matkailualan perustutkinto

moikkavaan

Heippa kaikki! Jos on minkäänlaista kokemusta matkailualan perustutkinnolta niin tänne vaan kirjoittelemaan :) luen mielelläni! Itse olen kaksi vuotta opiskellut liiketaloutta ja nyt saa riittäää :D ei mitään intoa koko puuhaan ja päätinkin nyt sitten hakea matkailualalle kun se mua kovasti kiinnostaa ja vielä tuonne aikuiskoulutuspuolelle kun vuodessa valmistuu vaikkakin vasta 18vuotta täytinkin. Ehkä tuon merkonomin koulutuksen voi sitte myöhemmässä vaiheessa loppuun käydä kun kiinnostus vielä joskus ehkä herää:) mutta niin kertokaa ihmeessä mitä odottaa matkailualalta?

5

4503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinja----

      Itse käyn nyt matkailualan perustutkintoa kolmatta vuotta, valmistun matkailuvirkailijaksi keväällä jos hyvin käy. Koulun ohella käyn myös alan töissä.

      Se matkailualan koulutuksen taso riippuu todella paljon koulusta, mitä järjestelmiä niissä opetetaan yms. Varmasti liiketalouden opinnoista on myös paljon hyötyä matkailualalla :)

      Koulutus keskittyy melko eri asioihin riippuen siitä haitko tuottaja vai virkailijapuolelle?
      Tuottajapuolesta en niin tarkkaan tiedä mutta enemmän siellä mielestäni opetetaan retkien ja matkojen yms. järjestämistä. Jos oppaaksi haluaa niin se on varmaan ihan hyvä valinta.

      Virkailijapuolella opetetaan (tai ainakin pitäisi opettaa) hotellin varausjärjestelmiä ja esim. Amadeusta.

      itse olen tykännyt matkailualasta ja alan työstä :)

    • Väärän alan valinnut

      Ite alotin just tällä viikolla matkailun puolen restonomiopinnot, ja näitä keskustelupalstoja lukiessa tuli kyllä sellainen olo, että ei taida olla sittenkään hyvä juttu kouluttautua restonomiksi. Olen kahlannut monet restonomikeskustelut läpi, ja tuntuu ettei niissä yhdessäkään kellään ole mitään positiivista sanottavaa kyseisestä ammattinimikkeestä! Kaikki on huonoa, niin palkka kuin työllistyminen ynnä muut aiheeseen liittyvät asiat.

      Muistan kun vielä keväällä pohdiskelin tradenomin ja restonomin väliltä, ja nyt tuntuu kyllä täydelliseltä virheeltä se, että valitsin restonomin. Nyt on kyllä vahvasti mielessä keskeyttää opinnot sitten syyslukukauden päätyttyä, ja keväällä sitten uus yritys, jos vaikka onnistuisin pääsemään tradenomiksi opiskelemaan. Eikös olis aika fiksu ajatus?

    • travel counselor

      Tee ihmeessä se liiketalouden tutkinto loppuun! Itse olen suorittanut matkailualan perustutkinnon ja työskentelenkin matkailualalla tätä nykyä, mutta kyllä liiketalouden opinnoilla olisi vain "laajemmat" työmahdollisuudet.

    • MA

      Itsekin olen matkailuvirkailijaksi opiskelemassa ja on totta että ei ehkä ihan oman alan töitä löydy kovinkaan helposti, mutta koulutuks on kuitenkin niin laaja että ei välttämättä tarvitse tyytyä pelkkään hotellin respassa työskentelyyn :) Kun esim tarjoilijoiksi opiskelevat pääsevät sitten vain tekemään sitä tarjoilijan työtä mutta matkailuvirkailijoille opetetaan kaikki varausjärjestelmistä aamiaisen laittoon, kun monessa hotellissa joutuu tosiaan tekemään sitäkin. Itse olen ainakin todella tyytyväinen että olen alkanut matkailualaa opiskelemaan.

    • Anonyymi

      Hei
      Olen täysin kouluttamaton hotelli ja matkailualan työntekijä. Teen 0 - sopimuksella töitä Kuusamossa pikku hotelissa ja mökkialueella siivous ja aamupala töitä. Olen yksin. Minulla ei ole tuuraajaa. Työtä on tosi paljon. Teen n virheitä ja en jaksa, fyysisesti. Olen kipeä usein. Tuntipalkka on 10 euroa. Olen väsynyt ja minulla pelottaa että en ole hyvä työntekijä. Tätä ei saa julkistaa mihinkään. Vain työsuojeluvaltuutellu, ei nimiä. Ei net osoitetta.
      En halua olla julkinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe