paras puudutus synnytyksessä?

mimmu

Mitä kaikkea niitä puudutuksia on ja mitkä olleet parhaita missäkin tilanteessa?
Kannattaako ottaa peräruiske enne synnytystä?
Kuinka myöhään sen voi vielä ottaa?
Kuinka kauan sen vaikutus kestää?

51

4852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikku

kuinka kauan peräruiskeen vaikuttaminen kestää??? no on hyvä jos ehdit vessaan juosta sen saamisen jälkeen... heh.. ja se annetaan automaattisesti kaikille!! et voi valita otatko vai etkö!!!
      epiduraali toimi minulla taivaallisesti!! ensisynnyttäjä olin ja tuskia niin maan pirusti!!! synnytykseni käynnistettiin tipan avulla joten supistukset todella voimakkaat, kun puudutuksen sain meni noin 30min ja oli kuin olisin päässyt taivaaseen.. kaikki kivut häipyivät loppuun saakka.. ei edes ponnistus vaiheessa tuntenut mitään kun lääkkeen anto lopetettiin vasta kun olin jo pari kertaa saanut ponnistaa.. ponnari vaihe kesti noin.20min

• Hannah

Peräruisketta ei tarvi ottaa jos ei halua. Sitä ei anneta automaattisesti kaikille. Mikäli kuitenkin suolihuuhtelun haluaa niin sen vaikutus kestää just niin kauan ku tavaraa riittää..(ja sitähän muuten sit tuleekin kunnolla)

• Mami
        Hannah kirjoitti:

Peräruisketta ei tarvi ottaa jos ei halua. Sitä ei anneta automaattisesti kaikille. Mikäli kuitenkin suolihuuhtelun haluaa niin sen vaikutus kestää just niin kauan ku tavaraa riittää..(ja sitähän muuten sit tuleekin kunnolla)

... Porissa ianakin lähes automaattisesti annetan peräruiske. Se kyllä kannataa ottaa jos on vatsa kovlla ja ei ole paskonut ennen synnytystä hetken tms. Itseleni annettiin peräruiske ja sittenkin jossain vaiheess synnytyksen yhteydessä ponnistellessa oli tulut kakkaakin pöydälle mut sitä ei ite tajuu enää niissä kivuissa että mist reiästä mitäkin on tulossa. Tämä ei ole kauhukertomus eikä pelottelu yritys, elämässä van tapahtuu tälläistäkin.

Ja sitäpaitsi suolihuuhtelu on erittäin kannattava ja hyvä juttu muutenkin jota tulisi meidän kaikkien säänöllisin väliajoin tehdäkin koska sairastamme nii paljon erilaisia syöpiä mm.paksunsuolen syöpä yksi niistä ellei suoli tyhjenny säännöllisesti päivittäin...suolihuuhteluun vaan =)

• ...
        Mami kirjoitti:

... Porissa ianakin lähes automaattisesti annetan peräruiske. Se kyllä kannataa ottaa jos on vatsa kovlla ja ei ole paskonut ennen synnytystä hetken tms. Itseleni annettiin peräruiske ja sittenkin jossain vaiheess synnytyksen yhteydessä ponnistellessa oli tulut kakkaakin pöydälle mut sitä ei ite tajuu enää niissä kivuissa että mist reiästä mitäkin on tulossa. Tämä ei ole kauhukertomus eikä pelottelu yritys, elämässä van tapahtuu tälläistäkin.

Ja sitäpaitsi suolihuuhtelu on erittäin kannattava ja hyvä juttu muutenkin jota tulisi meidän kaikkien säänöllisin väliajoin tehdäkin koska sairastamme nii paljon erilaisia syöpiä mm.paksunsuolen syöpä yksi niistä ellei suoli tyhjenny säännöllisesti päivittäin...suolihuuhteluun vaan =)

lamauttaa suoliston oma peristaltiikka. Että ottakaa vaan suolihuuhtelu kerran viikossa, niin eipä suoli ilman huuhetuita ja muita poppakinsteja enää toimikaan.
        Paksusuolen syöpä on syöpälajina perinnöllinen, Suolihuuhtelu ei sen riskiä poista. Eikä millä muitakaan syöpiä ehkäistä. Syöpä kun ei synny paksusuoleen varastoituneesta ulosteesta.

• Tiina
        ... kirjoitti:

lamauttaa suoliston oma peristaltiikka. Että ottakaa vaan suolihuuhtelu kerran viikossa, niin eipä suoli ilman huuhetuita ja muita poppakinsteja enää toimikaan.
        Paksusuolen syöpä on syöpälajina perinnöllinen, Suolihuuhtelu ei sen riskiä poista. Eikä millä muitakaan syöpiä ehkäistä. Syöpä kun ei synny paksusuoleen varastoituneesta ulosteesta.

Ja minä en suolistovaivojeni vuoksi TODELLAKAAN voisi edes harrastaa noita huuhteluita...

• Mii
        ... kirjoitti:

Alunperin kysyttiin myös erilaisista puudutuksista. Voisitteko kertoa lyhyesti (tosin on monissa viestiketjuissa käyty jo läpi aiemmin), mitä vaihtoehtoja olette kokeneet epiduraalin sijasta tms.? Kohdunkaulan puudutukset, aqua-rakkulat(tms.?) ja mitä muuta siellä voidaankaan "tuikata"?

• Julian äiti
        Mii kirjoitti:

Alunperin kysyttiin myös erilaisista puudutuksista. Voisitteko kertoa lyhyesti (tosin on monissa viestiketjuissa käyty jo läpi aiemmin), mitä vaihtoehtoja olette kokeneet epiduraalin sijasta tms.? Kohdunkaulan puudutukset, aqua-rakkulat(tms.?) ja mitä muuta siellä voidaankaan "tuikata"?

Synnytin tyttäreni lähes kivuttomasti intradekaali puudutuksen avustuksella.Vain pari kohtuullisen kipeää supistusta ja sitten kivut olivat poissa.Ainoa haittapuoli oli etten tuntenut ponnistuksen tarvetta.Kätilö kertoi milloin supistus tuli ja milloin sain ponnistaa.Edellisistä synnytyksistäni minulla on kipeät muistot.Upeaa,että synnytys voi olla näinkin helppo.Olo oli kuin uimarannalla maatessa(uskokaa tai älkää)

• Mam
        Julian äiti kirjoitti:

Synnytin tyttäreni lähes kivuttomasti intradekaali puudutuksen avustuksella.Vain pari kohtuullisen kipeää supistusta ja sitten kivut olivat poissa.Ainoa haittapuoli oli etten tuntenut ponnistuksen tarvetta.Kätilö kertoi milloin supistus tuli ja milloin sain ponnistaa.Edellisistä synnytyksistäni minulla on kipeät muistot.Upeaa,että synnytys voi olla näinkin helppo.Olo oli kuin uimarannalla maatessa(uskokaa tai älkää)

En ole ikinä kuullut tuonnimisestä puudutuksesta, enkä löytänyt googlestakaan tietoa. Tiesin vain epiduraali-, spinaali-, paraservikaali- ja pudendaalipuudutuksesta, joita synnytyksessä voi käyttää. Muita kivunlievityksiä sitten mm. aquarakkulat, ilokaasu, petidiinipistos. Mutta mikä on intradekaalipuudutus?

• tietoa?
        Mam kirjoitti:

En ole ikinä kuullut tuonnimisestä puudutuksesta, enkä löytänyt googlestakaan tietoa. Tiesin vain epiduraali-, spinaali-, paraservikaali- ja pudendaalipuudutuksesta, joita synnytyksessä voi käyttää. Muita kivunlievityksiä sitten mm. aquarakkulat, ilokaasu, petidiinipistos. Mutta mikä on intradekaalipuudutus?

siis mikä siinä muka tuntuu kun synnyttää? Olen itse kokematon ja haluan ihan lähiaikoina lapsen niin mikä siinä käy kipeää?

• että sait
        Julian äiti kirjoitti:

puudutetta vielä ponnistuksessa? Itse en saanut enää mitään puudutuksia loppuvaiheessa, ja se oli järkytys. Luulin itsekin että myös lopussa saisi jotain, edes ilokaasua. Epiduraali ilokaasu toimivat hyvin, mutta tosiaan lisää en saanut enää yhtään lopussa. Tuskan joka sekunti oli niin hirveä, sain mm. paniikkikohtauksen yms., että harkitsen vakavasti keisarileikkausta seuraavassa synnytyksessä.

• T
        että sait kirjoitti:

puudutetta vielä ponnistuksessa? Itse en saanut enää mitään puudutuksia loppuvaiheessa, ja se oli järkytys. Luulin itsekin että myös lopussa saisi jotain, edes ilokaasua. Epiduraali ilokaasu toimivat hyvin, mutta tosiaan lisää en saanut enää yhtään lopussa. Tuskan joka sekunti oli niin hirveä, sain mm. paniikkikohtauksen yms., että harkitsen vakavasti keisarileikkausta seuraavassa synnytyksessä.

Jos ottaa lääketieteellisen puudutuksen, niin synnyttäjän omien endorfiinien (luonnon oma kipulääke, joka auttaa sekä synnyttäjää että vauvaa sietämään synnytystilanteeseen liittyvää kipua) tuotanto lakkaa eli, jos puudutteen vaikutus lakkaa jossakin vaiheessa kipu tuntuu synnyttäjästä (ja siis myös syntymässä olevasta vauvasta) sietämättömältä. Puudutteen vaikutuksen toivotaan yleensä lakkaavan ennen ponnistusvaihetta, jotta synnyttäjä osaisi edes vähän ponnistaa oikeaan suuntaan. Tämäkin on niitä asioita, joita sairaalan ihmiset ei mielellään kerro, koska kokevat että se puudutteen ottaminen on hyvä ja heidän työnsä tekemisen kannalta hyvä juttu.

• T
        tietoa? kirjoitti:

siis mikä siinä muka tuntuu kun synnyttää? Olen itse kokematon ja haluan ihan lähiaikoina lapsen niin mikä siinä käy kipeää?

Vauvan pää kiertyy korkin tavoin aiheuttaen erittäin suuren paineen lantioon ja venyttäen kohdun alaosaa voimakkaasti. Jännittäminen tai kivulle vastaan paneminen lisää kipu tuntemusta. Kipu voi säteillä alaselkään reisiin ja yleensä alavatsalla tuntuu kipeältä. Jotkut kuvailevat supistukipua kuukautiskivut x 100 kaltaisena tuntemuksena. Omasta mielestäni supistukipu on hallittavissa olevaa kipua, jos synnyttäjä voi olla paikassa, jossa pystyy etsimään ja ottamaan itselleen parhaalta tuntuvia asentoja (tällainen paikka ei esim. tänä päivänä valitettavasti ole synnytyssali).

Ponnistaessa kipu tulee siitä, kun vauvan pää painaa peräsuolta ja välilihaa ja kudokset venyvät. Erityisesti makuuasennossa ponnistettaessa kudokset venyvät epätasaisesti, jolloin tulee helposti repeämiä/tehdään välilihan leikkaus.

• Sirpa K
        T kirjoitti:

Jos ottaa lääketieteellisen puudutuksen, niin synnyttäjän omien endorfiinien (luonnon oma kipulääke, joka auttaa sekä synnyttäjää että vauvaa sietämään synnytystilanteeseen liittyvää kipua) tuotanto lakkaa eli, jos puudutteen vaikutus lakkaa jossakin vaiheessa kipu tuntuu synnyttäjästä (ja siis myös syntymässä olevasta vauvasta) sietämättömältä. Puudutteen vaikutuksen toivotaan yleensä lakkaavan ennen ponnistusvaihetta, jotta synnyttäjä osaisi edes vähän ponnistaa oikeaan suuntaan. Tämäkin on niitä asioita, joita sairaalan ihmiset ei mielellään kerro, koska kokevat että se puudutteen ottaminen on hyvä ja heidän työnsä tekemisen kannalta hyvä juttu.

Kannattaa kokeilla myös klitorishierontaa.

• --
        Sirpa K kirjoitti:

Kannattaa kokeilla myös klitorishierontaa.

Mulla oli kivunlievityksenä seuraavat:

- kylpy
        - kuuma suihku jumppapallo
        - ilokaasu
        - nestemäinen särkylääke (nimeä en muista)
        - pudendaalipuudutus

Kylpy ja kuuma suihku jumppapallo auttoivat parhaiten. Ilokaasusta ei ollut mitään hyötyä, teki mun olon vaan tosi huteraksi ja huonovointiseksi. Nestemäinen särkylääke lievitti suppareiden jytyä, mut ei todellakaan vieny kipua pois. Pudendaalipuudutus oli paratiisi ku ponnistusvaiheessa ei tuntenut muuta ku supistukset.

• E.N Dorfi
        T kirjoitti:

Entäs jos yrittää koko ajan luomuna, niin endorfiinituotanto pääsee loppumaan ennen aikojaan tai syntyy toleranssi?

No, oikeasti tuo juttusi oli luomuhörhöjen pseudotieteellistä horinaa, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

• 34
        Mam kirjoitti:

Intratekaalinen = spinaalipuudutus

• T
        E.N Dorfi kirjoitti:

Entäs jos yrittää koko ajan luomuna, niin endorfiinituotanto pääsee loppumaan ennen aikojaan tai syntyy toleranssi?

No, oikeasti tuo juttusi oli luomuhörhöjen pseudotieteellistä horinaa, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

No vaikka unohdettaisiin endorfiinit, niin lyön vaikka vetoa siitä, että puudutuksen lakatessa kipu tuntuu sietämättömältä, kun se ei ole saanut kasvaa tasaisesti.. Ja olen sen muutamaan kerran vierestä todistanut.
        Sama ilmiö tapahtuu minkä tahansa puudutuksen/operaation jälkeen..

• Operoitu
        T kirjoitti:

No vaikka unohdettaisiin endorfiinit, niin lyön vaikka vetoa siitä, että puudutuksen lakatessa kipu tuntuu sietämättömältä, kun se ei ole saanut kasvaa tasaisesti.. Ja olen sen muutamaan kerran vierestä todistanut.
        Sama ilmiö tapahtuu minkä tahansa puudutuksen/operaation jälkeen..

On totta, että puudutuksen lakattua operaation jälkeen olen minäkin tuntenut kipua. Itse olen kuvitellut, että se johtuu siitä, että puudutuksen aikana tehtiin leikkaus. Aina sitä näköjään oppii uutta...

• T
        Operoitu kirjoitti:

On totta, että puudutuksen lakattua operaation jälkeen olen minäkin tuntenut kipua. Itse olen kuvitellut, että se johtuu siitä, että puudutuksen aikana tehtiin leikkaus. Aina sitä näköjään oppii uutta...

.."puudutuksen aikana tehtiin leikkaus"

Leikataanko sinua joka kerta hammaslääkärissä ?? :)

• E,N, Dorfi
        T kirjoitti:

.."puudutuksen aikana tehtiin leikkaus"

Leikataanko sinua joka kerta hammaslääkärissä ?? :)

Mistäs se hammaspeikko tähän putkahti? Oletko kuullut, että puudutuksessa tehdään monenlaisia operaatioita, sektioitakin? Johtuuko sektion jälkeinen kipu mielestäsi siitä, että kipu ei ole saanut kasvaa tasaisesti vai olisiko syynä kuitenkin tehty haava? Olisiko parempi tehdä leikkaukset kivuliaammalla tavalla, jotta haavakipu ei tuntuisi niin kovalta? Tämäkö oli juttusi punainen lanka?

Endorfiinien vapautumiseen vaikuttavat muutkin tekijät kuin kipu. Endorfiinien vapautuminen on nopea tapahtuma. Korkeat endorfiinipitoisuudet ovat merkkejä koetusta stressistä, sekä äidillä, että lapsella. Eivätkö nämä huolestuta sinua yhtään? Korkea endorfiinipitoisuus ei ole merkki kivuttomasta ja turvallisesta synnytyksestä.

• T
        E,N, Dorfi kirjoitti:

Mistäs se hammaspeikko tähän putkahti? Oletko kuullut, että puudutuksessa tehdään monenlaisia operaatioita, sektioitakin? Johtuuko sektion jälkeinen kipu mielestäsi siitä, että kipu ei ole saanut kasvaa tasaisesti vai olisiko syynä kuitenkin tehty haava? Olisiko parempi tehdä leikkaukset kivuliaammalla tavalla, jotta haavakipu ei tuntuisi niin kovalta? Tämäkö oli juttusi punainen lanka?

Endorfiinien vapautumiseen vaikuttavat muutkin tekijät kuin kipu. Endorfiinien vapautuminen on nopea tapahtuma. Korkeat endorfiinipitoisuudet ovat merkkejä koetusta stressistä, sekä äidillä, että lapsella. Eivätkö nämä huolestuta sinua yhtään? Korkea endorfiinipitoisuus ei ole merkki kivuttomasta ja turvallisesta synnytyksestä.

"Oletko kuullut, että puudutuksessa tehdään monenlaisia operaatioita, sektioitakin?"
        Olet kovin asenteellinen, mutta itse tarkoitin juuri noita tilanteita, kun puudutetaan vaikka ei tehdä "haavaa". Eli ymmärsit viestini täysin väärin.

Stressi ja korkea endorfiinipitoisuus on helposti havaittavissa synnyttäjän käyttäytrymisestä ja tällöin ääliökin tietää, että puudutus on lähes pakko laittaa. Ensin puhuit endorfiinien loppumisesta ja nyt puhut ylitarjonnasta. Missä on kultainen keskitie? Onko sinun mielestäsi synnyttäjiä vain kahdenlaisia? Niitä joilla endorfiinia virtaa liikaa tai niitä joilla sitä ei ole ollenkaan.

• E.N.Dorfi
        T kirjoitti:

"Oletko kuullut, että puudutuksessa tehdään monenlaisia operaatioita, sektioitakin?"
        Olet kovin asenteellinen, mutta itse tarkoitin juuri noita tilanteita, kun puudutetaan vaikka ei tehdä "haavaa". Eli ymmärsit viestini täysin väärin.

Stressi ja korkea endorfiinipitoisuus on helposti havaittavissa synnyttäjän käyttäytrymisestä ja tällöin ääliökin tietää, että puudutus on lähes pakko laittaa. Ensin puhuit endorfiinien loppumisesta ja nyt puhut ylitarjonnasta. Missä on kultainen keskitie? Onko sinun mielestäsi synnyttäjiä vain kahdenlaisia? Niitä joilla endorfiinia virtaa liikaa tai niitä joilla sitä ei ole ollenkaan.

Ilman ajatustenlukijaa ei jutuistasi voi päätellä mitä tarkoitat, kun et sitä kirjallisesti ilmaise. Hammaslääkärin tekemissä jutuissa, joissa tarvitaan puudutusta, tehdään ihan samalla tavalla kudostraumaa kuin leikkauksissakin ja myös synnytyksissä. Kipu on siitä juuri merkkinä. Jos kipua ei olisi, ei tarvittaisi puudutustakaan. Vai onko sinulla tapana pyytää puudutuksia täysin kivuttomiin hammaslääkärin hommiin? Selitysyrityksesi on huvittava.

Kipu on stressi,se aiheuttaa stressireaktion ja sen mukana mm. endorfiinieritystä. Endorfiinieritys ei kuitenkaan riitä alkuunkaan lievittämään kipua siedettäväksi ankarissa kiputiloissa, jollainen synnytys monelle on. Väitteesi, että ei kannata ottaa puudutusta, koska puudutuksen jälkeen kipu on vielä kovempaa, on suunnilleen yhtä järkevä, kuin olla syömättä, kun on nälkä, koska syömisen jälkeen nälkä tuntuu taas ikävältä. Väitteesi on sitä paitsi turmiollinen, koska et anna mitään merkitystä sille, että korkeat endorfiinipitoisuudet ovat merkkejä kovasta stressistä ja se on yksiselitteisesti haitallista sekä äidille, että lapselle. Ei siis ole järkevää yrittää tietoisesti nostaa endorfiinipitoisuuksiaan kipua kokemalla.

• T
        E.N.Dorfi kirjoitti:

Ilman ajatustenlukijaa ei jutuistasi voi päätellä mitä tarkoitat, kun et sitä kirjallisesti ilmaise. Hammaslääkärin tekemissä jutuissa, joissa tarvitaan puudutusta, tehdään ihan samalla tavalla kudostraumaa kuin leikkauksissakin ja myös synnytyksissä. Kipu on siitä juuri merkkinä. Jos kipua ei olisi, ei tarvittaisi puudutustakaan. Vai onko sinulla tapana pyytää puudutuksia täysin kivuttomiin hammaslääkärin hommiin? Selitysyrityksesi on huvittava.

Kipu on stressi,se aiheuttaa stressireaktion ja sen mukana mm. endorfiinieritystä. Endorfiinieritys ei kuitenkaan riitä alkuunkaan lievittämään kipua siedettäväksi ankarissa kiputiloissa, jollainen synnytys monelle on. Väitteesi, että ei kannata ottaa puudutusta, koska puudutuksen jälkeen kipu on vielä kovempaa, on suunnilleen yhtä järkevä, kuin olla syömättä, kun on nälkä, koska syömisen jälkeen nälkä tuntuu taas ikävältä. Väitteesi on sitä paitsi turmiollinen, koska et anna mitään merkitystä sille, että korkeat endorfiinipitoisuudet ovat merkkejä kovasta stressistä ja se on yksiselitteisesti haitallista sekä äidille, että lapselle. Ei siis ole järkevää yrittää tietoisesti nostaa endorfiinipitoisuuksiaan kipua kokemalla.

"ei kannata ottaa puudutusta, koska puudutuksen jälkeen kipu on vielä kovempaa"
        En ole tällaista väittänyt. En ole kieltänyt ketään ottamasta tai sanonut että ei kannata ottaa puudutusta. Laita ihmeessä se kohta tähän minulle näkyviin, jossa niin olen sanonut.
        Supistukipuhan voimistuu mitä pidemmälle synnytys etenee. Jos osan tuosta ajasta on puudutettuna ja sitten puudutteen vaikutus lakkaa, ei synnyttäjällä ole ollut aikaa reagoida kasvavaan kipuun, jolloin se voi tuntua erityisen pahalta. Tämän oli siis tarkoitus olla toteamus, jotta niille, jotka ovat menossa synnyttämään tällainen tilanne ei tule yllätyksenä.
        Ensin sanoit, että pitäisi olla ajatusten lukija ymmärtääkseen kirjoitettua tekstiäni ja nyt väität minun sanoneen jotain mitä en ole edes kirjoittanut. Vähemmästäkin menee sekaisin.

"korkeat endorfiinipitoisuudet ovat merkkejä kovasta stressistä ja se on yksiselitteisesti haitallista sekä äidille, että lapselle"
        No enkös juuri edellisessä viestissäni sanonut että tällaisissa tilanteissa puudutus kuuluu asiaan ja mielestäni jokainen itseään oikein tulkitseva synnyttäjä osaa sitä tällaisessa tilanteessa pyytää..!?

"Ei siis ole järkevää yrittää tietoisesti nostaa endorfiinipitoisuuksiaan kipua kokemalla. "
        Jos joku pystyy nostamaan synnyttäessään endorfiinitasoja tietoisesti, niin johan on.. Itse en kyllä synnytyksessä huomannut endorfiinien nousua tai laskua, mutta tiesin vain että jollain ihmeen keinolla selvisin supistuksista ilman puudutuksia.

Oletko itse synnyttänyt..? Juttusi kuulostaa hivenen siltä, että sinulla ei ole täyttä selvyyttä siitä, miltä synnyttäessä tuntuu..

• E.N.Dorfi
        T kirjoitti:

"ei kannata ottaa puudutusta, koska puudutuksen jälkeen kipu on vielä kovempaa"
        En ole tällaista väittänyt. En ole kieltänyt ketään ottamasta tai sanonut että ei kannata ottaa puudutusta. Laita ihmeessä se kohta tähän minulle näkyviin, jossa niin olen sanonut.
        Supistukipuhan voimistuu mitä pidemmälle synnytys etenee. Jos osan tuosta ajasta on puudutettuna ja sitten puudutteen vaikutus lakkaa, ei synnyttäjällä ole ollut aikaa reagoida kasvavaan kipuun, jolloin se voi tuntua erityisen pahalta. Tämän oli siis tarkoitus olla toteamus, jotta niille, jotka ovat menossa synnyttämään tällainen tilanne ei tule yllätyksenä.
        Ensin sanoit, että pitäisi olla ajatusten lukija ymmärtääkseen kirjoitettua tekstiäni ja nyt väität minun sanoneen jotain mitä en ole edes kirjoittanut. Vähemmästäkin menee sekaisin.

"korkeat endorfiinipitoisuudet ovat merkkejä kovasta stressistä ja se on yksiselitteisesti haitallista sekä äidille, että lapselle"
        No enkös juuri edellisessä viestissäni sanonut että tällaisissa tilanteissa puudutus kuuluu asiaan ja mielestäni jokainen itseään oikein tulkitseva synnyttäjä osaa sitä tällaisessa tilanteessa pyytää..!?

"Ei siis ole järkevää yrittää tietoisesti nostaa endorfiinipitoisuuksiaan kipua kokemalla. "
        Jos joku pystyy nostamaan synnyttäessään endorfiinitasoja tietoisesti, niin johan on.. Itse en kyllä synnytyksessä huomannut endorfiinien nousua tai laskua, mutta tiesin vain että jollain ihmeen keinolla selvisin supistuksista ilman puudutuksia.

Oletko itse synnyttänyt..? Juttusi kuulostaa hivenen siltä, että sinulla ei ole täyttä selvyyttä siitä, miltä synnyttäessä tuntuu..

"Jos ottaa lääketieteellisen puudutuksen, niin synnyttäjän omien endorfiinien (luonnon oma kipulääke, joka auttaa sekä synnyttäjää että vauvaa sietämään synnytystilanteeseen liittyvää kipua) tuotanto lakkaa eli, jos puudutteen vaikutus lakkaa jossakin vaiheessa kipu tuntuu synnyttäjästä (ja siis myös syntymässä olevasta vauvasta) sietämättömältä. ...Tämäkin on niitä asioita, joita sairaalan ihmiset ei mielellään kerro, koska kokevat että se puudutteen ottaminen on hyvä..."

Tästäkö ei voi saada sellaista käsitystä, että mielestäsi ei kannata ottaa puudutusta?

Ja tästä taas pitäisi selvitä, että tarkoitat hammaslääkärissä käyntiä ja nimenomaan sellaista, jossa puudutetaan, vaikka ei tehdä haavaa:

"No vaikka unohdettaisiin endorfiinit, niin lyön vaikka vetoa siitä, että puudutuksen lakatessa kipu tuntuu sietämättömältä, kun se ei ole saanut kasvaa tasaisesti.. Ja olen sen muutamaan kerran vierestä todistanut. Sama ilmiö tapahtuu minkä tahansa puudutuksen/operaation jälkeen.. "

Sinulla on aika paljon parantamista viestintäkykyjesi kanssa...

• T
        E.N.Dorfi kirjoitti:

"Jos ottaa lääketieteellisen puudutuksen, niin synnyttäjän omien endorfiinien (luonnon oma kipulääke, joka auttaa sekä synnyttäjää että vauvaa sietämään synnytystilanteeseen liittyvää kipua) tuotanto lakkaa eli, jos puudutteen vaikutus lakkaa jossakin vaiheessa kipu tuntuu synnyttäjästä (ja siis myös syntymässä olevasta vauvasta) sietämättömältä. ...Tämäkin on niitä asioita, joita sairaalan ihmiset ei mielellään kerro, koska kokevat että se puudutteen ottaminen on hyvä..."

Tästäkö ei voi saada sellaista käsitystä, että mielestäsi ei kannata ottaa puudutusta?

Ja tästä taas pitäisi selvitä, että tarkoitat hammaslääkärissä käyntiä ja nimenomaan sellaista, jossa puudutetaan, vaikka ei tehdä haavaa:

"No vaikka unohdettaisiin endorfiinit, niin lyön vaikka vetoa siitä, että puudutuksen lakatessa kipu tuntuu sietämättömältä, kun se ei ole saanut kasvaa tasaisesti.. Ja olen sen muutamaan kerran vierestä todistanut. Sama ilmiö tapahtuu minkä tahansa puudutuksen/operaation jälkeen.. "

"Tästäkö ei voi saada sellaista käsitystä, että mielestäsi ei kannata ottaa puudutusta? "

Ei voi ellei halua mielessään niin ajatella.

"Ja tästä taas pitäisi selvitä, että tarkoitat hammaslääkärissä käyntiä ja nimenomaan sellaista, jossa puudutetaan, vaikka ei tehdä haavaa: "

Olisin käyttänyt sanaa leikkeus tai toimenpide, jos olisin tarkoittanut sellaista.
        Ilmeisesti ymmärrät suomenkieltä eri tavalla kuin minä.

Sinulla on aika paljon parantamisen varaa siinä, että luet tekstiä ilman omaa ennakkokäsitystäsi. Minkä tahansa asian saa näyttämään siltä kuin haluaa, kun tarpeeksi vänkää..

• E.N. Dorfi
        T kirjoitti:

"Tästäkö ei voi saada sellaista käsitystä, että mielestäsi ei kannata ottaa puudutusta? "

Ei voi ellei halua mielessään niin ajatella.

"Ja tästä taas pitäisi selvitä, että tarkoitat hammaslääkärissä käyntiä ja nimenomaan sellaista, jossa puudutetaan, vaikka ei tehdä haavaa: "

Olisin käyttänyt sanaa leikkeus tai toimenpide, jos olisin tarkoittanut sellaista.
        Ilmeisesti ymmärrät suomenkieltä eri tavalla kuin minä.

Sinulla on aika paljon parantamisen varaa siinä, että luet tekstiä ilman omaa ennakkokäsitystäsi. Minkä tahansa asian saa näyttämään siltä kuin haluaa, kun tarpeeksi vänkää..

Endorfiineja vapautuu kun tuntee kipua. Kudosvauriot aiheuttavat kipua. Kirurgin veitsi ja hammaslääkärin pora ym instrumentit aiheuttavat kudosvauriota ja kipua ihan samalla tavalla. Jos kipua ei olisi odotettavissa, tuskin puudutettaisiinkaan, ainakaan normaalijärkisiä ihmisiä. Kaivat itsesi yhä syvemmälle onnettomilla selittely-yrityksilläsi.

Sitäpaitsi:

T: "Sama ilmiö tapahtuu minkä tahansa puudutuksen/operaation jälkeen.. "
        T (toisaalla): "Olisin käyttänyt sanaa leikkeus tai toimenpide, jos olisin tarkoittanut sellaista. "

Operaatiolla tarkoitetaan toimitusta tai toimenpidettä, esimerkiksi seuraavanlaisia:
        - kirurginen operaatio eli leikkaus
        - looginen operaatio, kuten ei, ja, tai (\neg, \and, \or)
        - matemaattinen operaatio, kuten laskutoimitus.
        - sotilaallinen operaatio

http://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio

Jos et tarkoittanut operaatiolla kirurgista operaatiota eli leikkausta, niin mtä noista kolmesta muusta olit todistamassa ja miksi niissä tarvittiin puudutusta?

• T
        E.N. Dorfi kirjoitti:

Endorfiineja vapautuu kun tuntee kipua. Kudosvauriot aiheuttavat kipua. Kirurgin veitsi ja hammaslääkärin pora ym instrumentit aiheuttavat kudosvauriota ja kipua ihan samalla tavalla. Jos kipua ei olisi odotettavissa, tuskin puudutettaisiinkaan, ainakaan normaalijärkisiä ihmisiä. Kaivat itsesi yhä syvemmälle onnettomilla selittely-yrityksilläsi.

Sitäpaitsi:

T (toisaalla): "Olisin käyttänyt sanaa leikkeus tai toimenpide, jos olisin tarkoittanut sellaista. "

Operaatiolla tarkoitetaan toimitusta tai toimenpidettä, esimerkiksi seuraavanlaisia:

Jos et tarkoittanut operaatiolla kirurgista operaatiota eli leikkausta, niin mtä noista kolmesta muusta olit todistamassa ja miksi niissä tarvittiin puudutusta?

"mtä noista kolmesta muusta olit todistamassa"

Synnytystä.

• T
        E.N.Dorfi kirjoitti:

"Ja tästä taas pitäisi selvitä, että tarkoitat hammaslääkärissä käyntiä ja nimenomaan sellaista, jossa puudutetaan, vaikka ei tehdä haavaa:

"No vaikka unohdettaisiin endorfiinit, niin lyön vaikka vetoa siitä, että puudutuksen lakatessa kipu tuntuu sietämättömältä, kun se ei ole saanut kasvaa tasaisesti.. ""

En tarkoita tässä mitään muuta kuin synnytystä.

• T
        E.N. Dorfi kirjoitti:

Sitäpaitsi:

"Kaivat itsesi yhä syvemmälle onnettomilla selittely-yrityksilläsi..
        T (toisaalla): "Olisin käyttänyt sanaa leikkeus tai toimenpide, jos olisin tarkoittanut sellaista. " "

..hmm mitäköhän sinä sitten teet. Et ole vastannut useimpiin esittämiini kysymyksiin (esim. Oletko itse synnyttänyt?). Etkö uskalla?
        Tuon puudutus ja operaatio sanan välissä olevan kauttaviivan (/) oli tarkoitus ilmaista juuri sitä, että en puhu leikkauksesta tai toimenpiteestä vaan tilanteista, joissa puudutetaan ilman että vedetään viiltoa. Eli minulle operaatio sana merkitsee hieman eri asiaa kuin kirurginen toimenpide.

• E.N Dorfi
        T kirjoitti:

"Ja tästä taas pitäisi selvitä, että tarkoitat hammaslääkärissä käyntiä ja nimenomaan sellaista, jossa puudutetaan, vaikka ei tehdä haavaa:

"No vaikka unohdettaisiin endorfiinit, niin lyön vaikka vetoa siitä, että puudutuksen lakatessa kipu tuntuu sietämättömältä, kun se ei ole saanut kasvaa tasaisesti.. ""

En tarkoita tässä mitään muuta kuin synnytystä.

Miksi jätit pois lopun "Sama ilmiö tapahtuu minkä tahansa puudutuksen/operaation jälkeen.. " Onko edelleenkin kyse vain synnytyksistä?

• E.N. Dorfi
        T kirjoitti:

"mtä noista kolmesta muusta olit todistamassa"

Synnytystä.

Nielestäsi synnytys kuuluu johonkin näistä kolmesta operaatiosta:
        -looginen operaatio, kuten ei, ja, tai (\neg, \and, \or)

Tarkennatko vielä mihin näistä ja millä perusteella?

• E.N. Dorfi
        T kirjoitti:

"Kaivat itsesi yhä syvemmälle onnettomilla selittely-yrityksilläsi..
        T (toisaalla): "Olisin käyttänyt sanaa leikkeus tai toimenpide, jos olisin tarkoittanut sellaista. " "

..hmm mitäköhän sinä sitten teet. Et ole vastannut useimpiin esittämiini kysymyksiin (esim. Oletko itse synnyttänyt?). Etkö uskalla?
        Tuon puudutus ja operaatio sanan välissä olevan kauttaviivan (/) oli tarkoitus ilmaista juuri sitä, että en puhu leikkauksesta tai toimenpiteestä vaan tilanteista, joissa puudutetaan ilman että vedetään viiltoa. Eli minulle operaatio sana merkitsee hieman eri asiaa kuin kirurginen toimenpide.

Sinä levittelet vääriä väitteitä. Minä oikaisen niitä. Sillä, onko joku synnyttänyt tai ei ei ole mitään merkitystä. Jotta joku voisi sanoa yhtään mitään puoleen tai toiseen oman kokemuksen perusteella synnytyksen kivuliaisuudesta eri tilanteissa, pitäisi hänen ensin synnyttää n. 100 kertaa. Muussa tapauksessa sattumanvaraisilla ilmiöillä on liian paljon virhemerkitystä.

Mitä eroa on mielestäsi kivun tuntemisessa ja endorfiinien erityksessä jos verrataan vaikkapa hampaan juurihoitoa ja luomen poistoa iholla? Puudutetaanko sinua useinkin vaikka mitään kipua ei ole odotettavissa?

• ja hahaha
        T kirjoitti:

Voi että mitä yksikertaista potaskaa!

Puudutuksen hyötyjä/näkökohtia:

- jos synnyttäjä on todella todella kipeä ja puristaa kaikin tavoin vastaan, niin se haittaa synnytyksen etenemistä. Puudutus auttaa rentoutumaan ja supistus tekee paremmin tehtävänsä. Uudelleensynnyttäjällä synnytys voi edetä nopeasti loppuun puudutuksen jälkeen.
        - Vauva ja synnyttäjä ei hyödy valtavista tuskista, se lisää epäedullisten hormonien tuotantoa
        - Jos äiti ei hengitä kovin kipeänä kunnolla, vähenee hapensaanti istukkaan ja vauvalle. Puudutus sitä paitsi laajentaa ääreisverenkiertoa ja voi näin parantaa istukkaverenkiertoa.
        - Kaikissa jutuissa on riskit ja haitat, mutta on osattava punnita haitat ja hyödyt!

Joten joo, tuo kommentti "se puudutteen ottaminen on hyvä ja heidän työnsä tekemisen kannalta hyvä juttu. " on typerä, koska puudutuksen laitto ja synnyttäjän voinnin seuraaminen vaatii työtä ja aikaa. Se on ennemmin hyvä kaikille osapuolille, ennen kaikkea helvetin kipeälle synnyttäjälle. Puudutetta, siis tässä tapauksessa epiduraalia on helppo laittaa lisää. Totta tekstissäsi on vaan se, että ponnistukseen ei puuduteta tunnottomaksi. Eikä puudutukset edes auta juurikaan painon tunteeseen ja venytyskipuun.

• escgt
        ja hahaha kirjoitti:

Voi että mitä yksikertaista potaskaa!

Puudutuksen hyötyjä/näkökohtia:

- jos synnyttäjä on todella todella kipeä ja puristaa kaikin tavoin vastaan, niin se haittaa synnytyksen etenemistä. Puudutus auttaa rentoutumaan ja supistus tekee paremmin tehtävänsä. Uudelleensynnyttäjällä synnytys voi edetä nopeasti loppuun puudutuksen jälkeen.
        - Vauva ja synnyttäjä ei hyödy valtavista tuskista, se lisää epäedullisten hormonien tuotantoa
        - Jos äiti ei hengitä kovin kipeänä kunnolla, vähenee hapensaanti istukkaan ja vauvalle. Puudutus sitä paitsi laajentaa ääreisverenkiertoa ja voi näin parantaa istukkaverenkiertoa.
        - Kaikissa jutuissa on riskit ja haitat, mutta on osattava punnita haitat ja hyödyt!

Joten joo, tuo kommentti "se puudutteen ottaminen on hyvä ja heidän työnsä tekemisen kannalta hyvä juttu. " on typerä, koska puudutuksen laitto ja synnyttäjän voinnin seuraaminen vaatii työtä ja aikaa. Se on ennemmin hyvä kaikille osapuolille, ennen kaikkea helvetin kipeälle synnyttäjälle. Puudutetta, siis tässä tapauksessa epiduraalia on helppo laittaa lisää. Totta tekstissäsi on vaan se, että ponnistukseen ei puuduteta tunnottomaksi. Eikä puudutukset edes auta juurikaan painon tunteeseen ja venytyskipuun.

"- jos synnyttäjä on todella todella kipeä ja puristaa kaikin tavoin vastaan, niin se haittaa synnytyksen etenemistä. "

Ja kuinka ollakaan näitä synnyttäjiä on tänä päivänä paljon, kun on päätetty, että synnytysvalmennusta ei tarvita. Oikeastaan kaikki yllä olevassa tekstissä viitatut tilanteet kohdistuu vahvasti juuri sellaisiin synnyttäjiin, jotka lähtevät synnyttämään valmentautumatta. Hengitys ja rentous on ihan perusasioita, joita synnyttäjän pitäisi harjoitella jo ennen synnytystä. On selvää, että kivunhallintaa harjoitellut synnyttäjä onnistuu siinä todennäköisemmin synnytyksenkin aikana. Olen jopa kuullut muutamien kätilöiden ihmettelevän sitä, kuinka hukassa oma aktiivisuus on synnyttäjiltä.

"Kaikissa jutuissa on riskit ja haitat, mutta on osattava punnita haitat ja hyödyt! "

Juuri näin. Ja moni synnyttäjä, joka on asioihin perehtynyt ja ottanut selvää mm. puudutteiden vaikutuksista, on päätynyt siihen ratkaisuun, että valmentautuu sen verran hyvin ja ottaa esim. lisätukihenkilön synnytykseen, jotta ei tarvitse puudutuksia, jos ei niitä aivan välttämättä tarvitse.

• psudutud hyvä
        escgt kirjoitti:

"- jos synnyttäjä on todella todella kipeä ja puristaa kaikin tavoin vastaan, niin se haittaa synnytyksen etenemistä. "

Ja kuinka ollakaan näitä synnyttäjiä on tänä päivänä paljon, kun on päätetty, että synnytysvalmennusta ei tarvita. Oikeastaan kaikki yllä olevassa tekstissä viitatut tilanteet kohdistuu vahvasti juuri sellaisiin synnyttäjiin, jotka lähtevät synnyttämään valmentautumatta. Hengitys ja rentous on ihan perusasioita, joita synnyttäjän pitäisi harjoitella jo ennen synnytystä. On selvää, että kivunhallintaa harjoitellut synnyttäjä onnistuu siinä todennäköisemmin synnytyksenkin aikana. Olen jopa kuullut muutamien kätilöiden ihmettelevän sitä, kuinka hukassa oma aktiivisuus on synnyttäjiltä.

"Kaikissa jutuissa on riskit ja haitat, mutta on osattava punnita haitat ja hyödyt! "

Juuri näin. Ja moni synnyttäjä, joka on asioihin perehtynyt ja ottanut selvää mm. puudutteiden vaikutuksista, on päätynyt siihen ratkaisuun, että valmentautuu sen verran hyvin ja ottaa esim. lisätukihenkilön synnytykseen, jotta ei tarvitse puudutuksia, jos ei niitä aivan välttämättä tarvitse.

Heh juu viestissäsi on monta tärkeätä seikkaa, mutta monella loppuu omat rahkeet, kun ollaan avautumisvaiheen puolivälissä. "Ja kuinka ollakkaan näitä synnyttäjiä on tänä päivänä paljon"- niinpä niin, onneksi on kivunlievitysmenetelmiä. Valmennus on tärkeää, mutta ei sillä kaikkia "pelasteta".

Vaan maallikko on tota mieltä, että luettuaan puudutteiden haitat ei ota sitä...Maallikot ovat usein muka "niin hyvin perehtyneitä" eivätkä he tosiasiassa tiedä yhtään mitään faktoja, lukevat vaan näitä keskustelupalstoja ja vauva-aiheisia verkkosivuja, joissa on paljon asiavirheitä. Eipä meistä kukaan söisi Buranaakaan, kun lukisi haittavaikutukset.

Ensisynnyttäjällä homma ei tosiaan välttämättä edisty, jos on älyttömän kipeä, vauvan sydänäänet voi kärsiä jne jne. Kenenkään ei tarvitse kärsiä useaa tuntia sietämättömistä kivuista, kun on TURVALLISIA apukeinoja. Onhan niitä luomuilijoita, mutta kyllä niin monen mieli muuttuu, kun synnytys etenee.

• jyt

ei pidä paikkaansa ainakaan keski-suomessa ettei voi valita, kyllä se on kaikille vaapaehtoinen tuo peräruiske, minä otin, otan uudestaankin kun pian synnytän, vaikka se pahentaakin kipuja kun supistelee samalla kun tyhjentää mahaasa....mä sain epiduraalin , ja olo tuli kyllä ihanaksi mut synnytys pysähty ja 3 tuntia siitä mulle annettiin oksitosiini tippoja, minkä jälkee tuli vauva maailmaan 19minuutin ponnarin jälkeen...

• jrsyjhrsy

Itse taidan olla niin hullu että ajattelen ainakin kokeilla kuinka pitkälle pärjään ilman. Apuna olisi liikkuminen, lämpö ja asentojen etsiminen ja yritys ymmärtää tapahtuvaa yms pehmeät ja "naivit" keinot. Ihmiskeho on kuitenkin sen verran vinkeä laitos, että jo ihan mielenkiinnosta ajattelin katsoa senkin kortin. Ennen kuin joku rupeaa enempiä kivusta kertomaan, niin onhan siitäkin kokemusta.. Nimittäin siitä kun äkillisen ja laajan monikudosvamman pitäisi sattua ja pirusti, mutta ei sitten tunnukkaan missään. Ja siitä mitä sen jälkeen tapahtui, kipulääkkeistä ja miltä tuntui olla osittain puudutettuna viikko. Jännästi sokkitila tarvittaessa poistaa kivun, kun se on tarkoituksen mukaista selviämisen kannalta. Siksipä aattelin katsoa mihin se synnytyskipu kroppaa ohjaa ja mitä se kertoo. No, eipähän tarvi haaveilla extreme-elämyksistä kun elää ihan vaan elämäänsä. ;)

• jrsyjhrsy

jep jep, synnytys koettu. Kaikkea ei todellakaan voi suunnitella mutta valmistautua voi ja pitääkin. Oma synnytys käynnistettiin kahdella cytotecillä yliaikaisuuden ja vähäisen lapsiveden vuoksi. ekasta cytotecista jälkeisiin synnytys kesti 43h. Pääosan keikuin jumppapallon päällä, kävelin portaita sisällä ja ulkona, käytiin kahvilla yms. yhden yön nukuin kipupiikin avulla, synnytyssaliyönä sainkin jo epiduraalin, joka oli ihana. Sitä ennen olin kahdesti pitkään suihkussa jossa menin kyykkyyn ylös kyykkyyn ylös. Epin myötä kaikki supistuskipu oli poissa, ja tunsin muuten kaikki, mm. lantionpohjalihakset ja jalat toimi. sain siis nukuttua sen saliyön loistavasti. Ja myös kohdunkaula aukeni mainiosti sen aikana. vuoron vaihdon vuoksi puudute jäi kytkemättä päältä hieman myöhään, joten jakkaralla odoteltiin puolisen tuntia ennen kuin tunsin supistukset. Ponnistus sujui mainiosti ja jaksoin hyvin jakkaralla, osin siksi että supistukseni tuntuivat vain alamahassa. Toisin voisi olla jos supistukset olisi tuntuneet esim reisissä ja selässä.
        Pääpiirteittäin pärjäsin kivun kanssa luomuna mainiosti pystyasennossa ja pallon päällä sekä suihkussa. synnytys tuskin olisi edennyt ilman epiduraalia, joka mahdollisti rentoutumisen ja lepäämisen pitkäksi venyneessä synnytyksessä. Kaiken kaikkiaan varsin onnistunut kokemus ja etenkin tuo lopputulos. pienen repeämisen tunsin ja se parani viikossa. Tyytyväinen olen etenkin pystyssä pysymiseen sekä jakkaralla ponnistamiseen. olo oli normaali melkein heti synnytyksen jälkeen.

• ..

Epiduraali vie kivun mutta ei epämiellyttävää tunnetta.. (ainaki minulla) muut oli aivan turhia kivunlievityksiä.. MINUN KOHDALLA. Kipupumppu oli hyvä!!

Kannattaa ottaa.. :) laittoivat heti kun menin saliin..

Epiduraalin vaikutus kesti varmaa n. 5h?.. Kipupumppu loppui n. puolituntia ennen ponnistusta

• Sunniz

Yksi hyvä keino on ottaa kunnon kännit. Yksi jallupullo per äiti.

• Jallua äideille!
        Sunniz kirjoitti:

Yksi hyvä keino on ottaa kunnon kännit. Yksi jallupullo per äiti.

No ennen todella synnyttävälle äidille juotettiin viinaa. Sekä kätilöt että synnyttäjä olivat kovassa kännissä. Tätä tapahtui siis ainakin keskiajalla ja sen jälkeenkin. Alkoholi puuduttaa. Jalluputeli olisi tosi tervetullut, ainakin synnytys sujuisi iloisissa merkeissä.

• .........

Tämä on nyt hieman vanhempi ketju, mutta vastataans silti.

Synnytykseni oli käynnistetty ja vetelin oma-aloitteisesti levolaccia edellisenä iltana. Tyhjeni vähän turhankin tehokkaasti. Silti seuraavana yönä kun lapsi syntyi, hieman muutakin tuli ennen sitä. Ei paljoa kuitenkaan...kerran kätilö joutui hieman pyyhkäisemään.

Itse sain avautumisvaiheen alussa petidin-piikin, koska kivut olivat valtavat ja supistukset 3 minuutin välein, vaikken ollut kuin sentin auki. Piikki auttoi hieman ehkä tunnin ajan, ja teki kännisen ja huimaavan olon. Huono puoli oli se, että lääke laittoi oksentamaan rajusti muutaman kerran. Ja vaikutus tosiaan loppui lyhyeen.

Kuuden tunnin kärvistelyiden jälkeen sain epiduraalin ja sen jälkeen ei mikään tuntunut oikein missään enää. Eli epiduraali oli aivan loistava ja onnistui laittaminenkin hyvin. Epin saamisesta kaksi tuntia myöhemmin vauva olikin jo syntynyt. Puudutus vaikutti myös ponnistusvaiheessa, joten vaikka tunsin ponnistustarpeen, en tuntenut silti mitään kipua. Se tunne oli enemmänkin kova paineen tunne.

• jenna.

Vastaampa nyt sitten minäkin vaikka onkin vanha ketju.Tässäpä omaa kokemusta eli en saanut/kerennyt saada muuta kuin ilokaasua, mutta en olisi kyllä tarvinnutkaan muuta koska en oikeestaan edes synnytyssupistuksia tuntenut muutakun vasta loppuvaiheessa jolloin pyysin spinaali-puudutusta jos se kestäisi vielä kauankin mutta olinkin jo siinä vaiheessa 10 senttiä auki. Ja ilokaasustakaan ei ollut mitään hyötyä, oksensin vain. Ja peräruisketta en ottanut, mikä oli kyllä hyvä. Kyllä se suoli monesti tyhjenee ennen synnytystä jo itsestään:)

• epin
        jenna. kirjoitti:

Vastaampa nyt sitten minäkin vaikka onkin vanha ketju.Tässäpä omaa kokemusta eli en saanut/kerennyt saada muuta kuin ilokaasua, mutta en olisi kyllä tarvinnutkaan muuta koska en oikeestaan edes synnytyssupistuksia tuntenut muutakun vasta loppuvaiheessa jolloin pyysin spinaali-puudutusta jos se kestäisi vielä kauankin mutta olinkin jo siinä vaiheessa 10 senttiä auki. Ja ilokaasustakaan ei ollut mitään hyötyä, oksensin vain. Ja peräruisketta en ottanut, mikä oli kyllä hyvä. Kyllä se suoli monesti tyhjenee ennen synnytystä jo itsestään:)

aivan ehdottoman hyvä. Suosittelen lämpimästi

• 37+6
        jenna. kirjoitti:

Kertoisiko joku kokemuksia kuinka sopii jos on todellakin alhainen verenpaine? Ei ole ennen ollut kivunlievityksiä, kun ei ole ehtinyt, ja se ilokaasu oksettaa... Mutta uskaltaako kokeilla, jos ehtii?

• ........
        37+6 kirjoitti:

Kertoisiko joku kokemuksia kuinka sopii jos on todellakin alhainen verenpaine? Ei ole ennen ollut kivunlievityksiä, kun ei ole ehtinyt, ja se ilokaasu oksettaa... Mutta uskaltaako kokeilla, jos ehtii?

Käsittäkseni verenpainetta voidaan lääkkeellä korjata, jos epiduraali tai muu kipulääke aiheuttaa paineen laskua. Verenpainetta seurataan tarkkaan, varsinkin jos tiedossa on mahdollisia ongelmia sen kanssa. Itselläni sektiossa ollessani verenpaine laski roimasti pariin kertaa, ja meinasin oksentaa siihen pöydälle, mutta hoitaja sai muutamissa sekunneissa korjattu paineet jollain lääkkeellä.

• k-p:n ks:ssa 90-luku

Synnytyksestäni on jo aikaa, kun lapsi on jo teini. Mutta synnytys on oikein hyvin muistissa. Minulla pitkittyi synnytys niin, että laitettiin tippa. Synnytys kesti 24.5h (siis supistusten välin ollessa min.5min, ekasta kovasta supistuksesta laskiessa synnytys kesti 2 vuorokautta), mitään ei tahtonut tapahtua siltikään. Sain vesirakkuloita, joista ei ollut mitään hyötyä. Sitten kokeiltiin ilokaasua, joka ei saanut kuin huteran olon ja vähän ehkä nauratti olemattomat :D. Sitten laitettiin kohdun kaulakanavan puudutus, jonka vaikutus kesti pari tuntia. Tämä oli kuitenkin jo merkittävä parannus oloon ja jaksamiseen. Eihän tuossa vaihessa vielä tiennyt, että synnytys tulee kestämään vielä 8 h.

Voimat oli vaarassa loppua kesken kun noin pitkään kesti tuo kovin tuskallinen avautuminen, joka tipan kanssa aina voimistuu kuulemma. Sitten sain epiduraalin, jota kätilö ehdotti onneksi. En usko että kätilö oman mukavuutensa takia sitä esitti (kuten joku nimimerkki T täällä väittää kivunlievityksen olevan mikä on shaissea, koska henkilökunnan resursseja ja panosta se kivunlievitys vaatii), vaan hän näki, että olin tosi vaikeassa jamassa ja loppuun väsynyt.

Epiduraali on tieteen lahja synnyttäjälle, näin koin. Kaikki supistukset olivat kivuttomia ja sain voimia tässä vaiheessa levätä ennen ponnistusvaihetta. Kätilö aina ilmoitti, milloin on supistus, enkä tuntenut mitään. Olin henkisesti läsnä ja tietoinen synnytyksessä ja siitä olen kiitollinen nykytieteelle. Ponnistaminen ei sattunut lainkaan, mutta tunsin kovan tarpeen ponnistaa tehokkaasti ja jaksoin taas hyvin. Synnytys oli kivuton siis epiduraalista lähtien ja myös välilihan leikkausta en tuntenut ollenkaan. Kätilö taisi pistää sinne jonkun piikin, muttei mitään tuntemusta. En tuntenut myöskään ompelua.

Tämä höpö höpö-maakari T (ilmeisesti omaa vielä sadistisia taipumuksiakin) täysin teoriapohjalta täällä kertoilee, että kipu tulee sitä pahempana takaisin, jos sitä on lievitetty. Se sinulle olisi varmaan mieluista, saisihan siinä synnyttäjä oikein kunnon rangaistuksen kun kehtasi lievittää kipua. Kipu on kuule vaan lähtenyt ja kohdun kaulakanavan puudutuksen jälkeenkin kipu palasi vähitellen ja voimistui sitten hiljalleen, kun vaikutus alkoi lakata, eikä siis mitään toivomaasi kipupommia räjähtänyt. Lisäksi kipu on niin yksilöllinen asia ja sen tunteminen ja mekanismit monisyinen juttu, että tuollaiset huuhaateoriat joutaa romukoppaan liian kaukana elävästä elämästä olevana. Synnytyssaliin ei tulla pitämään mitään luentoja ja tekniikkaharjoituksia, synnytys etenee ennalta suunnittelemattomasti, eikä herra/rouva T:n teoreettisten kaavioiden mukaisesti. Lisäksi synnytys on niin intensiivinen tapahtuma, että siinä on monen kivun- ja hengityksenhallintastrategiat ja toimintakaaviot unohtuneet huitsin nevadaan, sillä siinä vaiheessa sitä vaan toivoi siltä kivulta, että selviäisi hengissä loppuun saakka. :D

Kipu vie ihmiseltä täysin voimat, joita juuri synnytyksessä tarvitaan, koska äidin pitää jaksaa kuitenkin olla aktiivinen toimija. On vaan hyvä, ettei sektioihin tarvitse päätyä sen takia, kun synnytys ei edisty vaan voi olla tajuissaan epiduraalin ansiosta. Ponnistusvaiheessa luonto näytti ainakin omalla kohdallani hoitavan homman omien lakiensa mukaan. Hyvä kokemus. En silti lähtenyt uusintaan.

Onnea kaikille tuleville äideille ja synnyttäjille!

• jr

Sama täällä.. synnyykseni kesti 24h40min.. en nukkunu tai syönyt tänä aikana.Sisään minua ei sairaalaan otettu koska oli niin täyttä ja aukenin kotona 5cm jonka jälkeen pääsin käyrille uudestaan ja saliin tästä tunnin päästä.. kokeiltiin ilokaasua.. ei mitn tolokkua, kohdunkaulanpuudute.. ei apua! epiduraali auttoi.. ei sattunut mutta olihan se epämiellyttävän tuntoista kun alkoi pää painamaan..ehdin aueta n. 6cm ilman puudutudta ja vaikka ennen synnytystä sanoin että haluan sen epiduraalin heti kun vain on mahdollista :D niin näin ei käynytkään.

• T

"Tämä höpö höpö-maakari T (ilmeisesti omaa vielä sadistisia taipumuksiakin) täysin teoriapohjalta täällä kertoilee, että kipu tulee sitä pahempana takaisin, jos sitä on lievitetty. "

Tervetuloa juttelemaan minun kanssa ihan kasvotusten näistä asioista, jos koet, että puhun höpö höpöjä.. ..enkä todellakaan kommentoinut asiaa "teoriapohjalla" vaan ihan elävästä elämästä on minun kokemukset tulleet. Mistäs tiedät tuleeko se kipu pahempana takaisin, jos sinulle on laittetu puudutusta puudutteen perään ennen kuin edellisen vaikutus on edes lakannut !?

Teiltä tuppaa täällä aina unohtumaan, että teidän oma kokemus ei ole koko totuus. Enkä todellakaan käske ketään kärsimään kipua, jos ei ole sen hallintaan millään tavalla perehtynyt eikä koe siinä onnistuvansa. Ja, jos ymmärsin oikein, että sinulla oli lääketieteellisesti voimistettu supistuksia, et siis oikeastaan tiedä millainen on keskimäärin kipu supistuksen aikana synnytyksen loppuvaiheessa (sekin voi olla pirun ilkeä tunne, mutta toisilla sen halitseminen onnistuu kuten minulla onnistui, mutta jokainen synnyttäjä on erilainen :) ).

"Synnytyssaliin ei tulla pitämään mitään luentoja ja tekniikkaharjoituksia, synnytys etenee ennalta suunnittelemattomasti, eikä herra/rouva T:n teoreettisten kaavioiden mukaisesti."

Nimenomaan näin. Harjoitusten tekeminen on jo myöhäistä siellä synnytyssalissa. Ja kyllä synnytys voi edetä ennalta arvaamattomasti, mutta jos ei ole millään tavalla perehtynyt synnytykseen on todennäköisempää, että synnytyksessä tulee ongelmia vastaan. Tämänkin olen todennut ihan omin silmin.

Toivoisin myös että kerrot, millä tavalla se vaatii kätilöiltä resursseja, jos synnyttäjä makaa sängyssä puudutettuna?

• ..........

Meidän sairaalassa peräruiske annetaan vaan jos sellasen välttämättä haluaa...

• pokjopj

ketju on aika vanha.... juu ja nykyään sen peräruiskeen saa jos itse haluaa, enää ei ole siis pakko ottaa. Paras kivunlievitys on selkäpuudutteet eli epiduraali tai spinaali.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1557
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      25