. VALITETTAVASTI muistuttaisin elämän tosiasioista varsinkin siinä vaiheessa, kun ongelmia tulisi. Ja niitä TULISI. Ihan varmasti.

        Omista valinnoista ON kannettava vastuu ja erehdykset on myönnettävä. Se on aikuisuutta.


      • senkin lepsu hölmö!
        luojatätäpalstaa kirjoitti:

        Edelleen: Mitä itse tekisit jos oma lapsesi kertoisi olevansa raskaana/tulevansa isäksi ja että aikoo pitää lapsen?

        Vastaisit nyt suoraan äläkä välttele kokoajan. Haiskahtaa siltä että itsekin jäisit tukemaan lastasi etkä loppu elämää kritisoisi ja nälvisi häntä? Vai mitä?

        Ei lapsellani olisi minkäänlaista mahdollisuutta hankkiutua raskaaksi! Koulun jälkeen hänen pitäisi tulla suoraan kotiin. Iltapäivällä hän saisi olla kavereidensa kanssa kodin lähellä leikkimässä/oleskelemassa, muttei saisi poistua kovin kauas. Säännöllisin väliajoin minä äitinä tulisin kurkkaamaan onko kaikki ok. Tai jos hän haluaisi mennä kaverin synttäreille, niin minä veisin hänet autolla kaverin kotiin ja tulisin muutaman tunnin kuluttua hakemaan hänet. Jos lapseni alkaisi kapinoimaan minua vastaan, lähettäisin hänet sisäoppilaitokseen, mistä hänestä kasvatettaisiin kunnon koulutettu ihminen.

        Tuntuuko rasittavalta touhulta? Tämä on sitten vanhemmuutta, tiedoks vaan!


    • Nyt onnellinen

      Minä sain 18 vuotta täytettyäni lapsen, suunnitellusti, silloin niin ihanan miehen kanssa joka raskauden edetessä ei enää ollutkaan niin ihana ja jo synnytyssairaalassa uhkaili lähtevänsä ja jättävänsä meidät.


      Yhteisessä asunnossa sitten eleltiin vauva aikaa todella riitaisasti, kunnes tajusin rohkaistua lapsen ollessa 3kk ja pistää pisteen sille uhkailulle pois lähtemisestä ja jatkuvalle riitelylle joka sisälti sitä että päädyin lapsi sylissäni vessaan suljettujen ovien taakse itkemään.. ja laitoin sen miehen pihalle, tehtiin sopimuksia tapaamisista joita se sitten noudatti mielensä mukaan. Ja voin kertoa että yksinhuoltajuus paperit oli aika ison työn alla ettei niitäkään meinannut irrota vaikkei mies osallistunut lapsen hoitoon, saattoi olla kuukausia näkemättäkin.

      Eron jälkeen minulle tuli se "meno fiilis" joka viikonloppu hirveä hinku päästä bilettämään, lapsen vahdiksi tuli milloin kukakin kaveri että laitoin lapsen lähtiessä nukkumaan.. Ja miehiä oli milloin minkäkin verran kun kuitenkin olin lapsen saatuanikin laiha ja nätti.

      Silloin kadutti lapsen tekeminen ko. miehen kanssa, tuntui niin epäreilulta tehdä yhdessä lapsi jonka joutuukin yksin hoitamaan, vanhemmilta sain lapsen hoitoapua kyllä, mutta sain myös kuulla siitä että "etkös tuota tienny jo tehessäs että yksin tuut jäämään".. Ja rahallisesti se et tuilla tulee toimeen, joo tulee, mutta niillä saa vaan ne tärkeimmät, ei muuta. Ja kun opiskeluja lähdin jatkamaan lapsen saatua, ei elämä muuttunut yhtään helpommaksi, Tulot putosi reilusti eikä tilannetta helpottanut yhtään koulun jälkeen hakea kotiin väsynyttä lasta kiukuttelemaan. Teeppä siinä koulutehtävät..

      Sitten kävi yhdellä rymy reissulla tuuria ja yhden illan juttu ei jäänytkään siihen sillä kertaa vaan mies on vielä reilun vuoden seurustelun ja lähes yhtäpitkään kestäneen yhdessä asumisenkin jälkeen vierellä. Hoitaa lastani ja kohtelee sitä kuin olisi oma, rakastaa pyyteettömästi ja asettaa rajoja vanhemman tavoin. Ja oikea isä käy kerran viikkoon, jos käy leikkimässä hetken meidän kotona lapsen kanssa sekä maksaa elatusmaksuja.

      Tulipas paljon tekstiä :D Mut pointtihan oli se että lapsen saamista en ole katunut, vaan olisin voinut tehdä sen myöhemmin ja eri miehelle, niinkuin olen nykyisellenikin monesti sanonut että mitään en toivos niinpaljon kuin että tämä lapsi olisi sinulle, mutta sitten se ei olisi sama lapsi, ja tyttöäni en mihinkään maailmassa vaihtaisi enkä siitä mitään muuttaisi

      • 5+5

        Sinä olet käsitellyt tätä asiaa mielestäni erittäin kypsästi ja olet ymmärtänyt sen pointin, mitä täällä kukkahattutädit yrittävät nuorille kertoa.

        Jos et olisi saanut lasta sen miehen kanssa, et tietäisikään tyttärestäsi, etkä häntä osaisi kaivata. Tietysti hänen synnyttyä, et mistään hinnasta hänestä enää luopuisi. Toisen ratkaisun tehneenä olisit saattanut tähän päivään päästä helpommin, vähemmän ankaralla elämänkoululla, kevyemmillä koettelemuksilla.

        Jos sinulla ei olisi tytärtäsi ja saisit uuden miehen kanssa tyttären, rakastaisit häntä varmasti vähintään yhtä paljon kuin nykyistä tytärtäsi. Ehkä elämäsi olisi jopa onnellisempaa yhdessä lapsesi ja miehesi kanssa perheenä - ilman eroa, hylkäämistä, riitoja ja pakollisia tapaamisia entisen puolison kanssa.

        Elämä voi sujua hyvin, mutta todennäköisyydet sille, että se sujuu huonommin ovat suuremmat.
        Nuoret parit, joilla ei ole lapsia, hekin eroavat melko helposti nykypäivänä ja pelkästään heistä kahdesta riippuvista syistä.
        Kun yhtälöön lisätään vielä vauva, sen tuomat muutokset, väsymys, vastuu yms... siinä on tekemistä kokeneellekin ihmiselle, että saa koko paketin pidettyä kasassa.

        Ei voida sanoa, loppu hyvin - kaikki hyvin, mutta hienoa, että nyt elämä näyttää hyvältä ja toivottavasti sellaisena jatkuukin.

        Nuorena sitä ei osaa ajatella asioita kovin pitkälle. Vanhanakaan ei osaa.
        Nuorena sitä erityisesti tuudittautuu luuloihin ja kuvitelmiin. Ajattelee, että oma rakkaus riittää. Riittää kun päätän, että pysymme yhdessä. Riittää kun päätän rakastaa.
        Unohdetaan se, kuinka paljon työtä suhde vaatii, että se on kasassa vielä 7 vuoden päästä tai että se on kasassa 17 vuoden päästä tai 27 vuoden päästä.
        Erinin sanoin: "40 vuotta saman miehen lakanoissa... naiseuteni mihin kandotin... sun löytävän sen halusin" - Kuinka moni oikeasti on tässä tilanteessa? 40 vuoden päästä vielä saman miehen kanssa?

        Haaveillaan ikuisesta rakkaudesta ja vanhuudesta yhdessä ja unohdetaan, että 15-vuotiaalla se voi tarkoittaa jopa 75-85 yhteistä vuotta ( 25-vuotiaallakin jopa 65-75 vuotta ) . Siinä mittakaavassa tuntuu todella hassulta, että se yhteinen lapsi pitäisi tehdä heti ensimmäisen vuoden seurustelun jälkeen. Jos todella aikoo viettää loppuelämänsä yhdessä, niin eikö kannattaisi ne parhaat vuodet viettää kuitenkin kahdestaan toisiinsa tutustuen, yhteistä elämää ja loppuelämälle pohjaa luoden ja vielä kertaalleen harkiten, että todellako hän on se jolle nuoruuteni ja koko elämäni annan ja luotan.

        Tietysti, jos vain haluaa lisääntyä mahdollisimman paljon eikä sillä ole väliä, kuka se sitten rinnalla on loppuelämän aikana(kunhan joku on), niin ei muuta kuin lanteet heilumaan. Lapset kyllä yleensä sopeutuvat vanhempien uusiin puolisoihin.

        Itse rikkinäisen perheen lapsena vaan en ole valmis kevyin perustein hankkimaan lasta. Yritän ainakin parhaani mukaan säästää omat lapseni siltä eron ja vanhempien uuden elämän aiheuttamalta hämmennykseltä ja tuskalta. Vaikutuksia ei tajua silloin nuorena, mutta ne näkyy ja tuntuu vielä aikuisiässä.
        Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, mutta aina voi minimoida riskit.


    • nuori,ylpeä äiti!!

      Itse olen 17-vuotias ja minulla on 5kk lapsi, eli vielä en osaa sanoa mitä tuleva pitää sisällään.. Isäni ei todellakaan ollut innoissaan kun kerroin hänelle ollessani 16-vuotiaana raskaana. Hänelle ensimmäinen vaihtoehto oli abortti ja pistin hänelle asiassa heti vastaan,koska olimme poikaystäväni kanssa (hänellä on vakituinen työpaikka) keskustelleet asiasta ja tulleet siihen päätökseen että lapsi pidetään. Isäni halusi keskustella asiasta poikaystäväni kanssa ja leppyi kun kuuli että olimme miettineet toimeentulomme ja muut asiat valmiiksi. Muutin vähän ajan päästä yhteen poikaystäväni kanssa. Äitini oli aluksi hämmentynyt mutta hyväksyi myös asian josta oli todella suuri apu koska sain heiltä tukea niin raskauden aikana kuin jälkeenkin. Minusta ei ole myöskään mukavaa se kun sanotaan ettei teini voi olla lapselleen äiti koska on itsekkin vielä lapsi.. Lapsen ollessa 2kk poikaystäväni palasi töihin isyys- ja kesäloman jälkeen ja jäin yksin lapsen kanssa ja hyvin olen pärjännyt vaikka vastuu on ollut yksin minulla. Kyllä teini voi olla yhtä hyvä äiti lapselleen kuin aikuinenkin, ikä ei sitä määrää!! Miettikää oikeasti te jotka pidätte teiniäitejä niin säälittävinä ja epätoivoisina ihmisinä että jos se olisi joskus osunut omalle kohdalle, siis olisitte tulleet teininä raskaaksi, kuinka helppoa olisi ollut tappaa tietoisesti oma lapsensa vaikkei se ole vasta kuin alkio mutta hetken päästä se olisi jo ihminen tai synnyttää lapsi ja antaa se pois. VOISITTE MIELESTÄNI MIETTIÄ OIKEASTI ONKO TEINI MUKA NIIN HUONO ÄITI!!

      • ,,,....

        Sinulla on hirveä tarve puolustella ratkaisuasi, se on ihan ymmärrettävää. Sinun on kuitenkin ymmärrettävä, että teiniäitiyteen liittyy valtavasti riskejä, eikä se ole koskaan toivottava tilanne ei nuoren itsensä eikä lapsen kannalta. Jos joku haluaa ehdoin tahdoin hankkiutua raskaaksi 15 - 16 vuotiaana, niin tälle palstalle kirjoittavien teiniäitien pitäisi kaikin tavoin saada kyseinen henkilö tajuamaan, että lapsen hankkiminen siinä iässä ei ole järkevää.


    • Ikävä ihminen

      Kukaan ei tiedä muutaman kuukauden vanhemmuuden jälkeen aiheesta niin paljoa, että kannattaa muille omaa valintaa suositella.

    • meillänäin!

      Mä sain lapsen 19-vuotiaana ja mulla ei ole koulutusta, oon jättäny monet koulut kesken. Mies elättää, sillä on vakituinen työ.
      Tukiverkosto on aika huono, mut kyllä isovanhemmat hoitaa sillontällön.

      • -_-

        "Mies elättää, sillä on vakituinen työ."

        Jos miehesi jättäisi sinut, niin miten elättäisit itsesi ja lapsesi?

        Lähtökohta pitää ihmisellä olla sellainen, että nainen ei saa olla taloudellisesti riippuvainen miehestään. Tosin mieskään ei saa olla taloudellisesti riippuvainen naisestaan. Molemmilla vanhemmilla pitää olla oma talous sillä mallilla, että jos toinen jättää, niin pystyy elättämään sekä itsensä että lapsensa.


    • n ja r +2

      hei. oli pakko lukea. olen 17 vuotias tyttö ja odotan kaksosia. en itse henk voi ymmärtää miksi kaikki nuoret äidit lytätään heti. ovathan nekin äitejä. miä ainakin olen ylpeä tulevista lapsistani ja niin on miehenikin.

    • pimpelipom8

      Ei hakkujista kannata välittää. täällä teini ikäisiä hakutaan kauheiks kakaroiksi mutta kuinka itse onkaan niin kypsä että alkaa haukkumaan toisia. ja ei saa yleistää,toki nuorissa äideissäkin on niitä vastuuttomia mutta on vanhemmissakin äideissä.

    • minikorento

      Tilanteesta riippuen saatan itsekkin sortua teiniäitien- ja isien mollaamiseen ym.

      Ei siinä ole mitään ongelmaa jos teini saa lapsen ja pystyy lapsesta oikeasti pitämään huolta itse. Turvaamaan lapsen materiaaliset, sosiaaliset ym tarpeet.

      Valitettavan usein kuitenkin näkee nuoria äitejä, jotka eivät ole lapsen saanninkaan jälkeen aikuistuneet yhtään. Edelleen pummaavat vanhemmiltaan rahaa käydäkseen baareissa. Lapsi jätetään joka viikonloppu isovanhemmille, jotta voi itse pitää hauskaa. Opiskelu, saatika sitten työt eivät kiinnosta. Tärkeintä on oma hauskanpito. Ja jos töissä käydäänkin niin rahat eivät tietenkään mene lapsen hyväksi vaan omiin vaatteisiin, viinaan ja tupakkiin. Sellaiset äidit ansaitsevat tulla mollatuksi, koska he eivät mielestäni ansaitse olla äitejä.
      Tämä on toki vain minun mielipide.

      • sjhfklasd

        Äidiksi tuleminen itsessään ei paljoa vaadi ; vain lisääntymiskyvyn. Se, kuinka homman hoitaa ja kuinka sen äitiyden kykenee hoitamaan sitten taas riippuu paljon monista asioista.

        Hyvin nuorena ja kokemattomana äidiksi tuleminen ei ole paras mahdollinen pohja hyvälle äitiydelle ainakaan minun mielestäni. Nuorena pitäisi opetella elämässä tarvittavia taitoja ihan jo pelkästään pärjätäkseen itse tässä maailmassa.

        Toiset perustelevat, että ovat kokeneita jo nuorena, koska ovat hoitaneet sisaruksiaan, tuttujen lapsia. Ovat ehkä eläneet laitoselämää, joutuneet huolehtimaan itsestään tai ovat elämässään kohdanneet paljon pahoja ja vaikeita asioita.
        He ovat kuitenkin myös kokemattomia. Heiltä puuttuu kokemus turvallisesta, vakaasta, tasapainoisesta elämästä. Kuinka voi tarjota turvaa, vakautta ja tasapainoa, jos ei tiedä sellaisesta mitään?

        Miten he osaavat huolehtia lapsesta, jos eivät osaa tai kykene huolehtimaan itsestään. Miten he osaavat laittaa lapsi etusijalle ohi omien tarpeiden (tarve tuntea itsensä rakastetuksi, seksuaaliset tarpeet), jos heitä ei ole koskaan laitettu etusijalle.

        Vaikeiden tilanteiden edessä ihminen helposti palaa aiempiin toimintapoihin, jotka ennen ovat toimineet (kiukuttelu vanhemmille, kapinointi yms).

        Omat tarpeet nousevat helposti suuremmiksi kuin läheisten tarpeet. Uhmaikäinen pieni lapsi saattaa olla liian haastava käsitellä aikuisuuden kynnyksellä olevalle nuorelle, joka vasta itsekin opettelee omia ja muiden rajoja.

        Jos ei osaa rakastaa itseään, jos ei osaa uhrautua, jos ei pysty toimimaan tunteiden sijaan järjen kanssa ennen synnyttämistä, miten se onnistuisi synnyttämisen jälkeen, kun oma elämä siirtyy sivuun, unen saanti vähenee, vastuu kasvaa, paineet kasvaa...

        Äitiys on iso ja haasteellinen asia myös aikuiselle, joka on jo pitkään huolehtinut itsestään, nähnyt ja kokenut maailmaa ja elämää, huolehtinut taloudelliset asiat kuntoon ja minimoinut häiriötekijät elämästään ja harkinnut vielä monennen kerran asiaa ennen päätöksen tekemistä.


    • futsh ja sihh

      Krematorioon elävänä koko kasa. Johan ilma puhistuu.

    • YksiNuoriÄiti

      Koska teiniäidit ovat kansan häpeäpilkku. Suomi on yksi maailman suvaitsevaisimmista kansoista, sillä emme ole rasisteja, vaan ROTUREALISTEJA. Me emme erittele ihmisiä, emme toimi ketään kohtaan epäoikeudenmukaisesti, emmekä syrji ketään, sosiaalisen aseman, uskonnon, rodun tai muun vastaavan syyn vuoksi, vaan kohtelemme heitä heidän ansionsa mukaan.

      Romanit ovat kautta aikojen olleet rasite suomalaisille. He ovat ryöstelleet ja kiusanneet meitä, joten on vain oikeutettua nimitellä heitä ja olla palkkaamatta heitä töihin. Ihan varmuuden vuoksi kannattaa heidät jättää täysin oman onnensa nojaan, ja kehottaa lapsiakin olemaan leikkimättä heidän lastensa kanssa.

      Homot ja lesbot ovat raamatussakin kiellettyä hommaa... Niin tuskin sitä edes tarvitsee eritellä? Ja ei sitä voi tietää, vaikka se periytyisi saatika tarttuisi...

      Vanhukset ovat roskaa, he käyttävät meidän verorahojamme ja kun ne vetelehtivät eläkkeellään eivätkä viitsi edes tehdä töitä ruokansa eteen, niin kyllä niille sietäisi tehdä pientä insuliinihoitoa....

      Ja mikä tulee teineihin. Siis aivan roskakansaa. Ja niiden vanhemmat. Miten ne voivat mennä niin pieleen kersojensa kanssa? Yhdet vaan istuskelee töissänsä tyytyväisinä ja antaa kersojensa olla ja vetelehtiä miten haluavat. Ja sitten viikonloppuisin on sen uuden puolison vuoro, niin muksut saa mennä toisilleen kylään, eiks jeah? Puhumattakaan kaikista pikkujouluista ym... Ja kun ne perhanan ketaleet sotkevat paikkoja ja käyttävät huumeita niin, eihän se meidän vika ole? Itse ne on saattaneet itsensä rappiolle. Pian ne pamahtaa jo paksuksi.... Ja sit kyl ollaa, kun on maha pystyssä ja sätkät kourassa. (puhumattakaan siitä, mitä siellä sätkässä on...) Siis aivan älytöntä. Ja sit ne elää jossain pilvilinnoissaa kun sossut maksaa niiden päihteet ja hoitaa niiden muksut. Tai jättää ne meidän hyvien ihmisten hoitoon.... Kyllä neki sietäs joka iikka posauttaa jollain "teiniydinpommilla" Ihan vaan varmuuden vuoksi.

      Ja siis, ihan oikeutettuuhan se ois. nää kaveritha iha muina miehinä pilaa meidän suomalaisten elämää, eiks jeah? Kyl niille jotain pitää tehdä.

    • Miesope

      Teiniäitiyden haitoista huomauttelulla ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa.

      • yksinuoriäiti

        niinno... kun olisikin vain huomauttelua. Kyllä menee sosiaalisen aseman perusteella syrjimiseen. Täällähän nimenomaan suurin osa viesteistä kuuluu näin: olet alaikäinen, kypsymätön h*ora, joka jakelee p*rsettään ja elää loppu elämänsä sossun rahoilla yksinään, kun lapsi on huostaanotettuna....


      • lopeta toi
        yksinuoriäiti kirjoitti:

        niinno... kun olisikin vain huomauttelua. Kyllä menee sosiaalisen aseman perusteella syrjimiseen. Täällähän nimenomaan suurin osa viesteistä kuuluu näin: olet alaikäinen, kypsymätön h*ora, joka jakelee p*rsettään ja elää loppu elämänsä sossun rahoilla yksinään, kun lapsi on huostaanotettuna....

        Älä nyt aina sitä lapsi ja lapsi ja lapsi. Sellaiset elokuvat missä on seksiä ovat kielletty katseltavaksi alle 18-vuotiailta. Mutta jotkut reilusti alle 18-vuotiaat tekevät sitä mikä heiltä on kielletty katseltavaksi! Siks te ootte niin oksettavia. Ja sit ne teidän romanssien jäännökset eli lapset. Ylimääräinen taakka. Jättäkää ne touhut aikuisille. ..Pakistanissa esim. 10-vuotiaita naitetaan vanhoille ukoille ja ne lapsukaiset saa lapsia. Mutta tämä on suomi ja täällä on eri säännöt. Eikä puhuta siitä paremmat vai huonommatko.


      • äitimonen

        Itseasiassa, joidenkin viestit alkaa viittaamaan siihen suuntaan :)
        Pakkomaista tuputusta, solvaamista, huonommaksi ihmiseksi viittaamista yms.

        Sinunkin viesteistä alkaa huokumaan oikein kunnolla pienoinen rasismi. Oletko koskaan kirjoittanut positiiviseen sävyyn tänne? :)
        En ole ainakaan huomannut mitään sellaista. Jokaisessa lyttäät tavalla tai toisella nuoren äidin vähän alemmas.


      • +.+
        äitimonen kirjoitti:

        Itseasiassa, joidenkin viestit alkaa viittaamaan siihen suuntaan :)
        Pakkomaista tuputusta, solvaamista, huonommaksi ihmiseksi viittaamista yms.

        Sinunkin viesteistä alkaa huokumaan oikein kunnolla pienoinen rasismi. Oletko koskaan kirjoittanut positiiviseen sävyyn tänne? :)
        En ole ainakaan huomannut mitään sellaista. Jokaisessa lyttäät tavalla tai toisella nuoren äidin vähän alemmas.

        "Oletko koskaan kirjoittanut positiiviseen sävyyn tänne? :) "

        Sellaisista asioista ei tarvitse kirjoitella positiiviseen sävyyn, jotka eivät millään tavalla ole positiivisiä asioita.


    • nuoriäiti1994

      On se vaan niin hienoa kun lapsensa ''aikuisena'' saanut tietää paremmin, jos kerran teillä menee niin helvetin hyvin niin mitä te täällä teette mollaamassa ihmisiä keitä katsotte nokat pystyssä ja luulette olevanne niin paljon parempia... ihmisellä jolla on kaikki kunnossa, on varmasti parempaakin tekemistä kuten omien sanojenne mukaan työ/koulu tai kenties olette vaan kateellisia siitä että joillakin on järkeä päässä edes sen verta että pysyy alkoholista/huumeista erossa ja mielummin ottaa vastuuta omista teoistaan ja ovat tyytyväisiä niihin valintoihin mihin on päädytty... itse olen 17 vuotta ja minulla on 4kk vanha poika, ja en vaihtaisi tätä kulunutta aikaani mihinkään olen ylpeä äiti ja minua kismittää tuollaiset elämäänsä kyllästyneet naimattomat ja lapsettomat vanhat kurpat keillä ei ole muutakaan tekemistä kun arvostella muiden ihmisten elämää!!!

    • nuoriäiti1994

      niin ja sekin äidiksi synnytään ja ei kukaan ole kokenut ennenkuin saa oman laspen kaikki on kokemattomia, sen oppii aina itse avulla tai ilman toki on ihmisiä joilla vaan ei kertakaikkiaan suju, mutta sitä pitäisi miettiä jo ennen kuin tekee lapsen pitämispäätöksen... itse osaan hoitaa lapsen ihan itse enkä tarvitse suurempia apuja ja vaikka onkin pienet tulot, niin kyllä sillä pärjää, ei minulla ole tarvetta elää herroiksi kunhan pojallani on kaikki tarvittava ja vuokra on ajallaan maksettu, laitan kuukausittain 20e talteen pahanpäivän varalle jos tulee lääkärikäyntejä/muita pakollisia menoja... asiat sqaa hoidettua kunhan sitä päätä käyttää. kun sellanen kaikilla on.

      • Miesope

        4 kk? Kuvitteletko todellakin nyt tässä vaiheessa tietäväsi jotakin siitä, millaista vanhemmuus todella on?

        Puheesi naimattomista lapsettomista kurpista menevät koomiselle puolelle.


      • äitimonen
        Miesope kirjoitti:

        4 kk? Kuvitteletko todellakin nyt tässä vaiheessa tietäväsi jotakin siitä, millaista vanhemmuus todella on?

        Puheesi naimattomista lapsettomista kurpista menevät koomiselle puolelle.

        Arvoisa miesope varmaan itsekin osaa ymmärtää sen, että vanhemmuuten kasvetaan. :)

        Kukaan ei tosiaan ole valmis ennen lapsen syntymää :) Koko ajan vanhemmat oppivat jotakin uutta.

        Vaikka jonkun vauva on vasta 4kk, vanhemmilla on aikaa oppia kaikki vanhemmuudesta lapsen kasvaessa. Ja toden totta, he kyllä varmasti tietävät mitä vanhemmuus on. He ovat olleet 4kk vanhempia ja koko ajan oppivat jotakin uutta. Ei heidän tarvitsekaan vielä tietää, miten toimivat vaikka 4v päästä. Koko ajan jotakin uutta tulee eteen ja sen mukaan toimitaan.
        Eli he elävät tuon ajan vanhemmuutta. Et siis voi sanoa, etteivät he tiedä mitään.

        Ja minulla on muutama lapsi, joten turha ainakaan minulle väittää vastaan.
        Täys keltanokka olin itsekin esikoisen syntyessä ja ihan varmasti sinäkin olet ollut. Mikään ammatti ei opeta kunnolla oman lapsen kasvattamiseen. Se lapsi suoraan sanottuna opettaa pikku hiljaa oikeat tavat. Ja vanhempi ottaa opikseen. Opettajan ammatti ei todellakaan tarkoita sitä, että olisit valmis vanhemmaksi tuosta vain sormia napsauttamalla.

        ps. olen se äitiniinjaniinmonen, jos satut muistamaan :)

        Huomaatko muuten, että sinulla miesope, on aikaa kulkea täällä mollaamassa nuoria vanhempia, kun taas minulla ei ole aikaa antaa samalla tavalla.
        Oletko laiminlyönyt lapsiasi? Eih, hyvä roolimalli? Et ole. Nämäkin ajat mitkä vietät suomi24 palstalla, voisit käyttää ihan muuhun. Vaikka aikuisen elämään? :)

        Ja kyllä, nyt minäkin olen täällä, klo on 1.41 yöllä. En saa unta, lapset nukkuvat ja mieheni nukkuu. Päivisin en uhraa aikaani näille palstoille, vaan käytän aikani muuten.
        Tuonkin kommentin olet käynyt kirjoittamassa klo 15.24...


      • Miesope
        äitimonen kirjoitti:

        Arvoisa miesope varmaan itsekin osaa ymmärtää sen, että vanhemmuuten kasvetaan. :)

        Kukaan ei tosiaan ole valmis ennen lapsen syntymää :) Koko ajan vanhemmat oppivat jotakin uutta.

        Vaikka jonkun vauva on vasta 4kk, vanhemmilla on aikaa oppia kaikki vanhemmuudesta lapsen kasvaessa. Ja toden totta, he kyllä varmasti tietävät mitä vanhemmuus on. He ovat olleet 4kk vanhempia ja koko ajan oppivat jotakin uutta. Ei heidän tarvitsekaan vielä tietää, miten toimivat vaikka 4v päästä. Koko ajan jotakin uutta tulee eteen ja sen mukaan toimitaan.
        Eli he elävät tuon ajan vanhemmuutta. Et siis voi sanoa, etteivät he tiedä mitään.

        Ja minulla on muutama lapsi, joten turha ainakaan minulle väittää vastaan.
        Täys keltanokka olin itsekin esikoisen syntyessä ja ihan varmasti sinäkin olet ollut. Mikään ammatti ei opeta kunnolla oman lapsen kasvattamiseen. Se lapsi suoraan sanottuna opettaa pikku hiljaa oikeat tavat. Ja vanhempi ottaa opikseen. Opettajan ammatti ei todellakaan tarkoita sitä, että olisit valmis vanhemmaksi tuosta vain sormia napsauttamalla.

        ps. olen se äitiniinjaniinmonen, jos satut muistamaan :)

        Huomaatko muuten, että sinulla miesope, on aikaa kulkea täällä mollaamassa nuoria vanhempia, kun taas minulla ei ole aikaa antaa samalla tavalla.
        Oletko laiminlyönyt lapsiasi? Eih, hyvä roolimalli? Et ole. Nämäkin ajat mitkä vietät suomi24 palstalla, voisit käyttää ihan muuhun. Vaikka aikuisen elämään? :)

        Ja kyllä, nyt minäkin olen täällä, klo on 1.41 yöllä. En saa unta, lapset nukkuvat ja mieheni nukkuu. Päivisin en uhraa aikaani näille palstoille, vaan käytän aikani muuten.
        Tuonkin kommentin olet käynyt kirjoittamassa klo 15.24...

        Heh heh. Minä taas koetan nukkua öisin - ainakin useimmiten.

        Olen esittänyt teesini jo moneen kertaan eikä oikein kiinnosta loputtomiin niitä uudelleen selittää. No...

        Vanhemmuuteen kasvetaan - en epäile sitä hetkeäkään. Ei se omakaan vanhemmuuteni itsestäänselvyys ollut. Oma juttunsa sekin oli ja on. Ei opettajuus kenestäkään vanhempaa tee, mutta aikuinen ihminen on aikuinen - ei lapsi.

        Meidän tapauksessamme lähtökohdat kuitenkin olivat toiset. Elämä oli jo jonkinlaisessa hallinnassa, mikäli se nyt kenenkään kohdalla sitä on. Aikuisina ihmisinä minulla ja vaimollani oli ja on realistiset mahdollisuudet elättää jälkikasvumme ITSE.

        Meillä ei myöskään ollut eikä ole odotettavissa sitä kouluttautumisen ja todennäköisten uusien parisuhdeleikkien rumbaa, joka monia teiniäitejä valitettavasti kohtaa. Työssäni jatkuvasti näen juuri sen, mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun lapsille EI aikaa ole siinä vaiheessa, kun pitäisi olla. Kuvio on aina sama. Sadon korjaavat sosiaalitoimi, terveydenhuoltojärjestelmä, koulutoimi ja muut viranomaiset.

        Teinityttöjen kannustaminen siinä, että he hankkiutuisivat raskaaksi on asiatonta. Tosielämässä ongelmia tulee melkein aina ja lepertely ei auta. On myöskin lapsellista kehuskella omaa vanhemmuutta muutaman kuukauden perusteella. Itsekehulle ei ole mitään pohjaa siinä vaiheessa. Todellinen kasvatus alkaa aivan eri vaiheessa. Haasteet eivät ole suurimmillaan vauvaiässä.

        Minun jälkikasvuni on teini-iässä. Jatkuvaa huomiotani ei tarvita 24/7. Aikaa on kaikenlaiseen turhanpäiväiseenkin, kuten meillä aikuisen ikäisillä alkaa olla. Varsinkin nyt kesälomalla. Ja toisella silmällä voin jopa seurata yleisurheilun EM-kisoja. Ja sitten huolehdin jälkikasvun ruokkimisesta ja monista muistakin kotihommista vaimon ollessa töissä. Ole siis ystävällinen äläkä ala opettaa minua, koska et tiedä minusta reaalisesti mitään.

        Tosin, tekstisi sävy on tuttu. Olen tainnut "keskustella" lukuisien muidenkin nikkiesi kanssa...


      • äitimonen
        Miesope kirjoitti:

        Heh heh. Minä taas koetan nukkua öisin - ainakin useimmiten.

        Olen esittänyt teesini jo moneen kertaan eikä oikein kiinnosta loputtomiin niitä uudelleen selittää. No...

        Vanhemmuuteen kasvetaan - en epäile sitä hetkeäkään. Ei se omakaan vanhemmuuteni itsestäänselvyys ollut. Oma juttunsa sekin oli ja on. Ei opettajuus kenestäkään vanhempaa tee, mutta aikuinen ihminen on aikuinen - ei lapsi.

        Meidän tapauksessamme lähtökohdat kuitenkin olivat toiset. Elämä oli jo jonkinlaisessa hallinnassa, mikäli se nyt kenenkään kohdalla sitä on. Aikuisina ihmisinä minulla ja vaimollani oli ja on realistiset mahdollisuudet elättää jälkikasvumme ITSE.

        Meillä ei myöskään ollut eikä ole odotettavissa sitä kouluttautumisen ja todennäköisten uusien parisuhdeleikkien rumbaa, joka monia teiniäitejä valitettavasti kohtaa. Työssäni jatkuvasti näen juuri sen, mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun lapsille EI aikaa ole siinä vaiheessa, kun pitäisi olla. Kuvio on aina sama. Sadon korjaavat sosiaalitoimi, terveydenhuoltojärjestelmä, koulutoimi ja muut viranomaiset.

        Teinityttöjen kannustaminen siinä, että he hankkiutuisivat raskaaksi on asiatonta. Tosielämässä ongelmia tulee melkein aina ja lepertely ei auta. On myöskin lapsellista kehuskella omaa vanhemmuutta muutaman kuukauden perusteella. Itsekehulle ei ole mitään pohjaa siinä vaiheessa. Todellinen kasvatus alkaa aivan eri vaiheessa. Haasteet eivät ole suurimmillaan vauvaiässä.

        Minun jälkikasvuni on teini-iässä. Jatkuvaa huomiotani ei tarvita 24/7. Aikaa on kaikenlaiseen turhanpäiväiseenkin, kuten meillä aikuisen ikäisillä alkaa olla. Varsinkin nyt kesälomalla. Ja toisella silmällä voin jopa seurata yleisurheilun EM-kisoja. Ja sitten huolehdin jälkikasvun ruokkimisesta ja monista muistakin kotihommista vaimon ollessa töissä. Ole siis ystävällinen äläkä ala opettaa minua, koska et tiedä minusta reaalisesti mitään.

        Tosin, tekstisi sävy on tuttu. Olen tainnut "keskustella" lukuisien muidenkin nikkiesi kanssa...

        Kukaan ei ole kannustanut saamaan lapsia. Vaan jos on jo lapsi tulossa, niin miksi ihmeessä heittelet parjaavia kommenttejasi? :)

        Sinänsä on vähän sääli, miten opettaja ajattelee elämästä. Vain oma elämäntapa on ainoa ja oikea? Edelleen, se ei sitä ole.

        Minä uskon ja tiedän, että teille on tuo ollut hyvä järjestely. Mutta ikä ja ammatti ei edelleenkään takaa sitä, ettei teille tule parisuhdekriisejä, eroa ja uusia kumppaneita.

        Nuorilla on se yleisempää, mutta ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että vanhemmalla iällä lapsen saaneet ovat koko elämänsä yhdessä.

        Sinä siis olet n. 50 vuotias? Jos siis ette ole saaneet lapsianne ns. teini-iässä?
        En ole väittänytkään, että tiedän sinusta kaiken. Mutta kyllä sinusta jonkinlaisen käsityksen saa. Kuulut tähän ns. vanhaan ikäkauteen, aikaan missä kaikki tehtiin oikeassa järjestyksessä, muu oli silkkaa kidutusta.
        Ajat ovat kyllä muuttuneet niiltä ajoilta.


        Ja ps. kukaan ei ole sanonutkaan, että haasteet olisivat suurimmillaan vauva iässä, se on vain edelleenkin yksi vaihe lapsen kasvatuksessa :) Ja sitä myöten opitaan vain lisää ja lisää. Ja miksi ei olisi pohjaa kehuskelulle? Etkö sinä esikoisesi aikaan ollut äärimmäisen tyytyväinen tilanteeseen? Etkö ollut onnellinen elämästäsi? Miksi nuoret vanhemmat eivät saisi olla tyytyväisiä tilanteeseen?

        Ja ei, minulla ei ole lukuisia nimimerkkejä. :) Vain kaksi. Olen saanut lisää lapsia, joten ei edellinen enää sopinut, joten vaihdoin nimimerkikseni äitimonen :)


      • Miesope
        äitimonen kirjoitti:

        Kukaan ei ole kannustanut saamaan lapsia. Vaan jos on jo lapsi tulossa, niin miksi ihmeessä heittelet parjaavia kommenttejasi? :)

        Sinänsä on vähän sääli, miten opettaja ajattelee elämästä. Vain oma elämäntapa on ainoa ja oikea? Edelleen, se ei sitä ole.

        Minä uskon ja tiedän, että teille on tuo ollut hyvä järjestely. Mutta ikä ja ammatti ei edelleenkään takaa sitä, ettei teille tule parisuhdekriisejä, eroa ja uusia kumppaneita.

        Nuorilla on se yleisempää, mutta ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että vanhemmalla iällä lapsen saaneet ovat koko elämänsä yhdessä.

        Sinä siis olet n. 50 vuotias? Jos siis ette ole saaneet lapsianne ns. teini-iässä?
        En ole väittänytkään, että tiedän sinusta kaiken. Mutta kyllä sinusta jonkinlaisen käsityksen saa. Kuulut tähän ns. vanhaan ikäkauteen, aikaan missä kaikki tehtiin oikeassa järjestyksessä, muu oli silkkaa kidutusta.
        Ajat ovat kyllä muuttuneet niiltä ajoilta.


        Ja ps. kukaan ei ole sanonutkaan, että haasteet olisivat suurimmillaan vauva iässä, se on vain edelleenkin yksi vaihe lapsen kasvatuksessa :) Ja sitä myöten opitaan vain lisää ja lisää. Ja miksi ei olisi pohjaa kehuskelulle? Etkö sinä esikoisesi aikaan ollut äärimmäisen tyytyväinen tilanteeseen? Etkö ollut onnellinen elämästäsi? Miksi nuoret vanhemmat eivät saisi olla tyytyväisiä tilanteeseen?

        Ja ei, minulla ei ole lukuisia nimimerkkejä. :) Vain kaksi. Olen saanut lisää lapsia, joten ei edellinen enää sopinut, joten vaihdoin nimimerkikseni äitimonen :)

        Mikään ei todellakaan takaa kenenkään parisuhteen toimivuutta. En ymmärtääkseni ole väittänyt niin?

        Työni kautta minulle on muodostunut selkeähkä mielikuva siitä, millaisia seurauksia nykypäivän lyhytjänteisyydestä on lasten kasvatuksessa. En voi havainnoilleni mitään ja en ole valitettavasti näkemysteni kanssa yksin. On asioita tullut käsiteltyä varsin monen lajin ammattilaisten kanssa. Nykypäivän opettajan työhön kuuluu ikävän paljon erilaisissa työryhmissä istumista ja yhteistyötä joutuu tekemään niin sosiaalipuolen kuin terveyspuolenkin ihmisten kanssa ihan liiaksikin.

        Ongelmallisten tapausten taustat ovat ikävän usein samanlaisia. Rikkinäiset perheet, uusioperheet, vanhempien väsymys, kouluttautumisrumba, ajanpuute kasvatuksessa, uuden kumppanin etsiminen...

        Kaikki täällä eivät ole vielä raskaana. Osa vain uhoaa. Osa kirjoittaa lähinnä itseään rohkaistaksen. Osa taas tuntee sitä outoa tarvetta levitellä kaikki asiansa muille, jota minä ainakaan en ymmärrä. Jotkut puolustelevat tilannettaan ja valintojaan ja olipa tosiasioiden summa mikä tahansa, jokainen ikäviä mielipiteitä esittävä ihminen on vain katkera tai tietämätön, mitäänymmärtämätön.

        En ole vielä viittäkymmentä. Ei ole olemassakaan mitään "vanhaa ikäkautta", joka ajattelisi asioista tietyllä tavalla. Oman ikäluokkani ihmiset hölmöilevät samoin kuin muutkin. Ei sitä kukaan kiellä. Koulutetun ja työssäkäyvän ihmisen mahdollisuudet selvitä yksinhuoltajuudestakin ovat kuitenkin eri luokkaa kuin teinillä.

        Kun täällä teinitytöt lepertelevät sitä, miten yksinhuoltajuuskaan ei missään tunnu ja kaikesta aina selviää, monilta eri alojen ammatti-ihmisiltä pääsee syvä huokaus. Väitteen todenperäisyyden voi kuka vain tarkistaa vaikkapa tutkimalla sitä, millainen on ongelmaperheiden ja -lasten tilanne maassamme vuonna 2012.

        "...muu oli silkkaa kidutusta. Ajat ovat kyllä muuttuneet niiltä ajoilta."

        Täysin omituinen ja melkein lapsellinen näkemys. Aviottomia lapsia on kuules ollut aina. Olen itsekin työttömän, huonosti koulutetun yh-äidin lapsi. Itse asiassa, on SUURI ihme, että olen kohtuullisen normaali ja työssäkäyvä ihminen.

        Uutta kyllä on se nykypäivän teinien vastuuttomuus, jonka seurauksena yhteiskunnan pitää kantaa vastuu teinivanhempien toilailuista. Lähtökohta ILMAN MUUTA pitäisi olla se, että lapset elätetään pääsääntöisesti itse. Jos siihen ei kykene, lasta ei kannattane vielä hankkia. Julkkisten hölmöilyt parisuhdeleikkeineen antavat kuitenkin helposti sellaisen kuvan, että suomalaiselle pissiksellekin yksinhuoltajuus on yhtä helppoa kuin maailmantähdille miljoonineen. Tottahan kuvitelma ei ole.

        Nuoret saavat iloita puolestani aivan vapaasti. Oman tilanteen haavoittuvuus kuitenkin kannattaa myöntää avoimesti. "Kaikki on mennyt hienosti!" ei ole ehkä vielä lopullinen totuus siinä vaiheessa, kun lapsi on vauvaikäinen. Todella vähän täällä on äitejä, joiden lapset olisivat jo teini-iässä. Usein todelliset seuraukset ongelmista alkavat näkyä vasta kymmenen vuoden kieppeillä. Työssä nähtyä, valitan.

        Sen sijaan, surullisen usein teinivanhemmuus periytyy. Täälläkin kirjoittelee tyttösiä, joiden äideiltä ilmeisesti EI ole onnistunut kaikki, kun se oma lapsi on joutunut samaan tilanteeseen, jonka äitikin koki.

        Todellisessa maailmassa teiniäitiys on ongelma, josta pyritään kaikissa kehittyneissä valtioissa eroon. Se EI ole ongelma, jos täysi-ikäinen ihminen raskaaksi tulee. Se ON ongelma, jos 14-16-vuotiaat tyttöset lapsia tekevät.


    • hiljaa koditon koira

      Sinä 17-vuotias jälkeenjäänyt, et tule koskaan menemään naimisiin. Rupeat melkein tietoisesti ja vapaaehtosesti yksinhuoltajaks. Onks sulla varmasti rullalautailu kengät ja vaaleanpunainen takki? Ja puhutko hitaasti kännykkään? Sehän kuuluu siihen tyyliin. Sitten muka käydään jotain toiseen asteen koulutusta, muttei valmistuta mikskään. Tai ei käydä peruskoulun jälkeen mitään ja sanotaan että "mun ammatti on kotimamma". Kunnon ihmiset on kauniimpia ja seksikkäämpiä kuin sinä. Harmi vain että kulutat meidän happea. Sinusta ei hyödy kukaan. Kaikki mitä sinä "tuotat" on hiilidioksidi ja uloste.

    • kasvakaa

      1994 vuonna syntynyt "äiti" haukkuu oikeasti aikuisia elämäänsä kyllästyneiksi naimattomiksi kurpiksi, sehän se on oikean "äidin" puhetta. Tuollaista kielenkäyttöäkö opetat jälkikasvullesikin?

      Ai, unohdin aivan. Ei tuon ikäinen edes tiedä mitä jälkikasvun kasvatus oikeasti on. Toivon oikeasti että jokaiselta teiltä keskenkasvuisilta teineiltä otettaisiin lapsen huostaan, kyllä se on todella kallista valtiolle, mutta saisivatpahan ainakin paremman elämän.

      • äitimonen

        Millainen vanhempi äiti haukkuu nuoria äitejä keskenkasvuisiksi, toivoo huostaanottoa yms.? :)

        En todellakaan näe mitään eroa :) Pitäisikö sinulta ottaa lapsi huostaan kun et osaa käyttäytyä aikuisen tavoin?


      • Mikä huostaanotto?
        äitimonen kirjoitti:

        Millainen vanhempi äiti haukkuu nuoria äitejä keskenkasvuisiksi, toivoo huostaanottoa yms.? :)

        En todellakaan näe mitään eroa :) Pitäisikö sinulta ottaa lapsi huostaan kun et osaa käyttäytyä aikuisen tavoin?

        Ei minulla mitään lasta ole! Alan miettimään perhettä kun ylitän 26 iän!

        :):):):):):):):):):):):):):) Miksi laitat hymiömerkkejä vastaukseesi? Kaikki tietää että sua viiltää kun sua haukutaan...!


    • tehkää jotain

      Parempi jos ei se elämä olis alkanut ollenkaan. Ja jonkun olis pitäny saattaa tuo teini järjestykseen. Siihen tarvitaan kasvattajia alusta alkaen. Vanhempien toimintaa ja opettajien! Kasvatus on pitkä prosessi ja miksei kukaan kasvata tuota 1994 tyttöä? Tuon ikäinen nuori saattaa olla hyvinkin vaikea. Tuollaiseen ylimieliseen mutta umpityperään paskiaiseen tarvitaan rautaista otetta. Ei tämä voi jatkua!

    • ei perhe vaan erhe

      Teinivanhemmat elättää joko yhteiskunta eli työssäkävijät tai lasten omat vanhemmat. Ei se ole itsenäistä elämää jos sossu/isi/äiti maksaa vuokrat ja ruuat, myöhemmässä vaiheessa penikan harrastukset. Nykylasten mielestä ns perheen voi perustaa sossun rahojen varaan. Jokainen teiniäiskä joka vaunuja lykkii julkisella paikalla vois laittaa päälle puseron jossa on teksti "vahinko". Vaunuihin voisi kiinnittää lapun "sossu maksaa". Reppanat kun ovat vielä niin tyhmiä etteivät tajua ohikulkijoiden sääliviä ja kauhistuneita katseita. Ei kukaan ihaile 18-vuotiasta pikkuritsaa joka on vetänyt itsensä tiineeksi.

      Sossu on lasten mielestä kuin roope ankan rahasäiliö, sieltä voi kauhoa milloin ja miten vaan. Lapsiparat eivät käsitä että me työssäkävijät maksamme veroista ne rahat sinne säiliöön, olisi ehkä tärkeimpiäkin paikkoja laittaa kun teiniäiskien kotileikkeihin.

      Ruotsinlaivalle teiniäiskä pääsee ilman valvojaa kun kakara menee kouluun :D

      Miksei ehkäisykapseleita käytetä noille nuorille? Pilleri on niin helppo "unohtaa", kapselin kanssa ei pääsisi pelleilemään vahinkoraskaudella. Ja kummallista että nuo vahingot tapahtuu yleensä toisen polven teiniäiskälle tai sellaiselle joka haluaa nuorena tiineeksi.

      • äitimonen

        Sä taidat kuvitella, että teiniäiti jämähtää lapsen saatuaan? :)

        Vaikka teiniäiti saakin tukea rahallisesti alkuaikana, ei pidä unohtaa sitä, että hän hyvin suurella todennäköisyydellä maksaa ns. velkansa takaisin moninkertaisina tulevaisuudessa.

        Jokainen äiti saa tukea rahallisesti valtiolta. Lapset kannattaa jättää tekemättä, jos ei ole rahaa maksaa heistä johtuvia kuluja? Missäs tulevat veronmaksajat sitten ovat?

        Haukkumiset ovat täysin turhia tällaisissa tilanteissa. Se ei ainakaan anna kypsää kuvaa tästä haukkujasta.
        Joten voinemme olettaa, että sinäkin olet jollakin tavalla yhteiskunnan elätti? Tyhmä kuin saapas sanon minä.
        (ja hups, alennuin samalle tasolle sinun kanssasi, haukuin sinua yhtä tyhmäksi kuin saapas.)


      • +.+
        äitimonen kirjoitti:

        Sä taidat kuvitella, että teiniäiti jämähtää lapsen saatuaan? :)

        Vaikka teiniäiti saakin tukea rahallisesti alkuaikana, ei pidä unohtaa sitä, että hän hyvin suurella todennäköisyydellä maksaa ns. velkansa takaisin moninkertaisina tulevaisuudessa.

        Jokainen äiti saa tukea rahallisesti valtiolta. Lapset kannattaa jättää tekemättä, jos ei ole rahaa maksaa heistä johtuvia kuluja? Missäs tulevat veronmaksajat sitten ovat?

        Haukkumiset ovat täysin turhia tällaisissa tilanteissa. Se ei ainakaan anna kypsää kuvaa tästä haukkujasta.
        Joten voinemme olettaa, että sinäkin olet jollakin tavalla yhteiskunnan elätti? Tyhmä kuin saapas sanon minä.
        (ja hups, alennuin samalle tasolle sinun kanssasi, haukuin sinua yhtä tyhmäksi kuin saapas.)

        "Vaikka teiniäiti saakin tukea rahallisesti alkuaikana, ei pidä unohtaa sitä, että hän hyvin suurella todennäköisyydellä maksaa ns. velkansa takaisin moninkertaisina tulevaisuudessa. "

        Tuo ei ole ollenkaan varmaa. Moni teininä lapsen saanut on ollut kotiäitinä lähes koko ikänsä, eikä ole astunut työelämään lainkaan.Tällöin yhteiskunta ei saa suinkaan rahoja takaisin, vaan joutuu sen sijaan maksamaan edelleen.

        "Missäs tulevat veronmaksajat sitten ovat? "

        Millä perusteella sanot lapsia tuleviksi veronmaksajiksi? Heistä voi tulla aivan yhtä hyvin tulla yhteiskunnan varoja kuluttavia pummeja ja teiniäitien ollessa kyseessä tämä on entistäkin todennäköisempää.

        Lisäksi, voihan lapsi muuttaa aikoinaan ulkomaille, joten ei ole ollenkaan varmaa, että hän jäisi veroja maksamaan Suomeen.


      • äitimonen
        +.+ kirjoitti:

        "Vaikka teiniäiti saakin tukea rahallisesti alkuaikana, ei pidä unohtaa sitä, että hän hyvin suurella todennäköisyydellä maksaa ns. velkansa takaisin moninkertaisina tulevaisuudessa. "

        Tuo ei ole ollenkaan varmaa. Moni teininä lapsen saanut on ollut kotiäitinä lähes koko ikänsä, eikä ole astunut työelämään lainkaan.Tällöin yhteiskunta ei saa suinkaan rahoja takaisin, vaan joutuu sen sijaan maksamaan edelleen.

        "Missäs tulevat veronmaksajat sitten ovat? "

        Millä perusteella sanot lapsia tuleviksi veronmaksajiksi? Heistä voi tulla aivan yhtä hyvin tulla yhteiskunnan varoja kuluttavia pummeja ja teiniäitien ollessa kyseessä tämä on entistäkin todennäköisempää.

        Lisäksi, voihan lapsi muuttaa aikoinaan ulkomaille, joten ei ole ollenkaan varmaa, että hän jäisi veroja maksamaan Suomeen.

        Tuo on pelkkää spekulaatiota.
        Missä on tutkimus, että teiniäidit ovat niitä jotka jäävät kotiäideiksi? :)
        Minä tiedän monia äitejä, jotka ovat jääneet kotiäideiksi. Ja ovat saaneet esikoisen 30v iässä.

        Ihan täysin samalla tavalla voi vanhempi äiti jäädä kotiäidiksi (usko pois, niitäkin on) ja heidän lapsistaan voi tulla niitä pummeja.

        Eli joo, ihan turha viesti, koska noita asioita ei voi äidin iän perusteella kertoa.


      • +.+
        äitimonen kirjoitti:

        Tuo on pelkkää spekulaatiota.
        Missä on tutkimus, että teiniäidit ovat niitä jotka jäävät kotiäideiksi? :)
        Minä tiedän monia äitejä, jotka ovat jääneet kotiäideiksi. Ja ovat saaneet esikoisen 30v iässä.

        Ihan täysin samalla tavalla voi vanhempi äiti jäädä kotiäidiksi (usko pois, niitäkin on) ja heidän lapsistaan voi tulla niitä pummeja.

        Eli joo, ihan turha viesti, koska noita asioita ei voi äidin iän perusteella kertoa.

        Teiniäidit ovat lähes poikkeuksetta matalasti koulutettuja ja moni heistä myös jää matalasti koulutetuiksi. Jotkut teiniäidit ovat suunnitelleet opiskeluja, mutta suurimmalla osalla teiniäideistä opiskelut ovat jääneet opiskelematta. Eikä teini-ikään mennessä ole kukaan muutenkaan ehtinyt kouluttautua vielä juuri paljon paskaakaan.


      • Hypsitä hyps hyps..
        äitimonen kirjoitti:

        Sä taidat kuvitella, että teiniäiti jämähtää lapsen saatuaan? :)

        Vaikka teiniäiti saakin tukea rahallisesti alkuaikana, ei pidä unohtaa sitä, että hän hyvin suurella todennäköisyydellä maksaa ns. velkansa takaisin moninkertaisina tulevaisuudessa.

        Jokainen äiti saa tukea rahallisesti valtiolta. Lapset kannattaa jättää tekemättä, jos ei ole rahaa maksaa heistä johtuvia kuluja? Missäs tulevat veronmaksajat sitten ovat?

        Haukkumiset ovat täysin turhia tällaisissa tilanteissa. Se ei ainakaan anna kypsää kuvaa tästä haukkujasta.
        Joten voinemme olettaa, että sinäkin olet jollakin tavalla yhteiskunnan elätti? Tyhmä kuin saapas sanon minä.
        (ja hups, alennuin samalle tasolle sinun kanssasi, haukuin sinua yhtä tyhmäksi kuin saapas.)

        Haiset kuin mätä rotanraato. Sulla se alin koulutustaso on sinä iso hevosenpaska. Sun koulutodistus =4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4 kaikki arvosanat.

        Mä viskaan tän tietokoneen sun pään läpi, että vaikenet ikiajoiksi! Ja kompostoin sinut sinä loinen, sinä nolla.

        Pitää poistuu tältä palstalta ku hermostuttaa! Tuli iha hiki.. huh..


      • ei väärinkäsitystä:)
        Hypsitä hyps hyps.. kirjoitti:

        Haiset kuin mätä rotanraato. Sulla se alin koulutustaso on sinä iso hevosenpaska. Sun koulutodistus =4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4 kaikki arvosanat.

        Mä viskaan tän tietokoneen sun pään läpi, että vaikenet ikiajoiksi! Ja kompostoin sinut sinä loinen, sinä nolla.

        Pitää poistuu tältä palstalta ku hermostuttaa! Tuli iha hiki.. huh..

        Puhun siis tolle TOISIKS YLIMMÄLLE horatsulle.. ;) En sulle "edellinen"

        ^.^ hih


      • jonne ponne pomm!!
        äitimonen kirjoitti:

        Tuo on pelkkää spekulaatiota.
        Missä on tutkimus, että teiniäidit ovat niitä jotka jäävät kotiäideiksi? :)
        Minä tiedän monia äitejä, jotka ovat jääneet kotiäideiksi. Ja ovat saaneet esikoisen 30v iässä.

        Ihan täysin samalla tavalla voi vanhempi äiti jäädä kotiäidiksi (usko pois, niitäkin on) ja heidän lapsistaan voi tulla niitä pummeja.

        Eli joo, ihan turha viesti, koska noita asioita ei voi äidin iän perusteella kertoa.

        Spekulaatiota.. Uii! montsikka osaa sivistyssanoja!


    • Mä sain esikoiseni 18vuotiaana ja kuulen tänä päivänäkin vaikka olen jo 20v että olen paska äiti, koska tein lapsen niin nuorena. Mitä väliä? Kävin amiksen kunnialla loppuun ja sain hyvät paperit.Teinikin voi olla hyvä äiti, jos vaan osaa orientoitua ja valmistautua äitiyteen. Eikä kukaan synny äidiksi, äidiksi kasvetaan.

      Ihan älytöntä haukkua, varsinkin jos haukkuu ihmistä jota ei tunne.Ja jos on varaa tulla haukkumaan siksi ettei toinen halunnut tehdä aborttia niin pistäkääpä haukkujat hynttyyt yhteen ja kehittäkää ehkäisy mikä ei petä ja saa teijät pitämään suunne tukossa!

    • vastuuntuntoinen

      Mä oon 18, pian 19, ja olen viimisilläni raskaana. Lapsi oli täysin suunniteltu, mutta jäin kun jäinkin yksin ( mies oli mieleltään hyvin pilalla). Silti olen kaikesta huolimatta jaksanut raskauteni hyvin, tietty fyysiset oireet pois lukien. Minulle lapsen tulo on täysin luonnollinen asia, olen sen itse halunnut. Olen myös itse suurperheen esikoinen, lapsia perheessä pian kymmenen (asun omassa kodissa), joten lastenhoito ei tosiaan ole mikään vieras asia minulle :D Minulla on VARMASTI enemmän kokemusta lastenhoidosta kuin monella 25-vuotiaalla naisella, ja siitä jos mistä olen ylpeä. On jännää että nuoret äidit leimataan heti huonoiksi, ja varsinkin jos elävät tuilla. HEI HALOO!!! Ne tuet on juuri niitä varten jotka niitä tarvitsevat. Eihän niitä olisi ollenkaan jos ei haluttaisi auttaa.
      "Aikuinen" nainen voi olla myös huono äiti. Voit olla vaikka 30 vuotias ja silti huono äiti, kuka sanoo ettei sen ikäisellä voi alkoholi ja bilettäminen vain liikkua päässä? Niitä on nähty. Minut on kasvatettu niin, ettei ala-ikäisen elämään kuulu päihteet, ja kun täytin 18, kävin pari kertaa juomassa, mutta en koskaan krapulaan asti, ja sitten iskikin väsymys siihen että rahaa menee ihan hukkaan... Nyt se ei mene kun kaikki menee lapseen. miettikää hyvät ihmiset vähän suopeammin näitä asioita

      • +.+

        "Minulla on VARMASTI enemmän kokemusta lastenhoidosta kuin monella 25-vuotiaalla naisella, ja siitä jos mistä olen ylpeä."

        Omien sisarusten hoitaminen on eri asia, kuin oman lapsen hoitaminen.

        Jaa, että oikein varmaksi asian tiedät, että sinulla on enemmän kokemusta lastenhoidosta? No, 25-vuotiaskin on vielä nuori. Eli tavallaan vertaat nuoria ihmisiä keskenään.


    • Miesope

      Lapsi oli "suunniteltu", mutta mies kuitenkin "mieleltään hyvin pilalla". Jep.

      Tuilla on tarkoituksensa, mutta perusidea ei kuitenkaan niissäkään liene se, että pelkästään niiden varassa loputtomasti oltaisiin. Kun lapsi hankitaan, heidät elättävät ensisijaisesti vanhemmat.

      • vastuuntuntoinen

        Kyllä lapsi oli suunniteltu, täysin ilman lainausmerkkejä. Ja kyllä, mies osottautui hetki hetkeltä sekopääksi. Käsittämätöntä kuinka voi tulla jälkeenpäin esille asioita joita ei ole toisen tiennyt tehneen, vaikka on tuntenut toisen jo kauemmin kuin 5 vuotta.... Sairaaksi ihmiseksi siis osottautui. Ja kuka on puhunut että olen loputtamasti tukien varassa?? Ja tietääkseni ei siltikään sosiaalituen piirissä ole sääntöä että tietyn ajan jälkeen et saa enää tukia :D


      • Miesope
        vastuuntuntoinen kirjoitti:

        Kyllä lapsi oli suunniteltu, täysin ilman lainausmerkkejä. Ja kyllä, mies osottautui hetki hetkeltä sekopääksi. Käsittämätöntä kuinka voi tulla jälkeenpäin esille asioita joita ei ole toisen tiennyt tehneen, vaikka on tuntenut toisen jo kauemmin kuin 5 vuotta.... Sairaaksi ihmiseksi siis osottautui. Ja kuka on puhunut että olen loputtamasti tukien varassa?? Ja tietääkseni ei siltikään sosiaalituen piirissä ole sääntöä että tietyn ajan jälkeen et saa enää tukia :D

        Olet ilmeisesti lestadiolaistaustainen, koska erittäin harvoilla muilla tässä maassa on kymmenen lapsen perhettä. Se on sinänsä surullista, mikäli olet paljon joutunut sisariasi hoitamaan, koska se touhu kuuluu vanhemmille, ei isommille sisarille. Toki kuulemani mukaan tyypillistä lestadiolaisuudessa.

        Omien sisarten hoitaminen ei edelleenkään ole sama asia kuin omien lasten hoitaminen. Jos et sitä hahmota, sinulla on ongelmia.

        Kukaan ei yhtäkkiä muutu sekopääksi. Merkit ovat olleet havaittavissa jo kauemmin tai sitten vain et ole niitä halunnut nähdä. Toisaalta, nuoren POJAN elämä voi mennä sekaisin tyttöystävän hankkiutuessa raskaaksi. Suunnittelut ovat vain suunnittelua ja oikea elämä ihan muuta. Suurin osa nuorista miehistä haluaa elämältä aivan muuta kuin isyyttä.

        Juttusi saaattaa olla trolli, mutta kommentoin nyt siitä huolimatta. Menköön vaikka tleiskeskustelun piiriin. En käsitä millään, mikä tarve alle parikymppisillä on "tietoisesti" hankkiutua raskaaksi. Eikö elämää olisi järkevämpi vähän aikaa tarkastella ja rakentaa ilman lapsia? Eikö se oma parisuhde olisi järkevää saada toimimaan? Eikö olisi mielekkäämpää hankkia työpaikka ja vaikka hieman työkokemustakin? Onko se hirveää, mikäli äidiksi tulisikin vaikkapa vasta 22-vuotiaana?

        Toki ehkäiseminen on ongelma sinänsä, mikäli vanhoillislestadiolainen satut olemaan. On varmastikin parempi tuottaa lapsia vaikka epävakaisiin oloihinkin kuin ehkäistä, vai mitä?


      • +.+
        Miesope kirjoitti:

        Olet ilmeisesti lestadiolaistaustainen, koska erittäin harvoilla muilla tässä maassa on kymmenen lapsen perhettä. Se on sinänsä surullista, mikäli olet paljon joutunut sisariasi hoitamaan, koska se touhu kuuluu vanhemmille, ei isommille sisarille. Toki kuulemani mukaan tyypillistä lestadiolaisuudessa.

        Omien sisarten hoitaminen ei edelleenkään ole sama asia kuin omien lasten hoitaminen. Jos et sitä hahmota, sinulla on ongelmia.

        Kukaan ei yhtäkkiä muutu sekopääksi. Merkit ovat olleet havaittavissa jo kauemmin tai sitten vain et ole niitä halunnut nähdä. Toisaalta, nuoren POJAN elämä voi mennä sekaisin tyttöystävän hankkiutuessa raskaaksi. Suunnittelut ovat vain suunnittelua ja oikea elämä ihan muuta. Suurin osa nuorista miehistä haluaa elämältä aivan muuta kuin isyyttä.

        Juttusi saaattaa olla trolli, mutta kommentoin nyt siitä huolimatta. Menköön vaikka tleiskeskustelun piiriin. En käsitä millään, mikä tarve alle parikymppisillä on "tietoisesti" hankkiutua raskaaksi. Eikö elämää olisi järkevämpi vähän aikaa tarkastella ja rakentaa ilman lapsia? Eikö se oma parisuhde olisi järkevää saada toimimaan? Eikö olisi mielekkäämpää hankkia työpaikka ja vaikka hieman työkokemustakin? Onko se hirveää, mikäli äidiksi tulisikin vaikkapa vasta 22-vuotiaana?

        Toki ehkäiseminen on ongelma sinänsä, mikäli vanhoillislestadiolainen satut olemaan. On varmastikin parempi tuottaa lapsia vaikka epävakaisiin oloihinkin kuin ehkäistä, vai mitä?

        "Onko se hirveää, mikäli äidiksi tulisikin vaikkapa vasta 22-vuotiaana?"

        Totta. Eikä tuossakaan vaiheessa ole vielä mikään kiire. Hedelmällistä ikää on tuolloin jäljellä vielä pitkästi yli 10 vuotta, mahdollisesti jopa 20 vuotta tai yli.


    • Vastuuntuntoinen

      :D:D HAhahahhahahhah!!! Nyt sain sitten ehkä päivän parhaimmat naurut! Minkähän ikäinen mahdat itse olla? Ei, meillä ei ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta mikä vaikuttaisi lasten hankintaan. Äitini yksinkertaisesti rakastaa lapsia. Ja sitten tuohon lasten hoitamiseen. Ei ole ongelma ollut minulle, ja ymmärrän kyllä että oma lapsi ei ole sama asia, mutta osaanpahan ainakin hoitaa lastani. Rakastan pikkuveljeäni ja pikkusiskojani aivan älyttömästi, ja rakkaudella minä siskojani hoidan. Ja minä en ehkä ajattele niin kuin muut nuoret että täytyy ensin elää sitä omaa elämää ja sitten vasta lapsia. Mielestäni ne lapsetkin kuuluvat siihen omaan elämään. Ehkä vietti on vain minulle suurempi kun tiedän että äitini selvisi minun kasvatuksestani saman ikäisenä, ja on senkin jälkeen kasvattunut lapsia loistavasti.
      Minä en yksin myöskään raskaaksi hankkiutunut. Ajatus tuli ensimmäisenä silloiselta poikaystävältä. Minä en asiaa ottanut aluksi puheeksi, koska tiedän miten nuoret miehet lapsiin suhtautuvat. Ja hänkään ei raskauden takia lähtenyt, vaan sen takia että palasi exiensä luokse säätämään, ja tekemään niitä asioita mistä minä en pidä, kuten kannabiksen käyttö. (ja siis minähän en tästäkään tiennyt vasta kuin sen jälkeen kun oli lähtenyt yhteisestä kodistamme.) On köyhää sinun arvostella asioita joista et selvästikkään tiedä yhtään mitään!

    • Miesope

      Hmm... Juttusi onnahtelee.

      Tunnet toisen puheesi mukaan viisi vuotta. Olet hänen kanssaan valmis lapsiakin tekemään hänen pyynnöstään (!), mutta et ilmeisesti oikein mitään hänestä kuitenkaan tiedä. Mielenkiintoista.

      Kymmenen lapsen ei-lestadiolaisia perheitä ei Suomessa montaa kuules ole.

      Myös sanavalintasi ovat mielenkiintoisia: "Äitini yksinkertaisesti rakastaa lapsia." Entä isäsi? Eikö hän liity kuvioon mitenkään?

      Ja: "Ehkä vietti on vain minulle suurempi kun tiedän että äitini selvisi minun kasvatuksestani saman ikäisenä, ja on senkin jälkeen kasvattunut lapsia loistavasti." Taas sama juttu. Entä isä? Mitä hän on tehnyt?

      Kokonaisuutena juttusi hieman haiskahtaa, valitan.

      Onko sinulla muuten ammatti ja työpaikka, jotta pystyt siitä jälkikasvustasi - joka on tarkoituksella hankittu - huolehtimaan?

      • siis kertakaikkiaan!

        Niin just! Aina sitä että on muka lapsentekovietti ja rakastaa lapsia ja se on muka vapautus normaalin kansalaisen velvollisuuksista, opiskelusta ja työskentelystä. Nämä asosiaaliset lisääntymisvietin(oi ku hienoa!) omaavat laiskurit pitää itseään söpöinä ÄÄIIteinä! Niillä on oma imago mihin kuuluu tietyt tuntomerkit:

        -vaaleanpunainen huppari/lippis
        -"lökäpöksyt"
        -liian isot skeittikengät (joilla pitää laahustaa hitaasti)
        -kännykkään puhuminen hitaasti ja samalla esittäminen, ettei huomioi muita ihmisiä
        -muka yksin"huoltajuus" (lapsen isää ei enää ole, se oli paha ja tyhmä..)
        -ajatus, että ei tarvitse olla paljon rahaa, koska lapsi saa paljon rakkautta
        -pelkkä peruskoulupohja
        -hiusten värjääminen usein ja järjettömän värisiksi, lyhät hiukset
        -itsensä tahallaan rumentaminen, lihottaminen, raukan näköiseksi tekeminen
        -väsynyttä esittäminen (kaipa se syöminen ja lorviminen sitten väsyttää..)
        -kaupan kassan kanssa "keskusteleminen" ja valittaminen, kuinka vaikeaa elämä on, niin että muut näkee ja kuulee
        -nuoruuden hulluuksien muisteleminen, vaikka on nuori
        -sanominen ettei enää juo alkoholia, vaikka on vasta vähän aikaa ollut täysi-ikäinen! Nythä sitä sais vasta juoda laillisesti. WTF? Joit sä viinaa sitte 10-vuotiaana vai mitä?)
        -oman ulkonäön muokkaaminen jättiläistaaperoksi, jotta teiniäidin ja tämän lapsen pieni ikäero korostuisi

        Mistä tämmönen on tullu?


    • Vastuuntuntoinen

      Yli viiden vuoden ajan, kyllä. Hänen jopa omat vanhempansa eivät tienneet poikansa puuhista, joten ei, en ole ainut joka ei ole tiennyt kaikkea hänen puuhistaan. Ja jännä, minun perheeni lähipiirissä on monta suurperhettä :D Kyllä niitä on monta, ei niistä vain puhuta, juuri tällaisen kritiikin takia. Ja isäni on ollut äitini kanssa kasvattamassa kaikki lapset, älä sinä siitä huoli. Ja ei, minä en lasta tehnyt hänen pyynnöstään. Yhdessä me sen päätimme. Joidenkin ihmisten on vaan vaikea käsittää että jotkut ovat valmiita ottamaan vastuuta (tarkoitan nyt teini-äitejä). Tuo sana kyllä kuulostaa aivan kauhealta näin pidempään mietittyä. Nuori äiti kuulostaa paremmalta. Ja minulla on kyllä asiat hoidossa lapsen elätykseen liittyvissä asioissa, ja elatustukea en tule mieheltä edes penäämään, hän on ulkona meidän elämästämme.


      Olet ilmeisestikkin vanha katkera mies joka omaa lapsettomuuttaan purkaa täällä nuoriin jotka pystyvät lisääntymään. Siltä sinä ainakin saat itsesi kuulostamaan.

    • Miesope

      "Olet ilmeisestikkin vanha katkera mies joka omaa lapsettomuuttaan purkaa täällä nuoriin jotka pystyvät lisääntymään. Siltä sinä ainakin saat itsesi kuulostamaan"

      Olen nelikymmpinen mies ja minulla on jälkikasvua. En määrittelisi itseäni katkeraksi, olen enemmänkin huolestunut ja tyrmistynyt. Ne ajatustavat, joita ytällä palstalla esiintyy, ovat ajoittain niin kaukana todellisuudesta, että on pakko kommentoida.

      Suomessa ei kylläkään todellakaan ole pilvin pimein suurperheitä, jotka olisivat muuta kuin lestadiolaisia. Kritiikkiä? Riippuu tilanteesta. Jos lapsensa itse elättää, mikäs siinä.

      Vastuuta? Missähän se vastuullisuus näkyy? Ja raha-asiat hoidossa? Miten? Onko sinulla siis koulutus ja työpaikka? Elatusapua ei tarvita? Noh, et ehkä onhgelmaiselta isältä saisikaan.

      Olet hyvin todennäköisesti trolli, mutta kuluuhan ylimääräinen hetki lomalla näinkin...

      .

      • Vastuuntuntoinen

        Ei en ole trolli :D Miten on muka vaikeaa käsittää se että ihan oikeasti 18 vuotias on valmis kasvattamaan lapsen?:D Nuori on lapselleen äiti, oli minkä ikäinen tahansa. Ja kyllä olen vastuullinen, jos en olisi ottanut vastuuta lapsesta jonka itse halusin, olisin tehnyt abortin miehen lähdettyä. Ja sehän ei sinulle tietääkseni kuulu miten elätän lapseni? elätän sen niin kuin elätän, siihen ei ole muilla puuttumista. Ja olenko sanonut että suurperheitä olisi pilvin pimein? :D Sanoin että kyllä niitä on mutta ei niistä puhuta. Meitä on kaksi suurperhettä pääkaupunkiseudulla, ja ei varmasti ole ainoot ei lestadiolaiset perheet :D Naurettavaa yleistämistä tuo leimaaminen. Millä tavalla voit sanoa että ajatustapani ovat kaukana todellisuudesta?:D


      • Miesope
        Vastuuntuntoinen kirjoitti:

        Ei en ole trolli :D Miten on muka vaikeaa käsittää se että ihan oikeasti 18 vuotias on valmis kasvattamaan lapsen?:D Nuori on lapselleen äiti, oli minkä ikäinen tahansa. Ja kyllä olen vastuullinen, jos en olisi ottanut vastuuta lapsesta jonka itse halusin, olisin tehnyt abortin miehen lähdettyä. Ja sehän ei sinulle tietääkseni kuulu miten elätän lapseni? elätän sen niin kuin elätän, siihen ei ole muilla puuttumista. Ja olenko sanonut että suurperheitä olisi pilvin pimein? :D Sanoin että kyllä niitä on mutta ei niistä puhuta. Meitä on kaksi suurperhettä pääkaupunkiseudulla, ja ei varmasti ole ainoot ei lestadiolaiset perheet :D Naurettavaa yleistämistä tuo leimaaminen. Millä tavalla voit sanoa että ajatustapani ovat kaukana todellisuudesta?:D

        Noh, se että et kerro siitä, miten lapsesi elätät, kertoo jotakin.

        Jos sinulla on ammatti, mahdollisuuksia on. Jos taas ei ole, jonkin muun tahon täytyy sinut ja lapseesi useiden vuosien ajan elättää. Isovanhemmat, vanhemmat, perintö, varakkaat sukulaiset...

        Jos sinulla ei ole suunnitelmaa - no se, on osoitus tyypillisestä Toivotaan, toivotaan- ajattelusta. Kaikki mystisesti järjestyy aina parhain päin...

        Minusta ihminen on lähinnä lapsellinen,. mikäli tieten tahtoen alkaa lasta suunnittelemaan tuollaisessa elämänvaiheessa. En ymmärrä logiikkaa. Eikö elämänkokemusta olisi järkevää yrittää hankkia ENSIN jotakin muuta kautta? Miksi ei?

        Asuitko yhdessä poikakaverisi kanssa? Mitä parisuhteestanne puuttui, kun lasta piti lähteä tekemään?

        Väitätkö todellakin, että et huomannut poikakaverisi kiinnostusta päihteisiin viiden vuoden aikana? Kuinka kauan oikeasti seurustelitte ennen raskaaksi tuloa?


    • Vastuuntuntoinen

      Sanonpa vaan että huhhuh mitä paskaa!!!!!! elämänkokemusta :D voi kuule, minä tiedän naisen joka on yli neljänkymmenen eikä osaa lapsiaan kasvattaa vaikka elämänkokemusta on ja runsaasti, jotkut vaan eivät osaa. En ala enempää keskustelemaan asioistani, koska selvästi sinulla on vanhoilliset käsitteet, vai onko:O Ennen vanhaan oli täysin normaalia että nuoret naiset hankkivat lapsia aikaisessa vaiheessa, nyt se on jotenkin hirveä tabu. Ja poikakaverin päihteiden käytöstä en siksi tiennyt, koska se oli tapahtunut aikoina joina emme seurustelleet, ja sen jälkeen kun lähti menemään luotani. Kyllä, asuimme yhdessä mutta ei silloin käyttänyt, en tiedä mistä sekin sitten johtui.

      • Miesope

        Vai että ei elämänkokemusta tarvita, jotta osaa lastaan kasvattaa?

        Oletko huomannut, että viimeaikaisissa keskusteluissa on todettu kasvattajien ongelman piilevän juuri siinä, että he eivät ole vanhempa lapsilleen, vaan kuvittelevat olevansa jollain tasolla näiden kavereita? Elämänkokemus on aina hyväksi - sitä vain ei teininä käsitä. Kukaan ei ole niin varma kaikkivoipaisuudestaan kuin parikymppinen.

        Et keskustele asioista perusteellisesti ja siihen on kaksi syytä: joko olet trolli tai sitten vain sinulla ei ole järkevää kerrottavaa eikä ajatuksia siitä, mitä teet. Vaikeneminen on silloin epäilemättä viisasta. Noh, elämä opettaa kyllä aikanaan jokaista.

        Tuo on muuten hupaisa juttu tuo puhuminen siitä, miten vanhoina aikoinakin lapset tehtiin nuorina. Onpa siihen joku aiemminkin vedonnut. Lukaisepa vielä uudelleen ja tarkemmin historian kirjoja ja ehkä muutakin materiaalia. Keskustele tarvittaessa jonkun iäkkäämmän ihmisen kanssa. Saat ehkä kuulla elämän olleen entisaikoina monista muistakin syistä toisenlaista ja PALJON kovempaa. Silloin ne lapset myös todellakin elätettiin itse kovalla työllä. Ei yhteiskunta elämää maksanut! Eroja ei myöskään tuosta vain otettu.

        En jaksa kuitenkaan saivarrella kanssasi loputtomiin itsestäänselvyyksistä. Jos olet trolli, nauti olostasi. Jos et, toivotan sinulle onnea odotukseesi ja sen jälkeenlkin.


    • Vastuuntuntoinen

      Edelleenkään en ole trolli, ja en sano etteikö kasvatukseen tarvitsisi elämänkokemusta, mutta monia se lapsi kasvattaa, ja monet nuoret ovat ikävä kyllä kasvaneet enemmän kuin esimerkiksi vanhemmat henkilöt. Olen kyllä keskustellut vanhempien ihmisten kanssa, joidenkin mielestä on hienoa että lasten teko aloitetaan nuorena, jotkut eivät ymmärrä. omakohtaista. Ja niin enhän minäkään olisi kihlatustani eronnut, hän jätti minut (: Minä olin valmis kynsin ja hampain tekemään kaiken suhteen eteen, ja siinä sitten rikoinkin vain ja ainoastaan itseni, (eron jälkeen exällä ollut jo neljä "parisuhdetta"). Ja minä olen sivusta katsonut vanhempieni kavereiden kasvatustapaa lapsiansa kohtaan, ja olen vahvasti sitä mieltä että vanhempi ei ole kaveri, vaan aina vanhempi lapselleen! Jos rupee kaveriksi lapselleen, siinä menee kasvatus pieleen ja todella, sen olen huomannut sivusta katsoessani erään perheen touhuja. Mutta ei mulla muuta. Kaikilla mielipiteensä.

    • enemmänkuinlahja

      huomioikaa yksi eräs iso asia. jotkut 16 vuotiaat voivat olla ns aikuistunut. naiset aikuistuu aikaisemmin kun miehet. itse oli 16 v kun isäni pyys muuttamaan pois kotoa poikaystävän takia. muutin poikaystäväni kanssa asumaa saman katon alle pieneen yksiöön ja hankin rahat käymällä töissä. opiskelut jäivät koska jouduin vaihtamaan paikkakuntaa kesken kouluvuoden. meni pari kuukautta ja tulin raskaaksi vahingossa. vauva syntyi ja aloimme elää perhe elämää.

      nyt kun ajattelen asiaa mikään ei ole mennyt yhtääv väärin. olen 18kohta 19 ja ihanan tytön äiti ja vieläkin yhdessä mieheni kanssa. olin jo aikuistunut silloin kun muutin pois kotoa. ajatukset silloin oli aikusemat. humaan sen siitä kun siskoni on nyt 16 v ja täys pentu. juo viikonloput ja vaihtaa miestä kuukauden välein. ja elää kotona kuin joku valtias.

      halusin vain sanoa tällä ettäälkää ihmiset mollatko semmosia joilla on 16vuotiaana lapsi. se on joillekkin oikeesti lahja, joillekkin ei mutta ylensä äitiys vanhentaa ja taustat.. kaikki ihmiset onerilaisia jakehittyy erilailla.

      • Ou mai gooood!

        Alotetaan siitä että on sairasta kun lapset potkitaan pois kotoa 16-vuotiaana! Ja eihän 16-vuotias edes saa juoda alkoholia! Puhutaan että lapsi lentää pois pesästä ja itsenäistyy. Ei se tollee mee!

        Sun koulus jäi kesken. Ois sun vanhemmat pitäny sut kotona ja neuvonu läksyissä, mutta ei ku ne potki sut kotoa ja päädyit nussimaan jotai millimunaa.. vielä ennen lukiouraa jopa! Toi sun sisko on näköjään viisaampi.


    • Vastuuntuntoinen

      Wau! Kerrankin jotain positiivista. Se tosiaan riippuu niin paljon ihmisestä ja taustasta. Minulla itsellä kun tausta on se että olen isosta perheestä, ja alkoholi ei ole tullut kysymykseen alaikäisenä, ei se ole myöskään niin paljoa maistunut kun 18 täytti, ja vähän yli kuukaus menikin kun olin jo raskaana, ja voin sanoa ylpeänä että hyvä niin!

    • enemmänkuinlahja

      voin sanoa että itellä jäi juomiset siihen kun muutin pois kotoa ja sain lapsen. mutta sitä en nyt kaduta. kaverit on saanu musta semmosen kuvan että oon raitis ihminen. kattoo joitain luokkakaverireta yläasteella joita näkee joskus helsingissä nii osa on umpikännis horjahtelee tuolla ei koulut kiinnosta ei mikää muu ku alkoholi. ne äidit jotka on saanu aikasin lapsen on osa säästyny tältä vaikka ei oo saanu sitä ammattia tai muuta. mut mun äiti opiskeli lähihoitajaks vasta 40 vuotiaana..

      Vastuuntuntoinen: ite myös oon isosta perheestä. Ei meillä saanu sanallakkaan sanoa sanaa ehkäsy tai alkoholi. voi että jos niistä puhuttii nii oli kyllä saatanan lapsi. En ite tienny mitää ehkäsyjutuista enkä tienny mistä niitä hankitaa. tai tiesin mutta en tienny et tarvii jotain reseptiä joltain lääkäriltä mm. meni n. kolme kuukautta nii huomasin et oon raskaana. mutta perheelleni oon edelleen saatanan lapsi ku en oo naimisissa ja mulla on avioton lapsi. Ei olla vieläkään menty naimisiin vaikka välillä toivoisinkin että mentäis ;)

    • Vastuuntuntoinen

      Mulla onneks vanhemmat hyväksyny lapseni, enemmän kuin mielellään. Harmillista toi sun tilantees ):

    • mietitään asiaa..

      Joo.. kyllä se niin on että teiniäidit tarvitsee tukea lapsen kasvattamisessa eikä mollaamista! nyky ajan kurppana vanhukset ovat menneet vain huonoon suuntaan nuoria kohtaan.. vaikka on kyllä kauhea ajatus että 15-vuotiaalla olisi lapsi.. Mutta kuin tuossa aiemmin kerrottiin niin ihan riippuu taustoista tuo aikuistuminen.. Noh itse olen asunut reilu vuoden verran pois lastenkodista ja jo joutuessani lastenkotiin rupesin aikuistumaan vauhdilla.. sillä lähelläni ei enää ollut sitä rakasta äitiä johon turvautua.. vaikka vieressä olikin niitä "hoitajia" mutta ei asia kuitenkaan sama ole.! Mutta itse olen saanut kovan kurin jo siitä asti kun lastenkodissa asuin.. Lasta olen pohtinut sillä se sitoisi minuakin enemmän ja olisi ns. syytä elää täällä..! Vaikka ehkä lapsen kanssa oleminen on raskasta, mutta ajattellaanpa.. monet mummot ovat tyytyväisiä ja jopa vinkuvat lasta hoitoon.. jolloin lapsen äidillä on aikaa "rillutteluun" uskon että jokaisella teiniäidillä on paljon tuki joukkoja! Ei muutaku porskuttakaa menemää ja onnea sekä menestystä lasten kanssa! Niin ja muistakaa se että jos johonkin lähdette lapsen teon jälkeen opiskelemaan nii suunnatkaa hoitoalalle meillä on töitä! :) ei pidä sanoa että äityisloman jälkeen ei saa töitä..! PASKA PUHETTA!

      • Vastuuntuntoinen

        ASIAA!!! Minulla on tukijoukkoja, omat vanhempani ja koska olen tuleva yh, minun äitini on tulossa synnytykseen mukaan. Olen jo 18, silti nuori monien silmissä. Niin olenkin, mutta kaikilla ei ole käsitystä siitä että mitä senkin ikäinen on voinut jo elämässään nähdä, ja mitä on tehnyt jo siihenkin pieneen ikäänsä verrattuna. Minun lapseni ei ole vahinko, täysin minun rakkaudella suunniteltu (mies ehdotti mutta jättikin jo viikoilla 8 ). Olisi ollut itsekästä minulta tehdä abortti vain sen takia että mies olikin mätä ja halusi palata painamaan muita muijia mahdollisesti jotkut paksuksi. Voin sanoa että kyllä, minä saan kelasta tukia, saan myös sosiaalivirastosta tukia, mutta sossustakin tarjottiin rahallisia apuja lastentarvikkeisiin, minä en sitä edes pyytänyt. Mutta lapsen minä itse kasvatan, ei mitkään virastot!


      • +.+

        "uskon että jokaisella teiniäidillä on paljon tuki joukkoja!"

        Tuo on niin suurta puppua kuin olla ja voi. Minä olen nähnyt tapauksia sekä teiniäideistä, että vanhemmista äideistä, joilla ei ole YHTÄÄN MITÄÄN tukijoukkoja.

        Aika hurjaa sanoa, että kaikilla olisi paljon tukijoukkoja, kun sellaisiakin on, joilla ei ole niitä yhtään.


    • -cahu-

      siis mä oon 11w ja puolustan siskooni !! se on 16 ja sil on 1w lapsi ! ja se pärjää hyvin lapsensa ja miehensä kaa omillaan ! mies on sitä 3 vuotta vanhempi ! ja ne pärjää ihan helvetin hyvin !!!! älkää jaksako valittaa ! jotkut pärjää paremmin kuin toiset jos en tietäis siskoni ikää niin luulisin sitä 20 !! että niin menkää valittaa päin naamaa saatan !!

      • toivotonta..

        cahu pikahu. mene siskos kaa kattoo pokemoneja ne on teijän ikäsille. meikatkaa ittenne vaikka 50 vuotiaiks katujen kuningattaret.


    • teiniäiti

      Oon törmäny synnytysvalmenuksessa aika epämukavat naamat 30v raskana olevilta jotka oli mukana valmenuksessa ja heillä oli miehet mukana, ja mulla ei ollu koska mies teki joka päivä hulluna töittä että me pärjäitäs! Ärsytti paljon niiden naamat, eihän ne es tiiä mikä tilane nuoreilla on ku ne on äitejä, tai raskana! Ne luule olevanssa paremmat ku muut nuoret

      • shhhh..

        Koska ne ..ON parempia kuin sinä pupuseni ;*

        tarkoitit varmaan "parempia" .. ei paremmat

        Osta itsellesi pussi suomenkieltä


    • jokumato

      ihmiset nuoret jaksaa hoitaa lapsia nuorilla on energiaa hoitaa lapsia kun 30 ikäsillä

    • SupaHotFiimeel

      30-vuotias ei ole vanha! Jos tommonen nuori on tupakoiva, liikuntaa välttävä ja huonosti syövä, niin hänen kunto voi olla kuin eläkeläisellä. 20-vuotias voi olla ihmisraunio näistä syistä. Sinä kuulut itse näköjään tuohon porukkaan, jos kerta luulet, että 30-vuotias on voimaton. Jotkut 15-vuotiaat narkomaanit on totaalisen voimattomia, mutta jotkut terveesti eläneet 80-v mummot jaksaa lenkkeillä kovaa vauhtia. Ja he olivat 50 vuotta sitten 30-vuotiaita! Mieti mitä sanot kirjoitustaidoton analfabeetti.

    • Eksyin palstalle

      noin puilivahigossa.
      Kerron suvustani jutun isäni isänisänisänisä meni naimisiin 15 vuotiaana 14 vuotiaan tytön kanssa ja ensimmäinen lapsi syntyi esi-isän olessa 17 vuotias.Kysynkin nyt miksihän se ajan nuorija on nimitetty,kun nykyisin puhutaan teiniliitoista.Silloin oli naiselle häpeä jos syntyi lapsi eikä isästä ollut varmaa tietoa tai mies ei tunnustanut lasta omakseen.Syylistettiin vain nainen ja mies pääsi pälkähästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe